БДЖ – докога все така ще я караме

БДЖ – докога все така ще я караме

© Надежда Чипева, Капитал



БДЖ-Пътнически превози отново е в цайтнот. Ситуацията в момента с нищо не се различава от тази, в която компанията попада периодично последните години – запорирани сметки заради просрочия по кредитите (в случая по облигационен заем) и невъзможност на дружеството само да посрещне задълженията си. Става въпрос за едни 103 млн. лева, които отдавна трябваше да са погасени. Миналата седмица министерство на финансите отложи решението му с 10 дни (разбирай отпускането на поредния заем за Холдинг БДЖ) и обеща да потърси "отстъпки" от облигационерите. 10-те дни отсрочка изтичат в края на тази седмица и до момента няма сигнал за благоприятен изход от ситуацията.


Всъщност спорадичните заеми за БДЖ Холдинг с цел да се покрият просрочени кредити на дружеството за пътнически превози са само един от "механизмите" за наливане на бюджетни пари в компаниите от групата на БДЖ. Всяка година в закона за държавния бюджет се отпускат субсидии и капиталови трансфери за БДЖ-Пътнически превози, НКЖИ и БДЖ-Холдинг, които приближават последните години половин милиард лева или около 0,5% от БВП и над 2% от всички държавни разходи.


Данните за отпуснатите субсидии за текуща дейност и капиталови трансфери са видни от годишните доклади по отчета за изпълнението на държавния бюджет. Докладът за 2017 г. все още не е публикуван, така че за миналата година все още няма яснота дали отпуснатите в крайна сметка суми на ж.п. компаниите са същите като заложените в приетия бюджет. Предвид това, че миналата лято по спешност беше гласувана държавна помощ на Холдинг БДЖ от 62 млн. лв. (де факто капиталов трансфер), с която да се погасят задължения по кредити и към НАП, то най-вероятно сумата за трите дружества ще е набъбнала над 500 млн. лв. за годината.




Динамиката на разходите от държавния бюджет за дружествата от групата на БДЖ показва, че бремето им върху бюджета и съответно данъкоплатците като цяло нараства през годините в абсолютна стойност. Сумата, изчислена от нас за 2017 г., е вече близо 2 пъти по-голяма от тази, отпусната през 2007 г. Спрямо БВП, обаче, предвид това, че съвкупното производство расте, тези разходи остават стабилни на около 0,5% от БВП. Като част от разходите по държавния бюджет пък общият трансфер от бюджета за дружествата варира в тесни граници между 2 и 2,5% през годините.


Все пак, последната 2017 г. прави впечатление с относително високите суми и в абсолютно, и в относително изражение, най-вече заради извънредната помощ от 62 млн. лв. за холдинга от лятото. 2018 г. също се очертава "гореща" за държавното подпомагане на компаниите от групата. Освен увеличението и на капиталовия трансфер, и на субсидията за НКЖИ с по 10 млн. лева тази година спрямо 2017 г. (съответно на 115 млн. лева и 145 млн. лева), през февруари вече бе отпуснат спешен заем за 31 млн. лева за да се плати на кредиторите по облигационен заем за холдинга. Макар и тази сума да бе отпусната като заем, тя отново потъва в бездънната каца на ж.п. сектора и не е ясно кога и как ще бъде върната (предвид постоянно надвисналите и изискуеми просрочия).


Тепърва ще се решава дали или по-скоро под каква форма да се дадат и едни допълнителни 103 млн. лева – заем или капиталов трансфер, тъй като вероятността да се постигне някакво опрощаване или други отстъпки от облигационерите в следващите 1-2 дни не изглежда голяма. Така, 2018 г. може да постави нов "рекорд" в отпуснатите от бюджета суми за компаниите от групата и за първи път да надхвърли 600 млн. лева, от които:


1/ за БДЖ-Пътнически превози – 175 млн. лева субсидия за текуща дейност и 35 млн. лева капиталов трансфер; отделно около 15-20 млн. лева на година отиват за компенсиране на намалените карти и билети (т.нар. социална функция на железницата). Общо само за пътническия превоз 225-230 млн. лева.


2/ за НКЖИ – 145 млн. лева субсидия и 115 млн. лева капиталов трансфер, т.е. общо 260 млн. лева


3/ 31 млн. лева заем от бюджета за Холдинг БДЖ (вече отпуснат) и много вероятен втори заем за 103 млн. лева, т.е. очаквани към момента 134 млн. лева спешни заеми


На фона на тези огромни суми, данните за превозените пътници показват бързо намаление с всяка следваща година – както заради демографията и намаляващото население, така и заради все по-малко конкурентната услуга на БДЖ спрямо другите начини за транспорт (бусове, маршрутки, лични автомобили, споделено пътуване).


изчисления на ИПИ на база докладите за изпълнението на държавния бюджет, НСИ и МФПрочетете повече на: http://ime.bg/bg/articles/bdj-dokoga-vse-taka-shte-ya-karame/#ixzz5IUqH5BzA

© ИПИ

изчисления на ИПИ на база докладите за изпълнението на държавния бюджет, НСИ и МФПрочетете повече на: http://ime.bg/bg/articles/bdj-dokoga-vse-taka-shte-ya-karame/#ixzz5IUqH5BzA


Графиката по-горе ясно показва бързия спад на пътниците, като от 2010 г. насам намалението е с близо 10 милиона души, или около 1/3. Така, държавният трансфер за БДЖ-Пътнически превози на превозен пътник постоянно расте и от около 7 лева през 2010-2011 г. вече надхвърля 10 лева. БДЖ се превръща в едно все по-скъпо удоволствие за част от населението, което се плаща от останалата част от населението.


Перспектива това да се промени няма, ако се гледат финансовите резултати както на дружеството за пътнически превози, така и на инфраструктурната компания НКЖИ. Освен че традиционно са на загуба, тази загуба се увеличава през 2017 и за двете дружества - от 4,6 млн. лева нетна загуба през 2016 на 8,6 млн. лева за БДЖ-Пътнически превози и от 28,3 млн. лева на 50,7 млн. лева за НКЖИ. В същото време, на фона на намаляващи пътници и отказ от мащабно преструктуриране на дружествата, данъкоплатците ще продължат да плащат сметката. А последната, както изглежда, ще става все по-солена.


Анализът е от Седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.

Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    Един предизвестен резултат от съчетание на некадърност и корупция ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  2. 2 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 804 Неутрално

    докът може да се ТОЧАТ средцтва от държавина бюджет.
    айде 500 милки на бдж-то. наште ора да захлебът.

  3. 3 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1322 Неутрално

    Баце нали ви направи магистрали, за какво ви е БДЖ?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  4. 4 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    Ами нормално - бизнес културата на тази компания е такава. Мениджмънта се назначава по политически признак, работниците и служителите са съгласни да получават малко пари - или срещу НИКАКВА работа, или срещу допълване на възнаграждението с кражби.
    И в един момент не знаеш от къде се вмирисва рибата - мениджмънта ли краде повече или работниците.
    От политически назначения мениджмънт и дейност съответно се стига до неефективна структура, Където мотриса с 3-4 вагона и 4-5 човека персонал обслужват 3-ма пътници.
    А поддръжката на самия път струва майка си и баща си.
    Вместо както в другите държави ж.п. лииите да свързват големи градове с достатъчно пътникопоток и прави линии позволяващи високи скорости. Ние имаме железница виеща се по дефилета и обслужваща села и паланки, като социално дело за което българския народ плаща годишно 150 млн. Ако се дадът тия пари на ползвалите железницата ще се окаже че магат да си платят таксито в двете посоки

  5. 5 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Всички държавни дружества са така направени за да могат да се източват от хората на власт .Днешните силни на деня ГЕРБ и ПФ са на хранилката .Преди това бяха ДПС и БСП.

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски
  6. 6 Профил на Оливия
    Оливия
    Рейтинг: 310 Разстроено

    Аз помня това положение в БДЖ още от 1990 година!!! Дори и от по-рано. Там всичко живо краде от горе до долу или обратно!!! Управляващият аппарат е раздут и неефективен. С тези пари, които се вливат там постоянно, можеше да се направи ново БДЖ!!!

  7. 7 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1554 Неутрално

    Прави се всичко възможно хората да бъдат отказани от ползване на БДЖ.

    Причината е автобусното лоби, чиято задница лъсна при множеството инциденти с автобуси, включително и с фатален край, които бяха замазани от властта. Например с покриваните от ГЕРБ и ДПС "Юнион Ивкони", пътуването с които е ОПАСНО ЗА ЖИВОТА!

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  8. 8 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    Като спрат да се возят хора в БДЖ-то имам тайната надежда, че някой министър ще забележи, че примерно от 10-20 год вече никой не се вози в БДЖ-то и ще реши да им спре бюджета. :)

  9. 9 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1554 Гневно

    Като спрат да се возят хора в БДЖ-то имам тайната надежда, че някой министър ще забележи, че примерно от 10-20 год вече никой не се вози в БДЖ-то и ще реши да им спре бюджета. :)
    —цитат от коментар 8 на realguru


    Точно това е целта на властта: да съсипят БДЖ, да го направят FUBAR и да останат само автобусите накрая. И междувременно да източат каквото има от дружеството. Целта е освен да се даде хляб на фирмите-убийци, занимаващи се с автобусни превози, да се повишава и консумацията на горива, за да е доволен руският господар и наместникът му Златев, който е първа дружка на Бойко Борисов.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10018 Неутрално

    БДЖ има проблем, но всички подобни компании в Европа имат подобни проблеми.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4043 Весело

    Отговора на въпроса в заглавието е много прост - докато се наливат пари... Затегнете кранчето, вземете чуждестранна специализирана структура за управление на закъсали компании, дайте им 20% от съкратените разходи и държавни дотации, и гледайте за 2 години какво ще стане...

  12. 12 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2158 Неутрално

    Направление София - Перник или София - Банкя няма начин да е губещо и да се дотира от държавата. БДЖ е взето като заложник от футболистчета и държавата плаща откупи.

  13. 13 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    Целта е освен да се даде хляб на фирмите-убийци, занимаващи се с автобусни превози
    —цитат от коментар 9 на aleks ivan


    Ако не знаеш съкращението БДЖ идва от Боже Докарай ме Жив. :)

  14. 14 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Желаещи за пътуване с БДЖ има, но всевъзможните невъзможности да си купиш билет отказват. Аз не мога да направя служебно пътуване след 2 седмици, защото не могат да ми издадат двупосочен със спално, няма места онлайн, а вече и офлайн, неясно е защо не желаят да пуснат втори спален вагон. Е как да пътуваш?! А я само да прочетем обещанията в оперативна програма Транспорт, че ще обръщат негативния за БДЖ тренд, само и само да одобрят евфрофондовете пък после юруш на магистралите и автобусите.

  15. 15 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Желаещи за пътуване с БДЖ има, но всевъзможните невъзможности да си купиш билет отказват. Аз не мога да направя служебно пътуване след 2 седмици, защото не могат да ми издадат двупосочен със спално, няма места онлайн, а вече и офлайн, неясно е защо не желаят да пуснат втори спален вагон. Е как да пътуваш?! А я само да прочетем обещанията в оперативна програма Транспорт, че ще обръщат негативния за БДЖ тренд, само и само да одобрят евфрофондовете пък после юруш на магистралите и автобусите.

  16. 16 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Желаещи за пътуване с БДЖ има, но всевъзможните невъзможности да си купиш билет отказват. Аз не мога да направя служебно пътуване след 2 седмици, защото не могат да ми издадат двупосочен със спално, няма места онлайн, а вече и офлайн, неясно е защо не желаят да пуснат втори спален вагон. Е как да пътуваш?! А я само да прочетем обещанията в оперативна програма Транспорт, че ще обръщат негативния за БДЖ тренд, само и само да одобрят евфрофондовете пък после юруш на магистралите и автобусите.

  17. 17 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Мит е че автомобилното лоби е причината за състоянието на железницата.
    Автомобилния транспорт е по гъвкав, динамичен, по близък е до начина на живот на хората. Колко спирки са именувани на села от околността, а се намират на 5 километра от най близкото. В момента пиша от едно такова - има едноименна спирка, прелез с автоматична сигнализация, сградата се ползва само от кантонерите на участъка, до селото е 4,5 км. стръмен коларски път по който може да мине само истински джип. Селото през почивните дни е пълно със семейства с децата си, никой не е дошъл с влак.
    Железниците по други места се справят въпреки конкуренцията. По релсите оперират частни компании.
    На тази крадлива агония трябва да се сложи край.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  18. 18 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    Прави се всичко възможно хората да бъдат отказани от ползване на БДЖ.Причината е автобусното лоби, чиято задница лъсна при ...
    —цитат от коментар 7 на aleks ivan


    До коментар [#7] от "aleks ivan":

    До тук съгласен, нататък - не. Моето продължение:
    - Причината е автобусното лоби, чиято задница лъсна при продължителния саботаж на тол системата. Както и на грешните инвестиции на ред правителства, които не дадоха и стотинка за скоростни железници, които именно със скоростта си могат да конкурират автотранспорта. До степен да се чуди човек това саботаж срещу държавата ли е?
    Оставам с впечатлението, че ИПИ нарочно са си сложили конски капаци за да виждат само проблемите, но не и възможните решения.

  19. 19 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 35 Неутрално

    Приватизацията на британските железници през 90-те от Мейджър и Блеър беше грешка, но приватизацията на нашите ще ги съживи.

    В момента флота е стар и ръждясал (повечето е от 60-те), а линиите неефективни. Хисар-Пловдив, която е работническа дестинация, на ден има само 6 влака, а рано сутринта са 2. За спрвка, рейсовете са на всеки кръгъл час. Пловдив-София, което е един 130 км пробег, с влак се взема за 5 часа, а с рейс за 2,

    Трябва да има наистина голяма промяна. При нас приватизацията трябва да е пълна - фирмата трябва да може не само да пуска влакове, но и да полага релси и строи гари. Държавата е добре да държи едни 40% от дружеството, но ако искаме да имаме железници само това е начинът.

  20. 20 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#16] от "aman":

    И аз предпочитам спално за пътуване до София, но колкото пъти аз и други от семейството ми сме вземали за отиване и връщане, местата на връщане са били дублирани и объркани. Диктуват си данните по телефон, след като ги напишат на бланките и никога не са в ред.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  21. 21 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2628 Неутрално

    Не ползвам прочутата със загубите си компания БДЖ от двадесет години!
    Най-интересното в статията е графиката, от която става ясно – колкото по-малко услуги, толкова повече субсидия!
    И няма нужда да ми обясняват, че "бюджета" поемал загубите.
    Това означава по-малко пари за здраве, образование, пенсии, инфраструктура.
    Нещата вървят по инерция от десетилетия със смешни смени на "чаршафите" и нито един в затвора от проститутките, които крадат от целия народ!
    До кога бе, народе, ще ни правят на луди?

  22. 22 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2352 Неутрално

    БДЖ имат проблеми като калпава фирма още от ранно Тошово време. Работил съм там в Горна и София и тогава беше абсолютен митириз. Нищо не е инвестирано за свестен подвижен състав, удобство на пътниците и т.н. Държавата наследи боклук и до днес няма оправия. Хората откога се возят във влак стрела и вагони без колела, в наще вагони тече и няма къде да се изпикаеш. На Павликени миналата година влака за София закъсня с 15 мин. докато извадят от 00 една заключена жена. Единственото хубаво, което ми идва на ум, направено в железниците, е двурелсовия път София-Мездра и електрификацията на Върбаново-Габрово. Сега разбрах, че отдавна е Царева ливада.

  23. 23 Профил на kmy56562160
    kmy56562160
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Това 21 203 пътници за цялата година ли е??? Все знаех, че е зле положението, но чак пък толкова. Единственото решение е незабавно закриване на БДЖ Пътнически превози и допускането на частни оператори. Явно е, че БДЖ напълно са се дискредитирали като надежден превозвач и хората просто не желаят да ги използват, въпреки цените на билетите, които в повечето случаи са под себестойността си.

  24. 24 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#20] от "zz_s":

    Компанията не е заинтересована да работи ефективно. Колкото по-малко главоболия толкова повече за крадене.
    Ако от същинската си дейност получаваш 25-30 млн, а държавната субсидия е 150 млн, от къв зор да се напъваш да работиш, да мислиш за логистика на вагоните, да изследваш пътнико и товаропотока, да правиш промоционални кампании с намаления, да правиш например комбинирани превози - например с валк София-Бургас и директно от ж.п.Гарата автобус до Приморско, да си усложняваш живота

  25. 25 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#19] от "Nestea":

    Точно така е, има си направления по които си трябва нови скоростни трасета. София и Пловдив примерно все повече се доближават един до друг. А между тях по магистралата трафика е като по градски булевард.
    Другото е връзките с градския транспорт на големите градове. Какво пречи на летище София да имаше спирка на влаковете от южно направление. Но какво се чудя то метростанцията е само за единия терминал.
    Във Варна влака те стоварва на "центъра" до морето, и хората от владиславово трябва да пътуват отново на обратно 10 км. с градски транаспорт.
    За пример в барселона влаковете влизат под земята и кореспондират с няколко спирки на метрото. До основната, гара която е крайна спирка, влака се беше изпразнил.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  26. 26 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#24] от "ЙЕИ":

    +1 и за това трябва да се приключи с държавната собственост и управление на железниците.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  27. 27 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1139 Любопитно

    Добре, че съм се качвал на влак в Западна Еврооа, та разбрах, че имало и друг свят. При нас нещата няма как да се оправят, защото никой не иска да разбутва гнездото с осите. Щото то разтурянето ще е лесната част, въпросът е какво ще правим после... Според мен трябва да се инвестира в основните жп направления през страната, за да се свържат по-големите градове с модерни, двойни, електрифицирани линии, същите могат да се ползват и от Товарни превози, които генерират печалбата на дружеството фактически. Но няма как да се случат подобни пожелания с некадърност и незаинтересованост от управляващите. БДЖ е влак, запътил се отдавна към пропаст и спасение за него няма!

  28. 28 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 888 Весело

    При половин процент от БВП след 170 години ще можем гордо да заявим, че цяла България е работила цяла година за БДЖ-то...

  29. 29 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#28] от "puknatastotinka":

    Може да изглежда половин процент малко, но колко други сектори се борят за повишаване на парите за тях с половин процент от БВП.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  30. 30 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 35 Неутрално

    До коментар [#25] от "zz_s":

    Ако говорим за скоростна отсечка, по принцип тя трябва да е от София за Бургас през Пловдив, Стара Загора, Карнобат и Айтос.Тази ос е най-силно развитата икономически в цяла България и ходенето от Пловдив за София и от Стара Загора за Пловдив трябва да е улеснено максимално. София-Пловдив обаче е добро начало.

    Иначе за връзките с другия транспорт няма да коментирам. В Лондон, например, има дружеството "Транспорт за Лондон", където идеята е пълна интеграция на транспорта и където се гледат хем интересите на частните превозвачи, хем тези на пътниците.

    Като цяло ситуацията не е толкова зле, но трябват генерални промени.

  31. 31 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 889 Неутрално

    Отговорът е много лесен. Когато цената на бензина мине 5 лева литърът.. Дотогава ще има само упражнения по свободни съчинения..:-) Що му трябва на някой да лови влак, като и сам да пътува в колата му излиза същото?? Що му е да лови влак, като с автобус е по-евтино, има по-голям избор и е по-бързо?

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  32. 32 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Всяка уважаваща себе си европейска държава инвестира и субсидира железопътния транспорт. Материали от рода на колко било зле какво целят? Нали ще развиваме екологичен транспорт. Автобусите бълват отрови и се блъскат с тирове. В ЕС автобусният транспорт е считан за втора категория, а при нас повод за хвалба, че се возим в рейсове БЕЗ ДА СИ ПОСТАВЯМЕ КОЛАНИ и да хулим влаковете. Приватизирането на сектора не решава ситуацията, а е неизгодно и спорно решение. За справка Англия, където оценяват приватизацията като грешка

    malart.blog.bg
  33. 33 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Проблемът не е, че се краде, това е донякъде. Проблемът е, че това е социална услуга за пенсионери и други групи, които ползват намаления. Почти никой не използва БДЖ, ако си цени времето и търси удобство. Освен това цените без отстъпка са почти като на автобуса и ако вече имаш кола то не си заслужава.

    Това дружество не може да работи на печалба и въпросът е ако за всяко пътуване се дават 7 лева субсидия, няма ли по-добър начин за разпределяне? След 5 години пътниците ще са 15 млн. и 10 лв. За пътуване субсидия, защото разходите няма да мръднат.

  34. 34 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 35 Неутрално

    До коментар [#32] от "malart":

    Разликата между старото дружество Британски железници и БДЖ е тази, че БР, даже с оскатено финансиране от Тачър и липса на инвестиции, пак е работило на печалба. Иначе самата приватизация на британските железници е фарс - на операторът се дава цяла област от страната, където той може да пуска влакове, но не може да се полагат релси. Самата система предполага монопол и се получава куриозът Лутън-Лондон в пиков час да струва 60 паунда в едната посока.

    В други държави, като една Италия, например, по трасето се движат и частници и държавни фирми. Трениталия се държи на 50% от държавата и е за пътнически дестинации, докато скоростните отсечки се управляват от компании като Итало. Цяла Северна Италия - от Торино до Триест - и на юг до Болоня и Рим е покрита с релси и на ден превозва толкова пътници, колкото БДЖ за една година. За връзките с Франция, Швейцария, Словакия, Хърватия и Австрия няма да говоря.

  35. 35 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1646 Неутрално

    "БДЖ се превръща в едно все по-скъпо удоволствие за част от населението, което се плаща от останалата част от населението."

    В онлайн изданието Webcafe преди месци имаше аналогичен материал, който се отнасше до скандала във Френските железници.
    Материалът разбира се беше доста по-читав от този по-горе.

    I Want To Believe
  36. 36 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 557 Неутрално

    До коментар [#32] от "malart":

    Няма хулене в статията. Констатира се липсата на подобрение на показателите на дружеството, въпреки наливането на пари и реформите. БДЖ не е алтернатива в момента на коли и автобуси. Правим ли нещо или орязваме пътническата услуга и остават само най-натоварените линии и товарните превози. Сравнения с други големи страни не са съвсем уместни. Тук си за два часа няма от най-големия ти град до втория най-развит по магистралата. БДЖ предлага ли алтернатива? Нека да сме реалисти, какво е положението.

  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8379 Неутрално

    То коя област не е в цайтнот. Неграмотни чиновници, пари , изхарчени за глупости, безхаберни политици, това е днес България.

  38. 38 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Като експерт и професионалист с огромен опит в транспортния бранш, мога да заявя следното. Национална компания железопътна инфраструктура се управлява старомодно, от закостенели дърти кадри и само усвоените криво ляво големи инвестиции в по линия на ОП Транспорт (повечето от които за софийското метро) горе долу накланят оценката ми на 3.20 по шестобалната система. БДЖ Карго се управлява добре, въпреки огромната и не особено гъвкава структура, а и наследени проблеми. БДЖ Пътнически превози е едно от най-малоумните неща в България и Европа, а може би и в света. С най-скъпия, луксозен и удобен еко-транспорт се върти някаква смехотворна криво-разбрана социална политика без точна оценка на ефекта от нея и защо и кому е нужна. Нямам против социалните политики, но бих искал да ги води социалното министерство - да раздава купони или да купува билети и карти от БДЖ на нормални цени и да ги раздава без пари, от мен да мине. Но не и транспортна компания да провежда социална политика.

  39. 39 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#23] от "kmy56562160":

    21 милиона, приблизително. Би трябвало да ги наричат пътувания, а не пътници.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  40. 40 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#37] от "Роси":

    Ми индустрията върви нагоре, защото не е подчинена на чиновници, а на парите.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  41. 41 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Начина на мислене в БДЖ Пътнически превози е изключително старомоден, останали са на нивото на Барон Хирш, построил първите жп-линии по нашите земи. Шансът на БДЖ Пътнически превози е да се прицели в ПЪТНИЦИТЕ, и в ПЪТНИКОПОТОЦИТЕ, а не в жп-линиите, гарите и другите жп-ейски неща. Хората в днешно време се концентрират в големите градове, големите икономически центрове - София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Маришкия басейн с тецовете и мините. Всеки ден милиони българи ходят на работа там и се прибират от работа. Ако се хванат тези потоци, за седмица БДЖ ще превозва колкото за година. В самите градове жп-лините минават покрай квартали с население от 50-100 хиляди души, но там нямат спирки. Спирки и цели прясно ремонтирани гари има в села с 150 пенсионера, обаче. Всеки ден стотици хиляди пътници кацат и излитат от български летища, а жп-линиите минават близо, но покрай летищата. Първата работа на новите концесионери на летище Пловдив беше да поискат жп-гара от транспортния министър. Няма нито един единствен истински бърз, експресен влак, който да е луксозна алтернатива дори на транспорта с лични автомобили, въпреки че голяма част от София-Пловдив-Ст.Загора-Бургас, и Пловдив-Димитровград-Свиленград са ремонтирани за скорости над 200 км час. БДЖ трябва да се цели в средната класа, дори богатите българи, а не в ромите, пенсионерите и учениците. Там е големия потенциал. Нека социално-слабите да ги подкрепя социалното министерство със социални мерки и програми. Нека БДЖ да си гледа ТРАНСПОРТНИТЕ политики, а производителите на кренвирши - кренвиршите. На БДЖ Пътнически превози му трябва модерен мениджмънт, най-добре чужденец да се наеме, щото в България не виждам кой би се справил. И финансова подкрепа за преход към модерна железница, ориентирана към хората и пътникопотоците.

  42. 42 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#38] от "the_european":

    като човек от бранша, вярваш ли че хора от системата могат да съставят стратегия за развитие.
    Наблюдавал съм, че и съм участвал в планиране на задачи след ограничаване на бюджета - вътрешните хора не могат да измислят нищо друго, освен да ограничават дейност само и само институцията да продължи да съществува. Продължава да съществува, но вече работа не върши, а продължава да харчи пари.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  43. 43 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#42] от "zz_s":

    Ами затова смятам, че външен за системата човек, чужденец, с изявени мениджърски способности и визия, с подкрепа от правителството, би се справил.

  44. 44 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 787 Весело

    До коментар [#43] от "the_european":

    Аз писах по по-предние ти пост. На едно мнение сме :)

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  45. 45 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    За хората от бранша :-)
    ЖП превозите са ефективни само при средни разстояния и големи товаропотоци.
    Например за пътничеките 5-8 часа превоз при 160 км значи трябва да имаме линии от 800-1200 км, ААА такива нямаааа. Айде да огледнем товаропотоците - в европейските страни има линии само ако пътникопотока надвишава 500 човека на час. А оценката за най натоварената линия Пловдив- София 250-300 човека на час.
    Айде сега смятайте и си мислете кога БДЖ може да излезе на печлба- отговора е НИКОГА. Винаги ще трябва да е субсидирана и да има социален елемент - например имаме тясна магистрала Тракия за да се намали потокът на пътници по нея правим бърза жп.линия която да взема Пловдив -София максимум за 2 часа и цената на билета да е 15-20% под този за автобусен превоз. Плюс влакове на всеки час от 6 до 20

  46. 46 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1520 Весело

    "БДЖ – докога все така ще я караме?"
    До края,до кога?!?:))))))))) Да не би,да има някакви илюзии?1??Е,вярно е,че този край е максимално отдалечен в необозримото бъдеще,но все пак,някаква надеждица има....:))))
    Как,по дяволите се изпуска такава лапачка?!?
    "1/ за БДЖ-Пътнически превози – 175 млн. лева субсидия за текуща дейност и 35 млн. лева капиталов трансфер; отделно около 15-20 млн. лева на година отиват за компенсиране на намалените карти и билети (т.нар. социална функция на железницата). Общо само за пътническия превоз 225-230 млн. лева.
    2/ за НКЖИ – 145 млн. лева субсидия и 115 млн. лева капиталов трансфер, т.е. общо 260 млн. лева
    3/ 31 млн. лева заем от бюджета за Холдинг БДЖ (вече отпуснат) и много вероятен втори заем за 103 млн. лева, т.е. очаквани към момента 134 млн. лева спешни заеми."
    Чудесно! Е,"...данъкоплатците ще продължат да плащат сметката. А последната, както изглежда, ще става все по-солена." и "... БДЖ се превръща в едно все по-скъпо удоволствие за част от населението, което се плаща от останалата част от населението.",но населението си иска "...т.нар. социална функция на железницата"!:)))) Това е положението."Параграф 22", пасти да яде!:)))




  47. 47 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 453 Неутрално

    До коментар [#26] от "zz_s":

    Това е целта на занятието. Съсипване на БДЖ, разпродажба и приватизация. Ако искаха работеща железница отдавна можеха да я реформират. Защо закупени с обществени средства вагони в момента са в ръцете на частни превозвачи?! Защото всички (се) тичат за приватизация.

  48. 48 Профил на Chung Kuo
    Chung Kuo
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Не пипайте една от дойните кравички на Баце и Шиши, че ще вземат да си отидат в Рашастан и горките тролове ще трябва да си намерят истинска работа!

  49. 49 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    БДЖ трябва да се реформира до социална компания - да се извършват превози там, където е социално необходимо и отговорно.
    Останалото се закрива....ако се намерят частници, които смятат, че дадено направление е рентабилно - пускат влакове, плащат на Железопътна Инфраструктура и така...

  50. 50 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3780 Неутрално

    В БДЖ ситуацията е неспасяема според моето скромно мнение

  51. 51 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2462 Весело

    Поръчайте независима (ама наистина) оценка на пасиви/активи и излезте с акции на борсата. Нека са с номинал по 20 или 50 лева. Така акционерите ще ви оправят (ама не в оня смисъл).
    И аз ще си купя една акция- щото сте ми последвали съвета ;-)

  52. 52 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 557 Неутрално

    До коментар [#41] от "the_european":

    Прав си да, но сметките не са съвсем така. Всеки ден на работа ходят вероятно над 2 млн. човека, но само малка част, 200-300 хил. биха използвали влак или използват. Ако се разшиви мрежата може да се увеличат. В България активното население е сравнително малко, за да си мислим, че можем да имаме жп система като в Италия, Германия или ЮК. Нека не се лъжем. Но има райони, където може би нови линии, свързващи големи индустриални зони с градовете имат смисъл.

  53. 53 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 35 Неутрално

    До коментар [#45] от "ЙЕИ":

    Проблемът е, че трябва нови гари и мрежа в САМИТЕ градове, както е казал колегата по-горе. Хисаря-Пловдив, Пловдив-Хисаря рейсовете са горе-долу на всеки кръгъл час, са с по 40 места всеки и винаги са пълни. Само за 10 часа това са 400 хора превозени. За линията Карлово-Пловдив няма да кометирам, нито пък за Асеновград-Пловдив.

    Липсва мрежа в самия Пловдив и села/градове като Белащица, Куклен, Брестник, селата около Стряма и т.н. Само една линия между Пловдив и Куклен или повече влакове между Асеновград и Пловдив ще правят за 3-4 месеца, колкото цялото БДЖ за година. Пределно ясно е, че държавата няма парите, капацитета и кадрите да направи нужните промени. За това - приватизация и само напред.

  54. 54 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2971 Неутрално

    Каквато е държавата, такива са и железниците. БДЖ е еталон на разюзданата, разкапваща се, пропадаща държава. Как си го представяте да е другояче? БДЖ може да просперира, ако си смени държавата.

  55. 55 Профил на Georgi Popov
    Georgi Popov
    Рейтинг: 260 Гневно

    Този, който е изработил графиката, трябва да е от онези прословути 80%, или нарочно е искал да заблуди читателите с неясната дименсия - трябваше дясната скала и графиката да бъде в "милиони превозени пътници" с числа от 5.0 до 35,0 , за да спи спокойно читателят, който е възприел последната година като 21300 души.

  56. 56 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#4] от "ЙЕИ":

    Мениджмънтът.. А това, че обслужва села и паланки е отглас от комунизма, когато там имаше работа и съответно живот. Сега работа няма, животът крета и железницата е едва ли не единствената връзка с цивилизацията....

  57. 57 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#11] от "hamiltonf1":

    Ще я нарежат за скрап, това ще стане. Западните хиени, "оптимизатори на разходи" това умеят да правят - за 30 години кражби и разтуряне не го ли разбрахте?

  58. 58 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#36] от "skyfighter":

    БДЖ си е чудесна алтернатива в много случаи (не знам за Вас, но аз пътувам с влак...).

    Но статията по-горе ми изглежда една небрежна прелюдия към нещо отдавна чакано и лелеяно и все пак изненадващо - а именно - уволнението на ръководството на БДЖ. Защо чакано? Защото това ръководство в момента е в управлението на групата с кратко прекъсване (и частична смяна на някои от действащите лица) от 2009 г. насам и за този период компанията достигна дъното и продължава да копае. Такава съсипия, некадърност и нагаждачество не е имало (с малки изключения, но е редно да отдам почит на тези 10-15% наистина стойностни и кадърни хора, които с много преданост, отдаденост, старание на мускули все още крепят положението!). А защо тогава изненадващо? Ами защото това ръководство е от котилото на ГЕРБ и е бетонирано в структурите за БДЖ.

    Та, интересно, откъде се просмуква новината и кога ще станем свидетели на втора серия?

  59. 59 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#53] от "Nestea":

    А разликата от 40 до 500? когато от Хисаря до Пловдив почнат да пътуват по 500 чов на ЧАС не на ден, тогава може и да има някакъв смисъл. Но то тогава Хисаря трябва да е с 40-50 хил. население ,а в нея живеят 7 хил. И намаляват.

  60. 60 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    До коментар [#4] от "ЙЕИ":

    Де да се обслужваха села и паланки...

    За мен социалната функция на БДЖ-то е безплатният превоз на циганите - справка отсечката Ихтиман-София и обратно.

    Дотациите за социалната дейност не ги разбирам - намаление от цените дават и частните автобусни превозвачи. Да не би на тях някой да дава бюджетни субсидии?

    Стига ж.п-ейците са плакали за конкуренцията от мръсните частници. Защо в Гърция железниците са най-големият автобусен превозвач?

  61. 61 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    Това 21 203 пътници за цялата година ли е??? Все знаех, че е зле положението, но чак пък толкова. Единственото решение е незабавно закриване на БДЖ Пътнически превози и допускането на частни оператори. Явно е, че БДЖ напълно са се дискредитирали като надежден превозвач и хората просто не желаят да ги използват, въпреки цените на билетите, които в повечето случаи са под себестойността си.
    —цитат от коментар 23 на kmy56562160


    Но са над конкурентните автобусни.

  62. 62 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    До коментар [#51] от "balgariez":

    Кои ще са тези акционери? Лудниците постепенно ги закриват.

  63. 63 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    До коментар [#51] от "balgariez":

    Кои ще са тези акционери? Лудниците постепенно ги закриват.

  64. 64 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 35 Неутрално

    До коментар [#59] от "ЙЕИ":

    Другите са с кола е лесният (и незадоволителен отговор). Друг е въпросът, че цените на билетите няма да са както сега, а ще бъдат като тези на рейсовете. БДЖ като организация може да бъде съвсем спокойно на печалба, но това ще означава нови релси, кадрови промени и разписания, а понякога и закриване на определени маршрути.

  65. 65 Профил на xqv31309910
    xqv31309910
    Рейтинг: 837 Весело

    2007 година, Финландия, пътуване от Тиккурила (централна ЖП гара на Хелзинки) до Лаппеенранта. Някои от вагоните на трена са на два етажа. Милслим си хайде да се качим да пътуваме на втория етаж. О, изненада - вторият етаж е за майки с деца, има обособени кътчета за игра на деца, обезопаснени, пълни с детски плюшени играчки и топки. Слязохме надолу. На всяка седалка има жак за слушалки, с бутони за избор на радиостанция и регулирани силиата на звука. На 3-4 места на тавана на вагона има ЛСД дисплей, показващ дата, чес, текуща скорост на влаковата композиция. На моменти скоростта беше 197 км/ч. Оповестяваше се всяка спирка 2-3 пъти предварително на фински (суоми), шведски и английски език. А информацията писмено се появяваше на ЛСД дисплеите. На всяка ЖП-гара имаше устройство, от което използвайки дебитната си карта си купуваш билет за влака. Можеш да се качиш и без билет, а кондуктора най-любезно ти издава чрес преносимото си ПОС-устройство.
    В България кога?

    ===
    На суоми ЖП гара е Маткакескус.

    100% антикомунист, ненавиждам ГЕРБ и ще си остана парламентарно непредставен. 100% ЗА БЕЛЕНЕ. Инженер-енегретик.
  66. 66 Профил на deutscher._
    deutscher._
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Има само едно спасение - да се разтури 100÷-ия крадлив социализъм в БДЖ и се започне най-сетне да се работи за изграждане на система върху пазарни принципи от А и Б.
    Няма и не можем да откриваме топлата вода ние. Много сме закъсняли !
    Иначе каква Европа и какви 5 лева ! !

  67. 67 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Ами полагат се героични усилия хората да бъдат отблъснати от железниците и да бъдат насочени към автобусните превози, разбира се в полза на олигархията, която държи големите фирми.

    О да, а когато приключат ремонтите ще се появят и частни превозвачи с нови и хубави влакчета, които съм сигурен че ще получат удобни и атрактивни часове за тръгване и пристигане в големите градове. На държавното дружество ще му оставят старите вагони и ще ги принудят да обслужват само губещи линии.

    Тези схемички ги отработват вече почти 30 години.

    Иначе железниците са много удобни за пътуване, а в последно време персонала наистина полага усилия да се случват нещата. Чисто е, движат се по график, има консумативи в тоалетните ... ама се вдига шум само когато има някакви проблеми. Качете се, пътувайте, на мен ми допада, макар че в последно време май повече с кола се придвижваме ...

    preklara rara
  68. 68 Профил на Йосиф Давыдович
    Йосиф Давыдович
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Не мога да разбера каква е тази неприкрита омраза към БДЖ? Нима списващите коментари не могат да разберат, че никоя модерна страна не може да съществува без железници? Ако се оставят БДЖ- пътнически превози да фалират, то няма да има кой да плаща такси на НКЖИ, т.е.и тя ще фалира, тогава няма да има и частни товарни прревози и БДЖ товарни превози. Тогава страната няма да може да си изнася металите които призвежда и да превозва кисилината от медните пяроизводства до Девня, ако се затворят тези производства около десетина милиярда износ няма да се осъществят! После и други компании ще фалират. Дали държавата няма да изгуби повече от 500- 600 милиона лева от данъци на година толкова са субсидиите на БДЖ пътнически превози + капиталните транфери към НКЖИ за ремонти на линии?
    А и качествотона БДЖ не е чак толкова зле съотносимо с цената. Преди 2-3 седмици пътувах от Ямбол за Варна за преглед на отиване с рейс за 16 лева, а на другия ден се прибрах с влака обновен и доста приличен за 6.50 лв пенсионерски. Разликата в качеството определено бе в полза на влака независимо, че влака пътува половин час повече. И аз не бях пътувал двадесетина години по БДЖ и останах изненадващо очарован. Влакът бе по-чист, по-евтин и несравнимо по-удобен за един възрастен човек, но все пак вагоните бяха празни наполовина.
    Ако прегледаме какви са субсидиите и цени билетите към желениците в другите европейски страни например в Германия е над 20 млрд евро на година и ги сравним с нашите цени и субсидии,и ако бъдем напълно безпристрастни, ще излезе че нашето БДЖ дава не лоша услуга за цената, която плащаме ...

    Расстаются друзья. Остаётся в сердце нежность… Будем песню беречь. До свиданья, до новых встреч.
  69. 69 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#68] от "Йосиф Давыдович":

    В Германия ДойчеБан е частна компания и получава субсидии само за късите разстояния - т.е. крайградските превози, за дългите превози субсидии НЯМА.
    Министерството на транспорта е собственик на ж.п. линиите(там влизат основните капиталови субсидии), по които могат да се движат и други частни и общински компании - Такива има над 50

  70. 70 Профил на xxl17532244
    xxl17532244
    Рейтинг: 335 Неутрално

    Вижте колко депутати са директни собственици или близки на автобусни фирми и ще ви стане ясно защо БДЖ е в днешната ситуация. Цялостната политика от години е да се реже в БДЖ за да се дава приоритет на автобусния транспорт. Неслучайно всички мутренски и прочие ДПС обръчи са с участие в този бизнес. Попитайте и защо се забрани южер, блаблакар и пр. Защото все още е Бантустан, а в Бантустан няколко племенни вожда обичат да налагат своето...

  71. 71 Профил на xxl17532244
    xxl17532244
    Рейтинг: 335 Неутрално

    Вижте колко депутати са директни собственици или близки на автобусни фирми и ще ви стане ясно защо БДЖ е в днешната ситуация. Цялостната политика от години е да се реже в БДЖ за да се дава приоритет на автобусния транспорт. Неслучайно всички мутренски и прочие ДПС обръчи са с участие в този бизнес. Попитайте и защо се забрани юбер, блаблакар и пр. Защото все още е Бантустан, а в Бантустан няколко племенни вожда обичат да налагат своето...

  72. 72 Профил на pavkata2010
    pavkata2010
    Рейтинг: 482 Неутрално

    До коментар [#19] от "Nestea":
    "За спрвка, рейсовете са на всеки кръгъл час. Пловдив-София, което е един 130 км пробег, с влак се взема за 5 часа, а с рейс за 2,"

    Справката Ви е грешна! Най-бавния пътнически влак взема разстоянието Пловдив-София за 3:04 ч, а най-бързия 2.36 ч!
    След тази справка е безмислено да се коментира другите Ви писания.

  73. 73 Профил на pavkata2010
    pavkata2010
    Рейтинг: 482 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK