Нехайството на държавата за висшето образование

Снимката е от 2013 г.

© Юлия Лазарова

Снимката е от 2013 г.



През последните десетилетия организацията на образованието в България го поставя в ситуацията на самоцел. Нито средното, нито професионалното, нито висшето образование са обвързани с търсенето на работна сила и необходимите знания и умения за пазара на труда. Образователните степени са подготовка за по-високата степен, но в нито един момент не се обръща внимание на реализацията.


Професионалното ориентиране в училищата липсва, дуалното образование се появи наскоро и върви с плахи стъпки, стажовете в университетите се изпълняват формално (достатъчна е бележка от работодател), икономическата активност на младежите е на критични нива, а недостигът на работна сила със специфични умения достига рекорди.

Проблемите с реализацията на висшистите отново е в светлината на прожекторите в новия доклад на Сметната палата "Мониторинг на реализацията и миграцията на завършилите висше образование" за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2015 година. Докладът е изключително критичен и продължава да показва нехайството на държавата по отношението на качеството и приложението на висшето образование в България.


Като за начало трябва да се посочи, че политическата криза в страната през последните години се отразява и върху прилаганите политики, и върху икономиката като цяло. Това наблюдаваме и в системата на образованието. Новият закон за училищното образование, за чието приемане се настояваше многократно и от Европейската комисия, няколко пъти се писа от различни, бързо сменящи се правителства, а приемането му беше отложено с няколко години. Отговорните за наблюдението на реализацията на висшистите също се сменят постоянно. Само за трите години на одита от страна на Сметната палата се сменят шестима министри на образованието и петима министри на труда.




В тази ситуация на политическата сцена и затвърдената липса на връзка между висшето образование и пазара на труда Сметната палата прави следните оценки и изводи за мониторинга на реализацията и миграцията на висшистите:


Редица документи на европейско и национални ниво посочват необходимостта от събиране на информация за реализацията на завършилите висшисти. В същото време в България няма предвидени разпоредби за определяне на ред и отговорности по събиране, систематизиране, анализ и оценка на информацията за завършилите висше образование.


Информацията от висшите училища невинаги е достатъчно надеждна, навременна и изчерпателна, а методите за събирането ѝ са често субективни. Причината е, че държавните университети нямат стимул да събират тези данни. Потребител на информацията е Националната агенция за акредитация, но при оценяването на висшите училища проследяването на реализацията има относително ниска тежест.


Рейтинговата система за висшите училища в България дава най-надеждната информация за реализацията на висшистите, но данните и прогнозите от нея не се използват при формирането на политики. Една от целите на системата е и да подпомага учениците да направят информиран избор за бъдещата си реализация, но Сметната палата разкрива, че тя не се използва и не е популяризирана от отговорните институции. 87% от учениците не са я използвали, а 70% от учениците дори не знаят за съществуването на системата.


Държавната политика за управление на миграционните процеси сред завършилите висше образование е насочена в две основни направления – привличане на българските емигранти и привличане на висококвалифицирани имигранти, и е формулирана в няколко стратегически документа. Политиките са твърде общи и не са определени механизми за тяхното изпълнение. Не са изградени системи за проследяване и събиране на информация за миграцията на завършилите висше образование, което не позволява провеждането на адекватна политика за влияние върху стимулите за миграция на висококвалифицираните кадри.


Министерството на труда и социалната политика не изпълнява регламентираната си функция за сътрудничество с властите на други държави, които отговарят за наблюдението на условията за наемане на работа, чрез обмен на информация за наетите българи в съответната държава и наетите граждани на тази държава в България. В резултат на това страната ни не разполага с информация за българските граждани, работещи извън територията ѝ. Като цяло докладът показва пълната липса на заинтересованост на държавните органи и на държавните университети за това какво се случва с висшистите, какво е качеството на образованието и дали образованието отговаря на потребностите на пазара на труда. Нехайството е разбираемо, стимулите липсват, а икономическата логика продължава да е изтласкана от сфера, в която всички имат интерес да присъства.


"Дневник" препечатва текста от бюлетина на Института за пазарна икономика

Коментари (53)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2152 Весело

    Нехайството е разбираемо, стимулите липсват, а икономическата логика продължава да е изтласкана от сфера, в която всички имат интерес да присъства."Да и нехайството и безхаберието са разбираеми.

  2. 2 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Не са изградени системи за проследяване и събиране на информация за миграцията на завършилите висше образование, което не позволява провеждането на адекватна политика за влияние стимулите за миграция на висококвалифицираните кадри.
    ===========================================================
    Това звучи безмислено като цитат от Юлската концепция на ЦК на БКП от 1987 г.

  3. 3 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6762 Неутрално

    "Като цяло докладът показва пълната липса на заинтересованост на държавните органи и на държавните университети за това какво се случва с висшистите, какво е качеството на образованието и дали образованието отговаря на потребностите на пазара на труда"

    Вярна констатация. Като се започне от акредитацията на учебните заведения до информацията за реализацията на кадрите в обществото - всичко ни куца и резултатите хич не са насърчителни.

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  4. 4 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1666 Любопитно

    Докато образованието, уменията и възможностите не станат гаранция за реализация, така ще е. Щом назначаването на добра работа зависи от връзки, роднини, познати, партийна принадлежност - образованието става самоцел и се обезсмисля.
    Като добавим, че всички ректори на висши училища са партийни назначения, картинката става пълна...

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  5. 5 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1227 Разстроено

    Единствено учителите от основното образование си вършат работата, понеже научават децата на четмо и писмо, пък и на основите на смятането. Всичко останало е ДАЙ ПАРИ за частен учител, курсове, следване, специализация и т.н. В областта на висшето образование, основната цел на преподавателите е да се хабилитират, а на хабилитираните - да се опрофесорят, а в редица случаи и да се орезилят. Какво правят учените от БАН, освен да пишат статии и да си броят цитатите? Що не вземат малко да се намесят във висшето образование, а искат само Проекти, финансирани от Фонд "Научни изследвания" на МОН, и кой освен тях има файда от похарчените за командировки, наречени "специализации" и "научни конференции" пари????

  6. 6 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Като добавим, че всички ректори на висши училища са партийни назначения, картинката става пълна...
    —цитат от коментар 4 на mitko11

    Това е абсолютна лъжа. Назначава се само президентът на Американския университет в Благоевград. Другите се избират.

  7. 7 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 668 Неутрално

    ВисшУ та нЕмам думи..:-) То вече една трета от студентите в "престижният" СУ са от малцинствата и дори не могат да говорят правилно ама го завършват..:-) Важно е бройки да има и едни пари да се въртят.. А това че имаме юристи, икономисти, психоложки и чиновнички колкото за целият ЕС няма и да споменавам..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  8. 8 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1666 Весело

    До коментар [#6] от "Каишков - Системен нарушител":

    Избират се между партийни кандидати. Я кажи един ректор на СУ, който да не е комунист?

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  9. 9 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1802 Неутрално

    Преди време четох, че някъде в САЩ хванали едни даскали умишлено да завишават резултатите от изпити (или тестове) на учениците си... Осъдили ги за злоупотреба с обществени средства на доста години затвор! У нас кога?

  10. 10 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    покрай шведския "турист" стана ясно , че имаме най образованите камериерки . репортерка по тв пърхайки с мигли "ама вие сте с висше , пък той е общ работник"

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  11. 11 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    покрай шведския "турист" стана ясно , че имаме най образованите камериерки . репортерка по тв пърхайки с мигли "ама вие сте с висше , пък той е общ работник"

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  12. 12 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    Образованието е трагично.
    Държавни субсидии се пилеят за треторазрядни университети, количиството им е обратнопропорционално на качеството.
    Няма връзка между министерства и пазара на кадри.
    Дори да намериш информация за подходящи кадри сред учащите от образователната система е проблем.

    Идва висш служител на един университет и казва - вземи малко студенти на работа при теб лятото. Обяснявам, че въпреки пълните ми работни места , трябва да осигуря и свободни хора да се занимават с обучението им и е важно студентите трябва да са с интерес към тази сфера. Отговора беше-какво ти пука, няма да им плащаш ти, това е "програма".

    Програма " печатница на дипломи".

  13. 13 Профил на zakkwylde
    zakkwylde
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#11] от "дерибеев":

    Именно, но афторката (от ИПИ естествено) изпуска основния интерес на държавата в случая. Нароилите се алмаматери на вишо у нас са буфер, който смекчава огромна младежка безработица и отлага с няколко години пълната социална маргинализация.

  14. 14 Профил на nonsense
    nonsense
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Какво образовяние, калинките по етажите на властта или лакираните каки на гишетата да не би да имат такова

    shut up retard
  15. 15 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Това на снимката е някакъв пърформънс пак. На умните и красивите.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  17. 17 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Тоя на прозореца е писал на Борисов една двойка като след като го е изпитал.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  18. 18 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Уж либертарианците от ИПИ казваха, че Държавата трябва да се закрие, защото пречи, спъва Анархокапитализма, па сега са загрижени, защо Държавата, правилното е Територията (, защото Държава няма след 28 години неолиберални, либертариански, пазарнофундаментални, десни реформи), не се грижела за Висшето Образование.

    Образованите, Цветът на Нацията избяга отдавна от неолибералната, пазарнофундаментална, либертарианска догма.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  19. 19 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#14] от "nonsense":

    Борисов няма никво.

    Цветанов, Цецка, Белчев, Главчев и сие са със задочно. Останалите с никво.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  20. 20 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#14] от "nonsense":

    Борисов няма никво.

    Цветанов, Цецка, Белчев, Главчев и сие са със задочно. Останалите с никво.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  21. 21 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#14] от "nonsense":

    Борисов няма никво.

    Цветанов, Цецка, Белчев, Главчев и сие са със задочно. Останалите с никво.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  22. 22 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    Образованието отдавна е бизнес. След 4 клас, ако искаш резултати трябват частни уроци. В хуманитарната сфера положението е много зле в университетите. Да вземем например така популярната специалност Културология. От СУ и НБУ та чак до Варненския свободен университет се излюпват всяка година културолози. Това е чудесно, но каква е реализацията на тези хора?! От една страна ще кажете, че университетите са виновни, че предлагат тази специалност с повече от няколко бройки годишно, но от друга страна студентите сами влизат там. Много хора си мислят за съжаление, че не трябва да влизаш в специалност, която е трудна, а културологията има изглежда лесна и влизат с идеята, че е важно да имат висше образование, а не по какво. Да не говорим и за другия основен проблем, много от завършващите дори не знаят какво са учили.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  24. 24 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#2] от "Каишков - Системен нарушител":

    Много от нещата на Вашингтонския Консенсус са така

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  25. 25 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    До коментар [#23] от "socialen":

    Идеята по морето поне е, вместо да плащат нормални европейски заплати и да наемат български и дрги европейски работници, собствениците искат да наемат работници от Третия свят за жълти стотинки при общоевропейски цени в хотелите и ресторантите им, за да си докарват още по-големи печалби. Интересно ми е виетнамците, бангладешците и филипинците на какъв език ще обслужват българските клиенти.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  26. 26 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#25] от "andreas_hofer":

    Така е.
    Дясната догма издигна Егоизма, Алчността, Обективизма и Стремежа към голяма и още по - голяма Печалба на Пиедестал и реформира България и я превърна от Страна/Държава в Територия именно, за да ги подпомага. Хората са титулувани като Human Ressources - има скъпи, пречещи на Печалбата, и евтини в неина полза Ресурси. Децата днес учат от първи клас рускинята Зиновеева, позната на българското либертарианско братство като Айн Ранд.

    Народът, който е най-мъдър, казва от Столетия, че Егоизмът, Печалбата, Алчността са Символи на Простотията, Умствената Ограниченост и Селендурщината.

    За англосаксонския модел те са, обаче, висше благо.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Докато университетите обучават в това което могат техните преподаватели, а не това което се търси на пазара - така ще е.
    А положението е такова защото всеки университет си защитава една държавна поръчка и нали студентите "не плащат", кви претенции може да има.

    В нормалните страни за учене се отпускат заеми от държавен фонд, които после се връщат. Има и договори че трябва да работиш на територията на държавата и да плащаш осигуровки и ако ти е ниска заплатата ти се опрощава част от заемът. Същото и ако имаш отличен успех.

    Тогава студентите поръчват музиката и които университети могат предоставят услуги.
    Но тогава от 53 хранилки(ВУЗ) 60% ще изчезнат. Ай лоша работа за нашите хора назначени в тях. Също като 260 общини. Те повечето са неефективни но са партийни хранилки защото месните нямали друга заетост

  29. 29 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 693 Неутрално

    щото е пълно с кандидати за работа на бюро и таблет меринджеи. незабавна реализация имат дофтурите,випуска на морската академия във варна, ветеринарите,летците.

  30. 30 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 593 Неутрално

    И също така е много важно да се отбележи, че висшето е не само на потресаващо ниско ниво, но и безбожно дълго в сравнение с повечето други държави членки на ЕС - бакалавър и магистър би трябвало да се получават за общо 5 години, докато при нас бакалавъра е 4, но компенсираме с 2-2.5 години за магистратура, че и на редица хора завършили тригодишните бакалавърски в ЕС им се отказва да запишат магистърски у нас. Пълен кретенизъм.

  31. 31 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#28] от "ЙЕИ":

    "Тогава студентите поръчват музиката и които университети могат предоставят услуги."

    Много глупости са написани тук, но вие печелите жълтата фанелка - в едно изречение две големи глупости. Първо - образованието не е и не може да бъде "услуга". Това схващане усилено се разпространява (както и здравеопазването), за да може образованието да мине за "стока" - да се продава, да се разменя, да се принизи неговото значение до купуването на сладолед, например. Всъщност в България то вече е станало стока, а не право. Дипломите се продават и издават под път и над път, дипломи, а не знание. Образованието и науката са част от живота и не могат да бъдат единствено в услуга на бизнеса. Високообразованите хора са ценни и за обществото и за себе си . Колкото и да звучи еретично в страна, управлявана от образователни талибани, историята го доказва.
    Колкото до "студентите поръчват музиката" - това е факт. Принципът "парите следват студента" срина нивото на образование, поради факта, че 90% от студентите се интересуват само от диплома, а не от знание. Ако зависеше от мнозинството студенти поръчаната музика щеше да е чалга до дупка. Не вярвате! Тогава си спомнете как всяка година темите за матурите са най-пазената тайна в държавата, защото "бъдещето на нацията", съюзено с родителите си и учителите е готово на всичко само и само да не учи, а просто на препише. Цели поколения влизат с лъжа в живота, а вие искате те да поръчват и музиката. Пази Боже!

  32. 32 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#4] от "mitko11":

    "Като добавим, че всички ректори на висши училища са партийни назначения, картинката става пълна."

    Всъщност не е точно така. Ректорите се избират от Общото събрание на университета, а хората в него, като правило, избират по-удобния на тях. Разбирай този, който им обещае повече пари и по-голяма свободия. Дори и в най-големите университети е така. В СУ, например, можеха да избират между истински учен, известен по света в своята област и човек, имащ една единствена публикация в международно списание в далечните години на последното десетилетие на миналия век . И става въпрос не за българист все пак. Е, вече всички знаят резултата от гласуването.

  33. 33 Профил на Liliana Simeonova
    Liliana Simeonova
    Рейтинг: 217 Разстроено

    Единствено учителите от основното образование си вършат работата, понеже научават децата на четмо и писмо, пък и на основите на смятането. Всичко останало е ДАЙ ПАРИ за частен учител, курсове, следване, специализация и т.н. В областта на висшето образование, основната цел на преподавателите е да се хабилитират, а на хабилитираните - да се опрофесорят, а в редица случаи и да се орезилят. Какво правят учените от БАН, освен да пишат статии и да си броят цитатите? Що не вземат малко да се намесят във висшето образование, а искат само Проекти, финансирани от Фонд "Научни изследвания" на МОН, и кой освен тях има файда от похарчените за командировки, наречени "специализации" и "научни конференции" пари????
    —цитат от коментар 5 на Дедо Либен


    Уважаеми Дедо Либене, Ние от БАН сме активно включени в преподаването във висшите училища, особено що се отнася до преподаването на по-специализирана материя в магистърските програми на съответните катедри. Друг е въпросът, че сегашните практики на университетите да се включват студенти от какви-да-е специалности в магистърска програма по дадена специалност, само и само да се увеличи бройката на записалите се, от които се събира учебна такса, води до следното: тези студенти без адекватна бакалавърска степен то същата специалност - напр. дама с бакалавърска степен по счетоводство или пък такава с бакалавърска по арабистика, записали се за магистратура по история на Европейския Югоизток (!) - абсолютно не могат да включат за какво иде реч в лекцията на преподавателя. А когато преподавателят снижи нивото дотолкова, че и тези студенти-неисторици да могат да разберат нещо, тогава пък другите студенти (тези с бакалавърска по история) загубват интерес и престават да идват на лекции. Параграф 22, откъдето и да го погледнеш. Толкова по въпроса за довеждането на най-новите знания и открития в дадена област до знанието на студентите. Май ще послушам съвета Ви и ще се отдам изцяло на броене на цитатите си.

  34. 34 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 760 Неутрално

    "Нехайството на държавата за висшето образование"

    Държават не беше ли задължена, по закон, да гарантира АВТОНОМНОСТ на ВУЗовете? Кво редве тоя.
    Не, че държавата няма и други задължения, освен да гарантира автономност, които задължения са неглежирани, но основните проблеми са вътре в самите ВУЗове, а не в държавата. Ако автора е загрижен за висшето образование, нека да направи проучване. Нека да обиколи ВУЗовете, да проучи програмите, да се консултира с бизнеса, откъдето да научи, къде ТОЧНО се разминава теорията и практиката. Лошото е, че такова проучване предполага подход, както и време, отделено на тази иначе толкова важна тема. Къде къде по-лесно е да си приказваме общи приказки и какво по лесно от това да набедим държавата за виновник.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  35. 35 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1456 Неутрално

    Основното е липсата на индустрия, стопанство, производство в България. Защото едно мощно стопанство поставя строги критерии за подбор на персонал чрез технически интервюта. Когато това стане факт - така наречени студенти ще подгонят преподавателите по най-безкомпромисен начин (или като алтернатива ще напуснат и ще се изнесат в чуждестранни университети). В сегашното си състояние университетите наподобяват Православната Църква - вековна институция с ритуали и обичаи, но без особено важно приложение в живота. Ректорите приличат на митрополити, деканите на епископи, а научните съвети - на Светия Синод. Пърхат разни протоуреи, протосингели (професори, доценти), послушници (асистенти) и ... толкоз.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  38. 38 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1456 Неутрално

    Имайте пред вид, че университетите в България имат един огледален образ (нещо като тъмна материя0. Това са българските преподаватели и студенти в чужбина. Количеството им съвсем не е малко. Има добри сред тях, има полу-шарлатани, всичко зависи от тях и къде са намерили подслон. Някои се връщат обратно в България, други отиват, но това вече е една друга академична област.

    Що се отнася до БАН - това е особена тема. Аз съм работил там 14 години. Когато минавам покрай Института се отбивам до бившата си стая. На вратата стоят табелките на 3-ма млади колеги. Винаги чукам на вратата, за да ги видя а и да погледна кабинета на моята младост. От 4 години вратата е постоянно заключена в работно време ... не ми се коментира ...

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  39. 39 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1388 Весело

    До коментар [#23] от "socialen":Идеята по морето поне е, вместо да плащат нормални европейски заплати и да наемат български и дрги европейски работници, собствениците искат да наемат работници от Третия свят за жълти стотинки при общоевропейски цени в хотелите и ресторантите им, за да си докарват още по-големи печалби. Интересно ми е виетнамците, бангладешците и филипинците на какъв език ще обслужват българските клиенти.
    —цитат от коментар 25 на andreas_hofer


    Ама какво значение има какъв език говори обслужващия персонал - важното е да могат да носят на скандинавски шутове :)

  40. 40 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2460 Любопитно

    ""Дневник" препечатва текста от бюлетина на Института за пазарна икономика"

    Въпросът е защо го прави?
    Текстът все едно е написан от преподавател в АОНСУ(не че в ИПИ такива липсват).
    Децата на Корнелия, Цецка и колегите им се образоват зад граница.
    От това по-сериозен рейтинг на родното образование, здраве му кажи!
    Според една статия тук, СУ е най-рейтинговият ВУЗ в България благодарение на филологиите - някъде между 500 и 700 място ако не греша!
    Доколкото знам обае в Медицинска Академия около 80% от випуска се реализира зад граница. Не съм чувал някой да може да ги конкурира в това отношение. Вярно че нямат много допирни точки с ИПИ, но и едва ли випуска в УНСС напр. може да се похвали с такива успехи. Сигурно защото няма единна система, която да систематизира данните. Те такова нещо имаше преди 10/11 но тогава за разлика от сега студентите се приемаха по държавна поръчка, а след дипломиране имаше разпределение. Не че сега няма такова чудо при военните и милиционерите...

    I Want To Believe
  41. 41 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10511 Неутрално

    В една държава, когато всички са некадърни в управлението, същото е и в образованието...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  42. 42 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    До коментар [#37] от "Dimiter Tsvetkov":
    До коментар [#38] от "vxa15365434":

    Много странни коментари. Какво слугуване в европейски и американски университети?! В Европа и Северна Америка плащат на българските преподаватели толкова, колкото и на останалите преподаватели от други националности. Аз имам приятели доценти в България, докато аз съм доцент в частен университет в Испания. Колкото получават моите приятели в България на месец, аз получавам за ДВЕ лекции от по три часа тук. Да не говорим за средствата, които ми отпускат за конференции, публикации и т.н. всяка година. Е, кой къде слугува?! На запад от Калотина чистачите получават повече от българските университетски преподаватели! Срам!!!
    А, това, че българските студенти и преподаватели били тъмна материя, просто подобна глупост не бях чел скоро, че и полушарлатани. Напротив, едни от най-умните българи предпочитат да завършат и да работят в чужди университети, отколкото да им преподават бивши преподаватели по марксизъм-ленинизъм в световно неизвестни университети!

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  43. 43 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    [quote#39:"rainbou1"][/quote]

    "...Ама какво значение има какъв език говори обслужващия персонал - важното е да могат да носят на скандинавски шутове :)..."

    скандинавските шутове са общи работници, а нашите управляват. Ти предпочиташ родните шутове, нали!

  44. 44 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    До Зорница Славова
    Във Варненския медицински университет учат много чужденци, не от Занзибар а от Европа - Германия, ЮК.

    Във ВСУ - свърталище на дърти комунисти четат лекции преподаватели от РФ - не му знам рейтинга, но там следват само местни европейци.

    Истината е, че имаме толкова много университети, че не могат да намерят достатъчно кандидат-студенти от ония дето завършват средното си, и броят до 12! Между другото какво стана с Пернишкия "европейски" университет, на чиито откриване присъстваше един д-р по пожарникарските науки?

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3539 Неутрално

    На интервю за работа:
    - Образование?
    - Висше икономическо.
    - Какво сте работил?
    - Продавач-консултант, барман, пицар, окачествител на тоалетни чинии...

    Мърфи е оптимист!
  47. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  49. 49 Профил на pupil24
    pupil24
    Рейтинг: 271 Неутрално

    До коментар [#28] от "ЙЕИ":

    Всъщност на запад точно заради тези заеми, които им създават илюзии за пезплатност (особено в САЩ) положението става все повече като при нас. Или си плащаш сам, или търсиш някакви частни стипендии, при които личната отговорност е по-ясна и все някой ще ти изисква определен успех.

  50. 50 Профил на pupil24
    pupil24
    Рейтинг: 271 Неутрално

    До коментар [#30] от "nemeria":

    Е нали трябва да набутат и някакви измислени курсове - задължителни, но безсмислени, за да запълнят хорариима на някой свой човек - затова са по 4 години.

  51. 51 Профил на pupil24
    pupil24
    Рейтинг: 271 Неутрално

    До коментар [#31] от "grajdanin1":

    Образованието е услуга и това не го принизява - точно хората с високопарните фрази са най-опасни, защото се опитват да се измъкнат от всякакви конкретни критерии и замазват всичко с общи приказки.

  52. 52 Профил на pupil24
    pupil24
    Рейтинг: 271 Неутрално

    "Нехайството на държавата за висшето образование"Държават не беше ли задължена, по закон, да гарантира АВТОНОМНОСТ на ВУЗовете? Кво редве тоя.Не, че държавата няма и други задължения, освен да гарантира автономност, които задължения са неглежирани, но основните проблеми са вътре в самите ВУЗове, а не в държавата. .
    —цитат от коментар 34 на clarkv622

    Точно така - писна ми да слушам оплаквания от преподаватели, за които всъщност знам, че са толкова немарливи в преподаването си и толкова отсъстват и ПО СВОЯ ВОЛЯ завишават оценките на студентите си, че просто не е истина. Но е по-лесно да се мрънка защо държавата не ни дава повече пари, нишо че не си вършим работата и затова не можем да привлечем и студенти платено обучение - освен такива от третия свят, акквите се хвалеше, че ще привлича сегашният ректор.

  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK