Къде да учат българчетата

Къде да учат българчетата

© Юлия Лазарова



Всички искат да учат езици и математика, а шлосери и хлебари няма - така е днес в България. И затова се обмисля преструктуриране на приема в средните училища. Но дали това ще реши проблема? Проф. Ивайло Дичев за "Дойче веле":

Протестите на родители се превръщат в неразделна част от образователния процес - един вид медийна родителска среща. Но наред с обичайните сюжети от криминалната хроника, с темите за тежките раници и за това дали учителите произнасят сакрално-мазохистичната дума "робство", в последните дни се зароди един конфликт, който заслужава сериозна дискусия. Става дума за опита на Министерството на образованието и науката (МОН) да преструктурира приема в средните училища, така че намаляващият брой деца да се пренасочат от претоварените профилирани паралелки към професионалните.


На бунт "срещу образователния геноцид" се вдигна Враца в защита на своето училище "Христо Ботев", не закъсня и Русе с елитното "Баба Тонка". Обществено неспокойствие е обзело и градове като Сливен и Бургас. Министерството повтаря, че всичко ще става постепенно, а както знаем, стилът "Борисов" е валсова стъпка - две напред, една назад. Но проблемът няма лесно решение и ще се завръща отново и отново.


От двете страни на барикадата




От едната страна стои желанието на публичните власти да правят образователна политика. Поглеждат от птичи поглед пазара на труда и констатират, че докато едни кадри има в изобилие, други все повече не достигат. Има математици и знаещи немски, но няма шлосери и хлебари. При възприетата схема "парите следват ученика", която трансформира публичната услуга в нещо като пазарна стока, търсенето се концентрира в елитните училища, които набъбват неконтролируемо, докато по-скромните техникуми изпадат в порочен кръг - по-малко пари, по-малко качество, още по-малко пари, още по-лошо качество.


Държавата обаче няма смелостта да каже, че цялата тази система е сбъркана, защото никакъв свободен пазар няма там, където 99% от образованието е държавен монопол. Има едни сакрални идеологически теми, които в България неизменно будят трепет - наред с "робството" сред тях е и пазарът. Само че държавномонополистичната система на образованието се движи не от конкуренция и борба за качество, а от битка за бройки. А те пък се отпускат според познанства, според политически решения, ако щете, дори можем да ги разглеждаме и като функция от енергията на протестиращи родители.
От другата страна стоят гражданите, които виждат ситуацията от своята частна гледна точка. Готов ли си да обречеш детето си да работи цял живот като шлосер или хлебар? Ами ако поиска да учи нещо друго по-нататък? Дето се казва - от математик хлебар по-лесно се става, докато за обратното ще видиш доста зор. Ясно ли е изобщо при този бурно променящ се свят какво ще е нужно на децата утре и дали хлябът няма да се прави от роботи? Ако питате мен, най-голямата несигурност е в това дали изобщо се планира децата ти да останат тук. Елитните училища определено дават повече шанс за емиграция, особено езиковите профили.


Кратка история на техникума


Самото професионално образование заслужава отделен размисъл. Техникумите бяха създадени по времето на соца заради големи предприятия по места, които междувременно изчезнаха, а държавата така и не се реши да инвестира сериозно в преобразуването им. А да правиш професионално образование за дребен бизнес прилича на абсурдизъм: малкият производител ще назначи трима шлосери, но къде да се дява цяла паралелка? И то година след година. В крайна сметка на шлосерите няма да им остане нищо друго, освен да работят като сервитьори - това ли искаме?


Аргументите, с които родителите контрират министерството, пак са вдъхновени от свещения пазар. Как така ще се пречи на свободния избор? Всяко дете трябва да следва интереса си, всичко друго ни връща към тоталитарната държава. Впрочем по-старите вероятно помнят, че по времето на Живков тази тема беше също толкова актуална - всички искаха езикови училища, а режимът имаше нужда от работници. Помня, че в един момент бяха въвели едни професионални профили в гимназията, където посредством технологични евфемизми учениците се пренасочваха от чантаджийството към реалния сектор - така например кодираното название на краваря беше "оператор на биологична единица".


Голямото роене


Добре, свободен избор, само че, ако ще е пазар, нека да е рошав - и родителите да бъдат така добри да си плащат за образованието на децата. Кой където иска, колкото, както. Публичното преразпределение на средства предполага политики, а не обслужване на абонаментен принцип. По същия начин беше съсипано висшето образование: отваряха все повече и повече университети, всеки от тях с всевъзможни специалности. Четири пъти повече магистърски програми от бакалавърските, навсякъде масовизация на професори, прием с тройки, борба за всеки студент.


Мисля, че е същото в елитните училища. Просто няма сила, която да спре процеса на роене - да закрие звена, да окрупнява институции (ако слееш две училища, единият директор ще остане без работа, нали така, млади математици?). Никой няма интерес от спиране на този процес, защото интересите на директорите и на родителите съвпадат. Вярно, че в момента бизнесът натиска, но икономическото оживление ще е до време, а образователните стратегии са дългосрочни. Нали помните как се присмивахме преди 10-20 години на инженерните специалности, за които нямало бъдеще? Пък и кой точно бизнес, какви хора го представляват, на базата на какви проучвания и стратегии искат дограмаджии, а не вулканизатори?
Две възможни посоки


Едната възможност е да тръгнем откровено по пазарен път. Да даваме ваучери на семействата, които си плащат данъците, а децата да ги носят където решат. Ако пък бизнесът иска кадри, нека бъде така добър да дава стипендии, да сключва договори и да не ни занимава. Все повече свобода в програмите, стимули за частни училища, може би някакви квоти за социално слаби с помощта на филантропски фондове.


Другата посока би предполагала да се върнем към образователните йерархии, каквито ги знаем от векове и в които хора като мен още вярват. В елитните гимназии би трябвало да се влиза трудно. Ако изведнъж много деца започнат да покриват високия критерий - чудесно. Но в такъв случай трябва да вдигнем критерия още повече и така в тези гимназии да влизат още по-добри деца. Принципът се нарича numerus clausus - ограничена бройка места, за които се борят желаещите. На толкова жители - толкова бройки за елитната математическа гимназия. И колкото повече желаещи има, толкова по-висок да става критерият. Това би означавало, че парите ще следват качеството, а не бройката, че училището - средно или висше - няма да е принудено да се бори за повече бройки, а за нещо съвсем друго.


Противоестествена симбиоза


Чувам веднага възраженията. Пазарна шокова терапия в образованието - невъзможно, никой политик няма да посмее. Оценка на качеството звучи по-добре, ама кой да я прави? Да създадеш йерархия от хаоса върви против третия закон на термодинамиката, нали така, млади физици? Затова, боя се, ще си караме с тази противоестествена симбиоза между държавен монопол и пазар, ще припламват раздразнения, ще се коригират някакви бройки, а после дискусията пак ще се връща към въпроса дали отделяме достатъчно часове за "Под игото".

Коментари (104)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на cintaksis
    cintaksis
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Където и да учат, само тези дечица, които са на комунистите и се изучат в чужбина ще ни управляват. Това се чака сега - да се върнат дечицата и да пемат щафетата. затова се и тупа топката.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Любопитно

    Интернетът е задръстен от милеещите и страдащи за нашето образование капацитети.
    Отвори си Дичев и погледни - колко Центрове, Концепции, Проекти, Регистри и какво ли още не от всички равнища и категории институции с обширни и подробни указания и разяснения за повишаване на професионалната квалификация на младите хора у нас ИМА!

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Напливът към елитните училища се дължи на разбирането, че само там има що-горе нормална среда и учебен процес.

    Според мен трябва да се вдигне качеството във всички училища, да се възроди престижа на учителската професия, така че елитните гимназии да не са въпрос на оцеляване на потомството, а детето да излиза от всяко училище грамотно на родния си език, със сносен чужд език и евентуално някакъв занаят или поне добра основа по математика и природни науки.

    Без сериозна подкрепа от бизнеса и от родителите обаче няма как да стане.

  4. 4 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Напливът към елитните училища се дължи на разбирането, че само там има що-горе нормална среда и учебен процес. Според мен трябва да се вдигне качеството във всички училища, да се възроди престижа на учителската професия, така че елитните гимназии да не са въпрос на оцеляване на потомството, а детето да излиза от всяко училище грамотно на родния си език, със сносен чужд език и евентуално някакъв занаят или поне добра основа по математика и природни науки. Без сериозна подкрепа от бизнеса и от родителите обаче няма как да стане.
    —цитат от коментар 3 на solange


    Ти имаш ли си представа вече какво е нивото на учениците?Съпругата ми преподава в езикова гимназия и вече дори те не могат да си запълнят бройките,защото няма достатъчно ученици,които да издържат приемните изпити.Въпреки,че критериите са много занижени,пак трудно изкарват и тройки на приемните изпити.Извън елитните училища всичко е шкарто.

  5. 5 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Любопитно

    До коментар [#3] от "solange":

    Ти чувала ли си за ''мъртвите души'' по училищата?

    karabastun1@abv.bg
  6. 6 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Любопитно

    До коментар [#4] от "musashii":

    Във Варна не остана кьорав техникум !

    karabastun1@abv.bg
  7. 7 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#3] от "solange":Ти чувала ли си за ''мъртвите души'' по училищата?
    —цитат от коментар 5 на karabastun


    А това пък е всеобщоизвестнат тайна.Ако реално преброят учениците,които ходят на училище ще трябва да закрият половината училища.

  8. 8 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#4] от "musashii":Във Варна не остана кьорав техникум !
    —цитат от коментар 6 на karabastun


    То навсякъде е така.Тия техникуми съществуват благодарение на циганите.Друг въпрос е какво научават и с какви знания и умения излизат циганите от училище.Ама на книга се водят образовани.А някои не могат и името да си напишат.

  9. 9 Профил на Анийдмъни
    Анийдмъни
    Рейтинг: 348 Неутрално

    Йерархичния строй в образованието работи на доста места по света, особено там, където има силен интерес към висше образование, с други думи - където ако не си образован да има силна вероятност да живееш в бедност. Трудно е обаче това да се въведе в България, поради наличието на много образователни заведения (особено висши).

    Авторът споменава много ключов момент: "От другата страна стоят гражданите, които виждат ситуацията от своята частна гледна точка. Готов ли си да обречеш детето си да работи цял живот като шлосер или хлебар?"

    При липсата на реална конкуренция за "чантаджийските" специалности (много паралелки, курсове) , останалите биват първи избор за малко хора, а за много други - по-добре да работят каквото и да е, отколкото професионално обучение. И това е нормално, докато не се виждат възможности за реализация със задоволително възнаграждение. Бизнесът също трябва да изгражда пряка връзка с образованието.

    За пример могат да се вземат академиите за програмисти, където бизнесът движи образованието на нужните си кадри. Иначе хората остават без ралта и голяма работа, че са учили даденото нещо...

    panem et circenses
  10. 10 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Любопитно

    До коментар [#8] от "musashii":

    А на Дичев явно му се виждат малко НПО-тата обхванали образователната система от Министерството, до всеки кръжок в селско училище!
    Че и за още пари е зейнал...............

    karabastun1@abv.bg
  11. 11 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#8] от "musashii":А на Дичев явно му се виждат малко НПО-тата обхванали образователната система от Министерството, до всеки кръжок в селско училище!Че и за още пари е зейнал...............
    —цитат от коментар 10 на karabastun


    Такива като Дичев цял живот са храненици.Преди на държавната софра,днес на някой грант.

  12. 12 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Ехоо - Автора!
    От "математик" може да стане всичко - математик, ИТ, инженер/ всички специалности/, учител, лекар/всички специалности/, биофизик, биохимик , зъболекар... и дори ...икономист или юрист ! Поне такива са съучениците на сина ми от ОМГ в Пловдив. И завършиха университети в Европа, САЩ и Япония, а това означава и еквивалентно по качество образование !

    ама от шлосер? ... и кой ви излъга , че "бизнеса" има нужда от шлосери?
    България има нужда от образовани хора и ако дадено училище обучава такива - то трябва да се поощрява ...

    По-печално е , че българския бизнес е представен основно от шлосери и сервитьори ... та затова и резултатите му са ... ами безаналогови :)

  13. 13 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Йерархичния строй в образованието работи на доста места по света, особено там, където има силен интерес към висше образование, с други думи - където ако не си образован да има силна вероятност да живееш в бедност. Трудно е обаче това да се въведе в България, поради наличието на много образователни заведения (особено висши).Авторът споменава много ключов момент: "От другата страна стоят гражданите, които виждат ситуацията от своята частна гледна точка. Готов ли си да обречеш детето си да работи цял живот като шлосер или хлебар?"При липсата на реална конкуренция за "чантаджийските" специалности (много паралелки, курсове) , останалите биват първи избор за малко хора, а за много други - по-добре да работят каквото и да е, отколкото професионално обучение. И това е нормално, докато не се виждат възможности за реализация със задоволително възнаграждение. Бизнесът също трябва да изгражда пряка връзка с образованието.За пример могат да се вземат академиите за програмисти, където бизнесът движи образованието на нужните си кадри. Иначе хората остават без ралта и голяма работа, че са учили даденото нещо...
    —цитат от коментар 9 на Анийдмъни


    По мои наблюдение "майсторите",които извършват ремонти са много търсени и много добре платени.Има някои,които са ангажирани месеци напред.Така че няма нищо срамно детето ти да работи физически труд ,щом е добре заплатено.Друг въпрос е,че на никой не му се бачка,а всеки иска на бюро.

  14. 14 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Ехоо - Автора!От "математик" може да стане всичко - математик, ИТ, инженер/ всички специалности/, учител, лекар/всички специалности/, биофизик, биохимик , зъболекар... и дори ...икономист или юрист ! Поне такива са съучениците на сина ми от ОМГ в Пловдив. И завършиха университети в Европа, САЩ и Япония, а това означава и еквивалентно по качество образование !ама от шлосер? ... и кой ви излъга , че "бизнеса" има нужда от шлосери? България има нужда от образовани хора и ако дадено училище обучава такива - то трябва да се поощрява ...По-печално е , че българския бизнес е представен основно от шлосери и сервитьори ... та затова и резултатите му са ... ами безаналогови :)
    —цитат от коментар 12 на raytcho


    А дали от тези математици стават добри водопроводчици,тапицери,строители?Хора,които могат с ръцете си да правят ремонти.Щото такива хора се търсят много.Ама са кът.

  15. 15 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Стигнах до:
    "...Техникумите бяха създадени по времето на соца заради големи предприятия по места, които междувременно изчезнаха, а държавата така и не се реши да инвестира сериозно в преобразуването им. А да правиш професионално образование за дребен бизнес прилича на абсурдизъм: малкият производител ще назначи трима шлосери, ..."
    и спрях да чета. Г-н Дичев явно не познава материята. Техникумите в България са "измислени" доста преди времето на соца. По времето на соца в техникумите НЕ се обучаваха шлосери. Това ставаше в СПТУ, това вече е измислено от комунягите. В доста техникуми се влизаше по-трудно, от колкото в езикова гимназия. Нали не си мислите, че това е било щото завършващите ги са ставали шлосери? Цялата съвремнна индустрия на България се крепи на инженери, дето са завършили техникуми по татово време. Айде да се поограмотите малко.

  16. 16 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Ти имаш ли си представа вече какво е нивото на учениците?
    —цитат от коментар 4 на musashii


    Имам. Според теб каква е причината за това, което се случва с тях между първи клас и гимназия?

  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10172 Неутрално

    Не знам как трябва да е правилно, но е ужасно неправилно да се премахват математиката и езиците.
    Впрочем, когато в университета обсъждали да намалят часовете по математика за зметка на езиците Давид Хилберт (много много голям), който се слави с лаконичността си е казал следната реч;
    "Не трябва! Математиката е език"
    (декларирам конфликт на интереси - математик съм)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Ехоо - Автора!От "математик" може да стане всичко - математик, ИТ, инженер/ всички специалности/, учител, лекар/всички специалности/, биофизик, биохимик , зъболекар... и дори ...икономист или юрист !
    —цитат от коментар 12 на raytcho


    Факт. Закриването на математически паралелки е лудост.

  19. 19 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    [quote#16:"solange"][/quote]

    Причината е демографският срив.Нивото на тъпите остава сравнително постоянно.Ама когато избираш вместо от 100,само от 20 деца,то е ясно,че умните сред тях ще са много по-малко.Има си обективни причини и ако ще най-добрите световни педагози да работят с тъпаците,те пак ще си останат такива.А и голячма част от учениците вече са от циганският етнос.Там пък всичко е предварително обречено.

  20. 20 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 288 Неутрално

    Обаче тук не става дума само за шлосери, търсят се инженери и технолози - само че в момента е държавна тайна какво могат да работят те в България - навсякъде се тръби за успехите на IT, буквално куцо и сакато се бори да влезе в МГта още от първи клас, то не са школи, не са рушвети, не са родствени връзки, не са състезания, дори за деца в предучилищна. Трябва малко реклама за родната индустрия и стипендии за стаж и работа още след средното.

  21. 21 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Е, стигнах все пак и до края. Това ми харесва:
    "Принципът се нарича numerus clausus - ограничена бройка места, за които се борят желаещите."

  22. 22 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Т.нар. елитни гимназии са си емигрантски техникуми. Технимумите пък са емигрантски СПТУ-та.

  23. 23 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Техникумите в България са "измислени" доста преди времето на соца. По времето на соца в техникумите НЕ се обучаваха шлосери. Това ставаше в СПТУ, това вече е измислено от комунягите. В доста техникуми се влизаше по-трудно, от колкото в езикова гимназия. Нали не си мислите, че това е било щото завършващите ги са ставали шлосери? Цялата съвремнна индустрия на България се крепи на инженери, дето са завършили техникуми по татово време. Айде да се поограмотите малко.
    —цитат от коментар 15 на lz73


    Това е така, ама не ми се занимаваше да го коригирам. Бабата и дядото на мъжа ми са завършили техническо училище преди 1944 г. и са им викали "инженерите". Не бяха шлосери :-)
    По време на социализма някои техникуми се водеха доста елитни и се изкарваше трудно.

  24. 24 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 288 Неутрално

    “..Ехоо - Автора!От "математик" може да стане всичко - математик, ИТ, инженер/ всички специалности/, учител, лекар/всички специалности/, биофизик, биохимик , зъболекар... и дори ...икономист или юрист !”

    Сега, това което казваш ти е още един пример за това, как едни умни и кадърни деца са учили 5 години напразно, с различна степен на успеваемост, в математическа гимназия и след това са намерили правилната за тях посока. Родителските амбиции са причината. А иначе от един математик, който е наистина посветен на математиката, трудно ще стане икономист, той дори с нормалните житейски несгоди трудно се оправя

  25. 25 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    покажете поне една област, в която държавата да си е пуснала мазните, дебели пипала, и тя да е ок

  26. 26 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 423 Неутрално

    “..Ехоо - Автора!От "математик" може да стане всичко - математик, ИТ, инженер/ всички специалности/, учител, лекар/всички специалности/, биофизик, биохимик , зъболекар... и дори ...икономист или юрист !”Сега, това което казваш ти е още един пример за това, как едни умни и кадърни деца са учили 5 години напразно, с различна степен на успеваемост, в математическа гимназия и след това са намерили правилната за тях посока. Родителските амбиции са причината.
    —цитат от коментар 24 на gerganabg


    Бъркаш. Математиката е тази, която е помогнала на децата да развият начин на мислене и мотивация за успех. Тя е царицата на науките и не се изучава с крайната цел да станеш математик. Иначе изобщо нямаше да е сред учебните предмети.

  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Любопитно

    До коментар [#25] от "хм":

    Ма точно па образованието без дългосрочно държавно планиране и организация няма как да бъде образование !!!

    karabastun1@abv.bg
  28. 28 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 423 Неутрално

    До коментар [#19] от "musashii":

    Как пък все децата на амбициозните родители са сред най-"умните"? Според мен по-скоро нещо в мотивацията се губи. Родителите са станали апатични, средата в училище не е подкрепяща и стимулираща. Станахме нация от мутри и ченгета.

  29. 29 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1319 Весело

    Малиии, авторът е нацвъкал псевдоинтелектуално клише до клише - от "готов ли си да обречеш детето си цял живот да е шлосер или хлебар", през "математиката и езиковата подготовка давала по-добри шансове за емиграция" до призиви за "елитни гимназии за избрани".
    За псевдоинтелектуалеца "шлосер" и "хлебар" са мръсни думи, нищо че лапат хляба всеки ден и се възползват от труда на шлосери, стругари, фрезисти, заварчищи, бетонджии и прочие презряни бачкатори докато произвежда претенциозни словесни диарии, които интересуват само негоподбните социални паразити.
    Шанс за емиграция дават ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ знания, съвсем не "математиката и езиковата подготовка". Скоро някаква патица с немска филология се тръшкаше, че в Германия и давали работа като магазинерка. Ами с един гол немски и без никаква професия каква друга работа да върши?
    Някои си въобразяват, че с филологии, социологии, психологии, правистики и тем подобни ще се реализират в емиграция? Муахахахах.........
    Професора явно е позабравил, че навремето имаше "елитни гимназии" защото само и единствено в тях можеше да се изучава сериозно чужд език. Сега такова ограничение няма, няма и как да се появи за кефа на "интелектуалния елит" със съдрани пети на чорапите.
    Абе не е лесно да си хуманитар с дребни възможности и огромни претенции.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  30. 30 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    При възможността човек да учи за бачкатор или за началник, детето и родителите избират да учи за шеф. На никого не му идва на ума, че за да бъде някой шеф, трябва да има 20 бачкатори /поне/. Нещо като сериал. Хиляди чистачки гледат как накоя си станала дизайнерка. Така и с нашето момче - става сервитьор с шефска специалност от средното. Ама е потенциален меринджей, майна.
    Хората гледат не само какво ще работи детето, а и с какво ще се представя. Вече познавам достатъчно работотдатели, които търсят шлосери, монтьори, стругари, фрезисти, електротехници, фаянсаджии и дори сервитьори, като дават веднага 1 000 лева, но младежът си мисли, че ще става цар. Куца самопреценката, виждането за собствените възможности и квалификация. Затова пуши цигари по кафенетата и чака 10 лева от мама.
    А бизнеса никой не го спира да дава стипендии за кадърни деца и да ги обвързва с договори, но той не обича така.
    В училищата пък законите са направени така, че ако децата не учат, виновни са учителите. Затова тройката е гарантирана. Почти.

    Еретик
  31. 31 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 288 Неутрално

    В математическите гимназии се изучава приоритетно съзтезателна математика. Има много случаи на деца които са влезнали подведени от това което спомена или от семейните желания, след челния сблъсък с реалността добутват до диплома, като паралелно ходят на частни уроци по дисциплините които им харесват, за да могат да кандидастват нещо друго, или пък се местят (просто защото в математическата гимназия се учи математика, останалото просто е застъпено). Сигурно има ПМГ та където не е така, но пак ти казвам чистия математик един прав пирон не може да забие, той си е с призвание

  32. 32 Профил на Анийдмъни
    Анийдмъни
    Рейтинг: 348 Неутрално

    До коментар [#13] от "musashii":

    Абсолютно така трябва да бъде, но дадената за пример професия "шлосер" има негативна конотация сред младежта, а и родителите им. А голяма част от "физическите" професии са отговорни за създаването на стойност, с която "чантаджийските" професии управляват, търгуват и прочее.

    panem et circenses
  33. 33 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    [quote#26:"solange"][/quote]

    Факт. Потвърждавам го като хуманитарист. В университета в моята специалност--английска филология--се справяхме много по-добре и по литературните предмети, и по лингвистичните, тези, които в гимназията бяхме получили добра подготовка по математика. Но другият много важен предмет е писането. Значението му го осъзнах чак на ниво аспирантура в САЩ. Ние не сме добре подготвени по писане: да изложиш силен аргумент, да го защитиш с нужните доказателства и да пишеш ясно и увлекателно без локуми и без професионален жаргон. В САЩ, където маовите гимназии също не са на високо ниво, всички студенти задължително взимат часове по математика и по писане в университета.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  34. 34 Профил на 10 стинки
    10 стинки
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Недостиг на шлосери и хлебари, тези толкова перспективни професии, които до 10 години няма да са само в музеите, понеже всеки яде ръчно омесен хляб и си боцка салата с ръчно кривени и шлайфани вилици.
    Хората автономни автобуси направиха, шлосери не са работили по тях, а заварчиците на поточната линия са роботи.
    Но трябва да има реформи в името на конкуренцията между учениците и за да има повече второ качество хора, учили в училища, които произвеждат наркомани и потребители на националната лотария...

    Една шепа хора останахме, колкото средно китайско градче, а не можем да се справим на тая богата земя... Колко да сме смотани!
  35. 35 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    До коментар [#8] от "musashii":А на Дичев явно му се виждат малко НПО-тата обхванали образователната система от Министерството, до всеки кръжок в селско училище!Че и за още пари е зейнал...............
    —цитат от коментар 10 на karabastun


    "Заедно в час" е НПО, доколкото знам. И постига успехи сред ученици, от които всички други са се отказали, включително роми.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  36. 36 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#19] от "musashii":Как пък все децата на амбициозните родители са сред най-"умните"? Според мен по-скоро нещо в мотивацията се губи. Родителите са станали апатични, средата в училище не е подкрепяща и стимулираща. Станахме нация от мутри и ченгета.
    —цитат от коментар 28 на solange


    Нещата стоят коренно различно.Сега много повече родители без образование насърчават децата си да учат.Но просто децата в днешно време са презадоволени и не изпитват такава потребност да полагат усилия в образование.Освен това има достатъчно работа и за хора без образование и то сравнително добре платена.Затова няма такъв наплив за образование като едно време.
    А що се отнася до това,че сме били нация от мутри и ченгета,това изобщо не е вярно.Числеността на МВР е намаляла два и половина пъти.А и полицейскитие школи остават наполовина празни,защото няма достатъчно кандидати,които да издържат изпитите.А и престъпността намалява с бързи темпове и това се потвърждава от много изследвания.Така че и мутрите намаляват.

  37. 37 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1319 Любопитно

    'А бизнеса никой не го спира да дава стипендии за кадърни деца и да ги обвързва с договори, но той не обича така.
    —цитат от коментар 30 на Костадин Иванов


    В нашето законодателство няма такъв договор, с който да задължиш някой да ти работи определено време срещу стипендия. Може да си подписваш каквото си щеш, работника ти връчва предизвестие и напуска когато намери за добре, пък ти можеш да опиташ да го съдиш за неустойки, ако си нямаш друга работа.

    С всичко друго от вашия пост съм съгласен.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  38. 38 Профил на ppa01574002
    ppa01574002
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Образованието трябва да е насочено към създаване на висока добавена стойност. Трябват инженери, финансисти, лекари, юристи. Не може на кадърно дете да му предопределиш да е цял живот на тезгяха без възможност за израстване. Който го мързи или няма умствен потенциал да учи, да става водопроводчик и хлебар с ясното съзнание че по-вероятно това ще работи цял живот.

  39. 39 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#33] от "7777":
    Абсолютно точно. Математиката ти показва отговорът, но ти трябва да съумееш да го разкажеш по подходящ начин на твоята публика. Сестра ми завърши математическа гимназия - за моя голяма изненада на класните по литература използва темите които бях разработвала просто като чернова преди няколко години. И досега виждам хора завършили МГта които трудно говорят или не могат изобщо да обяснят какво са направили - да представят работата си, не че е гаранция че на друго място биха се научили, ама е стряскащо

  40. 40 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1638 Весело

    Къде да учат българчетата? Като гледам снимката, в парка под дъжда!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  41. 41 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3427 Неутрално

    Това би означавало, че парите ще следват качеството, а не бройката, че училището - средно или висше - няма да е принудено да се бори за повече бройки, а за нещо съвсем друго.
    ______
    Е нали ставаме супер аутсорсинг икономика в задния двор на Европа заедно с място за пазарна окупация, някак си трябват бройки а Дичев винаги говори за "БИЗНЕСА" като корпоративна манна небесна !!!??? Достатъчно е както казва Гриша Ганчев, правителството да гледа еднакво на либерто-комундетата представители на чуждестранните храникли и местните предприемачи! А не едните да крадат ДДС и като ги изловят те да пращат посланика си в министерски съвет(или той да ги вика на килимчето в посолството) и нещата да се решават! То вече е видно ,че почти няма луди българи които да отварят работни места у нас!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  42. 42 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#38] от "pye":

    "Който го мързи или няма умствен потенциал да учи, да става водопроводчик и хлебар с ясното съзнание че по-вероятно това ще работи цял живот."
    =============
    Колко младежи, които биха се самоопределили така, познавате?
    Хората без умствен потенциал по-често от другите са убедени, че са много умни. На тях все светът им е виновен и си търсят работа с един пръст - да посочвот кой какво да свърши.

    Еретик
  43. 43 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    Където и да учат, все тая. За България.

  44. 44 Профил на Анийдмъни
    Анийдмъни
    Рейтинг: 348 Неутрално

    До коментар [#38] от "pye":

    Точно така да, номерът е в поставянето на критерии така, че кадърното дете да има конкуренция, която да го стимулира да се развива. Професиите с висока добавена стойност са такива, защото работещия има какво да добави - опит, знания и прочие. За това по дефиниция не може всички да са такива. Трябва да се залага на вдигане на качеството, чрез поставяне на цедки навсякъде - за влизане, по време на образованието и на излизане.

    panem et circenses
  45. 45 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3661 Неутрално

    До коментар [#3] от "solange":

    За каква подкрепа от бизнеса говориш...?! Нашия, роден бизнес е свикнал да получава кадрите наготово. Образовани, знаещи и можещи, даже някои и език знаят. Да, ама тези кадри са вече на привършване. Или заминаха или вече се пенсионират. Когато проблема започна да се усеща, започнаха да надават вой и да обвиняват държавата, че не подготвяла, каквото им трябва...!
    Да си чул за някой от така наречените нашенски бизнесмени, дето карат коли за 100 хиляди или нагоре евро, да е дал стипендия или да сключва договори с добри условия? Аз поне, не съм чул нито съм видял такива...!
    Иначе и работници имаше всякакви, ама заминаха. Аз познавам много такива. Стругари, механици, шофьори, хлебари, бояджии, фаянсаджии, дърводелци... Всякакви, ама заминаха. Кой по Испания, кой по Германия... Започнаха да заминават още преди десетина години. Кой е виновен се пита? Не съм сигурен за отговора, само знам, че не са виновни хората, дето са заминали...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  46. 46 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2050 Разстроено

    До коментар [#4] от "musashii":

    "шкарто"?!
    А учителите в началното училище и прогимназията дали не носят някаква отговорност за това?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  47. 47 Профил на tunlas
    tunlas
    Рейтинг: 296 Неутрално

    До коментар [#21] от "lz73":

    Принципът се нарича "numerus clausus" или преведено на български принцип на "КОНКУРЕНЦИЯТА" (думичката "конкурс" е производна на "конкуренция"). Но очевидно българите се страхуват от тази дума както от караконджули или "джендери" и я подменят с турската "ПАЗАР". За сведение, на френски смисълът на думата от турски произход "bazar" е пежоративна и е синоним на "bordel" ("бардак"), тоест пълен безпорядък, "безредие". При такова разбиране на пазарния принцип и пазарната икономика в България е безсмислено е да се сърдим за резултатите; въпрос на ценностна система.

  48. 48 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Любопитно

    До коментар [#35] от "7777":

    Това в някоя реклама, наречена''отчет'' ли го прочете или сам правиш реклама!

    karabastun1@abv.bg
  49. 49 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    потребители на националната лотария...
    —цитат от коментар 34 на 10 стинки

    ++ много точно, това е целта!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  50. 50 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 828 Весело

    "Всички искат да учат езици и математика, а шлосери и хлебари няма - така е днес в България."
    Че то и през 1986 година тъй беше. И що ги ядаха тез лайна 30 години?

  51. 51 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3988 Неутрално

    На един приятел от Бургас синчето стана водопроводчик.Сега е на 31 години и работят за него 20-тина души.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  52. 52 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#4] от "musashii":"шкарто"?!А учителите в началното училище и прогимназията дали не носят някаква отговорност за това?
    —цитат от коментар 46 на etty1


    И какво са виновни учителите,че някои са тъпанари и ги мързи да учат?Как другите деца успяват да се изучат?Още повече критериите за писане на оценки паднаха в пъти.

  53. 53 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 841 Неутрално

    доста объркани виждания има Ивайло Дичев. критиква всяка една възможност и аааа да каже нещо, и ... нищо.

    не може да има 'добро образование' в страна в която няма възможности за професионално развитие. ако след дипломирането си човек не започне работа по специалността си, дори да е най-образованият и най-умният след 2-3 години ще забрави това което е учил. с други думи - ще е необразован.

    след като в БГ има малко професионални възможности за образовани хора, то децата с потенциал ще учат извън страната. от тази гледна точка вече има елитни училища и не е необходимо Дичев да ги преоткрива. преди миграцията по същите причини беше от селата и малките градове към софия, пловдив и варна, а сега ще е от БГ навън.

  54. 54 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1044 Неутрално

    "Къде да учат българчетата?"
    В чужбина, как къде. Всички натам са се запътили.
    В последните години е мода с най-висок успех да се влиза в немски и математически паралелки за гимназия и почти няма с висок успех в професионалните училища. Презумпцията всички я знаем - да се учи вишу в Германия, щото там е безплатно.
    Питайте учителите от МГ и езикови такива колко процента от учениците заминават навън да учат. Колко се връщат после знаете ли?
    Защо пък толкоз искат да учат висше образование и да работят на бюро тез хора? Бизнеса толкова ли не може да предложи атрактивна работа с адекватно заплащане? Кой бизнес, всъщност?

  55. 55 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2791 Любопитно

    От "математик" може да стане всичко - математик, ИТ, инженер/ всички специалности/, учител, лекар/всички специалности/, биофизик, биохимик , зъболекар... и дори ...икономист или юрист !
    —цитат от коментар 12 на raytcho


    Абсолютно съм съгласен!

    "Има математици и знаещи немски,"

    Къде ги?

    Нашата компания в момента търси 12 програмисти и консултанти. Заплащането (както навсякъде в този бранш) е добро. Английски е задължителен, немски е плюс.

  56. 56 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2791 Весело

    "Всички искат да учат езици и математика, а шлосери и хлебари няма - така е днес в България."

    Ако наистина имат добри знания от средното училще по езици и математика (заедно с физика, химия и биология), и после получат добри знания (не просто "тапия") от университета, ще си намерят добре платена работа - дали в България или в чужбина! А ако в страната има добре платени хора, за тях ще се намерят и шлосери (някъде по света).

  57. 57 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#31] от "gerganabg":

    Коя МГ си завършила?
    Пишеш пълни глупости.
    Състезателна математика учат извън часовете членовете на отбора по математика.
    Учи се здраво по всички предмети, избираш на кой да наблягаш.

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  58. 58 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2180 Неутрално

    Моите наблюдения са ,че елитните кадри се хвърлят да учат средно в гимназии икономика и езикови и висше ,пак икомика ,инженерство ,медицина- най много пропадат момичета на тези изпити поради тоталното зубрене за тях ,за момчета е по постижимо ,а в същото време ,останалите от средното училище с по нисък успех ,напъват за фалшива диплома за висше ,за да задоволят амбиции ,това е форма на скрита безработица и от цялото това упражнение излизат неподготвени и мързеливи кадри ,които или стават продавачи и сервитьори някъде или мият чинии и дупета в чужбина ,защото тук се чувстват неудовлетворени от битието си на нереализиран висш кадър ,разбира се за липсата на рализация пррчи и огромния административен материал в държавата отхранван от държавата и занимаващ се само с тормоз над реалния бизнес ,това са също нереализирани айляци разсипващи държавата с изкуствени пречки за каквото се сетиш.Напр сега има силна нужда от среден медицински персонал ,нооо,всички завършили сестри с дипломи 3 -4 ,изведнъж влизат право ,или мениджмънт и вече не желаят да чуят за осн си професия!Това са абсурди и крайно време е да се закрият 40 те от 52 университета бълващи неграмотни и разочаровани безработни с праьно самочувствие ,които в крайна сметка отиват на запад пак като чистачи и продавачи без никаква реализация ,спестените пари от това могат да отидат за развитие на училища и техникуми за среден персонал и за увеличаване заплатите на тези по долу в йерархията чрез падане на осигуровки и данъци като в Румъния напр

  59. 59 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    До коментар [#13] от "musashii":

    Добър майстор не се става в техникум .Квалификацията,която дава техникума,с изключение на "строителен техник" се придобива с неповече от тримесечен курс.Дори и завършил техникум,без обучение не може да започне работа на повечето от позициите,
    Има и нещо друго,работодателите искат закрепостени работници,или поне такива,за които работното място е повече от доход,работно време,условия на труд и социален пакет и няма да го напусне веднага при по-добра възможност,Както и че по-малко хора ще изоставят работническите професии за по-добра реализация ,Нормално е и всеки да иска за себе си и за дедето си най-доброто .

  60. 60 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 298 Любопитно

    Къде да учат българчетата? (ако имат "пари" е лесно - може и тук в "иновативни" училища или в чужбина, а иначе където ги приемат!)

    До коментар [#3] от "solange":
    Напливът към "елитните" училища (колко ли са те?) се дължи на разбирането, че само там има що годе нормална среда и учебен процес. (защо ли?)

    Според мен трябва да се вдигне качеството във всички училища, да се възроди престижа на учителската професия, така че елитните гимназии да не са въпрос на оцеляване на потомството, а детето да излиза от всяко училище грамотно на родния си език, със сносен чужд език и евентуално някакъв занаят или поне добра основа по математика и природни науки. (добри идеи, но КОЙ и как да ги реализира и дали има интерес от това?)

    А без сериозната подкрепа от бизнеса и от родителите обаче няма как да стане. (съгласен!)

  61. 61 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#59] от "slonsco":


    До коментар [#13] от "musashii":Добър майстор не се става в техникум .Квалификацията,която дава техникума,с изключение на "строителен техник" се придобива с неповече от тримесечен курс....
    —цитат от коментар 59 на slonsco


    Да, така е! И аз се чудя що учих 4 години електротехника в техникума, то можело и с един тримесечен курс да стане..., а ако е шестмесечен даже и инженер мога да стана...
    Я си гледайте филологията!!!

  62. 62 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 718 Неутрално

    "а шлосери и хлебари няма"

    А трябва ли да искам да съм шлосер или хлебар? Това ли е хоризонта на амбициите ни - цял живот да се трепем за жълти стотинки.

  63. 63 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    До коментар [#61] от "lz73":

    Едно време с последната година т.н УПК се придобиваше специалност и разряд.УПК беше учене три дена в седмицата в гимназията и три дена в съответния техникум или практика в предприятие.И в техникума,който завърших имаше и УПК.

  64. 64 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    Майтапа на страна,но всички правили чук по трудово обучение имаме документ за "шлосер студена обработка на метали първи разряд"

  65. 65 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#14] от "musashii":

    от всеки инженер става водопроводчик, бочджия, електротехник или тапицер - все пак това си е повече или по-малко занаят
    много по-лесно е да работиш с инструменти
    казвам го от личен опит ... а и поради хроничния дефицит при соца /и ниските заплати, и липсата на връзки/ - си беше просто наложително...

  66. 66 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 506 Неутрално

    леле ..... бояджия .... извинете

  67. 67 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#62] от "Vorknkx":

    е хлебар, сладкар, готвач ... си е повече призвание
    ама гледах по телевизията как Дейми Оливър се опитваше да вкара в пътя едни австралийски гаменчета ... и му се получаваше...

  68. 68 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#61] от "lz73":

    тоя си е милиционер ... каква филология ...
    " право" - най-вероятно

  69. 69 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#31] от "gerganabg":

    и " чистия математик" от МГ си е дялян камък - от един аналитичен ум може да стане всичко
    такера да не е измислен от шлосер?

  70. 70 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1916 Весело

    Абе Дичев, защо да учат? Да станат стипендианти на едно НПО и ще си живеят живота.
    Ще мислят и пишат по команда, светогледът ще се спуска отгоре, но ще има кинти. Ето, виж форумите или журналята как са.
    А може и професори да станат.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  71. 71 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    "Ясно ли е изобщо при този бурно променящ се свят какво ще е нужно на децата утре и дали хлябът няма да се прави от роботи?"

    Но не само хлябът ще се прави от роботи. Изкуственият интелект много бързо навлиза в най-различни области. Преводачите например все повече използват разни софтуерни продукти и дори така наречения "машинен превод" - който на някои езици вече дава и съвсем прилични резултати. Така наречената "спийч рекогнишън" (софтуер, даващ възможност на човек да диктува текст на компютър) вече замества едновремешните машинописки. Съществуват влакове без машинисти, а също и автономни автомобили (дори се чуват смели предположения, че след 10-15 години движението по магистралите ще е само в автономен режим, за да се намали броят на катастрофите). Вече има перспективи за навлизане на изкуствения интелект и в юридическата и лекарската професии (например с изкуствени лични лекари, които са в състояние непрекъснато да наблюдават жизнените функции на своите пациенти). Вероятно ще дойде и време, когато изкуственият интелект ще може да дава най-точен отговор и на разни дискусионни въпроси - например колко голяма е човешката намеса в изменението на климата.

    При това положение сигурно и в образованието учителите-хора ще бъдат постепенно замествани от изкуствени интелекти. И професионалното образование ще се превърне в истинска рядкост. Тогава ако някой човек прави хляб, това ще е също толкова необичаен случай, както сега е използването на файтони вместо таксита от някои туристи.

  72. 72 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2050 Неутрално

    До коментар [#52] от "musashii":

    Ако използвах Вашата аргументация, трябваше да отговоря със следния въпрос: "Какво са виновни децата, че голям брой учители страдат от ниска мотивация, мързи ги да преподават, застарели са или прекалено закостенели, не се усъвършенстват, не познават и не използват нови технологии и допускат неограмотени ученици да завършват, често с висок успех?"

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  73. 73 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#64] от "slonsco":


    Майтапа на страна,но всички правили чук по трудово обучение имаме документ за "шлосер студена обработка на метали първи разряд"
    —цитат от коментар 64 на slonsco


    Чакай сега! Ти техникум ли си завършил или гимназия? Или ПУЦ?
    Щото в техникумите нямаше "трудово обучение". И завършващите получаваха четвърти или трети разряд и квалификация "среден специалист по...", а не шлосер...
    Май бъркаш ПУЦ, СПТУ и техникум.

  74. 74 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#71] от "ijj":

    Ммда, самои дето това нещо, наречено "изкуствен интелект" го няма за сега...Това, което цитирате е софтуер, а софтуера се пише от програмисти. Той е предназначен да управлява едни джаджи, измислени от инженери и правени от техници...

  75. 75 Профил на timtim
    timtim
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Бизнесът да дава стипендии ....
    Само че, по сегашното законодателство, дори ако даде стипендия една фирма, няма как да задължи служител да роботи във фирмата или да върне парите. Пробвано, обсъждано с адвокати - невъзможно!

  76. 76 Профил на timtim
    timtim
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#71] от "ijj":

    Да бе, и хляба и салама ще се правят от роботи.
    Дори децата!

  77. 77 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 513 Неутрално

    " - родителите да бъдат така добри да си плащат за образованието на децата" - Това и в момента е така. Родителите много добре знаят, че в държавните училища няма ред и учене, едни хора се опитват за жълти стотинки да се правят на пъдари. Който може, праща децата си в частно училище. Държавното образование е за бедните и лузърите, горе-долу едно и също.

    master
  78. 78 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#74] от "lz73":

    "това нещо, наречено "изкуствен интелект" го няма за сега...Това, което цитирате е софтуер, а софтуера се пише от програмисти. Той е предназначен да управлява едни джаджи, измислени от инженери и правени от техници..."

    Така е - при автономните автомобили софтуерът се прави от хора (може би засега), автомобилите се конструират от инженери и при роботите, които ги произвеждат, има и техници. Но ако става въпрос за изкуствен интелект в ролята на лекар, юрист или учител, вероятно ще трябва да има и нещо като машинно самообучение, саморазвиващите се алгоритми и т.н.

    Честно казано, аз просто съм смаян колко бързо се стигна до практически приложения на автономните автомобили - нещо, което доскоро изглеждаше фантастика за стар човек като мен. Затова очаквам, че и практическите приложения на изкуствения интелект също скоро ще се появят. И ако човек иска наистина да се учи така, че да бъде конкурентоспособен на тези бъдещи машини, трябва да подхожда по много новаторски начин.

    То младите хора това и правят - съвсем по новому гледат на компютрите, мобилните телефони, социалните мрежи. Просто разликата в поколенията си личи. И сигурно ще дойде и следващо поколение, което ще може например да влиза в Интернет без каквото и да е външно устройство и да си преведе цяла книга от чужд език "с едно щракване на мишката" (или каквото там устройство ще имат хората в тялото си наместо мишка).

    От тази гледна точка, може би най-рационално е да се насочват децата да учат нещо, свързано с изкуство. Все пак като че ли в тази област компютрите и софтуерът са по-назад (макар и да има вече музика, съчинена от компютри).

  79. 79 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#76] от "timtim":

    "Дори децата!"

    То при децата и сега има "бебета от епруветка". Вероятно в бъдеще ще има и по-големи намеси - например за избягване на наследствени болести чрез методи на генното инженерство. И т.н. - продължението на тази тема става силно дискусионно, но сигурно някои неща ще се правят, щом има съответна техническа възможност.

  80. 80 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1918 Весело

    До коментар [#70] от "dgd":

    "Абе Дичев, защо да учат? Да станат стипендианти на едно НПО и ще си живеят живота."

    Първо, проф. Дичев не твърди, че трябва да учат, а само че трябва да плащат за ученето (от родителите или некакви джендъри)..
    Второ,няма нужда да обричаш децата на просия за грантове, когато могат да станат "калинки" на (държавни) финансови фондове или меринджеи в министерства и банки.
    Каква мотивация може да има едно дете, когато майка му, високопоставена "калинка" (фонд Земеделие, зам. министър) обяснява в стил "скандал" на учителя по математика, че формулите на Виет са висша математика и затруднявали детенцето (осмокласна върлина)?

  81. 81 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#78] от "ijj":

    Това, което очаквате за бъдещето определено не ми харесва! За щастие то няма да се случи. Няма начин да научите компютър да мисли. Тези писания за "искуствен интелект" са просто PR или маркетинг глупости. Компютърът е краен автомат, т.е. работи по зададен алгоритъм и винаги дава един и същ резултат при едни и същи входни условия. И прави каквото му кажеш, а не каквото искаш...Автоматичното управление на кола, като софтуер е сравнително проста задача. Сложното е в сензорите и изпълнителните маханизми, а тях ги правят хора. Не вярвам, че е възможно машина да се самообучава в истинския смисъл на думата. И сега има "самообучаващи" се алгоритми, но те са толкова интелигентни, колкото програмистите, дето са ги написали. Но да очакваме, че машина ще създаде алгоритъм от високо ниво...може би, но не в това хилядолетие...Така, че според мен бъдеще има за всички професии и не виждам причина точно техническите да бъдат погребвани.
    Освен това компютърът никога няма да замести човекът, казал старият канибал.

  82. 82 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1918 Неутрално

    "Едната възможност е да тръгнем откровено по пазарен път."

    И кой ще прибира печалбата при "пазарната реализация на продукцията"? Родителите, учениците, учителите, директорите, министрите или "борчески кланове", по-известни като гилдии?

    "Да даваме ваучери на семействата, които си плащат данъците, а децата да ги носят където решат."
    И децата ги носят в кварталната кръчма или гейм-клуба!?
    Иначе "ваучери на семействата" и сега се дават и то не само под формата на детските надбавки (грант за първолаци, стипендии за гимназисти и др. социални форми за насърчаване на учебния процес). Едни пишман-икономисти от една сороска фондация привидяха статистическия отчет на държавните разходи като "пътечка", по която парите били преследвали ученика ... и той трябвало да бяга, да бяга ... на Запад.
    Ако с пари можеше да се купят знание и образование, то Испания (златото на инките) или Османската империя или Руската империя щяха да турят в малкия си джоб "британските островчета", създали иначе Велика Британия.

    "защото никакъв свободен пазар няма там, където 99% от образованието е държавен монопол."
    Що за глупост е това!? Ами то и правораздаването е 99% държавен монопол, митниците са 100% държавен монопол, Народното събрание е 100% държавен монопол. Дори и суверинитетът на държавата е 100% държавен монопол. Тъй де, нямаме конкуриращи се конституции или конкуретни (наказателни) кодекси, които човек свободно да си избира как да се реализира на пазара - като братя Галеви, като Веска Меджедиева или проф. Ивайло Дичев.. И няма лошо в монопола - самата идея за "частна собственост" е монопол", монопол на земя, монопол на права (патенти, авторски творби).
    Всеки "Държавен стандарт" е също (държавен) "монопол". "Стандартите" (от правни норми, през езиковата култура до точно опредлени технически параметри) са въведени за да се ускори обмяната на стоки, услуги и идеи без да има възможност простите и крадливите да се правят на луди, че били имали "свободен избор" да бъркат с черпак в кацата с меда, когато си искат. Защото ей такива прости хорица гръмко твърдят глупости, че "Да създадеш йерархия от хаоса върви против третия закон на термодинамиката", без да знаят, че и четерите закона на термодинамиката важат само за идеална ЗАТВОРЕНА система (ни приема, ни придава квант енергия и/или атом материя), каквато няма в нашата галактика "Млечен път" и твърде вероятно е да няма в цялата Вселена. Именно "отворените системи" (но подчинени на Закона, природни, обществени и държавни стандарти) са предпоставката от хаоса да се създаде йерархия както се случва от атомно до еволюционно ниво - самоорганизация на материята.
    "Тъмна енергия" и "тъмна материя" има бол, ама с пари/пазар не може да се купи. Трябват Знания, системни знания, трупани от поколение на поколения, като традиции, морал, култура,и без някой малоумник да прави опит да ги "изкоренява" (чл. 12 от Истамбулската конвенция).

  83. 83 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#81] от "lz73":

    "Компютърът е краен автомат, т.е. работи по зададен алгоритъм и винаги дава един и същ резултат при едни и същи входни условия."

    Има все пак и такива алгоритми, които могат сами да се учат и да се развиват:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_neural_network #Learning_algorithms

    Възможно е, разбира се, човек да не харесва това нещо. Но по принцип съществува и като всяко учене и развитие съдържа и нещо красиво.

    Спорен въпрос е по-скоро дали изкуственият интелект би могъл да има желания, чувства и стремежи. Това като че ли засега си остават наши качества.

  84. 84 Профил на idiva
    idiva
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Цялата схема и начин на мислене са неправилни. Така нареченият бизнес има претенции и очаквания да получи образовани, мислещи, почтени, енергични млади хора за да му генерират печалба, а не се ентусиазира да допринесе за създаването им, иска ги наготово, ако може да не влага, щото ако/като му избягат им пропада инвестицията на време и пари. И затова се оплаква,оплаква, а който от младите не емигрира, му изсмукват силите кол центрове и подобни независимо какво е учил. Не може да си мислим за техникумите от соца, демодирано е, след целия преход ентусиазмът на хората е убит, професионалистите са разпилени или са на оня свят, няма от кого да се научиш на занаят, няма кой да напише смислена, съдържателна и актуална книга/учебник за професионално обучение или съответно да изготви такава учебна програма и да им предаде практически опит. Няма уважение към много професии заради обезценяването на имиджа им. Има смисъл от сериозно, ама наистина сериозно езиково обучение във всички училища, за да се чете професионална литература, защото тя не се превежда и издава. Може ли да си купите книга за автобоядисване на днешно ниво? Не. На български не. Евентуално може да идете на семинар обучение на някоя от фирмите и ако сте голям ентусиаст от тук от там ще се научите.

  85. 85 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    До коментар [#73] от "lz73":

    Чук правихме в основното училище и документ за "шлосер студена обработка на метали първи разряд" се получавашв с дипломата от 8 клос

  86. 86 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#83] от "ijj":

    Просто не знаете колко далече сте от истината. Тези т.н. самообучаващи се алгоритми са просто едни програми, които изпълняват това, което са заложили програмистите в тях. Е, програмистите са заложили "самообучение"...и те са крайни автомати. ВСЕКИ компютър е краен автомат, човека не е...
    Меежду другото битува мнение, че скорошният срив на борсата в NY се дължи именно на подобни алгоритми, които взели решение да продават...и го изпълнили автоматично.

  87. 87 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#86] от "lz73":

    Съгласен съм, че човекът може да е нещо повече от краен автомат. И точно затова е добре образованието да не е само тясно професионално насочено.

    При компютрите също освен крайни автомати има и транзитивни системи, при които има преходи от едно състояние в друго.

  88. 88 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#14] от "musashii":

    ми нали БГ ще гради "икономика на знанието"? Шлосери и т.н. да се внасят от Индия, Пакистан, Афганистан и т.н. Друг въпрос е, че реално БГ икономиката няма нужда от "знание", ама да гледаме в перспектива все пак :)
    Този проблем с недостига на техници и механици е универсален в която и да е модерна икономика - при икономическа криза те са първите съкратени. Просто няма смисъл да се инвестира време и усилие в такива професии, ако ще си губиш дохода циклично. Днес излезе абсолютно същата статия за Франция в Ройтерс..За САЩ това се говори от три години, за недостига на строителни майстори. В момента, нормално е да чакаш с месеци майстор да дойде за ремонт, и то ако плащаш кеш и поне 20ина хиляди. Никой не би се мръднал за по-малко от $1000 на ден да дойде да ти каже здрасти даже. Не говоря за таланти, говоря за хора с пикап и лопата за бъркане на цимент.

  89. 89 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 298 Любопитно

    До коментар [#72] от "etty1":
    ...следния въпрос: "Какво са виновни децата, че голям брой учители страдат от ниска мотивация, мързи ги да преподават, застарели са или прекалено закостенели и не се усъвършенстват, не познават и не използват нови технологии и допускат неограмотени ученици да завършват, често с висок успех?"

    Да има от всичко изброено по горе, ама някъде идва в повече и даже "накъртва"!!!! Да има некадърни учители (факт!), но има и все още от добрите, които могат да те научат на много неща, но те са изчезващ вид (защо ли?) А дали владеят новите технологии - някои ги владея, но по младите си мислят, че това им е даденост, защото са се "родили" с таблет на врата?!!! Добре е човек Учител ( с главно У) да ги владее, но би могъл и без тях да се справи и да те научи на много неща, които и тези владеещи новите технологии не ги могат!!! А защо се позволява неграмотни ученици да завършват и даже с висок успех питай МУНЧОВЦИТЕ, щото те въведоха модела "парите следват ученика" и там е "зарито кучето"!!!!

  90. 90 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    Това е политика. На ГЕРБ им трябват необразовани хора с практически умения!

  91. 91 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2050 Разстроено

    До коментар [#89] от "Emil Dimov":

    Аз имах добри учители и наистина съм отчаяна от състоянието на системата в последните години. Ясно, че е заради лошо управление, но не само поради некадърност, а с користна цел. Най-виновни сме всички ние, наричащи себе си граждани, независимо дали в качеството си на учители, родители или просто наблюдатели. Защо го позволяваме? Защо се "спасяваме" поединично, изпращайки децата си в частни училища, някои от тях още по-големи ями от държавните, в чужбина и къде ли не, оставяйки държавата на овластени "калинки", "прасчовци" и други нечовешки създания.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  92. 92 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1414 Весело

    Дичев бил за "йерархизирано образование" и "високи критерии". Знаем им идеите на номенклатурните синчета тези идеи - в елитни училища и специалности само "златната младеж", това е "йерархията". Само да не ми обяснява как той е покрил "високи критерии", щото ми е преподавал два семестъра и едвам го издържах като зафъфли някакви пълни простотии, които беше наизустил от някакви френски книжки.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  93. 93 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2312 Неутрално

    и за това дали учителите произнасят сакрално-мазохистичната дума "робство",+

    Не е мазохизъм да употребяваш думата робство в днешно време в България . Защото не е престанало робството за част от гастербайтерите българи , които търсят препитание в "свободна Европа , , г- Дичев . Защото напоследък непрекъснато се говори и пише за робски условия и експлоатация във Беликобритания и то във европейската преса . Така че робството е актуално , колкото и някоя част от интелигенцията да се опитва да неглижира процеса .

  94. 94 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2312 Неутрално

    Поглеждат от птичи поглед пазара на труда и констатират, че докато едни кадри има в изобилие, други все повече не достигат. Има математици и знаещи немски, но няма шлосери и хлебари.

    Ами няма и да има не само шлосери и хлебари , но и всякакви други професионалисти . И причината не е в реформите , а в липсата на ПЛАНОВОСТ . Това , което даваше сигурност върху задоволяване нуждата от професионалисти във всеки отрасълна икономиката . Дичев би трябвало да си спомня петгодишните стопански планове , които определяха посоките и растежа на отделните отрасли и нуждата от необходимите кадри - ръководни и изпълнителски . И още преди да бъдат създадени професионалните
    учелища и техникумите , в предприятията бяха създавани периодично курсове ЗА квалификация и ПРЕКВАЛИФИКАЦИЯ . и ВСЯКО ПРЕДПРИЯТИЕ СИ СЪЗДАВАШЕ НЕОБХОДИМИТЕ КАДРИ . Изглежда Дичев и това е забравил .

  95. 95 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2312 Неутрално

    Само че държавномонополистичната система на образованието се движи не от конкуренция и борба за качество, а от битка за бройки

    Само че в държавноикономическата система на оразованието няма никаква ИКОНОМИЧЕСКА съставка . Образованието е държавна грижа , но в голямата си час икономиката е грижа на частнвия бизнес . По думите на самия бизнес . И няма как борбата с конк,ренцията е борба и за качество , което е един от факторите за успешна конкуренция . И да се говори че държавата е контрольор на качеството на частниците , е просто наивитет . Ако частниците искат образовани кадри , да си ги образоват . Строителния бранш може да си възстанови техникума по строителство и да го издържа , като същевременно ще знае и какви кадри като количество ще са нужни . Но пак няма да стане , защото ще липсва ПЛАНИРАНЕТО за развитие на отрасъла най- малко за пет - десет години напред . Така че г- Дичев би тряБвало да помисли и за предлагане на изход , а не само за констатиране на факти . Така мисля .

  96. 96 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2312 Неутрално

    Техникумите бяха създадени по времето на соца заради големи предприятия по места, които междувременно изчезнаха, а държавата така и не се реши да инвестира сериозно в преобразуването им.

    И в какво да ги преобразува ? Точната дума е - да ги ЗАПАЗИ Да де , ама нямаше как тогава да се създаде частната икономика . Държавните предприятия ТРЯБВАШЕ да останат и да произвеждат . Конституцията дава еднакви права и условия за рачвитието и на трите форми - държавна , частна и кооперативна . В Българи знаем как се роди частната собственост . Сега е ред частната собственост ДА ВЪЗРОДИ държавата . На куковден .

  97. 97 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2312 Неутрално

    Всяко дете трябва да следва интереса си, всичко друго ни връща към тоталитарната държава. "

    Тука вече Дичев направо лъже . По време на "тоталитарната държава " се даваш и втори , и трети и т. н . Шанс . Не влезлите във ВУЗ. среднисти захващаха работа или не , но имаха възможност да следват ЗАДОЧНО или вечерно . Към ВУЗ овете се обявяваха допълнително бройки , в зависимос от НУЖДИТЕ на отраслите . През осемдесетте години се създадоха условия и с така наречения Раабфак места в различни ВУЗ- ове където се оставяха бройки по заявки на големи промишлени предприятия . А същите по свое усмотрение изпращаха производственици с необходимите качества и с необходимия минимум от оценки от дипломата . А колкото до Краварите , назовани " оператор на биологична единица " полезно би било и за Дичев , да си припомни за прясната промяна в ДЕМОКРАТИЧНАТА България на наименованието "ИНВАЛИД" Едва ли ще си позволи със същото пренебрежение да говори за демокрация и за социализъм .

  98. 98 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2312 Неутрално

    Затова, боя се, ще си караме с тази противоестествена симбиоза между държавен монопол и пазар, ще припламват раздразнения, ще се коригират някакви бройки, а после дискусията пак ще се връща към въпроса дали отделяме достатъчно часове за "Под игото".

    Е тука си прав , но само до някъде . До заключението ти сме я докарали защото НЕ ОТДЕЛЯМЕ достатъчно часове не само за Под игото , а за възпитание впреклонение към всичко българско което " любя , тача , и милея ". Просто казано - това , което сегашните учащи се изобщо не смислят .

  99. 99 Профил на vzt34526152
    vzt34526152
    Рейтинг: 339 Неутрално

    Калинки и шишковци ни управляват, да...ама както каза първият коментатор - моята прогноза е че до 4-5 години дечицата на комунягите ще се завърнат “триумфално” от чужбина, с нови-новички престижни дипломи. И едва ли ще сме по-замогнали от в момента...

  100. 100 Профил на vzt34526152
    vzt34526152
    Рейтинг: 339 Неутрално

    А иначе образованието в чужбина е страхотна инвестиция за цял живот! Не си мислете, че ако намалее броят на учащите млади българи в чужбина, нещата ще потръгнат!
    Последните години наблюдавам една почти незабележима тенденция (на фона на продължаваща емиграция, разбира се), на завръщащи се млади хора. Например току-що четох статия за venture capital фирма, която се е преместила от Лондон в София, с managing director, завършил и работил в Лондон (българин). Така че - има и позитивни примери. Въпросът е че бизнесът наистина трябва да стане по-деен, ако иска да върне поне една малка част от кадрите. Ако има един по-ангажиран бизнес, с по-адекватно за мнозинството заплащане и ако се ограничи повсеместната шуробаджанащина, може далеч повече хора да се връщат - не само единици в София (повечето с връзки).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK