Великото преселение на киноактьорите към телевизията

Носителят на "Оскар" Сър Антъни Хопкинс играе в хитовия сериал на HBO "Западен свят"

© Reuters

Носителят на "Оскар" Сър Антъни Хопкинс играе в хитовия сериал на HBO "Западен свят"



Организаторите на наградите "Еми" - телевизионният еквивалент на оскарите, бяха позабравили какво е да имат в списъка с номинирани актьори такива имена като Никол Кидман, Кевин Спейси, Сюзън Сарандън и Антъни Хопкинс. Но именно носителите на оскари за играта си на големия екран бяха представени на 13 юли.


Доскоро двата свята рядко се срещаха. На киното се гледаше като на по-стойностната форма за роля, която всеки актьор бленува. Телевизията в най-добрия случай беше трамплин за талантите към киното, а в най-лошия – пансион за вече залезлите кинозвезди.


Нова златна ера


През последните години това се промени. През 2014 носителят на "Оскар" Матю Макконъхи получи наградата на критиците за най-добър актьор в драматичен сериал. В благодарствената си реч той обясни защо е преминал от киното към телевизията. "Коя друга форма дава на актьорите и сценаристите това "апетитно" първо действие, в което е цялото развитие на героите, което така обичаме", каза той.




Освен чрез възможността за по-дълги сюжети сериалите привличат известните актьори – както и сценаристи и режисьори – и по други начини. Големите аудитории и все още ненаситеният пазар за висококачествени сериали позволяват на студиата да поемат повече рискове – което позволява и по-голяма творческа свобода. Популярността и статусът, на който телевизията вече се радва, я прави не трамплин към киното, а подиум със собствен блясък, на който всеки начинаещ актьор мечтае да се изкачи.


Обръщане на ролите


Но преселението на толкова много талант към телевизията нямаше да се случва, ако креативността в киното не беше в упадък. Продукцията на Холивуд до голяма степен се свежда до скъпи филми с огромен бюджет за специални ефекти и екшън сцени. Понеже създаването на блокбъстър е по-скъпо от всякога, студиата предпочитат да заложат на сигурно. Затова избират изпитани с времето – и съответно изтъркани и схематични – сюжети и герои. От първите пет филма по представяне в боксофиса за тази година три са по комикси – "Пазители на галактиката 2", "Жената чудо" и "Логан", един е продължение – "Бързи и яростни 8", и един е римейк - "Красавицата и Звяра".


В телевизията се случва обратното. Някога най-гледаните сериали бяха също толкова изтърканите и схематични полицейски драми и семейни ситкоми. През последното десетилетие те бяха засенчени от ново поколение продукции. Техните сюжети се развиват не в рамките на един епизод, а на цял сезон. Това позволява не само отхвърляне на формулите, но и споменатото от Макконъхи постепенно и дълбоко развитие на героите, за което във филмовите два часа просто не достига време.


Изкуство в епохата на интернет


Популярността на сериали като "Игра на тронове" и "Къща от карти" донякъде е резултат от тяхното качество и бюджети, вече доближаващи тези в киното. Последният сезон на "Игра на тронове" например струваше около 100 милиона долара – малко повече от филма "Логан" (поредният от поредицата "X-мен"). Голяма заслуга има и бизнес моделът за разпространение на новите сериали, избран от техните създатели – HBO и Netflix.


Сложните, дълги сюжети изискват внимание и постоянство от зрителя, непостижими в телевизионната програма на излъчване. Затова епизодите се излъчват в интернет, където могат да се гледат по всяко време и от най-различни устройства. По този начин те са достъпни и за хора, които нямат телевизия, които са все повече – в САЩ през първото тримесечие на 2017 броят на телевизионните абонати е намалял с рекордните 2.4%.


За да могат да си позволят да заобиколят телевизионните канали и да изградят собствени мрежи, компании като HBO и Netflix изискват месечна абонаментна такса. Това едновременно ограничава тяхната аудитория, но и ги освобождава от така ненавижданите от зрителите реклами.


Предстои да се види дали този бизнес модел е способен да издържи на все по-скъпата продукция на все по-впечатляващи сериали. С нарастването на техните бюджети нараства и опасността телевизията да последва пътя на киното, произвеждайки само сигурни, клиширани творби. Може да се окаже, че зенитът на златната ера на телевизията вече е преминал.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3475 Неутрално

    Холивуд се самоизяжда от години !
    Стигнагха да обличат Херкулес с кожени панталони !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  2. 2 Профил на Bro
    Bro
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Какво е най-важното за един филм? Да те свърже с героите и да те заинтересуват, но не задължително да ги обичаш. В колко от тези блокбъстери това се случва? Много малко.
    В сериалите това става по-лесно, поради причината, че не са ограничени в 2 часа например.
    Проблем е, че за да гледаш всичките качествени филми и сериали в стрийминг платформите, трябва да избереш две-три или една, но да изпиратстваш топ филмите на другите.

    "Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain
  3. 3 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Нито киното е стойностно, нито телевизията. Бълвоч и буламач с претенции.

  4. 4 Профил на Bro
    Bro
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Нито киното е стойностно, нито телевизията. Бълвоч и буламач с претенции.
    —цитат от коментар 3 на primaxm


    Не бъркай телевизия с телевизонна програма.. :)
    Ту под телевизия, имат в предвид филм направен за разпространение по телевизия и стрийминг платформа, а не по кино.

    "Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain
  5. 5 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    въпреки поредния напън да се лансира №д, киносалона може да предложи все по малко предимства пред телевизора и домашното устройство ако трябва да съм точен, така че да сериалите са новото кино и това дори не е новина защото така е от няколко години

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  6. 6 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Не отричам, има и интересни сериали.... Особено ако са максимум десетина серии. Но аз съм старомоден, предпочитам си хубавия, смислен двучасов филм. Който е майстор и когато има стойностен сюжет /най-често по някоя книга/ - го може и в 2 часа! Пример - колкото искате. Самоцелните екшъни, фентъзита и комиксови сюжети ме отвращават.

  7. 7 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8160 Неутрално

    Винаги предпочитам един двучасов филм пред сериал, особено, ако сериите са свързани.

  8. 8 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1937 Неутрално

    "Понеже създаването на блокбъстър е по-скъпо от всякога, студиата предпочитат да заложат на сигурно. Затова избират изпитани с времето – и съответно изтъркани и схематични – сюжети и герои."

    Точно както и в елитния спорт, възнагражденията и съотв. бюджетите се раздуха до пълен абсурд. Както и повечето неща в живота загубиха стойност и рано или късно балонът ще се спука!

    I Want To Believe
  9. 9 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 896 Неутрално

    "Но преселението на толкова много талант към телевизията нямаше да се случва, ако креативността в киното не беше в упадък. Продукцията на Холивуд до голяма степен се свежда до скъпи филми с огромен бюджет за специални ефекти и екшън сцени. "-край на цитата

    С тази констатация авторът не цели да потърси истината, а цели да я прикрие. Голата истина е, че Холивуд стана една пропагандна централа и хората вече не искат да им гледат пропагандните бози. Холивуд пропагандира с пълна газ псевдолибералните или ултралиберални ценности. Политическата коректност и последните политически идеи на т.нар. либерално и т.нар. прогресивно движения се претворяват изцяло в Холивед. Социалистическият реализъм ряпа да яде! Много са малко независимите от еврейските пари продукции, където се опитват да се освободят от примката на политическата принуда.

  10. 10 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Ако искаш да направиш филм в Холивуд, без да рекламираш идеите на феминистки, гей движения, комплексирани и разглезени от привилегии малцинства, ако по никакъв начин не допринасяш за развращаването на младежта и не насаждаш глобалистки идеи, за теб Холивуд е затворен.

  11. 11 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    "Голяма заслуга има и бизнес моделът за разпространение на новите сериали, избран от техните създатели – HBO и Netflix."

    Най-голяма заслуга тук имат торентите. Щото има австралийски/новозенландски/южнокорейски и прочее сериали, които ги излъчват само по телевизиите в онези региони и само чрез торентите хора от други краища на света могат да ги гледат.

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK