Будна и умна България: да си помечтаем

Будна и умна България: да си помечтаем

© Цветелина Белутова, Капитал



Да си помечтаем за България като за страна с добро образование, което произвежда интелигентни, будни и пораснали хора. Хора със знания и интереси. Хора с бъдеще. Възможно е всъщност. Проф. Ивайло Дичев обяснява как за "Дойче веле":

Да гледаме позитивно: в някои министерства бяха издигнати хора, които изглеждат професионалисти. Едва ли ще могат да извършат кой знае какво, но нека си кажа какво ми се вижда важно в тези сфери. И най-вече в една от тях.


Учител или чиновник?


Образованието в България е поставено под най-тежък обществен натиск, защото всички сме учили - и затова смятаме, че разбираме. Партии злоупотребяват редовно с промоция на идеологиите си, а медиите продават възмущения от типа "посегнаха на дядо Вазов". В резултат институцията развива един все по-тежък рефлекс към самобюрократизиране. Мерят се параметри, следят се стандарти, а отчетността - тази нова религия на неолибералния свят - започва да превръща учителя в чиновник, който наместо да се занимава с учениците, попълва формуляри.

Парадоксът е, че въпреки това недоволството на обществото нараства. Всъщност не е парадокс: ако се замислите, доверието е точно обратното на проверката (противно на прочутата мисъл на Дзержински, шеф на мрачната ЧК). Колкото повече прозрачност - толкова повече недоверие, защото всяко нещо, което виждаме, кара подозрителния обществен разум да търси нещо друго, нещо скрито. Пращаме децата си с тайни записващи устройства, но от това не ни олеква, защото започваме да си представяме какво ли е останало извън кадъра.




В последна сметка образованието се прави от учители, даваме децата си на учители - този фундаментален факт няма как да се промени. В известен смисъл така ние ги отбиваме от себе си. Как се подбират учителите, каква е репутацията им, колко са компетентни - това е важна задача пред цялото общество. Но дали ще четат "Шестоднев" или "Хари Потър", нека го оставим на тяхната преценка. Важно е не толкова съдържанието, колкото уменията - интереса към четенето, възпитан от учителя, способността на ученика да говори за прочетеното, да мисли през него за собствения си живот. А това трудно влиза в стандарти и програми.


Четинестият червей и още нещо


Седят едни деца на чиновете и възпроизвеждат знание от типа: Как сe казват островите край Хърватия? (Хвар, Крък, Корчула). Какво има вместо бъбреци при четинестия червей? (Протонефридии). Въпросът не е в това дали подобно знание е необходимо. Въпросът е, че се изисква от всички, независимо от нивото, интересите, контекста. Стандартизираният багаж от знания е превърнат в самоцел, а един от мотивите е вероятно учителите да не губят часове и съответно работни места (такъв е случаят в университетите, където огромната аудиторна натовареност на студентите е не заради тях, а заради щатовете на преподавателите).


Всъщност едно разтоварване от бюрократичните изисквания съвсем не значи по-малко щатове, а точно обратното. Защото наместо да пълни главите с четинести червеи, училището трябва да се заеме с това да пълни със смисъл целия работен ден на ученика. Все още чувам думата "занималня", която днес е някакъв абсурдизъм. Учениците целодневно трябва да бъдат увлечени в правене на интересни неща, където кръжокът и учебният час постепенно да се преливат, а дисциплинарните граници между предметите да изчезват. По какъв "предмет" например учениците биха измисляли роботи? Училищен канал в Ютюб? Изследване на темата защо измират пчелите?


В тази посока постепенно биха отпаднали оценките като бюрократична форма от друга епоха. Младият човек ще кандидатства за следваща степен на образование или за работно място с проект, с портфолио, което защитава. Вярно е, че матурите уеднаквиха формата на оценяване в различните региони на страната, но какво ни грее това, ако в тестовия въпрос Ви питат какво точно чувство е изпитал Моканина, гледайки в далечината?

И започва едно дебнене дали някой е изнесъл "правилния" резултат и дали ученикът не е имал приемателче в ухото си. Ще кажете, че с тестовете борим субективизма, но дайте да погледнем съвременния свят - не е ли той все по-фрагментиран, все по-разнообразен? Защо тогава да се връщаме към уеднаквеното знание на тромавата държава от първата модерност?


За да пораснат децата ни


За подобен обрат, разбира се, са нужни и друг тип учители: хора, които заедно с учениците да работят по интересни теми, да ги запалват със собствения си ентусиазъм. Млади, добре платени, готови да се усъвършенстват непрекъснато - това всички си го представяме, знаят го много частни учебни заведения. Въпросът е да отслабим своето подозрение към държавните институции и да ги оставим да работят с децата отвъд бюрократичните стандарти.


И накрая най-важното. Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата. В сегашния си бюрократичен вид то непрестанно връща топката към семейството - къде по идеологически причини, къде заради липса на ресурси и воля. Родителски срещи, родителски настоятелства, доучване вкъщи. Учудващо ли е тогава, че децата така и не успяват да пораснат? Че неравенствата между ученици от "добри" и от "лоши" семейства стремително нарастват? Трябва да го разберем и приемем: на определен етап училището поема функции на семейството, изгражда микро-общество, в което усилията на детето добиват важност. Така че когато се върне вкъщи, родителите да ахнат: Не разбрахме кога детето ни е станало голям човек.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    В България още работим по схемата на конвейера. Имаме си един предварително зададен шаблон и по него произвеждаме всички останали. Някой някъде написал една образователна програма и после даскалите започват като печат да я набиват в главите на горките ученици. Никой не гледа кое дете какви потребности има, какви дарби и какви таланти. Едно дете обича физиката, друго обича математиката, а трето обича литературата или географията. Но не - сипвай им знания на кило, каквото хване... Детето, което обича физиката иска да се занимава повече с физика по-малко с литература. Но някой там е казал, че трябва да го мъчим с хиляда автори и да учи наизуст стихотворения. Накрая и физиката му не е добре, и в литературата едва вади тройката.Това е абсурдът на родната образователна система. Защо трябва да мъчим надарения физик с литературни анализи, не е ясно, но някой там чиновник в офис е решил така.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  2. 2 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1724 Неутрално

    'интереса към четенето, възпитан от учителя'
    Има да чакате, ако този интерес не е възпитан в семейството....

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  3. 3 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 959 Неутрално

    Препоръчвам:

    http://akademika.bg/2017/05/ %d0%b2%d1%82%d0%be%d1%80%d0%be%d0%ba%d0%bb%d0%b0%d1%81%d0%bd%d0%b8%d0%ba-%d0%be%d1%82%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%80%d1%8f-%d0%bd%d0%b0-%d0%b2%d1%8a%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%81%d0%b8-%d0%b2%d0%b8%d0%b6/

  4. 4 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 959 Неутрално

    До коментар [#3] от "VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире":

    Линкът не се отваря точно, но имам предвид статията: Второкласник отговаря на въпроси, вижте корекциите на учителката

  5. 5 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Интересна е тази мания да се диаболизират оценките. Не, оценките не стресират децата, а начинът по който се приемат тези оценки ги стресира. Едно интелигентно оценяване позволява да се обърне внимание на проблемите на ученика. Представяне на портфолио при кандидатстване е ОК, но нали за да няма субективни преценки тези портфолия трябва да се оценят по зададени и равни критерии. Всички говорим за тестовете ПИЗА, но те са едно чисто измерване на знанията и оценяване на учениците. Така че проблемът не е оценяването. В момента последният проблем на българското училище са оценките,

  6. 6 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1636 Неутрално

    Ами...
    ДА ПОМЕЧТАЕМ :)

    ХАКНАТИЯТ МОЗЪК: https://unbrain.eu/?bg
  7. 7 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 529 Неутрално

    "Да си помечтаем за България като за страна с добро образование, което произвежда интелигентни, будни и пораснали хора"

    Всичко това го имахме, сравнително бързо го загубваме и е въпрос не само на пари, а и на организация и управление да го възстановим

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Ами ние друго не правим, освен да мечтаем. Работата друг да я върши.

  9. 9 Профил на zatoplist
    zatoplist
    Рейтинг: 233 Весело

    До коментар [#4] от "VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире":

    Да приемем ли, че най-много акъл дават онези, на които липсват умения? Или да питаме пак Дичев?

    Ето ти линка:
    https://goo.gl/TqoE4l


  10. 10 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2383 Неутрално

    Какъв титан! Мечтата на Дичев, сричащи "айнщайновци"!
    Докъде може да доведе, философията на "сбърканяка"?! И, за съжаление, не е само той. То и поради това, много деца, излизат от училище, функционално неграмотни!
    Децата трябва да придобиват, първо знания, и едновременно с това, уменията да разсъждават, дебатират, обсъждат, способността да се изразяват и др.! Дълга тема...

  11. 11 Профил на pur6ing
    pur6ing
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Тоя и в Дойче веле ли се намърда....
    Ева си!

  12. 12 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1831 Неутрално

    Баааааааааси тъпнята! Насилих се да прочета една трета. Абе това "проф." от какво е съкращение? :)

  13. 13 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Тъжно констатирам как България изобилства от дървени философи - дичевци, Харалановци и прочие.

    На гусина Дичева препоръчвам да се запознае с образователните системи в Сингапур (където се скъсват от учене), хайде по леко Финландия и тогава да си говорим.

    Защото от малкото контакти с училището в България и "експертите" в МОН и съответните учебници ми се изправят косите.

  14. 14 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 860 Неутрално

    И между другото Дневник, върнете стария сайт.

  15. 15 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 740 Неутрално

    За такъв обрат е необходимо друг вид общество! Общество, в което човекът стои над парите! Ако искаме такова общество трябва да се откъснем от Запада. Това е простата истина. Запада ни унищожава, бавно, мъчително, но сигурно!

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  16. 16 Профил на baizuo
    baizuo
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    "И накрая най-важното. Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата"

    Ами не, 'професоре'.
    Родителите са не по-малко важни от училището.
    Ама....

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  17. 17 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 289 Неутрално

    "И накрая най-важното. Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата"Ами не, 'професоре'. Родителите са не по-малко важни от училището. Ама....
    —цитат от коментар 16 на dgd


    Според мен иска да каже, че училището трябва да бъде демократично и да дава шанс на всички деца, независимо какви олигофрени имат за родители. Някои държави наистина се справят с тази задача.

  18. 18 Профил на Федор  Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 937 Весело

    Ох
    И аз си мечтая за умна красива и автентично дясна България

  19. 19 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Дичев пак с простотиите. да отпаднели оценките. верно ли.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  20. 20 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    "... Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата ..."

    Не мога да повярвам, че преподавател от СУ може да напише това!

    Това е фашизъм / комунизъм от най-чист вид.
    Тако отвратително твърдение едва ли би хрумнало и на "крайно дясната" Льо Пен.

    Възпитанието на децата във свяко свободно общество е привилегия единствено на семейството!

    Изненадан съм, че Дневник пубикуват такава тотлитарна пропаганда!

  21. 21 Профил на Крали Марко
    Крали Марко
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Трънски край показва с насрочения на 11.06. референдум, в който населението се очаква да отхвърли екокатастрофа от нови радиоактивни мини, непреклонността си срещу задкулисието. Трънчани създават прецедент за гражданското общество в цяла България. Вече не става въпрос само за предотвратяване на фатални последици от златодобив в Трън, а за пример, как българският гражданин следва да защитава здравето и природата си. Спорът за трънския златодобив обедини гражданското общество в една национална кауза. Днес ВСЕКИ БЪЛГАРИН Е ТРЪНЧАНИН, защото Трън защитава честта и правата на всеки един от нас!

  22. 22 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Всички решихме,че сме умни и започнахме да даваме акъли. Децата след като не ги научим да обичат да четат и да ценят труда и красотата от създаденото, не може да ги преобразим в мислещи и знаещи.Когато бях дете направиха първите занимални. Нищо не се получи от това.Започнаха да раздават закуски- също. Само се облагодетестваха продавачи и доставчици. Но имаше учители,които никога няма да забравя. Те бяха от предишния строй ,но обичаха децата. Не те преподаваха, а децата, а те се ръководеха
    от техните виждания и ги насочваха.А заплатите тогава бяха малки. А сега всичко се юрнало да печели, а не да дава това, което може на другия за по-добро.

    mihala
  23. 23 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 289 Неутрално

    "... Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата ..."Не мога да повярвам, че преподавател от СУ може да напише това!Това е фашизъм / комунизъм от най-чист вид.Тако отвратително твърдение едва ли би хрумнало и на "крайно дясната" Льо Пен.Възпитанието на децата във свяко свободно общество е привилегия единствено на семейството!Изненадан съм, че Дневник пубикуват такава тотлитарна пропаганда!
    —цитат от коментар 20 на k


    Какво правим с децата, чиито родители са простаци, неграмотни или просто не се интересуват от тях (т.е. една огромна част от родителите)? Училището трябва да е място, където детето се чувства важно, където търсят мнението му и го подкрепят. Десетте процента елит процъфтяват и сега. Въпросът е как да подобрим шансовете на останалите.

  24. 24 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2876 Неутрално

    "Младият човек ще кандидатства за следваща степен на образование или за работно място с проект, с портфолио, което защитава."

    Като Пеевски, нали!? Проект за имотите на "Академика" ( и пътят за Равда се застрои), проект за Булгартабак, Лафка, че тори и за Южен паток. Ще цъфнем и вържем с Делянчета-прас-пресчета.

  25. 25 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2876 Весело

    До коментар [#22] от "Antoaneta Ardashes":

    "Всички решихме,че сме умни и започнахме да даваме акъли. "

    Ами аз съм прост - зная една Питагорова теорема, десет Евклидови аксиоми, по една геометрична и една аритметична прогресии, два-три закона (Нютоновите, особено третият - за "обратната" сила, за масата, за енергията) и някоя друга имагинерна величина.
    Бидейки прост, искам и другите да са прости като мен, та да се разбираме. Като се каже "геометрична прогресия" да е ясно, че става дума за "сложна лихва", а не за банкови такси. Като се каже "имагинерна величина" да е ясно, че иде реч за комунистическите бленувания на професора по културология.

    "Децата след като не ги научим да обичат да четат и да ценят труда и красотата от създаденото"

    Това не влиза в либералната доктрина, при която се цени "печалбата", а не труда; красотата на "калинката" (пърхаща по постове), а не красотата на "цветето", върху което може да се каца. И какво четене с разбиране!? Следвате инструкциите на някой незавършил образованието си - ако не Ви удовлетворява, ристарт и ... си вземате консултант, опс домашна прислужница ... да се оплаквате от нейното невежества вместо от собственото.

  26. 26 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 309 Неутрално

    Проблема е в учителите и Министерството.Докато не почнат да учат децата да мислят сами ,не да наизустяват какво е искал да каже "лирическия герой" ЩЕ БЪДЕ ТАКА.дА ГЛЕДАТ НЯКОЙ АМЕР.ФИЛМ-КАКВО Е ОТНОШЕНИЕТО КЪМ ДЕЦАТА И ЛИТЕРАТУРАТА,КОМЕНТАРИ ,СПОРОВЕ,ЕСЕТА-А ТУК ДР.ИВАНОВА МИ КАЗВА КАКВО Е ИСКАЛ ДА КАЖЕ БОТЕВ-ВСЕ ЕДНО Е СПАЛА С НЕГО.

  27. 27 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4283 Любопитно

    До коментар [#19] от "abdelhaqq":

    Интересно ми е как Дичев си представя конкурс на хиляди с портфолио за влизане в университет, най-вероятно с прикачени чекове за премиални на преглежващите/оценяващите. Той има ли представа за необходимите рубрики документиращи решението по класацията?
    Хайде, да няма оценки, да има ранжиране по точки или процентни критерии. Дали ще е по-добре да кажеш на ученика/студента с 48% че той повтаря предмета/класа? Ами не е слаб 2.... Този човек е толкова далеч от сферата на науката за образователното измерване колкото аз от геологията. :-)

  28. 28 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#27] от "daskal1":

    ...и аз за такъв казус си помислих. левунделски утопии в една измислена специалност.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  29. 29 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4283 Любопитно

    До коментар [#28] от "abdelhaqq":

    А пропо, каква е специалността му?

  30. 30 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#29] от "daskal1":

    Културология

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  31. 31 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4283 Весело

    До коментар [#30] от "baba_zozolana":

    Интересно, като завършиш културология ставаш културен, но какво ще работиш? Сигурно в Комитета за Кълтура.
    И, ако си изучил една култура, а попаднеш неочаквано в друга, как ли преживяваш?

  32. 32 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4120 Весело

    До коментар [#31] от "daskal1":

    Самият израз култура е ужасяващо мъгляв и неопределен и зад него може да се крие какво ли не!

    klimentm
  33. 33 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4283 Весело

    До коментар [#32] от "klimentm":

    Пък и пусто динамичен комплекс тази пуста култура. Ето, сега и за интернетна култура на общуването ако заговорим, ще има много интересни реплики и даже мнения във форума (и аз като Граучо Маркс имам няколко различни по един и Същ въпрос, според компанията)

  34. 34 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#31] от "daskal1":

    няма наука "културология", поради проблема на дефиницията на култура. затова и там се озовават както като Дичев, но и философи и богослови като Калин Янакиев и Вл. Градев, че и литератори като Ал. Кьосев. да не говорим за основаването на "културологията" от...историк. те затова бивши колеги от СУ се майтапеха с културологията - "философия за жени".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  35. 35 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 796 Весело

    До коментар [#31] от "daskal1":

    Възможности за реализация и за по-нататъшно развитие

    Държавни културни институции, частни фирми (медии, издателства, екипи на фестивали, рекламни агенции, туристически агенции, връзки с обществеността) и неправителствени организации (фондации за култура, научни и изследователски центрове, организации за културен туризъм и пр.). Желаещите да продължат научното си развитие имат възможността да продължат обучението си в магистърски и докторски програми.

    https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/universitet_t/fakulteti/filosofski_fakultet/specialnosti/bakalav_rski_programi/filosofski_fakultet/kulturologiya/kvalifikacionna_harakteristika

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  36. 36 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#7] от "neut":

    Така е, напълно съм съгласен с Вас, колега. И това ще се случи в следващите 7-8, максимум 10 години.

  37. 37 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 289 Неутрално

    До коментар [#23] от "solange":

    Поставят ги на естествен подбор и който оцелее - циганския принцип .Преди важеше за циганите, а сега всички сме българи.

    mihala
  38. 38 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    "Трябва да го разберем и приемем: на определен етап училището поема функции на семейството, изгражда микро-общество, в което усилията на детето добиват важност. Така че когато се върне вкъщи, родителите да ахнат: Не разбрахме кога детето ни е станало голям човек."

    Не звучи лошо, даже е много добре, но все пак да не слагаме каруцата пред коня - освен че наличието на такова училище и учители си е една мечта, хубава, но по-скоро непостижима поне в обозримо бъдеще, тук има и една уловка - успокоява семействата и ги прави пасивни, очакващи и непрекъснато оплакващи се зрители.
    А все пак, децата са на конкретни семейства и за да не "ахнат" от изненада, че децата са им станали кварталните хулигани и/или идиоти, по-добре е да не губят толкова бързо връзка с тях и да не забравят, че възпитанието си е абсолютен семеен приоритет.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK