
© Цветелина Белутова, Капитал
Да си помечтаем за България като за страна с добро образование, което произвежда интелигентни, будни и пораснали хора. Хора със знания и интереси. Хора с бъдеще. Възможно е всъщност. Проф. Ивайло Дичев обяснява как за "Дойче веле":
Учител или чиновник?
Образованието в България е поставено под най-тежък обществен натиск, защото всички сме учили - и затова смятаме, че разбираме. Партии злоупотребяват редовно с промоция на идеологиите си, а медиите продават възмущения от типа "посегнаха на дядо Вазов". В резултат институцията развива един все по-тежък рефлекс към самобюрократизиране. Мерят се параметри, следят се стандарти, а отчетността - тази нова религия на неолибералния свят - започва да превръща учителя в чиновник, който наместо да се занимава с учениците, попълва формуляри.
В последна сметка образованието се прави от учители, даваме децата си на учители - този фундаментален факт няма как да се промени. В известен смисъл така ние ги отбиваме от себе си. Как се подбират учителите, каква е репутацията им, колко са компетентни - това е важна задача пред цялото общество. Но дали ще четат "Шестоднев" или "Хари Потър", нека го оставим на тяхната преценка. Важно е не толкова съдържанието, колкото уменията - интереса към четенето, възпитан от учителя, способността на ученика да говори за прочетеното, да мисли през него за собствения си живот. А това трудно влиза в стандарти и програми.
Четинестият червей и още нещо
Седят едни деца на чиновете и възпроизвеждат знание от типа: Как сe казват островите край Хърватия? (Хвар, Крък, Корчула). Какво има вместо бъбреци при четинестия червей? (Протонефридии). Въпросът не е в това дали подобно знание е необходимо. Въпросът е, че се изисква от всички, независимо от нивото, интересите, контекста. Стандартизираният багаж от знания е превърнат в самоцел, а един от мотивите е вероятно учителите да не губят часове и съответно работни места (такъв е случаят в университетите, където огромната аудиторна натовареност на студентите е не заради тях, а заради щатовете на преподавателите).
Всъщност едно разтоварване от бюрократичните изисквания съвсем не значи по-малко щатове, а точно обратното. Защото наместо да пълни главите с четинести червеи, училището трябва да се заеме с това да пълни със смисъл целия работен ден на ученика. Все още чувам думата "занималня", която днес е някакъв абсурдизъм. Учениците целодневно трябва да бъдат увлечени в правене на интересни неща, където кръжокът и учебният час постепенно да се преливат, а дисциплинарните граници между предметите да изчезват. По какъв "предмет" например учениците биха измисляли роботи? Училищен канал в Ютюб? Изследване на темата защо измират пчелите?
В тази посока постепенно биха отпаднали оценките като бюрократична форма от друга епоха. Младият човек ще кандидатства за следваща степен на образование или за работно място с проект, с портфолио, което защитава. Вярно е, че матурите уеднаквиха формата на оценяване в различните региони на страната, но какво ни грее това, ако в тестовия въпрос Ви питат какво точно чувство е изпитал Моканина, гледайки в далечината?
За да пораснат децата ни
За подобен обрат, разбира се, са нужни и друг тип учители: хора, които заедно с учениците да работят по интересни теми, да ги запалват със собствения си ентусиазъм. Млади, добре платени, готови да се усъвършенстват непрекъснато - това всички си го представяме, знаят го много частни учебни заведения. Въпросът е да отслабим своето подозрение към държавните институции и да ги оставим да работят с децата отвъд бюрократичните стандарти.
И накрая най-важното. Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата. В сегашния си бюрократичен вид то непрестанно връща топката към семейството - къде по идеологически причини, къде заради липса на ресурси и воля. Родителски срещи, родителски настоятелства, доучване вкъщи. Учудващо ли е тогава, че децата така и не успяват да пораснат? Че неравенствата между ученици от "добри" и от "лоши" семейства стремително нарастват? Трябва да го разберем и приемем: на определен етап училището поема функции на семейството, изгражда микро-общество, в което усилията на детето добиват важност. Така че когато се върне вкъщи, родителите да ахнат: Не разбрахме кога детето ни е станало голям човек.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Lou
Рейтинг: 1924 НеутралноВ България още работим по схемата на конвейера. Имаме си един предварително зададен шаблон и по него произвеждаме всички останали. Някой някъде написал една образователна програма и после даскалите започват като печат да я набиват в главите на горките ученици. Никой не гледа кое дете какви потребности има, какви дарби и какви таланти. Едно дете обича физиката, друго обича математиката, а трето обича литературата или географията. Но не - сипвай им знания на кило, каквото хване... Детето, което обича физиката иска да се занимава повече с физика по-малко с литература. Но някой там е казал, че трябва да го мъчим с хиляда автори и да учи наизуст стихотворения. Накрая и физиката му не е добре, и в литературата едва вади тройката.Това е абсурдът на родната образователна система. Защо трябва да мъчим надарения физик с литературни анализи, не е ясно, но някой там чиновник в офис е решил така.
СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!Dr_Doolittle
Рейтинг: 1937 Неутрално'интереса към четенето, възпитан от учителя'
http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/Има да чакате, ако този интерес не е възпитан в семейството....
Големи яйца:)
Рейтинг: 464 НеутралноПрепоръчвам:
http://akademika.bg/2017/05/ %d0%b2%d1%82%d0%be%d1%80%d0%be%d0%ba%d0%bb%d0%b0%d1%81%d0%bd%d0%b8%d0%ba-%d0%be%d1%82%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%80%d1%8f-%d0%bd%d0%b0-%d0%b2%d1%8a%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%81%d0%b8-%d0%b2%d0%b8%d0%b6/
Големи яйца:)
Рейтинг: 464 НеутралноДо коментар [#3] от "VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире":
Линкът не се отваря точно, но имам предвид статията: Второкласник отговаря на въпроси, вижте корекциите на учителката
ilinko
Рейтинг: 754 НеутралноИнтересна е тази мания да се диаболизират оценките. Не, оценките не стресират децата, а начинът по който се приемат тези оценки ги стресира. Едно интелигентно оценяване позволява да се обърне внимание на проблемите на ученика. Представяне на портфолио при кандидатстване е ОК, но нали за да няма субективни преценки тези портфолия трябва да се оценят по зададени и равни критерии. Всички говорим за тестовете ПИЗА, но те са едно чисто измерване на знанията и оценяване на учениците. Така че проблемът не е оценяването. В момента последният проблем на българското училище са оценките,
Боян Таксиров
Рейтинг: 1868 НеутралноАми...
mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bgДА ПОМЕЧТАЕМ :)
neut
Рейтинг: 3073 Неутрално"Да си помечтаем за България като за страна с добро образование, което произвежда интелигентни, будни и пораснали хора"
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restВсичко това го имахме, сравнително бързо го загубваме и е въпрос не само на пари, а и на организация и управление да го възстановим
Роси
Рейтинг: 8236 НеутралноАми ние друго не правим, освен да мечтаем. Работата друг да я върши.
zatoplist
Рейтинг: 229 ВеселоДо коментар [#4] от "VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире":
Да приемем ли, че най-много акъл дават онези, на които липсват умения? Или да питаме пак Дичев?
Ето ти линка:
https://goo.gl/TqoE4l
batzdravo
Рейтинг: 1939 НеутралноКакъв титан! Мечтата на Дичев, сричащи "айнщайновци"!
Докъде може да доведе, философията на "сбърканяка"?! И, за съжаление, не е само той. То и поради това, много деца, излизат от училище, функционално неграмотни!
Децата трябва да придобиват, първо знания, и едновременно с това, уменията да разсъждават, дебатират, обсъждат, способността да се изразяват и др.! Дълга тема...
pur6ing
Рейтинг: 245 НеутралноТоя и в Дойче веле ли се намърда....
Ева си!
uq
Рейтинг: 2602 НеутралноБаааааааааси тъпнята! Насилих се да прочета една трета. Абе това "проф." от какво е съкращение? :)
olimpipanov
Рейтинг: 1014 НеутралноТъжно констатирам как България изобилства от дървени философи - дичевци, Харалановци и прочие.
На гусина Дичева препоръчвам да се запознае с образователните системи в Сингапур (където се скъсват от учене), хайде по леко Финландия и тогава да си говорим.
Защото от малкото контакти с училището в България и "експертите" в МОН и съответните учебници ми се изправят косите.
olimpipanov
Рейтинг: 1014 НеутралноИ между другото Дневник, върнете стария сайт.
kihano
Рейтинг: 727 НеутралноЗа такъв обрат е необходимо друг вид общество! Общество, в което човекът стои над парите! Ако искаме такова общество трябва да се откъснем от Запада. Това е простата истина. Запада ни унищожава, бавно, мъчително, но сигурно!
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Baizuo
Рейтинг: 1177 Неутрално"И накрая най-важното. Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата"
muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"Ами не, 'професоре'.
Родителите са не по-малко важни от училището.
Ама....
solange
Рейтинг: 284 НеутралноСпоред мен иска да каже, че училището трябва да бъде демократично и да дава шанс на всички деца, независимо какви олигофрени имат за родители. Някои държави наистина се справят с тази задача.
Федор Езерский
Рейтинг: 897 ВеселоОх
И аз си мечтая за умна красива и автентично дясна България
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДичев пак с простотиите. да отпаднели оценките. верно ли.
בני אתה אני היום ילדתיךk
Рейтинг: 1043 Неутрално"... Училището трябва да поеме от родителите щафетата по възпитаването на децата ..."
Не мога да повярвам, че преподавател от СУ може да напише това!
Това е фашизъм / комунизъм от най-чист вид.
Тако отвратително твърдение едва ли би хрумнало и на "крайно дясната" Льо Пен.
Възпитанието на децата във свяко свободно общество е привилегия единствено на семейството!
Изненадан съм, че Дневник пубикуват такава тотлитарна пропаганда!
Крали Марко
Рейтинг: 8 НеутралноТрънски край показва с насрочения на 11.06. референдум, в който населението се очаква да отхвърли екокатастрофа от нови радиоактивни мини, непреклонността си срещу задкулисието. Трънчани създават прецедент за гражданското общество в цяла България. Вече не става въпрос само за предотвратяване на фатални последици от златодобив в Трън, а за пример, как българският гражданин следва да защитава здравето и природата си. Спорът за трънския златодобив обедини гражданското общество в една национална кауза. Днес ВСЕКИ БЪЛГАРИН Е ТРЪНЧАНИН, защото Трън защитава честта и правата на всеки един от нас!
Antoaneta PETROVA Ardashes
Рейтинг: 315 НеутралноВсички решихме,че сме умни и започнахме да даваме акъли. Децата след като не ги научим да обичат да четат и да ценят труда и красотата от създаденото, не може да ги преобразим в мислещи и знаещи.Когато бях дете направиха първите занимални. Нищо не се получи от това.Започнаха да раздават закуски- също. Само се облагодетестваха продавачи и доставчици. Но имаше учители,които никога няма да забравя. Те бяха от предишния строй ,но обичаха децата. Не те преподаваха, а децата, а те се ръководеха
mihalaот техните виждания и ги насочваха.А заплатите тогава бяха малки. А сега всичко се юрнало да печели, а не да дава това, което може на другия за по-добро.
solange
Рейтинг: 284 НеутралноКакво правим с децата, чиито родители са простаци, неграмотни или просто не се интересуват от тях (т.е. една огромна част от родителите)? Училището трябва да е място, където детето се чувства важно, където търсят мнението му и го подкрепят. Десетте процента елит процъфтяват и сега. Въпросът е как да подобрим шансовете на останалите.
wanderer
Рейтинг: 2299 Неутрално"Младият човек ще кандидатства за следваща степен на образование или за работно място с проект, с портфолио, което защитава."
Като Пеевски, нали!? Проект за имотите на "Академика" ( и пътят за Равда се застрои), проект за Булгартабак, Лафка, че тори и за Южен паток. Ще цъфнем и вържем с Делянчета-прас-пресчета.
wanderer
Рейтинг: 2299 ВеселоДо коментар [#22] от "Antoaneta Ardashes":
"Всички решихме,че сме умни и започнахме да даваме акъли. "
Ами аз съм прост - зная една Питагорова теорема, десет Евклидови аксиоми, по една геометрична и една аритметична прогресии, два-три закона (Нютоновите, особено третият - за "обратната" сила, за масата, за енергията) и някоя друга имагинерна величина.
Бидейки прост, искам и другите да са прости като мен, та да се разбираме. Като се каже "геометрична прогресия" да е ясно, че става дума за "сложна лихва", а не за банкови такси. Като се каже "имагинерна величина" да е ясно, че иде реч за комунистическите бленувания на професора по културология.
"Децата след като не ги научим да обичат да четат и да ценят труда и красотата от създаденото"
Това не влиза в либералната доктрина, при която се цени "печалбата", а не труда; красотата на "калинката" (пърхаща по постове), а не красотата на "цветето", върху което може да се каца. И какво четене с разбиране!? Следвате инструкциите на някой незавършил образованието си - ако не Ви удовлетворява, ристарт и ... си вземате консултант, опс домашна прислужница ... да се оплаквате от нейното невежества вместо от собственото.
anlazar
Рейтинг: 434 НеутралноПроблема е в учителите и Министерството.Докато не почнат да учат децата да мислят сами ,не да наизустяват какво е искал да каже "лирическия герой" ЩЕ БЪДЕ ТАКА.дА ГЛЕДАТ НЯКОЙ АМЕР.ФИЛМ-КАКВО Е ОТНОШЕНИЕТО КЪМ ДЕЦАТА И ЛИТЕРАТУРАТА,КОМЕНТАРИ ,СПОРОВЕ,ЕСЕТА-А ТУК ДР.ИВАНОВА МИ КАЗВА КАКВО Е ИСКАЛ ДА КАЖЕ БОТЕВ-ВСЕ ЕДНО Е СПАЛА С НЕГО.
daskal1
Рейтинг: 4418 ЛюбопитноДо коментар [#19] от "abdelhaqq":
Интересно ми е как Дичев си представя конкурс на хиляди с портфолио за влизане в университет, най-вероятно с прикачени чекове за премиални на преглежващите/оценяващите. Той има ли представа за необходимите рубрики документиращи решението по класацията?
Хайде, да няма оценки, да има ранжиране по точки или процентни критерии. Дали ще е по-добре да кажеш на ученика/студента с 48% че той повтаря предмета/класа? Ами не е слаб 2.... Този човек е толкова далеч от сферата на науката за образователното измерване колкото аз от геологията. :-)
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#27] от "daskal1":
בני אתה אני היום ילדתיך...и аз за такъв казус си помислих. левунделски утопии в една измислена специалност.
daskal1
Рейтинг: 4418 ЛюбопитноДо коментар [#28] от "abdelhaqq":
А пропо, каква е специалността му?
baba_zozolana
Рейтинг: 1079 НеутралноДо коментар [#29] от "daskal1":
I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.Културология
daskal1
Рейтинг: 4418 ВеселоДо коментар [#30] от "baba_zozolana":
Интересно, като завършиш културология ставаш културен, но какво ще работиш? Сигурно в Комитета за Кълтура.
И, ако си изучил една култура, а попаднеш неочаквано в друга, как ли преживяваш?
klimentm
Рейтинг: 3910 ВеселоДо коментар [#31] от "daskal1":
klimentmСамият израз култура е ужасяващо мъгляв и неопределен и зад него може да се крие какво ли не!
daskal1
Рейтинг: 4418 ВеселоДо коментар [#32] от "klimentm":
Пък и пусто динамичен комплекс тази пуста култура. Ето, сега и за интернетна култура на общуването ако заговорим, ще има много интересни реплики и даже мнения във форума (и аз като Граучо Маркс имам няколко различни по един и Същ въпрос, според компанията)
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#31] от "daskal1":
בני אתה אני היום ילדתיךняма наука "културология", поради проблема на дефиницията на култура. затова и там се озовават както като Дичев, но и философи и богослови като Калин Янакиев и Вл. Градев, че и литератори като Ал. Кьосев. да не говорим за основаването на "културологията" от...историк. те затова бивши колеги от СУ се майтапеха с културологията - "философия за жени".
baba_zozolana
Рейтинг: 1079 ВеселоДо коментар [#31] от "daskal1":
I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.Възможности за реализация и за по-нататъшно развитие
Държавни културни институции, частни фирми (медии, издателства, екипи на фестивали, рекламни агенции, туристически агенции, връзки с обществеността) и неправителствени организации (фондации за култура, научни и изследователски центрове, организации за културен туризъм и пр.). Желаещите да продължат научното си развитие имат възможността да продължат обучението си в магистърски и докторски програми.
https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/universitet_t/fakulteti/filosofski_fakultet/specialnosti/bakalav_rski_programi/filosofski_fakultet/kulturologiya/kvalifikacionna_harakteristika
Читател
Рейтинг: 277 НеутралноДо коментар [#7] от "neut":
Така е, напълно съм съгласен с Вас, колега. И това ще се случи в следващите 7-8, максимум 10 години.
Antoaneta PETROVA Ardashes
Рейтинг: 315 НеутралноДо коментар [#23] от "solange":
mihalaПоставят ги на естествен подбор и който оцелее - циганския принцип .Преди важеше за циганите, а сега всички сме българи.
tsvetko_51
Рейтинг: 1927 Неутрално"Трябва да го разберем и приемем: на определен етап училището поема функции на семейството, изгражда микро-общество, в което усилията на детето добиват важност. Така че когато се върне вкъщи, родителите да ахнат: Не разбрахме кога детето ни е станало голям човек."
Не звучи лошо, даже е много добре, но все пак да не слагаме каруцата пред коня - освен че наличието на такова училище и учители си е една мечта, хубава, но по-скоро непостижима поне в обозримо бъдеще, тук има и една уловка - успокоява семействата и ги прави пасивни, очакващи и непрекъснато оплакващи се зрители.
А все пак, децата са на конкретни семейства и за да не "ахнат" от изненада, че децата са им станали кварталните хулигани и/или идиоти, по-добре е да не губят толкова бързо връзка с тях и да не забравят, че възпитанието си е абсолютен семеен приоритет.