Какво да правим с децата през лятото

Какво да правим с децата през лятото

© Цветелина Белутова



"Политиците са във ваканция, наскоро никой не ни е обидил на национална чест, темата за климата я избягваме, че вреди на туризма. И ето че всички дружно се заемаме с образованието", пише проф. Ивайло Дичев по повод идеята на просветното министерство да удължи учебната година. "Дневник" препечатва текста от "Дойче веле".


Дискусия по дифолт: поредната училищна реформа.


МОН услужливо подава тема: да намалим лятната ваканция? Моля, дебат. От една страна – в Северозападна Европа е така, а бива ли ние да сме на опашката. От друга – наша си културна традиция от времето на Стамболийски, който се грижел за това децата да помагат в обирането на реколтата. От трета – климатици нямало, а у нас през лятото е горещо, през зимата пък щели да пестят от отопление. Бившият министър проф. Игнатов печели приз за най-екзотичен аргумент: имало "интелектуална традиция" някои родители да ходят на море през септември.


Хайде да се хвана и аз на летния дебат и да изкажа мисли. Какво целим? Оставям настрана естетическото движение "реформа заради самата реформа", оставям догонването на културните народи.




Проблемът у нас е висенето на децата без цел и смисъл. Разбира се без известно висене младост не може да има - ние висяхме из улиците на махалата, сега повече висят в клубове и фейсбук. Но времето се ускорява. Българин, попаднал в индустриална страна, със сигурност го е усетил: ако си изпуснал някакви периоди от живота си, ако си оставил бели петна в CV-то – ами изпадаш и толкова!


Неходенето на училище в много страни се третира като престъпление, едни наши приятели в Холандия се разправят със съдилища сума време, защото синът им пубертет бяга от час. Докато у нас не могат дори да ги изключат, в някои страни глобяват солидно на ден отсъствие, другаде ги търсят с полиция, на трети родителите рискуват затвор, за социалните помощи да не говорим.


Репресията не е самоцелна, става дума за това, че цялото общество се чувства длъжно да поеме част от родителската функция, а учебният процес е нещо крайно сериозно – не просто зверилник, където оставяш детето си известно време на топло под надзор. Детето не е притежание на родителя, неговият интерес се брани от всички, в определени случаи – срещу родителя.


Защо началото на учебната година няма да се измести на 1. 09?


Тук проличава недомодернизираният характер на нашето общество. Знаете ли защо според мен няма да се измести началото на учебната година на 1.09? Защото много от учителите работят през лятото по морето, да не говорим за хилядите родители, принудени да берат разни работи в чужбина (глобализиран Стамболийски!).


Бедните и особено - ромските деца масово тръгват към края на април и се връщат съм октомври. И разбира се директорите не ги санкционират, защото "парите следват ученика", а кой е луд да плаши рибата?


Към тази тъжна реалност ще се прибавят едни по-възвишени мотиви на заможните ни съграждани, които държат да водят децата си на екскурзии по света и по езикови ваканции. Ако за първата група седенето в училище е загуба на трудодни, за втората то е падане до едно по-ниско социо-културно ниво - защото те знаят по-добре с какво да ги занимават и какви частни учители и школи да им намират.


Не знам какъв проблем ще се реши, ако различните училища получат правото да започват и свършват ваканциите по собствено усмотрение – освен разбира се най-срамният, с климатиците и отоплението (наместо да санират блокове на частни лица, да се бяха погрижили за учебните заведения!). А възприемането на 15.09 като "традиция" е малко като софийското паве – културно наследство.


Защо не и летни школи?


Главната тема е борбата с висенето на децата. Но няма защо да ги затворим по-дълго в училище. Не съм единственият, който смята, че най-добре би било да им се въведе учебната форма задължителна лятна школа, задължителен елемент от учебния процес. Опитът ми е университетски, тук отдавна организираме такива школи.


Представете си го: децата отиват на някакво интересно място и се занимават с дадена образователна тема според интересите си, като заедно с това спортуват, прекарват интересно време заедно. За бедните деца таксата следва да се поеме от държавата, за онези с възможности – да е поносима, а най-богатите биха могли пак да пращат децата си в аналогични чужбински места, като после доказват това занимание със съответен документ.

Вярно, че това ще дойде допълнителен труд на учителите, но той може да се заплаща, тъй че те да не са принудени да ходят да слугуват по морето. Иска ми се школите да са по месец, но реалистично погледнато можем да почнем с две седмици. В края ученикът да получава оценка по темата на школата, която да влиза в годишната оценка - например компютърни технологии, екология, изобразително изкуство.


От опита знам, че успяват школи, където инициативата идва от самите учители - измислят теми, намират място, да кандидатстват пред министерството за финансиране, да опитват да запалят децата. При много школи из цялата страна всеки ученик ще има право да избира къде да иде, за най-добрите ще има състезание. Децата ще се научат да излизат от обичайната си компания и да се интегрират в нова, да разширяват кръга си от приятели от други места из страната, в един ранен национален melting pot, ако щете, да се свалят. Някои от тях може би ще станат международни, някои ще почнат да се организират и в други страни.


Така може би ще надскочим дилемата училище – родители, която противопоставя колектив на индивид, бедни на богати, бюрокрация на артистичност и други такива непродуктивни дихотомии. Трябва нещо трето – общество от ученици, далеч както от класната стая, така и от дома.


Ще има съпротива отвсякъде – от учителите-сезонни работници, от бюрократите в министерството, на които им се усложнява работата, от планиращите почивката си родители, от различни психолози, които ще кажат че претоварваме децата, от писачите на учебници, които ще видят тук пропуснати ползи Но ако самите учители видят интереса си в това да организират едни такива интересни и за самите тях школи, ако получат отнякъде финансово рамо, ако тръгне една такава мода: "А ти къде беше тази година на лятна школа?" Кой знае...

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9863 Неутрално

    Да се премахне 12-тия клас - преди години го въведоха, за да намалят безработицата, а сега е тотално вреден и възпитава 18-годишни лешпери!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5228 Неутрално

    Кога МОН и прокуратурата ще преборт мъртвите души, кражбите и рушветчийството в образователната ни система ???

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Да се премахне 12-тия клас - преди години го въведоха, за да намалят безработицата, а сега е тотално вреден и възпитава 18-годишни лешпери!
    —цитат от коментар 1 на karabastun


    Аз съм против да се маха кой да е клас. Образованието е инвестиция в бъдещето. Нека се трансформира - да се въведат по няколко часа практика на ден, поне половината, а останалите - да се учат в училищата. Защото това им липсва на завършващите - стаж и практика. Излизат от средните училища със суха теория и никаква реална практика. Но практиката да е истинска, а не два дена и после печат, време за плаж...

    Да разкажа за един случай. Няма да казвам кой ми го е казвал, кога, къде, но се е случил наистина. Морски техникум. Група от ученици със специалност "КДВГ" отива на стаж на кораб. Три седмици. През тези три седмици учениците на кораба имат няколко задачи - разделят се на групи и всяка група има дежурство - един мие чинии, друг е машинното /вахта/, трети мият чинии другаде и сменят чаршафи, четвърти мият пода и търкат замърсените стени на кораба. 80 % от стажа бил точно това - миене на чинии, стени, чаршафи и други. За един час на ден учениците се събират в машинното и преписват в тренировъчните дневници какви операции са правили - "сменяли лагери, филтри, разглобявали агрегати", а всъщност само миели чинии. Накрая, ако някой чете тези дневници, ще реши, че учениците били завършени механици. А всъщност не били виждали разглобена помпа. Това е разказ от мой познат, който е бил част от тази група. Ето това е било "стаж"

    Затова нека 12-ти клас да е половината стаж и половината учение. Нужно е. За да няма повече такива "стажове".

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  4. 4 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1131 Весело

    от много мислене ще прегреят тези чиновници.

    някакси все встрани остава важният въпрос - защо на децата не им е интересно в училище?

    да не би защото в учебните планове няма време за обяснение на уроците и затвърждаване на знания, а цари едно безумно препускане към някакъв имагинерен финал (звънецът в края на учебната година), вместо постепенно и постоянно уплътняване на знанията?

    чиновниците са ясни - ще си дрънкат глЮпостите до второ пришествие, ще си приписват заслугите на РЕАЛНО РАБОТЕЩИТЕ в сектора (а именно учителите) и ще продължат да хабят обществена енергия за обсъждане на наистина безкрайните си по обем и "качество" глЮпотевини.

  5. 5 Профил на tunlas
    tunlas
    Рейтинг: 308 Неутрално

    До коментар [#3] от "Lou":

    За$о смятате че държавата трябва да прави задължително всяко хрумване, дори и да съдържа удачни елементи? Който иска да прави стажове кой му пречи? Преди години некядурни и лъжливи образователни министри "откраднаха" 2 години от млядежите под фалшив повод "Европа иска така". Една година за 12и клас и една за бакалавър. Истинския мотив бе намалят изкуствено броя на безработните. Навсякъде в Европа средно образование се завършва на възраст 18 години, бакалавър на 21, магистър на 2", доктор (PhD) на 26. С изключение на някои "регулирани" професии например адвокат (le barreau), нотариус, лекар специалист... Това изоставане с 2 години не е невинно тъй като прави българските младежи неконкурентни на Европейския трудов пазар, още повече при ниското ниво на българското образование.

  6. 6 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4306 Неутрално

    Ако при кандидатстване във ВУЗ се изисква поне година трудов стаж, вместо да се чудят какво да правят през лятото, тинейджърите ще си търсят работа и ще се научат малко на труд......Пък и пари ще понапечелят.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  7. 7 Профил на scholar144
    scholar144
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тази статия е вече публикувана в Медиапул - 45 мин преди Дневник!
    http://www.mediapool.bg/kakvo-da-pravim-s-detsata-prez-lyatoto-news267424.html
    Дневник защо допускате това

  8. 8 Профил на scholar144
    scholar144
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Оказва се публикувана и във в. Сега!
    Какво става?

  9. 9 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2413 Весело

    "Опитът ми е университетски, тук отдавна организираме такива школи." - кога си организирал такава школа бе, номенклатуро? Или ти бригадите в САЩ ги броиш първо за "школи" (което е вярно в широкия смисъл на думата - там децата разбират колко няма смисъл в глупостите които им говориш докато сърбаш чай като бай Ганю на гости у Иречека и се подпираш на стената с един крак, търкайки мръсната си подметка) и второ - за организирани от тебе (което също може да е вярно де - може да си развъртял някое бизнесче)? Тоя като го видя на снимка само и започва да ми се повръща. От всички преподаватели, които съм имал в университета, безспорно той е най-гнусният, самовлюбеният и напълно безмисленият.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  10. 10 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Аз съм бил 12-ти клас, щото имахме подготве и не мисля, че съм лешпер.

    Няма смисъл да се променя нищо в програмата, защото българчетата са най-умните, на мама дечицата златни, и трябва да почиват, миличките!
    Нека германчетата тъпи да карат 1 месец лятна ваканция, че белким станат и те на нашето ниво.

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  11. 11 Профил на ssg
    ssg
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Напълно вярно! Че и 13 имаше по едно време. Училището трябва да завърша на 18 г.

  12. 12 Профил на 0bi
    0bi
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Стигнах до "бившият министър проф. Игнатов" и се отказах да чета по-нататък.
    Догади ми се.

  13. 13 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 862 Неутрално

    До коментар [#9] от "Тюфлекчия":

    аз Дичев отдавна не му чета левунделските арогантни самовлюбени френскокултурни излияния. имам си хигиена на четене, все пак.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  14. 14 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 862 Неутрално

    До коментар [#9] от "Тюфлекчия":

    аз Дичев отдавна не му чета левунделските арогантни самовлюбени френскокултурни излияния. имам си хигиена на четене, все пак.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  15. 15 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 311 Неутрално

    По голяма глупост не нях чела :) Авторът няма малки деца. В края на учебната година децата са преуморени от многобройните занимания първо до обед по програмата на Мон, следобед в занимални и след това :) в школи всекакви за да може да висят в училище до 18:30 - ваканцията е семейно занимание не държавно, така се сплотява семейството и се създават връзки между различните поколения, изобщо не ме интерсуват тъпите европейци как третират децата си, моето лятото задъжителтелно поне месец е с баба и дядо:)

  16. 16 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#8] от "scholar144":

    Е, то отдавна е ясно - Сега, Дневник и Медиапул са другата медийна група, която е организирана на друг принцип спрямо пеевската група. Тази, около Прокопиев, Дончев и Стефан и Юлиан ПОпов е под формата на новинарски картел - формално собствеността е поделена между различни люде, но неформално съдържанието и списващите го са се договорили за съдържанието, темите и пр. Другата е под формата на концентрация на собствеността в една фамилия, което спестява необходимостта от договорки. Другата причина за копи пейста е лятната ваканция - нема журналисти, нема репортери, всичко е на офф и върви роботизиран препечат.

  17. 17 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Докато се сравняваме със Северозападна Европа, без да се съобразяваме с местните ососбености, ще четем подобни съждения.
    Оставете децата на мира! И без това тотално сме ги побъркали от експерименти.

  18. 18 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Аз харесвам идеята, но няма нужда да е задължително. Имам опит с подобна форма в продължение на месец след края на учебната година, добре се получава, стига да е доброволно, свободно, по интереси, без оценки и не дай боже, домашни. Но на учителите ще им дойде в повече, достатъчно са изтощени в края на учебната година.

  19. 19 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 504 Весело

    Очаквам Ивайло Дичев да се произнесе и по реколтата от патладжани и как да се третира тя геополитечески, спрямо традиционно по-добрите добиви в Турция и други южни страни.

  20. 20 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 348 Неутрално

    Добре де, не може ли всички ученици да учат до края на юни, не само големите? Така ваканцията пак ще е дълга, но поносимо дълга. Школи и спортни занимания през лятото има и сега, само че се плащат и не са задължителни. Деца, заточени на село или в малкия град при баба и дядо, също има - "културна" традиция.

  21. 21 Профил на stoil_stoilov
    stoil_stoilov
    Рейтинг: 47 Неутрално

    Вместо коментар: - http://vevesti.bg/135869/dayte-si-ni-buzludzha/
    Едно възможно решение за заниманията на децата през лятото - активен отдих. Може и съчетан с полезни познавателни дейности. За по-големите може и с малко работа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK