Защо последните етажи на Гранд хотел България не трябва да се пипат

Вляво: Гранд хотел България сега, вдясно - проекта на Иво Петров архитекти. Комбинация: Дневник

© "Иво Петров – архитекти"

Вляво: Гранд хотел България сега, вдясно - проекта на Иво Петров архитекти. Комбинация: Дневник



"Дневник" публикува позицията на групата "Български архитектурен модернизъм" в отговор на интервюто на архитекта Цветан Петров, проектант на исканото преустройство на Гранд хотел България - архитектурен паметник от национално значение и образец на модернизма.


Архитектите на модернизма са били изключително стриктни към всички детайли в своите проекти. Това може да се види ясно на всеки оригинален чертеж на сграда от периода, както и разхождайки се сред такива здания. Мислено е за абсолютно всичко – от звънците на вратите, подовите мозайки, парапетите на стълбищата, до мястото на всеки прозорец и всяка тераса, или балкон. Архитектите на комплекс "България" Станчо Белковски и Иван Данчов са едни от най-изтъкнатите български модернисти и при този техен проект това внимание към детайла е очевидно.


Ако някой се стреми да опази това културно наследство, то той трябва да подхожда много внимателно към всеки детайл, знаейки, че всяка намеса, дори и минимална, ще доведе до промяна на автентичния проект от 1934 година. А проектът на "Иво Петров Архитекти" за промени по последните два етажа ще доведе до значително изменение на обемите на сградата и




не може да се нарече "минимална намеса".


Това е сериозна промяна на цялостния облик на сградата, вида ѝ, на това, което ще се възприема от преминаващите по улицата хора. Самата промяна се предвижда да се направи и по начин, сочещ за сериозно непознаване на стилистиката на архитектурата на модернизма. Сградата на хотел "България" е с ясни хоризонтални акценти, а фасадата е строга, изчистена и ритмична. Предвижданото разширение на последните два етажа е недопустимо, ако става дума за сериозен проект, по няколко причини.


На първо време, в случая става дума за мансарда – една отхвърлена през 1930-те години от модернизма форма. Противно на това, при оригиналния изпълнен през 1934-37 г. проект двата етажа са вдадени посредством тераси, което е par excellence част от лексиката на архитектурата на модернизма, към която безспорно спада хотелът. Сравненията със съседната сграда на ДЗИ (из изток) и намиращата се в непосредствена близост сграда на стария на х-л "България" (понастоящем сграда на Българската банка за развитие, надстроена, впрочем, също толкова неуместно) са нелепи – това са сгради, изпълнени в съвсем друг стил, от съвсем друг период, като тези стилове съвсем умишлено имат други, различни имена.


Все едно да сипете дизел в бензиновия си автомобил.


Втората причина е, че визуалният акцент в предложеното мансардно разширение е вертикален – прозорците продължават по цялата височина, а всички линии са вертикални. По този начин това разширение стои като кръпка, привнесена от друга страда и поставена насила отгоре ѝ.


В екстериорно отношение сградата няма нито една видима наклонена плоскост. Фасадата е напълно вертикална. Последните два етажа отстъпват стъпаловидно, с тераси. Това, което минувачът трябва да възприема са ясни хоризонтални линии.


Категоричнo неверни са изказаните твърдения в медийното пространство, че последните два етажа се виждат "само от небето" и причината е, че "проектантите на сградата не са ги смятали за важна част от нея". Целта да бъдат прибрани от линията на фасадата безспорно е уважението към съседната сграда откъм ул. "Бенковски" – днес сграда на ДЗИ, а по времето на строежа – на същия инвеститор, построил и хотел "България" – Застрахователното чиновническо дружество. С прибирането на последните два етажа силуетът на съседната по-ранна сграда се изявява, което показва уважение към впечатляващия купол със скулптурите на бележития проф. Иван Лазаров.


Днес това уважение към околните сгради изглежда не е ценност сред част от архитектите.


И тук идва времето за може би най-важния аргумент срещу предложените намеси – отговорът на въпроса защо тази сграда е придобила статут на културна ценност/паметник на културата през 1978 г.! Целият комплекс с хотела, ресторанта, зимната градина и голямата концертна зала е един от редките по своите мащаби, архитектурно и строително майсторство, внедрени технологии и използвани материали образци на архитектурата на модернизма у нас. Припознат е като ценност от национално ниво в качеството му на архитектурен, технически, естетически и културен паметник тъкмо с неговия проект, изготвен от арх. Данчов и арх. Белковски през 1934 г.


Свикнали сме с всякакви извъртания на термините в документите, и особено в прословутия ЗУТ. Тук


дали действията ще бъдат наречени "надстрояване", "разширяване" или "реконструкция"


не е особено важно. Важен е крайният резултат – а с издигането на тази мансарда, напълно несъвместима с модернизма, резултатът е, че ще се наруши сериозно автентичността на изпълнения през 1930-те проект. Обектът необратимо ще изгуби стойността си на важен културен артефакт.


Желанието на собственика и проектантите да покажат уважението си и да възвърнат стария блясък на хотел "България" е достойно за похвала, но както понякога се случва добрите намерения могат да доведат до лоши резултати – умишлено или неумишлено. Недостатъчното познаването на стилистиката на модернизма и творчеството на архитектите от периода ще доведе именно до обезличаване на сградата и тя със сигурност ще изгуби достойнствата си на културна ценност.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (61)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1276 Любопитно

    Много станаха сдруженията на архитектите, много и полярно противоположни станаха мненията им.

    Конкретно "Български архитектурен модернизъм" от страната на тези, които подкрепят хвърлянето на "Молотов" по колокрани ли са, или срещу тях?
    И какво им беше отношението към бул. "Прага" - с павета или асфалт?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4247 Неутрално

    София са напълни с инвеститори перачи, хич не им пука за архитектурата и освинването на града!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на georgi_mihailov
    georgi_mihailov
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Не съм архитект, но дясната снимка от проекта изглежда по-добре. Ако от общината си свършат работата и наистина има контрол и не построят още един етаж отгоре то тази сграда ще има по добър вид.

  4. 4 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 912 Весело

    Няма да е ш ли да се пипне тази сграда, но проекта за реконструкция ми изглежда малко постен. Няма ли да има стъкло и алуминий? Би се вписало в околната архитектура. А София има и добър опит с такива подобрения.
    Например, да попитам гражданското общество, харесва ли ви реконструираният хотел Кристъл Палас на ул.Шипка? Това е един добър пример за симбиозата между старото - задария от 20-те, 30-те години от миналия век и модерната демократична епоха от ХХ| век. Там се е получило наистина В.И.П. архитектурно произведение, в което с удоволствие човек би завел Мис Силикон

  5. 5 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 3659 Неутрално

    Ми то тогава и ЦУМ, и Партийният дом (бъдещ парламент) трябва да са паметници на културата, изградени в стог сталинистки неосоциализъм и не трябва да се променят! А панелките в "Младостите не трябва да се санират, а да останат в този музеен вид за вечни времена (още 15-20 години)...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  6. 6 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 673 Неутрално

    след промяната явно сградата ще се свие с 10-15 % :) :) :)

    Birds of a feather flock together.
  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1456 Неутрално

    До коментар [#1] от "majorman":

    Напълно съгласен и като се има предвид, че за който и проект да стане дума, от всичките само едно дружество печели търга, другите в общ, но определено разнообразен хор, започват да търсят и намират кусури.
    И понеже аз, както и средностатистическия софиянец, не сме авторитети, нека все пак се опитаме да сравним какво става с подобни проекти в градове, поне донякъде сравними със София - например Виена.
    И там и според мен неизбежно се стига до някаква еклектика и дори има доста стъкло и алуминий ( и аз съм от тези, които не си падат много по тези материали) и целта е все пак, в определени места ( ама веднъж завинаги, а не променящи се през няколко години) да се запази духът на града, но в останалата част новото трябва и впрочем ще навлиза, макар и не винаги адмирирано.

  8. 8 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 653 Неутрално

    София е най-грозният европейски град, а изведнъж всяка съборетина стана "паметник на културата".
    Нито ново не дава да се строй. Нито старото да се ремонтира.

  9. 9 Профил на Ватник
    Ватник
    Рейтинг: 540 Неутрално

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    "Прането на пари" е термин, който се употребява, когато определени лица изкарват на светло капитали, заработени от назаконна дейност - проституция, наркотици, трафик на хора и прочие.
    Аз до колкото знам купувачът на хотел България е собственикът на Лаваца за Българя, някой да ме поправи ако греша.
    Какви праи да пере той, когато има доказателство за техният произход и може да ги изхарчи за каквото си пожелае?

    Every cradle is a grave.
  10. 10 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4128 Неутрално

    Не съм архитект, но дясната снимка от проекта изглежда по-добре.
    —цитат от коментар 3 на georgi_mihailov


    Добре, че са сложили снимките една до друга , та хората да сравняват. Несъмнено след реконструкцията сградата ще изглежда по-добре. За какво са тогава вайканията?

  11. 11 Профил на Vladimir Todorakov
    Vladimir Todorakov
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Не съм архитект и от чисто стилово-архитектурна гледна точка, предполагам авторите имат право. Обаче, само с "не пипай" не става. Предпочитам по-конструктивните мнения. Какво например от чисто архитектурна гледна точка е подходящото решение за последните 2 етажа, ако търсим обема, който иска да постигне Иво Петров?

  12. 12 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1276 Неутрално

    До коментар [#9] от "Ватник":

    Колега, той, Команданте, е комунисти - за него всички заможни са "перачи на пари" и трябва "немеделно" (хубава, съветска дума) да им се отнеме имуществото, за да може всички да са равни (в беднотията и нещетата). Това минава за идеал сред комунистите.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  13. 13 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#1] от "majorman":

    Какво значение има ''от кои са'' - ти коментирай мнението им.

  14. 14 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#3] от "georgi_mihailov":''Не съм архитект,''

    Ами, не си, но не това ти е проблемът. По-лошото е, че не виждаш и разбираш добре нещата, затова е по-уместно, ако не споделяш никакво мнение. Проектът на некадърните архитекти НЕ изглежда по-добре, а съсипва напълно сградата.

  15. 15 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 669 Неутрално

    До коментар [#4] от "Федоp Венедиктович Езеpский":

    Поздравления за сарказма!

  16. 16 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#4] от "Федоp Венедиктович Езеpский":

    Тъй като повечето читатели са буквалисти, т.е. възприемат всичко буквално, е добре да показваш, че си саркастичен, а не само весел с коментара си. :)

  17. 17 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 669 Весело

    До коментар [#5] от "Депутат 241":

    Да не предлагаш да остъклим и терасите на Военния клуб?!

  18. 18 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#8] от "lordcris":

    София е най-грозният град точно заради подобни ''намеси'' в архитектурата, останала от времената, когато се е знаело как да се строи.

  19. 19 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Много обичам коментари в стил: "Не разбирам от това, ама да се изкажа."
    Явно стил, естетика, запазване на културен облик за някои хора са празни думи. Затова и София става все повече безличен град, без минало и с мъгляво селско бъдеще.

  20. 20 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#10] от "tacheaux":''Несъмнено след реконструкцията сградата ще изглежда по-добре.''

    Разбира се, че изглежда по-добре - но само в очите на заслепените от мутренско-чалгарскаото ''демократично'' строителство. Хора, които са расли една част от живота си в соц-панелки, а сегашната - в кичозни новобогаташки блокове няма никога да си изградят виждане и вкус за действително ''добре изглеждаща'' архитектура.

  21. 21 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1276 Неутрално

    До коментар [#1] от "majorman":Какво значение има ''от кои са'' - ти коментирай мнението им.
    —цитат от коментар 13 на princess_x


    Има значение, защото помага да си изградя представа за цялостната им визия за облика на София, а споменатите от мен въпроси са най-наболелите в последните 2 месеца.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11967 Неутрално

    Вероятрно архтитектите са прави. Но те самоте казват, че две съседни сгради са в различен стил, който "спори" със съседната сграда. Това не е ли били неприемливи решения за 30-те години? Сега ги оцецняваме като особеност, която си струва да се запази.
    Аз като профан хаесвам дясната част - поне стават органично цяло със съседната сграда. Ако проблемът е вертикално/хоризонтално - с редизайн на горната част предполагам може да се постигне (ако е наложително)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#21] от "majorman":

    Едно цялостно виждане за облика на София не предполага унифицирано отношение към архитектурните и други паметници, а индивидуален подход, според конкретния случай. Така че ''коктейлът молотов'' не е панацея.

  24. 24 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 709 Неутрално

    До коментар [#1] от "majorman":

    Въпросното сдружение се опитва да документира и колкото е възможно да съхрани малкото останали несъсипани обекти на българския модернизам. Ясно е, че такива като Вас няма да го оценят. Повечето мислите, че модернизъм е = соц. И скачате от радост като видите поредния мутробарок.

    Да, ето това отдясно на снимката е точно мутробарок. За да се спечелят няколко кв.м. се съсипва идеята на двамата автори на проекта. Имената им са написани, но едва ли сте ги чували.

  25. 25 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1433 Весело

    Дясната снимка изглежда по-добре. Не съм сигурен дали след изпълнението ще е така и дали по време на стрителните работи няма вътре да помажат е друг въпрос.

    Но кой съм аз ... :)

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  26. 26 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4042 Неутрално

    До коментар [#24] от "irons":

    "Да, ето това отдясно на снимката е точно мутробарок."

    Напълно съгласен.

    Тази "мансарда" е в тотален дисонанс с преобладаващите хоризонтали на Модерния стил и го му стои като на свиня червило.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  27. 27 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    В. Макаринов - изкуствовед / каквото и да означава това/, музикант - органист, Т. Караколев - журналист, меломан / каквото и да означава това/. Пълни анонимници в собствените си области. Но със свое гласовито мнение по архитектурни проблеми.
    Апропо - и дума не са отворили за блестящия резултат от реконструкцията / и надстрояването/ на сградата на БНП Париба, разположена западно от тази на хотел България. И реконструирана в подобен стил, при това с много по-крещяща разлика между старата фасада и ултрамодерната надстройка, а въпреки това резултатът буди възхищение у съзерцателите. Нито дума за надстроената сграда до нея - там нещата също са наред. Защото с тези надстройки / освен другото/ се уравновесяват и линиите на корниза в цялото каре по лицето на ъгъла между Царя и Дякон Игнатий, без тях въпросните две сгради се гушеха като бедни роднини до височините на съседите си, зееше грозният калкан на България, "украсен" със светещ соцнадпис...
    Характерна изява на музиканти и меломани, които се правят на назидаващи архитекти, без да са архитекти, а само назидаващи... С основно мото "Не барай, че викаме!".
    Мисля, че е добре думата по въпроса да имат основно професионалистите. Преведено - нека архитекти да интерпретират архитектурата. Органистите да бъдат така добри да свирят или да говорят за органи. Меломаните - слушане му е майката!
    И те така!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  28. 28 Профил на hmmmmm
    hmmmmm
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Като чета повече коментари си давам сметка защо изглеждат така градовете ни и че така си ни харесва и никога няма да се променят. Точно отражение на съзнанието ни.

  29. 29 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    Вероятрно архтитектите са прави.
    —цитат от коментар 22 на penetrating


    Авторите на тази публикация не са архитекти.

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  30. 30 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    Да, ето това отдясно на снимката е точно мутробарок.
    —цитат от коментар 24 на irons


    Определено не знаете какво е "барок" в архитектурата. Поради което определяте предложения проект като "мутробарок". Не, не е. Нито е "мутро", нито е "барок".

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  31. 31 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Весело

    До коментар [#24] от "irons":"Да, ето това отдясно на снимката е точно мутробарок."Напълно съгласен.
    —цитат от коментар 26 на Norman Granz



    Ооооопс, още един експерт по барока!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  32. 32 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Весело

    До коментар [#3] от "georgi_mihailov":''Не съм архитект,''Ами, не си, но не това ти е проблемът. По-лошото е, че не виждаш и разбираш добре нещата, затова е по-уместно, ако не споделяш никакво мнение. Проектът на некадърните архитекти НЕ изглежда по-добре, а съсипва напълно сградата.
    —цитат от коментар 14 на princess_x


    Ехаааааа, колко добре аргументирана оценка и за сградата, и за архитектите!....
    Приемете искреното ми възхищение, пред професионализма Ви бледнеят доста големи имена в архитектурата ;)

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  33. 33 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    Определено не знаете какво е "барок" в архитектурата. Поради което определяте предложения проект като "мутробарок".
    —цитат от коментар 30 на Манчо

    Определено си роден след 1990 и не знаеш, че "мутробарок" е отдавна утвърдено понятие за архитектурна безвкусица и не произлиза от барока.

  34. 34 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    Безспорно промяната /дясната снимка/ стои като кръпка и променя цялата визия. На някои може и да им харесва защото им изглежда модерно и съвременно. Ами тогава наслагайте алуминий по Колизеума или римският амфитеатър в Пловдив че ни е под ръка.

    Смисълът на думата "паметник" е да се запази автентичността, а тази модернизация безспорно я нарушава, личи си ясно при сравнението. Линиите на последните два етажа категорично се различават от тези на по-долните, подходящи са за съвременна сграда не за оригиналната.

    А защо се прави то си е ясно, повече квадратни метри на централно място. Със същият дори и по-голям успех можете да пльоснете един небостъргач там.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  35. 35 Профил на K.A.
    K.A.
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тъжно е човек да чете тази апология на модернизма от хора, абсолютно неподготвени за анализ на архитектурен проект, със знания от Википедия и с чуство на рицари на доброто. Като им чета горния пасквил си спомням 60-те години, когато по книжарниците се появи една преводна книга-наръчник по модерна архитектура от един немски архитект - Курт Зигел и където всички елементи на фасадите и обемите бяха дадени по следния начин - "правилно и неправилно" - кратко и ясно.
    И сега тези смели младежи ни дават рецепти как се прави модернизъм без да имат понятие какво представлява архитектурния процес. С папагалско повтаряне на безсмшслени правила и догми те само показват отчайващата си неграмотност и гегантска самоувереност ("Аз знам, че нищо не знам, но някои и това не знаят", казва Сократ. Те са научили наскоро имената на професорите Белковски и Данчов и сега вкарват тяхния шедьовър в анализ на ученическо ниво.
    Модернизъм означава философия, а не правила и това им го каза едно момиче в тяхния филм от софийската улица Витошка.
    Нека научат имената на Корбюзие, Гропиус, Мис Ван ДерРое, Марсел Броер, Аалвар Аалто, Сааринен и видят какво са отавили като творчество и се опитат да го вкарат в някакви правила.
    А хотел "България" търпи един завършек в двата мансардни етажа, без да пострада самата фасада, като важното в цялостното преустройство е да се запазят интериорите, като имаме примера на посойния арх.Танко Серафимов със зала "България" в същия комплекс;

    K.A.
  36. 36 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#30] от "Манчо":

    А ти не знаеш какво означава ''мутробарок'' - това не е истински термин и няма нищо общо с барока, но е нарицателно за кичозните, безвкусни сгради, които изникнаха като мухоморки из страната, поръчани и платени от новобогаташи с примитивен вкус и проектирани от сервилни архитекти, на които също липсва вкус, но най-вече - гръбнак.

  37. 37 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#32] от "Манчо":

    Благодаря, дори и да не съм архитект, имам познания върху историята на архитектурата, както и върху модернизма в нея. А за разликите между оригиналната сграда и проекта много добре и аргументирано е обяснено в статията, така че не намирам за нужно да повтарям.
    Уви, като съдим от продукцията на архитекти от рода на авторите на проекта, както и от изявленията им в другата статия на темата, може да си направим логичния извод, че те не са наясно с елементарни принципи в архитектурата или пък са унизително продажни.

  38. 38 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 709 Неутрално

    До коментар [#30] от "Манчо":

    Да, може би не знам, след пет изпита по история на архитектурата. А Вие, сякаш не сте живели в БГ през последните 25 години или просто се правите, че не познавате жаргона.

    Та, за незнаещите ще поясня: за да е е едно "архитектурно творение" мутробарок, нито е нужно да имитира стила барок ( такава имитация се нарича еклектика, например течението, заляло света в края на 19-ти и началото на 20-ти век ), нито е нужно да е реализиарно от мутри.

  39. 39 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 709 Неутрално

    До коментар [#36] от "princess_x":

    А, обяснили сте му преди мен, благодаря. Пример - замакът в Равадиново е мутробарок ( наш си жаргон ). Но в безобразната мешавица от стилове, няма нито една имитация на бароков елемент.

  40. 40 Профил на Vladimir Todorakov
    Vladimir Todorakov
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#37] от "princess_x":

    Много си се нажежил, охлади малко архитектурните страсти

  41. 41 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Любопитно

    А ти не знаеш какво означава ''мутробарок'' - това не е истински термин и няма нищо общо с барока
    —цитат от коментар 36 на princess_x


    Охо, освен забележителен архитект сте и виден лингвист?
    Впечатляващо!
    Определено ми стана ясно, че мутробарокът няма нищо общо с барока, понеже "не е истински термин". А дали има нещо общо с мутрите, все пак? Или и с тях няма...
    И ако и с тях няма, как така от две думи се създава нова сложна дума, чиято първа част , " мутро" , няма нищо общо с мутрите, а втората - "барок" - нищо общо с барока?

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  42. 42 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Любопитно

    Уви, като съдим от продукцията на архитекти от рода на авторите на проекта, както и от изявленията им в другата статия на темата, може да си направим логичния извод, че те не са наясно с елементарни принципи в архитектурата или пък са унизително продажни.
    —цитат от коментар 37 на princess_x


    Бихте ли посочили въпросните "елементарни принципи в архитектурата", които не са спазени в коментирания проект?

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  43. 43 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    А дали има нещо общо с мутрите, все пак? Или и с тях няма... И ако и с тях няма...
    —цитат от коментар 41 на Манчо

    Ако това, ако онова... Това е фолклорен прякор бе, човек. Фолклорът винаги се ражда върху някое явление, появяват се няколко имена и едно от тях залепва точно. И залепва винаги това, което най-кратко и най-ясно осмива явлението. Естествено, че има общо с мутрите и техния строителен бизнес.

    Но както казах - не си го преживял и няма да го разбереш. Най-вероятно не забелязваш дори явлението, понеже си се родил по-късно и го приемаш като даденост, като част от средата.

  44. 44 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Любопитно

    фолклорен прякор
    —цитат от коментар 43 на tamada


    Прякорите не се ли отнасяха само за конкретни личности или обекти? Или това правило важи само за нефолклорните прякори?

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  45. 45 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#27] от "Манчо":

    Чичо Манчо, по кротко бре! Туй, че Париба, е идиотски надстроена, не значи,че така трябва да се надстрои и хотела ..

  46. 46 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4566 Неутрално

    Дясната снимка изглежда по-добре.....
    —цитат от коментар 25 на biss Mark


    Защото не виждаш колко по-различно и по стил , и даже по външен вид е това лепнатото от горе.
    Нима не виждаш, че то просто не си е на мястото. Точно заради това хората казват че се нарушава "сериозно автентичността на изпълнения през 1930-те проект. Обектът необратимо ще изгуби стойността си на важен културен артефакт..."!?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  47. 47 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4566 Неутрално

    Бихте ли посочили въпросните "елементарни принципи в архитектурата", които не са спазени в коментирания проект?
    —цитат от коментар 42 на Манчо


    Ами ето например при снимката в дясно се вижда отчетливо, че не е спазено основното правило, когато добавяш нещо към вече съществуваща сграда, би трябвало да запазиш стила в който тя е съградена. Това с още по-голяма сила важи за сгради с вече установен статут на културна ценност.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  48. 48 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    Та, за незнаещите ще поясня: за да е е едно "архитектурно творение" мутробарок, нито е нужно да имитира стила барок ( такава имитация се нарича еклектика
    —цитат от коментар 38 на irons


    "Имитациите" на даден архитектурен стил, в т.ч. и барока, не са "еклектика". Защото същността на еклектиката не е в имитацията, а в смешението на стилово разнородни архитектурни елементи. И коментираната еклектика може да бъде както сполучлива, така и нескопосана. Справка - Лувъра.
    Толкова по петте Ви опита да вземете изпита си по история на архитектурата.

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  49. 49 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    не е спазено основното правило, когато добавяш нещо към вече съществуваща сграда, би трябвало да запазиш стила в който тя е съградена. Това с още по-голяма сила важи за сгради с вече установен статут на културна ценност.
    —цитат от коментар 47 на Храбър

    Питам един, отговаря ми храбро друг....комедия!
    Наред с посочения принцип, съществува и друг, който Вие просто не познавате. И който се състои в еклектическото добавяне на чужди за стила на сградата елементи. Ако това се направи талантливо, могат да се получат изключително оригинални сгради. Ако еклектиката е некадърна - следва провал. Само че тази логика важи и за стилово единните добавки към една стара сграда, те не по-малко талантливо или некадърно могат да бъдат проектирани и изпълнени.
    Така че коментирането следва да се съсредоточи не в посока априорното осъждане на еклектическия подход / той е напълно допустим в съвременната архитектура/ , а към това дали представения проект е читаво еклектичен. Вие не знаете това и стреляте с халосни патрони...

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  50. 50 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 709 Неутрално

    До коментар [#48] от "Манчо":

    Определено, няма смисъл да се спори с Вас, нито да Ви се обяснява каквото и да е. Хейтвайте си и си живейте в измисления свят.

  51. 51 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    "Важен е крайният резултат – а с издигането на тази мансарда, напълно несъвместима с модернизма, резултатът е, че ще се наруши сериозно автентичността на изпълнения през 1930-те проект."
    Съгласна съм с мнението.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  52. 52 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Весело

    До коментар [#48] от "Манчо":Определено, няма смисъл да се спори с Вас, нито да Ви се обяснява каквото и да е. Хейтвайте си и си живейте в измисления свят.
    —цитат от коментар 50 на irons


    Забравихте вече темата за "еклектиката"?
    Разсмиващо!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  53. 53 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4247 Неутрално

    До коментар [#9] от "Ватник":
    Казвам " София се напълни" а не само около и над хотела на Миро, за който сега не ми се напомня как вървяха нещата с кафето и алкохола по времето на Костов с акцизите и ДДС!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  54. 54 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#35] от "K.A.":

    А за 5те точки на Корбюзие какво имаш да кажеш - те каква ''философия'' са?

  55. 55 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#41] от "Манчо":

    Е, тук вече нивото падна твърде много, щом трябва да обяснявам как и защо се е появила тази дума и какво точно означава. Но както и да обяснявам, няма да има резултат, защото явно ти липсва способността да възприемаш преносния смисъл на думите.
    Що се отнася до принципите, неспазени от проекта - вече писах, че в статията си е казано всичко и няма нужда да повтарям. Само ще отбележа, че мансардата, която са лепнали в проекта, е именно в стил ''мутробарок'', ако разбираш какво искам да кажа, и не само не подхожда на цялостната сграда, но и унищожава въздействието и'.

  56. 56 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#49] от "Манчо":

    Еклектика може да си позволи само човек, запознат до виртуозност с основните правила и стилове, който освен това има и изобилие от талант. Такива архитектите от ''Иво Петров архитекти'' НЕ са, свидетелство за което е т.н. им проект.

  57. 57 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#35] от "K.A.":''А хотел "България" търпи един завършек в двата мансардни етажа''

    Защо?

  58. 58 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#35] от "K.A.":''А хотел "България" търпи един завършек в двата мансардни етажа''

    Нима намекваш, че сградата е недовършена в сегашния си вид? ;)
    А за покривните градини на Корби не си ли чувал?


  59. 59 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    запознат до виртуозност с основните правила и стилове
    —цитат от коментар 56 на princess_x



    " Запознат до виртуозност..."?!? Какво трябва да означава това?
    Хммммм, нивото тук наистина пада много, много ниско, хора, които нямат и най-малка представа за какво говорят, раздават с лекота оценки.....характерно....

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  60. 60 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#59] от "Манчо":

    Да ти обясня с думи прости - един специалист, в която и да е област, първо трябва да усвои най-елементарните техники и правила; най-елементарната азбука на въпросната дейност, за да може след това да си позволи и да успее да ги разчупи или промени. Това се отнася и до художниците, музикантите и която и да е друга област.

  61. 61 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 523 Неутрално

    До коментар [#10] от "tacheaux":

    В статията е обяснено.
    Нарушава се стила на сградата. А тя е паметник на културата от епохата на ранния модернизъм.
    Мансарден покрив би стоял като на "свинче звънче".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK