Изчезването на оптимистичната концепция за Запада

Изчезването на оптимистичната концепция за Запада

© Shena Tschofen, Creative Commons License.



"Вие, европейците, идвате тук да ни поучавате, да ни обвинявате и мърморите, а след това очаквате да ви защитаваме", ми каза един американски колега по време на скорошното ми пътуване до Вашингтон. Горчивината му, която не беше нова нито в тона, нито по същество, все пак ме изненада, тъй като го познавам почти от 20 години, когато НАТО се разшири към Централна Европа.


В духа на времето тогава той беше непоправим оптимист и много "западен" в желанието си да разшири значението на термина "трансатлантически". Характерният за началото на века оптимизъм пасваше идеално на убеждението, че Западът е концепция за бъдещето (‘Zukunftsbegriff’) за разлика от провалената съветска империя – окончателната победа на либералната демокрация или иначе казано, "краят на историята".


За човек като мен, който идваше от Централна и Източна Европа, този оптимизъм изглеждаше естествен. Бяхме станали свидетели на края на непопулярните тоталитарни режими, на възхода на гражданските общества и на стремежа на свободния свят да изгради общо бъдеще. Колкото и да беше болезнен, преходът беше популярен, защото означаваше "завръщане към Европа", а САЩ допълваха картината за проспериращия, творчески и обединен Запад.




Тази ентусиазирана представа за Запада получи първия си тежък удар още през 2002 г. преди войната в Ирак, когато Робърт Кейгън написа: "(...) факт е, че европейците и американците вече не споделят една и съща представа за света. По всички важни въпроси за властта - за ползата от силата, за морала на силата - пътищата им се разделиха." Кейгън настоява, че след края на студената война Европа и САЩ са развили фундаментално различни гледища за това какъв е светът и какъв трябва да бъде: според европейците светът трябва да се основава на правила, а според американците - той ще бъде хаотичен, което ще налага употребата на твърда сила.


Стратегията за национална сигурност като... академично усилие


Днешното раздразнение на моя колега от Вашингтон беше изненадващо, защото веднага след 2000 г. той не се притесняваше от противоречието между Марс и Венера. Подобно на мнозина други, той гледаше на това разделение като на възможност за прехвърляне на мостове и за интелектуално усилие за коригиране на гледищата в рамките на трансатлантическото доверие и чувство за обща принадлежност към Запада. А сега осъзнах, че тази широка рамка вече я няма. Американско-европейските отношения днес са подвластни на открита враждебност и недоверие - и докато през 2002 г. Кейгън смяташе, че американската гледна точка по-правилно схваща глобалната реалност, през 2018 г. САЩ сякаш са лишени от каквото и да било интелектуално желание да й отговорят.


Липсата на интелектуално усилие в дебата във Вашингтон учудва, а причината е, че той е фокусиран само около един човек, американския президент, чиято егоцентричност и повърхностност, неуважение към институциите и партньорите изглеждат безпрецедентни. Администрацията и президентът говорят на различни езици, а опитът от следвоенната дипломатическа история сякаш е изчезнал.


Съществува стратегия за национална сигурност, създадена от Белия дом на Тръмп, но тя е "отделена от реалността на управлението на Тръмп", тя е "чисто академично усилие". Главният въпрос, на който стратегията не отговаря, е кои са действителните приоритети на администрацията, защото документът влиза в дълбоко противоречие с изявленията на Тръмп по ключови теми. Така например стратегията призовава за единство на Европа и Америка срещу общата заплаха от Москва. В нея се казва, че "Русия използва подмолни средства, за да отслаби доверието в американския ангажимент към Европа, да подкопае трансатлантическото единство и да отслаби европейските институции и правителства". За да противостоят, "Съединените щати и Европа ще работят заедно, за да противодействат на подривните действия и агресия на Русия", включително като потвърждава, че "Съединените щати остават ангажирани с член 5 от Вашингтонския договор", който задължава Америка да защитава своите съюзници в НАТО.


Обратно, когато говори за НАТО, Тръмп не споменава заплахата от Русия, а се фокусира изключително върху заплахата, която идва от съюзниците на Америка. "Няма да допусна държавите членки да не си покриват вноските, а ние да им гарантираме сигурността и да бъдем готови да водим войни заради тях", каза той. За разлика от Стратегията за национална сигурност в речта си Тръмп не каза нищо за ангажимента на Америка към чл. 5 от договора.


Някои американски официални лица в последно време се опитаха да преодолеят различията между позициите на президента и на администрацията. Гледайте политиката и без да влагате емоции, не обръщайте внимание на шума и опаковката, е посланието към европейците зад закрити врати. Но фактът, че според проучване на центъра "Пю" от 2017 г. 75% от анкетираните в 37 страни намират Тръмп за арогантен, прави невъзможно посланикът да бъде отделен от посланието.


Какво мисли Берлин и какво мислят германците


Още по-впечатляващи са резултатите от едно изследване, което сравнява общественото мнение в Германия и САЩ. "Докато приблизително двама от всеки трима запитани американци характеризират отношенията като добри, 56% от германците застъпват противното мнение", заключава проучването. По този въпрос германският елит и общество изглеждат на едно мнение, но докато политиците в Берлин ясно съзнават колко важна е ролята на Америка за сигурността и отбраната, едва 16% от германците оценяват това като важно.


Мюнхенската конференция по сигурността също обърна внимание на рисковата ситуация в днешния мултиполярен свят, съчетана с огромните отбранителни разходи на САЩ и липсата на надеждна трансатлантическа рамка ("Светът е на ръба"). Но изчезването на оптимистичната концепция за Запада не е само лоша новина, тя носи и надежда: допуска се, че това ще доведе до обединяване на усилията за изграждането на европейска отбрана. Проучване на общественото мнение, поръчано от Мюнхенската конференция и McKinsey, показва, че мнозинството от европейците искат да имат собствени въоръжени сили, които да бъдат способни да се разгръщат извън техните национални граници, за предпочитане по целия свят.


Наред с това друга добра новина е, че предизвиканата от Тръмп вълна не води до укрепване на националистите и популистите в Европа. Както написа "Гардиън", трайният резултат вероятно ще бъде укрепването на евролибералите и провокирането на дебат в Европа дали трансатлантизмът все още има смисъл. Неясно е какъв ще бъде отговорът на Америка на поканата на Путин за надпревара при стратегическите оръжия. А оповестените от Тръмп мерки за търговски протекционизъм очертават перспективата за търговска война. Възможно ли е въобще някой днес да бъде убеден трансатлантик?


Рейгън, Тръмп и империята на злото


Верните американофили от Централна и Източна Европа все още помнят Рейгън, американския президент, който победи империята на злото. Предизборният му лозунг беше подобен на този на Тръмп - "Да направим Америка отново велика", а през първата година от управлението си той въведе данъчни облекчения и повиши военните разходи (което на свой ред подхлъзна СССР в икономическата пропаст). Между другото съчетанието на тези две политики доведе до ръст на бюджетния дефицит, който достигна приблизително 6% от брутния вътрешен продукт през 1983 г. - път, по който пое и Доналд Тръмп, изтегляйки заем от приблизително 1 трилион долара през тази финансова година.


Рейгън също се опита да наложи протекционистични мерки, но за разлика от Тръмп днес направи това след преговори с европейските си партньори (а малко по-късно се отказа от мерките). Днес с повишаването на митата за стоманата федералното правителство в САЩ е на път да отчужди редица европейски правителства. Подобна беше схемата и при наскоро одобрените от Конгреса санкции срещу Русия: те бяха въведени без консултации с ЕС, макар икономическите връзки между европейците и Русия да са далеч по-активни, отколкото тези между Русия и САЩ.


Но разликите с Рейгън вероятно са най-многозначителни, когато става дума за отношенията с Русия. Докато неприкритата цел на Рейгън беше да "напише последната страница от историята на Съветския съюз", Тръмп далеч не е толкова категоричен. Той не само се противопоставя на своята категорично настроена администрация по този въпрос, но и неговата двусмисленост по намесата на Русия в президентските избори в САЩ доведе до формирането на двупартийно мнозинство срещу него.


Полша и Унгария не са притеснени


Шизофреничната ситуация във Вашингтон сякаш не притеснява лидерите на Полша и Унгария. Американската военна подкрепа за Полша задоволява очакванията на Варшава в областта на сигурността. Полското ръководство днес е загрижено да увери своите американски колеги, че "нищо" няма да се промени, когато силно критикуваният закон за ролята на Полша в холокоста влезе в сила. Поляците без съмнение са благодарни на Рейгън за победата над комунизма, за утвърждаването на свободата и демократичните принципи (през 2007 г. президентът Лех Качински удостои Рейгън посмъртно с най-високият полски орден, даван на чужденци - "Орденът на белия орел"). Днес Ярослав Качински може да се асоциира с популизма на Тръмп, но неоповестеният формално поход на Тръмп срещу либералната демокрация всъщност противоречи на наследството, завещано от Рейгън в Полша.


В Будапеща мекият автократ Орбан се зарадва от победата на Тръмп. Ала надеждите му за установяване на близки отношения все още очакват да се превърнат в реалност: поканата за негово посещение в Белия дом засега се отлага от американската администрация заради симпатиите на Орбан към Путин и неговия (доста успешен) опит да превърне Унгария в подобие на Русия. За съжаление на Орбан Унгария не е достатъчно важна, за да се превърне във въпрос от дневния ред на големия шеф.


Освен способността им да говорят от името на народа и възмущението им от либерализма Качински, Орбан и Тръмп са обединени и от липсата на симпатия към Ангела Меркел в Германия. Неотдавна точно до статуята на Рейгън на Площада на свободата в Будапеща беше издигнат паметник на жертвите на нацистката окупация в Унгария. Критиците на този паметник го интерпретират като опит за заличаване на съучастието на Унгария в трагедията от Втората световна война, но преди всичко като израз на новия унгарски национализъм. Съществува голям контраст между призива на Рейгън към обединение ("Господин Горбачов, разрушете тази стена!") и изолационизма на Орбан, издигнал стена срещу имигрантите, е друг аргумент срещу паралелите между Рейгън и Тръмп в американско-европейските отношения.


Последиците


Управлението на Доналд Тръмп несъмнено ще има трайни последици за Европа, за трансатлантическите отношения и за света, а последиците от него ще продължат да бъдат усещани в глобалната сигурност, международната търговска система и в света и след края на неговото управление.


Но все повече видимо изглежда разрушаването на Запада като концепция.


Перспективите за това бяха видими още преди изненадваща победа на Тръмп, вероятно това щеше да се случи малко по-късно и ако победителят беше друг, но истината е, че 45-ият президент на САЩ създаде недоверие, допусна враждебност и започна действия, които фундаментално подкопаха тази концепция. Предстои да разберем дали е възможно връщане назад.


Авторът е директор на българския офис на Европейския съвет за външна политика (ecfr.eu). Статията с оригинално заглавие "Краят на концепцията за Запада?" е публикувана във външнополитическото списание на германската фондация "Хайнрих Бьол". Вътрешните акценти са на "Дневник".

Ключови думи към статията:

Коментари (103)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Кога я е имало изобщо, освен в главите на наивниците?

    властта ражда паразити
  2. 2 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4292 Любопитно

    Браво! Много хубав анализ и точни изводи на авторката г-жа Чернева. С почти всичко което е написала съм съгласен.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  3. 3 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3807 Неутрално

    Но все повече видимо изглежда разрушаването на Запада като концепция.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Това изречение от статията казва всичко.

  4. 4 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2590 Весело

    Е, четете Тойнби, господа коментатори - и въобще няма да имате оптимистична концепция за Запада!

  5. 5 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Тръмп бил лош, поляците били неблагодарни, европейците били добрички но неразбрани.

    Поредният пълен с клишета и политически коректен "текст". Не е ясно защо трябва да се публикуват неща, които имат само една цел - да оправдаят получен грант.

    Весела Чернева трябва да си признае, че работи за зависима организация - зависима от опорните точки на Брюксел и световната либерална мафия. То се вижда още от името на въпросния й "съвет за външна политика".

  6. 6 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3807 Неутрално

    Перспективите за това бяха видими още преди изненадваща победа на Тръмп, вероятно това щеше да се случи малко по-късно и ако победителят беше друг, но истината е, че 45-ият президент на САЩ създаде недоверие, допусна враждебност и започна действия, които фундаментално подкопаха тази концепция. Предстои да разберем дали е възможно връщане назад.
    -----------------------------------------------------------------------------------------
    Това е задачата на Тръмп, поставена му от Путин. Още 6 години ще управляват заедно...а това е много време...

  7. 7 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Смислен текст, браво. Съгласен съм, че не може дебатът да се върти около един човек. Ако стане така, значи той ще е победил, какъвто и да е краят.
    Да добавя. Ако в следващите избори в САЩ президент стане Опра Уинфри, защото е черна и жена и шоузвезда, Тръмп ще е победил, макар Уинфри да е от Демократите. Ако ЕС поведе търговска война със САЩ и създаде собствена армия, Тръмп ще е победил, дори да загуби търговската война. И прочее. Истинската алтернатива на Тръмп са разумните хора от целия политически спектър и истинската опасност е, че когато си тръгне, още дълги години истеричните демагози ще са на гребена на вълната.

    Свободата не е за гратисчии.
  8. 8 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2178 Неутрално

    Имало е винаги разделение и противопоставяне в отношенията Европа - САЩ, при това основно в акдемичните среди, където по традиция лявото е на мода.
    Днес това разделение като че ли по-силно, по-модно и затова състояние, Русия и нейната военно-политическа кондиция не е единствената причина.
    Моето мнение е, че с голямото подобрение на стандарта на живот, особено в страните от по-старите членки на съюза, хората губят чувството си за опасност и респективно това намалява стремежа към съюзяване и връх вземат мераците за всякакви форми на самостотелност и независимост.
    И не че в такива желания има нещо лошо, просто те надхвърлят границите на сферите, където не само може, но и е полезно да ги има (култура, език, ако щете и кухня и национални традиции) и преминават към чувството за излишност на съюзи като НАТО например - един вид изтъкахме си платното и може да ритнем кросното.
    Само че живота показва и дано не ни докаже по недвусмислен начин, че подобни неща са доста прибързани и недомислени. И ако от подобни "доказателства", старите и утвърдени страни и икономики са в някаква степен по-защитени, то за такива като нас и повечето бивши соц страни, може да се наложи за пореден път да настъпим мотиката, за да се сетим как и беше името.

  9. 9 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 431 Неутрално

    "... Липсата на интелектуално усилие в дебата във Вашингтон учудва, а причината е, че той е фокусиран само около един човек, американският президент, чиято егоцентричност и повърхностност, неуважение към институциите и партньорите изглеждат безпрецедентни..." и пр.

    Какво друго да очакваш от директора на българския офис на Европейския съвет за външна политика, освен подобни анти-тръмп/путин обяснения за съвремието ни и апокалиптични внушения за бъдещето?!

    НО нито тази В. Чернева, нито Д. Смилов и компания (бих го определил като "котило", но НЯМА, заради пустата ми култура и добро възшитание ;) ;) ;) ) ) НИКОГА НЕ СИ ЗАДАВАТ ПРОСТИЧКИЯ ВЪПРОС:
    "ЗАЩО СЕ СТИГНА ДО ТОВА?"

    Дневник, защо се стигна до това?
    Ъ???

    ЗАТОВА - СВИКВАЙТЕ!

    =====
    Прогнозата, че след отдръпване на САЩ от европейските проблеми, ще се укрепи влиянието на евролибералите е илюзия и самозалъгване!
    И коварна лъжа, защото че мерките, които ЕС е европейските правителства трябва да предприемат изобщо няма да са либерални!

    С времето либерализмът ще се превърне в нелепа смес от идеи и политики.

    ЗАТОВА - СВИКВАЙТЕ!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  10. 10 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#6] от "Велков":

    Перков, ти да не си махмурлия от пабедата вчера? Не прекалявай с алкохола на тези години.

    The best way to predict the future is to invent it.
  11. 11 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 581 Весело

    Значи от статията разбираме, че Тръмп е арогантен, защото не иска САЩ да плащат сигурността на Европа, докато Европа налага високи мита на американски стоки.
    Също така Тръмп, Орбан, Качински са лоши щото са против ислямското нашествие в Запада, русофили са и не харесват Меркел, която от своя страна е твърда към Русия и ясно ще покаже твърдостта си към Путин като построи съвместно с него Северен поток-2.

  12. 12 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    "Рейгън, Тръмп и империята на злото"

    Сега няма нужда от Рейгън. Империйката на злото се спихва сама.

    The best way to predict the future is to invent it.
  13. 13 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2619 Неутрално

    Хората на Запад си имат съвсем други страхове :)

    https://twitter.com/Younger__Z/status/975472115976691713

  14. 14 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 316 Весело

    Тюрлюгювеч с бамя ☺.
    Значи така, Европа да хитрее и да се скатава по почти всички възможни ангажименти - разходи за НАТО, улеснения за трансатлантическа търговия, размер на митата, търговски баланс, офшорки, трикове с данъци, вредни емисии, германски излишък... и сега САЩ виновни, че тропнаха с крак.
    Когато има бакии да се оправят - къде сте, братя американци, защо не се намесите, помагайте. После - а бе я си гледайте работата, не сте ни притрябвали, ние сме си велики, силни, можещи и не щем тон в живота.
    И да не забравите да ни питате, когато решавате нещо важно, ще ни уважавате като равнопоставен партньор, ей. 😉
    Леко инфантилно или тарикатски-шизофренно.

    Imagination is as important as knowledge.
  15. 15 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3564 Весело

    Верните американофили от Централна и Източна Европа все още помнят Рейгън, американския президент, който победи империята на злото.
    =========
    ..... и умишлено не си сверяват часовниците. ...... ;)
    Така им е приятно на хората. .....а света се промени толкова много , от тогава до днес !

    Bukalemun
  16. 16 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 581 Весело

    "Авторът е директор на българския офис на Европейския съвет за външна политика"

    Интересно тая структура колко е голяма, колко служители има в България и въобще в ЕС, какъв бюджет има? И още по-важният въпрос: за какво се харчат парите ни? За да четем подобни парцали?

  17. 17 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1174 Весело

    Хммм, губи се връзката между заглавието и текста...
    Запада...плюене по Тръмп и Орбан...Марс и Венера...
    Грантаджии сър...

  18. 18 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3536 Неутрално

    Нездравословни терзания на убедена и добре платена евроатлантичка! Има нещо гнило в Дан...., пардон, Европа!

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8441 Неутрално

    Добър анализ, всеобхватен :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1174 Неутрално

    До коментар [#16] от "Black Hawk":

    Не се заблуждавай по името, това е организация на Сорос, подобно на тази на Иван Кръстев.

  21. 21 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3564 Любопитно


    Съществува стратегия за национална сигурност, създадена от Белия дом на Тръмп, но тя е "отделена от реалността на управлението на Тръмп", тя е "чисто академично усилие". Главният въпрос, на който стратегията не отговаря, е кои са действителните приоритети на администрацията, защото документът влиза в дълбоко противоречие с изявленията на Тръмп по ключови теми.
    ========
    Тази тактиката на американската външна политика ,превърна имиджа и в БИ до отрицателно негативен .....

    Bukalemun
  22. 22 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Много хубава статия поздравления на авторът

  23. 23 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1649 Неутрално

    До коментар [#5] от "12345":
    Когато свършат парите, свършва и социализЪма - както е казала Маргарет Тачер! Вероятно в този случай ще изчезне и оптимизЪма!

  24. 24 Профил на komunistos bacilikus
    komunistos bacilikus
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#6:"Велков"]Перспективите за това бяха видими още преди изненадваща победа на Тръмп, вероятно това щеше да се случи малко по-късно и ако победителят беше друг, но истината е, че 45-ият президент на САЩ създаде недоверие, допусна враждебност и започна действия, които фундаментално подкопаха тази концепция. Предстои да разберем дали е възможно връщане назад.-----------------------------------------------------------------------------------------Това е задачата на Тръмп, поставена му от Путин. Още 6 години ще управляват заедно...а това е много време.------------------

    Колонел,съветвам те да отидеш на ехограф.Да ти сканират главата и ако ехото й не е необратимо,веднага се заеми с лечение....Със сериозно лечение имам в предвид ,не с мокри копреси......

  25. 25 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1333 Неутрално

    Като цяло съм съгласен с материала. Гледната точка е добре аргументирана. Но не мога са приема твърдението, че ще погребваме Европа. Няма такъв шанс. досега колко пъти я погребахме? Само за последните 15 години няколко пъти - първо финансовата криза, после гръцката криза, после бежанците, после Брексит. И нищо.

    Европа боледува. Западът се оказа твърде оптимистичен в опита си да демократизира Дивия Изток. Но бъдеще за Европа има. Трябва да се проведат спешни реформи. И да се чуе гласът на малките, вместо да слушаме по цял ден изявленията на Париж и Берлин. Орбан и Качински не са цвете за мирисане, но и те имат какво да кажат, нека ги изслушаме. В Италия новият кандидат-премиер също има да каже своето, а в Чехия крещят, но никой не ги чува. Ние българите мълчим, но така сме свикнали 45 години, така е и сега.

    Западът донесе богатството на света и равенството в обществото. Ако изгубим запада, ще станем като руската сатрапия и нейните сателити в централна Азия - една клоака със супер богати олигарси и супер бедни мизерници. И ще забравим за пазарна икономика, демокрация, свобода на словото.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  26. 26 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3110 Неутрално

    Цитат от статията:

    "...непопулярните тоталитарни режими..."

    На това място спрях да чета по-нататък. За тая Весела тоталитарният режим в България просто е бил непопулярен!

  27. 27 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Все ми се ще да не се дели света на запада и на Русия.
    Ще ми се да покажем малко мъдрост и да вземем най доброто от целия свят и да го използваме в БГ .
    Не да отричаме нещо само защото е Руско и да приемаме друго само защото е "западно".
    Ще ми се да пораснем най после и да гледаме собствения си интерес и ако е възможно и за общия.
    Статията е добра може и да не се окаже вярна в всички точки но кой ли би могъл да бъде.
    И да, не мисля че Европа ще бъде погребана.

  28. 28 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2619 Неутрално

    До коментар [#25] от "Lou":

    Е пак добре ще е ако са Русия и Турция. Ама може и по-зле да стане - смесица на населението между Близкия Изток и Африка и получаваш нещо като Сомалия. :)

  29. 29 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 978 Неутрално

    До коментар [#25] от "Lou":


    “Западът донесе богатството на света и равенството в обществото. Ако изгубим запада, ще станем като руската сатрапия и нейните сателити в централна Азия - една клоака със супер богати олигарси и супер бедни мизерници.”

    Ко речи? Къде видя равенство в българското общество? Освен че сме сателит, сме клоака със супер богати олигарси и не толкова супер бедни мизерстващи. Свали розовите очила и се огледай!

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  30. 30 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Западът донесе богатството на света и равенството в обществото. Ако изгубим запада, ще станем като руската сатрапия и нейните сателити в централна Азия - една клоака със супер богати олигарси и супер бедни мизерници. И ще забравим за пазарна икономика, демокрация, свобода на словото.
    —цитат от коментар 25 на Lou


    Да се смея ли да плача ли ?
    Къде го това равенство ?

  31. 31 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3080 Весело

    Но все повече видимо изглежда разрушаването на Запада като концепция.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------Това изречение от статията казва всичко.
    —цитат от коментар 3 на Велков

    Казва всичко ... за авторката. И задругата, на която е типопредставител.

    Нищо подобно не е станало!
    Просто умрЕ неотроцкисткият глобален поход. Светът влиза в нова фаза. И нищо не умира. Умират само илюзиите на неотроцкистчетата.
    Макар че мераците им си остават, както виждаме ...

  32. 32 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4292 Любопитно

    До коментар [#16] от "Black Hawk":

    Като не ти харесват нейните анализи що ги четеш бе!? Чети само буламачите на alt right фалшивите медии дето само хвалят твоя идол Тръмпи! ;-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  33. 33 Профил на Български патриот
    Български патриот
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Браво! Много хубав анализ и точни изводи на авторката г-жа Чернева. С почти всичко което е написала съм съгласен.
    —цитат от коментар 2 на Иво


    Статията е поредната соросоидна глупост, която кара вода от десет баира за да докаже как Тръмп е лош, а Рейгън бащата на всяко зло. Поредната комунистическа помия.

    Да бъде проклета оная минута, когато е стъпил руски крак в нашата земя, когато се е произнесла за първи път думата освободителка и покровителка!...З.Стоянов
  34. 34 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Защо ли като чета такива "анализи" все се сещам Джеръм К Джеръм?
    Мила, Тръмп не е причина.
    Тръмп е следствие.
    А прогнозата на Гардиън , че евролибералите щели били да укрепнат..... :) :) :)

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  35. 35 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#4] от "patsis":

    Предпочитам Хънтингтън.
    Досега не е сбъркал.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  36. 36 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4292 Любопитно

    До коментар [#33] от "Български патриот":

    И тебе ще те питам "български патриоте", като не ти харесва статията, като не ти харесва редакционната журналистическа политика (която определено е либерална) на Дневник.бг защо им четеш статиите и анализите!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  37. 37 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 878 Неутрално

    До коментар [#11] от "Black Hawk":

    100% точно! аман от лицемери на хранилката на сорос - той става все по-голяма заплаха за християнската цивилизация. финансира всякакви организации, особено в сащ, които са левичарски. включително маскираните от т.нар. „антифа“!

  38. 38 Профил на mort
    mort
    Рейтинг: 206 Неутрално

    Още две години и тогава ще видим дали ще има последици от тръмповата повърхностност. Зависи дали ще спечели при наличието на огромните изборни предимства при гласуване за втори мандат.

  39. 39 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3900 Неутрално

    Силна статия!От Оранжевата Перука само проблеми и несигурност може да се очаква!

  40. 40 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1276 Неутрално

    "Интересно тая структура колко е голяма, колко служители има в България и въобще в ЕС, какъв бюджет има?
    —цитат от коментар 16 на Black Hawk


    Непеото е основано от др Сорос, в Англия има бюджет от 5 млн паунди, целта му е да се усвоят грантовете, продуктът на труда - словоблудство.

    http://bit.ly/2pmsEyG

  41. 41 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    Ирак, Либия, Сирия, Йемен и другите избомбени да са нападали Европа? Да са бомбардирали Рим, Берлин и Париж? От какви точно врагове защитават щатите Европа? Или европейците трябва да участват в техните войни? Хайде стига вече пазили Европа!

    Мърфи е оптимист!
  42. 42 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 656 Неутрално

    Вместо да се излежава и се търкаля ужбезобидно и уждобронамерено върху удобния матрак модел НАТО, г-жа Чернева да разнищи евро-причините за този исторически скандал Брекзит и умилкването на Брюксел около газовия шлаух на уродливото джудже от кремъл.

    Така и баба (напр.Кунева) знае. Румоли обтекаеми умоподобни безсмислици, лапай публични манги, а американците, като по-прости да им загиват момчетата за нашето височайше спокойствие.

    Да не говорим, че ако се появят трима зелени главорези (вагнерци) на охах цветния площад в Брюксел и цялата тая напудрена многознаеща и многоразбираща, тотално безотговорна пасмина моментално се е потопила в равен, миризлив, кафяв цвят.

    ––––––––––––––––––––––
    пп силно показателно е, че путиноидните кремълоиди много харесват статията.

    Navigare Necesse Est
  43. 43 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 656 Неутрално

    До коментар [#41] от "султана глаушева":

    Султанке, аре и ти не се обаждай, като не ти е ясно. Сподели нещо да научим. Не да ни е досадно от лаици.

    Navigare Necesse Est
  44. 44 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#36] от "Иво":

    като не ти харесва редакционната журналистическа политика (която определено е либерална) на Дневник.бг защо им четеш статиите и анализите!?
    -----------------
    Ами и спрелия часовник два пъти дневно показва точен час, така че трябва да се проверява.
    Няма да коментирам как един "либерален" мозък може да роди такава "либерна" мислЪ.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  45. 45 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    До коментар [#43] от "Schopenberg":
    Каруцарското “аре” не се връзва с аристократичния ти аватар. Приказката за вълка и козината в нагледен вариант,

    Мърфи е оптимист!
  46. 46 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1316 Весело

    Ако сега ни обясните защо изгубихте битката за Британия, всички ще повярваме, че Тръмп е виновен.

  47. 47 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Много смислена статия. Браво на Весела Чернева.
    Естествено, тръпмпанарите (които са и путинофили, орбанофили, ердоганофили и т.н. примитиви) не я харесват, защото се смислена. Не прави заклинания и не хвърля гейзери от омраза.
    Друго ако беше написана с ограничения речников запас и примитивна стилистика на идола им Тръмп. Та той не може да обоснове каквато и да било теза. Чували ли сте някога от него някаква мотивировка? Да изложи факти, да направи анализ и на базата на това да направи заключение?
    Само крайни изводи, раздава оценки и изразява чувства си - bad, sad, Crooked Hillary, not fair, awful, fake, shameful, disgraceful и т.н.
    Съгласен съм че Тръмп не е причина, а следствие. Всъщност е огледало, в което се вижда какво представлява голяма част от американското общество. За повечето от нас досега е било скрито - поне за мен.

    Путинофилите и Тръмпанарите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  48. 48 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8266 Неутрално

    "мнозинството от европейците искат да имат собствени въоръжени сили, които да бъдат способни да се разгръщат извън техните национални граници, за предпочитане по целия свят."
    Европа трябва сама да се защитава , а затова трябват средства. За Борисов обаче, това са напразно направени разходи. Той чака някой друг да ги изхарчи , вместо България.

  49. 49 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4292 Весело

    До коментар [#44] от "qwertqwert":

    Да, и аз също няма да коментирам как един "консервативен" мозък може да се аргументира със "спрял часовник" заради койти чете и след Дневник. бг. :-Д

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  50. 50 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4292 Весело

    До коментар [#44] от "qwertqwert":

    *... чете и следи Дневник. бг

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  51. 51 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1316 Весело

    Перспективите за това бяха видими още преди изненадваща победа на Тръмп, вероятно това щеше да се случи малко по-късно и ако победителят беше друг, но истината е, че 45-ият президент на САЩ създаде недоверие, допусна враждебност и започна действия, които фундаментално подкопаха тази концепция. Предстои да разберем дали е възможно връщане назад.-----------------------------------------------------------------------------------------Това е задачата на Тръмп, поставена му от Путин. Още 6 години ще управляват заедно...а това е много време...
    —цитат от коментар 6 на Велков


    Хихих... добро чувство за хумор...

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  52. 52 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    Следното: според публичността на информацията, мога ли да знам какви са военните европейски разходи от началото на века до момента? Мисии в Ирак, Афганистан, Сирия. Всичките без ООН-мандат. На “доброволни” начала. Кой ги финансира тези “доброволни” начала? Кой финансира бомбардировките на Либия? С какво Либия е заплашвала Европа? Най-голямата заплаха до момента за Европа са мигрантските нашествия и терористичните заплахи. И едното, и другото, са резултат от щатските войни в този регион, нали така? Е, защо Европа трябва да увеличава военните си разходи? За да участва в нелегитимни войни, дето застрашават точно нейната сигурност ли? Някой от ‘анализаторите” би ли развил тази тема? Или там не се пипа, защото бият през пръстите?

    Мърфи е оптимист!
  53. 53 Профил на buljubei
    buljubei
    Рейтинг: 296 Неутрално

    До коментар [#47] от "Rhapsody of Fire":

    Много смислена статия. Браво на Весела Чернева.
    Естествено, тръпмпанарите (които са и путинофили, орбанофили, ердоганофили и т.н. примитиви) не я харесват, защото се смислена. Не прави заклинания и не хвърля гейзери от омраза.
    ................
    Ий. бало си е фара.
    Как пък нито един "евро либерал" няма възпитан и учтив.
    Още от първото изречение - обиди , квалификации, тъпотии - това ли са днешните "демократи" и евро защитници?
    Дано да не са само те, че ако само на тях разчитаме, ЕС отива в киреча.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  55. 55 Профил на buljubei
    buljubei
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Изчезнал бил оптимизма за "запада"?

    Така е, за съжаление.
    И кой е виновен?
    Ам, чи , как - всички други, само не и шефчетата на ЕС.
    НИТО ПЪК ЕВРОДЕПУТАТИТЕ.

    Не, те са едни бели девствени гугутки.

    пАК ПИСАНИЯ В СТИЛ "КОЙ МИ СРА В ГАЩИТЕ"

  56. 56 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Поредното араламбене на Весела Чернева. Манджа с грозде.
    А истината е пределно ясна - няма вечни съюзници, има вечни интереси. Интересите на ЕС и САЩ не съвпадат, но за съжаление ЕС е военно зависим от Щатите. И в това е голямата трагедия и засега никой от европейските елити не иска да си го признае - Германия, Франция и Стара Европа като цяло е геополитическо джудже понеже е военен скопец. Когато това се промени, Европа ще е в позициите да води самостоятелна политика. Следва създаване на Армия на ЕС и изпращане на архаизма НАТО в историята.

  57. 57 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    Крайно време е Европа да проходи сама. Ако наистина иска да е обединена, друг начин няма.
    Процесът е болезнен, но е и оздравителен.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  58. 58 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3628 Неутрално

    Естествено е г-жа Чернева да пише в този тон, все пак който плаща на музиканта той избира мелодията. САЩ дважди измъкваха Европа от немската месомелачка. Естествено е, тпично по немски, след като се поотърсят от шока, обикновено в следващото поколение, да се търси обяснение защо едни "прости и груби американци побеждават извисената нация". Забравя се за плана МАршал, или че просперитетът на Германия и Западна Европа като цяло се дължи на американския данъкоплатец, осигуряващ 70% от т.н. "чадър" на НАТО.
    Една от положителните политически дискусии беше тази от Дъблин и постявеният ребром въпрос за отговорността на Европа и отделните страни за военните разходи. Болезнено е, но ще трябва да се направи. Идеите за Европейска армия може би са началото на едно по-сериозно разглеждане на ролята на тези елементи в общата стратегия на НАТО.
    Понякога е необходимо да дойде един грубиян и да зададе неудобни въпроси, да създаде криза в голямото семейство на демокрациите която да се преодолее общо, да е ясно "кой пие и кой плаща".

  59. 59 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 316 Весело

    До коментар [#52] от "султана глаушева":

    Само припомням - в Либия атаките бяха планирани и водени от Саркози. И когато за някаква нощна операция му трябваха изтребители ли беше, бомбардировачи ли, проплака на американците, защото френските самолети нямали системи за нощно облитане.
    Беше толкова... френско, че ми се запечата в паметта 😀. Предполагам в Интернет има информация за тези събития.
    Не се заяждам, уточнявам. Иначе без детайли е ясно кой воюва навсякъде по света, нали 😉.
    И после - защо така и сложни геополитически анализи. ☺

    Imagination is as important as knowledge.
  60. 60 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    До коментар [#58] от "daskal1":

    За Планът маршал сте прав, но за американските данъкоплатци, които издържат НАТО не съм съгласен. НАТО е просто придатък към американския ВПК и форма на продажба на американско оръжие. Планът е прост - влизаш в НАТО и започваш да купуваш Ф16, Ейбрамси, ПРО и т.н. Колко милиарда казаха, че ще да налеят Полша и Румъния във въоръжение?

    НАТО е просто машина за пари, които отиват в Щатите и нищо повече. Приказките за солидарност са за наивници.

  61. 61 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Крайно време е Европа да проходи сама. Ако наистина иска да е обединена, друг начин няма.Процесът е болезнен, но е и оздравителен.
    —цитат от коментар 57 на rapidfire


    За да проходи Европа се иска кураж, а такъв засега няма. За съжаление на Стария континент днес няма един лидер с топки, който да е на нивото на Путин или Тръмп.

    Някой помни ли какво стана със скандала с подслушването на Меркел от ЦРУ? Това беше перфектната топка за отиграване от истински лидер с визия за промяна на статуквото. Но Меркел нямаше куража на Де Гол.
    А Строс-кан го сготвиха в най-обикновена проститутка.

  62. 62 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3628 Неутрално

    До коментар [#60] от "мики маус":

    Защо, да не би немците да купуват танкове "Абрахам", или изтребителите им не са "Юрофайтър Тайфун"?
    Иначе да, американският военнопромишлен комплекс е огромна машина и има много качествени разработки, както се казва " колкото плащаш, такова и получаваш".
    ето линк за това какво ползва немската Луфтваффе https://www.militaryfactory.com/modern-airpower/aircraft-german-air-force.asp

  63. 63 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Западът от 80-те на Тачър и Рейгън на който ние завиждахме не е днешния политкоректен и нежен запад. След края на студената война дойде голямото разпускане защото вече спря технологичната и социална надпревара. Всичко се измести в посока задоволяване на моментните потребителски капризи, сериозната наука се измести от "статистически проучвания", етническата структура в западна Европа доста се промени. Западът вече не вярва в собственото си превъзходство, както е било през студената война.

  64. 64 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    "според европейците светът трябва да се основава на правила, а според американците - той ще бъде хаотичен, което ще налага употребата на твърда сила."

    Какви 5лева, какви правила?! Путя, Ислямска държава, Боко Харам и т.н. да не би да играят по правилата?!

    Нека се уточним, за да е "по правила":

    1. трябва да съществуват общи правила,
    2. всички страни да са съгласни да ги спазват,
    3. трябва да има общо избран "съдия", който да следи спазват ли се
    4. ако не се спазват, трябва да има ефективен инструмент с който да се наказват неспазващите и да бъдат принудени да го правят

    Какво от изброеното съществува, та европейците смятат, че СВЕТЪТ (всички държави) може да се основава на правила?

    Какво дава основание на европейците да смятат, че щом няколко държави са приели доброволно да спазват някакви правила, то и другите ще решат, че е чудесно и също ще го направят?!

  65. 65 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    До коментар [#40] от "dosetliv":

    Ясно. Който плаща, той поръчва и музиката.

  66. 66 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    Виж логиката на европейците, заедно да се борим срещу Москва, но САЩ да плащат! Ако САЩ искат ш Европа да плаща европейците обвиняват САЩ, че вместо да се борят срещу Москва, Щатите се борят срещу Европа. В такива случаи се тегли една майна на партньорите.

  67. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  68. 68 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    До коментар [#59] от "Columbus":
    А запечата ли ти се в паметта, че в Либия убиха внучетата на Кадафи и един от синовете? А на другия отрязаха ръцете? Извинявай, що за вандализъм е това? Що за “ценностна система”?

    Мърфи е оптимист!
  69. 69 Профил на Balkanets
    Balkanets
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Най-обичам да чета апокалиптични писания за Гибелта на Запада. В младежките ми години имаше едно мероприятие, наречено "Политическа Учебна Година", на което тогавашната власт изпращаше "лектори" да ни обясняват "текущия политически момент". Наред с "Международното Положение" основна тема им беше "Гниещия Капитализъм" и Световната Революция. Тези лектори нито работеха, нито творяха. Единственото, което правеха да приказват глупостите, които им спускаха пополитическа линия. И срещу това си живееха живота.
    Тогава измежду нас, "незрелите младежи с консуматорски нагласи" с насмешка се говореше, че Капитализмът е като мушмула - колкото повече гние, толкова по-сладък става.
    И сега има такива лектори, журналисти и прочие нагаждачи, използвачи и тарикати. За пари са готови да пишат и да приказват невероятни глупости.

  70. 70 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 316 Любопитно

    До коментар [#68] от "султана глаушева":

    Накара ме да проверя - дяволът, както винаги, е в детайлите, а и не обичам да споря без факти.
    Значи, Кадафи има 8 собствени деца и две осиновени. 8 сина и 2 дъщери.
    Един от синовете, командир на войскови части, е хванат както е бил ранен в рамото накрая заедно с Муамар и двамата са доубити от бунтовниците. Не от НАТО, а от собствените му сънародници либийци, които фамилията е тормозила с десетилетия.
    За друг един от синовете се предполага, че е загинал при бомбардировка заедно със семейството си. Предполага се, защото е нямало възможност за 100% идентификация. Може да се е укрил, може и да е загинал.
    Ако за тези внучета се тормозиш - да, за съжаление при война има и цивилни жертви.
    Не е като от НАТО да са ги разстрелвали, просто защото са внучета на Кадафи.
    За отрязани ръце не видях нищо.
    Другите 8 деца на Кадафи са си живи и здрави.

    И аз да питам - ако нямаше ценностна система, защо "тюлените", които убиха бин Ладен в имението му, не убиха никого от околните му роднини - жени, деца, внуци и т.н. Бяха им в ръцете.
    Хайде малко по-сериозно. Не сме на Женския пазар.

    Imagination is as important as knowledge.
  71. 71 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3628 Неутрално

    До коментар [#68] от "султана глаушева":

    Сега чета че Саиф ил Ислям, синът на Кадафи, ще се кандидатира за президент на Либия.

  72. 72 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#53] от "buljubei":

    Печатните ти полюции само доказват че съм прав. Не можеш да ме обориш по същество.

    Путинофилите и Тръмпанарите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  73. 73 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    До коментар [#70] от "Columbus":
    Какъв женски пазар? Кой я води тази война? Кадафи да е нападал Европа? Чий го търсят американски и френски бомбардировачи? Защо бомбардират? Това е въпросът! И всяка жертва при тази с нищо непредизвикана война е на тяхната съвест!

    Мърфи е оптимист!
  74. 74 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    До коментар [#70] от "Columbus":

    https://news.bg/int-politics/kadafi-pogrebva-sin-i-vnutsi.html
    Поздрави от женския пазар!

    Мърфи е оптимист!
  75. 75 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#74] от "султана глаушева":

    Добре, сори за женския пазар, но това с отрязаните ръце и нарочно избитите внучета ми се стори твърде мелодраматично.
    Имало инфо, че Кадафи е при сина си, пуснали бомба, Кадафито обаче се измъкнал. Война.
    Питаш защо за Либия, Сирия, Ирак и т.н. Защото там имаше граждански войни, оформена опозиция, бунтовници срещу властта и войските на съответния диктатор колеха наред собственото си население, за да го задържат на власт. И колените искаха някой да се намеси на тяхна страна.
    И понеже Европа и САЩ претендират за някакви по-висши и глобални ценности, не можеше да седят пасивни.
    Либия бързо ескалира - в началото помня за no-fly zones като мярка за възпиране на трепането на опозиционни либийци от Кадафито. В Сирия имаше дългогодишна суша, глад и населението от периферните бедни райони тръгна към градовете, отначало с мирни протести, а Асад се почувства застрашен и почна да им праща войска за усмиряване. Саддам няколко пъти напада съседни страни и издевателстваше над големи етнически групи от народа си. Афганистан пък беше станал развъдник на терористи - Ал Кайда и т.н.
    Не е като да са си седели мирно и кротко съответните диктатори и някой отвън да реши да ги бомби, за да оправдае военните си разходи.
    Може би ще кажеш, че всичко е било провокирано отвън, целта е била петролните находища и т.н.
    То и в други страни има петрол и диктатори, целият арабски свят се държи на това, но там никой не напъва да бомбардира, нали? Щом народът си трае и няма опозиция, която да изправи половината страна срещу диктатора, никой отвън няма интерес да им се намесва във вътрешните бакии.
    Арабите мируваха 1950-1990, защото бумът с петрола им дойде като манна небесна. Населението им скочи няколко пъти - благоденствие и т.н. Обаче икономиките им са твърде дантелени, много се краде, препитание за масите вече няма, затова попритихналите племенни и родови вражди започнаха да се проявяват. И за съжаление, с намаляване ролята на петрола в световната икономика, нещата ще се влошават.
    Как ще отиграят Европа и САЩ тези процеси още не е ясно.

    Imagination is as important as knowledge.
  76. 76 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2912 Неутрално

    Другарката Чернева от агитпропа отново е обърнала всичко с хастара навън. Глупаво е да се крещи "хоп!" преди още Европа да е скочила. Равнопоставеното атлантическо партньорство е все още химера за континентална Европа, тя не е дорасла още.. Изоставането от трендовете на времето се дължи на либералния качамак в главите на европейците, които след 8-те години на меката китка Обама решиха, че политическата перверзия е новата нормалност. Затова днес реват като карпатски мечки когато им кажат, че трябва да споделят масрафа по отбраната или че търгуват нечестно. А Хелмут Кол се върти в гроба при вида на всеобщата меркелизация.

    Що се отнася до Западната цивилизация, другарката Чернева е забравила, че тя се гради на християнските ценности, а не на Истанбулската конвенция. В този смисъл европейската "концепция за Запада" доби облика на хермафродит с претенции за Венера.

  77. 77 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    До коментар [#75] от "Columbus":
    Обективната истина е една:войните в Ирак, Либия, Сирия, Сомалия и останалите са нелегитимни. Според международното право. То не се тълкува, а се прилага. Категории от рода на “право на бомбардиране, защото претендираш за по-висши глобални ценности” няма. И резултатът от “хуманните бомбардировки” е виден. Преди в Либия ходихме на гурбет, сега е разруха.

    Мърфи е оптимист!
  78. 78 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 623 Неутрално

    До коментар [#69] от "Balkanets":

    а социализма като хипопотам :) до ушите в тинята ама отворил голяма уста

    Birds of a feather flock together.
  79. 79 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 213 Неутрално

    В анализа има няколко големи неистини, заложени като аксиоми, които още от началото го правят неточен.

    1. "Бяхме станали свидетели на края на непопулярните тоталитарни режими" - това далеч не важи за всички държави от Източна Европа и особено не важи за България. Не случайно изборите за ВНС спечелиха именно комунистите. За мнозинството от българите режимът не беше непопулярен.

    2. "Колкото и да беше болезнен, преходът беше популярен" - това пък е направо гавра. Преходът беше и продължава да е непопулярен. Доказателство за това е, че ВСИЧКИ политици от прехода бяха низвергнати от собствените си народи - като почнем от Горбачов, минем през Валенса и стигнем до родните джуджета тип Филип Димитров.

    Колкото заключението, че Западът е дискредитиран, това е все едно да кажеш, че водата е мокра. По-интересното е, че именно Европа е най-потърпевша. Според мен причината е, че Европа залагаше изключително на говоренето за "универсални ценности" и "човешки права и свободи", докато ограничаваше социалните придобивки и свободата на словото у дома, а навън пускаше бомби над Югославия, Ирак и особено Либия. В резултат европейското общество е изключително деморализирано. Показателно е, че почти всички държави от ЕС имат отрицателен естествен прираст.

  80. 80 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Западната цивилизация, другарката Чернева е забравила, че тя се гради на християнските ценности, а не на Истанбулската конвенция. В този смисъл европейската "концепция за Запада" доби облика на хермафродит с претенции за Венера.
    —цитат от коментар 76 на Lemmy


    По принцип сте прав, спор няма. Според мен обаче в момента именно Западът е най-големият враг на ценностите, които ЕДНО ВРЕМЕ са го формирали. Не е необичайно син да забие нож в гърба на баща си. Смятам за особено опасно асоциирането по инерция на Запада и особено Европа с християнската цивилизация.

  81. 81 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2599 Неутрално

    Поредната статия с плюене по Тръмп и хвалене колко велики са Германия и Париж. За издънките с "бежанците" на любимата Меркел, за агресивното налагане в нео-колониален стил на провалилият се мултикултуризъм /сами си признаха провала/, а в по-ново време на джендър идеологията нито дума. Америка е лоша, лоша ама да ни брани докато ние си пилеем парите за "бежанци"... От либерастка медия каквато е Дневник друго не съм и очаквал.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  82. 82 Профил на gogobyte
    gogobyte
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Западът е мъртъв духовно още откакто поруга и потъпка Бог и го замести с преклонение пред материалното. А материалният край на Запада ще настъпи след 20-40 години, когато политическата власт ще бъде взета от исляма.

  83. 83 Профил на Емил Емил
    Емил Емил
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Концепцията с безкрайния растеж отдавна е мъртва.
    НЯма безкраен растеж.
    Има изсмукване на ресурси от перифериите към икономическите центрове
    Има една продънена разходопокривна пенсионна система, заради която поощряват миграцията на население от третия свят в икономическите центрове.
    Обаче това не решава проблемите с изначално погрешната концепция за растежа.

  84. 84 Профил на Живко Лобутов
    Живко Лобутов
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Честно казано, слушал съм и разумни и логични изказвания на г-жа Чернева (напр. в студиото на Веселин Дремджиев) Наистина не е лесно да служиш на извратените европейски елити, англичаните защо не издържаха?! Но пък еврото си е съвсем реално нещо и бъдещето на Европа засега е сигурно. Няма начин американците да оставят еврото на рашките или на когото и да е друг. Старата Госпожа го знае и затова флиртува неприлично ту с джуджето в Кремъл, ту с Резания, даже с изпаднали имигранти.

  85. 85 Профил на Conservative Future
    Conservative Future
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    Ясно, за всички проблеми на западната цивилизация е виновен лошият Тръмп. Не външните ѝ врагове под формата на тоталитарните режими на Путин, Аятоласите, Ким и Мадуро. Не и вътрешните ѝ врагове в лицето на либералите, които водят вече открита война срещу християнското наследство, традиционното семейство и ценности, свободния пазар и родолюбието. А единствено и само в лошия Тръмп, който се опитва да се бори и срещу външните, и срещу вътрешните врагове на нашата цивилизация и да спре причинения от тях упадък. Сериозни анализатори се подвизават в "Дневник", дума да няма.

    Формулата за спасение на Европа и на България: християнство, патриотизъм, капитализъм. Другото е от лукавия.
  86. 86 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2092 Неутрално

    Нещо статията ми звучи фалшиво. Разбира се че Тръмп е ненормалник и простак като бай Тошо. Но това не е причина да се замазват и извиняват с Тръмп прегрешенията на ЕС.
    Не може САЩ да плаща 76% от бюджета на НАТО. Това не е партньорство! Това е изнудване. Разбирам да сме 60те години и Европа още да се нуждае от помощ, но сега сме 2018 и Европа е богата. Защо да не може да си поема сама защитата?
    "Европа искала световен ред основан на законност, САЩ виждали хаос" Това изречение показва сериозен проблем с мисленето и логиката! От този момент нататък не мога да взема автора на сериозно. Аз искам ред, законност и просперитет в България, но виждам в бъдещето и хаос и корупция. Как тези две неща могат да покажат различия?? Всички искаме законност, мир, целувки, разходки в парка и лакардии. Реалността е че ако се разходиш в парка след полунощ или ще те оберат или изнасилят. Ако имаш някой як бодигард, като Америка който да те пази - няма страшно. Особено хубаво е ако не му плащаш нищо а само му се пишеш приятел и така 50, 60 години.
    Нима е лъжа че света е хаотичен? С какво Америка беше виновна за 9/11? Защо има терористични организации по-силни от държави? Защо има държави терористи? Защо има държави които печелят от разбъркването и упадъка в света? Защо Европа не иска да види тази реалност и да направи нещо за това? Защо ЕС не можа да се справи с една елементарна бежанска криза? Тези хора можеше да бъдат задържани на два острова, хранени, облечени, разпитани, пазени и номерирани. След което след значителен период от поне 2 години в тези лагери можеше да бъдат научени и обучени на законите, езика, традициите и особеностите на приемната държава. Можеше да ги пускат контролирано на малки групи в продължение на няколко години и в различни държави така че да бъдат абсорбирани спокойно и да няма криза. САЩ го прави това повече от 150 години. Защо Европа не може?

    " "Съединените щати остават ангажирани с член 5 от Вашингтонския договор", който задължава Америка да защитава своите съюзници в НАТО."
    Ето това казва всичко! Това е разбирането на Европейците за член 5ти на НАТО! Задължава Америка да защитава своите съюзници!!!! Да, ама не авторе! Член 5ти задължава всички да защитават всички, не Америка да защитава Европа! Прочетете го ако не ми вярвате. Но манталитета на Европа винаги е бил - защо да си харчим паричките като Америка се задължава да ни пази. Този начин на мислене е завладял всеки аспект на живота в Европа. Майкрософт или Гугъл или Фейсбук са прекалено големи и в Европа нямаме никой който да може да се конкурира с тях, давайте да ги глобим 2, 5 10 милиарда, защо не. Няма протокол, няма механизъм за дебат, за защита. Шефа на антимонополната комисия в ЕС е жена с образование и трудов стаж като начална учителка. Тя решава съдбите на стотици хиляди хора в Ес и САЩ.

    Е сега за съжаление ние имаме президент на ниво началана учителка. Как се чувствате?

    California Über Alles
  87. 87 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    секи 4ти км

    Бива. Всичко знай...
    но изтърва в пролуките Китай

    До коментар [#19] от "penetrating":

    Добър анализ, всеобхватен :)

  88. 88 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Тъй, Сийке.
    И по Народното...

    Да помисляш ти недей,
    а прилагай и владей.

    Простички са тук нещата.
    Усложняват ги оттатък! ;(

    До коментар [#77] от "султана глаушева":
    До коментар [#75] от "Columbus":
    ...
    Според международното право. То не се тълкува, а се прилага.
    ...

  89. 89 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Да... Едно време (гледана от Социалистически лагер)
    концепцията не чезнеше.

    Сега... може и по-просто.

    Compare:

    "Залезът на Западния оптимизъм"

    "Изчезването на оптимистичната концепция за Запада"

  90. 90 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 411 Весело

    "Проучване на общественото мнение ... показва, че мнозинството от европейците искат да имат собствени въоръжени сили, които да бъдат способни да се разгръщат извън техните национални граници, за предпочитане по целия свят."

    - Такива европейски въоръжени сили съществуваха и пазеха Европа от болшевишката заплаха. Наричаха се Вермахт + съюзници (Италия, Финландия, Румъния, Унгария, Словакия, Хърватско и България) + доброволци (Франция, Валония, Босна и Херцеговина, Испания, България и др.). Тези обединени сили бяха разгромени през пролетта на 1945 г. от Червената армия с решаващата помощ на САЩ (колосални доставки на оръжие и военни материали, участие на армия) и британските флот, армия и авиация. Резултатът е известен - окупация на Източна и Централна Европа, масови депортации, насилие, убийства, ограбване на собственост, все специалитети на болшевиките.

    Сега САЩ се косят, че трябвало да плащат цялата сметка.

    master
  91. 91 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 418 Неутрално

    АвторКАТА, директорКА на ЕСВП?? е написала един стандартен но повърхностен анализ от гледната точка на Брюксел. Тръм не въвежда протекционистки мерки, а отговаря на европротекционизма. Американските коли се облагат в ЕС с 10% а европеиските в Америка с 2,5%. Европа е много по-протекционистка от Америка. Това, което Тръмп иска и ще го постигне е да накара Европа да намали митата за амеркинските стоки и да започне да изгражда собствена отбрана. Всичко останало е плач, защото горните задачки струват парички, които Европа влагаше в социални проекта. Да ама Тръмп иска стандартът на американците да се доближи до немския. Ако това е популизъм искам повече от него.

  92. 92 Профил на zvs09502608
    zvs09502608
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#47] от "Rhapsody of Fire":

    Много точно!!!
    Просто съм изумена как в България гледат на Тръмп с одобрение, как не разбират колко инфантилен е. "Левичарските" медии го били критикували, само Путинофилите не го били харесвали... Хора, Тръмп е един нагъл, самовлюбен олигофрен и това не значи, че съм Путинофил или с леви убеждения! Та нали точно той харесва Путин и авторитарни президенти като него! Тръмп ще донесе само беди и проблеми в Америка и по света, просто се иска малко време и "бомбите" ще започнат да гърмят тук и там. Тръмп НЕ Е Америка, има си причини, че победи на изборите, но той е просто едно недоразумение!

  93. 93 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Поредната неолиберална сълзлива история на раздяла.
    Нищо лошо няма да му се случи на "запада" след като неолиберализма изтече у киреча. Още по-малко на САЩ.
    Напротив.
    "Да направим Америка отново велика" на някого може да му звучи смешно, но изобщо не е.
    Тръмп вече го прави. То се случва в момента.
    Просто си отиват неолибералните алхимици, които заложиха финансовата си пирамида и сега, когато тя пред очите им рухва квичат на умряло.
    Нищо лошо не се случва със "запада" , просто се връща към естествената си нормалност - вместо "правене на пари от въздуха" и спекулативни схеми с безкрайно печатане на пари се връща към инвестиции, иновации и производство.
    Нито със "запада", нито със "изтока" се случва лошо, нито пък има между тях някакъв антагонизъм.
    Жалките опити на неолибералната хидра да ги противопоставят с цел да печелят и оцелеят са последната им отчаяна стъпка.

  94. 94 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Тръмп вече извърши първата стъпка - Данъчната реформа, която отново ще направи Америка притегателен център за инвестиция и производство.
    Това за неолибералната хидра, банкерската мафия и нейния мозък-сърце "Федералната резервна система" означава физическа смърт, защото става излишна.
    Пари в САЩ ще има и без печатащата машина.
    Ще има инвестиции и прогрес - реална икономика, а не финансови пирамиди.
    Глобалистката ламя е в потрес. В САЩ няма място за нея, Китай развива конкурентен глобален проект, Европа е маргинална и слаба, и единственото място, в което би могла да се закрепи е Русия.
    Затова и атаките срещу нея ще имат все по-истеричен и ежедневен характер.
    Последна надежда е, неолибералното олигархично лоби, което бе въдворено през 90-те да успее да се пребори.

  95. 95 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2590 Неутрално

    До коментар [#35] от "qwertqwert":

    Е, че Хънтингтън е само продължител на идеите на Тойнби и то доста повърхностен.

  96. 96 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3625 Неутрално

    Все ми се ще да не се дели света на запада и на Русия.Ще ми се да покажем малко мъдрост и да вземем най доброто от целия свят и да го използваме в БГ . Не да отричаме нещо само защото е Руско и да приемаме друго само защото е "западно"....
    —цитат от коментар 27 на cqo33546357


    Какво полезно руско предлагаш да вземем?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  97. 97 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    БЪЛГАРИТЕ по натуралитет са рум миллет, с малък кръг на въображение и без особени претенции за промени, от какъвто и да било характер, затворени в ежедневния си битов кръгозор, осъзнали незначимоста си.
    От тук и всичко му е чуждо и омразно, което би нарушио тази последна възможност за смисъла на съществуването му.
    Общо взето трудно вижда вината в себе и, въпреки, че осъзнава, че това е причината за неадекватноста му и трудно преодолимите характерови наслоения, но изтъква напред тезата за ОЦЕЛЯВАНЕТО макар и то да би било РОБСКО-ПЛЕБЕЙСКО с привкус на безсрамие, дивотия и баснословна недоброжелателна тъпота и завист към упражняващите се да го насилват системно.
    Та затова така!
    Пука му за някой или някакви идейни празнодсловия...

  98. 98 Профил на xefgo
    xefgo
    Рейтинг: 572 Неутрално

    "Статията с оригинално заглавие "Краят на концепцията за Запада?" е публикувана във външнополитическото списание на германската фондация "Хайнрих Бьол". Вътрешните акценти са на "Дневник"....... Разликата между заглавието на "Дневник и истинското показва недвусмислено дъждът от рубли, който е завалял към писачите от вестничето. Естествено тук няма журналистика, а продажна журналистика! Толкоз явни трикове за заблуждаващи внушения!? Явно "Дневник" е купен за нуждите на кремълската хибридна война. Това е позор! Нищо по-малко!

  99. 99 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    КАКВОТО И ДА СТАВА, корените на САЩ са в Европа, както корените на Китай са в Кореите.
    Къде са корените на Русия, знае ли някой?...Щото в блатата на Север, само кал и тиня.

    За съжаление, българите също са с трудно доказуеми корени, на чергари и преселници, тръгнали с дивотията си против Европа, срещу Римските цивилизационни правила, както и срещу Византия, трудно разделящи се с езическото идолопоклонство, насила похристиянчени, както по-късно и насила помохамеданчвани.
    Затова сме егоцентрици и неверници, защото управата ни такава....
    Измекярлъкът е като зараза и се предава поколенчески.

  100. 100 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#61] от "мики маус":

    "За съжаление на Стария континент днес няма един лидер с топки, който да е на нивото на Путин или Тръмп."

    Боже опази!
    Само простаци с власт и трябват на Европа и тогава Третата световна е сигурна.
    По времето на скандала с подслушването, Макрон още не беше на сцената.
    Не помня Орбан какво каза по въпросам но Унгария е прекалено малка за да се съобразява някой с нея, па дори и лидерът и да е с топки.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK