
© Надежда Чипева, Капитал
Фразата, която може би най-добре обобщава реформаторските наклонности на управляващите в България, е "не ме гледай какво правя, а слушай какво ти говоря". Затова повече от десет години постоянно се правят:
- пенсионна реформа, която задържа пенсиите ниски и дефицита в НОИ – все толкова висок
- здравна реформа, която постоянно надува разходите, включително доплащанията от пациентите, а здравните услуги остават с ниско качество
- административна реформа, която не води до съкращаване на броя на заетите в обществения сектор, увеличава разходите за тях и не подобрява качеството на услугите
- съдебна реформа, която все се случва, но нито вътрешните наблюдатели, нито европейските партньори са убедени, че има реалeн резултат
- и ред други, за които няма да ни стигне времето.
Поредните обещания за реформи са оповестени в средата на месеца, а целта им е да убедят европейските партньори, че България е готова за влизане в Механизма на обменните курсове (ERM II). Единият от няколкото ангажимента, които държавата поема, е да подобри управлението на държавните компании, което е логично, тъй като те са източник на условни задължения за държавата, а голяма част от тях са в лошо финансово състояние и много бързо могат да се превърнат в реален фискален риск.
Само седмица по-късно обаче управляващите нагледно показват, че нито разумното харчене на публични средства, нито доброто управление на държавни компании е приоритет, тъй като взeмат решение за увеличаване на капитала на Държавната консолидационна компания (ДКК) с 500 млн. лв. без разчет или обосновка за необходимостта от това. От решението става ясно, че средствата ще се използват за ремонт на язовири, но скоростта, с която бе взето решението, както и подробностите (или липсата на такива) около него повдигат сериозни въпроси относно водената уж разумна фискална политика.
Размиване на отговорност
Въпреки че с промени в Закона за водите от края на юни 2018 г. се създава нова държавна компания "Управление и стопанисване на язовири", която трябва да управлява и поддържа язовири, публична и частна държавна собственост[1], парите за поддръжка не отиват в нея, а в ДКК. Оставяме настрана, че вече има ред държавни компании, които могат да управляват и поддържат язовири, като "Напоителни системи", и преминаваме към няколко уловки:
1. Общините, които не могат да се грижат за язовирите, не са длъжни да ги прехвърлят на новата компания
2. Дори и общините да искат да ги прехвърлят, това може да отнеме много време, тъй като "повечето от язовирите нямат изрядни документи", обясняват от Министерството на икономиката
3. "Управление и стопанисване на язовири" ще се грижи и за язовири, за които текат спорове за собствеността.
С други думи, без да е ясно чия е собствеността на язовирите (т. 3) и без да е ясно кога (и дали изобщо) тя ще бъде прехвърлена на държавната компания (т. 2), ДКК ще има грижата да финансира ремонтните дейности по язовирите, което представлява колосално разминаване между права и задължения по собственост и абсолютно размиване на отговорността. Какво би попречило например на някоя община да се "забави" с подготвянето на документите, докато текат ремонтните дейности, а след това да се откаже да прехвърли собствеността на язовира? Същото се отнася и за язовири, за които се води спор за собствеността. Кой носи отговорността, ако ДКК, която не е собственик, предпочете по-ниска оферта, съответно по-некачествен ремонт? Кой носи отговорността, ако собствениците на даден язовир не осигурят достъп до него за ремонтните дейности? Това е т.нар. проблем принципал - агент, който се изразява в това, че интересите на принципала (собственика на язовира) и агента (компанията, която трябва да го управлява и поддържа) се различават, но вместо да уеднакви интересите им, парламентът съумява да ги раздалечи още повече, като включи трета страна – ДКК, която трябва да ремонтира язовирите.
Сметка на око
Следващият интересен момент е колко ще струват ремонтните дейности. От доклад на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор[2] става ясно, че 414 язовира се нуждаят от спешен ремонт. Проверките на язовирите от надзорната агенция от началото на март 2018 г. оценяват опасните язовири на около 150, а в края на миналата година от Министерството на икономиката твърдят, че те са около 200.
Няма да разберем как опасните обекти се оказаха двойно повече от предварителните оценки, нито ще разберем как са изчислени необходимите средства за ремонтирането им, тъй като дейностите са различни и не може да се използва осреднена сума. Така например ремонтът на язовир "Бели Искър", който е с обем от 15,3 млн. м3, се очаква да е около 30-60 млн. лв., но той е от големите, а дори не фигурира в списъка на държавната агенция. Основната част от посочените за опасни язовири са с обем под 500 хил. м3, а само 6 са с обем над 3 млн. м3, които се класифицират като големи.
Изпълнителите и бюджетното финансиране
След като стана ясно, че не е ясно как е изчислена кръглата сума от 500 млн. лв. за ремонти на язовири, нека видим как е осигурена и кой ще я разпределя. Средствата се отпускат за сметка на централния бюджет, но представляват извънбюджетен разход, т.е. няма да доведат до увеличение на бюджетните разходи през 2018 г., а оттам няма риск за изпълнението на бюджетното салдо. Това се извършва на основание чл. 109, ал. 4 от Закона за публичните финанси, както бяха отпуснати средствата за разплащане на НЕК с "Атомстройекспорт", за увеличението на капитала на държавни компании като НДК, за увеличението на капитала на държавни болници като ВМА и др.
Това, че няма да се отрази на бюджетния баланс, не означава, че не е необходима прозрачност и оценка на ефективността, тъй като става въпрос за публични средства, а както обърнахме внимание по-рано – държавните компании формират квазифискални разходи и условни задължения за държавата, които могат да се превърнат в реални. Този подход вероятно се използва, за да се прикрие неефективното изразходване на средства и неразумната фискална политика, защото алтернативата е централният бюджет директно да отпусне средства на общините за ремонт на язовирите. В този случай обаче въпросните 500 млн. лв., освен че представляват непредвиден бюджетен разход, биха влошили и бюджетното салдо, а това влошава аргументите, че страната е готова за ERM II.
В началото на статията повдигнахме въпроса защо средствата отиват в ДКК, а не в новата държавна компания "Управление и стопанисване на язовири". Един от възможните отговори е, че ДКК е замислена през 2010 г. като холдинг за приватизация, но тази функция се изчерпва само за две години, а от 2016 г. вече е холдинг за управление на държавни компании и национализиране на нови такива.
От създаването на ДКК през 2010 г. до 2015 г. компанията е с внесен капитал от малко под 9 млн. лв., а през 2016 г. изведнъж се изстрелва на около 230 млн. лв., както се вижда на долната графика. В края на 2017 г. е гласувано ново увеличение на капитала от 120 млн. лв., което се вижда от отчета на компанията за първото тримесечие на 2018 г., а новото предложение за увеличение с 500 млн. лв. ще го увеличи до 853 млн. лв., или близо 2,5 пъти.
Липсата на яснота относно необходимите разходи за ремонта на язовирите навежда на мисълта, че предназначението им е друго. Едно обяснение, е че това е скрита рекапитализация на дружествата в холдинга, друго – че е свободен ресурс за нови национализации. Към всичко това се добавя и особеността, че ДКК няма задължение за провеждане на обществени поръчки, ако се съди по досегашната работа на холдинга.
Няма съмнения, че има язовири, които са в окаяно състояние и се нуждаят от спешни ремонти, но повече от всичко те се нуждаят от добро управление, защото ремонтните дейности не са еднократни. Това, което разбираме от подхода на управляващите обаче, е, че не само че не се търси трайно и устойчиво решение на проблема, а се запазват старите и порочни практики. Те включват непрозрачно разпределение на публични средства, липса на оценка за ефективност и ефикасност на публичните разходи, създаване на възможности за безконтролно харчене и размиване на отговорността. По този начин изпратеното писмо до ЕК с ангажименти за реформи започва да прилича все повече на обещанията на алкохолик, че се е променил и спира да пие, а 1-2 седмици по-късно се вижда, че това е далеч от истината.
[1] В този обхват не влизат язовирите, които се стопанисват и управляват от "Национална електрическа компания" - ЕАД, "Напоителни системи" - ЕАД, "Земинвест" - ЕАД, ВиК операторите с държавно или с държавно и общинско участие в капитала и тези, отдадени на концесия, за които в концесионния договор е предвидено извършването на основен ремонт и реконструкция от страна на концесионера
[2] Може да бъде намерен на сайта на Министерски съвет
"Дневник" публикува анализа на Института за пазарна икономика.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
telqk
Рейтинг: 1584 НеутралноМного точен анализ. Или както беше казал Гарабет из под леглото в един много, много стар анекдот: Карай фиктивно! Деиствието се развива в спалнята на Гарабет, в леглото е жена му и Киркор под зоркия поглед на властта!
boevbisser
Рейтинг: 3355 НеутралноС всичко съм съгласен, ясна снимка на управленската некомпетентност и направо безпомощност на правителството. Най-лошото е, че без анализ, непрозрачно и с висока скорост се трошат пари за глупости, а икономическият цикъл няма да е все нагоре. А не ми се коментира въобще дали нещо дясно остана в политиката на ГЕРБ.
SaveBG
Рейтинг: 493 НеутралноТочно и ясно!
stein
Рейтинг: 819 НеутралноМного от държавните харчове са решени в угода на разни национално отговорни бизнесмени, приятелски кръгове и приближени до властта. Язовирите от статията, санирането на жилищата, ремонтите на пътищата - списъкът е дълъг. А думата реформа стана любима на управляващите - все я правят, и все не е свършила.
"Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.plebs
Рейтинг: 301 НеутралноЛустрация се чакаше още преди трийсетина години. Не се случи. Случи се олигархичната държава на БКП-ДС.
Аре...
batzdravo
Рейтинг: 1962 НеутралноИзлиза, че ДКК е нарочена за ВСКаса на ОПГ, под "вещото" и бащинско око на най-голямата ОПГ- ПП ГЕРБ!
WWW
Рейтинг: 696 НеутралноКои са олигарсите от ДС и БКП?
Собствениците на Била, Кауфланд, Метро, Лидл, Бриколаж, Икеа?
Или на банките - Уникредит, Алианц, Париба, Райфайзен ...?
Шел, ОМВ, Лукоил?
Каменица, Загорка, Шуменско, Кола, Пепси .... - все западняци.
Целия химически , фармацетичен, циментов, машиностроителен ... сектор - са западняци.
Да би от Лондонското Сити, Берлин, Париж, Виена - да са ни изпратили кадри на БКП и ДС да упраяляват българката икономика?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
K2
Рейтинг: 2044 НеутралноДо коментар [#7] от "WWW":
SHADOWS of SOFIAЛявата и дясната ръка на БКП са БСП и Граждани за Европейско развитие.Такива ми ти работи , по-умните от нас му викат мимикрия.
K2
Рейтинг: 2044 НеутралноДо коментар [#8] от "WWW":
SHADOWS of SOFIAИскаш някой да докаже политически картел? Все едно да искаш от някой да докаже , че слънцето свети. Гениално
WWW
Рейтинг: 696 НеутралноКаква лява и дясна ръка на БКП бе?
Ти писан текст разбираш ли?
Собствеността на българската икономика е чужда собственост на 2/3.
Икономиката се развива по указания на Световната Банка и Международния Валутен ФОнд от 30 години .
От 1989, Луканово време, каквото е казано от Запад, с всичките му институции за натиск, всчико е изпълнено 1 към .
Законите се пишат по критерии от Брюксел от 20 години.
Ето го резултата от това - БЪлгария от 2018 години, член на НАТО и ЕС от 15 години.
Какви БКП-та и ДС-та ?
Има Вашингтон , Лондон, Париж и Брюксел.
penetrating
Рейтинг: 5916 НеутралноДКК - касичка като прасенце-касичка...
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertK2
Рейтинг: 2044 НеутралноДо коментар [#11] от "WWW":
SHADOWS of SOFIAНо това не пречи на други Държави да се развиват отлично! Само на нас ни пречат директиви на ЕС. Винаги съм казвал , че глупостта е непреходна .
Николай Николов
Рейтинг: 1120 НеутралноДо коментар [#7] от "WWW":
И колко обществени поръчки изпълниха Билла и Кауфланд, как точно са приближени до властта и се облагодетелстват от това, включително с усвояване на ожществен ресурс? Типично за хунвейбин - неграмотен, но агресивен - взимаме едно отрицателно определение "олигарх" и го пришиваме на всеки, който не ни е симпатичен.
Храбър
Рейтинг: 3743 НеутралноНито е некомпетентност, нито е безпомощност!
Това е съвсем целенасочено размиване на отговорността! "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
K2
Рейтинг: 2044 НеутралноДо коментар [#15] от "Храбър":
SHADOWS of SOFIA+
danvan
Рейтинг: 829 ВеселоЧе да не би някой с всичкия си да е очаквал реформи от БСПтата? Стабилност и кражби - да, ама чак пък реформи?
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Satdanvan
Рейтинг: 829 НеутралноДо коментар [#11] от "WWW":
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti SatТакива същите които ни управляват ... Да ти го напиша бавно, че не можеш да четеш бързо ... ГЕРБ и БСП са бившето БКП пълно с бивши политически ченгета и некадърници от ДС ... Липсата на лустрация е това което ни спъва, а не членството в НАТО и ЕС ... Опитай се да осмислиш че всички членове на тези общности просперират а любимата то Русия мизерства ... Дори и без лустрация у нас нещата отчайващо бавно се подобряват именно заради принадлежноста ни към ЕС, а членството в НАТО е Единсвеното което ни спасява от анексиране на Черноморието където вече има доста руснаци за "освобождаване"
plebs
Рейтинг: 301 НеутралноДо коментар [#7] от "WWW":
Започнете от Бело Белов от Топенерджи, приватизирал Химимпорт по време на Виденов... ТИМ-там...
Красимир Гергов в аферата около "Нинова-Шекерджиева" и Вальо Топлото барабар с Румен Овчаров, пак от Топенерджи.
Георги Гергов, барабар с Нинова и Овчаров отново в приватизацията на Пловдивския панаир.
...
Участието на Нинова в приватизацията на Техноимпекс е доста дребно украшение в поредицата. И да, тя тогава беше "синя"... :)
WWW
Рейтинг: 696 Неутрално[quote#19:"plebs"][/quote]
А Раифайзен от ДС ли са?
Уни
WWW
Рейтинг: 696 НеутралноУникредит?
Париба банк?
Алианз?
Мастер Карт и Виза, през които минава огромен финансов поток от БКТ ли са?
МЕТРО, дето е от най-големите компании в БГ от БКТ-то ли са и те?
Лидл, Била, ИКЕА, Шел?
Това са големите компании в БГ, не на свинаря от Пловдив.
Какво държи свиняря от Пловдив и колко оборот прави?
Има ли и 1% от големите банки в БГ?
balgariez
Рейтинг: 354 Неутрално"оценяват опасните язовири на около 150, а в края на миналата година от Министерството на икономиката твърдят, че те са около 200"
Разбира се никой не е поне административно отговорен за това, кво ли остава наказателно виновен, ако пострадат хора/имущество.
Тум имаме съфорумец "Писна ми", е, и на мен ми писна !
plebs
Рейтинг: 301 ВеселоДо коментар [#20] от "WWW":
ВТБ е от началниците на ДС. Служител дълго време и е Милен Велчев. Стоян Денчев само му партнира сред акционерите на КТБ. Барабар с Цветан Василев.
historama
Рейтинг: 3964 НеутралноРеформите приключиха с идването на НДСВ. Само наивник (и дебил) може да си мисли, че сегашната русофилска пасмина в НС ще прави реформа.
Не искам никого да обиждам, съжалявам. Но откакто ДС пасмината се разправи с ОДС ( 2001г.) минаха вече 17 години!
Роси
Рейтинг: 8403 Неутрално"не ме гледай какво правя, а слушай какво ти говоря".
Само ние вярваме на празни приказки и лъжливи обещания. Европа вярва на действия, обаче такива никой няма намерение да прави.
Роси
Рейтинг: 8403 Неутрално"не ме гледай какво правя, а слушай какво ти говоря".
Само ние вярваме на празни приказки и лъжливи обещания. Европа вярва на действия, обаче такива никой няма намерение да прави.
Николай Николов
Рейтинг: 1120 НеутралноДо коментар [#21] от "WWW":
Репликирам горното малоумие само заради читателите, които не карат само на гръбначен мозък, за разлика от троловете с каскетите.
Цитираните компании правят големи обороти, които са реални и върху тях се пкаща ДДС, а и накрая данък печалба. Отделно тези компании осигуряват работни места, за които се плащат осигуровки, данъци, а служителите им плучават доход, с който потребяват. Това генерира БВП и приходи в бюджета. Тези компании не получават плащания от бюджета и не консумират обшествени средства, а напротив, пълнят бюджета, за да могат именно олигарсите, близки до властта да цоцат. Плюс цоцането от европейските фондове, за които България плаща вноска в бюджета на ЕС, която вноска пак идва от това, което се събира от реалнуя сектор.
Храбър
Рейтинг: 3743 НеутралноДо коментар [#8] от "WWW":
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Ало многознайника!
Аре да не питам колко дома на руската култура има из България и от какъв зор са ни, кой ги издържа и защо го прави?
Да взема да питам колко руски книжарници има в страната ни и за какво са ми, след като има достатъчно книжарници за чужда литература в които съвсем лесно може да се сложи по една етажерка с руски книги?
Онова големото нящо дето се е простряло до руското посолство?
today
Рейтинг: 831 НеутралноТова си е поредната схема за размиване на отговорност и прибиране на едни пари.
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!