Съжалявам, НАТО. Тръмп не вярва в съюзници

Тръмп

© Reuters

Тръмп



До неотдавна европейците вярваха, че въпреки тежките думи на Доналд Тръмп Вашингтон никога няма да застраши своите съюзи от времето на студената война. "Не четете неговите туитове, следете действията му", бе казал висш американски служител на европейските си колеги, когато бил повдигнат въпросът за бъдещето на трансатлантическите отношения.


Колко дълбоко сгрешихме, като се доверихме на тези думи. В крайна сметка важни се оказаха именно туитовете.


Часове преди трепетно очакваната среща на върха на НАТО в Брюксел президентът Тръмп упрекна Германия, един от най-близките съюзници на Америка в исторически план, че е "пленник" на Русия – колкото и смешно да звучи това, – а държавите от НАТО нарече "длъжници".
Явно президентът Тръмп реши да пренебрегне призива на председателя на Европейския съвет Доналд Туск: "Скъпа Америка, уважавай своите съюзници, защото те не са много".




Според Доналд Тръмп съюзниците на Америка символизират всичко сбъркано във външната политика на страната му. В интервю от 1990 г. пред списание "Плейбой" той казва, че САЩ "защитават богати нации срещу нищо – нации, които щяха да бъдат изтрити от лицето на земята за 15 минути, ако не бяхме ние". Те се "смеят на нашата глупост". Оттогава възгледите му изглежда не са се променили съществено.


Време е европейците да признаят, че в света на президента Тръмп няма място за съюзници.
Реакцията на Европа на тази нова реалност напомня за Стиви, героинята от пиесата на Едуард Олби "Козата, или коя е Силвия?", която разбира, че съпругът ѝ се е влюбил в коза. Шокът е толкова голям, че Стиви просто отказва да го проумее. Тъкмо това прави Европа сега. В навечерието на срещата на върха на НАТО президенти и премиери отново повтаряха познатите думи за трансатлантическите отношения, сякаш нищо не се е променило след избора на Доналд Тръмп за президент.


Ето защо европейските лидери са толкова изненадани: не е трудно да си представиш политически лидер от традиционните партии да води предизборна кампания с обещания да построи стена на границата, да премести в Йерусалим посолството си в Израел и да накаже китайското правителство заради неговата икономическа политика. Традиционните политици лесно обещават подобни неща, но след като вземат властта, никога не превръщат думите си в дела.


Вероятно канцлерът на Германия Ангела Меркел и президентът на Франция Еманюел Макрон са имали точно такава представа за Тръмп. Чели са туитовете му, но очаквайки го да се появи на срещата на Г-7, са били убедени, че никога няма да действа по този начин. Как би посмял пред лицето на толкова зрели хора в залата? Ала той прави точно това. Отново и отново.


Подобно на останалите днешни популистки лидери президентът Тръмп съзнава, че неговите отношения с избирателите зависят от изпълнението тъкмо на най-радикалните му обещания. Защото успехът на един популистки лидер зависи не от това дали може да решава проблемите, нито дали се представя по-добре от своя предшественик. Всичко, което един популистки лидер трябва да прави, е да бъде различен от традиционната линия на поведение – да прави това, което традиционните политици няма да направят никога. Например да обиди Германия.


Причината Европа да е толкова уязвима в епохата на Тръмп е, че тя гледа на себе си като съюзник на Америка. (Това е напълно основателно: все пак европейците са били съюзници на Америка през последните 70 години.) Но в света на Доналд Тръмп не съществува концепция за съюзи. Причината за неговото недоволство не е в нивото на европейските военни разходи, нито в позицията на Европа за Иран. Проблемът е, че в един свят, в който Америка е рушител, а не гарант за стабилност, съюзниците се превръщат в бреме. Те имат очаквания и изисквания, които ограничават американските политики, независимо дали става дума за преференциално търговско споразумение или за ангажимент за съвместни военни учения. Още по-лошо е, че те настояват за предвидимост и реципрочност, което напълно се разминава с представите на Тръмп за света.
Ако погледне през изкривения светоглед на Тръмп, човек би видял не приятели и врагове, а фенове и врагове. Феновете са лоялни независимо от всичко. Те не очакват реципрочност. Враговете също са ценни, защото помагат за решаването на проблемите. Можеш да утвърдиш властта си, като ги пречупиш, или като се сприятелиш с тях. Подходът на администрацията на Тръмп към врага Северна Корея е най-добрият пример в това отношение. Отношенията с Русия – Тръмп ще се срещне с Владимир Путин – също могат да се превърнат в такъв пример.


Европейците са обречени, ако мислят, че най-важният въпрос пред тях е как да спасят съюза си със САЩ. Времето за това е изтекло... Предизвикателството пред лидерите на Европа е да се научат да живеят в свят, в който Америка няма съюзници.


Като начало могат да покажат, че се отнасят сериозно към необходимостта да се погрижат повече за собствена си сигурност, инвестирайки в автономна европейска отбранителна способност, без да разчитат прекалено на САЩ. Европейците трябва също да разберат, че единството им е наистина важно, но би било от полза, ако бъдат и малко непредвидими. Биха могли да се откажат от заучената си поза на безпомощност, когато става дума за Русия.


Логиката на света след студената война е, че САЩ упражняват глобалното си влияние, като пазят и разширяват своите съюзи. Но тази логика вече не работи. Най-голямата опасност пред Европейския съюз е да се превърне в пазител на статукво, което вече не съществува.


"Дневник" препечатва статията от портала "Култура", англоезичната версия на текста е публикувана в "Ню Йорк таймс".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    И съюзниците не вярват в Тръмп.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8668 Неутрално

    "Европейците са обречени, ако мислят, че най-важният въпрос пред тях е как да спасят съюза си със САЩ. Времето за това е изтекло... Предизвикателството пред лидерите на Европа е да се научат да живеят в свят, в който Америка няма съюзници."

    Те със сигурност вече са наясно с обстоятелствата. Ще трябва да почнат да се държат с Тръмп така, както той с тях, сдържано и пресметливо.

  3. 3 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    Добре бе, Иване, ти не можа ли да разбереш, че ерата на псевдолибералните изпълнения свърши. :)

    Умре, капут, финито, енд, гайм овер.

    Тръмп ясно го каза на Европа. Кажи с кое не си съгласен. Германия купува газ от Русия за милиарди и бюджета и за отбрана е под 2%. Има 5-6 летящи самолета от 140, примерно. Единствената и подводница не функционира. От 200-300 танка, я 20-30 работят, я не. И иска американците да я пазят от някой друг. :)

  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4092 Любопитно

    Хубава статия дано и управляващите в Брюксел имат ВЕЧЕ същото виждане!Европа трябва сама да отстоява това което е...държейки Тръмп колкото може по-далеч!Европа е люлката на цивилизацията и трябва да се държи като такава!!!А пуяка да се пери в собственият си кокошарник

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    Има нещо, което куца в този анализ и то е, че какъвто и да е Тръмп, тук става дума за Съединените щати - демокрация, изградена върху система на разделение на властите. САЩ не са на Дони Дъмб, както Китай е на Си, а Русия е на путин. Тръмп не е в състояние да отмени базовия американски интерес от съюз с Европа. Че нанесе щети на този интерес е повече от ясно, но този интерес е обективен и съществува вън и независимо от оранжевата глава.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  6. 6 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    А ЕС още не сме да им сложи визи на американците, въпреки, че ние и още 4 страни не можем да пътуваме до там безвизово.
    Дори и Ню Йорк Таймс им подсказва - вълчи времена идват, забравете миналото и си пазете гърбовете.

  7. 7 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1296 Весело

    80% от военната мощ на НАТО е на САЩ! Т.е. останалите "съюзници " формираме останалите 20 %. Всеки сам да си направи изводите!

  8. 8 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    До коментар [#3] от "realguru":

    Нищо не е свършило, а тепърва започва :)

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  9. 9 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2024 Неутрално

    ...И иска американците да я пазят от някой друг. :)
    —цитат от коментар 3 на realguru


    Нищо подобно не чака.

  10. 10 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2535 Весело

    "...пиесата на Едуард Олби "Козата, или коя е Силвия?", която разбира, че съпругът ѝ се е влюбил в коза"

    Новината м/у другото пропагандира "ненатрапчиво" скотоложество (зоофилия) 😈 .
    Одобриха ли го вече от "4 лапи" и другите НПО-та ?!

  11. 11 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    Много добре написано. Съгласен съм с Кръстев.

  12. 12 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2624 Неутрално

    До коментар [#3] от "realguru":

    Това че е грешно и подло Меркел да пълни гушата на Путин е ясно,но се замислих за друго. Германия е къде повече,къде по-малко васална страна на САЩ. Какъв е смисълът тогава тя да заделя огромни средства за оръжие?

  13. 13 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Крайно време е да се озапти щението на Германия за бизнес с който и да е , но за сметка на всичките 27 в ЕС.
    100 пъти казаха на Геррмания, че СП 2 буквално ще срути сигурността в ЕС, но не!, Меркел едно си зане и това си бае.
    После покани няколко милиона папла, сега реве за солидарност.

    Идването на власт на Тръмп, просто е предвестник, че е свършено с неолиберализма и мулти-култи глупостите.

    Благодарение на Меркел и останалите левичари, сега се надига откровена фашистка вълна в ЕС.

    Не може срещу интересите на хората да ги принуждаваш да вършат или търпят нещо, само защото елита се мисли за много умен.
    В Норвегия вече се обмисля да легализират секса с деца !!!
    Швеция, страната с най-много изнасилвания, ще докарат на власт откровени убийци.

    Меркел и кликата неолиберали разсипаха ЕС !

    А що се отнася до автора, той си получава втората заплата от руското посолство.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  14. 14 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    До коментар [#5] от "меншевик":

    .... Тръмп не е в състояние да отмени базовия американски интерес от съюз с Европа. Че нанесе щети на този интерес е повече от ясно, но този интерес е обективен и съществува вън и независимо от оранжевата глава.
    —цитат от коментар 5 на меншевик


    Абсолютно вярно. Но и препоръките на Ив. Кръстев европейците да инвестират в "автономна европейска отбранителна способност, без да разчитат прекалено на САЩ" и да се откажат "от заучената си поза на безпомощност, когато става дума за Русия" ни най-малко не противоречат на този обективен интерес. Напротив - тяхното изпълнение може само да го укрепи.

  15. 15 Профил на madridchanin
    madridchanin
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Не съм чул някой да е нападнал НАТО. Смешно е да се пишат тъпотии. Срещата започна, ще обсаждат въоръжение и Китай на четири очи. Какво ще се разберат ще го научим след години. Никсън скара Китай с СССР, а сега Тръмп ще се опита да скара Русия с Китай

  16. 16 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#14] от "Един препатил":

    Че европейските страни не инвестират адекватно в собствената си сигурност , с много малки изключения, е факт.
    Но автономна общо европейска отбрана, извън рамките на НАТО не може да има и това трябва да е пределно ясно. Самият начин на взимане на решенията в рамките на ЕС изключва напълно възможността да се вземе оперативно военно решение по някакъв вече възникнал проблем, камо ли по потенциална заплаха. Та те три години спорят за решаването на мигрантската криза и не могат да вземат решение, какво остава за военно такова. ЕС не е държава, а армия без държава не може да съществува.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  17. 17 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#5] от "меншевик":

    " демокрация, изградена върху система на разделение на властите"

    Той Тръмп започна първо да руши американската демокрация.
    Разделение на властите няма когато президента на САЩ си позволява действия като Тръмп.
    След изпълненията му ВЪВ САЩ следваше да му потърсят отговорност.
    Реалността е че републиканците застанаха ЗАД действията му.

    Ако не се опомнят американците Тръмп първо ще разруши демокрацията и разделението на властите във САЩ. Вече успя да разруши отношенията между гражданите и амариканците все повече се разделят на лагери...

    The Tenth Man
  18. 18 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#17] от "Адвокат на дявола":

    Републиканците застават зад него, защото считат, че това ще им помогне да спечелят изборите за конгрес. Част от демократичната политика си е. В момента, в който сметнат, че той е пречка за тях и ще го наритат.
    Но аз имах предвид друго - американската демократична система се е доказала във времето и не се е родил този, който ще я разруши. Ако става въпрос за разделение в американското общество - нито е първото, нито е най-голямото, нека само сравним разделението в обществото по времето на виетнамската война - колосално разделение, въпреки това е преодоляно с времето.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  19. 19 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    До коментар [#16] от "меншевик":

    И за това сте прав. Но под "автономна европейска отбранителна способност" предполагам, че Ив. Кръстев разбира усилване на европейските въоръжени сили и на тяхната интеграция в рамките на НАТО. Не става дума за нещо извън НАТО. Поне засега.

  20. 20 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2624 Неутрално

    До коментар [#19] от "Един препатил":

    Европейците могат да събират само коалиционна армия. Тоест,механичен сбор от НАЦИОНАЛНИ европейски армии,имащи някаква конкретна кауза.

  21. 21 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#16] от "меншевик":

    Дори и САЩ да напуснат НАТО, няма абсолютно никаква опасност някой да нападне държава член на ЕС (военно нападение) и подобно нападение да не бъде отблъснато.

    Франция и стратегическия й ядрен арсенал е достатъчна защита срещу военно нападение.

    The Tenth Man
  22. 22 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#18] от "меншевик":

    "не се е родил този, който ще я разруши. "

    Винаги има пръв път...

    Дано да греша.

    The Tenth Man
  23. 23 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2624 Неутрално

    До коментар [#18] от "меншевик":

    Кога републиканците ще "наритат" Тръмп?! След вторият му мандат ли? Късно е либе за китка. Част от републиканците може да се възпротивят на Тръмп,само ако той направи някакъв невероятен и зрелищен провал.

  24. 24 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#19] от "Един препатил":

    Когато чуеш мурзилка, какъвто е Кръстев, да говори за автономна европейска отбрана, трябва да знаеш че става дума точно за това - нещо извън НАТО. Това е най-прекия път за разрушаване на НАТО.
    Има смисъл европейските държави да се кооперират в отбраната по инициативи като ПЕСКО - развойна дейност, уеднаквяване на стандарти и въоръжения, което би направило разходите много по-ефективни. Има смисъл да се създаде т.нар. военен шенген в Европа, да се подобри логистиката, защото както стана ясно неотдавна положението там е лошо. Има смисъл да се придобиват нови отбранителни способности, които с помощта на интегрираната командна структура на НАТО стават могъща сила. Но само в НАТО - иначе ще слушаме три години спорове за това дали въобще има някакъв проблем и после още сто години дали да се даде военен отговор на този проблем. Както е в ООН. Абсурд.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  25. 25 Профил на voyko
    voyko
    Рейтинг: 3003 Неутрално

    Натам вървят нещата. Заради Тръмп скоро може да няма и НАТО.

  26. 26 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#21] от "Адвокат на дявола":

    Там е работата, че аз лично нямам доверие в това, че големите европейски държави биха имали волята да воюват със силен противник без САЩ, а не, че без САЩ тяхната военна сила е малка - не само Франция, а и Британия е ядрена държава.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  27. 27 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#26] от "меншевик":

    Първо, като те нападнат, какво значение има дали ти се воюва или не?
    Второ , кой е този силен противник.

    Европа няма проблем да се защити.
    Реалния проблем на Европа е "да изнесе" сигурност.
    За Европа е трудно например да направи операция, с която да въздейства на конфликт в БИ или Африка.
    Това е нещото което следва да опправят в Европа ако искат да са независими в сферата на сигурността.

    За отбраната няма какво да се тревожим.

    The Tenth Man
  28. 28 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3637 Неутрално

    ...А ЕС още не сме да им сложи визи на американците, въпреки, че ние и още 4 страни не можем да пътуваме до там безвизово....
    —цитат от коментар 6 на НеКой


    не зная още колко години ще минат, докато на българите им се вдене в кратуните, че за несгодите ни носят отговорност тиквочите от Дондуков 1 и НС, а не бюрократите от Брюксел и Вашингтон.

  29. 29 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#27] от "Адвокат на дявола":

    Работата е там, че нападнатия може да не си ти конкретно - аз не мога да си представя как жабарите примерно биха пратили войска да воюва на терен в Литва. И се почва - ама чакайте сега, ама дайте да преговаряме, ама чл.5 от договора така, ама иначе.
    Докато при щатите няма две мнения - морската пехота ще отиде да се бие, защото и американското общество, и политическото ръководство имат нужната воля за това.
    Американския конгрес притежава правомощието за обявяване на състояние на война, така че с дръмби или без чл.5 ще бъде задействан.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  30. 30 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    До коментар [#24] от "меншевик":

    Не споря. Възможно е Ив. Кръстев да разбира автономната европейска отбрана извън НАТО. Но аз я разбирам така, както сте я описали Вие.

  31. 31 Профил на puhpuhan4o
    puhpuhan4o
    Рейтинг: 712 Неутрално

    Пускам сълза.

    > BEACEFUL REBUGEES :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDddddddddd > BENIS :DDDDDDDDDDDDD
  32. 32 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#29] от "меншевик":

    Явно не ме разбираш.
    Никой няма да праща никакви войски на терен.

    Говоря, че ако условно Русия например нападне някой, а Франция в отговор използва ядрен удар и въпросът е приключил.
    Докато тази опция е реална, никой няма да си и помисли да напада който и да е.

    В твоя сценарий е същото.
    Ако Русия реши да сгази някоя от прибалтийските държави, даже морските пехотинци на САЩ няма да помогнат, ще помогне възможността за ответен удар...

    The Tenth Man
  33. 33 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#32] от "Адвокат на дявола":

    Защо изключваш възможността за конвенционален конфликт?
    Морските пехотинци на САЩ ще помогнат. Ще помогне също така абсолютната вяра на рашистите във волята на САЩ да даде ядрен отговор в случай на ядрена ескалация.
    Най-малко Франция би била страна, която би прибегнала до ядрена ескалация в случай на конвенционално нападение, и както казах, не съм сигурен, че биха рискували ядрена ескалация, за разлика от САЩ.
    САЩ преди време заявиха, че разработват ядрени оръжия с малка мощност, защото на света стана известна руската ядрена доктрина "деескалация посредством тактическа ядрена ескалация". За това рашистите през 2015 година направиха учение, симулиращо ядрено нападение с малка мощност по територията на Швеция. Докато Британския и френския ядрени арсенали са стратегически ALL IN. Тоест тотална ядрена война, този риск те не биха поели освен ако самите те не са обект на ядрено нападение.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  34. 34 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#33] от "меншевик":

    "Защо изключваш възможността за конвенционален конфликт? "

    Защото е много трудно да започнеш конвенционален конфликт с европейска държава.
    Как точно си го представяш да стане?
    Какъв успех може да има нападател "А"при подобен конфликт дори и на етап планиране.

    Смазващата победа на коалицията на желаещите над Садам бе резултат на месеци подготовка и предислоциране. Всички военни анализатори ще ти обяснят, че удивителното във победата над Садам е възможността за организиране на подобна предислокация и чак след това самите бойни действия.

    Хайде пробвай сега да измислиш конвенционално нападение над Европа при което нападателя да е НЕевропейска държава. Планирай не бойните действия, планирай достигането до терен на нападателя и ще разбереш какво имам предвид.
    Поради същата причина написах и че ако Русия реши да смаже балтийските държави и САЩ не могат да им помогнат конвенционално, защото изпращането на терен на необходимите частти е възможно за по-дълго врме отколкото е необходимо на Русия да сгази прибалтика.

    Затова и има такъв термин - възпиране.
    Затова и всички стратегии имат компонента "време за ответен удар"...

    The Tenth Man
  35. 35 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#34] от "Адвокат на дявола":

    Кое му е трудното да започнеш конвенционален конфликт с Европейска държава? Защо мислиш, че НАТО изпрати сухопътни контингенти в Балтийските държави и Полша? Нали уж в НАТО има три ядрени държави, чието ядрено оръжие само по себе си би трябвало да е възпиращо за Русия? Възпиращо е, но за ядрен конфликт, не и за конвенционален.
    Ако следваме твоята логика /подозирам, че това май ти беше предишния никнейм/, точно Саддам не би трябвало да напада Кувейт, защото западът би го засипал с ядрено оръжие. Само че западът отговори конвенционално и го изгони от Кувейт - в Кувейт имаше сухопътна операция и при първата война в Залива.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  36. 36 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    [quote#9:"atmanpg"][/quote]

    Тогаз що реват?

  37. 37 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 950 Любопитно

    Добре бе, Иване, ти не можа ли да разбереш, че ерата на псевдолибералните изпълнения свърши. :)Умре, капут, финито, енд, гайм овер.Тръмп ясно го каза на Европа. Кажи с кое не си съгласен. Германия купува газ от Русия за милиарди и бюджета и за отбрана е под 2%. Има 5-6 летящи самолета от 140, примерно. Единствената и подводница не функционира. От 200-300 танка, я 20-30 работят, я не. И иска американците да я пазят от някой друг. :)
    —цитат от коментар 3 на realguru


    Какво стана с "канцлер акта" ? Отмениха ли го вече американците ?
    Край на окупацията !!!

  38. 38 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4749 Неутрално

    До коментар [#33] от "меншевик":

    Разумни разсъждения, защото стратегията на руската военна машина с използването на ракети със среден радиус на действие (Искандер) с модулни дистанционни заряди позволяващи атаки на цели от 500 до 2,500 км и малки ядрени такива променя доста сериозно картината след прекратяването на съществуващия договор между САЩ и Русия. Географски Калининград повишава степента на риск за съюзниците по НАТО. Обективно погледнато, Русия няма икономическа изгода от атака на големите западни страни с които търгува и чиито технологии са и крайно нужни, да не говорим за решаващото значение на разположените там американски военни контингенти. Но, въпросите с Балтийските страни или Приднестровието не стоят така и един конфликт там може да доведе до повишаване на напрежението в Европа, да не говорим за евентуална ескалация на конфликта с Украйна. В тези случаи отговорът на европейските страни явно няма да е военен предвид риска, а политически и икономически.
    Общо взето не мисля, че системата на американската законност и държавно управление е застрашена, просто адаптацията към една различна администрация е доста болезнена, но ние видяхме подобен процес в по-лека форма и с Джордж Уокър Буш след изборите срещу Гор.

  39. 39 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#35] от "меншевик":

    "Защо мислиш, че НАТО изпрати сухопътни контингенти в Балтийските държави и Полша"

    Защо ли?

    Географията му е трудното.
    Или ти трябва десантен флот в рамер който не същестествува, или трябва да си Русия или Украйна, това му е трудното.

    Дай план как Китай напада конвенционално Европа, да те видим.

    Ако Русия реши да прегази (трети път ти го пиша) Балтийските държави, дори и този изпратен контингент няма да ги спре. Възпиращия ефект на ескалация ще ги спре.
    Нападайки рота морски пехотинци на САЩ, с руска бригада е с ясен край, Руската бригада ще ги смачка. Проблема е че това е нападение над САЩ и ще има отговор.
    Иначе контингента няма да попречи, ответното действие е това което пречи...

    The Tenth Man
  40. 40 Профил на THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Кръстев сякаш влиза в ролята на изкуствовЪд или литературувЪд, който ни обяснява какво искал да каже автора. Смятам за относително очевиден факта, че подхода на Тръмп към политиката е като серия от преговори и сделки и без да се съобразява с някакъв исторически контекст, още по-малко пък с някаква идеология. Твърде стар е да се променя, а пък и живота му преди политиката хич не прави впечатление на следващ конкретна политическа идеология.

    #killwhitey
  41. 41 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#38] от "daskal1":

    Там е работата, че договорът за ядрените оръжия с малък и среден обсег НЕ Е прекратен - Русия просто го наруши брутално. Русия твърди, че ПРО системата в Европа е нарушение на този договор, защото носителите можело бързо да станат ядрени и софтуеъра препрограмиран, което са пълни глупости. В същото време Русия твърди, че обсегът и бойната глава на Искандер отговаряли на договора, а това не е вярно, защото една камара руски генерали се похвалиха за обратното по време на учения.
    По времето на Обама се акцентираше върху усъвършенстване на конвенционалните средства, между впрочем по време на първия си мандат той се опита да преговаря по този договор за ЯО с малък и среден обсег, но рашистите се изнизаха и накачулиха искандери в Калининград. Сега обаче беше даден отговор - триадата ще бъде обзаведена с малки ядрени боеприпаси, за да се отговори на рашисткото предизвикателство чрез доктрината им, чието име посочих по-долу. Това е положението - САЩ са единствените, които имат волята да отговорят на джуджето и го правят, въпреки оранжевия орангутан.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  42. 42 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#39] от "Адвокат на дявола":

    Но ответното действие е конвенционално и сухопътно - за това се искат топки, а не алабализми. Спорът ни започна от там - аз казах, че само САЩ нямат проблеми да изпратят boots on the ground, останалите също ще изпратят, но само ако САЩ са там.
    Несъстоятелна е тезата ти , че Франция с ядреното си оръжие би била възпираща спрямо Русия за операция в Балтика, така, както тя се случи в Украйна и Грузия. Ядреното оръжие действа възпиращо в случай на ядрен конфликт, не за конвенционален - за трети път го пиша!!!

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  43. 43 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3866 Неутрално

    До коментар [#13] от "ironhorse":
    "А що се отнася до автора, той си получава втората заплата от руското посолство"

    Ха ха! Този коментар е достатъчен за брътвежите Кръстеви.

  44. 44 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3866 Неутрално

    До коментар [#13] от "ironhorse":

    Трябва да се отбележи , че поредната путинска хибридка Кръстев помества къде?
    Очаквано в Ню Йорк таймс.

  45. 45 Профил на TPOTOAP
    TPOTOAP
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Ядреното оръжие действа възпиращо в случай на ядрен конфликт, не за конвенционален - за трети път го пиша!!!
    —цитат от коментар 42 на меншевик


    Суецката криза. Израел се изтегля от Египет, където се води конвенционална война, поради заплахата от ядрен удар от СССР.

  46. 46 Профил на Th Henry
    Th Henry
    Рейтинг: 106 Неутрално

    До коментар [#16] от "меншевик":Дори и САЩ да напуснат НАТО, няма абсолютно никаква опасност някой да нападне държава член на ЕС (военно нападение) и подобно нападение да не бъде отблъснато.Франция и стратегическия й ядрен арсенал е достатъчна защита срещу военно нападение.
    —цитат от коментар 21 на Адвокат на дявола


    Сериозно ли? Те в Либия не можаха да действат сами, а какво остава пред организирана армия. Единствената армия в Европа е тази на Обединеното Кралство. Нали ти е ясно, че при конфликт всичките планове са останалите държави просто да забавят руснаците докато американци и британци се разгърнат за да ги посрещнат около немската граница...

  47. 47 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4749 Неутрално

    До коментар [#41] от "меншевик":

    САЩ протестира през юни 2014 нарушение на договора от Русия. Държавният Департамент поддържаше тези обвинения през останалите години, така че де факто договорът е недействителен - добър анализ на https://www.armscontrol.org/factsheets/INFtreaty

  48. 48 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#41] от "меншевик":

    "Русия просто го наруши брутално"

    Не го наруши, а се изтегли от него, което го обезмисля.

    Технически не е нарушение.

    Изтеглянето от подобен договор обаче е по-лошо от това да го нарушиш.

    Тези действия на Русия няма да останат без последствие и смятам че руснаците ще съжаляват за това си изтегляне.

    The Tenth Man
  49. 49 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Любопитно

    До коментар [#42] от "меншевик":

    Каква е ескалацията на конвенционален конфликт?

    И аз за трети път ти пиша, че никой няма да "изпраща буутс он дъ граунд".
    При подобно хипотетично нападение ще има ответен ракетен отговор.

    Разгледай добре ситуацията:

    Русия напада Прибалтика и прегазва каквото има там, НАТО в отговор има опцията да удари почти всичко в европейската част на Русия с ракети.

    Каква е печалбата на Русия от присъствието и във Прибалтика при положение, че ще и разрушат всичко е европейската част?

    Каква би била ескалацията на ответен ракетен удар по обекти в Русия?
    Какъв е отговора на Русия и от там как ескалираме?

    The Tenth Man
  50. 50 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Любопитно

    До коментар [#45] от "TPOTOAP":

    Не е сигурно!

    Израел се изтегли от тези територии, защото ясно осъзнаваше, че не разполага със възможност да ги задържи под контрол.

    Поначало Израел даже и не са сънували, че могат да превземат подобни територии, но неадекватните действия на Египет им ги поднасят. След това обаче идва момента, че окупацията на подобни територии им е невъзможна за изпълнение и ги напускат.

    Тук СССР няма никаква роля...

    The Tenth Man
  51. 51 Профил на ЧИЧО ПЕШО
    ЧИЧО ПЕШО
    Рейтинг: 488 Любопитно

    И съюзниците не вярват в Тръмп.
    —цитат от коментар 1 на Боян Таксиров


    До коментар [#1] от "Боян Таксиров":

    ДО СЕГА СЪЮЗНИЦИТЕ БЯХА СЪЮЗНИЦИ ЗАЩОТО ИЗСМУКВАХА ФИНАНСОВ РЕСУРС ОТ САЩ.
    СПОРЕД ПРЕЗИДЕНТ ТРЪМП ТОЗИ ФИЛМ Е КЪМ КРАЯ СИ И ОТ СЕГА НА ТАТЪК ВСЕКИ ТРЯБВА ДА СИ ПЛАЩА СМЕТКАТА.
    "АМАН ОТ ПРИЯТЕЛИ НА КОИТО АЗ ТРЯБВА ДА ПЛАЩАМ СМЕТКИТЕ" !!!!!

  52. 52 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4662 Неутрално

    Германия теглеше целия ЕС с игрите си в грешна посока.Това трябва да свърши.Европа без САЩ е джудже !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  53. 53 Профил на ЧИЧО ПЕШО
    ЧИЧО ПЕШО
    Рейтинг: 488 Весело

    "Европейците са обречени, ако мислят, че най-важният въпрос пред тях е как да спасят съюза си със САЩ. Времето за това е изтекло... Предизвикателството пред лидерите на Европа е да се научат да живеят в свят, в който Америка няма съюзници."Те със сигурност вече са наясно с обстоятелствата. Ще трябва да почнат да се държат с Тръмп така, както той с тях, сдържано и пресметливо.
    —цитат от коментар 2 на Роси



    До коментар [#2] от "Роси":

    НАПРОТИВ, САЩ БИХА БИЛИ СЪЮЗНИЦИ СЪС ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ АКО ЕВРОПА ЗАПОЧНЕ ДА ПЛАЩА И СМЕТКИТЕ НА САЩ.

  54. 54 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2840 Весело

    Кръстев не мога да го разбера!
    Ама той наистина ли чак сега вдява какво става?

    Ми той Фридман още преди две години и половина обяви на всеослушание, че дошло времето Щатите да се реализират като истинска империя. И ... дойде Тръмп!

    Т'ва е, майка!
    Неотроцкисткият глобалистки имперски модел се провали и бе погребан, като Америка избра другия - на "класическа Империя".
    И се държи напълно адекватно на избора!
    Всичко останало са неизбежни последици ...

    А останалите в старата парадигма адепти на гювеча от перманентната революция сега вият на възбог, че светът се въртял и бил кръгъл, ръйшли!

  55. 55 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#46] от "Th Henry":

    Блажени са вярващите:)

    Не ми се спори с неподготвени хора.

    Не зная защо всички есперти твърдят, че Френската армия е по-силна от британската, ходи им обясни в каква грешка са.

    The Tenth Man
  56. 56 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#52] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Дали?

    Има и друг прочит:
    САЩ без Европа са изолирани...

    The Tenth Man
  57. 57 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#3] от "realguru":

    Германия купува газ от Русия за милиарди и бюджета и за отбрана е под 2%. Има 5-6 летящи самолета от 140, примерно. Единствената и подводница не функционира. От 200-300 танка, я 20-30 работят, я не. И иска американците да я пазят от някой друг. :)
    ---------------------------------
    Колега, срещу парите, които дава на Русия, Германия получава газ, суровини и пазари.
    За 2017 и 2018 г. Германия е дала на САЩ под формата на глоби за Дойчебанк и VW около 21 милиарда долара . Това си е узаконен грабеж и съсипване на конкурентите. Как да ги обичат тогава?!

  58. 58 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#48] от "Адвокат на дявола":
    Не го наруши, а се изтегли от него, което го обезмисля.



    Глупости.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  59. 59 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 898 Неутрално

    2% за отбрана - означава да се купуват с тези пари от съюзниците АМЕРИКАНСКИ оръжия. Защото други не може. Т.е. това е индиректен данък за васалите. Плюс осигуряване на безплатни бази за американските войски.

  60. 60 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3150 Неутрално

    "Европейците са обречени, ако мислят, че най-важният въпрос пред тях е как да спасят съюза си със САЩ."
    Най-важният въпрос е всъщност как да спасят себе си с помощта на САЩ. А от кого се спасяват? От Русия, разбира се! А защо Русия ги плаши, като БВП-то и е сравнимо с това на Белгия? Проблемът не е, че евролидерите не вярват на Тръмп, а че не вярват на себе си. От какво точно ги е страх, това е дълга тема. А защо пък янките не искат да спрат Тръмп и да го въдворят? Просто е. 350 млн Америка не може повече да мъкне 500 млн Европа. Правила го е досега, но вече и да иска не може. Щото яко и духат във врата. Желанието на Тръмп да се освободи от навлеци е естествено и споделено.

  61. 61 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Часове преди трепетно очакваната среща на върха на НАТО в Брюксел президентът Тръмп упрекна Германия, един от най-близките съюзници на Америка в исторически план, че е "пленник" на Русия (1) – колкото и смешно да звучи това, – а държавите от НАТО нарече "длъжници" (2).
    --------------------

    интересно кой е писал тази статия; дневник, давайте информация за авторите на статиите, ако трябва да приемем, че те не са позиви. а сега към текста: не, не е смешно - германия е зависима от русия (точка 1) и НАТО е длъжник на сащ (точка 2).

    преди тръмп, буш и обама баха против стратегически-неправилното решение на германия да се подчини на русия с газопровода северен поток 2. против последния бяха и още няколко страни от европа. германия не обърна внимание на мнението на съюзниците си:

    https://www.cnbc.com/2018/07/11/behind-nord-stream-2-the-russia-to-germany-gas-pipeline-that-fueled-t.html

    относно задълженията на европа към НАТО - тук имаме същата картинна: европа дължи на организацията. това искаше и сега напомня обама, това иска и тръмп - да има чисти сметки в името на добро приятелство:

    https://www.politico.com/story/2016/11/obama-nato-pay-fair-share-231405

    та, кое е смешното тук? въпросът е към редактора на дневник, който е пуснал тази анонимка.

  62. 62 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 876 Неутрално

    европа уверено върви към уродлив комунизъм маскиран кат либерализъм. закон в икономиката е, че всеки напън към социализъм/комунизъм води до социално фиаско, независимо от пропагандните опити да се представя загубата като победа. ако европа не направи завой в социалната си политика и преди всичко не намали държавния контрол за сметка на динамиката в частния сектор ще завърши там де изчезна ссср - в канализацията.

  63. 63 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 354 Неутрално

    Политиката на великия популист Тръмп може да му донесе ползи в краткосрочен план (преизбиране), но в дългосрочен план политиката на икомически изолационизъм ще доведе до провал не само на САЩ, но и на целия свят.

  64. 64 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10305 Весело

    Реакция в стил "реалполитик" без сантименти към добрите отношения със САЩ от времето преди Тръмп...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  65. 65 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1557 Неутрално

    До коментар [#21] от "Адвокат на дявола":Там е работата, че аз лично нямам доверие в това, че големите европейски държави биха имали волята да воюват със силен противник без САЩ, а не, че без САЩ тяхната военна сила е малка - не само Франция, а и Британия е ядрена държава.
    —цитат от коментар 26 на меншевик


    то се видя мощта на Франция Италия и Великобритания срещу Либия, та вкараха малоумната администация на САЩ във война с човек с който буквално преди месец бяха сключили договор

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK