Мотивация и характеристика на политическите назначения

Мотивация и характеристика на политическите назначения

© Цветелина Белутова, Капитал



"Дневник" публикува статията от бюлетина на Института за пазарна икономика (ИПИ)


Често ни се иска политиката и публичната администрация да нямат пресечни точки по ред причини. Опитът на България с политическите назначения е горчив и с висока цена на лоши политики, неуспешно администриране на публичните системи и ограничаване на възможностите за просперитет с години.


Това се потвърждава като опит и в други страни, в които политическите назначения се разглеждат като пречка за развитието на икономиката, като източник на корупция и причина за по-ниския капацитет на администрацията, която трябва да провежда публичните политики. Нещо повече, счита се, че сред основните причини за неуспехите с реформите в определени страни са политическите назначения, особено когато са основен подход за попълване на администрацията с кадри.




Политическите назначения отдавна са обект на изследване. Наскоро публикуван анализ* изследва феномена на политическия патронаж в 22 страни, като се спира на неговия обхват, причините за съществуването му, както и критериите, въз основа на които се избират хората, назначавани от политическите партии в администрацията и държавните фирми.


Авторите на изследването посочват, че в Европа разликите могат да бъдат обяснени както с историческото наследство от комунизма, така и с клиентелисткия манталитет, ширещ се на юг в Европа. И обратно, отношението към бюрокрацията като добре работеща машина, която привлича подготвени хора и съответно политическите назначения са всъщност на хора, които са изявени експерти и професионалисти, е обяснението на високите стойности за Австрия и Германия.


Индекс на политическите назначения по страни


Анализът представя индекс, съставен от отговорите на 947 експерти, които са попълвали въпросник, базиран на една и съща методология в периода 2006-2014 г. Въпросите покриват 179 области на публичната политика в 22 страни. Всяка област е допълнително разделена на три вида институции – министерства, изпълнителни агенции/комисии и държавни предприятия.


Индекс на политическите назначения по страни (извадка за Европа)<br /><br />Графиката е на ИПИ

© ИПИ

Индекс на политическите назначения по страни (извадка за Европа)


Графиката е на ИПИ


Интересна е разбивката по сектори и тълкуването на авторите на доклада. Политическите назначения в обществените медии са логични доколкото политическите партии са винаги фокусирани в стремежа да останат на власт, съответно да имат добър образ и медийна подкрепа. Икономическата политика и здравеопазването са области, които са по-податливи на корупционен натиск и затова са по-привлекателни за извличане на конкретни облаги под различна форма за политическите партии.


Обратното, финансите, образованието и културата, както и отбраната/полицията имат най-ниска привлекателност – финансовата политика, защото е централна за макроикономическата стабилност и затова са необходими отявлени специалисти, т.е. партиите осъзнават важността ѝ, а образованието и полицията поради силната роля на професионалните групи/организации на учители и полицаи, които са по принцип деполитизирани.


Индекс на политическите назначения по институционален тип (извадка за Европа)<br /><br />Графиката е на ИПИ<br />

© ИПИ

Индекс на политическите назначения по институционален тип (извадка за Европа)


Графиката е на ИПИ


Мотивации за политическите назначения


Авторите посочват, че се идентифицират два основни мотива за партийните назначения:


- Желание за контрол върху държавните институции с цел провеждане на желаните от партията политики;


- Желание за възнаграждаване на поддръжниците на политическата партия и дори на приятелите и техните семействата.


- Интересни тук са резултатите за Източна Европа, където с малък превес водеща мотивация при избора на конкретни хора е лоялността към партията и чак след това професионалните качества.


Мотивация за политическите назначения (извадка за Европа)<br /><br />Графиката е на ИПИ

© ИПИ

Мотивация за политическите назначения (извадка за Европа)


Графиката е на ИПИ


Характеристика на назначенията


Интересно е да се проследи и какви са качествата на хората, които биват избирани и назначавани от партиите на държавна служба. Докато в Западна Европа водещо качество са професионалните качества на кандидатите, то в Източна и Южна Европа превес вземат политическата лоялност и личните връзки.


Разликите все пак са малки, което означава, че политическите партии вземат под внимание няколко критерия, когато назначават хора в публичния сектор. Това може и да е добра новина, тъй като шансът за добри професионалисти начело на администрацията е относително висок, но също така това означава, че добрите специалисти нямат шанс, ако не бъдат част от политическия живот, а това по-често не е налице, особено в България.


Характеристика на назначенията (извадка за Европа)<br /><br />Графиката е на ИПИ

© ИПИ

Характеристика на назначенията (извадка за Европа)


Графиката е на ИПИ


* Статията е резюме на изследването Kopecky P., Sahling J., Panizza F., Scherlis G., Schuster C. & M. Spirova, 2016, "Party patronage in contemporary democracies: Results from an expert survey in 22 countries from five regions", European Journal of Political Research 55: 416–431

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    Трябваше към политическите назначения да се добавят и шуро - баджанашките, и те не отстъпват по ниво на поразии.

  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7100 Неутрално

    Политическите назначения са нужни.Просто е-една партия, която спечели избори иска да си проведе програмата. Това не може да стане, ако администрацията е от друга политическа сила и действа против спечелилата. Друг е въпроса какви хора се назначават. Дали са компетентни или послушни! Точно тук трябват усилия в законодателството!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2944 Неутрално

    Келепир има в политиката.

  4. 4 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3292 Любопитно

    и всичко това на фона на назначението на Зелмайер

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  5. 5 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 2037 Неутрално

    До коментар [#2] от "lz2":

    По принцип си прав. Но това са вече три мандата. И вместо нещата да се подобряват администрацията се самовъзпроизвежда в корпулентен кръг.Ако оставим политическите предпочитания и погледнем на фактите , ще се притесним.

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9837 Неутрално

    Смешни заключения. Статистиката показва, че в западна Европа не са достатъчно искрени в отговорите си (висок процент "друго") и на база малките разлики се правят драстично различни заключения.
    Истината е, че мотивацията да си в политиката навсякъде е една. Разликата е в ефективността на мерките които те изхвърлят от нея, когато сгрешиш. Разликата даже не е в "грешката", а в това как системата обработва "грешката". В това е и силата и ефективността на Западна Европа/старите демокрации по отношение на политиката.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 2780 Неутрално

    Администрацията трябва да е политически неутрална. Има си политически кабинети и областни управители . Другото е нашествие на калинки и лапане на суджуци.
    До коментар [#5] от "ka2":


    До коментар [#2] от "lz2":





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK