Къде са архивите на големите български композитори

Снимката е илюстративна

© Associated Press

Снимката е илюстративна



"Дневник" публикува коментара на известния български диригент Герган Ценов за тревожното състояние на българското музикално наследство. Текстът от профила на Ценов във "Фейсбук" е публикуван със съгласието на автора, а акцентите и заглавието са на редакцията.


От 1999 г. Герган Ценов живее в САЩ, където е основател и музикален директор на Камерен ансамбъл "Ценов" с основна мисия изпълнението и популяризирането на българската класическа музика. В последната година диригентът се върна няколко пъти в България за изпълнение на творби от българските класици, включително за да осъществи премиерата на най-новата Шеста симфония "Каскади" на маестро Васил Казанджиев.


Скъпи колеги музиканти,




По-долу следва най-важната публикация, която някога съм писал или ще напиша, затова без много увъртане - направо към темата.


През последните няколко години имах възможност да се запозная по-обстойно със състоянието на българската класическа музика (колкото и общо да е това понятие) и по-специално с проблема за нейното популяризиране и това, което мога да заявя е, че аз, Герган Ценов, отказвам да повярвам, че една нация, която само преди броени дни е поела председателството на Европейския съюз, може толкова устремно и толкова целенасочено да убива своето собствено културно наследство. Ето защо бих искал да изразя едно становище, което, до колкото разбирам, се споделя от много мои колеги и приятели в България и в чужбина, но което становище по една или друга причина се страхуваме да изкажем открито. Това становище засяга проблеми, които, сигурен съм, тревожат не само музикантското, но също така и всяко едно друго артистично съсловие в България и мисля, че ако в по-долния текст заменим думата "музикално" с "литературно", "художествено" или "театрално", всички ние ще разберем универсалния характер на моето обръщение.


Но първо няколко примера, за да не допуснем патосът и емоциите да вземат превес над фактите и трезвия разум:


От шест симфонии на големия наш композитор Лазар Николов, официално издадена е една единствена - Първа (с отдавна изчерпан тираж). От шест симфонии на Васил Казанджиев, официално издадена е една единствена - Трета (с отдавна изчерпан тираж). От четири симфонии на Иван Спасов, нито една не е издадена За сравнение, абсолютно всички произведения на полските композитори Витолд Лютославски и Кршищов Пендерецки са издадени от едни от най-престижните световни издателства.


Около 95% от българските музикални произведения имат само по едно изпълнение, което показва, че ако не сте били в Зала "България" на 15 май 2017 година за световната премиера на Шеста симфония на Васил Казанджиев, шансът ви да я чуете е много близък до нулата За сравнение, преди няколко години Берлинската филхармония изпълни в един сезон почти всички оркестрови творби на Витолд Лютославски, като много от тях бяха записани студийно.


Болшинството от архивите на българските композитори стоят захвърлени в кашони из мазета и тавански стаички в частните домове на съпруги, дъщери и синове, които не предприемат нищо за тяхното съхраняване. Чия е вината и чия безотговорност е по-голяма - на наследниците (които често не са музиканти и нямат реална представа за стойността на пазеното от тях съкровище) или на институции като Българската академия на науките или Държавен архив, които са създадени и финансирани от държавата (тоест от данъците на всеки един български гражданин) с единствената цел да се грижат за съхраняването и популяризирането на българското културно наследство?


Герган Ценов

© БНР

Герган Ценов

Мой другар от Пазарджик случайно е намерил преди няколко години в една изоставена планинска вила архива на един известен български композитор и ако не го е бил прибрал, той най-вероятно е щял да бъде изтрит от лицето на земята от природните стихии. Не ме смущава фактът, че архивът е бил изоставен, а че никой в продължение на десетилетия дори не се е поинтересувал къде е той!.. За сравнение, Нюйоркската филхармония съхранява в архива си огромна папка с документи (описани, дигитализирани и изнесени на уебсайта на филхармонията) на големия наш диригент Месру Мехмедов който е напълно непознат за българската общественост.


Когато преди две години разговарях с проф. Юлиян Куюмджиев от пловдивската Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство, той ми каза, че в България има само един напълно и детайлно описан архив на български композитор - този на Добри Христов. Съвсем наскоро научих, че се работи по пълното описване на архивите на Димитър Ненов и на Петко Стайнов, но тези няколко архива не надвишават и 1% от наличните композиторски архиви. Само за сведение ще кажа, че в момента все още се работи по описа на починалия преди цели 14 години архив на големия наш писател Йордан Радичков, което означава, че в България един млад изследовател може да започне да извършва сериозна изследователска дейност върху определен творец едва около 15 години след неговата смърт, когато архивът на този творец най-сетне е съхранен, описан, дигитализиран и представен на разположение за ползване.


До този момент за повечето от големите български композитори няма написани сериозни и изчерпателни трудове, а за тези, които има, трудът е само един (в повечето случаи с изчерпан тираж). Например единствената книга за един от най-големите наши композитори, Димитър Ненов, е сборник от няколко кратки студии, събрани от друг наш голям композитор - Лазар Николов.


През изминалата година в България най-вероятно са изпълнени не повече от 3 симфонии на български композитори. И ако ви отнеме повече от пет минути, за да намерите в Google опровержение на предположението ми, то нещата наистина са много сериозни.


В самия край на книгата за Добрин Петков "Възгледи и спомени" са изредени 149 избрани (повтарям - ИЗБРАНИ) аудио записа на един от най-големите диригенти на 20-ти век, но на компактдиск (защото ние в България продължаваме да настояваме на този праисторически формат) се продават не повече от една шепа негови записи.


Преди десет години пуснах на мои колеги в "Джулиард Скуул" да чуят Трета симфония на Брамс в изпълнение на Добрин Петков, като ги попитах кой според тях е диригентът. Единодушният им отговор бе: Вилхелм Фуртвенглер.


Преди две години на мен и на колегите ми от Нов симфоничен оркестър ни предстоеше да изпълним "Концерт за флейта, 13 струнни и челеста" на Божидар Спасов и се оказа, че целият нотен материал на произведението (за немузикантите - партиите, от които свирят музикантите в оркестъра) по някакъв мистериозен начин е изчезнал и моят приятел Тодор Гаджалов трябваше да го изпише компютърно за броени дни.


Миналата година исках да изпълня, отново с Нов симфоничен оркестър, "Антична сюита" на Иван Бакалов и се оказа, че материалът отново крайно мистериозно е изчезнал. Да, познахте, Тодор отново се съгласи в последния момент да изпише всичко. Аз, а както разбирам и много мои колеги в България и в чужбина, полагаме неистови усилия и просто унизително просене, за да се доберем до шедьоври на български композитори, които не са изпълнявани с десетилетия, но които са по-строго охранявани от Федералния резерв на САЩ.


В библиотеката на Съюза на българските композитори постоянно попадам на бележки от типа на: "Еди-кой си е взел партитурата, но не я е върнал" Естествено, че става дума за единственото копие в света на произведения, които са от етапно значение за развитието на европейската музикална традиция!


И така нататък, и така нататък. Това са само моите истории. Сега си представете какви истории може да ви разкаже Васил Казанджиев.


Но да пристъпя към същината на моето обръщение, а именно - към моята огромна молба.


Бих искал да се обърна към ръководството на Музикална къща "БНР" и към ръководството на БНТ с огромната молба час по-скоро да задвижи на пълен оборот дигитализирането на звукозаписните и видео фондове. Ако преди 30 години за такъв един процес най-вероятно е било необходимо едно цяло крило от сграда и около 30 души работен състав, по мои изчисления днес това би изисквало една стая, един човек и един лаптоп.


Бих искал да се обърна към Съюза на българските композитори с огромната молба час по-скоро да задвижи на пълен оборот дигитализирането и отпечатването на партитурите на ЗНАЧИМИ български композитори. Преди повече от две години получих уверението от страна на Съюза, че такъв процес е започнал, но повече от две години по-късно новоотпечатани партитури на Лазар Николов, Иван Спасов, Константин Илиев, Васил Казанджиев, Симеон Пиронков, Георги Тутев, Божидар Спасов или Александър Кандов (да спомена само някои от композиторите, които предизвикват ДЕЙСТВИТЕЛЕН интерес отвъд границите на Родината ни) все още не са налице. Естествено, не говоря за партитури, които са издадени от самите композитори с лични средства - това е не само недопустимо, това е унизително.


И отново, ако преди трийсет години за такава една дейност е бил необходим един огромен печатарски цех с около петдесет души работен и административен персонал, печатни преси, мастила и хартия, днес за всичко това е необходим единствено кой?.. Отново познахте - моят приятел Тодор Гаджалов. И тъй като самите музикални партитури в цял свят вече масово се дигитализират, една току-що компютърно набрана партитура може да замине за всички най-големи библиотеки, училища и филхармонии в цял свят с едно единствено натискане на мишката.


Бих искал да се обърна към директорите на филхармониите, оркестрите, оперните и оперетните театри и камерните състави с огромната молба да започнат да отделят специално внимание на програмирането на български произведения в своя музикален сезон. Не е редно тази година в София да са прозвучали повече произведения на Джон Уилямс, отколкото на Димитър Ненов. (Чиято "Рапсодична фантазия" най-вероятно така и няма да успея да чуя преди да си отида от тоя свят, въпреки че в архивите на БНР съществуват поне два записа на това, според думите на Васил Казанджиев, "изумително произведение"!) И повярвайте ми, публиката в България и навсякъде по света на драго сърце би разменила едно от стоте изпълнения тая година на "Малка нощна музика" за едно уникално изпълнение на операта-оратория "Прикованият Прометей" на Лазар Николов.


Бих искал да се обърна с огромна молба към преподавателите по музикални инструменти и музикално-теоретически дисциплини в специализираните музикални училища, консерватории и университетски факултети час по-скоро да започнат да преподават българска музика отвъд шепата титуляри от така нареченото Второ поколение български композитори. Просто не можем да си позволим лукса да продължаваме да спрягаме само три-четири имена на композитори (от които, между другото, се изпълняват не повече от три произведения) за сметка на останалите сто. Време е също така да се обърне внимание на редица великолепни български композитори, които са прокудени в странство, но които са неотменима част от българската традиция. Особено важна е ролята на преподавателите по теоретическите дисциплини, някои от които наскоро ми споделиха, че преподаването на Лазар Николов в Националната музикална академия било "рисковано".


Бих искал да се обърна с огромна молба към всички радио и телевизионни журналисти и водещи на музикални предавания. Вие сте може би хората с най-силно влияние в системата на популяризиране на българската музика, тъй като вие определяте какво българският слушател и зрител да слуша и гледа. По мое мнение може би "Годишните времена" на Вивалди (едно прекрасно произведение) биха могли да бъдат пуснати само 30 пъти тази година и този половин час тази вечер да бъде използван за може би единственото прозвучаване на симфония на Константин Илиев тази година. Има нещо изключително демонично в начина, по който произведения на български композитори се пускат само на годишнини. Най-ужасни са месеците, в които никой от нашите големи композитори не е умрял. Нека в предаванията ви да се говори повече за музиката и за нейните създатели, отколкото за нас, изпълнителите, които само с една обява във "Фейсбук" придобиваме повече популярност, отколко големият композитор Георги Тутев някога е имал.


Бих искал да се обърна с огромна молба към музикалните критици да пишат повече статии преди концертите, а не две седмици след тях, когато цяла София със съжаление възкликва: "Еее, защо никой не ми каза за този концерт???" Писането на остроумна статия за концерт, на който никой не е дошъл, е по мое мнение ненужен разход на вдъхновение и мастило. Също така, може би понякога е по-важно в статията да се отбележи, че един забравен български шедьовър най-сетне отново е изпълнен след петдесет или шейсет години, отколкото да се отдели цял един абзац на не дотам изпипания щрих във втори цигулки в 189-ти такт на симфонията, без вдъхновеният майстор на статията въобще да е наясно, че съответният концерт е бил подготвен само с две репетиции и с трима-четирима липсващи ключови музиканти.


Накрая бих искал да се обърна с огромна молба към българската публика.


Дайте шанс на българската музика и на българското изкуство! Не позволявайте на никой да ви внушава какъв композитор е Лазар Николов или какъв поет е Константин Павлов! Сами отидете на концертите им и сами прочетете стиховете им и ще видите, че майките в България напълно неоснователно плашат своите деца със съвременната музика и със съвременното изкуство! Нямам нищо против да има негативно отношение към българското изкуство или към определени творци, но нека това отношение да е след концерта и след театралната постановка, а не преди това. Влизайте в концертната зала и в художествената галерия с отворени уши и очи, и най-важното - с отворени сърца. Защото народът е казал: "Няма по-сляп човек от тоя, който не иска да види!"


Сега бих искал да завърша с нещо много важно. През последните няколко години имах възможност да работя с три от главните оркестри в София предимно върху български репертоар и останах истински възхитен от изключителния ентусиазъм, с който колегите ми от тези оркестри посрещнаха същата тази "рискована" музика. На всеки един от тези концерти или звукозаписни проекти и публика, и музиканти накрая бурно аплодираха музиката на едни композитори-класици, които са практически непознати в България. И колкото и да ми се иска да си присвоя част от заслугите за тези вълнуващи успехи, налага ми се да призная, че с годините вече съм се научил да разпознавам кога публиката аплодира мен и кога самата музика.


Аз лично съм готов да съдействам по какъвто и да е начин за задвижването на процесите, за които говоря. Моля ви, след като прочетете текста ми, не ми пишете за недостатъците в него и в плана ми. Тези недостатъци са ми пределно ясни и съм сигурен, че съм пропуснал много и може би много по-важни неща. Това, което ме интересува, е как всеки един от нас може да помогне. И ако някой смята да ми пише, че "няма смисъл, нищо няма да стане", мога ли най-вежливо да го помоля да се изключи от списъка с приятелите ми, за да мога с останалата част от тях да започнем да отмятаме малко по малко от огромната работата, която ни предстои?


Благодаря ви от сърце за времето и за съпричастността! И помнете, най-трудната част от задачата вече е извършена - МУЗИКАТА Е НАПИСАНА И ТЯ Е ВЕЛИКОЛЕПНА! Композиторите (художниците, писателите, драматурзите) вече са засели и ожънали пшеницата, смлели са брашното и са омесили хляба. От нас се иска единствено да го опечем и да го раздадем на хората!

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 481 Любопитно

    Подкрепям! Културното ни наследство не бива да изчезва по мазета и тавани, а да се съхранява и разпространява. Не сме голяма държава, трябва да ценим, каквото имаме направено от наши сънародници.
    Чужденци не могат да правят нашата култура. А тя е част от нашата идентичност, независимо от всички наши балкански комплекси.
    В тази връзка, както и заради ресора на Мария Габриел - дигитализация, и с настоящото европредседателство, ето една чудесна възможност за програма, за която европейско финансиране не може да се откаже.

    Imagination is as important as knowledge.
  2. 2 Профил на ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ САЙТ!!!
    ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ САЙТ!!!
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Браво на Герган, но според мен в този случай подхожда наивно - управляващите ни, държат народа да е прост, за да може да му пробутват каквото си искат. Ако иска работата да се свърши, не трябва да обяснява как един човек с лаптоп ще свърши работата (което е реалния случай), а как ще трябва "дебела" обществена поръчка, за да се усвоят едни пари. Неприятно, но факт.

    Just in general, any government throughout history hasn't really wanted its people to be educated, because then they couldn't control them as easily ...
  3. 3 Профил на dame
    dame
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Чудесен текст! Подкрепям ентусиазамът на автора. И все пак, след дигитализацията на партитурите се съмнявам в интереса от страна на оркестрите към тях. Освен Димитър Ненов и Лазар Николов, не съзирам български композитор с принос към световната музикална култура, която да заслужава цялостно отбелязване, каквато получава Лютославски да речем. Разбира се, има отделни произведения от различни автори, които са прекрасни, но пък в случая говорим за национално музикално наследство джанъм...

    dame
  4. 4 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Това би трябвало да е задача на Съюза на българските композитори. Само че, точно най-стойностните автори го напуснаха преди доста време. Защо ли!? И сега технита имена не стоят в каталога на СБК. Вместо тях, на концертите на Нова българска музика се чуват тонове графомански ноти и ноти, и безполова творческа немощ, облечена в съюзното членство. Затова няма да чуете музиката на В. Казанджиев, А. Кандов, Б. Спасов, А. Потурлян, В. Заимов на редовен концерт. Тъжно......
    Колкото до преподавателите във висши и средни училища - няма как да излязат от щампите на обучението си с Владигеров, Христосков и др. , защото се искат талант, интелект, усилия на много нива, за да започнат да слушат живите композитори, а след това и да ги предават на учениците си.

  5. 5 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2443 Неутрално

    Авторът много правилно е обяснил, че подобно богатство се намира най-вече в частни домове, по тавани и мазета, и роднините нямат интерес и идея какво богатство е в ръцете им. По-скоро обаче е обратното, наследниците за са наясно и да търсят някакъв дивидент от заинтересуваната страна. И понеже не могат да се разберат, музикалните съкровища събират прах нейде, а може и да са надлежно прибрани и да чакат ред. Когато Лили ми каза, че е хвърлила класьорите с пощенски марки на мъжа си в контейнера, за малко не заревах. Това беше колекция на повече от 50 г. Но той беше особняк и като си отиде от този свят, на никого у тях не било ясно какво богатство е оставил.

  6. 6 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3169 Гневно

    Поклон пред този човек!
    За съжаление на властите не може да се разчита. Те изпитват ужасен страх, че от училищата ще излязат образовани и мислещи деца. Тогава няма да има кой да ходи да подкрепя алчността им на протест "за..." с платен автобус, кебабчета и пошли "певици".

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2365 Неутрално

    Поздравления за автора и понеже не мога да преценя доколко е реалистично да 0очакваме да станем свидетели на концертни изпълнения, за което вероятно са необходими освен средства и други условия, то що се отнася до архивирането и съхраняването, въпроса е напълно по-силите на кое да е правителство и министерство да бъде решен.
    Така че институциите, към които се обръща автора в своето писмо трябва в адекватни срокове да решат въроса със съхранявато на тези, може би много ценни за днешните и бъдещи поколения творби.

  8. 8 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Само защо не е написал че има икономически интерес от архивирането, дигитализирането и изпълнението на симфониите, че тези работи се правят срещу срещу заплащане? А иначе иска ние да ходим и да слушкаме архивираните и дигитализирани изпълнения в зала "България", пак срещу заплащане. С други думи иска след като сме плащали образованието и заплатите на творците на загубените творби, да ги платим още два пъти (та общо 3 пъти). Бизнесмен, Милорд.

  9. 9 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 715 Неутрално

    В коментарите се промъкват странни тези:
    1. Правителствата нямали интерес от мислещи хора. Сякаш концертните зали произвеждат мислещи хора. Кратка разходка из историята демонстрира че Моцарт и Бетовен са били големи композитори и едновременно с това много далеч от определението "мислещи" хора. Творците са ЧУВСТВАЩИ хора.
    2. Изгубените творби били "ценни за днешните и бъдещите поколения". Не знам за бъдещите, но така както гледам на днешното поколение не му дреме както за изгубените, така и за издадените творби. Ако му дремеше, то класическата музика щеше да е бизнес, а не пранга на шията на държавния бюджет.

  10. 10 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Ние архива на БРЦК, който е бил в конака, останал след процеса срещу Левски не сме спасили, тук за някаква култура говорят ...

  11. 11 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    Не мисля, че в случая се губи ценно наследство, защито управляващате искат да ни държат прости. Първо огромната част от самите управляващи (от 10.11.89 насам) са доволно прости, защото се ествествено продължение на оная престъпна гнилоч, която беше инсталирана да ни управлява от съветската армия и нямат хал-хабер за какво става дума. Културтрегерската част особено. Вижте само почетния професор Божидар Димитров и ще разберете какво имам предвид. И Вежди Рашидов няма да пропусна. Хората, които слушат класическа музика, еле пък съвременна, са пренебрежимо малко, за да са заплаха за статуквото.
    Едно от последствията е описаното от автора на статията. Едно друго последствие е рехаво посетената зала България (освен, когато снобите чуят, че някой велик ще свири или дирижира). Плаче ми се като видя масата празни столове. И мисля, че е време някой да се захване сериозно с мрниджмънта на Софийската филхармония, чиято собственост, доколкото знам, е зала България.

  12. 12 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    Пропуснах да добавя - вижте как успешният мениджмънт на операта върна публиката там. Разбира се човекът пак е от "наш'те", гледа си интереса, но по една случайност върши и работа, амбициозен е и е кадърен. Не един път съм го виждала и да присъства на представленията (нямам предвид премиерите), има богата програма, с Вагнер просто удари десетката, нищо, че Вагнер се слуша и следи много по-трудно от Верди.

  13. 13 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3055 Неутрално

    До коментар [#9] от "john_3volta":

    Кратка разходка из историята демонстрира че Моцарт и Бетовен са били големи композитори и едновременно с това много далеч от определението "мислещи" хора. Творците са ЧУВСТВАЩИ хора.

    Драги "Джон"!
    От това, което си изтропал като мнение, лъсва мимолетната ти разходка в това, което е оставено от гениите ЗА нас.
    Само мисловен пигмей, с култура равна на тази на мултака Веждю или това, което се брои за" култура" у Баце, може да подреди такива съждения! Горички ти, който си "плащал три пъти" за образованието че и за изпълнението на българските творци, за които нямаш и милиграм представа!!!
    Голям аналфабет, милорд!

  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10390 Неутрално

    Великолепен текст!
    Много поучителен.
    Това ще е така, докато се отнасяме към наследството на великите ни композитори (и не само тях) като към техен гроб: отиваме да ги оплевим за годишнината им (ако успеем да намерим гроба) ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#13] от "Alexander97":

    Разбирам те, милорд. Понеже съм аналфабет, трябва да плащам за да могат алфабети като теб да ходят веднъж седмично на концерт.

    Истината милорд е че тези, които обичат чалгата си поръчват чалга за сватби и погребения. А ти милорд, да не би да поръча камерен оркестър за сватбата си?

  16. 16 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#15] от "john_3volta":

    Не си разбрал, човече. Билетите се субсидират не, за да можем ние алфабетите да ходим на концерт, нас кучета ни яли, а за да останат музиканти и тук в България, за да я има Музикалната академия, за да има някаква културица и тук, където останаха предимно аналфабети, щото, ако няма никаква културица, съвсем ще се изложим пред чужденците.

  17. 17 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#13] от "Alexander97":Разбирам те, милорд. Понеже съм аналфабет, трябва да плащам за да могат алфабети като теб да ходят веднъж седмично на концерт.
    —цитат от коментар 15 на john_3volta


    Много моля да не ни досаждате със своя примитивизъм и невежество.
    Пишете в някой форум за чалга - там са на вашето ниво.

  18. 18 Профил на gergansky
    gergansky
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Към автора: стискам ви ръката за думите и за подетата инициатива! Това е кауза, които мнозина бихме подкрепили с каквото можем.

  19. 19 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3055 Неутрално


    До коментар [#15] от "john_3volta":

    Ако си беше мълчал, /не беше писал/, нямаше всички да разберем колко си семпъл /прост/. Не ти давам съвети да не слушаш Лепа Брена и Цеца Величкович, твои и на Бочко любимки.
    За даване, плащане на образование някога говореха комунетата. Сега, след толкова годид ти се намери да ми плащаш образованието и ходене в Зала България.

  20. 20 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3055 Неутрално

    Г-н Ценов! Поздравления за цялото начинание!
    Стигнахме до тук да се молим да се запази ТВОРЧЕСТВОТО на малкото гениални, световни автори, които България е родила.
    Не знам дали в кратките Ви гостувания успявате да разберете действително драматичната ситуация, в която като в кално свлачище се срива ЦЯЛАТА КЛАСИЧЕСКА и НОВА МУЗИКА у нас! Каква ирония, стигаща до пародия - преди промените 10,11,89 СФ, Радиооркестъра, Софийски солисти, квартетите Димов, Радио-квартет, квартет Вълчев се пребиха от турнета в Америка, Европа, Япония... При това с голям успех, защото бяха канени отново и отново! Музикална Академия даде коцертмайстори и първокласни музиканти на световни оркестри, а в момента класовете на МА се изпразват, поради простичката причина - родителите най-разумно предпазват децата си от мизерията /в най-истинския смисъл на думата/, на коята държавата-мащеха осъжда българския музикант!
    Да се слави името на Пожарникаря, който можа спешно да намери 100 /сто/ милиона за бг полицията, която пък не може с нищо да се похвали, освен че не може да опази осъдените престъпници и ги издирва там, където ги няма!!!!
    Стоте милиона можеха да са глътка въздух за музикалната гилдия в УЖ европейска България!

  21. 21 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    "Миналата година исках да изпълня, отново с Нов симфоничен оркестър, "Антична сюита" на Иван Бакалов"

    Това ми е любимо произведение. Честно казано, личната ми нагласа е по-скоро към старинна музика и затова за човек като мен е по-лесно разбираемо. Изкушавам се да дам линк към един запис на "Софийски солисти", който е качен в youtube:

    https://www.youtube.com/watch?v=uHn5NE8BOYA

  22. 22 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#15] от "john_3volta":Ако си беше мълчал, /не беше писал/, нямаше всички да разберем колко си семпъл /прост/. Не ти давам съвети да не слушаш Лепа Брена и Цеца Величкович, твои и на Бочко любимки. За даване, плащане на образование някога говореха комунетата. Сега, след толкова годид ти се намери да ми плащаш образованието и ходене в Зала България.
    —цитат от коментар 19 на Alexander97


    Виждам че ти си спеца по сърбежите и музикалните вкусове на Бочно. Аз от Сърбия съм запознат единствено с Мирослав Тадич. Това лято изслушах всичко клавирно от Бах в изпълнение на Глен Гулд. Но за разлика от теб - на мои разноски.

  23. 23 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 603 Неутрално

    [quote#22:"john_3volta"][/quote]

    Говорим за живата, написана и изпълнена сега класическа музика. За живите композитори, които не бива да чакаме да се споминат и да ги забравим "удобно".

    Добре е да чуете и други записи на Глен Гулд, например А. Шонберг - Фантазия, с Менухин; Прокофиев - Соната 7

  24. 24 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#21] от "ijj":

    Благодаря! ++++++++++++++++





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK