Толкова ли е лошо висшето образование в България

Софийският университет

© Надежда Чипева, Капитал

Софийският университет



Ако още има някакво висше образование, то се движи по инерция, пише за "Дойче веле" Ивайло Дичев - професор в Софийския университет.

Недостигът на студенти е нещо като български евъргрийн; тази година дори първият във всички класации Софийски университет не успява да запълни 850 места след трето класиране. При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди. Въпреки спада в търсенето продължава да се увеличава предлагането; например останалата с най-много незаети места бакалавърска програма "Религията в Европа" стартирала през 2016; миналата година пък Русенският университет откри чисто нов филиал във Видин. Наскоро имаше разни смехотворни лотарии към записването само и само да се привлекат клиенти.


В държавните висши учебни заведения "парите следват студента", ето защо никой няма интерес да предявява каквито и да било изисквания; младежите напускат сами по разни свои причини, а който е решил да остане непременно, бива избутван до финала. Няма сила, която да промени това положение по една проста причина: висшето образование е поминък за хиляди избиратели и колчем се ограничат някакви бройки, тутакси ще избухнат протести. Кой сериозен популист ще се занимава с реформи при това положение?


Откъм студентите, решили да останат тук, основният мотив не е рейтингът на университета, а по-скоро това къде ще могат да изкарат евтино следването. Животът в големия град е скъп, на повечето се налага да работят (на цял работен ден, по мои наблюдения), а като ще е така – защо да не идеш направо в Германия; там поне общежитието ще е общежитие, столът – стол. Този мотив кара някои местни общности да се борят за висши училища и филиали, защото така поне децата остават у дома и не плащат наем, хранят се добре, пък и родителите им хвърлят по едно око. Това обезсмисля един важен аспект от висшето образование, което е свързано с откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят. Тази работа предполага кампуси – отделени от града пространства, където учиш и общуваш, без да мислиш за битови неща. Но кампуси у нас скоро няма да има; преди време от високо място отговориха на нашия факултет, който искаше да направи кампус на 4-ти километър: "Тук има много интереси."




За качеството на обучението


Обезсмислянето на висшето образование върви по различни линии. В медиите непрекъснато се обругава тъпоумието на университетските преподаватели, в което ги надминават може би само лекарите, обявявани редовно за убийци. Толкова ли лошо е нашето висше образование? Разбира се, несравнимо е с Харвард, но несравним е и капиталът, носещ приходи на този университет, който сега възлиза на близо 40 милиарда долара (почти колкото БВП на държавата ни). Водещите ни университети обаче са на нивото на второ- и треторазредните световни, в каквито много от децата ни решават да заминат. Тоест въпросът не е само в качеството на обучението.

Ако все още има някакво висше образование, то се движи по инерция, защото заплатите на учителите вече надминаха тези в СУ и едно училище често има много по-добро оборудване от нас, които все още се разправяме за това дали има тоалетна хартия. Това, в което драматично се разминаваме, е разбирането, че университетът – както показва етимологията на думата – е място на универсалното знание, не национално-идеологическа институция. От самото си възникване в средновековието тези места (Болоня, Прага, Париж...) събират хора от цяла Европа - и студенти, и преподаватели – омесват се, навлизат в универсалните неща, после отпътуват по страните си.
В нашите университети много рядко ще видите гост-преподавател; фондовете на министерството рядко предвиждат пари за това, пък и учебната програма трябва да се нагажда към гостите, а това създава дискомфорт на администрацията. А откъде накъде ще си даваме нашите асове на чужди, как ще си запълваме хорариума?


Нека да си го кажем: езикът на науката не е българският, особено когато става дума за икономика, компютри, ядрена физика.Трябва значи решително да завием съм двуезично образование (през споменатото Средновековие наука се е правела само на латински, а не на народните италиански, френски, бохемски говори). А нали си представяте какъв вой ще предизвика това откъм националпопулистите?


Науката не е национална


Ако си дадем ясна сметка, че науката не е национална, ще трябва да тръгнем към все по-тясно сътрудничество със световни университети, които да рецензират работата ни. Това, че сега сами се оценяваме, е леко абсурдно (Шуменският университет анализира работата на Русенския, Софийския акредитира приятелите си в Пловдивския, експерт от съседната катедра точкува и проект...). Да не ви казвам как текат конкурсите в тази наша уютна провинция, където няма двама души в една сфера, които да не се познават


Демографията е днес повод за всестранна национална депресия. Да, университетите ни загиват, защото се раждат малко деца и населението застарява. Как се справят чуждите ни колеги с този проблем, който съществува във всички развити страни? Привличат чуждестранни студенти.


Висшето образование днес се е превърнало в гигантска, силно конкурентна индустрия, където трябва да хвърлим всички сили, ако искаме да запазим няколкото си водещи висши училища.


Представата, че ще си правим национална наука за собствените деца, евентуално да излъжем някое македонче – е пълен анахронизъм. Една глобалната преориентация би била свързана с различни неща. Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни, както става в големите университетски центрове по света.

Защото тези хора по-късно ще стават наши "посланици" в страните си. Да помислим за условията, при които чуждите студенти ще дойдат тук – защото следването е не само учене, но и житейски, културен опит (пак темата с хартията в тоалетните). Когато се развива една индустрия, трябва да се концентрират усилията върху няколко продаваеми дисциплини, защото сме малки и не може да правим еднакво добре всичко. Тук обаче редовно се разгаря яростна борба и в последна сметка държавата решава да дава на всеки по малко и да ги оставя сами да се боричкат. В резултат – нито една научна специалност, в която да сме прилично видими.


Накрая за прословутия бизнес, за който трябвало да подготвяме кадри. Как си го представяте – заявки за едни специалисти, които ще трябват след 4 години? А наясно ли сме какво ще е нужно точно тогава и дали заявителите няма да са фалирали по няколко пъти? Обратна връзка трябва да има, но вероятно чрез стипендии, студентски заеми, стажове, интегриране на икономически дейци в университетския курикулум (в тази посока се направиха промени).

Подизпълнителският характер на българската икономика прави така, че тук се търсят кадри за ниските нива, защото творческата дейност компаниите вършат в световните си центрове; е добре, да се откажем ли да обучаваме студенти с по-високи амбиции, да обречем ли децата си на изпълнителска дейност завинаги? Може пък да се променят нещата някой ден.


А бизнесът изобщо не се интересува от дипломи


Най-печалното е, че българският бизнес изобщо не се интересува от дипломи, камо ли пък от успеха в тях. Назначават го с идеята, че ще го научат сами на каквото трябва. Държавните назначения пък се правят според партийна вярност, роднинство, местничество, тази тема хич да не я подхващаме.


Вероятно вина за скъсването на доверието между образование и работодатели имат и двете страни: образователните институции снижават изискванията, за да не прогонят "клиентите"; преподавателите се окопават на едно място до живот, съпротивляват се на всякакви промени. Бизнесът пък развива алергия към университетското скудоумие, отхвърля с презрение тезата, че университетът може би подготвя цялостно мислещи човешки същества. И така всяка година – няколко публикации, едно изследване, малко взаимно обругаване в сутрешните блокове. Как се изгражда доверие аз не знам, но без него висшето образование няма сериозно бъдеще.

Коментари (119)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    Лошо е защото много от преподавателите са корумпирани!
    Ясно е че има разлика в знанията и уменията на студент който е показал това на изпитите и такъв който си е платил за да мине.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7565 Любопитно

    А такаааа, значи всички пречат ли му пречат на Дичев да дава висше образование - и национал-популистите, и тези, които не му дават да строи баш пък на 4-тия километър, и бизнесмените и най-вече студентите................

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4746 Неутрално

    Новите "вишисти":
    - Колега, кой беше вторият закон на Нютон?
    - Но колега, аз съм следвал физика, а не право!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  4. 4 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1885 Неутрално

    Отново лайтмовът на Дичев - "В България е отвратително, елате в цивилизованият свят".

  5. 5 Профил на bnb39573998
    bnb39573998
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Това обезсмисля един важен аспект от висшето образование, което е свързано с откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят. "

    Аз пък мислех, че висшето образование е за получаване на добра квалификация, а то какво било. Въобще от цялата статия личи, че най-голямата болка на автора не е качеството на образованието, а това, че българските университети все още не са се превърнали в развъдници, които индоктринират и пропагандират левичарство и радикален либерализъм както е масово в Западна Европа.

  6. 6 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 802 Любопитно

    Я да попитам,белким знаеш отговора:
    - колко от червените глисти-депутатини,са прЕпУдЪватели в СУ?
    - колко от *академичното тяло* са застинали в епохата на гошо тарабата?
    - колко от *гордите академици от БАН* са същите като горните - червени глисти?
    А,май там,в БАН,се подвизаваше и онази грешка на природата - владко правешки?!?
    За великите *библиотекари* и другата пасмина от нови,свръх нови и прочие х*уйниверситети* нЕма нужда да питам......

  7. 7 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    С малки изключения - да.

  8. 8 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2767 Любопитно

    Интересни, дори мутри взеха да пращат децата си да учат в чужбина ... И то не в Масква ;) защо ли?

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  9. 9 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Пример от последните месеци.
    Влиза преподавателя и задава темата, по която да пишат студентите. След това казва: "Последния да събере работите и да ми ги донесе в кабинета за проверка", след което излиза и оставя колегите да преписват, съчиняват и изобщо кой каквото иска да прави.
    На тоя фон моите изпити някои от които бяха по 10-12ч, със задачи и след това чакаш за теория, с квестори и почти никаква възможност за преписване, ако не не си наясно с материала, си е направо мазохизъм. Но аз и се конкурирах с 6-10човека за место за влизане в ВМЕИ, а сега ги молят да се запишат и ги подтикват само и само да вървят....
    Самия факт, че Либхер са направили ПУЦ за да могат все пак някой от студентите и учениците в техникумите да понаучат нещо дето е от полза за индустрията също е показателен.
    Не само висшето е пълна трагедия, средното и общообразователното не са на по-различно ниво. На практика цялото образование в България е пълна трагедия и се наливат няколко милиарда годишно в една каца без дъно, за да се произвеждат дебили, за които, слънцето изгрява от запад, Анкара е столица на Гърция, изкуствения интелект е когато някой парадира с интелекта си, и пр. и пр. тъпотии, на които всеки що годе минал училищна подготовка от преди 30-40г, се чуди да се смее или да плаче. Друг въпрос, че ни занимаваха с идеологически глупости и исторически измислици, но като цяло качеството на преподаване и подготовка бяха на съвсем друго ниво.
    За съжаление проблема е много комплексен, но като че ли основна вина носят родителите с безумните претенции към преподавателите и пълното неглижиране на простотията и мързела на собствените им деца.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  10. 10 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1126 Неутрално

    До коментар [#5] от "bnb39573998":

    Чете ли статията изобщо?

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  11. 11 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    До коментар [#4] от "atmanpg":
    В случая е съвсем прав ... Щом дори СУ не може да си попълни щатните бройки ... Очевидно всеки който иска реално образовани го търси на запад и това е факт ... Да припомня, ще тази година значителен брой големи компании от ИТ бранша отмениха изискването за висше образование, което показва че за 21 век този модел е несъответващо О е време за кардинална промяна но системата за висше и полувисше образование ... А в България сме с векове назад и наистина е време анахронизми те да се коригират ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  12. 12 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    До коментар [#3] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Припаднал от пиене студент, до него учебник Теория на полето. Двама професори коментират ситуацията:
    - Виж го тоя, агроном ще става, а се напил като физик.

    I'm back... for now.
  13. 13 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Решение има, но никой не е заинтересован от него.
    Финансирането става на база на средната стойнист на заплатата, респективно данъците, които плащат от випускниците на университета от предходните години.
    Така университетите ще имат интерес да късат посредствените, защото всяка диплома на бъдещ клиент на бюрото по труда ще им намалява рейтинга, респективно дотациите.
    Ще се фокусират върху актуалните и търсени от бизнеса специалности, като сами ще отхвърлят тези, за които впоследствие няма пазар.
    Държавата ще определи лимитирана квота от стратегически важни специалности, за които това няма да важи - примерно Арабистика, История
    Между другото тази форма на определяне на финансиране може да се прехвърли и върху средното образование - след като се изгради рейтинг на университетите, ще се гледа показателя на випускници приети в елитни такива.
    Не е толкова сложно, такава статистика има и се следи -Но здраво ще разбута "послушковците" във ВУЗ-овете - защото "посредствените" преподаватели там напоследък изобилстват...

  14. 14 Профил на vista2
    vista2
    Рейтинг: 386 Неутрално

    Хаотично подхвърлени твърдения, някои от които верни, но други - не. Интересно е за професор, т.е човек, който преподава и прави наука, да не може да се състави ясна теза, която да аргументира. Сравненията с Харвард ( и с останалите топ университети) не е коректно, защото те са частни, докато СУ се финансира от държавния бюджет и от собствени приходи (проекти, наеми и др.). Авторът не отбелязва непопълнени места във висши училища и в Европа. В много от тях съществува същия проблем. Един италиански университет обяви подарък лаптоп за всеки записал се.

  15. 15 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 789 Любопитно

    Не е толкова лошо, въпрос на амбиции и ниво. Може би някои зимбабвийски и камбоджански университети са по-зле. Ако човек уважава себе си, няма какво да прави (и да научи) в български университет.

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  16. 16 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2388 Неутрално

    До коментар [#6] от "tedif":

    А знаете ли къде Дичев е преподавател,като говорим са червени глисти в СУ?!

  17. 17 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3047 Неутрално

    Образованието у нас винаги е било на много ниско ниво.
    Така например, учехме по 7-8 "идеологически" дисциплини в техническите ВУЗ.
    Учехме специалните дисциплини от съветски учебници от 30-те години на миналия век.
    Професорите бяха съветски възпитаници и новостите бяха далеч от тях и нас.
    Но всичко това вършеше работа понеже технологичното оборудване също беше толкова старо, колкото и материала, който учехме.
    Това беше и една от причините, че се заблуждавахме, че имаме качествено образование.

  18. 18 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Лошо е защото много от преподавателите са корумпирани!Ясно е че има разлика в знанията и уменията на студент който е показал това на изпитите и такъв който си е платил за да мине.
    —цитат от коментар 1 на uhl23528019



    От това, което си написал, е ясно, че въобще не трябва да коментираш тази тема. Преподавателите са принудени да "бутат" пълни, съвършенни кретени( част от които идвайки на изпит, не знаят по коя дисциплина е), просто защото университетът трябва да получи субсидията за студента.

    И знаеш ли какво означава това? Че едни изключително интелигентни хора, са принудени да се унижават пред неграмотнита( и в буквален, и в преносен смисъл) пасмина.

    Мога надълго да пиша, защото съм чел и Закона за висшето образование, и стратегията за неговото развитие, и много срещи съм имал по въпроса, но всичко остана само на думи и на хартия.


    Децата ми няма да припарят до държавни училища или български университет!


  19. 19 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    "Най-печалното е, че българският бизнес изобщо не се интересува от дипломи, камо ли пък от успеха в тях. Назначават го с идеята, че ще го научат сами на каквото трябва. Държавните назначения пък се правят според партийна вярност, роднинство, местничество, тази тема хич да не я подхващаме."
    ==========================================================================
    Сериозният бизнес наистина не се интересува много от дипломи, а направо подлага кандидатите на няколко кръга тестове за да подбере най-подходящите.
    А който младеж е кадърен и може да си намери добре платена работа в мултинационална компания едва ли се интересува от държавна работа.

  20. 20 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    Хайде да го кажем направо: трябва да се закриват държавни университети и да се уволняват преподаватели за да има нормален подбор на приетите студенти. Със същите пари от държавата ще се вдигнат двойно и тройно заплатите на преподавателите и ще има някаква конкуренция за тези длъжности.

  21. 21 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 2066 Весело

    "Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни"
    Хайде не. И за това, и за цялата статия. Големият проблем на образованието е само, че е пълно с комунисти и ченгета като този тип.

  22. 22 Профил на dasvidaniya
    dasvidaniya
    Рейтинг: 461 Неутрално

    средата все още е масово нездравословна и мизерна, защо трябва да се говори за образование, когато има патогени из стаите и залите...

    Руски трол. https://мвд.рф/
  23. 23 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1617 Разстроено

    Толкова ли е лошо висшето образование - да, толкова, но за сметка на това и средното е лошо.

  24. 24 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 3552 Неутрално

    Броя на институтите и студентите се поддържат, а не се намаляват основно поради 2 причини.
    1. Обучението е платено и така формират частично приходите си, а и бюджета финансира според броя на студентите
    2. Ако ги намалят драстично, завършващите гимназии и техникуми качват безработицата

  25. 25 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    Огромен проблем с не едно решение. Желание да се разреши не виждам, но е факт, че не ме интересува каква диплома има някой-си: давам му тест - ако се справи, е нает. Ако не - може да плаче над дипломата си.

  26. 26 Профил на deviant
    deviant
    Рейтинг: 992 Неутрално

    Наистина е чудно ,че СУ не може да попълни бройките си. Това обаче е показател и за нещо друго ,освен желанието да се следва в чужбина - огромната бройка "студенти" ,които искат само някаква диплома ,без значение каква, предпочитат "елитни" университети като Нов Български или пернишкото килийно училище ,което затвориха ,защото там не е нужно да учиш ,за да се дипломираш.

  27. 27 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    Всеки, който работи в тази сфера, или има близки познати, е наясно каква е картинката.
    1. Безумната схема "парите следват човека"
    2. Демографският срив
    1 + 2 = 3. Критериите при прием се занижават, а след това университетите не смеят да загубят студент, ако ще и да е малоумен
    4. Има купища излишни унита, които никой не смее да закрие, защото ще загуби избиратели.
    5. Няма никаква воля за промяна, керванът си върви и бълва дипломи без покритие.

  28. 28 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    До коментар [#9] от "traveler1":

    Зависи по кой предмет , защото навремето преподавателя по гръцки ни оставяше да преписваме един от друг , но приятелски на шеги ни съветваше да не го правим , че само си преписваме грешките и става по зле и беше прав де.

  29. 29 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    До коментар [#4] от "atmanpg":

    В България Е отвратително.
    И затова цивилизованият свят трябва да дойде в България, но пишман патрЕоти, (национал)социалисти и мутри за "европейско развитие" не го пускат.

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  30. 30 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 868 Неутрално

    да лошо е, програмата на Техническия Университет - Компютърни Системи и Технологии е абсолютно същата както преди 15 години, и още ги занимават с физика, химия, машинознание, техническо документиране, електротехника, ел измервания.... неща които 100% не им трябват.

    -voxy
  31. 31 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    Не Дичев не е толкова зле образованието , по зле е , и вината не е само на СУ и гилдията като цяло , но пък каквото зависи от университети и е в техен прерогатив да го объркат , са го направили успешно.

    А иначе е забавно да искат да си строят кампус при условие , че го имаше и се казва Студентски град , а ма те го били разрушили със строежите , нищо не са разрушавали помня го като свидетел от средата на 90те , когато разлика с годините комунизма и по точно на зрелият соц нямаше , освен две три бараки и две дискотеки , просто калта и прахта в зависимост дали вали или сухо бяха заменени с бетон , академизъм и академичен дух нямаше и не е имало , то ако е имало нямаше да му се случи това , което му се случи на Студентски град.

  32. 32 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Дич-ефф самият ти беше от радетелите на реформите на дани бой и серготеп, които имат огромна вина за състоянието на университетското образование.

    Занижени критерии , парите следват студента, кухи конкурси и хабилитации.

    Защо се позволява посредствени учени и хора да обучават ?! Една кака, нулев учЕн (с близо нула публикации в областта си) "чете" лекции общо 1600 часа в разни университети и е на основна работа в БАН ?!

    Сътрудничество със западни университети добре, но как ?!

    Има доста българи работещи в добри западни университети, но самите те изгонени от България. Ами как ще ги убедите, че нещо се е променило, след като самите те са избягали от тази куха система или по-лошо са били натирени.

    Докато има креатури във ВУЗоете като дич-ефф, дани бой, серготеп и разни бивши комундерски пинокиовци няма да има оправия. Жалко за не-малкото достойни преподаватели, които все още се опитват да направят нещо поне в ПМ науки.

  33. 33 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 432 Неутрално

    България има нужда от време:

    1. За да си отидат по естествен път ДС кадрите в академичната сфера, които идея си нямате колко са много и колко много пречи този манталитет. С две думи - нуждаем се да извървим нашите "40 години страдание в пустинята". Поколението, произведено от ВАК, да си отиде!

    2. И образованието човешко е "система в движение" , както всичко останало и то започва да намира средствата, с които да се произвеждат нужните знания. Пример за това са софтуерните академии, които през последните години запълват много умело липсите в техническите специалности, не просто извън всякакъв академизъм, но и точно като негов антипод - в духа на практическото знание и максималната синергия с бизнеса.

    Ще цитирам Алвин Тофлър, който към края на 20-ти век напомни на всички, че нациите, които не разбират важността на знанието и развитието на технологиите са обречени да отидат на бунището на историята.

    Но и за да отдадем почит на академичното съсловие, ще цитирам и Русо, който пък определя като добро управление това, при което народът в една държава се плоди и множи без допълнителни стимули и емиграция! Това да го имат предвид политиците, които всяка година наблюдават невиждащо как младите хора масово изчезват, за да учат в чужбина.

  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8394 Неутрално

    "Подизпълнителският характер на българската икономика прави така, че тук се търсят кадри за ниските нива, защото творческата дейност компаниите вършат в световните си центрове"

    Ами такива специалисти създавате, за подизпълнители.

  35. 35 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    До коментар [#34] от "Роси":

    Така е бизнеса с кеф би си преместил и творческоразвойната дейност тук, а не да дава луди пари , но просто няма кой да работи или ако има те са единици , което е недостатъчно да се сглоби продуктивеен екип.

  36. 36 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят

    Чудесно описание на Студентски град е дал колегата Дичев

  37. 37 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    До коментар [#33] от "osho":

    Погледни автобиографиите на възрожденците и елита на страната след Освобождението няма един , който да е завършил тук , тоест това не е нова тенденция от времената на СДС , ГЕРБ и демокрацията , дори през комунизма не е спирала , просто не ходеха в Западни университети , а ходеха/пращаха в Москва.

  38. 38 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2120 Любопитно

    "Недостигът на студенти" а.к.а. излишък на университети ;)

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  39. 39 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#37] от "Иван К.":

    Напълно сте прав. Но новата тенденция е, че за разлика от обществениците от новата история на България (Константин Величков (учил в Цариград), Богдан Филов (Германия) или Стамболов (Одеса) тези хора и много други масово се връщат в България като високообразован управленски ресурс. При днешните емигранти това е по-скоро изключение.

  40. 40 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3691 Неутрално

    "При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди. Въпреки спада в търсенето продължава да се увеличава предлагането; миналата година Русенският университет откри чисто нов филиал във Видин"

    Чак във Видин. Много далеч. Можеше да открие филиали в по-близки градове като Тутракан или Каспичан.
    Шегувам се.
    Дичев е в прав за състоянието на висшето образование у нас. Трагедията идва от това , че във висшите училища автономията изигра лоша шега. Нямаше никаква демократична промяна. Старите комунистически преподаватели си останаха без да се променят. Много от по-способните млади отидоха в чужбина. Некадърността в университетите се възпроизвежда. Преподавателският състав е напълно откъснат от реалния живот. Промяна може да има само с революционни действия, но затова няма политическа воля. Няма светлина в тунела.

  41. 41 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    еми наскоро художествената академия
    откри филиал в Бургас. що аджеба.
    ми за да открие щатове и да дава заплатни
    на иначе безработни хора. имаме сто факултета
    по архитектура, деветдесет и девет от които
    са пристан за пенсионирани професори, които
    на базата на цепи, лепи бълват учебници, които
    са компилация от такива от 60те години за да намажат нещо.
    а в технологичния сектор губим предимството на МЕИ-то.
    няма spin-off и, няма applied science programs. най-добрите ни учени
    са в SpaceX, Сан Диего и Торонто. Никакво развитие на космическите специалности.
    е то аз мога и до вдругиден, ама тоя вълчев нищо не прави.

  42. 42 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    До коментар [#30] от "voxy":

    я аз да те попитам, защо да не ги занимават.
    да не си въoбразяваш, че в MIT учат само питон:
    https://www.eecs.mit.edu/
    висше образование означва дълбоко ниво на разбиране,
    прилагане и креативност. това няма да стане ако не знаеш
    целия клас на съответната специалност.

  43. 43 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2645 Неутрално

    Българите са образовани донякъде не заради образователната система, а въпреки образователната сисстема.

  44. 44 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 1521 Неутрално

    По мое време преподавателите бяха съвършени егоисти - искаха да се учат само "техните" определения от "техните" книги. Интернет и достъпът до информация им объркаха схемите. Сега повечето умни или предприемчиви деца отиват в чужбина. Голяма част от тях не се и връщат. У нас и магаре може да завърши. В педагогиките и филологиите се влиза с нисък бал, а тези студенти след това става учители, много от които са полуграмотни. И омагьосаният кръг се повтаря. Свободното движение на хора си има своите обществени недостатъци. В периферията винаги е било трудно.

  45. 45 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10006 Неутрално

    Ами, много верни констатации.
    Като добавим и сегашното академично ниво, заради, което целите са изместени, всичко си идва на мястото...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  46. 46 Профил на happymimi
    happymimi
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Толкова е лошо образованието, да. Затова който има пари да си праща децата да учат в чужбина. Не искам да съм нихилист, но това е реалност.

  47. 47 Профил на krassik
    krassik
    Рейтинг: 280 Неутрално

    До коментар [#38] от "etty1": много верно посочено.

  48. 48 Профил на Aetius
    Aetius
    Рейтинг: 0 Неутрално

    "Ако все още има някакво висше образование, то се движи по инерция, защото заплатите на учителите вече надминаха тези в СУ и едно училище често има много по-добро оборудване от нас..."

    Още ли бе, д...А може би много над половината от тези които се правят, че ни управляват всъщност са възпитаници на СУ.

  49. 49 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 303 Неутрално

    На мене ме направи впечатление бройката 45 хиляди зрелостници за цяла България... Това е много малко, да не кажа трагично.

    За сравнение, в един средно-американски щат, при население 5.8 милиона, през 2017 зрелостниците са били около 63 хиляди...

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  51. 51
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  52. 52 Профил на Aetius
    Aetius
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#44] от "hammurabi": Освен ако не си изкуствен интелект, де.

  53. 53 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 303 Неутрално

    На мене ме направи ...
    —цитат от коментар 49 на Компютърджия

    "ми направи", разбира се...

  54. 54 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    Просто е. С преподаватели като Дичев, няма смисъл да се учи

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  55. 55 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4612 Неутрално

    Към 1944 България има осем висши училища, по-точно един университет и седем висши училища.
    Но, нека цитирам по Иван Янев началото и трудностите при Александър Балан. Май доста сме се поразглезили...:
    "Началото на висшето образование в съвременна България започва през есента на 1888 г. То стартира като Висш педагогически курс. Началото е при буквално бедствени материални условия, необходими за висше образование. При Мъжката гимназия новото начинание разполага с едва 3 стаи — аудитория, канцелария и стая за преподавателите. Никой от управляващите не почита откриването на Висшия педагогически курс. Това начало минава незабелязано и от пресата. Първоначално се записват само 43 желаещи да се обучават. Само няколко месеца по-късно от началото на следващата 1889 г. със закон Висшият педагогически курс става Висше училище.

    „Едва след започване на учебните занятия Министерството на просветата отпуска кредит от 944 лева, за да се купят 25 чина, 2 маси, 1 писалище, 1 катедра, 2 долапа, 4 окачалки за дрехи с по 12 куки, 1 черна дъска, 2 скрина за съобщения и за писмата на студентите.“[3] Курсът се управлява от преподавателски съвет, с председател, чиито мандат е едногодишен. Първият председател е Александър Теодоров Балан.

  56. 56 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    Дичев, ако ти преподаваш на студентите - не е просто лошо, а отврат!

  57. 57 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Все повече хора разбират каква измама и каква загуба на време и пари е висшето образувание и все повече хора се отказват да бъдат прекарани!

    Не на глобалистите и глобуса!
  58. 58 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 595 Неутрално

    До коментар [#9] от "traveler1":
    основна вина носят родителите?! осеен като българи гласоподователи, друга вина те нямат

  59. 59 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 595 Неутрално

    не е прав за едно - бг университетите не са на нивот на третокласни институции на запад, по-зле са. естествено, има преподаватели изклчения.

  60. 60 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    И знаеш ли какво означава това? Че едни изключително интелигентни хора, са принудени да се унижават пред неграмотнита( и в буквален, и в преносен смисъл) пасмина.
    —цитат от коментар 18 на popovski31


    А някой да ги кара тези "изключително интелигентни хора" да се унижават?

    Като са толкова "изключително интелигентни хора" защо не си намерят работа на която ще им оценят изключителната интелигентност?

    Имало едно време ссср!
  61. 61 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Много истини казва Ив.Дичев. А това е почти прецедент в академичните среди.

  62. 62 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#57] от "ivo":

    Да,личи си особено от твоето "образУвание",палячо!

  63. 63 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 758 Неутрално

    До коментар [#9] от "traveler1":

    Преди 35 години...влиза проф.Наплатанов, раздава въпросите и позволява всеки да преписва каквото и от където си иска...75% двойки...
    Смисълът на обучението не е зазубряне на инфо...

  64. 64 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 758 Неутрално

    Все още предлагам каса вино на всеки, който намери думата "инженер" в Закона за виШУТУ образУвание...

  65. 65 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1848 Неутрално

    До коментар [#63] от "lz73":

    Именно! Въпорсите за изпит трябва да са аналитични.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  66. 66 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 758 Неутрално

    До коментар [#30] от "voxy":

    Ужас! В техническия учили и техника...
    Всеки инженер трябва да има сърце на програмист...в буркан...на бюрото си.

  67. 67 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1848 Неутрално

    Ивайло Дичев е тежко номенклатурно синче. Син е на мижи да лажем писателя Стефан Дичев. Ето какво пише Георги Марков за Стефан Дичев:http://kultura.bg/web/за-младите-писатели/
    —цитат от коментар 50 на krf54523578


    Много хубаво есе на Г. Марков. Не го бях чела. Благодаря за препратката.

    А Дичев може и да е номенклатурно синче, но според мен е прав в анализа си.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  68. 68 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1848 Неутрално

    До коментар [#30] от "voxy":Ужас! В техническия учили и техника...Всеки инженер трябва да има сърце на програмист...в буркан...на бюрото си.
    —цитат от коментар 66 на lz73


    Това мислене е широко разпространено. Преди години моя преподавателка от английска филология се чудеше, че студентите не искали да учат лингвистика, литература и културна история. Искали само практически занимания по превод. И се наложило да им изясняват разликата между практическо обучение и образование със следния пример. Много родители нямат нищо против в училище да има часове по сексуално образование, но всички биха били против часове по сексуална практика.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  69. 69 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 758 Неутрално

    До коментар [#68] от "7777":

    ++++++++++++++
    Хареса ми!

  70. 70 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Да,така е,но от статиите на Ивайло Дичев лъха само песимизъм и отчаяние.Авторът трябва да предложи,алтернатива на сега познатото ни образование и състояние на държавата,визия за бъдещето...Нали ,това е ролята на учените,да начертаят пътя,да го покажат на обществото и институциите.Като прибавим и това,че в подобна статия,Дичев нарече България "расистка държава",чудя се,каква е ползата,да го четем.

  71. 71 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    Едва ли филиалът във Видин е проблема на образованието ни. Демографията е. А за Видин и региона това е като част от оздравителните мерки и хубавото е, че специалностите са повече технически.

    malart.blog.bg
  72. 72 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    "защо да не идеш направо в Германия; там поне общежитието ще е общежитие, столът – стол"

    Това е силно преувеличено и клиширано. Ял съм в мензите на поне 5-6 университета в Германия и в почти всички храната е отвратителна. Обедното меню в кой да е ресторант в София е по-евтино и по-качествено от полуфабрикатите в немските мензи. Бил съм и в няколко общежития в Германия - хич не са цвете. Мога да кажа същото и за Франция, Британия, даже Италия.

  73. 73 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    Хайде да го кажем направо: трябва да се закриват държавни университети и да се уволняват преподаватели за да има нормален подбор на приетите студенти. Със същите пари от държавата ще се вдигнат двойно и тройно заплатите на преподавателите и ще има някаква конкуренция за тези длъжности.
    —цитат от коментар 20 на pamela


    Едно от малкото смислени изказвания под тази тема.

  74. 74 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    Но и за да отдадем почит на академичното съсловие, ще цитирам и Русо, който пък определя като добро управление това, при което народът в една държава се плоди и множи без допълнителни стимули и емиграция!
    —цитат от коментар 33 на osho


    Хаха, значи страните от Третия свят имат най-доброто управление! Там се плодят и множат най-успешно.

  75. 75 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 408 Неутрално

    Споделям повечето от констатациите на г-н Дичев.
    Но, струва ми се, в тази бърка :
    "Толкова ли лошо е нашето висше образование? Разбира се, несравнимо е с Харвард, но несравним е и капиталът, носещ приходи на този университет, който сега възлиза на близо 40 милиарда долара (почти колкото БВП на държавата ни). Водещите ни университети обаче са на нивото на второ- и треторазредните световни, в каквито много от децата ни решават да заминат. "

    Достатъчно е да погелднем добре известната Шангхайска класация .
    В нея няма нито един български ВУЗ.
    http://www.shanghairanking.com/ARWU2018.html

    По-общо, и макар да звучи грубо - но самият г-н Дичев постулира, че висшето образование е бизнес - вероятно трябва да приемем, че така както не всички държави произвеждат авомобили, компютри или ножчета за бръснене, така не всички могат да имат сериозно жизнено висше образование.
    Впрочем, в други исторически периоди, никой не е виждал драма в това дететото му да замине за Париж да учи в Сорбоната хуманитарни науки, в Германия инженерни, а защо не и в Истанбул - зъболекарство. Да, до 40-те години на 20 век зъболекарство в София не се е преподавало.
    Драмата е другаде, всъщност. Тя е, че за разлика от първата половина на 20 век, днес момчетата и момичетата заминаващи да учат навън, после не (искат да) се връщат в България да работят. Остават там. Т.е. драмата на държавата не е висшето образование , а цялостната среда - корпуция, олигархия, некадърна политическа класа, крадлив бабаитски бизнес, сервилно правосъдие.... допълнете вашите усещания, които правят, че хората , които могат, искат да я напуснат.

    с

  76. 76 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    Аз не разбрах Дичев от кой факултет е (явно е хуманитар), но би било добре да знаем дали си взема редовно часовете. Примерно да покаже някоя студентска анкета за себе си. Както разбрахме от едно писание в офф-нюз, преподавателите в СУ масово не си вземат часовете. А мой познат от СУ ми довери, че от хуманитарните факултети категорично са се противопоставили на въвеждането на електронен достъп с карти в сградите на университета, защото щели да ги хванат дали ходят на работа.

  77. 77 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    Достатъчно е да погелднем добре известната Шангхайска класация .В нея няма нито един български ВУЗ. http://www.shanghairanking.com/ARWU2018.html
    —цитат от коментар 75 на stephan


    Добре е да четеш по-внимателно - Софийският университет е там, в групата 901-1000, в компанията на много американски, британски и японски университети, между другото.

  78. 78 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 408 Неутрално
  79. 79 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    Професор Дичев най-вероятно има впечатления за катедрата в която той преподава и от там обобщава за всички. Аз преподавам в катедра, в която винаги е имало и засега има студенти. Вярно е, че нивото спада, но въпреки всичко наши студенти правят магистратури и докторантури в чужбина, работят в съвременни лаборатории в България. В катедрата има всякакви докторанти, включително и с друг цвят на кожатата. Да не говорим за плащане на изпити и пускане, близо половината студенти не завършват и не се дипломират. да не говорим за неходене на упражнения, дори и на лекции, пък за невзимане на часове от преподаватели и неспазване на работното време. та по леко с обобщенията професор Дичев.

  80. 80 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#42] от "mihail_p":

    Твоя начин на мислене е доста широко разпространен, благодарение на него се създават специалисти по нищо. Много е важна специализацията точно в определена сфера и да не ти губят времето със странични небивалици, които ще забравиш седмица след изпита. Как да е, студентите сега трябва да се интересуват какво се търси на пазара и да развиват него въпреки тъпотиите, с които ще ги занимават в университетите ни.

    -voxy
  81. 81 Профил на lfj51540323
    lfj51540323
    Рейтинг: 117 Неутрално

    "Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни, както става в големите университетски центрове по света."

    Значи статията се оказва всъщност не за университетите, а за пропагандиране на идеологическите представи на автора. Само не разбирам защо трябва приемаме "шарени хора" като се има предвид големият брой роми, които не се интересуват от висше образование. По-логично е да се концентрираме върху тях, а не да приемаме още етноси.

  82. 82 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    Професор Дичев най-вероятно има впечатления за катедрата в която той преподава и от там обобщава за всички. Аз преподавам в катедра, в която винаги е имало и засега има студенти. Вярно е, че нивото спада, но въпреки всичко наши студенти правят магистратури и докторантури в чужбина, работят в съвременни лаборатории в България. В катедрата има всякакви докторанти, включително и с друг цвят на кожатата. Да не говорим за плащане на изпити и пускане, близо половината студенти не завършват и не се дипломират. да не говорим за неходене на упражнения, дори и на лекции, пък за невзимане на часове от преподаватели и неспазване на работното време. та по леко с обобщенията професор Дичев.
    —цитат от коментар 79 на ban


    Да, нормално е да бягат младежите, вместо да си губят времето да слушат глупости от мухлясали русороби с манталитет на соц труженици. Една мъртва епоха, която освен да проектира някаква фалшива носталгия у младежи които не знаят нищо за това какво представлява всъщност.
    Животът не се връща назад, а болестни състояния като соца и русоробството са вече само в главите на хора като теб, на държавни подаяния, "преподаватели" на студенти, които ги презират.

  83. 83 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#82] от "bobyb":

    Ботче, май не си прочело коментара ми, а са те пуснали да тролиш. прочете ли, че имаме студенти, не разбра ли, че не преподавам идеологически дисциплини и т.н.

  84. 84 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#82] от "bobyb":Ботче, май не си прочело коментара ми, а са те пуснали да тролиш. прочете ли, че имаме студенти, не разбра ли, че не преподавам идеологически дисциплини и т.н.
    —цитат от коментар 83 на ban


    Абсолютно никакво значение няма какво преподаваш, такива като тебе са ми ясни, аз бях студент по инженерна дисциплина в ИТ преди 25 години и още тогава такива като тебе бяха 20 години назад най-малко.
    Това че имате студенти нищо не означава, дори ти ги плюеш, макар че твоето ниво е със сигурност по-ниско и от твоето.
    Айде бегай в БАН да си преживяш на някое бюро, стига си тровил децата.

  85. 85 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    макар че твоето ниво е със сигурност по-ниско и от твоето.
    —цитат от коментар 84 на bobyb


    ... от тяхното, уточнявам като за умни русороби като тебе.

  86. 86 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#84] от "bobyb":
    Ами, то и аз преди 25 години бях студент.

  87. 87 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#85] от "bobyb":

    А, ти как разбираш понятието ниво, много ми е интересно.

  88. 88 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#85] от "bobyb":А, ти как разбираш понятието ниво, много ми е интересно.
    —цитат от коментар 87 на ban


    Какво да ти го обяснявам, виж си фиша за заплата и се запитай защо бившите ти колеги правят толкова на ден колкото ти на месец, докато ти чакаш да дойде Путин и да им даде да разберат на капиталистите а тебе да те сложи отговорник по нещо си.

    Някои хора умират на 25, но не ги погребват до 75.
    Бенджамин Франклин

  89. 89 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#88] от "bobyb":
    Мда, определено си бот, щом намеси в темата и русоробите, и путин, няма начин.

  90. 90 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#88] от "bobyb":Мда, определено си бот, щом намеси в темата и русоробите, и путин, няма начин.
    —цитат от коментар 89 на ban


    Не се крий и не се прави на ударен. Такива като тебе, "млади" преподаватели дето и за чеп за зеле не стават са основната причина младежите да отписват въобще българското образование, повече от половината випуск от елитните гимназии заминава в Европа и САЩ, а такива като Американския колеж, процента е над 90%. Моите също са заминали за Холандия, никой сериозно не гледа на българското "образование" като такова. И това няма общо дали ще продължат след университета на Запад или ще се върнат, те нямат проблем да се върнат на сходен стандарт на живот. Но университетите в София абсолютно НЕ СТАВАТ и въобще не биват приемани за образование от тяхното поколение. Чудя се дали ще накараш собствените деца да "учат" при тебе?
    При вас отиват да учат само маргинали, бедни като тебе или просто твърде глупави. И вие имате наглостта да се оплаквате от нивото им?

  91. 91 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Весело

    До коментар [#90] от "bobyb":
    Типичен израз за бота, чеп за зеле, потвърждаваш впечатлението ми. Я да видим, можеш ли позна колко пише на фиша ми.

  92. 92 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Весело

    До коментар [#90] от "bobyb":
    А сега, сериозно. Уважаеми, основната причина за нивото на образованието е икономиката на страната. всички ние искаме да имаме могъща армия, добро здравеопазване, образование на ниво, но просто нямаме икономика. не само това, уви, икономиката ни е нискотехнологична, без значими чуждестранни инвестиции, икономика разчитаща на ниска добавена стойност, и оттам на ниски заплати. Та, затова всеки който има възможност заминава, не само да учи, ами и да работи.

  93. 93 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 415 Неутрално

    До коментар [#92] от "ban":

    Дали причината за лошото образование е в икономиката, или лошото образование е причина за вида икономика която се развива, е проблем като с яйцето и кокошката. По-смисленият извод си мисля е, че България е една провалена държава културно, морално, институционално и най-накрая икономически. Посткомунистическите елити просто се провалиха грандиозно в реформата на икономиката, образованието и всички аспекти на обществения живот.

  94. 94 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    Образованието е индивидуално дело. Може да учиш в най-добрия университет и да нямаш способностите, а и да не си мотивиран да учиш.

    Ако мотивацията ти е не да се изградиш като личност, а да научиш занаят, мястото ти не е в университета. Не случайно идолите на някои нямат завършено висше образование, въпреки че на един компанията му удари трилион долара на борсата.

    Съвременният европейски университет има уеднаквен Curriculum и принципи на създаване на преподаватели. Преподаваното знание е пакетирано, в него няма същностно творчество по дисциплината, ако изключим претенциите за творчество в педагогиката, в самото му преподаване. Ето защо, там където се преподава истинското знание, в точните науки, е най-разумно човек да учи на езика, който най-добре знае. След като положи основите на организирания, системен начин на мислене, който всеки университет в цивилизована страна е призван да изгради, да тръгва из света, където му видят очите. Единствено въпрос на снобизъм или жертва на пропаганда са онези, които тръгват да учат в чужбина, при положение, че в България е не само по-евтино и по-удобно, но и структурата на онова, което ще учат, както казах, е изравнена из цивилизования свят. Да тръгнеш да учиш истинска наука в чужбина, в процеса на което да трошиш напълно излишно грешни пари, наподобява на манията да приготвяш куфарите за Сейшелите още щом си пристигнеш от ваканция в Бора Бора, само за да се похвалиш после, че и там си бил. Това е обща нова болест на цивилизацията, подобна на много други модерни болести. Единствената полза да си undergraduate в Харвард е, че си създаваш връзки за по-нататък в живота, а и да поопознаеш как е в Америка. Нищо по същество не ти носи едно следване там.

    Разбира се, най-голямата загуба на средства, съпътстваща обида за интелигентността ти, е да учиш social sciences в Станфорд или Бъркли. Какво, на Файерабенд, лека му пръст, на дивотиите ли да му се звериш из аудиториите или на Томас Кун, и той вече на небето, от MIT на нелепостите, които и днес се ръсят от плеяда техни верни последователи? Това ли е то доброто образование? Или, да учиш в Болоня, дето даже табела не са сложили, че тук е най-старият истински университет в света, докато си проправяш път сред рекламите за бельо и прах за пране?

    Образованието е много тънка работа и колкото България да е смачкана интелектуално от бигбрадъри, славитрифоновци и смартфонно знание, та на средния младеж да не му е да заляга над книгата, все пак в недрата на нацията се таи един дух, жаден за истинско знание и просвета, който даже и в градинките можеш да усетиш. Къде ще чуеш другаде по света бабите да обсъждат колко трудно домашно била дала госпожата вчера на детето, та се измъчило, докато го напише, ама, баба му не го пуснала да си играе, докато не видяла домашното написано. Проблемът на България е бедността. При друго управление, което би решило този въпрос, образованието ще избликне само и то не по патриотарска линия.

  95. 95 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#94] от "bryghtlyght":

    Много добре си го написал. Поздравления и +!

  96. 96 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2101 Неутрално

    За протокола:нито бил гейтс, нито стив джобс, нито зукърбърг имат завършено висше образование.

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  97. 97 Профил на cartright
    cartright
    Рейтинг: 124 Неутрално

    Професоре, съгласен съм, че привличането на чуждестранни студенти е разумен приоритет. Но защо не ни казвате поне колко сега са чуждестранните студенти и колко са били преди 5 и 10 години? И кои специалности / университети се харчат най-добре навън така погледнати, както и кои имат %-но най-много чужди студенти?

  98. 98 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    За протокола:нито бил гейтс, нито стив джобс, нито зукърбърг имат завършено висше образование.
    —цитат от коментар 96 на султана глаушева


    Да, споменах го този факт по-горе. Но, това са занаятчии и търгаши. На тях не им трябва университетско образование. Университетът изгражда личността за друго поприще, много по-цветно и съзидателно от занаятчийството. Развитието на духа и интелекта е онова, което прави човека истински пворец. Обратната страна на медала е, че после идват онези и превръщат сътвореното в стока. Да, и бизнесът води към своеобразен прогрес на обществото, но този прогрес е единствено послеслов на истинския прогрес, който занимава ума на образования човек.

  99. 99 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 176 Неутрално

    До коментар [#98] от "bryghtlyght":

    Занаятчии и търгаши, чиито имена цял свят знае. А стотици милиони са с висше, чиито имена се знаят само от техните близки и колеги. И тези незнайни хорица са по-съзидателни от Гейтс и Джобс ????

  100. 100 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#98] от "bryghtlyght":Занаятчии и търгаши, чиито имена цял свят знае. А стотици милиони са с висше, чиито имена се знаят само от техните близки и колеги. И тези незнайни хорица са по-съзидателни от Гейтс и Джобс ????
    —цитат от коментар 99 на krf54523578


    И на световните чалгаджии цял свят знае имената. Даже по ги знае от въпросните скучновати люде. Обаче нито едните, нито другите, могат да придвжат познанието напред. То, царете, дето и историята даже им знае имената, наякъде сбутани из текстовете, и те не са от най-генериращите и оставящите познание, та на някакви фърфалаци-търгаши и занаятчии ще обръщаме внимание. Даже не знам кои са били царе ли, крале ли, когато е живял Галилео или Лавоазие, нежели Нютон. Дотам им е стигнало величието, да ги търсиш и търсачките кои са.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK