1300 и 13 спирали от тях, или пак за социалистическия езотеризъм на "людмилието" и неговите жреци

Паметник "1300 години България" , 2016 г.

© Цветелина Белутова, Капитал

Паметник "1300 години България" , 2016 г.



Тези дни, виждайки как корозиралата спирала на паметника "1300 години България" вече не се извисява над София, реших, че му е дошло времето да се включа в пламналата – буквално и преносно – това лято дискусия. Отлагах тези редове, тъй като съм писал по темата и съответно не намирах за необходимо да преповтарям аргументите си за спорната руина пред НДК, замислена да затвори "цикъла" на българската история, свеждащи се, най-общо, до следното:


Потребно е дебатът, който ще реши съдбата му, да уточни: що за паметник е това? Ако паметникът остане (а не рухне или не бъде демонтиран), той предполага изграждането на тоталитарна експозиция, съответните табели и многоезични обяснения, както и връзка с мемориала на жертвите на комунизма, който е в непосредствена близост. Но това не може да е мемориал на българската история – както се опитват и продължат да се опитват да ни убеждават някои. ("Памет и паметници", 20.09.2012 г.).


Пет години по-късно се оказахме в ситуацията на демонтаж, която пък активира различни по формата си негодувания, фейсбук-реакции и декларации от инициативни комитети, в това число и на творчески съюзи (СБХ, САБ, КАБ), че се унищожава "национален символ" на българското културно наследство. Последваха пространни възхвали на "творбата на Старчев", която дотолкова се била откъснала от архитектониката на реалния социализъм, че се явявала едва ли не "закъсняло модернистично дисидентство"; както и че всички ние сме в огромен дълг пред него заради "облагородяването на средата" по времето на тоталитаризма.




И все пак признавам, че бях доста стъписан от един пасаж в попаднало пред очите ми "Отворено писмо до Столична община", подписано от известни имена в културните среди, в което, черно на бяло, се заявяваше следното:


Мащабният като реализация паметник "1300 години България" е един от малкото изградени преди 1989 г. паметници, който не съдържа в себе си символи на комунистическата партия, не е посветен на друга държава или армия, на отделна личност и т.н. Посветен е на историята на България, на която често се позоваваме и днес за легитимация на мястото на страната в общоевропейски и световен контекст.


Простете, но това изобщо не отговаря на истината. И хората, сложили подписа си под подобни твърдения, или не са наясно с фактите, или поради някакви причина умишлено ги преиначават.


Поради което се чувствам длъжен да направя


кратък историко-идеологически анализ


на монумента, наричан в смеховата култура на софиянци с различни и то не съвсем пристойни наименования (интересно защо, вероятно в следствие на културната назадничавост на столичани, които така и не се изградиха като нови "леонардовци" или "всестранно-развити" социалистически личности).


Редно е покрай демонтирането на паметника да сме наясно и какво си отива със стоманобетонния символ, "мащабен като реализация".


А истината е следната: още от средата на 70-те години на ХХ в. – и то под личното ръководство на др. Людмила Живкова – всички идеологически институти на БКП на пълни обороти започнаха подготовка за Голямото събитие1300 години България.


Какво да си говорим, че става дума за чисто идеологическа измишльотина – нито годишнината е кръгла (1000, 1500 или 2000 години), нито историята "свършва", за да е необходимо да се фиксира (както върху герба на НРБ: 681-1944 г.), нито пък дори е имало консенсус по датата 681 г. като условно начало на българската държава (още тогава историци изтъкваха, че по-точната дата е 680 г., но им бе наредено да замълчат от "най-високо място").


Щом датата е била фиксирана от др. Людмила Живкова, значи е така. Нали тя провидчески съчетаваше комплексния подход в социалистическото строителство със "законите на красотата" (творчество, творчество и пак творчество, както гласеше нейният девиз), които пък доразгръщаха идеята на Маркс за "развитието на човека като самоцел". Междувременно хората се подсетиха, че през есента на 1981 г. Тодор Живков навършва 70 г., което хвърля допълнителна светлина върху връзката между честването на Вожда и нарочения юбилей на България.


А за онези, които все още таят съмнения в идеологическия контекст на идеята за "1300 България", специално привеждам следния цитат от самата първомайсторка на юбилея:


1300-годишнината представлява фокус, в който се пречупва и се отразява историческата приемственост на най-значителните постижения на нацията през вековете; фокус, в който народостните, революционно-демократични традиции на поколенията се свързват ведно със съвременния трудов героизъм на социалистическото общество, с непоколебимия стремеж на народа ни към комунистическото бъдеще (Л. Живкова. С априлско вдъхновение в борбата за мир и социализъм, за единство, творчество и красота. София, 1982, Т. 2, с.509).


Всеки, живял по онова време, си спомня


вълната от фалшив патос, обляла страната


Никой не бе пощаден, включително и трудовите колективи. Така например промишлените предприятия от Варненски окръг се задължиха да изпълнят плана за VIII петилетка за 1300 дни; заводът за изолирани проводници в Смолян поде почина "Всеки работник с 1300 лв. годишна икономия на материали, суровини и горива"; съответно предприятията от автотранспорта ги удариха в земята с инициативата "1300 х 1300 (икономия на 1300 литра горива с "мултиплицирано покачване"). Учащите пък откликнаха с движението "1300 декара пионерска и комсомолска гора" и утринни кросове по 1300 метра из училища и казарми (някой спомня ли си за тях?), а отделните градове бяха задължени да се впуснат в юбилейни начинания от вида – "Всеки гражданин на Шумен – строител" (примерите са от изключително прецизното изследване на Иван Еленков "Културният фронт. Българската култура през епохата на социализма – политическо управление, идеологически основания, институционални режими, София, ИИБМ, 2008, на което ще се опирам и по-нататък).


Пропагандната машина дотолкова пресоли манджата с 1300-годишнината, че човек просто не знаеше какви ли биха могли да бъдат следващите инициативи, свързани със заветното 1300, оттук насетне:
– да се сдъвква храната на 1300 хапки в юбилейната година?
– да се извървяват задължително по 1300 стъпки до училище или до работа?
– да се посветят 1300 рисунки или 1300 целувки на Партията (и лично на др. Живкова или на др. Живков)?
– или да се ударят по 1300 пръчки на дръзналите да изразят несъгласие?


Въображението в такива случаи е безсилно. Спомням си как на няколко пъти тогава – в 7-и или 8-и клас – ми се налагаше с пот на чело да се упражнявам по темата "1300 години и социалистическа България" в съчинения и реферати, без да постигна особен успех. Как едно дете да си изсмуче от пръстите подобна идеологическа боза?


От документите се вижда, че и др. Людмила Живкова е останала доста недоволна от профанизацията на Голямото събитие. Затова, за да се повиши "социалната функция" на честването, тя спуска важен идеологически документ – "Програма за ознаменуване на 1300-годишнината от основаването на българската държава", допълнена, забележете, с "призив-документ към българските творци и културни дейци за достойни дела в името на бъдещия българин-комунист, интернационалист, човекът на XXI век" (28 март 1979 г.). В същото време от протокол от заседанието на председателството на Комитета за култура научаваме, че "творческите съюзи не са заели подобаващо място в авангарда на всенародното юбилейно движение". Поради което по предложение на председателя на Националната координационна комисия по честването Тодор Рибаров се приема "рязка промяна в хонорарната политика и стимулирането на художествено-творческата интелигенция".


И о, чудо, нещата се променят сякаш с магическа пръчица. Наблюдава се ненадеен "духовен ръст при съвременните наши писатели, художници и др. дейци на изкуството", които рязко преосмислят "активната си гражданска позиция" и с един скок преодоляват "дистанцията, деляща ги от народ и Партия" (Протокол номер 6 от заседанието на председателството на Комитета за култура, 1980 г.).


Оттогава, че и до наши дни.


Те бързо проумяват, че опасността историческата тематика да надделее, рискува да застраши откроилата се дотук принципна линия. С възторг и преклонение е приета идеята на др. Людмила Живкова за


"баланса между триединството минало-настояще-бъдеще"


подсказана от проф. Александър Фол, друг първожрец на юбилея. Опасенията са, че "една неконтролирана "историческа вълна" постепенно може да се превърне в национализъм" (цитираният Протокол номер 6).


Съжалявам за протяжната "идеологическа увертюра", но без нея няма как да стане ясна появата на Юбилейния паметник, който видимо липсва в пейзажа. Споменатият Тодор Рибаров потресено си обяснява тази болезнена липса отново с хонорарни причини, недоумява "как историята ще оправдае това бездушие". И творците си взимат бележка.


Тогава именно се поставя на дневен ред и обсъждането на


"социалистическата жизнена среда"
и на социалистическия архитектурен "синтез"


обърнат към новите материали и конструкции, довел до "истински постижения на социалистическата монументална архитектура". Изброяват се резиденция "Бояна", паметниците "Априлци" в Панагюрище и "Бранителите" в Стара Загора, оформлението на партийния дом във Велико Търново, българските посолства в Москва и Бон и т.н. (доклад на Пейо Бербенлиев "За красотата в жизнената среда", четен пред V пленум на Комитета за култура, 29 декември 1980 г.). Обърнете само внимание как откриваме същите тези примери и същата терминология в някои изложения на творчески съюзи близо четири десетилетия по-късно.


Тъкмо по това време – на 18 март 1980 г. – от др. Людмила Живкова е формулирано и "идейното задание" на Символа на Голямото събитие – на бъдещия паметник пред НДК. На кръгла маса по предюбилейното честване тя устно и спонтанно развива постановките, гениално и буквално залегнали в бъдещия монумент, пораждащ и днес толкова напразни спорове. А всичко е кристално ясно. Думите на др. Живкова, записани от направление "Оперативен анализ за обслужване на управлението на културата", директно чертаят плана на бъдещия бетонен архитектурно-монументален комплекс (цитирам го по книгата на Иван Еленков):


Символ на 1300-годишнината! Утвърждаване символа на единичната спирала като израз на вечното и непрекъснато развитие на процесите и явленията в безпределността, на вечната трансформация и изменение.
Цел: Да се даде интегрален символичен знак на идеите и целите на еволюцията, хармоничното и всестранно развитие на човека и неговото естетическо възпитание в контекста на 1300-годишнината.
Подход: възлагане на идеен проект за строителство на паметник в 13 спирални кръга, като на всеки от тях се разкрие историческият път на нацията и държавата
Предложение: По решение на Председателството да се формира колектив от архитекти, скулптури, живописци и историци, които да реализират утвърдения идеен проект. Да бъдат осигурени условия за изграждането на всички спирални кръгове, като на кулминационната дата през 1981 г. на върха на спиралата се запали факел, символ на безсмъртието на българската нация.


Заключение: реализацията на единичната спирала е в контекста на триадата минало-настояще-бъдеще, в съчетание с непоколебимия стремеж на народа ни към комунистическото бъдеще.


Каква да се добави повече към това, освен да констатираме, че и най-добре хоноруваните блянове търпят известно крушение в сблъсък с реалността. На възложения от Комитета за култура конкурс по темата "Минало, настояще и бъде­ще" за Символа на 1300-годишнината, зададена от Людмила Живкова, се явяват скулпторите: з. х. Валентин Старчев, н. х. Величко Ми­неков и з. х. Борис Гондов. Журито стига до извода, че идейният проект на Валентин Старчев най-близко и буквално се препокрива с идеята на др. Людмила Живкова. Трите му преплетени бетонирани "структури" синтезират връзката минало-настояще-бъдеще.


Уви, 13-те спирали се оказват неосъществими, затова се залага на главното – на "единната спирала" – основополагаща във вижданията на др. Живкова, както се убеждаваме и от друг програмен документ, изясняващ структурата на паметника: "Изразявайки динамичното развитие на българския народ от дълбока древност до зрялото социалистическо общество, спиралата като елемент на политическата ни символика органически свързва България с про­греса на човечеството през близо двете хилядолетия на новата ера."


Нещо, което обяснява и крилото, завършващо 35-метровия монумент – крилото на Партията, както ни обясняваха пропагандисти от Комитета за култура при задължителните училищни посещения на Символа. Напоследък в интервюта на Валентин Старчев чувам, че това било крилото на Победата, без да става ясно за коя (чия) победа точно става дума.


Идеологически подплатени са и трите 7-метрови композиции, пак дело на Старчев, които тепърва ще бъдат експонирани в двора на НИМ в Бояна.


Пластиката "Цар Симеон и книжовниците" е подсказана от проф. Александър Фол, който лансира идеята за приемственост между Симеоновия век и времето на Людмила Живкова – втори Златен век на българската култура в неговия соц-вариант.


Втората скулптурна фигура – наричана днес "Пиета", а пък навремето "Българската майка" – е горещо одобрена от Людмила Живкова, доколкото в нея придворните ласкатели виждат мястото, което самата тя е заела в сърцето на България.


И накрая идва Работникът или Съзидателят – творец на културни блага в етапа "Единство, творчество, красота".
А и да не забравяме друго: на бетонна козирка на равнището на парка са отбелязани годините 681-1944-1981. Има ги на старите снимки, ако ценителите на "безпартийния характер на паметника" проявяват специален интерес към този факт.


Питам тогава: чие е идейното авторство на монумента, за който се разгоряха толкова спорове?


На Людмила Живкова или на Валентин Старчев?


Иначе по изпълнението и по огромния хонорар, измъкнат от Профсъюзите, спор няма. Там нещата са кристално ясни. Както впрочем би трябвало да изглежда според проф. Валентин Старчев и облицовката на монумента, замислена да създава усещането за "планински кристал".


Не знам какво е било неговото субективно усещане, но определено става дума за един от най-некадърно изработени паметници в най-новата ни история.


Добре си спомням как още 2-3 години след откриването му бе заграден достъпът до "дупката", от която трябваше да се следи разгръщането на "единната спирала". Според документи първите плочи на паметника падат още през 1985 г. и той става опасен. Сигурно това обяснява и отнемането на Акт 16 още от Григор Стоичков.


На практика самата БКП е принудена да "затвори" собственото си творение


без да го ремонтира, но и без да може да го пипне – заради "идейното наследство" на покойната "червена принцеса".


А истината е, че този монумент е може би


най-големият идеологически буламач, забъркван някога


Какво ли нямаше в него: комунизъм и езотеризъм, цар Симеон Велики и Рьорих, Агни Йога (с така и незапаления на върха факел, Ботев и петте въстания (това на Ивайло, Априлското, Войнишкото, Септемврийското и Деветосептемврийското), ако следваме жаргона на идеологията. И още: синтез на съзидаващ работник между Роден и Вера Мухина, ориентация спрямо слънцето на фасадата на НДК; нищо чудно вътре да са и някои задгробни видения на Ванга.


И все пак най-стряскащото, което открих по случая, са последните изказвания на Людмила Живкова на заседания в Комитета за култура, отразени в стенограми от 1981 г., тъкмо докато се работи над паметника.


Вие какво си мислите – пита тя – че тия неща са празни приказки. Няма такова нещо Културата е "ур" – светлина. Почитане на светлината и стремеж към нея. Ще разберете какво значи култура. Всеки, който не знае, трябва да разбере и да се насочи към това.
След 10 години България ще бъде една от най-богатите страни в света, ако се подчини на култа на красотата.
Тогава няма да ни наричат фантазьори, няма да ни наричат шизофреници. За моите изказвания има такива мнения, че са шизофренични. Вие може би не знаете, но има такива изказвания. Мен, разбира се, това не ме смущава.


И накрая: Аз съм ви обещала, че българският език до края на века ще бъде най-говоримият език в света. За всичко това трябва да се работи, за да стане. Няма да падне от небето наготово. (ЦДА, ф.405, цитирано в книгата на Иван Еленков).


Спирам дотук, защото цитатите са болезнено потискащи. Те ясно свидетелстват за влошеното душевно състояние на една жена, озовала се на върха на държавната и партийна пирамида, чиито ментални проблеми са безскрупулно използвани от камарила придворни душеприказчици заради тяхна лична изгода.


Това е същността на "людмилието" – както Вера Мутафчиева остроумно кръсти този езотеричен финал на соцепохата.


Епоха, която според нейните жреци трябваше да е вторият златен век на българската култура, а се оказа един бетониран фалш, който продължава да се разпада пред очите ни.


Някъде по-бързо, другаде по-бавно, а в нечии души, както личи от споровете това лято, процесите още не са започнали.


"Дневник" препечатва текста от портала "Култура"

Коментари (94)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 4185 Неутрално

    Най-сетне нещо различно, информативно и интересно по темата. Много добре забравено старо. И слава Богу, че е забравено.
    П. П. Как върви демонтажът?

    Доброто е заразно
  2. 2 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2157 Весело

    Работници със сини потници копаят канал.
    Единият хвърли кирката и каза:
    "Еб@л съм му мамата и утре е ден".

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  3. 3 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Ех пусти му грантове, какво те правят от човека! Т.н. паметник вече го събориха, но Николов го е уважил със страници фриволни безмислия. Сигурно му плащат на килограм. Ами утре, кое е наред? Сигурно мавзолеят на Димитров, за който вече никой не си спомня.

  4. 4 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 4185 Неутрално

    До коментар [#3] от "von_seeckt":

    Кое намираш фриволно? Пълно е с автентични цитати.

    Доброто е заразно
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Весело

    На автора ще кажа, че е пропуснал моя почин от онова време , по лесно обясними причини, подет от много последователи , за което великодушно му прошава.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    Доста думи, като цяло съм съгласен. Аз ще съм по-кратък. Събаряй!!!

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Весело

    До коментар [#3] от "von_seeckt":
    <Плата>
    Явно плащат на ред !
    Един отзад
    Един отпред !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    До коментар [#3] от "von_seeckt":Кое намираш фриволно? Пълно е с автентични цитати.
    —цитат от коментар 4 на dogwoman


    Бихте ли обяснили, къде точно го стяга чипикът Николов? Не му харесва Л. Живкова? Въпрос на гледна точка. Просто не ми харесва този тотален негативизъм, това оплюване и гавра с всичко. Може да се спори, дали всичко имало смисъл, но при всички случаи имаше по нейно време някакво освежаване на т.н. социалистическа култура, нещо се създаде. Какво е създал Николов?

  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Весело

    До коментар [#8] от "von_seeckt":

    Най-смешни са "спомените" му от онова време. всъщност той къде е роден ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 999 Весело

    Ще напиша как наричахме паметника защото авторът няма как да беше го написал в статията:
    СЕДМОКРИЛ ПЕТОХ@ЙНИК!

  11. 11 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Ще напиша как наричахме паметника защото авторът няма как да беше го написал в статията: СЕДМОКРИЛ ПЕТОХ@ЙНИК!
    —цитат от коментар 10 на SSmart


    Разгледайте творчеството на Пикасо и останалите кубисти и ще откриете множество такива. Никому не е дошло обаче на ум да се гаври по този начин, както го прави Николов.

  12. 12 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    Паметник та паметник, това грозно и некачествено изделие няма нищо общо с паметник, събаря се и точка. Другото е празни приказки колко е хубав или колко е лош, няма да го има и точка!

  13. 13 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1062 Весело

    До коментар [#2] от "bajhuj_2010":

    Червените ти очила изкривяват цветовете!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  14. 14 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 4185 Неутрално

    До коментар [#8] от "von_seeckt":

    Не виждам гавра, нито оплюване. В този конкретно случай. Изобщо не желая да адвокатствам на автора. Какво е създал - статия е създал. На някои това им е работата.

    Доброто е заразно
  15. 15 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2702 Весело

    По онова време имаше един виц:
    Питат Гарабед, защо ходи с неизгладена риза и неизгладен панталон и Гарабед отговаря
    - страх ме е да включа ютията, че и тя ще започне да говори за 1300 годишнината

    подпис
  16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Весело

    До коментар [#2] от "bajhuj_2010":
    <Мечта>
    Мечтаеш
    Да си потник
    Нагърба
    На млад работник !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  17. 17 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    До коментар [#8] от "von_seeckt":Не виждам гавра, нито оплюване. В този конкретно случай. Изобщо не желая да адвокатствам на автора. Какво е създал - статия е създал. На някои това им е работата.
    —цитат от коментар 14 на dogwoman


    Е да де, но има известна разлика. За създаденото от Л.Живкова ще се говори, ще се дискутира, ще остане някаква историческа страница от нея. Кой ще си спомня утре за Т. Николов?

  18. 18 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2702 Гневно

    "една жена, озовала се на върха на държавната и партийна пирамида, чиито ментални проблеми са безскрупулно използвани от камарила придворни душеприказчици"

    Не само управниците са виновни. Те винаги губят разсъдакът си.

    подпис
  19. 19 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2269 Неутрално

    много шум за нищо ,едно голямо нищо

  20. 20 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 968 Неутрално

    До коментар [#17] от "von_seeckt":

    И какво е създала Людмила Живкова пред което бъдещите поколения ще се дивят и ще гледат в захлас!

  21. 21 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Неутрално

    До коментар [#20] от "bobbyperu":

    "Знаме на мира" остави
    Но и това
    за жалост
    вече се забрави !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  22. 22 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2702 Гневно

    До коментар [#17] от "von_seeckt":
    " Кой ще си спомня утре за Т. Николов?"

    Защо трябва да си спомняме за Тони Николов. Тони Николов не се е възползвал от парите на народа. А Живкова харчеше колкото си иска и без да пита хората.
    Наистина, ако не беше Живкова то пак щеше да бъде друг комунистически паразит

    подпис
  23. 23 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 906 Любопитно

    Грозната истина е,че всички защитници на това бетонно л@@@@ ги тресе страх!Защото знаят,че никой след като си отидат по реда няма да почете тяхното *творчество*!Ще бъдат буквално забравени още на следващия ден.
    А сравнението на придворните лизачи,които пиеха шампанско от обувката на шизото людмила,с творчеството на Пикасо и другите модернистични течения през миналия век е простащина.

  24. 24 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2702 Неутрално

    До коментар [#21] от "КМЕТ В СЯНКА":
    "Знаме на мира" остави"

    Това знаме е проект на КГБ за влияние в западните страни. За това и вече не работи.

    подпис
  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Неутрално

    До коментар [#20] от "bobbyperu":

    Нейна заслуга е и построяването на НДК за сметка на закупуване на оръжие от СССР, за което на времето стана скандал.
    Направи и много за културата и културните връзки на България с ЦЯЛ свят. но това твоето поколение и това на автора няма как да го знаете.
    На мен ми стигат дори и само Джокондата и колекцията на Арманд Хамър (американецът), които видях с очите си в София, в НХГ.
    Нейна заслуга е и създаването на НИМ.
    Надявам се да си чувал за Четвероевангелието
    И Т.Н и Т.Н. !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Неутрално

    един цитат от един Човек на вниманието на тони николов. дано го разбере.
    Людмила Живкова е единственият в ХХ век държавен деец, който е възприел много дълбоко Жива Етика и е видял в нея огромни възможности за усъвършенстване на държавния строй и одухотворяването на този строй чрез Културата и високата философска мисъл. Тя много добре разбира, че държавата трябва да се строи и да живее по законите на Красотата. Но на нея й е много трудно и не само трудно, но и опасно.
    С. Н. Рьорих, 1980 г.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  27. 27 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Неутрално

    До коментар [#24] от "Иван К":

    помоли Т.Н. да драсне едно есе за "Камбаните"

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  28. 28 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 906 Любопитно

    И какво направи таткова людмила за това да ги видиш ТАМ,където си стоят постоянно?Хайде стига с тези въздишки по соца,че чак хемороиди ви излязоха по езиците!

  29. 29 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5338 Гневно

    До коментар [#28] от "tedif":

    кое къде си седи постоянно ???Покъртително ПРОСТ си !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  30. 30 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1789 Весело

    “ "Всеки работник с 1300 лв. годишна икономия на материали, суровини и горива"; съответно предприятията от автотранспорта ги удариха в земята с инициативата "1300 х 1300 (икономия на 1300 литра горива с "мултиплицирано покачване"). “

    По тази причина при демокрацията “свързаните промоции” не са на почит!
    :-)

    I Want To Believe
  31. 31 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 906 Весело

    Напиши *ПРОЗТ*,че с това *прост* ме обиждаш.Нал,тъй.А къде си стоят постоянно се информирай от *гуглето*,нал,тъй.

  32. 32 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1238 Неутрално

    И всъщност цялата статия е написана, за да обори твърдението, че в паметника няма комунистически символи и от нея става ясно, че авторите на проекта са го направили хубав и с много думи са успели да убедят другарката Живкова, че това е точно нейната идея. А сега едни други хора ни убеждават, че това не е нашата идея...

  33. 33 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#17] от "von_seeckt":

    Не разбрах, какво точно Е СЪЗДАЛА Людмила Живкова?

  34. 34 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2295 Неутрално

    До коментар [#33] от "princess_x":

    Създала е шестокрилия и още подобни на него.

  35. 35 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 4185 Неутрално

    До коментар [#17] от "von_seeckt":

    Какво да ти кажа, славата е спорно нещо. Примерно и Джак Изкормвача е известен и досега. Не че го сравнявам с Живкова. Която, впрочем, нищо не е създала лично. Освен син и дъщеря.

    Доброто е заразно
  36. 36 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Оглупелата двойка ЧервеноРуски агенти - Секта и Крадлив кмет, се опитват да задръстят форума и по този начин да запушат устата на Истината.
    Напразно дебили, не се гаси туй що не гасне!
    Уважаеми Хора, дръжте ги двамцата тъпаци, да ги натоварим на поезда за Масква с наложен платеж за Сибирь.

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4406 Неутрално

    До коментар [#3] от "von_seeckt":
    Осъзнай се бе човек!
    Бетер Людмила в последните години си станал с тези бълнувания!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5103 Неутрално

    От коментарите стават ясни много неща !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  39. 39 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4406 Весело

    До коментар [#24] от "Иван К":помоли Т.Н. да драсне едно есе за "Камбаните"
    —цитат от коментар 27 на КМЕТ В СЯНКА


    Ха!
    Камбаните!
    Другата щуротия на Людмила Живкова.
    По едно време живеех в "Младост 4", та заради сина ходех често там. Децата тичаха от камбана на камбана и биеха на воля клепалата. Имаше двама пазачи дето постоянно ми се оплакваха, че ги заболели главите от това постоянно бумтене!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  40. 40 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1658 Любопитно

    До коментар [#25] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ах, въх, мари майко! Джокондата видял. В София! Уау!
    Аз пък я видях в Париж. Където ѝ е мястото. А едно време, вие, червени чугуни, не давахте на хората да ходят в Париж.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  41. 41 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 683 Неутрално

    ЕДНО УТОЧНЕНИЕ

    Уважаеми хора, във връзка с жалкото творение на Старчев и с "юбилея", който то е трябвало да отразява, сме длъжни да ви съобщим един факт (кой знае защо скриван досега):

    НИКАКВА "1300 - годишнина" НЕМА И НИКОГА НЕ Е ИМАЛО. Тези числа са измислени от български историци, псевдоисторици и марксистки историци, като се почне от русофили и панслависти, като Марин Дринов и Константин Иречек и се стигне до Тодор Павлов.
    А иначе истината е друга и е известна повече от 150 години. Тогава са открити три независими преписи от документ наречен "Именник на българските владетели". Той е написан на пръв поглед на официалния от 9 век Кирило-методиев език, но изпъстрен с фрази на друг неизвестен език. Документът по принцип представлява историческа хроника на създаването на българската държава, но базирана върху неизвестна календарна система с терминология на неизвестен език. Оттогава са правени много опити да се дешифрира хрониката на базата на господстващата по това време "тюркска" теория за произхода на българите (по-късно официално приета в СССР и НРБ). Всички опити, обаче да се приложи този инструмент за разчитане на календарната система на Именника, винаги и неизбежно водели до провал. Чак в края на 20 век, след постепенното разобличаване на "тюркската теория за произхода на българите", стана възможно този проблем да се постави на научна основа. Първо беше изяснено, с инструментите на археологията, математическата лингвистика и генетичните изследвания, че древните българи СА ЕВРОПЕИДИ, които са говорили език от ИРАНСКАТА ГРУПА, почитали Слънцето, Луната, планетите и Огъня (в приказките за Тангра и тангризма НЕМА ГРАМ ИСТИНА), СТРОЕЛИ СА ОГРОМНИ ГРАДСКИ СЕЛИЩА (Плиска има площ 23 кв км, са сравнение Сердика е 0.7 кв км) И ГИГАНТСКИ ОТБРАНИТЕЛНИ СИСТЕМИ, които само на територият ан съвременна България, Румъния и Сърбия са с дължина над 1500 км*, а в Украйна и Южна Русия - няколко хиляди км.
    Що се отнася до Именника, той вече е разчетен задоволително, езикът на древните българи може в общи линии да се чете, дешифрирана е до голяма степен и руническата писменост на българите и е доказана връзката й с поне 10 знаци от глаголицата/респ. кирилицата. Засега най-пълното разчитане на Именника е дадено от Петър Добрев и сътрудници, като е извършена пълна конверсия на българския циклов календар със съвременния Грегориански.
    Като заключение: В този документ ясно е казано, че първият владетел е Авитохол (името значи "син на сърната"), ВЪЗКАЧИЛ СЕ ВЪВ ВЛАСТТА ПРЕЗ 165 г. от Р. Хр. по съвременния календар. Самият документ, става ясно, е създаден в Дунавска България, послучай кръглата шестотин годишнина от Основаването (в 765 г)
    Така, че уважаеми Хора, СЕГА ЖИВЕЕМ В 1852-та година от основаването на България от легендарния ни прародител Авитохол.
    За отбелязване е, че изглежда никой друг народ НЯМА подобен документ.
    Вместо този свещен текст да се учи наизуст в училищата, ние сме го захвърлили в архивите, заблуждаваме се, че България е "основана" в 681** и учим децата, че за всичко България зависи от Рассия...

    _____________________________
    *могат да се наблюдават и от Космоса, плиска също
    **никой съвременен хронист (и домашен и чужд) не твърди такова нещо, а главният източник, ромеят Константин, епископ от Апамея директно пише в681 : "...относно бедите, които ни сполетяха тази пролет във войната с България..." И за никакво основаване на нова държава не става въпрос, защото ромейското общество добре познава "старата Велика България" и нейния владетел Кубрат, личен приятел и съратник на великия Ираклий...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  42. 42 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4623 Разстроено

    До коментар [#25] от "КМЕТ В СЯНКА":
    До коментар [#3] от "von_seeckt":
    ============
    Да си призная , и аз съм потресен !
    За мен темата "Людмила Живкова" напомня най вече две неща .....история и наука !
    Няма да забравя, как при условията на ония времена , покойната събаряше табу след табу , за разкрие едни нови хоризонти .....в областта на научната история ....
    Едва след "промените" се подразбра , колко е била притисната между баща си и страстта и да се занимава с неизследвани до тогава неща......
    Жалко наистина !
    Поне да и бяха търсени кусурите , по не такъв политически щрих....

    Bukalemun
  43. 43 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3902 Неутрално

    Хей Тони, браво на тебе! Не съм ти фен, но когато си прав и който и да е прав, аз винаги го подкрепям.

  44. 44 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4623 Любопитно

    Ще напиша как наричахме паметника ...
    ========
    Наричай го както искаш ,но по важно е какво ще е впечатлението на идните поколения по въпроса. .....след 100 години например. ...
    Дали няма да го назоват като един вид гавра над историческите паметници , в началото на ХХI век , в региони като източна Европа и БИ (палмира) ?
    До коментар [#10] от "SSmart":

    Bukalemun
  45. 45 Профил на gedk
    gedk
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#10] от "SSmart":

    Еее ние му викахме петох@й седмоъгълен. Ма и други версии имаше.

  46. 46 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4435 Весело

    До коментар [#26] от "КМЕТ В СЯНКА":

    И какво от това Кмете че е възприела Тайното учение от ментора си Богомил Райнов? Голям праз, остана си пак такава.щерката на диктатора която се готвеше да замени татенцето си!

    klimentm
  47. 47 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    Великолепен текст на Тони Николов, с който се затваря устата на апологетите на безумното творение на Старчев в лицето на Дичев, Владимирова и др. Статията на Тони Николов е зашеметяващ шамар върху фалшивата поза на комунистическата ни интелигенция, мнозинството от която и досега трови въздуха в обществото. Махайте по-бързо този идиотски символ на бай-тодарските селскоболшевишки изцепки. А след него МОЧА, Альошата и останалите руско-съветски боклуци.

  48. 48 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    До коментар [#21] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Аха-лъжеха я придворните и интелектуалци как със Знаме на мира ще спечели нобелова награда.И заради тези безумия са похарчени милиони държавни пари.

  49. 49 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    До коментар [#32] от "Лео":

    Всъщност е точно обрстнотоЖивкова поръчва точно определен паметник.Старчев и угажда най-точно.

  50. 50 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    До коментар [#35] от "dogwoman":

    То па една дъщеря и син.Малък Тошо още не може да изпие парите от онова-пробитото одеало(нали така лъжеха комунистите-че бай Тодар има само едно скъсано одеало)Щерката се прави на моден дизайнер...

  51. 51 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    Г-н Николов този път силен, защото се е потрудил в прединтернетните архиви и извадил неща, които за младото поколение (интернетното) звучат абсурдно.
    За мен е откритие изобщо името Иван Еленков, професор в СУ.
    Защото из радия и телевизии обикалят Драго Пияндето, Дичев набедена реформа, Иво Христов -божем и той "професор" и още няколко маркосемовчета от късния соц на людмилието.
    А архивите са в нета, ама кой нормален човек може на това време да седне да чете, че и пък да осмисля протоколите от заседанията на Комитета по (или за, де да знам) Култира от вретето на изпеклата Людмила.
    На втория протокол нормален човек им тегли една майна и ги заебава.
    Покрая опасната, саморазпадаща се щуротия пред НДК се появи казус и Тони отделил време и се е бръкнал в архивите кое що е било само преди има няма половин век в България.
    Изплюкал го е и е станало видно, че това което е било.
    Простотия до шия и далаверджилък.
    Младото лъвче Боршош и той в същия филм живееше до вчера.
    Този път Тони е положил усилие и резултатът е положителен.
    Дано има повече като него.

  52. 52 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4435 Весело

    До коментар [#50] от "yanne":

    И скъсани чорапи които гледачката му трябвало да кърпи!

    klimentm
  53. 53 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4435 Весело

    Ето и една от последните книги на Богомил Райнов наречена "Людмила - мечти и дела",написана е като възхвала на Дъщерята но от нея могат да се научат много неща за нравите на елита по онова време,особенно за културния,част от който Райнов беше.



    https://chitanka.info/book/2017-ljudmila-mechti-i-dela

    klimentm
  54. 54 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    До коментар [#50] от "yanne":
    А, Женито е хем щерка, хем унучка.
    Освен "дизанерка" беше и депутатка - да не забравяме.
    Архивите помнят, че заради нея тогава промениха Семейния Кодекс.
    А къде е Владко, ще може да пита някой?
    Историята на фамилията Живкови е пример как няма никаква гаранция, че успехът (политически или икономически) е гарантиран през поколенията.
    И когато казват "Тоя си уреди и внуците." - дрън-дрън.
    Работил, блъскал се или бил играч и поемал рискове постоянно уж да "уреди" деца и внуци.
    Рано или късно се гътнал и от там насетне - наследниците му вървят надолу, като често изпадат до най-долните нива на обществото.
    Има проучвания - случва се на 70% през поколение.
    Как мислите ще свършат малък Тошко, Жени и Владко?


  55. 55 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1555 Весело

    На старите препоръчвам да не се косят. Това е културната революция, която идва с всяка промяна на обществения ред. Комунизмът фалира и заедно със съветизма и петата колона трябва да си отидат за да вървим напред. ПРО-МЯ-НА. Точка.

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  57. 57 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Браво Тони Николов! Казвам го не само заради самия текст, а и в сравнителна перспектива. Само два дни преди вас текст по темата публикува и Ивайло Дичев http://www.dnevnik.bg/analizi/2017/07/19/3009400_trudna_rabota_bulgariia_i_komunizmut/. За разлика от вашите аргументи, почиващи на данни от архива и сериозни научни изследвания като това на Иван Еленков, "Дичевщините" са си чиста идеология и замазване на проблема. Вие ни казвате три важни неща - диктаторските режими: 1. овластяват всякакви хора, включително и такива с ментални проблеми, като Людмила Живкова, 2. създават клика от близки до властта сребролюбиви "артисти иинтелектуалци", 3. имат почти пълен контрол върху всекидневието на човешките същества, които реално не са граждани. Фундаменталният въпорс е кое е различното днес и научли ли сме се да разпознаваме кога политиката се изражда в диктатура? Докато вестниците ни пускат статии в стил "дичевщини", които не показват същината на порблема, а го замазват с това колко модернистичен бил паметника на фона на другите създавани и как през соц-а сме направили скок в развитието си, никога няма да опознаем историята си и да я превърнем в нещо полезно, а ще вегетираме над идеологическото разделение "за" и "против". Благодаря, Тони Николов!

  58. 58 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13313 Неутрално

    Хубав преглед на станалото...
    Благодарности и на Уточнител за детайлното описание на книгата за историята на българските царе. Това е текст, който е уникален...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  59. 59 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2137 Разстроено

    Наистина много хубав материал, аргументиран с потресаващи факти. Няма какво повече да добавя. Освен, че пак ми стана страшно тъжно и болно за родната ми страна, съсипвана, унищожавана безжалостно през последните 73 години.

  60. 60 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 4185 Неутрално

    До коментар [#50] от "yanne":

    Абе така е, но да речем, че вината за това какви са станали, не е само нейна.

    Доброто е заразно
  61. 61 Профил на chuggun
    chuggun
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Само не разбрах, откога авторът взе да разбира от скулптура и психиатрия.Много компетентен стана по всичко.Пази боже сляпо да прогледа.

  62. 62 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    До коментар [#25] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Армънд Хамър беше червен помазаник и му беше даден каперски лиценз да плячкосва на символични цени произведения на изкуството и антиквариат от СССР.На Джокондата показаха оригинално копие,каквото и да значи това освен че копието е правено от чирак на Леонардо да Винчи по негово време,Платените чужди експозиции и разнасянето на тракийски съкровища по безплатни,че и платени от нас експозиции не са културни връзки,както и популяризирането на разни езотерични творци като Рьорих.И по нейно време неправилното изкуство се преследваше ,а и нямаше нито един концерт или постановка на ,които хората харесваха.Някакво отваряне имаше след нея,като издадоха няколко плочи на Бийтълс,Пърпъл ъ Куин,имаше няколко концерта на Иръпшън и участие на Смоуки в новогодишна програма

  63. 63 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    За мене и мойте братя съселяне от Мировяне, Ботунец, Сеславци, Кремиковци, Банкя, Филиповци и други, това че си остане един бая голем пето.уйник :) :) :)!

    agent
  64. 64 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 1140 Любопитно

    До коментар [#41] от "Уточнител":
    Благодаря за уточнението! Често се опитвам да разяснявам това на различни хора около мен. Трудна работа!
    Колкото до текста на Тони Николов - също Браво! Признавам, че го прочетох на три пъти, поради липса на много свободно време, но после го прочетох пак! Обичам такива текстове, а цитатите в тях ги правят наистина ценни! Срам ме е от тези индивиди, които дори и за пари се застъпват за продължаването на живота, на обидата монумент 1300 г България.
    Лицемерни безродници.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  65. 65 Профил на choKo
    choKo
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Сбогом паметник 1300 години комунизъм...не години а комунизъм!

  66. 66 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    според мен всичкия този труд да се напише тази статия е безсмислен.
    автора осъжда социализма, и какво от това, нещата са 50 на 50, имало е хора на които им е харесвало на други не – who care.
    във връзка с паметника всичко това е без значение. не него не му харесва паметника, на други им харесва, въпрос на вкус и разбиране за изкуство
    или една грешна интерпретация на Joseph Beuys „Jeder Mensch ist ein Künstler“ (не съм сигурен, че това автора на статията ще разбере това?).
    в контекста на разрушаване на паметника, както многократно се каза - или си варварин и рушиш изкуство или си интелигентен човек и го съхраняваш, оформяш, доразвиваш тн тн, но не го разрушаваш. средно положение няма.
    вярната дума е ЗАКОННОСТ! законно ли е общината, като институция да разрушава паметника? НЕ, не е законно - точка. Няма селективна законност! АКО автора е за незаконност, а тя по този начин като я подкрепяме сама се узаконява, тогава не трябва да се учудва ако например "законно" му сложат един огромен данък защото Бойко е решил да си строи дворец (виж Ердоган).
    съветвам го да прочете статията на Мариана Колова (Култура - Брой 27 (2907), 14 юли 2017) за да разбере че мисълта и критиката доста се е развила и 2017 нивото е много различно!

  67. 67 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#6] от "Jumbo Jet":

    талибаните разрушават, явно не сме много близо до размахване на брадвите изсечени от камък

  68. 68 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#10] от "SSmart":

    бай Тошо му е измислил името "петох@йник"

  69. 69 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Грозната истина е,че всички защитници на това бетонно л@@@@ ги тресе страх!Защото знаят,че никой след като си отидат по реда няма да почете тяхното *творчество*!Ще бъдат буквално забравени още на следващия ден.А сравнението на придворните лизачи,които пиеха шампанско от обувката на шизото людмила,с творчеството на Пикасо и другите модернистични течения през миналия век е простащина.
    —цитат от коментар 23 на tedif


    пълно противоречие, въобще не знаете какво говорите, нали точно комунистите говориха че Пикасо рисува уродливи фигури, а не социалистически реализъм!
    До коментар [#23] от "tedif":

  70. 70 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#42] от "eti mehter":

    И кои ''табу'' събори Людмила? И то в науката! Откога езотериката е ''наука''?

  71. 71 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#51] от "k_":''Този път Тони е положил усилие и резултатът е положителен.
    Дано има повече като него.''

    Съгласна съм с тебе. По начало не ми харесва как и какво пише Тони Николов, но този път, както казваш ти, се е постарал като е намерил документи и не е написал обикновените общи и празни приказки.
    Въпросът е защо Тони и защо в Култура трябва да прави опит за по-задълбочен и обхватен анализ на ''случая'' ''1300 години''? Къде са историците на изкуството и културата, които трябваше да разгледат проблема във всичките му исторически, идеологически, художествени и всякакви други аспекти ; да го обсъдят и да стигнат до някакво заключение, с което да се сложи край на спекулациите за ''значението'' и за художествените ''достойнства'' на творението на Старчев. Като най-първо трябваше да се отговори на въпроса дали е ''паметник''. След ''1300 години'' има ред други монументи от онова време, чието място в съвремието ни все още не е преосмислено и демитологизирано. Нищо не се прави по въпроса и сигурно ще се разгорят нови спорове и протести при поредното решение за събарянето на поредния паметник. Защото цари хаос, липсва единна политика и организация, както и истински професионалисти, които да действат обективно, без да се поддават на политическите си пристрастия.

  72. 72 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#69] от "bogomol":

    Не комунистите, а Хитлер! Пикасо беше КОМУНИСТ, не знаеш ли? Стига с тези банални и неверни сравнения.

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  74. 74 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#73] от "bogomol":

    Завидна ''логика'' и мислене имаш, няма що! Безпредметно е да се се спори с тебе, щом, заключи, че съм ''привърженик на Хитлер''.

  75. 75 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#74] от "princess_x":

    Съжалявам но това Вие сам го казахте. Цитирам:
    а. Вие писахте: „творчеството на Пикасо и другите модернистични течения през миналия век е простащина.“
    б. аз отговорих: комунистите говориха че Пикасо рисува уродливи фигури
    в. Вие писахте: „Не комунистите, а Хитлер!“
    г. аз отговарям: Правилно - Хитлер беше този който изгаряше книги и картините на Пикасо, също и много друго изкуство.
    Само талибаните и фашистите са рушили и изгаряли изкуство!

    СЛЕДВА, че след като вие смятате Пикасо за простащина и сте за това паметника 1300 години България да бъде разрушен сте последовател на Хитлер.
    Да не говорим че на този паметник нямаше комунистически петолъчки а имаше Кирил и Методи и цар Сименон с жезъл, най-великият български цар!
    Аз съм на 22 години и ме срам за хора като Вас, които са за това да се унищожава Българското! Срам ме е за хора като Вас, които са против нашата вековна история и култура.
    С такива хора аз не мога да бъда приятел, не ми говорете на ти моля!

  76. 76 Профил на ivanomn
    ivanomn
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Нека за момент погледнем обективно: тъпо е да се демонтират паметници, не виждам от какво толкова се срамуваме, че искаме да го заличим и да се правим на преживели просвещението успешно. Няма да стане. Нямам памет от времето, когато е строен паметника и как артистите са се опитвали да оправдаят с терминологията на комунистическата идеология всяко свое творение, за да "мине", но не мисля и че вече има значение. Паметникът е интересен именно, защото е изключително благодатен на интерпретативни възможности, които според мен са над партийни. Който вижда в този петохуйник единствено дописки и паметни записки от заседания на комунистически оперативни чиновници, пърхащи около люси, е тесногръд, не разбира особено от изкуство, куца му асоциативното мислене и нека такива хора се занимават по-скоро с политически статии изключително, без да намесват изкуството, защото става жалко. Не съм комунист и съм по-скоро соросоид без да получавам пари от фондове и седмокрилия петохуйник ми харесва. Статията изглежда изключително поръчкова и вместо да анализира паметника изпада в ненужна информация за времето, през което е строен и интригите около това.

  77. 77 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Гневно

    До коментар [#75] от "bogomol":''а. Вие писахте: „творчеството на Пикасо и другите модернистични течения през миналия век е простащина.“

    Къде съм писала подобно нещо?!!

  78. 78 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#75] от "bogomol":''Да не говорим че на този паметник нямаше комунистически петолъчки а имаше Кирил и Методи и цар Сименон с жезъл, най-великият български цар!''

    Липсата на очевидни комунистически символи не означава, че това произведение е било без идеологически послания и внушения - нещо си пропуснал работника-леяр, когото Старчев не случайно е поставил над Пиетата и над Симеон и книжовниците!! Както и годината 1944.

    ''Аз съм на 22 години и ме срам за хора като Вас, които са за това да се унищожава Българското! Срам ме е за хора като Вас, които са против нашата вековна история и култура.''

    Хайде по-спокойно, момченце, с общите заключения и обвиненията! Нищо от това, което си избълвал, не е вярно. Този монумент (ако изобщо може да бъде квалифициран като паметник) не е чисто български или националистически. Никога не бива да се забравят или пренебрегват обстоятелствата около неговото построяване: кой, как и защо е родил идеята за целия комплекс и по-специално за паметника; кой, как и защо е внушил идеите, които са заложени в него; не бива да се пренебрегва историческият му контекст. Ти си на 22, значи имаш всичкото време, за да учиш, да се информираш, но от разнообразни и обективни източници, вместо от евтини пропагандни памфлети, неподкрепени с доказателства, с които напоследък се задръсти медийното пространство.
    Що се отнася до това, дали аз съм против ''нашата вековна история'', това си е мой проблем, но не мисля, че мнението ми за демонтирането на едно дефектно и не особено ценно от художествена гледна точка произведение на социалистическото изкуство, може да се дефинира като мразене на вековната ни история.

  79. 79 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#75] от "bogomol":

    Само да допълня, че точно такива надъхани, безкритични и лековерни младежи като тебе бяха най-лесната плячка и оръжие в ръцете и на нацистите, и на комунистите. Такива млади хора бяха използвани най-безогледно като пушечно месо; те загиваха в ''битката с фашизма'', както и на източния фронт. В Пловдив на стената на един панелен блок близо до центъра има мраморна плоча в памет на една такава идеалистична душа, която е загинала напразно - Лиляна Димитрова. Някой е изградил плочата, но други смятат Лиляна за терористка и редовно покриват лика и' с черна боя. Къде е истината?

  80. 80 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#76] от "ivanomn":''Статията изглежда изключително поръчкова и вместо да анализира паметника изпада в ненужна информация за времето, през което е строен и интригите около това.''

    Ти, щом обвиняваш автора в непознаване на изкуството, не би трябвало да правиш подобни изявления. Защото едно произведение на изкуството не може да бъде изолирано от контескта на неговото създаване.
    А и защо, вместо да критикуваш статията, не ни обясниш тук какви са достойнствата на ''1300 години България'' и защо е трябвало да бъде запазен?

  81. 81 Профил на jtb16527854
    jtb16527854
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "едно произведение на изкуството не може да бъде изолирано от контекста " на архитектурния ансамбъл който е формообразуващ за него !? Паметникът България 1300 години е неразделна част от хармонично изградения архитектурно-градоустройствен комплекс – НДК и околно пространство !!!

    "Макар и поръчан като монумент на тоталитаризма (по онова време добрият тон изискваше да го наричаме реален социализъм), “1300 години България” е в много по-голяма степен паметник на човешкия дух. Може другарите от ЦК на БКП да са се надявали на застинала и непоклатима тържествена симетричност, насочваща погледите в един фокус, но са получили съвременна динамична околовръстна композиция, разположена с безупречен финес извън оста на симетрия на НДК. Блестящ отказ от подчинение, без конфликт. Традиционната типология на паметниците е основана на “лице” и “гръб” - така знаят хората откъде да подходят, къде да се строят, къде да полагат венци, къде да застанат почетните гости, накъде да насочат камерите… Прието е също важните паметници да са издигнати на по-височко: хълм(че), постамент или поне няколко стъпала. Израснала от отворената крипта и устремена нагоре без помощни средства, “1300 години България” е многолика, енергична, позната и изненадваща. Поне в сферата на пространственото мислене и формообразуване по-близо до “чистата и святата” не сме били....."

    "Познаването на историята на архитектурата е от основна важност за разбирането на социалния контекст и духа на мястото при проектирането. Познаването на принципите на проектиране и на контекста на средата, които формират параметрите, с които архитектът ще работи, са базово изискване.
    Монументът „1300 години България“ не е обявен за културна ценност, но според мен отдавна е трябвало да бъде ! И не само той ! Цялото градоустройство, включващо сградата на НДК с Монумента, фонтаните, слънчевия часовник, ландшавта (парковите пространства)... Всичко там трябва да бъде обявено за градоустройствен паметник на културата ! Това е ансамбъл, включващ в себе си различни парчета, като пъзел. Ако липсва и едно парче, всичко рухва и губи смисъл !
    Самият Паметник е уникален от гледна точка на всички изкуства! Съобразен е с обемите, осите, силуетите и с мащаба на пространството. Той много ясно разкрива това, което авторите са искали да предадат на поколенията! Само трябва да отворим душите и сърцата си за да го видим.
    Монументът „1300 години България“ е може би единствения паметник в Света, който има и подземна част. Тази част е символ на робските години и трудните моменти на държавата, за да не ги забравяме... Другите обеми, наподобяващи спирала, която се извисява стъпаловидно нагоре, разкриват бъдещите не лесни, но сигурни стъпки, които водят нагоре, към едно желано светло бъдеще... За пластиките няма какво да кажа, освен, че са уникални сами по себе си и в невероятен унисон с архитектурната част. Те достатъчно ясно разкриват това, което автора иска да изрази и е повече от абсурдно да бъдат разделяни!
    Монументът „1300 години България“ е един от първите примери в Света на новото течение в Модернизма, а именно – Деконструктивизъм, възникнал 80-те години на 20-ти век. Известни архитекти, които следват това течение са Франк Гери, Питър Айзенман, Бернард Чуми, Рем Кулхас, Заха Хадид, Гюнтър Доминик, Даниел Лебескинд и други."

    "Пренебрегването и дори осмиването на експертното мнение в случая с “1300 години България” е очевидно. СБХ може да протестира, утвърдени творци и изкуствоведи могат да разясняват естетическите качества, но това няма значение за Софийската община. СО не отрича, че “някои” професионални организации пледират за запазването на паметника поради естетическата му стойност. Списъкът започва със СБХ, САБ, КАБ и продължава с катедрата “Скулптура” на НХА и по-малко формални организации като Група “Град”, специално създадения Инициативен комитет и завършва с “и други”. За непредубедения наблюдател по-точното събирателно определение би било “всички релевантни професионални организации настояват за запазване на паметника в безпрецедентно единодушие”. Въпросът, разбира се, не е лингвистичен ! "

  82. 82 Профил на jtb16527854
    jtb16527854
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А относно писаницата на автора Т.Н. и овациите на неговите поддръжници....., те много ми напомнят на злобата и задоволството с което хората са разпнали Христос !? :(((......... Горко им на българските деца с такъв преподавател..., с толкова безпочвена злоба и завист, черногледство и егоцентризъм........ далеч няма да стигнем !!!

  83. 83 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#75] от "bogomol":

    Много сте млад и зелен, за да давате оценка или правите алогични асоциации за времена и исторически процеси , за които само сте чел или чул.Този бетонен бункер е символ на идеологията и перфидния патриотизъм, на грандоманията на комунистическата диктатура. Сиреч е знак(като други десетки из цялата страна) на идеологията на БКП и тоталитарната държава. Той няма нищо общо с историческата памет и на тъпоумно клише за българщината.Какво е българщина по комунистически, да ми обясните? Че ни вкарваха в мазетата СГУ на ДС на пл;:Възраждане" за това , че слушаме "упадъчна музика" или по донос на вербуване колеги, че сме говорили в "Грозд" за преподавателите (комунистически креатури) по история на БКП, КПСС или научен комунизъм. Или не си чувал за това , че държавните изпити в СУ освен предмета по специалността, задължително вървеше с изпит по "История на БКП" . И че детството ми мина сред разрушена от англо-американските бомбардировки над София, купонна система , а студенството ми с един панталон, и преправено сако от дядо ми, а обувките ми бяха с 4 пъти сменени подметки, щото нови не се продаваха, а мечтата ми да имам шушлеково яке се сбъдна, когато ме пуснаха през 70-те години да отида до роднините си в Дрезден? А за комунистическите подлоги , като автора на този "паметник" имаше много екстри, включително и до ресторанта на хотел "Рила" където можеха да си доставят банани и мандарини, които до 80-те години не бяхме виждали. През 1953г. боледувах от жълтеница и казаха , че е хубаво да ми намерят лимони, и добре , че имах роднини в Пловдив, та ми пратиха 3 лимона от дръвчето си на стайния лимон. А Гърция , момче, си беше пак там , но лимони не се внасяха, а имаше пари да се поддържат 1000 км. телени мрежи и 10 000 граничари , които да пазят някой да не избяга, или да не дойдат американските шпиони!

  84. 84 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#78] от "princess_x":

    Абе Вие не разбирате ли че ние младите не искаме да се руши!
    Не искаме да ни създавате по цял свят имидж на човекоядци.
    Нас Вашите тъпотии не ни интересуват. Не искаме да ни продавате евтини американски сандвичи, не искаме да ни размахвате петолъчки. Сини, червени, оранжеви си се затворете в един стадион и се си се биите до смърт ако чак толкова ви е кеф! Ваша си работа.
    Паметника си имаше много яки фигури, български фигури не френски, не финландски, български, от нашата история. На мен си ми харесваха. Не ме интересува кой ги е правил, бяха силни, бяха български.
    Имало работник, баща ми беше работник, не беше комунист. Аз даже съм се качвал горе на върха на паметника. Страхотно! Много добре си беше, само да се стегне малко и си беше супер.
    Искаме държава в която се уважава българското. Българската история и култура. Държава с интелигентни модерни хора, а не тъпаци, които само се плюят един с друг. Не искаме националисти, не искаме фашисти, искаме да сме част от целият свят. Държава в която се пази природата, хората тачат труда на другия и са отворени към целият свят. Помагат на хора в беда, а не да продаваме оръжия на едни за да се избиват други. Аз имам приятели в 17 държави на 4 континента и всички се чудят на това което става тука!? Не ви искаме тъпотиите, нито на Бойко нито на никoй.
    Българи които рушат български паметници са предатели на България!

  85. 85 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#1] от "dogwoman":

    Абе Вие не разбирате ли че ние младите не искаме да се руши!
    Не искаме да ни създавате по цял свят имидж на човекоядци.
    Аз съм на 22 години и ме срам за хора като Вас, които са за това да се унищожава Българското! Срам ме е за хора като Вас, които са против нашата вековна история и култура.
    Българи които рушат български паметници са предатели на България!

  86. 86 Профил на Ивайло Атанасов
    Ивайло Атанасов
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Разгледайте творчеството на Пикасо и останалите кубисти и ще откриете множество такива. Никому не е дошло обаче на ум да се гаври по този начин...
    —цитат от коментар 11 на von_seeckt


    Много точни наблюдения, от които следва въпросът: А защо именно с този паметник се гаврят софиянци, а не, примерно, с Пикасо?

    Ивайло Атанасов
  87. 87 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#81] от "jtb16527854":

    Ха, ха, ха, какво възторжено тривиализиране на приниципи, течения и стойности в изкуството; всичко с една единствена цел - да се защити правото на съществуване на това абсолютно спорно произведение! Спорно от която и гледна точка, по отношение на който и да е аспект. Само един пример за празнотата на думите в защита на ''уникалността'' на паметника и елементите му: статуята, която е поставена на върха на ''1300 години България'' е всъщност копие на оригинала, направен от Старчев през 1976г и се намира в двора на мин. на вътрешните работи:

    http://www.culture-mfa.bg/register/192/

    Статуята на майката със сина е била направена през 1978 за Братската могила в Плевен:

    http://photos.wikimapia.org/p/00/01/01/66/45_big.jpg

    Толкова за ''уникалността'' на пластиките и тяхната ''неделимост'' от общия ''ансамбъл''.
    С ''модернизма'', ''деконструктивизма'' и прочие на произведението нямам желание да се захващам, както и за ''художествените'' му ''достойнства'', но общо взето, всичко написано в коментара ти, би трябвало да се чете и разбира съвсем наопаки.

  88. 88 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#86] от "Ивайло Атанасов":

    Именно! А и друг праралел трябва да се направи - с паметника със същото име в Шумен. Посещавала съм го преди много години, но наскоро четох, че го поддържат много добре и че е любима дестинация на местните жители, които обичат да се разхождат до него, изкачвайки многобройните стъпала.
    Защо паметникът на Шумен, построен мисля горе-долу по същото време, е устоял на може би по-суровите климатични условия, а старчевият не; защо шуменският паметник е намерил място в живота на гражданите, а старчевият бе само ''вдъхновение'' за ироничен и обиден фолклор? И все в този дух.

  89. 89 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#84] от "bogomol":

    Ами похвално е, че милееш за родината и се стремиш към по-добър и справедлив живот. Остава да го приложиш на практика. Но все пак трябва да се опиташ да се ограмотиш за близката си история и останалите от нея артефакти и паметници. Те не са някакъв социалистически ''дисни ланд'', в който да се развличаш, а са белязани завинаги от зловещото клеймо на мрачните времена, които са ги родили.

  90. 90 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#89] от "princess_x":

    едно си баба знае, едно си баба бае, все едно, че сте на заплата на Герб или някоя такава партия. аз не виждам смисъл и се отказвам да се боря със стени от миналото

  91. 91 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#83] от "glaxo":

    тогава не разбирам, защо по комунистически искате да ни давате на нас младите път в живота, защо точно вие, с тази ваша история, се опитвате да ни забраните точно това което на вас са забранили - свобода на собственото мнение!
    щом ми харесва модерното изкуство ме оставете на мира, нека си ми харесва, какво ви пречим ние на вас? този паметник е единственият от миналото модерен паметник в България в стил деконструктивизъм (например архитектката Zaha Hadid), не знам дори как е допуснат по социалистическо време да бъде построен? за вас може да е грозен за мен не е. всеки може да си има мнение, не сме в комунизма, нали.
    ако ви се рушат паметници с петолъчки има много други, защо точно този

  92. 92 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#91] от "bogomol":

    Надявам се да пораснете някой ден и след години да проумеете какво е свобода на мнение, личен вкус,исторически контекст и естетика на културния артефакт. Запознайте се с най-доброто от Иван Фунев, Александър Андреев, Иван Лазаров, Андрей Николов, ,Кирил Шиваров и много други. Отворете някой албум на войнишките паметници. Сравнете паметника на Шипка с тези на Бузлуджа и пред НДК и се опитайте да проумеете за какво става дума.

  93. 93 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#90] от "bogomol":

    Много си елементарен - веднага обявяваш за член на тази или онази партия хората, които имат различно от твоето мнение. Още повече - твоето мнение не се базира на реални факти, а само на псевдо-изкуствоведски пропагандни материали в защита на 1300 години. Това произведение има толкова общо с деконструктивизма, колкото Старчев с Дерида. Това е една повърхностно-подражателна, неосмислена и хаотична работа, но тъй като е изкуствено напълнена с националистични и ''патриотични'' идеи и внушения (които в оригиналната си интерпретация са били чисто идеологически, но напоследък ги ''изчистиха''), лековерните и безкритични невежи като тебе се вързват. Най-ужасяващото е, че ти тук проявяваш всички признаци на мозъчно-промит, каквито бяха повечето хора в резултат на комунистическата пропаганда.

  94. 94 Профил на bogomol
    bogomol
    Рейтинг: 237 Весело

    Искам да благодаря искрено на Тони Николов за тази статия, че успя да ми отвори очите. Сега разбирам колко съм бил сляп бил преди това.
    Аз винаги съм смятал, че Людмила Живкова е строила комунистически паметници с войници и петолъчки, като този на руската армия в София, което ме е карало да изпитвам неприязън и да не се занимавам с нея, за какво ми е ...
    Понеже статията на Тони Николов беше в пълен разрез с това да се руши един български паметник и се получаваше едно несъответствие между това което ми се разказва и това което виждам, та точно тази статия ме мотивира да се поровя в миналото. Без нея и досега щях само да повтарям това което съм чул някъде от някои, без собствено мнение.
    Оказва се според свидетели че 1300 години България е била едно голямо безумие, даже и овцете били блеели 1300, ха, ха. Но всичко това обаче е било за България. Една огромна Българска кампания (щом даже и овцете са блеели), абсолютен PR за България не само вътре в страната ами в цял свят. Страшно много истински български паметници са се построили по това време, като например моя любим в Шумен, който е също 1300 години. Уникално просто, значи излиза че тази жена е строила, правила нещо за България и за българската история! Не за Американците не за Руснаците, а за нас Българите!
    Това което съм видял ново построено в София е един паметник на Самуил, който е пълно безумие, със светещи очи все едно е от холивудски филм и един американски на Ronald Reagan!? Какво излиза рушим Кирил и Методи и строим американски президенти, супер логика !?
    Освен това с този новия музей квадрат 500, като го откри Бойко и аз си викам - е направиха нещо ценно за изкуството, браво. Сега разбрах че всички великолепни колекции, които често посещавам и се уча от тях, ги е правила Людмила. Даже самата сградата е от тогава и само е оправяна а не е новопостроена ... Остава въпроса какво е направил Бойко? Руши български паметници и строи американски, друго не виждам като ФАКТ!?
    Да не говорим за Тракийското изкуство което е обикаляло света. Ами ние сме държава с много по стара и силна история от всякакви американци и руснаци взети заедно и тези жена е работила за България! Браво, браво на нея. Въобще не ми пука на кой е била щерка, създала е даже страшно много. Не искам да слушам никакви демагози. Нека да дойдат с дела и тогава да ми говорят.
    Около мене и други млади художници и скулптори се въодушевиха и решихме да обикаляме България и да документираме "1300 години". Даже ще дойдат и двама англичани от Лондон. Ще бъде супер.
    Така че господа както казва George Ezra "Don't matter now"!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK