Как бяха спасени българските евреи

Паметна плоча на Димитър Пешев

© Асен Тонев

Паметна плоча на Димитър Пешев



През 1943 г. Царство България отказва да се подчини на хитлерова Германия и да експулсира евреите с българско гражданство към лагерите на смъртта. Тези изключително драматични събития се разиграват преди точно 75 години. В статията за "Дойче веле" са използвани мнения на шефа на Държавна агенция "Архиви" Михаил Груев, както и на ръководителя на организацията на българските евреи "Шалом" д-р Александър Оскар.


"Господа народни представители! Аз съм един от тези, които подпиcаxа писмото на г-н Пешев, заpади което той така жестоко днес пострада. И аз съм длъжен да се мотивирам защо подписах това писмо. Аз подписах това пиcмо, г-да народни представители, защото никога не съм бил антисемит. Не само никога не съм бил антисемит, но и никога не съм влизал в разбирателство с мотивите, поради които германският народ се е обявил за враг на семитите. Германският народ може да си определя отношението по този въпрос както си ще. Обаче всеки от нас, като гражданин или народен представител, може да има свое становище по този въпрос".


Съдбата на Димитър Пешев и останалите защитници




Тези думи са изречени в Народното събрание на 26 март 1943 г. от Тодор Кожухаров, когото по-късно БКП обявява за фашист. Заедно с проф. Александър Цанков, лидер на близкия до Мусолини Демократически сговор, десният парламентарист Кожухаров най-енергично подкрепя подписката на подпредседателя на Народното събрание Димитър Пешев да бъде спряна и отменена депортацията на евреите-български граждани. Заради декларацията на 43-мата народни представители Пешев се разделя с подпредседателския пост. Кожухаров и още 19 от подписалите я политици след по-малко от две години са екзекутирани от просъветското правителство по решение на т.нар. Народен съд. Пешев пък е осъден на 15 години затвор, но по-късно Израел го обявява за един от 20-те български "праведници", помогнали на 51 хил. български евреи да оцелеят по време на холокоста. Така България се оказва единствената държава в лагера на Хитлер в Европа, където евреите не само не изчезват, но и увеличават броя си по време на войната с над 3 хиляди новородени.

Шефът на Държавна агенция "Архиви" Михаил Груев казва, че въпреки изминалите 75 години, интензивната дискусия за фактите продължава както сред българската общественост, така и сред диаспорите на българските евреи в България и Израел. "Трите фактора за спасяването на евреите – мнозинството в Народното събрание, Църквата и Царят - трябва да се разглеждат поотделно. Защото всеки един от тези фактори е изхождал от своя собствена позиция. За "профашистко" парламентарно мнозинство изобщо не можем да говорим, защото в България никога не е имало управляваща фашистка партия, още по-малко пък фашистка партия, която да се е сляла с държавата. Според мен проправителственото мнозинство е било доста безлично и доста инертно. В този смисъл остава неизяснен въпросът защо именно това безлично мнозинство оставя една от най-светлите дири в историята на България и света – спасяването от на евреите с българско гражданство", казва Груев.


Не всички са спасени


Независимо от това ролята на българските власти не е еднозначна. Вярно, че с подкрепата на обществото и на Църквата държавният глава на два пъти отменя изпълнението на наложената от Берлин спогодба "Белев–Данекер" за депортация на всички български евреи. Но редом с този хуманен акт световно известният израелски историк и политик проф. Михаел Бар-Зоар изтъква, че намиращата се под германски контрол българската администрация в окупираните от Вермахта части на Гърция и Югославия е била "инструмент" при събирането и предаването на неполучилите българско гражданско местни евреи в ръцете на германците.


По един въпрос историците все още спорят: поне 38 известни прависти от еврейски произход се включват много активно в скалъпените от така наречения Народен съд процеси срещу най-активните радетели на каузата за спасяването на българските евреи. Защо са го направили?


"И тук фактите са много противоречиви. Някои от участващите в съдебния фарс прависти с еврейско потекло успяват да облекчат съдбата на Димитър Пешев и да допринесат за оправдаването на служителката на Комисариата по еврейските въпроси Лиляна Паница, която с огромен риск за себе си уведомява навреме еврейската консистория за готвените под натиска на Берлин депортации. Паница обаче е така жестоко изтезавана и осакатена, че умира от раните си, ненавършила 30 години", казва шефът на държавните архиви Михаил Груев.


Лиляна Паница е пребита до смърт в мазетата на Дирекцията на народната милиция само два дни след окончателното ѝ оправдаване от Народния съд. Към онзи момент шеф на тази дирекция е Тодор Живков. Михаил Груев не премълчава обаче, че сред юристите от еврейски произход, участвали в така напречния Народен съд, е имало и зловещи фигури.


Кой всъщност е спасителят на българските евреи?


Шефът на Организацията на евреите в България "Шалом" д-р Александър Оскар също признава, че мненията сред българските евреи за събитията отпреди 75 години понякога се разминават. Според д-р Оскар около 90% от евреите, които продължават да живеят в България или са емигрирали в Израел, подкрепят позицията на "Шалом", че основна роля за оцеляването на българските евреи има нефашистката българска общественост. В същото време учени и общественици, като живеещите в Израел проф. Михаел Бар-Зоар и Самуил Ардити, подчертават изключителната роля на цар Борис Трети, на т.нар. "профашистко" парламентарно мнозинство и на Българската православна църква.


Шефът на "Шалом" намира тези различия за напълно нормални, защото евреите в цял свят продължават да спорят по много въпроси, свързани с холокоста и съпротивата срещу този геноцид. Д-р Оскар напомня и за претърпените от евреите унижения, свързани с въведеното в България през войната антиеврейско законодателство.

А също и за унизителното разселване на евреите в провинцията по време на войната. Трябва да се отбележи все пак, че тогавашната царска администрация ги разселва, вместо да изпълни искането на нацистките емисари и да концентрира еврейското население с цел по-бързата му депортация. Д-р Оскар не забравя да изтъкне, че неговите баба и дядо, лекари по професия, са срещнали истинско и дълбоко човешко съчувствие, помощ и закрила по време на интернирането им в село край Шумен.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 234 Любопитно

    Евреите са били спасени под натиска на излязлите на улицата десетки хиляди занаятчии, юристи, служители.
    Поповете са пикантна подправка.

  2. 2 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 497 Неутрално

    ===Според д-р Оскар, около 90% от евреите, които продължават да живеят в България или са емигрирали в Израел, подкрепят позицията на "Шалом", че основна роля за оцеляването на българските евреи има нефашистката българска общественост. ==

    Какжо излиза тогава??
    Хората казват че не е имало фашизъм в България??
    Срещу какво тогава са се борили нашите така наречени "комунисти"??

  3. 3 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    Драматични събития! По темата препоръчвам книгата на Михаел Бар Зоар "Извън хватката на Хитлер"

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  4. 4 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Гневно

    До коментар [#1] от "ruby: ДАНС в Църквата":

    Недей пак с твойте безумни глупости и лъжи! Ролята на БПЦ за спасяването на българските евреи е ОГРОМНА!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  5. 5 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    До коментар [#2] от "rorikabc":

    Ама то не е тайна, че у нас не е имало фашизъм. Това е оправданието на комунистите, за безчинстването им.

  6. 6 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    Спасили са ги хората.
    Кампанията е подета от Църквата, общественици и депутати.
    Цар Борис пък е платил с живота си това, че не е изпълнил заповедта на Хитлер.
    И с това България е уникална, единствената страна в Европа, която е устояла на депортациите.
    Поклон!

  7. 7 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    спасени спасени, но 11 к БЪЛГАРИ са избити в концлагерите... и това не без участието на държава, армия, полиция...

    Pure Chewing Satisfaction
  8. 8 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Любопитно

    До коментар [#2] от "rorikabc":

    А, не помислихте ли, че от Шалом имат в предвид, че освен антифашистка общественост е имало и профашистка (пронацистка) общественост на която не й е пукало за съдбата на нашите български евреи?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  9. 9 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#7] от "serpico":

    Комунизмът не прощава...

  10. 10 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Любопитно

    До коментар [#6] от "НеКой":

    Поклон наистина, но освен България е имало и друга държава, която е спасила своите евреи от нацистките изроди и това е Дания.

    http://abcnews.go.com/International/denmark-saved-jews-nazis/story?id=20750027

    https://www.ushmm.org/outreach/en/article.php?ModuleId=10007740

    A, тук можеш да прочетеш и лични истории на датски евреи спасили се от нацистите:

    https://www.ynetnews.com/articles/0 ,7340,L-4799746,00.html

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  11. 11 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#10] от "Иво":

    В Дания има и депертирани евреи, в България не.

  12. 12 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Разбира се, че Екзарх Стефан , чеДимитър Пешев и други депутати ..се противопоставят..
    Но, никога не забравяйте !
    АКО ЦАРЯТ беше извадил армията от казармите - тя прави 'шпалири- коридори"- към вагоните , администрацията и полицията събират хората по адреси - и ЗАМИНАВАШ !!
    Така че , главният и най- важен спасител на евреите е цар Борис ...
    Но, по правило , от свестни родители - обикновено , може да произлязат и БОКЛУК - деца ....:))
    Но, това е друга тема ...

    BIG AL
  13. 13 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Разбира се, че Екзарх Стефан , чеДимитър Пешев и други депутати ..се противопоставят..
    Но, никога не забравяйте !
    АКО ЦАРЯТ беше извадил армията от казармите - тя прави 'шпалири- коридори"- към вагоните , администрацията и полицията събират хората по адреси - и ЗАМИНАВАШ !!
    Така че , главният и най- важен спасител на евреите е цар Борис ...
    Но, по правило , от свестни родители - обикновено , може да произлязат и БОКЛУК - деца ....:))
    Но, това е друга тема ...

    BIG AL
  14. 14 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    За съжаление и национален срам Пешев и част от лидерите на общественото движение спасило българските евреи са били буквално размазани от така наречената "народна власт"!
    Комунисти, сър!!!

  15. 15 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Една от версиите за смърта на цар Борис ІІІ-ти, е че
    "'Юнкерсът" , с който се връща в България от срещата с Хитлер , е че известно време е летял на високо , където царят е бил БЕЗ кислородна маска и въздухът е разреден , и затова сърцето му скоро след това - не е издържало ...
    Бог да го прости..
    Ако беше жив , нямаше да ни остави в ръцете на Сталин ....

    BIG AL
  16. 16 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Една от версиите за смърта на цар Борис ІІІ-ти, е че
    "'Юнкерсът" , с който се връща в България от срещата с Хитлер , е че известно време е летял на високо , където царят е бил БЕЗ кислородна маска и въздухът е разреден , и затова сърцето му скоро след това - не е издържало ...
    Бог да го прости..
    Ако беше жив , нямаше да ни остави в ръцете на Сталин ....

    BIG AL
  17. 17 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#9] от "НеКой":

    ти да не би да оправедаваш убийството на вардарските евреи?

    Pure Chewing Satisfaction
  18. 18 Профил на <marquee bgcolor="red" style="font-size:78em;font-weight:bold">EBANJEEE!!!
    <marquee bgcolor="red" style="font-size:78em;font-weight:bold">EBANJEEE!!!
    Рейтинг: 225 Весело

    Не дискриминирам срещу изконното право на живот, и подкрепям всяко анти-деструктивно и миролюбиво поведение; но "личната изгода" от това начинание, която съм имал е еврейски минсифайгели след като се опитват да ме поучават, че примерно не бива да ходя с бутилка пиво в ръка, в мига, в който научат, че съм Бългериън е да махват с ръка "аре бегай и повече да не праиш така", а често ми се дървиха, когато работих за една шекелска компания навремето и пътувах до там.

  19. 19 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#17] от "serpico":

    Говорим за депортация първо.
    Може и голяма част да са загинали по-късно, но тук говорим за депортация.
    Няма как нормален човек да оправдае депортацията.
    Но и не знам защо вината на Германия и Хитлер трябва да става споделена?

  20. 20 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Любопитно

    До коментар [#11] от "НеКой":

    Съвсем малък брой, които нацистите залавят, по-голямата част са спасени от датчните. Този техен акт е достоен за уважение, както и нашият тук в България. Докато ние не трябва да забравяме, че за съжаление не успяхме да спасим евреите в част от Тракия и Македония, които са били под българско административно управление през ВСВ.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  21. 21 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#20] от "Иво":

    Ма ти почваш да си верваш нещо?
    Май слагаш Хитлер и Борис на едно ниво като право на вземане на решения.
    Хайде по-сериозно.
    Те са го отровили и заради евреите в рамките на България.
    Другите земи никога не са били под наше управление реално.

  22. 22 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Любопитно

    До коментар [#14] от "selqnin":

    Наистина е било срамно отношението спрямо Пешев, но той пак е бил спасен от смърт, в началото е осъден на 15 години затвор, но после благодарение на български евреи (впрочем по време на "народния съд" той е бил защитаван от адвокат евреин), които се застъпват за него той е бил освободен след около година в затвора.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  23. 23 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#19] от "НеКой":

    ми щото става в територии под БЪЛГАРСКА АДМИНИСТРАЦИЯ... и хич не е слуайно че точно тези евреи за избити...

    а при еврейте депортация е равно на газова камера... съвсем малко % са оживяли

    Pure Chewing Satisfaction
  24. 24 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#23] от "serpico":

    Колко процента, гледам, че ги разбираш нещата?
    Или викаш, колкото е необходимо за 6 милиона...
    Както и да е, не е това въпросът.
    Дали знаеш какво е да откажеш заповед на другаря Хитлер?
    Хич не е проявявал разбиране...
    А Борис го е изиграл.
    Което си е геройство както и да го погледнеш!
    И еврейската общност по цял свят го е признала!

  25. 25 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Любопитно

    До коментар [#21] от "НеКой":

    Явно не си ме разбрал, чак на едно ниво не бих сложил (имам предвид Хитлер и Борис III).

    А, относно смъртта на последният наш цар има различни хипотези и тази, която споделяш ти (че е отровен от нацистите) е само една от тях.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  26. 26 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    Българските депутати подписали писмото на Пешев, както и самият той , са германофили с националистически убеждения. Не знам какъв е етикетът им , но определено не са комуняги или либерални джендъри.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  27. 27 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7688 Неутрално

    Инициатива прераснала в подвиг

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  28. 28 Профил на objective
    objective
    Рейтинг: 598 Разстроено

    Българският народ, жертва на физически репресии и асимилиране от всичките му съседни държави, е бил в своята история пословично толерантен към всички свои малцинства. Дори турците по време на т.н. възродителен процес, осъществен от комунистическата тоталитарна власт, са били принудени да сменят единствено имената си, но не и вярата си, още по-малко са били обект на физическо унищожение.
    И въпреки това, под натиска на недобронамерени към народа ни външни политически сили Българската държава е системно унижавана и принуждавана да се извинява на всички за всичко !
    Да, българското правителство трябва да изрази своите съболезнования, но не и да се извинява за физическото унищожение на небългарски евреи, в което България не само не е съпричастна, но не е дори предизвестена ! Както е известно, Третият райх официално не е оповестил на когото и да било в света, как смята да третира депртираните хора от еврейски и други народности в неговите "трудови" концентрационни лагери !
    Дори и в тази драматична военна обстановка, България остава пример на толерантност ! Тя е единствената страна-съюзник на Германия, която не само че отказва да й предаде "своите" еврейски граждани, но отказва и да участва във военни действия на който и да е фронт !
    И за награда САЩ и Великобритания бомбардираха гражданите на българската столица, а Кремъл нареди да бъдат избити, както вътре в страната, така и по фронтовете в боеве с германците десетки хиляди българи, при това не само политци ! Питам ! За това има ли кой, ако не да ни се извини, поне някога да ни поднесе своите съболезнования ?

  29. 29 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#24] от "НеКой":

    Ми доста държавни ръководители са се опълчили на Хитлер.... То не случайно после всички ги водят победители а нас "съюзници" на Райха... Но фактите са си факти.. на 11 к души им е отнета собственост, земя фабрики и дюкяни.... и повярвай ми парите 100% не са отишли за бедните. Просто това е бил начина тогавашният "КОЙ" да захлеби....

    Pure Chewing Satisfaction
  30. 30 Профил на noshtnik
    noshtnik
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#22] от "Иво":

    Да добавя, че на авокат Йосиф Яшаров, който защитава Димитър Пешев, при това след като от защитата се отказва първо Нисим Меворах /по политически причини/ а впоследствие и назначения служебен защитник Давид Лиджи, комунистите за назидание отнемат адвокатските права и той заедно с 90% от българските евреи емигрира в Израел след 1948 година.

    The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt
  31. 31 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1165 Любопитно

    Преди 2-3 години бях в Солун. Там, екскурзоводката, "българка" с византийско самосъзнание, непрекъснато се дуеше колко по-напред били гърците, каква велика нация били, каква култура, паметници и наследство имали и тн, и тн. В Солун имат паметник на избитите от нацисти евреи от Солун. Та, коконата се прехласваше по паметника, аз й казах: ние си нямаме такъв паметник. След като тя ме изгледа надменно, й отговорих: Просто нямаме нужда от такъв.

  32. 32 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4467 Любопитно

    До коментар [#30] от "noshtnik":

    Да, прав сте за това.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  33. 33 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1356 Неутрално

    Народният съд трябва да бъде поставен на едно ниво с геноцида. Да унищожиш ( за кой ли път в историята ни!) интелигенцията е по-лошо от геноцид.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  34. 34 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    Спасили са ги хората.Кампанията е подета от Църквата, общественици и депутати.Цар Борис пък е платил с живота си това, че не е изпълнил заповедта на Хитлер.И с това България е уникална, единствената страна в Европа, която е устояла на депортациите.Поклон!
    —цитат от коментар 6 на НеКой



    До коментар [#6] от "НеКой":

    В тезата ти няма никаква логика и не е подкрепена с нито един факт. Ако Хитлер беше убил Цар Борис,защо след това не е поискал от българските управници да му предадат евреите?! Иначе какъв смисъл би имало да го убива?! А Богдан Филов например,е щял да му ги прати българските евреи без много-много да се мае.
    А пък убийството на Цар Борис с отрова или по друг начин с изкуствено предизвикано смъртоносно разболяване,изобщо не е в откритият стил и характер на Хитлер.
    В стила на Сталин и НКВД,(КГБ)е,да убиват подло и коварно с отрова или "случайно" прегазване с кола например.

  35. 35 Профил на noshtnik
    noshtnik
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#33] от "Алф":

    Какво ще правим с жаблянов и жабляновщината?

    The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt
  36. 36 Профил на etr50475735
    etr50475735
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай Георгиев":

    Какво невежество, г-н Георгиев. Точно в Солун евреите се били събрани на площада и натоварени на вагона от българската полиция и жандармерия. После са ги качили на български вагони, които са минали през територията на "стара" България. Влакът е спирал в Дупница и Кюстендил и тамошната българска жандармерия е пазила перона, някой да не се приближи и да ни даде вода и храна на хората във вагоните ...

  37. 37 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    До коментар [#23] от "serpico":

    България е наета за пъдар на Германия в Македония по това време, когато цяла Европа е под властта на Германия и Италия. Пъдарят не е кмет.

  38. 38 Профил на etr50475735
    etr50475735
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#37] от "venelingeologia":

    Когато кметът или с една дума господарят на положението нарежда, той е отговорен за нареждането и е основен виновник. Но когато нареждането е да малтретираш невинни деца, жени, старци и пъдарят го изпълнява, пъдарят носи известна, макар и несъизмеримо по-малка, отговорност.

  39. 39 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7930 Неутрално

    "поне 38 известни прависти от еврейски произход се включват много активно в скалъпените от така наречения Народен съд процеси срещу най-активните радетели на каузата за спасяването на българските евреи. Защо са го направили?"
    Няма ненаказано добро.

  40. 40 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#37] от "venelingeologia":

    Може би вие сте по-добре запозната от учените, книгите и разказите на свидетели... ами защо не напишете книга как са седяли нещата и току виж ви признаят навсякъде по света за капацитет.
    Тъжно е когато човек не познава историята си.. но пък е в пъти по-жалко когато я отрича....

    Pure Chewing Satisfaction
  41. 41 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1165 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай Георгиев":Какво невежество, г-н Георгиев. Точно в Солун евреите се били събрани на площада и натоварени на вагона от българската полиция и жандармерия. После са ги качили на български вагони, които са минали през територията на "стара" България. Влакът е спирал в Дупница и Кюстендил и тамошната българска жандармерия е пазила перона, някой да не се приближи и да ни даде вода и храна на хората във вагоните ...
    —цитат от коментар 36 на etr50475735


    Амиии, според спомените на Рафаел Камхи, свидетел на събитията от онова време, няма такова нещо.
    https://frognews.bg/obshtestvo/minalo/koi-unishtoji-solunskite-evrei-prez-1943.html

  42. 42 Профил на shule
    shule
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Най смелата, най забележителната и значима постъпка на българския народ в цялата нова история на България. Няма никакъв смисъл да се спори кой е бил по, по най. Важното е,че всички заедно (парламент, църква, царят ) са се обединили за една изключителна кауза срещу безкрупулни убийци и са успели да спасят 50 хиляди души. Комунистите 45 години съзнателно премълчаваха това велико дело на нашия народ и попречиха целият свят да научи за него.

  43. 43 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 932 Неутрално

    [quote#34:"deaf"][/quote]


    Не са го убили германците, архивите им са отдавна достъпни и ако имаше тяхно участие отдавна би се знаело, това го потвърждава и цар Симеон в спомените си. Или са братушките / техни лакеи-комунисти или царят сам е решил да си тръгне.

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  44. 44 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#36] от "etr50475735":

    ,,Какво невежество, г-н Георгиев. Точно в Солун евреите се били събрани на площада и натоварени на вагона от българската полиция и жандармерия. После са ги качили на български вагони, които са минали през територията на "стара" България. Влакът е спирал в Дупница и Кюстендил и тамошната българска жандармерия е пазила перона, някой да не се приближи и да ни даде вода и храна на хората във вагоните ...,,
    Солун не е администриран от българскате власти, той е в германската зона. Безроднико, лъжеш като дърт циганин!

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  45. 45 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#36] от "etr50475735":

    "Какво невежество, г-н Георгиев. Точно в Солун евреите се били събрани на площада и натоварени на вагона от българската полиция и жандармерия."

    Приятелче, Солун не е бил в българската окупационна зона, бил е окупиран от германците.
    http://bit.ly/2Fvyzvt

    От Солун за Германия са били депортирани около 55 000 евреи. Депортираните от окупационните зони на България - Вардарска Македония, Беломорска Тракия и Пирот, са общо около 11 000.
    Дали цар Борис е можел да направи нещо за спасяване на евреите от окупираните земи - не знам, а и надали някой знае. Най-вероятно не е могъл. И стига са ни плювали за тези 11 000, поклон пред паметта им. От другите съюзници на Райха - Унгария и Румъния, всички евреи са били депортирани в Германия и са избити. Това са стотици хиляди евреи, общо за двете страни около 1 милион.

  46. 46 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1215 Любопитно

    До коментар [#25] от "Иво":

    "А, относно смъртта на последният наш цар има различни хипотези"
    Н.В.Симеон II,доколкото знам, слава Богу си е жив и здрав.Да не би,да съм изпуснал нещо от новините???

  47. 47 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5682 Неутрално

    И доброто и лошото идва от конкретния човек. Понякога и двете от един и същ човек. То не е свързано с принадлежност към раса или народ. има много случаи, когато народите се вдигат като един, но зад това стоят конкретни хора. Винаги!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  48. 48 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 634 Неутрално

    "Германският народ може да си определя отношението по този въпрос както си ще. Обаче всеки от нас, като гражданин или народен представител, може да има свое становище по този въпрос."
    Шапка свалям на това изказване - това се казва политик

  49. 49 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    Може да звучи цинично, но според мен виновни за депортирането не евреите от Македония и Беломорска Тракия са ....Сърбия и Гърция.
    Ако през 1913г. си бяха спазили договорките с България, тези земи щяха да са част от Царство България, а евреите там български поданици...

  50. 50 Профил на objective
    objective
    Рейтинг: 598 Разстроено

    Не България инициира и осъществява изтреблението на евреи, а нацисткият режим на Германия, който не оповестява на никой каква е истинската цел на създаваните от него "трудови" концентрационни лагери. За разлика от повечето съюзни и окупирани страни, които изпълняват безпрекословно германския ултиматум за предоставяне на еврейските им граждани, българското правителство п олага максимални усилия да осуети това.И което е най-впечатляващо - за разлика от много други народи, като например Румъния, Словакия,Унгария,Хърватска и др.,които участват в геноцида на техни евреи,българското гражданско общество възстава срещу тоеа категорично ! Определени руско-сръбски кръгове се опитват от край време да вменяват на нашия народ чувство за вини, които са типични именно за техните собствени държави !
    Пропагандата на сърбите, точно които са истинските нациски убийци на Балканите,манипулира от край време народа и евреите на Скопие ! Да не говорим за агресивнив шовинизъм на Кремъл, който стои зад тях !

  51. 51 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#50] от "objective":

    Не България инициира и осъществява изтреблението на евреи, а нацисткият режим на Германия, който не оповестява на никой каква е истинската цел на създаваните от него "трудови" концентрационни лагери. За разлика от повечето съюзни и окупирани страни, които изпълняват безпрекословно германския ултиматум за предоставяне на еврейските им граждани, българското правителство п олага максимални усилия да осуети това.И което е най-впечатляващо - за разлика от много други народи, като например Румъния, Словакия,Унгария,Хърватска и др.,които участват в геноцида на техни евреи,българското гражданско общество възстава срещу тоеа категорично ! Определени руско-сръбски кръгове се опитват от край време да вменяват на нашия народ чувство за вини, които са типични именно за техните собствени държави !
    Пропагандата на сърбите, точно които са истинските нациски убийци на Балканите,манипулира от край време народа и евреите на Скопие ! Да не говорим за агресивнив шовинизъм на Кремъл, който стои зад тях !
    Нашите сръбски съседи с гордост обявяват Белград за първата европейска столица свободна от евреи. Румънците сами се заемат с решението на еврейския проблем често с изгаряне живи на местни евреи в домовете им или в стопански сгради, за отношението на гърците към тези хора може да се погледнат спомените на Рафаел Камхи.

    За Европа: бяла, християнска и силна!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK