Добри и лоши новини за бюджетното изпълнение

Добри и лоши новини за бюджетното изпълнение

© Надежда Чипева, Капитал



Дневник" публикува анализа на Института за пазарна икономика.


В началото на годината правителството се зарича официално да подаде документи за присъединяване към ERM II до края на председателството на Съвета на ЕС, което приключи в края на юни. Може да се каже, че частично удържа на думата си, след като в края на юни изпраща официално писмо с ангажименти за реформи и едновременно присъединяване към ERM II и към банковия надзор на еврозоната. Целта е реформите да приключат в следващите 12 месеца, но ако управляващите продължават да си вършат работата наполовина[1], този срок може да се окаже по-дълъг.


От тази гледна точка бюджетното изпълнение към полугодието едновременно носи и добри, и лоши новини. От една страна то е малко по-добро от миналогодишното, но от друга запазва порочните си практики от предходните години, за които сме писали неведнъж. Средата на годината може да се окаже повратна точка за управлението на публичните финанси в страната от гледна точка на изпълнение на ангажиментите за присъединяване към банковия надзор и ERM II, но това тепърва предстои да се види.




За първите шест месеца на годината изпълнението на приходната част е по-добро от миналогодишното и надхвърля 50% от планираните годишни приходи. По-доброто изпълнение е добра новина, но показва запазването на стара и порочна практика, а именно подценяване на приходната част при планирането на бюджета и отчитане на преизпълнения, които са чисто конюнктурни (т.е. благодарение на сравнително високия икономически растеж) и не зависят от работата на правителството. Това е силно изразено при данъчните приходи, които за първите шест месеца на годината са с около 1.5 млрд. лв. по-високи в сравнение със същия период на предходната година. Имайки предвид, че нещо подобно се наблюдава и през 2017 г., когато има ръст на приходите за първото полугодие от около 1 млрд. лв., и годишно преизпълнение над плана с 1.5 млрд. лв., през 2018 г. може да се очаква още по-високо преизпълнение на данъчните приходи.


По-добрите резултати се дължат както на косвените данъци, така и на преките. Изпълнението на приходите от ДДС спрямо планираните за годината е около миналогодишните нива, а при акцизите се наблюдава леко увеличение до 37% в сравнение с 34% през първото полугодие на 2017 г.


Изпълнението на разходната част също изглежда по-добре, тъй като 44% от разходите са изпълнени през първите шест месеца на годината в сравнение с 43% за същия период на 2017 г., което навежда на мисълта за по-равномерна разходна политика вместо концентриране на голяма част от харчовете в края на годината. Това се дължи в най-голяма степен на капиталовите разходи, чието изпълнение достига 21% от планираните в сравнение с 14% за същия период на 2017 г. В същото време обаче се наблюдава изоставане на социалните разходи, чиито дял от бюджета е значителен (41.7% през 2018 г.), което означава, че се очаква наваксване през втората половина на годината.


Изпълнението на разходите за персонал през първите шест месеца е на миналогодишното си ниво, но при тях "особеното" е, че традиционно се преизпълняват. Така например през 2017 г. са предвидени близо 7.4 млрд. лв. за персонал, но в края на годината са отчетени 7.9 млрд. лв., което е увеличение от около 550 млн. лв. или 7%. По нищо не личи, че изпълнението им през 2018 г. ще е различно на фона на по-високите данъчни приходи и очакваното неизпълнение на капиталовите разходи. Ако се запази същият темп на преизпълнение, може да се очаква разходите за персонал да достигнат 8.9 млрд. лв.


Междувременно се запазват и други порочни практики като отпускане на непредвидени разходи без оценка на необходимост, ефективност и ефикасност. Крещящият пример за това е увеличението на капитала на Държавната консолидационна компания (ДКК). Въпреки че това е извънбюджетен разход, той представлява операция с публични средства и би следвало да е обект на същата прозрачност, оценка на въздействие и т.н., както и останалите публични разходи. Друг скорошен пример, който има отношение към бюджетното изпълнение, е отпускането на 111 млн. лв. за общински проекти и ремонт на храмове. Част от тези средства са предвидени, но друга част (за момента не е известно колко точно) са "за сметка на преструктуриране на разходите и/или трансферите по централния бюджет за 2018 г.".


Подобни "разходи в движение" се отпускат постоянно, но обикновено са концентрирани в края на годината, както показва неотдавна публикувано изследване на ИПИ. Те представляват голям дял от разходите както на министерствата, така и на общините и обикновено се използват за разпределяне на преизпълнението в приходната част или неизпълнението на други разходи като капиталовите. Тези разходи в общия случай се характеризират с нулева прозрачност и аргументация за отпускането им.


Ангажиментът за присъединяване към ERM II и провеждането на реформи изглежда като добра новина, но запазването на порочните практики при управлението на публичните финанси може бързо да го изпразни от съдържание. Един от основните аргументи на управляващите е, че страните от еврозоната държат България извън ERM II без реално основание, тъй като страната изпълнява почти всички критерии за приемане на единната валута, и са прави. От друга страна обаче, страните от еврозоната и европейските институции обръщат внимание на липсата на реформаторски настроения в управляващите, за което и те са прави. За да се промени тази безизходна ситуация, някой трябва да направи първата крачка. Едва ли това ще са европейските партньори на страната, тъй като те са се наслушали на неизпълнени обещания, значи промяната трябва да дойде отвътре.


[1] В ангажиментите за реформи се споменава стабилната фискална позиция на страната, но тя прикрива множеството безконтролни и непрозрачни публични разходи, които са правят с постановления на МС. Друг от ангажиментите за реформи е подобряване управлението на държавните компании, но само преди месец бяха отпуснати 500 млн. лв. на ДКК, която е една от най-непрозрачните държавни компании.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    Дневник, един съвет. Като пуснете такава статия, веднага е редно да посочите СВ на съставителя и, за да се види неговата компетентност. И то не като магистърска или бакалавърска степен, а като работа в конкретна фирма или фирми, ведомство и т.н. Иначе, статията е на ниво 1 курс Унсс. Четене на таблица. Анализ липсва. Като напишеш липса на реформи- пиши какви реформи предлагаш, като спешни и в какви обеми.

  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2944 Неутрално

    ангажиментите за реформи се споменава стабилната фискална позиция на страната, но тя прикрива множеството безконтролни и непрозрачни публични разходи, които са правят с постановления на МС.
    _____________________
    (Стабилна финансова мизерия и шуробаджанащина в усвояването на ресурси)
    Е то това дядовци с гегите на село могат да го кажат без да са икономически светила на Института за пазарна икономика.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#1] от "grayeagle":

    Мисля, че не само от Дневник, ами и от много други места ги заболяха устите да повтарят, върху какви реформи трябва да се работи и върху кои проблеми трябва да се набляга...! Само ГЕРБ-аджиите и другите комунисти, както обикновено не са разбрали, какво и как трябва да правят, ами ни обясняват кой бил виновен...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  4. 4 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    До коментар [#3] от "tww09306483":

    Не само какви реформи, но кой ще понесе последствията. В момента всички повтарят- намаляване на полицаите. Аз съм за, по принцип. Но това е една от прослойките, която прави семейства и ги отглежда у нас. В момента имаме проблем с привличането на хора. Същото е с реформата в образованието. Генерално добра идея, но при отлично образование, имаме отлични мигранти , които на настоящото си развития държавата не може да задържи. Почти 90 % от лекарите си взимат дипломата и веднага мигрират. коя макрорамка тогава и коя пазарна логика би накарала държавата да поема безплатното и полубезплатното образование на тия хора. Другото е малките населени места. От макроикономическа гледна точка нямаме нужда от повече от 4-5 града. Обясни го на малките и средни градове , че няма смисъл от тях и им проведи закриване. Няма да ти е лесно.

  5. 5 Профил на Angel Stoichèv Dimitrov
    Angel Stoichèv Dimitrov
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Няма как да не стане все по-добро, Само трябва да не се допускат червени паразити на власт. И без това има адски много в изпълнителната.

    https://iconomicabg.blogspot.com
  6. 6 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Дневник, хубаво е когато цитирате разни "институти", да уточнявате за научни институти по закона за БАН ли става дума или за сдружения регистрирани от Гошо и Тошо от Левуново.
    Много хора не знаят, че с комшията си могат да регистрират Сдружение "Летящи индианци", респективно да започнат да се изказват по въпросите на летенето и на индианците от името на ИНСТИТУТ.

  7. 7 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 967 Неутрално

    Не можах да разбера кои са лошите новини?! За да са новини, те би трябвало вече да са се случили!

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  8. 8 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3632 Неутрално

    До коментар [#4] от "grayeagle":

    Предлагате да се понижи още нивото на образованието, за да не бягат българите там, където трудът им е по-добре заплатен,. И да се назначат още 50000 полицаи, че да е сигурно, че още 50000 семейства ще останат в България? Емиграцията ще се ограничи само при реформи в съдебната система (които да ограничат корупция и кражби от типа Белене и КТБ), реформа в МВР (отделяне и значително намаляване на администрацията), истинска независимост на всички регулатори и на БНБ от политици. Да не говорим за член на ВСС, който праща sms на премиера!

  9. 9 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3632 Неутрално

    До коментар [#8] от "vassilun":

    Пропуснах и кражбите чрез нагласени обществени поръчки и тези в здравеопазването. Но всичко опира до независимост на съдебната система от силните за деня политици!

  10. 10 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 967 Неутрално

    До коментар [#8] от "vassilun":

    Иска да каже, че пътя към ада е покрит с добри намерения. Всички искаме добра съдебна система но тя не е панацея за всичко . Огромната част от действията ни се водят от моралните ни норми а не от съда.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3632 Неутрално

    До коментар [#10] от "bombov_saruyar":

    Няма "морални норми" без страх от наказание! Освен при свърхрелигиозни общества, което не е никак за предпочитане. Ако го няма страха от наказание, всеки българин ще крадне, ще паркира на забранено място, ще даде / приеме подкуп.

  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8546 Неутрално

    "подценяване на приходната част при планирането на бюджета и отчитане на преизпълнения, които са чисто конюнктурни (т.е. благодарение на сравнително високия икономически растеж) и не зависят от работата на правителството."
    Менда прави скандали за 20-30 милиона, а милиардите нарочно ли не ги предвиждат в приходната част, което означава, че предвиждат по-малко харчове и то за много важни неща и в разходната. Тези милиарди в излишъка личен фонд на Борисов ли са?

  13. 13 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8546 Неутрално

    "подценяване на приходната част при планирането на бюджета и отчитане на преизпълнения, които са чисто конюнктурни (т.е. благодарение на сравнително високия икономически растеж) и не зависят от работата на правителството."
    Менда прави скандали за 20-30 милиона, а милиардите нарочно ли не ги предвиждат в приходната част, което означава, че предвиждат по-малко харчове и то за много важни неща и в разходната. Тези милиарди в излишъка личен фонд на Борисов ли са?

  14. 14 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2075 Неутрално

    Всички искаме по-високи доходи и по-висок стандарт на живота. Това което ни се поднася в статията е, че при такъв бюджет, който разчита само на "естествения" прираст на БВП, т.е. с няколко процента 2, да речем 3, означава и бавен растеж на доходи и стандарт.
    При съотвтетните реформи, съдебни, които да ограничат корупцията, контрабандата и укриването на ДДС, при реформи в здравеоопазването, които ако не намалят разходите, то поради по-ефективното използване на средствата да позволят да усетим подобрението на услугите и персонала да бъде по-добре заплатен, както и при МВР-то, да останат по-малко, но по-добре заплатени хора, които да ни охраняват по-добре и т.н..
    При подобна ситуация, ако управляващите успеят да проведат такива реформи е напълно възможно благодарение на освободените средства да се подобри заплащането на заетите в държавната сфера и в частната сфера благодарение на по-добрия бизнес климат да се стимулират инвестиционния процес и се повишават доходите на заетите в него и това да се случи не с по 1, 2 или 3% на година, а с доста по-висока скорост. та резултата да е не само да се вайкаме, че сме най-бедните и нещастни хора в съюза, което впрочем не е вярно и сега, а да заемем едно по-достойно място в тази класация.

  15. 15 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#14] от "tsvetko_51":

    От ББ реформи не могат да се очакват. Той и за това е предпочитан от населението-защото няма да направи реформи и който трябва го знае. Всеки "иска" реформи, но ако може да не започват от него. И най-плахият опит да се направи нещо, естествено се саботира от засегнатите. Има две неща, които са вопиещо належащи и се протакат и от политиците и от администрацията: "електронното правителство", за което вече ни е втръснало да говорим и принципът на "мълчаливо съгласие" за което също спря да се говори. Щяха де се уволняват министри, бяха дадени срокове и всичко се отече в канала. Защото това са най-големите окови, които държавата доброволно си е сложила и които спъват всякакво развитие, инвестиции и бързо увеличение на БВП. Прокурата, съдът и МВР са си постоянните заподозрени, но от там не очаквай нищо при ББ.

  16. 16 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Не разбрах статията, но ще е добре авторът да не носи очила, ако действително няма нужда от тях (диоптърът изглежда пренебрежим, а той не чете, нито шофира в момента). Ще вземе действително да си развали очите.

  17. 17 Профил на birnic
    birnic
    Рейтинг: 496 Неутрално

    "Дневник" НЕ публикува анализ на Института за пазарна икономика.
    "Дневник" публикува анализ на ФОНДАЦИЯ "Института за пазарна икономика".

  18. 18 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1230 Весело

    "а именно подценяване на приходната част при планирането на бюджета и отчитане на преизпълнения".

    Как правителството да планира бюджета като форумните експерти и грантаджиите от фондация "ИПИ" вещаеха 20 долара за барел нефт, нулев акциз за бездимните цигари (ИПИ лобира пред ГЕРБ, че били нов продукт, нямало да се харчат).
    Отделно, че и данъците са повишени (пенсионната осигуровка с един процент, Владиславчо Горанов "човърка" с 10% акциза на "нормалите цигари за да гарантира сделката на БАТ с Пеевски)

  19. 19 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1230 Весело

    До коментар [#15] от "Oggie Petkov":

    "принципът на "мълчаливо съгласие" за което също спря да се говори. "

    Оставаше и тая простотия да ни се натресе! Сиреч, питам общината: Мога ли да направя басейн под къщата на Оги Петров? Общината мълчи, защото не знае фантазията ми на каква правна норма/акт за собственост се базира. По простотията "мълчаливо съгласие" след месец бутвам "Дома-крепост на Петров" и правя мутренски басейн. Плащам на цоциолози за анкета как населението (и Оги Петров) е щастливо от новия басейн, като от голф-игрище на цоциолози. И икономиката бележи ръст в услугите с нарастващ дефицит в бюджета (данък-сгради намалял заради басейна).

  20. 20 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    До коментар [#3] от "tww09306483":
    "Само ГЕРБ-аджиите и другите комунисти, както обикновено не са разбрали, какво и как трябва да правят"

    Май, май никой не знае какво и как трябва да се прави.
    "Съдебна реформа" какво означава - Изваждане на прокуратурата (както е адвокатурата) извън "съдебната власт" (ВСС)? За да се гарантира независимостта на ВСС, се правят национални избори за съдии (включително върховни и конституционни)? Или съдебните решения придобиват наистина публичност, без укриване на виновните и потърпевшите лица- уж се защитавали личните данни, а да се дава възможност да се укрият от правосъдието като братя Галеви, Брендо и други "честни частни бизнесмени".
    "Пенсионна реформа" какво означава? Замразяване на Сребърния фонд? Повишаване възрастта за пенсиониране на 70 години? Повишаване на пенсиите, отпадане на осигурителните и пенсионни прагове, избор на задължителен фонд (като банков депозит без 4.5% такса обслужване)? Изравняване на данъчните облекчения (сиреч без ДОД върху осигуровките) при капиталовите (задължителен и доброволен) пенсионни фондове? Или дивотиите на Горанов ( иди ми дойде ми в НОИ на партиди от професионални и задължителни пенсионни фондове).
    Какво означава здравна реформа? Гарантиране на свободен пазар на органи, кръв и други тъкани? Опазаряване на "солидарността" или солидаризиране на пазарността и печалбите (на фармацията напремер)?
    "Данъчна реформа" - Семейно подоходно облагане с необлагаем минимум за гарантиране издръжката на живота? Или деференцирани ставки на ДДС за продукти от първа необходимост, включително учебници, научна и художествена литература?
    Освен че правителството ще подаде оставка, коя е първата необходима реформа? Ако е съдебната, кажете кой ще я прави - юристи от Магнаурската школа в синергия с ВИФ (Цвък там ще става доктор, а доктор Борисов е защитил в Магнаурската), правния факултет на свищовските продажници на дипломи или правния факултет на Югозападния университе, изкласил "велики юристи" като следовател Пеевски? Да не се окаже, че трябва да се почне от образованието - знанията да следват ученика", а не простотията на ИПИ "парите да следват ученика"?

  21. 21 Профил на Mariaм
    Mariaм
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#1] от "grayeagle":

    Медийната среда е пълна с експерти, които коментират нещо си (напр. икономист коментира образователни програми, философ коментира икономика, журналист - енергийния сектор и аз като родител коментирам образователните програми) и този въпрос винаги може да бъде изяснен с кратичък анонс и така да стане ясно каква част от темата попада в обсега на тяхната професионална компетентност.

    maribo2005




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK