За даровете на данайците и промените в Изборния кодекс

Партията на премиера Бойко Борисов предлага определянето на 240 едномандатни избирателни райони да стане с указ на президента Румен Радев

© Цветелина Белутова, Капитал

Партията на премиера Бойко Борисов предлага определянето на 240 едномандатни избирателни райони да стане с указ на президента Румен Радев



Очаквано вчера ГЕРБ внесе законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс. Реформата трябва да удовлетвори исканията на тези 2.5 млн., които подкрепиха на референдума мажоритарна система в два тура с абсолютно мнозинство. Законопроектът заедно с мотивите за неговото внасяне се намират на интернет страницата на Народното събрание (http://www.parliament.bg). Вместо да преразказвам текста, ще обърна внимание върху някои по-важни моменти в него.


На първо място, това е въпросът за районирането. Чрез този елемент от реформата на Изборния кодекс (ИК) ГЕРБ затвори една врата и отвори друга. Наименованията, границите и номерацията на 240-те едномандатни избирателни района ще се извършват с указ на държавния глава (виж мотивите към законопроекта, стр. 12).


Районирането до голяма степен може да предреши изхода от състезанието. Така ГЕРБ затваря вратата за евентуални критики. Например, че в качеството си на най-голямата и управляваща партия са разрязали "тортата", така че на тях да се паднат най-апетитните парчета. На пръв поглед, участието на президента е "за добро". Чрез него ще се придаде по-голяма легитимност на промените в кодекса. Самият президент е избран мажоритарно, а и г-н Радев, очевидно не е проводник на интересите на ГЕРБ.




С този ход обаче партията на Борисов отваря една друга врата. Тя води към капан за г-н Радев. Държавният глава не може да остане безучастен към промените. В противен случай ще изглежда, че с арогантно безразличие отхвърля волята на много избиратели. Следователно той ще трябва да носи отговорност за вероятно тази част от реформата, която ще предизвика най-разгорещена полемика. С оглед на конфигурацията на интересите в 44-тия парламент много е възможно тези промени изобщо да не бъдат приети. Президентът ще трябва да се качи на самолет, за който е ясно предварително, че няма да достигне до местоназначението си.


Второ, любопитен е въпросът за ефекта от предложената активна регистрация. В едномесечен срок преди провеждането на първите избори за народни представители по новия закон българските граждани, живеещи в чужбина, подават заявление за гласуване извън страната чрез интернет страницата на ЦИК (§47).


Без съмнение активната регистрация ще спомогне за прочистването на изборните списъци – ще бъдат идентифицирани мъртвите души, емигриралите и т.н. Това е важен, позитивен аспект на промяната. Разбира се, заявленията трябва да се попълват на български. Тук трябва да се прецени какъв ще бъде ефектът върху активността, върху участието на тези наши съграждани, които владеят слабо езика. Казано директно, как регистрацията би се отразила например върху вота в Турция. Основният проблем, който ДПС има през последната година, се нарича ДОСТ. Партията на Местан не влезе в 44-ия парламент, но спечели битката за гласовете на българските турци, живеещи извън България.


Сигналите, които ДПС дава по отношение на законопроекта на ГЕРБ, са смесени. За момента по-скоро движението няма да гласува за реформата. Но вчера г-н Мустафа Карадайъ заяви, че промените трябва внимателно да се обмислят и от ДПС все пак могат и да ги подкрепят. Така партията на Ахмед Доган също отваря една врата – за сключването на политически сделки. Какви точно ще бъдат те предстои да видим.


Що се отнася до позицията на останалите парламентарни групи – БСП защитава смесена избирателна система от немски тип; Обединените патриоти са против, но не очаквам това да доведе до разрив в управляващата коалиция (този въпрос отдавна е бил изчистен между тях и партията на Бойко Борисов). Единствено от "Воля" на Веселин Марешки заявиха категорично, че ще подкрепят реформата "Трифонов", предложена от ГЕРБ.


Трето, редукцията на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. може да отвори кутията на Пандора, защото политическите сили могат да прибягнат до намирането на други, нерегламентирани източници, за да запазят съществуването си.


Предложената радикална промяна на избирателната система би облагодетелствала големите играчи, респективно би ощетила по-малките. Ако изборите бяха проведени днес, по тази методика, в следващия парламент биха попаднали ГЕРБ, БСП, може би и ДПС. Така, вместо да разруши статуквото, тя ще го бетонира.


За дефектите на мажоритарната система от "чист вид" е говорено и писано много. Тук бих припомнил няколко недостатъка: системата ще задълбочи различията между водещите играчи, като е много възможно да няма кой да балансира между тях (най-вероятно и ДПС ще загуби тази роля). Много политически идеи и интереси няма да бъдат представени в парламента. Този тип избирателна система (за информация, има над 300 вида разновидности на мажоритарния вот) е подходящ за общества с консенсусна политическа култура и дълбоки демократични традиции.


Накратко, не очаквам да се стигне до приемането на промените, инициирани от ГЕРБ. Най-вероятно ще станем свидетели на поредния зрелищен политически спектакъл, на упражнения в красноречие, които само ще забавят предизвестеното фиаско на законопроекта.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK