Липсата на реформи, а не липсата на пари изолира България от европейските културни процеси

Липсата на реформи, а не липсата на пари изолира България от европейските културни процеси

© Георги Кожухаров



Текстът на Асен Асенов - директор на фондацията "ЕДНО", е от поредицата публикации в "Дневник" на участници в движението "Реформи в културата".


Българските правителства след 1989 г. поддържат почти непроменена наследената от социализма система от държавни културни институции в областта на изпълнителските изкуства. В числа това изглежда така: 51 театъра с над 5000 заети, които през 2017 г. са стрували на държавния бюджет почти 100 млн. лв. при общ бюджет за култура на Министерството на културата през 2017 г - 157 143 900 (или 61% от целия бюджет). За сравнение, съседна Румъния с около 20 млн. население има 7 държавни театъра.


За същата година независимите организации в областта на изпълнителските изкуства са получили финансиране за създаване на продукции от едва 280 000 лв., или 0.3% от бюджета, който са получили държавните институции. Има изкуства, при които ситуацията е буквално шокираща - съвременният цирк, който е едно от най-популярните изпълнителски изкуства в Европа, в България е получил нула лева подкрепа през 2017 г., а в същото време са създадени оперни продукции за половин милион лева, чийто живот е бил две представяния.




Общата подкрепа за съвременните изпълнителски изкуства през 2017 г.е била 280 000 лв, а през същата година само Софийската опера е получила 11 182 640 лв., Държавната опера - Пловдив - 5 346 640 лв., Народният театър "Иван Вазов" - 7 725 667 лв., Драматичният театър - Пловдив - 4 238 759 лв., и т.н.


В същото време един от най-важните театри за съвременни изкуства в Брюксел оперира с годишен бюджет за програма от 2.5 млн. евро, с които копродуцира спектакли, представя международно съдържание и подкрепя млади артисти.


Общата картина у нас се допълва и от факта, че в страната ни няма нито един театър, който да показва целогодишно международно съдържание в която и да е област на изпълнителските изкуства, а само в малка Любляна например тези театри са 4.


Поради липсата на реформи несъразмерната за мащабите и възможностите на съвременна България традиционна система от държавни институции продължава да създава съдържание, което в голямата си част е нерелевантно в европейски контекст.


Защо?


През 2017 г. в областта на изпълнителските изкуства държавните институции са създали впечатляваш брой продукции -12 460. От тях едва няколко са участвали на международни фестивали, а международните фестивали само за театър на територията на ЕС са над 100.


В момента нито един от българските театри под шапката на Министерството на културата не представя редовно международно съдържание или различни от драматичен, куклен театър или класическа опера изпълнителски изкуства. Няма нито един театър в страната, който да представя целогодишно съвременна опера, съвременен танц, съвременен цирк или пърформанс.


България – най-бедната държава в ЕС, все още издръжа голяма, скъпа в контекста на националния ни бюджет за култура и най-вече нерелевантнана на съвремието система. И това състояние не може да бъде подкрепено с професионални аргументи от нито едно правителство. Страната ни има най-много опери в региона - 5. За сравнение, Македония, Литва и Унгария имат по една, а Словения, Словакия и Сърбия - по две.


Какво трябва да се промени?


За да започнат да участват в европейския културен обмен и да отговорят на новите нужди на публиките, повечето театри трябва да разполагат единствено с бюджет, директор, програматори, маркетинг и технически състав и да представят съдържание от всички области на изпълнителските изкуства.


София има спешна нужда от поне един национален театър, който да представя целогодишно международно съдържание в областта на изпълнителските изкуства и поне един театър, посветен на независимата българска сцена.


Действащата държавна система от културни институции в областта на изпълнителските изкуства не може повече да се самоограничава само до традиционните изпълнителски изкуства и да не допуска съвременните форми на изкуство и култура.


Министерството на културата не просто издържа 51 държавни театъра, а 51 театъра със собствени състави. В тези театри днес има артисти, които се качват на сцена два пъти в годината, а получават възнаграждения през цялата година. Министерството по съвместителство е започнало да изпълнява ролята на социално министерство. Целта на бъдещата реформа обаче не е да изхвърли на улицата хиляди хора, което лесно би радикализирало средата. Тази реформа трябва да се направи заедно с пакет от законодателни промени, свързани със създаването на специален статут на артистите, по примера на Франция, където се гарантира социално подпомагане в периодите, в които артистите не са заети в продукции.


Докато целият национален ресурс продължава да се "инвестира", за да може старата система да се поддържа на изкуствено дишане, независимият културен сектор (т.е. всички, които създават културен продукт извън системата) има все толкова труден достъп до публичен ресурс, независимо че е двигател на голям част от позитивните процеси в съвременните изкуства и култура в България. 2015 г. например беше нулева година за финансиране на независимата сцена за изпълнителски изкуства. Тя трудно може да има достъп и до европейските фондове за култура, тъй като повечето от тях изискват 50% съфинансиране. В други страни членки половината от финансирането се получава като автоматична подкрепа от държавата, но у нас подкрепа в тази посока изцяло липсва. Това (заедно с липсата на капацитет) доведе до огромни пропуснати ползи за страната в рамките на десетки милиони евро от програмите за култура на ЕК за периода на членството ни в Европейския съюз.


Какво трябва да се направи?


Нужно е преосмисляне и трансформиране на цялата система от културни институции в страната, т.е. мащабна реформа в културния сектор. Нейната крайна цел е достъпът на публиките до качествено съдържание от цял свят и конкурентноспособност на съвременния културен продукт made in BG. Тази реформа се нуждае и от международна експертиза, особено ако има за цел да позиционира България като равнопоставен участник в европейските и световните културни процеси.
Прякото й следствие трябва да бъде активното включване на България в световния културен обмен.


За да се случи това, бюджетите на държавните театри трябва да бъдат инвестирани в национални и международни копродукции - така ще се развие капацитет и ще се увеличат многократно средствата, инвестирани в създаването на културно съдържание. Наследената от социализма културна инфраструктура в момента не е в състояние да удовлетвори нуждите на съвременните изкуства и да приеме качествено международно съдържание, но е напълно реалистично с малко, но умно управлявани средства тази инфраструктура да бъде трансформирана, така че да е в състояние да посреща съвременните нужди на сектора.


Част от съществуващия ресурс за култура спешно трябва да бъде инвестиран в обучението на културни мениджъри, които в бъдеще да развият културните институции в страната по начин, който да ги включи активно в европейския културен обмен. Нужни са обучителни програми за културните организации в България, които да засилят процесите на международен обмен и частично да наваксат вече опасното изоставане от европейските културни процеси.


Страната ни има разпилян, но достатъчно голям ресурс от артисти и културни мениджъри, които постигат успехи на международната сцена и аз вярвам, че създаването на силна национална стратегия за култура може да мобилизира достатъчно много хора, които с общи усилия да реализират реформата в сектора.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1303 Весело

    Има изкуства, при които ситуацията е буквално шокираща - съвременният цирк, който е едно от най-популярните изпълнителски изкуства в Европа, в България е получил нула лева подкрепа през 2017 г., а в същото време са създадени оперни продукции за половин милион лева, чийто живот е бил две представяния.

    Долу операта, да живее цирка!

    Откъде ви намират такива бе..........

    Знанието е сила, информацията - власт
  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 4028 Неутрално

    Западната култура е упадъчна.
    Искаме си соц.реализЪма, почивните станции на разните творчески организации, ловните дружинки с Първия Партиен и Държавен Ръководител, клубовете на СБХ и СБП в които водката е на символични пари, званието " заслужил"и " народен" и стабилно финансиране от държавата.

  3. 3 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    Докато има Министерство на културата, у нас няма да има култура...

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2811 Неутрално

    За съжаление националната ни култура е ПРОВИНЦИАЛНА!!!!
    Изключенията просто потвърждават правилото!!!!
    Оригиналността, креативността и световното ниво рядко са въпрос на пари и финансови механизми....

  5. 5 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 441 Любопитно

    То няма пари за хората с увреждания (както каза Премиера при откриването на нов храм в Бяла), те ми говорят за театри.
    А и народът вече не ходи по такива места.

  6. 6 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 441 Весело

    Само "джендърите" ходят по театри.

  7. 7 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1749 Весело

    До коментар [#5] от "ruby":
    "народът вече не ходи по такива места"

    Да бе се "пожертвал" да идеш барем еднъжки и ти на театър, драги, че да се убедиш дали народа не ходи по "такива места".

  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1303 Любопитно

    Забавен е напънът на всякакви "независими творци на съвременно изкуство" да се докопат до държавна субсидия под лозунга "защо за котки и кучета може, а за прасета - не може".
    Друго си е някой да плаща за инсталации, пърформанси и хепънинги и друго "съвременно изкуство", нищо че дори и собствените ти мама и тате не щат да ги гледат, камо ли да плащат за удоволствието.......

    Как беше оня виц?
    Що е "пърформанс"? Звъниш на вратата на съседа, той отваря, ти сваляш гащите и се изтропваш на килимчето пред вратата му.
    Що е "инсталация"? Сваляш гащите, изтропваш се на килимчето пред вратата на съседа, после звъниш и се изнасяш преди да е отворил......

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9891 Неутрално

    "Реформите ни плашат" - ГЕРБ
    Или може би "рИформите" ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 441 Весело

    До коментар [#7] от "balgariez":

    По-добре отиди в Бачковски манастир, драги, щото да разбереш къде ходят хората.
    Театърът ряпа да яде.

  11. 11 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#8] от "pag":

    Забавен е напънът на герберастията да обяснява липсата на реформи във всички сектор.

  12. 12 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#10] от "ruby":

    Значи все пак не си ходил/а на театър скоро?

  13. 13 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1376 Неутрално

    ..............За сравнение, съседна Румъния с около 30 млн. население ============

    Що за неверни данни............ Румъния има под 20 млн. население.

  14. 14 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2516 Неутрално

    На българина не му трябва още култура, та да заприлича на лигавите евроджендъри.
    Достатъчно култура има в традициите и изконните ценности :))
    Другото е развала!

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  15. 15 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2292 Неутрално

    От текста се вижда, че автора е страна в дискусията и следователно не може тезите му да се приемат изцяло и без известно съмнение.
    Но в едно е напълно прав и не защото той го казва, а защото фактите го доказват - броя театри, опери на глава от населението - очевидно нещо не е наред.
    Но ако се замислим така е и в образованието имаме най-много висши училища вероятно не на балканите или Европа, а в света.
    Всичко това намеква, че ние ( е поне по-културната и оразована част от нас:)) сме опитни в усвояването и на без това оскъдните ресурси в тези области. В резултат се получава, че качеството неизбежно пада, но за сметка на това все по-силен е плача за повече пари, без никакви промени.

  16. 16 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 441 Весело

    До коментар [#12] от "gogo2011":

    Ех, майка му стара, бавно схващате.
    Ходих на Бачково и минах край манастира. Коли, коли, народ, народ, дето се вика: кръстче да хвърлиш - на шия ще падне. Стана ми едно леко, щастливо.
    Казах си: тези хора могат да се окажат по-добри, по-благородни и по-богати. За сега не им се случва, но "дай боже, дай боже".
    От толкова много народ в манастира душата ми полетя, една седмица бях в страхотно настроение. И Премиера ще е доволен. Мечтата му се сбъдва.
    За театрите, както каза Тодор Колев, аха-аха да научим народа да ходи и изведнъж всичко пропадна. Но така е в живота: едни неща вървят, други - не.

  17. 17 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1303 Весело

    До коментар [#8] от "pag":Забавен е напънът на герберастията да обяснява липсата на реформи във всички сектор.
    —цитат от коментар 11 на gogo2011


    Забавен е напънът на либерастията за "реформи" във всички сектори с едно задължително условие - да предвиждат държавно финансиране на изгладнели умнокрасивци.

    Знанието е сила, информацията - власт
  18. 18 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 876 Неутрално

    До коментар [#16] от "ruby":

    Те и комунистите не можеш ги изкара днес от църква или храм, нщо, че до преди 30 години, пращаха в затвор, ако те видят в църква!
    Та и тез хора - по манастирите - не ходят, защото наистина са истински християни, а защото само на Него се надяват.Е и на печалба от търкането на талони!
    А, че на театър и опера не ходят хора - лъжа е!Ходят, но са едни и същи!Останалите си слушат чалга и гледат риалита пред телевизора с ракийка и салата, всяка вечер.А ако някой път се случи, че някой ги заведе на театър - не спират да говорят за това с месеци и събитието се превръща в нещо за хвалене през целия им живот!

  19. 19 Профил на vlpe
    vlpe
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#8] от "pag":

    Има голям брой независими творци, които се оправят сами и не разчитат на държавни субсидии. През януари бях на November's Doom Days January Edition с голям брой такива творци, през пролетта бях на концерти на Insomnium и Dark Tranquility, през есента ще има Metal Gates в Букурещ също със стойностни независими творци. За съжаление няма да има Autumn Souls of Sofia - друг стойностен фестивал за съвременно изкуство.

  20. 20 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#17] от "pag":

    Ахъм - образование, съдебна система, здравеопазване... въобще няма нужда от реформа. Чудесно си върви схемата на държавно финансиране и обслужване на обръчите.

  21. 21 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 705 Весело

    Добре, че по времето на ренесанса се усетиха навреме и си направиха реформата, инак в днешно време да Винчи щеше да е село в Италия.

    Виж, ако не съм разбрал правилно, ако става въпрос за култура, така, както я разбираха комунягите, култура, която трябва да бъде отглеждана, култивирана и насочвана в определана посока, тогава автора е прав. Липсата на реформа е голям проблем

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  22. 22 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Добре обоснована статия. Държавната политика, доколкото я има и единствено в сферата на усвояването, е капитализъм по социалистически. Не работи от години. Примерите в страни с традиции и по-развита култура са много, те биха споделили опит и идеи, но се съмнявам, че някой от въпросното министерство е проявил интерес. Няма нужда от министерство, театрите не са много, ако успеят да се издържат, чиновниците обаче са.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  23. 23 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    До коментар [#6] от "ruby":

    Какво значи "джендър"?

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8382 Неутрално

    А кой да прави реформите. За това се иска мозък и желание. Нито едно от двете не е налице.

  25. 25 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 705 Неутрално

    А кой да прави реформите. За това се иска мозък и желание. Нито едно от двете не е налице.
    —цитат от коментар 24 на Роси


    За култура и изкуство се иска въображение и талант, а тея дето ги нямата се надяват на реформи.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  26. 26 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 997 Разстроено

    Проблема е и общата култура на нашенеца. Навремето имаше наистина няколко изявени таланта, хората се претрепваха да ги гледат. Но пък обикновения човек, предпочиташе Лепа Брена. Не че имам нещо против нея. Сега чалгата е определяща (имам много против нея!!), в смисъл напомпен бюст, устни, задник. И това се лее нон стоп. Определя общата ни култура. Какъв театър, опера, оперета, дори цирк?
    Добре че има ярки проблясъци като тези в Пловдив и Созопол. Е, и не само там де...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK