Как се живее в София

Булевард Дондуков

© Анелия Николова

Булевард Дондуков



Защо протестираха срещу Фандъкова ли? Отговорът на проф. Ивайло Дичев в сайта на "Дойче веле": Ами защото София е град, в който все по-трудно се живее.

Тази неделя доживяхме протест срещу кметицата. Перлата в короната на Борисов, избраница от първи тур, любимка на медиите. И изведнъж - оставка. Каква неблагодарност само! Шествието, организирано от неправителствената организация "Спаси София", събра към двеста човека, повечето от които бяха млади хора. Вероятно те са единствените, които могат да разбият тежкия консенсус около разлагащия се труп на столицата.


Както през 1989 година, и сега на преден план бяха екологическите искания, които звучат най-неполитически. Страхът да бъдеш обвинен в политически искания е наследство от тоталитарната пропаганда, а г-н Борисов и верните му медии са се научили ловко да играят с него. Но разбира се, че всяко искане за оставка е политическо - просто в случая не е партийно.


Софийски безумия




Българската столица е сред най-замърсените градове в Европа, което се дължи не на последно място на паветата, между които се събира мръсотия. Да добавим и обстоятелството, че повечето улици на София практически не се мият (за нашата мога да го кажа от лично наблюдение).
Организаторите на протеста твърдят, че капката, накарала чашата да прелее, е злополучният ремонт на "Дондуков", преименуван във Фейсбук на булевард "Фандъков". Темата "павета" съдържа елемент на абсурдизъм - обявиха ги за културно наследство, а няма майстори, които да ги редят що-годе прилично. И затова всеки път, когато ги пренаредят, става по-лошо. Подобна настилка е подходяща за малки или пешеходни улички, не за големи транспортни артерии като "Дондуков", но кой да ти прави такива тънки дистинкции


Безумното следствие от политиката на паветата можете да усетите със седалищните си части, ако преминете по "Иван Асен II", превърнал се в лунен пейзаж само година след ремонта. Вярно, че едни хора, които се самонарекоха "стари софиянци", искаха паветата от детството си, но градоустройството все пак следва да е експертна дейност, не предизборна агитация.
По-тежкият проблем на "Дондуков" (както отбеляза арх. Попов) е липсата на всякаква стратегическа мисъл - ремонтът можеше да се използва например, за да се измести трамваят от средата на платното. Протестиращите велосипедисти пък бяха потресени от новия тип велоалеи, с които общината навярно се опитва да отчете еко-дейност. Става дума за едни гумени первазчета, с които велоалеята е отделена от платното. Върхът на глупостта е "Раковска", където алеите са две, от двете страни. Резултатът е две в едно - сериозна опасност за велосипедистите и значително стеснено улично платно. Стратегическият размисъл би предвидил откъде докъде ще се придвижва човек с велосипед, къде би го паркирал, та да продължи с метро или влак. Тук няма нищо такова - идеята, както я разбирам, е не да се облекчи градският транспорт, а да се даде възможност на богатите обитатели на центъра да се разхождат с велосипеди. Но понеже мястото е изключително неприятно за такива разходки, велосипеди почти няма. Главното обаче не е какво казвам аз, а че протестират самите велосипедисти.


София - такава, каквато я направиха


Като споменахме транспорт, нека да попитаме и автомобилистите. Движението в София е чудовищно, още по-чудовищно обаче е това, че нищо не се предприема. Като започнем от отбиване на движението и регулиране на онези кръстовища, където сега се преминава по законите на джунглата, и стигнем до проклетите подземни паркинги около посещаваните части на града, които вече трети мандат не се строят. Чакам момента, в който изнервените автомобилисти просто ще оставят колите си в задръстването, ще хвърлят ключовете и всичко ще спре.
Общината се хвали с метрото. Но нека имаме предвид, че то беше започнато в началото на 1970-те от Живков, а по-късно бе реанимирано от Софиянски. Допускам, че онази частна компания работи добре под земята. Но това, което виждаме над нея, е ужасно. Някакви плексигласови, неугледни съоръжения, подходящи за провинциална автогара. Евтинджийско, грозно.


Да говорим ли изобщо за естетическото ниво на столичния град, който наскоро съвсем сериозно претендираше за европейска културна столица? Протестирахме срещу вандалското разрушаване на паметника "1300 години България" и замяната му с това сувенирно лъвче, снабдено с карта на "велика България" - провокация срещу съседите ни, вероятно за по-успешно европредседателство. Крайнодесните вече започнаха със факелните сборища около него - честито! Ще кажете естетиката интересува малко хора, а те няма и да вдигат много-много поглед към стъклено-металните паралелепипеди, като онова отвратително грозилище на пл. "Македония". И веднага ще се намерят контра-експерти, които да кажат: Въпрос на вкус, на мен пък ми харесва. Но отвъд естетическите съждения ще отбележа, че подобни мастодонти натоварват силно градското пространство, когато то не е подготвено да поеме нови обитатели и автомобили. Затова градостроителите обикновено ги изнасят извън централните градски части. Тук-там хората взеха да се усещат и да протестират срещу свещената частна строителна инициатива, бранейки жизненото си пространство. Ще стават все повече.


В същото време идеите на общината изглеждат все по-нелепи. Една сутрин осъмнахме със зебровидни колчета, нацвъкани направо върху разбитите тротоари. Какъв точно резултат се очаква - да ходим по-удобно по тротоарите? Ама те така ги стесниха с по 40 сантиметра; в нашия квартал вече ходим в индианска нишка. И не беше ли по-разумно да се създаде една ефикасна общинска фирма за глобяване на лошо паркиращите, която при това да дава някакъв приход на общината, наместо да си стои на нула като сегашната? Или друга тема - щяха да правят нещо за Орлов мост, обявяваха конкурси, харчиха пари и накрая нищо. Щяха да трансформират пространствата пред гарата или в трамвайното депо в места за култура - обявяваха конкурси, харчиха пари и накрая пак нищо. На метри от самата община - разбити плочки, чешмата тече, жълтите павета са в плачевно състояние, някакво бетонно ограждение спира достъпа до "Париж", рекламни пана доминират парламента, а централните площади са превърнати в паркинги... И ако тези теми вълнуват по-слабо обикновения гражданин, има немалко други неща, които пряко го засягат. Как може да няма места в детските градини при всичките приказки за насърчаване на раждаемостта? Докога децата ще учат на две смени, ще стават посред нощ или ще се връщат по тъмно?
Няколко обяснения и най-тъжната констатация


Тук не казвам нищо неизвестно, дори не съм подхванал темата за това къде отива милиард и половина бюджет. Питам се просто защо толкова малко хора се решават да протестират. И защо толкова години вярваме, че нещата започват да се случват. Имам няколко обяснения. Първо, самата г-жа Фандъкова е медийно симпатична, умее да отклони всяка критика чрез изреждане на разни детайли и процедури. Действа терапевтично, така да се каже. Талантът на всеки управляващ е в това да разсрочва исканията, да тушира нетърпението. Второ, заплатите в София са два пъти по-високи, отколкото в провинцията, а и хората тук се сравняват не с Виена, а с Пазарджик. В резултат София е дясна, а откъм десните сериозна конкуренция засега няма. Тук има много пари, съответно и много интереси, които кооптират голяма част от експертната общност.


Едни граждани казват едно, други друго, "значи изразени бяха мнения" - караме както си знаем.
За накрая оставям най-тъжната констатация. Казвам я като "стар софиянец" - в смисъл, че съм наистина стар и съм роден в София. Тук няма градски дух, какъвто можеш да усетиш в Пловдив, Русе или Търново например. Повечето хора са дошли отнякъде, за да изкарват пари. Емоцията обаче са оставили в онова място, откъдето идват родителите или прародителите им и където мечтаят да се върнат след пенсия. Децата си пък подготвят за заминаване в чужбина, защото какво да правят тук. И в тази въртележка софийският живот добива усещане за временност. Както когато чакаш в задръстване, без много-много да мислиш къде точно се намираш. Именно тази временност парадоксално прави властта трайна, вечна почти.

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Масово не сме от София. Но проблемът е, че много от нас не могат да се отърват от провинциалния си характер (така, де, като кореняк пловдивчанин, трудно можеш да имаш провинциален характер).
    Животът си е добър. Зависи дали си човек или говедо.

  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    "Българската столица е сред най-замърсените градове в Европа, което се дължи не на последно място на паветата, между които се събира мръсотия."

    Професоре, преди 50 години в София нямаше асфалтирана улица и всички се отопляваха с въглища, дърва и нафта.
    Но тогава никой не говореше за мръсна София.

  3. 3 Профил на praseta_mezeta
    praseta_mezeta
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Фъндъкова обеща да мие улиците на София 13 пъти в годината - 1 път всеки месец + бонус за много прашен месец.
    Писал съм и друг път - от 3 години съм на новия си адрес, булеварда до нас и уличките не са измити нито 1 път.
    Преди известно време на Рожен видях почистваш камион да минава със страшна скорост , само с 1 пусната четка и без да пръска вода.Така не се мие- той просто с 60 км/ч върти километрите на GPS-a за да си вземе паричките.
    Затова сме най-мръсната европейска столица, и сме първи (след като избутахме Атина) в класацията за най-мръсен въздух.

  4. 4 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 400 Неутрално

    Някои истини, но като цяло поредният дразнещ мрънкач. Даже се опитва да реанимира онзи безобразен крадец Софиянски... Но нали все пак сме демокрация, всеки има право на мнение.

  5. 5 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1978 Весело

    Ама голяма болка му е на тоя кавал паметника на загиналите от I-ви и VI-ти пехотни полкове. Когато на плазмодии като него нещо им докарва тремори, можем да сме сигурни, че е правилно.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  6. 6 Профил на saint evlampi
    saint evlampi
    Рейтинг: 2778 Весело

    Изключително забавни пострационализации на фактът че в над милионна София излязоха стотина човека от които сигурно повече от половината позитанушки.

    chutzpah
  7. 7 Профил на hamiltonf1
    hamiltonf1
    Рейтинг: 4027 Неутрално

    Дневник, Дневник, София както и да е, но да не споменем, че ЕК преди няколко часа, наложи ембарго за износ на оръжия към Саудитска.Арабия, няма да споменем?! И, че на Шиши му подрязоха крилцата, също ?!

  8. 8 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1738 Весело

    тенденцьозно, седларов... тенденцьозно

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  9. 9 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 8325 Неутрално

    Разумна и основателна критика

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  10. 10 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2948 Неутрално


    Как се живее - зле. Голяма част от времето си софиянци прекарват в задръстванията - какво да добавям повече. Когато не са обгазявани от автомобилите, дишат никотиновия дим навсякъде - по улици, заведения, музеи и галерии, в които даже има надписи ''Галерия без тютюнев дим'' или нещо подобно,както е на ''Шипка'' 6.

  11. 11 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Дичката е страшен левунделски посредственик, не зная защо "дневник" току-ни занимаят с блогърските му изблици. аз такива неща бих си ги публикувал във фейсбук или на личен блог, с надеждата, че никой няма да ги прочете, за да не се резиля. да - явно му боде очите "лъвчето" (както вече пейоративно го наричат левите сополанковци, не само той) пред НДК. явно е подскачал заедно с джуджето Волгин с Молотов в ръка, направен от изпитите бутилки водка, в защита на пето-йника. метрото го бъркало, но и паветата. велосипедната алея, но не защото е некадърна, а защото е буржоазна. за местата в детската градина се загрижил. дето викат на село: пълна манджа с грозде. добре че не го зачетох много в детайли, поне да не съжалявам за пропиления ресурс.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  12. 12 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#1] от "yellow_hater":

    Разбира се, досаден пропуск на запетая пред последното "или".

  13. 13 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1592 Неутрално

    До коментар [#2] от "4ort":

    Преди 50 години кой го е интересувало качеството на въздуха?Преди само 31 не ти казаха за Чернобил, ти преди 50 за качество на въздуха.

  14. 14 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Що не протестирали хората (само 100-на и то много позитанки)?
    Ми то ясно - София се развива много добре. Верно има още много работа.
    Верно отбелязани са и някой дразнещи факти (велоалеите, мръсният въздух). Докато за първото общината може и да е виновна, за второто проблема е в държавата. Поощряване на дизеловият 'транспорт', както и отоплението с твърдо гориво.

    А за трафика в София - направо смех, то по цел свят трафика в големите градове е ужасен. В България метрото е много удобно, може би защото и София не е особенно голям град по площ.

  15. 15 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 410 Неутрално

    Протестирахме срещу вандалското разрушаване на паметника "1300 години България" и замяната му с това сувенирно лъвче, снабдено с карта на "велика България" - провокация срещу съседите ни, вероятно за по-успешно европредседателство.
    ---------------------------------------
    Вандалско? А не беше ли вандалска постъпката срещу крана? Авторчето на тая статийка дали си спомня какво зловоние се носеше от заграденото място, на което беше пето.уйника? Голяма излагация щеще да е. Интересно как щеще да вие срещу "лъвчето", ако демонтирането на седмохрилестото беше направено след европредседателството.

  16. 16 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    До коментар [#5] от "Тюфлекчия":

    Qawwali: https://en.wikipedia.org/wiki/Qawwali

    בני אתה אני היום ילדתיך
  17. 17 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2446 Неутрално

    Дичев - един съвет- ходи се гръмни зад блока.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  18. 18 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    До коментар [#15] от "shilliew":

    казах го и по-горе, явно Дичката и Волгин са пили заедно и после са скачали срещу крана за демонтажа, та сега имаме фройдистка сублимация.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2948 Неутрално

    До коментар [#14] от "Николай С":''А за трафика в София - направо смех''

    Ами смей се ти, но онези, които са затворени в колите или автобусите в километричните задръствания, съвсем не се смеят. И не се успокояват с това, че във всички големи градове било така.

  20. 20 Профил на mititu
    mititu
    Рейтинг: 674 Неутрално

    Като не ти харесва в големият град отиваш на село или в някой по-малък ;)
    Всеки голям град си има язви който ако запушиш една се отварят две ;)
    Другите тези няма да коментирам и аз съм учил на две смени и аз от 1 клас пътувах с автобус около 30мин за училище,"провинциалните"спирки в много случай са много по-красиви от столичните ;)и т.н

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  21. 21 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 871 Неутрално

    До коментар [#13] от "nema_labavo":

    "Преди 50 години кой го е интересувало качеството на въздуха?"

    Интересуваше ни. Имаше мъгли, при които видимостта беше 20 м., като отивахме на училище майките ни караха да си слагаме шала на устата за да не дишаме саждите. Като се качвахме на Витоша София не се виждаше, беше покрита с облаци дим и прах, от Кремиковци се вдигаха разноцветни пушеци. Централно отопление имаха малко хора, повечето бяха на кюмюр, после се появиха нафтовите печки, които не бяха по-малко мръсни. Колите бяха много малко, повечето на бензин, но тогава нямаше безоловен и гълтахме олово на поразия. Автобусите пушеха като локомотиви.





  22. 22 Профил на оuzo
    оuzo
    Рейтинг: 376 Неутрално
  23. 23 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1592 Неутрално

    До коментар [#21] от "aralambi":

    Е така де.При всичката мизерия някой мерил ли ти е качеството, някой оплаквал ли се е?

  24. 24 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2823 Весело

    "Българската столица е сред най-замърсените градове в Европа, което се дължи не на последно място на паветата, между които се събира мръсотия."Професоре, преди 50 години в София нямаше асфалтирана улица и всички се отопляваха с въглища, дърва и нафта.Но тогава никой не говореше за мръсна София.
    —цитат от коментар 2 на 4ort


    да де , ама тогава пак са плащали на .. правилни

  25. 25 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#19] от "princess_x":

    София е 5 на 10 км, какви километрични задръствания?
    Да има проблеми, но са несравними с тези в големите метрополиси. И Фъндъкова работи над тях за разлика от предните кметове (като почнем с Борисов между впрочем и всички, които помня преди него).

    Да не говорим, че има метро, което е удобно, ако и да е малко по-скъпо отколкото с автомобил.

    Виж изходите и южната дъга на София от Тракия до Люлин са проблеми, които са в компетенцията на Фандъкова и за техното нерешения може да бъде критикувана.

  26. 26 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3466 Неутрално

    До коментар [#19] от "princess_x":

    Добре, де! Трафикът в София е ужасен! Такъв е трафикът и в Лондон (там, където се влиза безплатно), и в Париж, и в Рим! Защо не ползвате градски транспорт? (Ако някой твърди, че няма подобрение на гр. транспорт в София, официално го обявявам за лъжец!) Практиката на стоматолога ми е на ъгъла на Витошка и Солунска (глупаво решение от негова страна). Аз живея в Изток. До преди години ходех на преглед / лечение с кола. Поне 30 мин в задръстване (а от тогава трафикът е по-зле). После още поне толкова в търсене на паркинг в синя зона за лев на час. Или пък платен паркинг под Булбанк за поне 2 лева. Веднъж реших да взема метро. От Интерпред до Сердика - 9 минути и 1 лев! Къде е Киро на Кирия?!

  27. 27 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3466 Неутрално

    За мен София е средно добър град за живеене и най-добрият в България! Мрънкалници винаги ще има и в това няма нищо лошо! Но пък нека оценим и положителното! Единственото, в което съм съгласен с Дичев е глупавата организация на велоалеи. Но пък имам надежда, че ще се научат дй ги проектират в цялост, а не на парче за отбиване на номера!

  28. 28 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    До коментар [#21] от "aralambi":Е така де.При всичката мизерия някой мерил ли ти е качеството, някой оплаквал ли се е?
    —цитат от коментар 23 на nema_labavo


    Качеството се мереше с дълги белодробни възпаления. Когато нямаше вятър, ноемврийско-декемврийският смог ни тръшваше по леглата. Въздухет ставаше чист при дъжд и снеговалеж. Автомобилите - екзотика. Градският транспорт също. Но отоплението на дърва и въглища отравяше атмосферата.

  29. 29 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 5423 Неутрално

    София е замърсена защото всичкия боклук от провинцията се изсипа там да търси на живота лекото и на хляба мекото...

  30. 30 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3466 Неутрално

    До коментар [#29] от "BGman1":

    Оооо! Още един "кореняк" софиянец!

  31. 31 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 1452 Неутрално

    Чета си аз статията (язека съм петимен чукча'читатель) докато стигнах до следното:

    ...Протестирахме срещу вандалското разрушаване на паметника "1300 години България" и замяната му с това сувенирно лъвче, снабдено с карта на "велика България" - провокация срещу съседите ни, вероятно за по-успешно европредседателство. ...Ще кажете естетиката интересува малко хора, а те няма и да вдигат много-много поглед към стъклено-металните паралелепипеди, като онова отвратително грозилище на пл. "Македония". И веднага ще се намерят контра-експерти, които да кажат: Въпрос на вкус, на мен пък ми харесва....
    —цитат от коментар 0 на статията


    И тогава рЕкох да Окна, като литературния герой Македоннски:

    Аве Дичев, Я СИ Е*И "М"ИЧКАТА "П"АЙЧИНА (с извинение към покойната му майка , ама това е разговорен български език)!!!

    Това "варварско" разрушение на петоъгълния осмоху*ник (натрапен от щерката на "първия" с цената на изместването на един монумент на достойни български граждани загинали във войните) стана след безброй анкети между софиянци и съответните решения на общината!!!

    А "сувенирното лъФче" е част от ВАРВАРСКОТО изместения монумент на достойни български граждани загинали във войните, и добре чче е върнато. Дай боже и паметните плочи с имената на достойните български граждани загинали във войните да бъдат възстановени! ТОВА трябва да е там, а не фантасмагорията на щерката на "първия"!!!

    П.С. Относно "грозилището" на Македония: Въпрос на вкус!!! И аз не съм във възторг от външната форма на зданието, но уважавам архитекти успяли да наложат на инвеститор нещо...меко казано странно (и проблематично за поддръжка и удобство за ползване от обитаващите сградата, имам предвид наклонените нагоре външни остъклени стени).

    Но е за предпочитане от това което беше там през ранните 50те години (тогава "моруците ти" вероятно са били партийни секЛетари в село Долно Нанагорнище): Един малък бивш полицейски учаастък (после милицьонерски) на едно баирче, между по старата бетонада и новото здание. И пустош около него, храсталаци като гора, изсечвани от хората наоколо за отопление. Помня го до днес-там като деца играехме на "партизани и жандари" ..."апаши и стражари"...нещо от сорта...

    Я бай Чардо да се обади той к'во помни за това място...

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  32. 32 Профил на specifier
    specifier
    Рейтинг: 850 Неутрално

    КРУШАТА НЕ ПАДА ДАЛЕЧ ОТ КОРЕНА

    Лъжеестетът Дичев се саморазобличи с носталгията си по грозния комунистически Пентапенис. И потвърди верността на горната народна мъдродт - т. е. децата и внуците на АБпФК са същите като предците си - с комунистически наклонности. А както е известно, Народът мъдро е отбелязал: "от комунист нищо друго не става..."

  33. 33 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2575 Неутрално

    Бай Дичев си е сложил след дъжд качулка. След умопомрачителния вой за запазване на автентичните павета, сега се появяват проблясъци на разум, че паветата не са панацея за усещаненето за демократична столичност. Все още професорът жали, че вече нямало кой да подрежда паветата без да го споходи елементарното, че трафикът през 60-те на миналия век е ма-ааалко по-различен от трафика днес и последствията за калдаръма. Както и да е, имаме плахи наченки на мисъл у Дичев, което заслужава адмирации.

  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7966 Неутрално

    Ако не отиваше всичко за София, нямаше да е и толкова пренаселено. Хората си зарязаха хубавите къщи, за да гълтат софийския прах, само защото нямат работа.Ако имаше адекватни политици, нямаше да се развиват само 4-5 области,а цялата страна. Ние не сме нито Италия, нито Испания. Малка територия сме и ако ни управляваше някой с акъл, нямаше половин България да тъне в мизерия и обезлюдена.

  35. 35 Профил на BloodSport
    BloodSport
    Рейтинг: 432 Неутрално

    тъжната истина е, че ние, които не открихме или изгубихме прехраната в малкия град, в който сме израсли, се изметохме в чужбина, защото не искаме да живеем в София, поради изброените причини. оправяйте се.

  36. 36 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 1239 Разстроено

    София нямаше градски дух в детството ми, защото единственото, което събираше хората, бяха задължителните манифестации пред мумията на Гошо Тарабата.
    Напоследък се усеща градски дух благодарение на пешеходната зона на Витошка и около Народния театър и по-спретнатия център. Хората се разхождат, ядат, пият кафе, разговарят, тропат хоро пред театъра, зяпат Коледния базар - такива работи.
    Че метрото било започнато от бае Тодар и "реанимирано" от Софиянски, е опит да се внуши, че бае Тодар и "доказано некорумпираният Софиянски" имат някакви заслуги към града, докато истината е точно обратната - социалистическата власт и Софиянски съсипаха и затлачиха столицата по невъобразим начин.
    През 80-те пътуването от краен квартал до центъра отнемаше 1 час, по спирките се мръзнеше по 15-20 минути, докато дойде раздрънкан автобус и нещастните обитатели на панелките се наблъскат като сардели в него, в центъра на града нямаше никакво място за безгрижно и безопасно шляене, и да - нямаше никакви условия за безопасно каране на колело. От Младост до Надежда се пътуваше с преспиване - така се шегуваха софиянци навремето.
    После Софиянски остави нещата на пълен самотек и се занимаваше единствено с крадене.
    Метрото, както и много други инфраструктурни подобрения, са заслуга най-вече на кадърната ни, почтена и възпитана кметица, която се постара да използва наличното финансиране и да реализира съответните проекти в обществен интерес - нещо невиждано преди нея, а също и в останалите градове. Дичев да отиде например във Велико Търново и да види как се управлява този иначе великолепен град. Да пробва да паркира или да се поразходи пеш из града.
    С две думи, Дичев както винаги се изявява като лъжец и манипулатор. Срамно е, че такъв човек има претенции да преподава в университет и да възпитава "масите", както се изразяваше навремето кварталният ни отговорник от Партията.

  37. 37 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 1239 Разстроено

    За частта, дето "протестирахме срещу вандалското разрушаване на паметника "1300 години България" и замяната му с това сувенирно лъвче" мога да ругая дълго и шумно, но колегата Мойше вече го е направил.
    Протестираха Дичев и Волгин, останалите изпитваме облекчение.
    Когато бутнем и МОЧА, дай Боже, и възстановим Княжеската градина, ще ни олекне още повече и градът ще придобие още по-добра атмосфера, за която Дичев плаче и която всъщност е била унищожена именно от любимите му комунисти през десетилетията след 9-ти.

  38. 38 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2341 Весело

    До коментар [#2] от "4ort":

    Преди 50 години автомобилите в София бяха толкова, че в продължение на един месец се помнеше когато на улицата е минавала кола.
    Справка - Произшествие на тихата уличка, Павел Вежинов

  39. 39 Профил на derek101
    derek101
    Рейтинг: 285 Неутрално

    До коментар [#25] от "Николай С":

    А бе ти кола карал ли си из София? Аман от просветени гербери разбиратели!Кой и с какъв акъл реши да започне да копае на 6 места едновременно за метрото и тотално да задръсти направлението запад-изток? Знаеш ли какъв ужас е сутрин и вечер по "Тодор Александров", в "Люлин", по "Гешов", по "Цариградско"? "Източвал" ли си се по 30-40 минути от "Младост"до "Цариградско"? Колко време след срока правиха "Дондуков"? И още го правят. Ами "Прага"? Ами всички прилежащи площи около бъдещите метростанции, пробива на "Красно село" - всички трябваше да са готови до март 2018? Ами естакадата към аерогарата? И още, и още...Истината е една - да, в София се прави нещо, но се прави бавно, некачествено, отвратително скъпо, от съмнителни подизпълнители на "спечелилите" обществени поръчки наши хора. И най-важното - мнооооого се краде.

  40. 40 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 3570 Неутрално

    "Протестирахме срещу вандалското разрушаване на паметника "1300 години България" и замяната му с това сувенирно лъвче, снабдено с карта на "велика България"
    Напротив - искахме паметника "1300 години България" да бъде разрушен.

    Държа да припомня на автора, че Паметните плочи на Първи и Шести полк са изградени през 1943-1936 година и са премахнати 80-те години заради паметника "1300 години България".

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  41. 41 Профил на plus.google.com/+mihailvasilev86
    plus.google.com/+mihailvasilev86
    Рейтинг: 11 Неутрално

    В СОФИЯ ИМА МНОГО СТРОЕЖИ И НЯМА ОТ КЪДЕ ДА МИНЕШ:ИМА МНОГО ЗАДРЪСТВАНИЯ!?

    Мишо
  42. 42 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2948 Неутрално

    До коментар [#26] от "vassilun":

    Ако повече хора бяха на моя акъл, градовете ни щяха да са много по-приятни за живеене, а въздухът им далеч по-чист за дишане.

  43. 43 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1223 Неутрално

    Как се живее - зле. Голяма част от времето си софиянци прекарват в задръстванията - какво да добавям повече. Когато не са обгазявани от автомобилите, дишат никотиновия дим навсякъде - по улици, заведения, музеи и галерии, в които даже има надписи ''Галерия без тютюнев дим'' или нещо подобно,както е на ''Шипка'' 6.
    —цитат от коментар 10 на princess_x
    Тази седмица бях за няколко дни в София. За първи път от над 10 години. Ами, как да кажа, направи ми доста приятно впечатление. Което е изненадващо имайки предвид, че зимата не е най-добрия сезон да се посети София, а и изсипалият се сняг обикновено прави града доста мръсен. Но, въпреки това, впечатлението ми беше по-скоро позитивно.

    Давам си сметка какво голямо предимство е метрото. Можеш да минеш града от край до край без да си изложен на влиянието на атмосферните условия. Метрото е чисто и спретнато - в това отношение е по-добро от лондонското. Дали защото ползвах основно метрото, но просто не усетих снега и кишата. Та, тези дето стоят в задръстванията могат да винят само себе си.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  44. 44 Профил на Ivan Peshev
    Ivan Peshev
    Рейтинг: 24 Неутрално

    Как можеш да сложиш такава велоалея на Раковска?
    Това е смехотворно, някакви гимназисти ще се сетят, че е неадекватно!

    Конфликта с кола или транспорт, няма угодия!
    В метрото в пиковите часове е страшен ад, не се диша буквално.
    С колите е ясно.

    Не е много стряскащо.
    Като всичко при нас и столицата се прави на парче,
    ясно е че се краде, тези са наши хора, онези не са платили и т.н.


  45. 45 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Най-големият проблем на София са автомобилите. Твърде много са, не може всеки селянин да дойде с кола просто и да паркира на тротоара.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах