Какво показва и какво не показва новият доклад за администрацията

Какво показва и какво не показва новият доклад за администрацията

© Красимир Юскеселиев



През 2017 г. тригодишната тенденция за намаляването на числеността на администрацията (дори и с малко) се прекъсва. Докладът за състоянието на администрацията за 2017 г. показва увеличение на щатната численост в администрацията с над 5%, като отчита повече държавни служители и в централната, и в териториалните администрации.


През 2017 г. в 580 изследвани административни структури, прилагащи Закона за администрацията, щатната численост е 139 665 щ. бр., от които 92,3% заети (докладът за 2016г. показва, че общата щатна численост към края на годината е 132 648 щ. бр. - бел. ред.). Увеличаването на чиновниците е в пълен разрез със стремежите на всяко правителство през последните 20 години да въвежда електронни услуги, да оптимизира и да намалява администрацията и разходите за нея. Интересен феномен е и увеличаването на администрацията при постоянно намаляващо население. Докато през 2010 г. на хиляда души от населението се падат по 18 държавни служители, през 2017 г. съотношението вече достига 20 държавни служители.


Докладът показва и редица други интересни констатации, голяма част от които сами подсказват къде са проблемите на българската администрация и през 2017 г.:

  • 30 администрации са изнесли дейности към частния сектор, но това е довело до намаляване на щатната численост само в 3 от тях ... със 17 бройки (0,01% от администрацията).




    В страната има 70 консултативни съвета, които по закон са задължени да публикуват регулярно информация за дейността си, но 22 от тях (31%) не го правят. Това според доклада "поставя въпроса доколко същите в ролята им на постоянно действащи органи на правителството изпълняват нормативно определените им функции, за които са създадени".


    Обученията по превенция на корупция са относително малък брой. През 2017 г. те са 6,1% от проведените обучения (общо 8458).


    Проблемът с увеличаването на бройката се вижда и от данните за прекратените отношения заради съкращаване на длъжността – през 2018 г. на това основание са напуснали 178 служители, което е 1,6% от прекратените правоотношения и 0,1% от щ. бр.


    Все още е налице тенденцията компютрите от висок клас да са съсредоточени в централната администрация независимо от факта, че основният доставчик на административни услуги са общинските администрации.


    Броят на предоставените електронни услуги расте, но голяма част от администрациите все още не си говорят помежду си. 80% от тях (463) все още не са свързани към единната държавна комуникационна инфраструктура, с която могат да обменят информация. Т.е. реално под 20% от администрациите на централно и местно ниво са реални участници в електронния обмен на документи. Не се вижда и особен напредък спрямо минали години. Докладът ясно посочва, че свързването на всички административни структури е от ключово значение за развитието на електронното управление и ще доведе до съкращаване на разходи, бърз трансфер на данни и намаляване на употребата на документи на хартиен носител. В допълнение наблюдава се и застой в броя на администрациите, неизползващи различни типове информационни системи. 14% от администрациите нямат система за документооборот, 43% нямат система за управление на база данни, а 56% нямат системи за управление на документи, потоци и съдържание през WEB.


    Любопитно е, че администрацията ползва 355 хиляди телефонни номера, които са стрували общо 22 млн. лв. през 2017 година. От доклада се вижда, че разходите са толкова високи заради липсата на интегрирани услуги, широкото използване на по-скъпата стационарна телефония и незаинтересоваността на служителите да преминават към по-евтини тарифни планове.


    Не всички администрации са предоставили данни за броя на административните си сгради, разходите за тях, броя на свободните и неизползвани сгради и помещения, управлението на имуществото. 230 структури работят в повече от една сграда. Централната администрация (49 структури) се разполага в общо 2648 сгради.
    Въпреки че въвеждането на система за управление на качеството беше посочена като основен приоритет още преди 5 години (и залегна като акцент в Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020 г.), през 2017 г. само 32% от администрациите са я въвели.


    55% от администрациите не провеждат проучване и измерване на удовлетвореността на потребителите от административното обслужване.


    Все още масово не се изпълнява предоставянето на възможност исканията, жалбите, сигналите и предложенията да могат да се подават и чрез териториалните звена, както предвижда Наредбата за административно обслужване.

Интересно е и какво не показва новият доклад за администрацията. Спрямо докладите отпреди 2016 г. той е двойно по-кратък и в него няма информация за регулаторната тежест и администрираните режими, за изготвянето на оценки на въздействието (посочено е само, че администрацията е разработила общо 423 проекта на нормативни актове, придружени от такива оценки), за антикорупционните мерки, за проектите за модернизиране. Всички те са изключително важни за реалното проследяване на работата на администрацията. Все пак данните в новия доклад показват голяма част от проблемите на раздутата и неефективна администрация и предизвикателствата пред реформирането на държавния сектор.


"Дневник" препечатва коментара на Института за пазарна икономика, публикуван на сайта на организацията


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    Доклада показва, че наЩе ора трабе а работат някъде, ... фул екстри.

  2. 2 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2331 Весело

    Този доклад е правен от едни мно'о зли и завистли хора! Ми къде ще "оправяме", балдъзки, шуранайки, баджанаци и друг ценен кадър, м?!
    Тези докладчици клатят държавата и рушат сигурността и спокойствието! Анатема за такива анархисти! :(

  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Много дрънка на кухо този доклад ... Нито един от истинските проблеми на държавната администрация не е отразен в него ...

    Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    С комунисти начело, раздутата администрация е налице.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  5. 5 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1887 Любопитно

    И кво правим сега?Вместо да съкращаваме разходите ние увеличаваме разходите за администрация!

  6. 6 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    Администрацията обслужва най-вече.... себе си. Приходите и са от такси, глоби и жулене на потърпевшите. От време на време свършва и някои "специални" задачи за НАЧАЛНИЦИТЕ. Затуй повечето дейности в държавата се вършат "на тъмно". Вероятността да се открие нарушение е почти нищожна. Защото всяка "проверка" струва пари и е внимателно планирана и наблюдавана от ръководството. Има лимит и той не може да се надхвърля.

  7. 7 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Един от проблемите на ИПИ е липсата на дълги редове - статистика за дълги периоди. Обикновено се съсредоточават в последните години, най много 10, също като Техноимпексова. А проблемите в администрацията са от време оно. За илюстрация - част от биографията на "Кукувицата", "Мадам Йес" и т.н. според Уики:
    "От 1987 до 1991 г. е журналист в БНР, в програма „Христо Ботев“, като през 1988 – 1990 г. работи и в казионния Комитет за правата на човека, създаден с решение на Секретариата на ЦК на БКП.[5] От 1991 до 2001 г. е старши съветник и директор на Правната дирекция на Министерския съвет[6] В този период участва в изработването на Закона за достъп до обществена информация и множество екологични нормативни актове.

    През 2002 – 2006 г. Меглена Кунева е министър по европейските въпроси, първо в правителството на Симеон Сакскобургготски, а след това в правителството на Сергей Станишев. ..."

    Администратор цели 10 години - от 1991г. до 2001г. Би трябвало такъв тип администратори, комай държавни служители, също да минат през комисията по досиетата.

  8. 8 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    Каквато администрацията, такова и ИПИ. Такъв и доклада, такъв и коментара. Бля, бля накратко.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  9. 9 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#7] от "plebs":

    Е-е-е-е-х-х-х...! Горкия Бойко! Трябва да решава всички проблеми, от Аспарух насам...! Всичко, на неговите две ръце чака! Кое, по-напред...?! :)

    Бивш tww09306483.
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5260 Неутрално

    Нищо не показва доклада. Важно е работата срещу тези хора и цифри...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на sxn49533317
    sxn49533317
    Рейтинг: 221 Неутрално

    В Германия искаха да намалят персонала, работещ към държавата, за сметка на почасовите фирми, където плащаха ниските заплати от 9,23€/час, скандала, писан в немската преса, касаеше Федералната служба за миграция и бежанци(Bundesamt für Migration und Flüchtlinge).

    Та там чрез почасови фирми са назначили временно преводачи, главно от арабски на немски, понеже повечето бежанци в Германия, към 70%, идват от арабскоговорящи държави. Та тези преводачи не са превеждали искренно казаното от кандидат-бежанеца. Макар по арабски диалект да е явно, че кандидат-бежанеца идва от Алжир, преводача го е представил като сирийски бежанец. Очевидно е, че бежанеца е "загубил" документите си за самоличност, правят нарочно много от тях.

    3 месеца по-късно разкриха случайно измамната мрежа, и сега на първо време трябва наново да се контролират над 50.000 заявления за бежански статус. Това ще струва скъпо на немската държава.

  12. 12 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#6] от "Judjuk":

    Напълно съгласен. Хората на всички по-ключови позиции в администрацията са подбирани от време оно не според професионалните си качества, а по роднински връзки и на-вече според готовността си да облужват управляващите и свързаните с тях бизнес и политически интереси.
    Това между другото е на-видно в Софийските офиси.
    Малкото добро което се прави а само за измиване очите на материала и половината е про-форма.
    Никаква реална реформа в администрацията даже не е започвала - няма политическа воля и интерес за това. Всичко е имитация за пред Европа и електората.

    "Геният може да стигне до определени граници, но глупостта няма такъв недъг" - Алберт Айнщайн.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK