Помощ за Спешна помощ

Помощ за Спешна помощ

© Анелия Николова



До средата на декември трябваше да е готов проектът за обновяване на всички центрове на Спешна помощ в страната и купуването на 400 нови линейки. За целта ЕС отпусна на България 163 млн. лв. Може би заради поредната смяна на здравния министър, срокът беше удължен до 30 март 2018 г., а здравното министерство увери, че нещата са под контрол. Обаче извън държавните бюрократични усилия и европейските пари, остават други съществени въпроси, за които няма срокове, или отдавна са подминати - за изясняването на цялостната картина и за човешкия фактор.


752 000 повиквания


За 2016 г. са отчетени 752 000 повиквания. Подчертавам - над ¾ милион повиквания годишно. Няма обаче публикувани данни на кои за колко минути се е отзовал екип – от получаването на обаждането до пристигане на медиците на адреса.




Тук е и една слабост на системата. Безспорно такива данни в нея има и публикуването им ще покаже един реален неин образ – колко от тях са изпълнени в "приличен" интервал 8-10 минути и колко – в по-голям вкл. и в недопустимо голям. От тук нататък – колко от повикванията са в малък град/село с къси дистанции и по-слабо натоварени улици и колко – в голяма и претоварена с трафик София (Пловдив, Варна и пр.). И – колко от тях са по шосетата ни. А с повече техническа осигуреност (малка камера например) ще може да се регистрират и причините. Например - нашето поведение като граждани и шофьори – дали стоим нахално и безучастно или поне се мъчим по най-бързия начин да освободим трасето на линейката.


И едва при наличието на такива данни ще можем да обсъждаме възмущенията за закъснели линейки. Да, хората са абсолютно прави да негодуват, особено когато чакат линейка за техен близък. Естествено и аз не бих искал да бъда такъв човек и никой нормален човек не би искал. Но, ако се окаже, че големите закъснения са рядкост при 752 000 повиквания?


Но нали сме в епохата на електронните комуникации. Дали не може "Спешна помощ" освен всичко друго, да регистрира и мнения на пациенти и техни близки за получената (неполучената) помощ?


Около 70 % от повикванията са фалшиви или не са за спешни случаи


Това е второто число, което искам да подчертая. Значи: имаме около 562 400 такива неправилни повиквания. Или - над половин милион.


Опитвам се да си представя. Шофьорът се бори с трафика, лекарят се подготвя за писъци и кръв и като пристигат, намират баба вдигнала кръвното, кварталния пияница, прекалил с дозата или по-лошо: "никого". Станали са жертва на извратеното чувство за хумор на поредния идиот. Това - при две от три повиквания!


И малко "икономика"


Нямам данни колко "струва" едно повикване, но нека заради примера да допуснем, че струва само 20 лв. (15 лв. за пътуването и 5 лв. за заплатата на лекаря). И да умножим. Три пъти проверявах елементарната си сметка, защото и аз не повярвах: минимум 11 (единадесет) милиона лева ни струват неправилните повиквания на най-необходимата ни помощ.


И тези 70 % се съобщават и от системата, и от медиите рутинно и без никакъв коментар. Но те показват три изключително важни неща:


- че ако ги нямаше дори половината от тези неправилни повиквания, може би системата щеше да работи поне два пъти по-адекватно (по-бързо, по-учтиво, с по-малко враждебни оператори, с по-достатъчно оборудване, с по-малко груби лекари)


- че е необходима огромна просветителска работа: първо - от здравната система и второ - от медиите. Или обратно – първо от медиите: как драстично да намалим неправилните повиквания на "Спешна помощ"


- че е необходима някаква административна намеса. Нямам капацитета да преценя кой орган каква санкция трябва да налага. Но е очевидно, че когато и ако става дума за нагла злоупотреба с животоспасяваща помощ, санкцията трябва да е съразмерна. И висока, много, ужасно висока.


Спешната помощ е за нас – нека да си я ценим и компетентно критикуваме. И да и помагаме - с любов.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 926 Неутрално

    Знам че е лесно да се дава акъл от далеч, ама...

    Относно фалшивите обаждания не е проблем да се разбере кой ги прави, и да му се търси отговорност. Като 'опраскат' първите 2_300 ”зевзека„ с ЯКИ глоби, и им ги вземат, о оповестят имената им- ще спадне мерака на подобни лебеди да се майсторят и те. Печеливши ще са всички.останали

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  2. 2 Профил на ШATАКЛИЯ
    ШATАКЛИЯ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Знам че е лесно да се дава акъл от далеч, ама...Относно фалшивите обаждания не е проблем да се разбере кой ги прави, и да му се търси отговорност. Като 'опраскат' първите 2_300 ”зевзека„ с ЯКИ глоби, и им ги вземат, о оповестят имената им- ще спадне мерака на подобни лебеди да се майсторят и те. Печеливши ще са всички.останали
    —цитат от коментар 1 на Мойше! Толкоз!!!


    Точно така, съгласен съм с Вас!

    ВСИЧKO E ШATАК!
  3. 3 Профил на sxn49533317
    sxn49533317
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Аз по принцип не обичам да прецаквам държавата, освен ако съм принуден да го направя. Може да звучи тъпо, но е така и така се гради системата.

    Карахме преди 2 години ноември от село Баня в област Кърджалийско към град Хасково, същата по име област. Понеже е планина, имаше странично на пътя скали. И имаше паднали на пътя големи камъни, наложи ми се да навлезна в насрещното платно, за да не "сблъскам" с видяното. Баща ми каза, да се обадя на Бърза помощ номер 112, което и направих. На телефона беше жена, обясних и всичко, доколкото ми беше възможно. Тя си мислеше, че си правя шега с нея и и се обаждам да се лигавя с нея

  4. 4 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    Много лесно може да се справят с неадекватните повиквания з неспешни случаи. просто лекрят преглеждайки пациента и установявайки неспешно състояние съставя протокол за административно нарушение (да ,ще има да пишат повече ама в началото само) , предава протокола с данните за пациента на РЗИ и там налагат санкции , а когато става дума и за системно повикване за деца с хрема се сезират и социалните служби (както правят в САЩ) Следват проверки на място и реално събирани глоби. Само ,че има едно 'Но, ' НА ПЛЕБСА Е ОБЕЩАНО БЕЗЛИМИТНО И БЕЗУСЛОВНО СВОБОДНО ПОВИКВАНЕ НА СПЕШЕН ЕКИП КОЙ КОГАТО МУ СВИРНЕ. И то нормативно в наредбите на здравното. И затова си ползва както му падне. Самите държавно-правителствени институции не искат да се разтройва електората с правов ред.....

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  5. 5 Профил на cdk56542231
    cdk56542231
    Рейтинг: 5 Любопитно

    Ха, ха...Възможно ли е за фалшивите и неправомерните повиквания , както е записано в закона за 112: директорите на 28 ЦСМП да напишат половин милион писма-сигнали, въз основа на които директора на 112 да издаде наказателни постановления за скромните и минимални 2оо български лева. Хващам се на бас - не е написал и едно. А между другото - аха,аха разпадащия се 112 може да побере здравните досиета на цяла България = ама ядец - на някой не му оттърва...И за накрая: на всяка спешна линейка има различна емблема, малко по често 150 или 112 (нищо, че единия го няма, а другия е полицейски, ама го няма по техните коли)...Та предлагам да въведем единна емблема - и по точно тази на Плейбой!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK