Лошо е защото много от преподавателите са корумпирани! Ясно е че има разлика в знанията и уменията на студент който е показал това на изпитите и такъв който си е платил за да мине.
А такаааа, значи всички пречат ли му пречат на Дичев да дава висше образование - и национал-популистите, и тези, които не му дават да строи баш пък на 4-тия километър, и бизнесмените и най-вече студентите................
"Това обезсмисля един важен аспект от висшето образование, което е свързано с откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят. "
Аз пък мислех, че висшето образование е за получаване на добра квалификация, а то какво било. Въобще от цялата статия личи, че най-голямата болка на автора не е качеството на образованието, а това, че българските университети все още не са се превърнали в развъдници, които индоктринират и пропагандират левичарство и радикален либерализъм както е масово в Западна Европа.
Я да попитам,белким знаеш отговора: - колко от червените глисти-депутатини,са прЕпУдЪватели в СУ? - колко от *академичното тяло* са застинали в епохата на гошо тарабата? - колко от *гордите академици от БАН* са същите като горните - червени глисти? А,май там,в БАН,се подвизаваше и онази грешка на природата - владко правешки?!? За великите *библиотекари* и другата пасмина от нови,свръх нови и прочие х*уйниверситети* нЕма нужда да питам......
Пример от последните месеци. Влиза преподавателя и задава темата, по която да пишат студентите. След това казва: "Последния да събере работите и да ми ги донесе в кабинета за проверка", след което излиза и оставя колегите да преписват, съчиняват и изобщо кой каквото иска да прави. На тоя фон моите изпити някои от които бяха по 10-12ч, със задачи и след това чакаш за теория, с квестори и почти никаква възможност за преписване, ако не не си наясно с материала, си е направо мазохизъм. Но аз и се конкурирах с 6-10човека за место за влизане в ВМЕИ, а сега ги молят да се запишат и ги подтикват само и само да вървят.... Самия факт, че Либхер са направили ПУЦ за да могат все пак някой от студентите и учениците в техникумите да понаучат нещо дето е от полза за индустрията също е показателен. Не само висшето е пълна трагедия, средното и общообразователното не са на по-различно ниво. На практика цялото образование в България е пълна трагедия и се наливат няколко милиарда годишно в една каца без дъно, за да се произвеждат дебили, за които, слънцето изгрява от запад, Анкара е столица на Гърция, изкуствения интелект е когато някой парадира с интелекта си, и пр. и пр. тъпотии, на които всеки що годе минал училищна подготовка от преди 30-40г, се чуди да се смее или да плаче. Друг въпрос, че ни занимаваха с идеологически глупости и исторически измислици, но като цяло качеството на преподаване и подготовка бяха на съвсем друго ниво. За съжаление проблема е много комплексен, но като че ли основна вина носят родителите с безумните претенции към преподавателите и пълното неглижиране на простотията и мързела на собствените им деца.
До коментар [#4] от "atmanpg": В случая е съвсем прав ... Щом дори СУ не може да си попълни щатните бройки ... Очевидно всеки който иска реално образовани го търси на запад и това е факт ... Да припомня, ще тази година значителен брой големи компании от ИТ бранша отмениха изискването за висше образование, което показва че за 21 век този модел е несъответващо О е време за кардинална промяна но системата за висше и полувисше образование ... А в България сме с векове назад и наистина е време анахронизми те да се коригират ...
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
Припаднал от пиене студент, до него учебник Теория на полето. Двама професори коментират ситуацията: - Виж го тоя, агроном ще става, а се напил като физик.
Решение има, но никой не е заинтересован от него. Финансирането става на база на средната стойнист на заплатата, респективно данъците, които плащат от випускниците на университета от предходните години. Така университетите ще имат интерес да късат посредствените, защото всяка диплома на бъдещ клиент на бюрото по труда ще им намалява рейтинга, респективно дотациите. Ще се фокусират върху актуалните и търсени от бизнеса специалности, като сами ще отхвърлят тези, за които впоследствие няма пазар. Държавата ще определи лимитирана квота от стратегически важни специалности, за които това няма да важи - примерно Арабистика, История Между другото тази форма на определяне на финансиране може да се прехвърли и върху средното образование - след като се изгради рейтинг на университетите, ще се гледа показателя на випускници приети в елитни такива. Не е толкова сложно, такава статистика има и се следи -Но здраво ще разбута "послушковците" във ВУЗ-овете - защото "посредствените" преподаватели там напоследък изобилстват...
Хаотично подхвърлени твърдения, някои от които верни, но други - не. Интересно е за професор, т.е човек, който преподава и прави наука, да не може да се състави ясна теза, която да аргументира. Сравненията с Харвард ( и с останалите топ университети) не е коректно, защото те са частни, докато СУ се финансира от държавния бюджет и от собствени приходи (проекти, наеми и др.). Авторът не отбелязва непопълнени места във висши училища и в Европа. В много от тях съществува същия проблем. Един италиански университет обяви подарък лаптоп за всеки записал се.
Не е толкова лошо, въпрос на амбиции и ниво. Може би някои зимбабвийски и камбоджански университети са по-зле. Ако човек уважава себе си, няма какво да прави (и да научи) в български университет.
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
Образованието у нас винаги е било на много ниско ниво. Така например, учехме по 7-8 "идеологически" дисциплини в техническите ВУЗ. Учехме специалните дисциплини от съветски учебници от 30-те години на миналия век. Професорите бяха съветски възпитаници и новостите бяха далеч от тях и нас. Но всичко това вършеше работа понеже технологичното оборудване също беше толкова старо, колкото и материала, който учехме. Това беше и една от причините, че се заблуждавахме, че имаме качествено образование.
Лошо е защото много от преподавателите са корумпирани!Ясно е че има разлика в знанията и уменията на студент който е показал това на изпитите и такъв който си е платил за да мине.
От това, което си написал, е ясно, че въобще не трябва да коментираш тази тема. Преподавателите са принудени да "бутат" пълни, съвършенни кретени( част от които идвайки на изпит, не знаят по коя дисциплина е), просто защото университетът трябва да получи субсидията за студента.
И знаеш ли какво означава това? Че едни изключително интелигентни хора, са принудени да се унижават пред неграмотнита( и в буквален, и в преносен смисъл) пасмина.
Мога надълго да пиша, защото съм чел и Закона за висшето образование, и стратегията за неговото развитие, и много срещи съм имал по въпроса, но всичко остана само на думи и на хартия.
Децата ми няма да припарят до държавни училища или български университет!
"Най-печалното е, че българският бизнес изобщо не се интересува от дипломи, камо ли пък от успеха в тях. Назначават го с идеята, че ще го научат сами на каквото трябва. Държавните назначения пък се правят според партийна вярност, роднинство, местничество, тази тема хич да не я подхващаме." ========================================================================== Сериозният бизнес наистина не се интересува много от дипломи, а направо подлага кандидатите на няколко кръга тестове за да подбере най-подходящите. А който младеж е кадърен и може да си намери добре платена работа в мултинационална компания едва ли се интересува от държавна работа.
Хайде да го кажем направо: трябва да се закриват държавни университети и да се уволняват преподаватели за да има нормален подбор на приетите студенти. Със същите пари от държавата ще се вдигнат двойно и тройно заплатите на преподавателите и ще има някаква конкуренция за тези длъжности.
"Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни" Хайде не. И за това, и за цялата статия. Големият проблем на образованието е само, че е пълно с комунисти и ченгета като този тип.
Броя на институтите и студентите се поддържат, а не се намаляват основно поради 2 причини. 1. Обучението е платено и така формират частично приходите си, а и бюджета финансира според броя на студентите 2. Ако ги намалят драстично, завършващите гимназии и техникуми качват безработицата
Огромен проблем с не едно решение. Желание да се разреши не виждам, но е факт, че не ме интересува каква диплома има някой-си: давам му тест - ако се справи, е нает. Ако не - може да плаче над дипломата си.
Наистина е чудно ,че СУ не може да попълни бройките си. Това обаче е показател и за нещо друго ,освен желанието да се следва в чужбина - огромната бройка "студенти" ,които искат само някаква диплома ,без значение каква, предпочитат "елитни" университети като Нов Български или пернишкото килийно училище ,което затвориха ,защото там не е нужно да учиш ,за да се дипломираш.
Всеки, който работи в тази сфера, или има близки познати, е наясно каква е картинката. 1. Безумната схема "парите следват човека" 2. Демографският срив 1 + 2 = 3. Критериите при прием се занижават, а след това университетите не смеят да загубят студент, ако ще и да е малоумен 4. Има купища излишни унита, които никой не смее да закрие, защото ще загуби избиратели. 5. Няма никаква воля за промяна, керванът си върви и бълва дипломи без покритие.
Зависи по кой предмет , защото навремето преподавателя по гръцки ни оставяше да преписваме един от друг , но приятелски на шеги ни съветваше да не го правим , че само си преписваме грешките и става по зле и беше прав де.
В България Е отвратително. И затова цивилизованият свят трябва да дойде в България, но пишман патрЕоти, (национал)социалисти и мутри за "европейско развитие" не го пускат.
A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
да лошо е, програмата на Техническия Университет - Компютърни Системи и Технологии е абсолютно същата както преди 15 години, и още ги занимават с физика, химия, машинознание, техническо документиране, електротехника, ел измервания.... неща които 100% не им трябват.
Не Дичев не е толкова зле образованието , по зле е , и вината не е само на СУ и гилдията като цяло , но пък каквото зависи от университети и е в техен прерогатив да го объркат , са го направили успешно.
А иначе е забавно да искат да си строят кампус при условие , че го имаше и се казва Студентски град , а ма те го били разрушили със строежите , нищо не са разрушавали помня го като свидетел от средата на 90те , когато разлика с годините комунизма и по точно на зрелият соц нямаше , освен две три бараки и две дискотеки , просто калта и прахта в зависимост дали вали или сухо бяха заменени с бетон , академизъм и академичен дух нямаше и не е имало , то ако е имало нямаше да му се случи това , което му се случи на Студентски град.
Дич-ефф самият ти беше от радетелите на реформите на дани бой и серготеп, които имат огромна вина за състоянието на университетското образование.
Занижени критерии , парите следват студента, кухи конкурси и хабилитации.
Защо се позволява посредствени учени и хора да обучават ?! Една кака, нулев учЕн (с близо нула публикации в областта си) "чете" лекции общо 1600 часа в разни университети и е на основна работа в БАН ?!
Сътрудничество със западни университети добре, но как ?!
Има доста българи работещи в добри западни университети, но самите те изгонени от България. Ами как ще ги убедите, че нещо се е променило, след като самите те са избягали от тази куха система или по-лошо са били натирени.
Докато има креатури във ВУЗоете като дич-ефф, дани бой, серготеп и разни бивши комундерски пинокиовци няма да има оправия. Жалко за не-малкото достойни преподаватели, които все още се опитват да направят нещо поне в ПМ науки.
1. За да си отидат по естествен път ДС кадрите в академичната сфера, които идея си нямате колко са много и колко много пречи този манталитет. С две думи - нуждаем се да извървим нашите "40 години страдание в пустинята". Поколението, произведено от ВАК, да си отиде!
2. И образованието човешко е "система в движение" , както всичко останало и то започва да намира средствата, с които да се произвеждат нужните знания. Пример за това са софтуерните академии, които през последните години запълват много умело липсите в техническите специалности, не просто извън всякакъв академизъм, но и точно като негов антипод - в духа на практическото знание и максималната синергия с бизнеса.
Ще цитирам Алвин Тофлър, който към края на 20-ти век напомни на всички, че нациите, които не разбират важността на знанието и развитието на технологиите са обречени да отидат на бунището на историята.
Но и за да отдадем почит на академичното съсловие, ще цитирам и Русо, който пък определя като добро управление това, при което народът в една държава се плоди и множи без допълнителни стимули и емиграция! Това да го имат предвид политиците, които всяка година наблюдават невиждащо как младите хора масово изчезват, за да учат в чужбина.
"Подизпълнителският характер на българската икономика прави така, че тук се търсят кадри за ниските нива, защото творческата дейност компаниите вършат в световните си центрове"
Ами такива специалисти създавате, за подизпълнители.
Така е бизнеса с кеф би си преместил и творческоразвойната дейност тук, а не да дава луди пари , но просто няма кой да работи или ако има те са единици , което е недостатъчно да се сглоби продуктивеен екип.
Погледни автобиографиите на възрожденците и елита на страната след Освобождението няма един , който да е завършил тук , тоест това не е нова тенденция от времената на СДС , ГЕРБ и демокрацията , дори през комунизма не е спирала , просто не ходеха в Западни университети , а ходеха/пращаха в Москва.
Напълно сте прав. Но новата тенденция е, че за разлика от обществениците от новата история на България (Константин Величков (учил в Цариград), Богдан Филов (Германия) или Стамболов (Одеса) тези хора и много други масово се връщат в България като високообразован управленски ресурс. При днешните емигранти това е по-скоро изключение.
"При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди. Въпреки спада в търсенето продължава да се увеличава предлагането; миналата година Русенският университет откри чисто нов филиал във Видин"
Чак във Видин. Много далеч. Можеше да открие филиали в по-близки градове като Тутракан или Каспичан. Шегувам се. Дичев е в прав за състоянието на висшето образование у нас. Трагедията идва от това , че във висшите училища автономията изигра лоша шега. Нямаше никаква демократична промяна. Старите комунистически преподаватели си останаха без да се променят. Много от по-способните млади отидоха в чужбина. Некадърността в университетите се възпроизвежда. Преподавателският състав е напълно откъснат от реалния живот. Промяна може да има само с революционни действия, но затова няма политическа воля. Няма светлина в тунела.
еми наскоро художествената академия откри филиал в Бургас. що аджеба. ми за да открие щатове и да дава заплатни на иначе безработни хора. имаме сто факултета по архитектура, деветдесет и девет от които са пристан за пенсионирани професори, които на базата на цепи, лепи бълват учебници, които са компилация от такива от 60те години за да намажат нещо. а в технологичния сектор губим предимството на МЕИ-то. няма spin-off и, няма applied science programs. най-добрите ни учени са в SpaceX, Сан Диего и Торонто. Никакво развитие на космическите специалности. е то аз мога и до вдругиден, ама тоя вълчев нищо не прави.
я аз да те попитам, защо да не ги занимават. да не си въoбразяваш, че в MIT учат само питон: https://www.eecs.mit.edu/ висше образование означва дълбоко ниво на разбиране, прилагане и креативност. това няма да стане ако не знаеш целия клас на съответната специалност.
По мое време преподавателите бяха съвършени егоисти - искаха да се учат само "техните" определения от "техните" книги. Интернет и достъпът до информация им объркаха схемите. Сега повечето умни или предприемчиви деца отиват в чужбина. Голяма част от тях не се и връщат. У нас и магаре може да завърши. В педагогиките и филологиите се влиза с нисък бал, а тези студенти след това става учители, много от които са полуграмотни. И омагьосаният кръг се повтаря. Свободното движение на хора си има своите обществени недостатъци. В периферията винаги е било трудно.
"Ако все още има някакво висше образование, то се движи по инерция, защото заплатите на учителите вече надминаха тези в СУ и едно училище често има много по-добро оборудване от нас..."
Още ли бе, д...А може би много над половината от тези които се правят, че ни управляват всъщност са възпитаници на СУ.
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
51
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Към 1944 България има осем висши училища, по-точно един университет и седем висши училища. Но, нека цитирам по Иван Янев началото и трудностите при Александър Балан. Май доста сме се поразглезили...: "Началото на висшето образование в съвременна България започва през есента на 1888 г. То стартира като Висш педагогически курс. Началото е при буквално бедствени материални условия, необходими за висше образование. При Мъжката гимназия новото начинание разполага с едва 3 стаи — аудитория, канцелария и стая за преподавателите. Никой от управляващите не почита откриването на Висшия педагогически курс. Това начало минава незабелязано и от пресата. Първоначално се записват само 43 желаещи да се обучават. Само няколко месеца по-късно от началото на следващата 1889 г. със закон Висшият педагогически курс става Висше училище.
„Едва след започване на учебните занятия Министерството на просветата отпуска кредит от 944 лева, за да се купят 25 чина, 2 маси, 1 писалище, 1 катедра, 2 долапа, 4 окачалки за дрехи с по 12 куки, 1 черна дъска, 2 скрина за съобщения и за писмата на студентите.“[3] Курсът се управлява от преподавателски съвет, с председател, чиито мандат е едногодишен. Първият председател е Александър Теодоров Балан.
И знаеш ли какво означава това? Че едни изключително интелигентни хора, са принудени да се унижават пред неграмотнита( и в буквален, и в преносен смисъл) пасмина.
Преди 35 години...влиза проф.Наплатанов, раздава въпросите и позволява всеки да преписва каквото и от където си иска...75% двойки... Смисълът на обучението не е зазубряне на инфо...
Ивайло Дичев е тежко номенклатурно синче. Син е на мижи да лажем писателя Стефан Дичев. Ето какво пише Георги Марков за Стефан Дичев:http://kultura.bg/web/за-младите-писатели/
Това мислене е широко разпространено. Преди години моя преподавателка от английска филология се чудеше, че студентите не искали да учат лингвистика, литература и културна история. Искали само практически занимания по превод. И се наложило да им изясняват разликата между практическо обучение и образование със следния пример. Много родители нямат нищо против в училище да има часове по сексуално образование, но всички биха били против часове по сексуална практика.
A man without faith is like a fish without a bicycle.
Да,така е,но от статиите на Ивайло Дичев лъха само песимизъм и отчаяние.Авторът трябва да предложи,алтернатива на сега познатото ни образование и състояние на държавата,визия за бъдещето...Нали ,това е ролята на учените,да начертаят пътя,да го покажат на обществото и институциите.Като прибавим и това,че в подобна статия,Дичев нарече България "расистка държава",чудя се,каква е ползата,да го четем.
Едва ли филиалът във Видин е проблема на образованието ни. Демографията е. А за Видин и региона това е като част от оздравителните мерки и хубавото е, че специалностите са повече технически.
"защо да не идеш направо в Германия; там поне общежитието ще е общежитие, столът – стол"
Това е силно преувеличено и клиширано. Ял съм в мензите на поне 5-6 университета в Германия и в почти всички храната е отвратителна. Обедното меню в кой да е ресторант в София е по-евтино и по-качествено от полуфабрикатите в немските мензи. Бил съм и в няколко общежития в Германия - хич не са цвете. Мога да кажа същото и за Франция, Британия, даже Италия.
Хайде да го кажем направо: трябва да се закриват държавни университети и да се уволняват преподаватели за да има нормален подбор на приетите студенти. Със същите пари от държавата ще се вдигнат двойно и тройно заплатите на преподавателите и ще има някаква конкуренция за тези длъжности.
Но и за да отдадем почит на академичното съсловие, ще цитирам и Русо, който пък определя като добро управление това, при което народът в една държава се плоди и множи без допълнителни стимули и емиграция!
Споделям повечето от констатациите на г-н Дичев. Но, струва ми се, в тази бърка : "Толкова ли лошо е нашето висше образование? Разбира се, несравнимо е с Харвард, но несравним е и капиталът, носещ приходи на този университет, който сега възлиза на близо 40 милиарда долара (почти колкото БВП на държавата ни). Водещите ни университети обаче са на нивото на второ- и треторазредните световни, в каквито много от децата ни решават да заминат. "
По-общо, и макар да звучи грубо - но самият г-н Дичев постулира, че висшето образование е бизнес - вероятно трябва да приемем, че така както не всички държави произвеждат авомобили, компютри или ножчета за бръснене, така не всички могат да имат сериозно жизнено висше образование. Впрочем, в други исторически периоди, никой не е виждал драма в това дететото му да замине за Париж да учи в Сорбоната хуманитарни науки, в Германия инженерни, а защо не и в Истанбул - зъболекарство. Да, до 40-те години на 20 век зъболекарство в София не се е преподавало. Драмата е другаде, всъщност. Тя е, че за разлика от първата половина на 20 век, днес момчетата и момичетата заминаващи да учат навън, после не (искат да) се връщат в България да работят. Остават там. Т.е. драмата на държавата не е висшето образование , а цялостната среда - корпуция, олигархия, некадърна политическа класа, крадлив бабаитски бизнес, сервилно правосъдие.... допълнете вашите усещания, които правят, че хората , които могат, искат да я напуснат.
Аз не разбрах Дичев от кой факултет е (явно е хуманитар), но би било добре да знаем дали си взема редовно часовете. Примерно да покаже някоя студентска анкета за себе си. Както разбрахме от едно писание в офф-нюз, преподавателите в СУ масово не си вземат часовете. А мой познат от СУ ми довери, че от хуманитарните факултети категорично са се противопоставили на въвеждането на електронен достъп с карти в сградите на университета, защото щели да ги хванат дали ходят на работа.
Добре е да четеш по-внимателно - Софийският университет е там, в групата 901-1000, в компанията на много американски, британски и японски университети, между другото.
Професор Дичев най-вероятно има впечатления за катедрата в която той преподава и от там обобщава за всички. Аз преподавам в катедра, в която винаги е имало и засега има студенти. Вярно е, че нивото спада, но въпреки всичко наши студенти правят магистратури и докторантури в чужбина, работят в съвременни лаборатории в България. В катедрата има всякакви докторанти, включително и с друг цвят на кожатата. Да не говорим за плащане на изпити и пускане, близо половината студенти не завършват и не се дипломират. да не говорим за неходене на упражнения, дори и на лекции, пък за невзимане на часове от преподаватели и неспазване на работното време. та по леко с обобщенията професор Дичев.
Твоя начин на мислене е доста широко разпространен, благодарение на него се създават специалисти по нищо. Много е важна специализацията точно в определена сфера и да не ти губят времето със странични небивалици, които ще забравиш седмица след изпита. Как да е, студентите сега трябва да се интересуват какво се търси на пазара и да развиват него въпреки тъпотиите, с които ще ги занимават в университетите ни.
"Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни, както става в големите университетски центрове по света."
Значи статията се оказва всъщност не за университетите, а за пропагандиране на идеологическите представи на автора. Само не разбирам защо трябва приемаме "шарени хора" като се има предвид големият брой роми, които не се интересуват от висше образование. По-логично е да се концентрираме върху тях, а не да приемаме още етноси.
Професор Дичев най-вероятно има впечатления за катедрата в която той преподава и от там обобщава за всички. Аз преподавам в катедра, в която винаги е имало и засега има студенти. Вярно е, че нивото спада, но въпреки всичко наши студенти правят магистратури и докторантури в чужбина, работят в съвременни лаборатории в България. В катедрата има всякакви докторанти, включително и с друг цвят на кожатата. Да не говорим за плащане на изпити и пускане, близо половината студенти не завършват и не се дипломират. да не говорим за неходене на упражнения, дори и на лекции, пък за невзимане на часове от преподаватели и неспазване на работното време. та по леко с обобщенията професор Дичев.
Да, нормално е да бягат младежите, вместо да си губят времето да слушат глупости от мухлясали русороби с манталитет на соц труженици. Една мъртва епоха, която освен да проектира някаква фалшива носталгия у младежи които не знаят нищо за това какво представлява всъщност. Животът не се връща назад, а болестни състояния като соца и русоробството са вече само в главите на хора като теб, на държавни подаяния, "преподаватели" на студенти, които ги презират.
Ботче, май не си прочело коментара ми, а са те пуснали да тролиш. прочете ли, че имаме студенти, не разбра ли, че не преподавам идеологически дисциплини и т.н.
До коментар [#82] от "bobyb":Ботче, май не си прочело коментара ми, а са те пуснали да тролиш. прочете ли, че имаме студенти, не разбра ли, че не преподавам идеологически дисциплини и т.н.
Абсолютно никакво значение няма какво преподаваш, такива като тебе са ми ясни, аз бях студент по инженерна дисциплина в ИТ преди 25 години и още тогава такива като тебе бяха 20 години назад най-малко. Това че имате студенти нищо не означава, дори ти ги плюеш, макар че твоето ниво е със сигурност по-ниско и от твоето. Айде бегай в БАН да си преживяш на някое бюро, стига си тровил децата.
Какво да ти го обяснявам, виж си фиша за заплата и се запитай защо бившите ти колеги правят толкова на ден колкото ти на месец, докато ти чакаш да дойде Путин и да им даде да разберат на капиталистите а тебе да те сложи отговорник по нещо си.
Някои хора умират на 25, но не ги погребват до 75. Бенджамин Франклин
Не се крий и не се прави на ударен. Такива като тебе, "млади" преподаватели дето и за чеп за зеле не стават са основната причина младежите да отписват въобще българското образование, повече от половината випуск от елитните гимназии заминава в Европа и САЩ, а такива като Американския колеж, процента е над 90%. Моите също са заминали за Холандия, никой сериозно не гледа на българското "образование" като такова. И това няма общо дали ще продължат след университета на Запад или ще се върнат, те нямат проблем да се върнат на сходен стандарт на живот. Но университетите в София абсолютно НЕ СТАВАТ и въобще не биват приемани за образование от тяхното поколение. Чудя се дали ще накараш собствените деца да "учат" при тебе? При вас отиват да учат само маргинали, бедни като тебе или просто твърде глупави. И вие имате наглостта да се оплаквате от нивото им?
До коментар [#90] от "bobyb": А сега, сериозно. Уважаеми, основната причина за нивото на образованието е икономиката на страната. всички ние искаме да имаме могъща армия, добро здравеопазване, образование на ниво, но просто нямаме икономика. не само това, уви, икономиката ни е нискотехнологична, без значими чуждестранни инвестиции, икономика разчитаща на ниска добавена стойност, и оттам на ниски заплати. Та, затова всеки който има възможност заминава, не само да учи, ами и да работи.
Дали причината за лошото образование е в икономиката, или лошото образование е причина за вида икономика която се развива, е проблем като с яйцето и кокошката. По-смисленият извод си мисля е, че България е една провалена държава културно, морално, институционално и най-накрая икономически. Посткомунистическите елити просто се провалиха грандиозно в реформата на икономиката, образованието и всички аспекти на обществения живот.
Образованието е индивидуално дело. Може да учиш в най-добрия университет и да нямаш способностите, а и да не си мотивиран да учиш.
Ако мотивацията ти е не да се изградиш като личност, а да научиш занаят, мястото ти не е в университета. Не случайно идолите на някои нямат завършено висше образование, въпреки че на един компанията му удари трилион долара на борсата.
Съвременният европейски университет има уеднаквен Curriculum и принципи на създаване на преподаватели. Преподаваното знание е пакетирано, в него няма същностно творчество по дисциплината, ако изключим претенциите за творчество в педагогиката, в самото му преподаване. Ето защо, там където се преподава истинското знание, в точните науки, е най-разумно човек да учи на езика, който най-добре знае. След като положи основите на организирания, системен начин на мислене, който всеки университет в цивилизована страна е призван да изгради, да тръгва из света, където му видят очите. Единствено въпрос на снобизъм или жертва на пропаганда са онези, които тръгват да учат в чужбина, при положение, че в България е не само по-евтино и по-удобно, но и структурата на онова, което ще учат, както казах, е изравнена из цивилизования свят. Да тръгнеш да учиш истинска наука в чужбина, в процеса на което да трошиш напълно излишно грешни пари, наподобява на манията да приготвяш куфарите за Сейшелите още щом си пристигнеш от ваканция в Бора Бора, само за да се похвалиш после, че и там си бил. Това е обща нова болест на цивилизацията, подобна на много други модерни болести. Единствената полза да си undergraduate в Харвард е, че си създаваш връзки за по-нататък в живота, а и да поопознаеш как е в Америка. Нищо по същество не ти носи едно следване там.
Разбира се, най-голямата загуба на средства, съпътстваща обида за интелигентността ти, е да учиш social sciences в Станфорд или Бъркли. Какво, на Файерабенд, лека му пръст, на дивотиите ли да му се звериш из аудиториите или на Томас Кун, и той вече на небето, от MIT на нелепостите, които и днес се ръсят от плеяда техни верни последователи? Това ли е то доброто образование? Или, да учиш в Болоня, дето даже табела не са сложили, че тук е най-старият истински университет в света, докато си проправяш път сред рекламите за бельо и прах за пране?
Образованието е много тънка работа и колкото България да е смачкана интелектуално от бигбрадъри, славитрифоновци и смартфонно знание, та на средния младеж да не му е да заляга над книгата, все пак в недрата на нацията се таи един дух, жаден за истинско знание и просвета, който даже и в градинките можеш да усетиш. Къде ще чуеш другаде по света бабите да обсъждат колко трудно домашно била дала госпожата вчера на детето, та се измъчило, докато го напише, ама, баба му не го пуснала да си играе, докато не видяла домашното написано. Проблемът на България е бедността. При друго управление, което би решило този въпрос, образованието ще избликне само и то не по патриотарска линия.
Професоре, съгласен съм, че привличането на чуждестранни студенти е разумен приоритет. Но защо не ни казвате поне колко сега са чуждестранните студенти и колко са били преди 5 и 10 години? И кои специалности / университети се харчат най-добре навън така погледнати, както и кои имат %-но най-много чужди студенти?
Да, споменах го този факт по-горе. Но, това са занаятчии и търгаши. На тях не им трябва университетско образование. Университетът изгражда личността за друго поприще, много по-цветно и съзидателно от занаятчийството. Развитието на духа и интелекта е онова, което прави човека истински пворец. Обратната страна на медала е, че после идват онези и превръщат сътвореното в стока. Да, и бизнесът води към своеобразен прогрес на обществото, но този прогрес е единствено послеслов на истинския прогрес, който занимава ума на образования човек.
Занаятчии и търгаши, чиито имена цял свят знае. А стотици милиони са с висше, чиито имена се знаят само от техните близки и колеги. И тези незнайни хорица са по-съзидателни от Гейтс и Джобс ????
До коментар [#98] от "bryghtlyght":Занаятчии и търгаши, чиито имена цял свят знае. А стотици милиони са с висше, чиито имена се знаят само от техните близки и колеги. И тези незнайни хорица са по-съзидателни от Гейтс и Джобс ????
И на световните чалгаджии цял свят знае имената. Даже по ги знае от въпросните скучновати люде. Обаче нито едните, нито другите, могат да придвжат познанието напред. То, царете, дето и историята даже им знае имената, наякъде сбутани из текстовете, и те не са от най-генериращите и оставящите познание, та на някакви фърфалаци-търгаши и занаятчии ще обръщаме внимание. Даже не знам кои са били царе ли, крале ли, когато е живял Галилео или Лавоазие, нежели Нютон. Дотам им е стигнало величието, да ги търсиш и търсачките кои са.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
Resurrection
Рейтинг: 2407 НеутралноЛошо е защото много от преподавателите са корумпирани!
Ясно е че има разлика в знанията и уменията на студент който е показал това на изпитите и такъв който си е платил за да мине.
karabastun
Рейтинг: 1950 ЛюбопитноА такаааа, значи всички пречат ли му пречат на Дичев да дава висше образование - и национал-популистите, и тези, които не му дават да строи баш пък на 4-тия километър, и бизнесмените и най-вече студентите................
[email protected]Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5366 НеутралноНовите "вишисти":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев- Колега, кой беше вторият закон на Нютон?
- Но колега, аз съм следвал физика, а не право!
atmanpg
Рейтинг: 1627 НеутралноОтново лайтмовът на Дичев - "В България е отвратително, елате в цивилизованият свят".
bnb39573998
Рейтинг: 217 Неутрално"Това обезсмисля един важен аспект от висшето образование, което е свързано с откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят. "
Аз пък мислех, че висшето образование е за получаване на добра квалификация, а то какво било. Въобще от цялата статия личи, че най-голямата болка на автора не е качеството на образованието, а това, че българските университети все още не са се превърнали в развъдници, които индоктринират и пропагандират левичарство и радикален либерализъм както е масово в Западна Европа.
tedif
Рейтинг: 479 ЛюбопитноЯ да попитам,белким знаеш отговора:
- колко от червените глисти-депутатини,са прЕпУдЪватели в СУ?
- колко от *академичното тяло* са застинали в епохата на гошо тарабата?
- колко от *гордите академици от БАН* са същите като горните - червени глисти?
А,май там,в БАН,се подвизаваше и онази грешка на природата - владко правешки?!?
За великите *библиотекари* и другата пасмина от нови,свръх нови и прочие х*уйниверситети* нЕма нужда да питам......
Killing Joke
Рейтинг: 345 НеутралноС малки изключения - да.
danvan
Рейтинг: 657 ЛюбопитноИнтересни, дори мутри взеха да пращат децата си да учат в чужбина ... И то не в Масква ;) защо ли?
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Sattraveler1
Рейтинг: 716 НеутралноПример от последните месеци.
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОВлиза преподавателя и задава темата, по която да пишат студентите. След това казва: "Последния да събере работите и да ми ги донесе в кабинета за проверка", след което излиза и оставя колегите да преписват, съчиняват и изобщо кой каквото иска да прави.
На тоя фон моите изпити някои от които бяха по 10-12ч, със задачи и след това чакаш за теория, с квестори и почти никаква възможност за преписване, ако не не си наясно с материала, си е направо мазохизъм. Но аз и се конкурирах с 6-10човека за место за влизане в ВМЕИ, а сега ги молят да се запишат и ги подтикват само и само да вървят....
Самия факт, че Либхер са направили ПУЦ за да могат все пак някой от студентите и учениците в техникумите да понаучат нещо дето е от полза за индустрията също е показателен.
Не само висшето е пълна трагедия, средното и общообразователното не са на по-различно ниво. На практика цялото образование в България е пълна трагедия и се наливат няколко милиарда годишно в една каца без дъно, за да се произвеждат дебили, за които, слънцето изгрява от запад, Анкара е столица на Гърция, изкуствения интелект е когато някой парадира с интелекта си, и пр. и пр. тъпотии, на които всеки що годе минал училищна подготовка от преди 30-40г, се чуди да се смее или да плаче. Друг въпрос, че ни занимаваха с идеологически глупости и исторически измислици, но като цяло качеството на преподаване и подготовка бяха на съвсем друго ниво.
За съжаление проблема е много комплексен, но като че ли основна вина носят родителите с безумните претенции към преподавателите и пълното неглижиране на простотията и мързела на собствените им деца.
motochristo
Рейтинг: 938 НеутралноДо коментар [#5] от "bnb39573998":
Гласуваш за прасе - получаваш кочина.Чете ли статията изобщо?
danvan
Рейтинг: 657 НеутралноДо коментар [#4] от "atmanpg":
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti SatВ случая е съвсем прав ... Щом дори СУ не може да си попълни щатните бройки ... Очевидно всеки който иска реално образовани го търси на запад и това е факт ... Да припомня, ще тази година значителен брой големи компании от ИТ бранша отмениха изискването за висше образование, което показва че за 21 век този модел е несъответващо О е време за кардинална промяна но системата за висше и полувисше образование ... А в България сме с векове назад и наистина е време анахронизми те да се коригират ...
Deaddark
Рейтинг: 2375 НеутралноДо коментар [#3] от "Незнайко в Слънчевия град":
Припаднал от пиене студент, до него учебник Теория на полето. Двама професори коментират ситуацията:
- Виж го тоя, агроном ще става, а се напил като физик.
Убитака
Рейтинг: 396 НеутралноРешение има, но никой не е заинтересован от него.
Финансирането става на база на средната стойнист на заплатата, респективно данъците, които плащат от випускниците на университета от предходните години.
Така университетите ще имат интерес да късат посредствените, защото всяка диплома на бъдещ клиент на бюрото по труда ще им намалява рейтинга, респективно дотациите.
Ще се фокусират върху актуалните и търсени от бизнеса специалности, като сами ще отхвърлят тези, за които впоследствие няма пазар.
Държавата ще определи лимитирана квота от стратегически важни специалности, за които това няма да важи - примерно Арабистика, История
Между другото тази форма на определяне на финансиране може да се прехвърли и върху средното образование - след като се изгради рейтинг на университетите, ще се гледа показателя на випускници приети в елитни такива.
Не е толкова сложно, такава статистика има и се следи -Но здраво ще разбута "послушковците" във ВУЗ-овете - защото "посредствените" преподаватели там напоследък изобилстват...
vista2
Рейтинг: 311 НеутралноХаотично подхвърлени твърдения, някои от които верни, но други - не. Интересно е за професор, т.е човек, който преподава и прави наука, да не може да се състави ясна теза, която да аргументира. Сравненията с Харвард ( и с останалите топ университети) не е коректно, защото те са частни, докато СУ се финансира от държавния бюджет и от собствени приходи (проекти, наеми и др.). Авторът не отбелязва непопълнени места във висши училища и в Европа. В много от тях съществува същия проблем. Един италиански университет обяви подарък лаптоп за всеки записал се.
Йоаникий
Рейтинг: 780 ЛюбопитноНе е толкова лошо, въпрос на амбиции и ниво. Може би някои зимбабвийски и камбоджански университети са по-зле. Ако човек уважава себе си, няма какво да прави (и да научи) в български университет.
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.wre501051215
Рейтинг: 2713 НеутралноДо коментар [#6] от "tedif":
А знаете ли къде Дичев е преподавател,като говорим са червени глисти в СУ?!
4ort
Рейтинг: 3224 НеутралноОбразованието у нас винаги е било на много ниско ниво.
Така например, учехме по 7-8 "идеологически" дисциплини в техническите ВУЗ.
Учехме специалните дисциплини от съветски учебници от 30-те години на миналия век.
Професорите бяха съветски възпитаници и новостите бяха далеч от тях и нас.
Но всичко това вършеше работа понеже технологичното оборудване също беше толкова старо, колкото и материала, който учехме.
Това беше и една от причините, че се заблуждавахме, че имаме качествено образование.
popovski31
Рейтинг: 998 НеутралноОт това, което си написал, е ясно, че въобще не трябва да коментираш тази тема. Преподавателите са принудени да "бутат" пълни, съвършенни кретени( част от които идвайки на изпит, не знаят по коя дисциплина е), просто защото университетът трябва да получи субсидията за студента.
И знаеш ли какво означава това? Че едни изключително интелигентни хора, са принудени да се унижават пред неграмотнита( и в буквален, и в преносен смисъл) пасмина.
Мога надълго да пиша, защото съм чел и Закона за висшето образование, и стратегията за неговото развитие, и много срещи съм имал по въпроса, но всичко остана само на думи и на хартия.
Децата ми няма да припарят до държавни училища или български университет!
pamela
Рейтинг: 2528 Неутрално"Най-печалното е, че българският бизнес изобщо не се интересува от дипломи, камо ли пък от успеха в тях. Назначават го с идеята, че ще го научат сами на каквото трябва. Държавните назначения пък се правят според партийна вярност, роднинство, местничество, тази тема хич да не я подхващаме."
==========================================================================
Сериозният бизнес наистина не се интересува много от дипломи, а направо подлага кандидатите на няколко кръга тестове за да подбере най-подходящите.
А който младеж е кадърен и може да си намери добре платена работа в мултинационална компания едва ли се интересува от държавна работа.
pamela
Рейтинг: 2528 НеутралноХайде да го кажем направо: трябва да се закриват държавни университети и да се уволняват преподаватели за да има нормален подбор на приетите студенти. Със същите пари от държавата ще се вдигнат двойно и тройно заплатите на преподавателите и ще има някаква конкуренция за тези длъжности.
Alex Prime
Рейтинг: 426 Весело"Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни"
Хайде не. И за това, и за цялата статия. Големият проблем на образованието е само, че е пълно с комунисти и ченгета като този тип.
dasvidaniya
Рейтинг: 217 Неутралносредата все още е масово нездравословна и мизерна, защо трябва да се говори за образование, когато има патогени из стаите и залите...
Руски трол. https://мвд.рф/boevbisser
Рейтинг: 2426 РазстроеноТолкова ли е лошо висшето образование - да, толкова, но за сметка на това и средното е лошо.
pet_fire
Рейтинг: 5308 НеутралноБроя на институтите и студентите се поддържат, а не се намаляват основно поради 2 причини.
1. Обучението е платено и така формират частично приходите си, а и бюджета финансира според броя на студентите
2. Ако ги намалят драстично, завършващите гимназии и техникуми качват безработицата
Slick
Рейтинг: 426 НеутралноОгромен проблем с не едно решение. Желание да се разреши не виждам, но е факт, че не ме интересува каква диплома има някой-си: давам му тест - ако се справи, е нает. Ако не - може да плаче над дипломата си.
xta58510204
Рейтинг: 233 НеутралноНаистина е чудно ,че СУ не може да попълни бройките си. Това обаче е показател и за нещо друго ,освен желанието да се следва в чужбина - огромната бройка "студенти" ,които искат само някаква диплома ,без значение каква, предпочитат "елитни" университети като Нов Български или пернишкото килийно училище ,което затвориха ,защото там не е нужно да учиш ,за да се дипломираш.
Не отговарям на хейтъри.Killing Joke
Рейтинг: 345 НеутралноВсеки, който работи в тази сфера, или има близки познати, е наясно каква е картинката.
1. Безумната схема "парите следват човека"
2. Демографският срив
1 + 2 = 3. Критериите при прием се занижават, а след това университетите не смеят да загубят студент, ако ще и да е малоумен
4. Има купища излишни унита, които никой не смее да закрие, защото ще загуби избиратели.
5. Няма никаква воля за промяна, керванът си върви и бълва дипломи без покритие.
Иван К.
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#9] от "traveler1":
Зависи по кой предмет , защото навремето преподавателя по гръцки ни оставяше да преписваме един от друг , но приятелски на шеги ни съветваше да не го правим , че само си преписваме грешките и става по зле и беше прав де.
Das Territorium
Рейтинг: 1275 НеутралноДо коментар [#4] от "atmanpg":
A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry PratchettВ България Е отвратително.
И затова цивилизованият свят трябва да дойде в България, но пишман патрЕоти, (национал)социалисти и мутри за "европейско развитие" не го пускат.
Vøxy
Рейтинг: 416 Неутралнода лошо е, програмата на Техническия Университет - Компютърни Системи и Технологии е абсолютно същата както преди 15 години, и още ги занимават с физика, химия, машинознание, техническо документиране, електротехника, ел измервания.... неща които 100% не им трябват.
Иван К.
Рейтинг: 269 НеутралноНе Дичев не е толкова зле образованието , по зле е , и вината не е само на СУ и гилдията като цяло , но пък каквото зависи от университети и е в техен прерогатив да го объркат , са го направили успешно.
А иначе е забавно да искат да си строят кампус при условие , че го имаше и се казва Студентски град , а ма те го били разрушили със строежите , нищо не са разрушавали помня го като свидетел от средата на 90те , когато разлика с годините комунизма и по точно на зрелият соц нямаше , освен две три бараки и две дискотеки , просто калта и прахта в зависимост дали вали или сухо бяха заменени с бетон , академизъм и академичен дух нямаше и не е имало , то ако е имало нямаше да му се случи това , което му се случи на Студентски град.
olimpipanov
Рейтинг: 707 НеутралноДич-ефф самият ти беше от радетелите на реформите на дани бой и серготеп, които имат огромна вина за състоянието на университетското образование.
Занижени критерии , парите следват студента, кухи конкурси и хабилитации.
Защо се позволява посредствени учени и хора да обучават ?! Една кака, нулев учЕн (с близо нула публикации в областта си) "чете" лекции общо 1600 часа в разни университети и е на основна работа в БАН ?!
Сътрудничество със западни университети добре, но как ?!
Има доста българи работещи в добри западни университети, но самите те изгонени от България. Ами как ще ги убедите, че нещо се е променило, след като самите те са избягали от тази куха система или по-лошо са били натирени.
Докато има креатури във ВУЗоете като дич-ефф, дани бой, серготеп и разни бивши комундерски пинокиовци няма да има оправия. Жалко за не-малкото достойни преподаватели, които все още се опитват да направят нещо поне в ПМ науки.
osho
Рейтинг: 426 НеутралноБългария има нужда от време:
1. За да си отидат по естествен път ДС кадрите в академичната сфера, които идея си нямате колко са много и колко много пречи този манталитет. С две думи - нуждаем се да извървим нашите "40 години страдание в пустинята". Поколението, произведено от ВАК, да си отиде!
2. И образованието човешко е "система в движение" , както всичко останало и то започва да намира средствата, с които да се произвеждат нужните знания. Пример за това са софтуерните академии, които през последните години запълват много умело липсите в техническите специалности, не просто извън всякакъв академизъм, но и точно като негов антипод - в духа на практическото знание и максималната синергия с бизнеса.
Ще цитирам Алвин Тофлър, който към края на 20-ти век напомни на всички, че нациите, които не разбират важността на знанието и развитието на технологиите са обречени да отидат на бунището на историята.
Но и за да отдадем почит на академичното съсловие, ще цитирам и Русо, който пък определя като добро управление това, при което народът в една държава се плоди и множи без допълнителни стимули и емиграция! Това да го имат предвид политиците, които всяка година наблюдават невиждащо как младите хора масово изчезват, за да учат в чужбина.
Роси
Рейтинг: 6741 Неутрално"Подизпълнителският характер на българската икономика прави така, че тук се търсят кадри за ниските нива, защото творческата дейност компаниите вършат в световните си центрове"
Ами такива специалисти създавате, за подизпълнители.
Иван К.
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#34] от "Роси":
Така е бизнеса с кеф би си преместил и творческоразвойната дейност тук, а не да дава луди пари , но просто няма кой да работи или ако има те са единици , което е недостатъчно да се сглоби продуктивеен екип.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 2109 Неутралнооткъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)Чудесно описание на Студентски град е дал колегата Дичев
Иван К.
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#33] от "osho":
Погледни автобиографиите на възрожденците и елита на страната след Освобождението няма един , който да е завършил тук , тоест това не е нова тенденция от времената на СДС , ГЕРБ и демокрацията , дори през комунизма не е спирала , просто не ходеха в Западни университети , а ходеха/пращаха в Москва.
etty1
Рейтинг: 2083 Любопитно"Недостигът на студенти" а.к.а. излишък на университети ;)
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstinosho
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#37] от "Иван К.":
Напълно сте прав. Но новата тенденция е, че за разлика от обществениците от новата история на България (Константин Величков (учил в Цариград), Богдан Филов (Германия) или Стамболов (Одеса) тези хора и много други масово се връщат в България като високообразован управленски ресурс. При днешните емигранти това е по-скоро изключение.
tacheaux
Рейтинг: 3834 Неутрално"При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди. Въпреки спада в търсенето продължава да се увеличава предлагането; миналата година Русенският университет откри чисто нов филиал във Видин"
Чак във Видин. Много далеч. Можеше да открие филиали в по-близки градове като Тутракан или Каспичан.
Шегувам се.
Дичев е в прав за състоянието на висшето образование у нас. Трагедията идва от това , че във висшите училища автономията изигра лоша шега. Нямаше никаква демократична промяна. Старите комунистически преподаватели си останаха без да се променят. Много от по-способните млади отидоха в чужбина. Некадърността в университетите се възпроизвежда. Преподавателският състав е напълно откъснат от реалния живот. Промяна може да има само с революционни действия, но затова няма политическа воля. Няма светлина в тунела.
mihail_p
Рейтинг: 1292 Неутралноеми наскоро художествената академия
откри филиал в Бургас. що аджеба.
ми за да открие щатове и да дава заплатни
на иначе безработни хора. имаме сто факултета
по архитектура, деветдесет и девет от които
са пристан за пенсионирани професори, които
на базата на цепи, лепи бълват учебници, които
са компилация от такива от 60те години за да намажат нещо.
а в технологичния сектор губим предимството на МЕИ-то.
няма spin-off и, няма applied science programs. най-добрите ни учени
са в SpaceX, Сан Диего и Торонто. Никакво развитие на космическите специалности.
е то аз мога и до вдругиден, ама тоя вълчев нищо не прави.
mihail_p
Рейтинг: 1292 НеутралноДо коментар [#30] от "voxy":
я аз да те попитам, защо да не ги занимават.
да не си въoбразяваш, че в MIT учат само питон:
https://www.eecs.mit.edu/
висше образование означва дълбоко ниво на разбиране,
прилагане и креативност. това няма да стане ако не знаеш
целия клас на съответната специалност.
Таралеж
Рейтинг: 2334 НеутралноБългарите са образовани донякъде не заради образователната система, а въпреки образователната сисстема.
hammurabi
Рейтинг: 322 НеутралноПо мое време преподавателите бяха съвършени егоисти - искаха да се учат само "техните" определения от "техните" книги. Интернет и достъпът до информация им объркаха схемите. Сега повечето умни или предприемчиви деца отиват в чужбина. Голяма част от тях не се и връщат. У нас и магаре може да завърши. В педагогиките и филологиите се влиза с нисък бал, а тези студенти след това става учители, много от които са полуграмотни. И омагьосаният кръг се повтаря. Свободното движение на хора си има своите обществени недостатъци. В периферията винаги е било трудно.
penetrating
Рейтинг: 7684 НеутралноАми, много верни констатации.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertКато добавим и сегашното академично ниво, заради, което целите са изместени, всичко си идва на мястото...
happymimi
Рейтинг: 434 НеутралноТолкова е лошо образованието, да. Затова който има пари да си праща децата да учат в чужбина. Не искам да съм нихилист, но това е реалност.
krassik
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#38] от "etty1": много верно посочено.
Aetius
Рейтинг: 0 Неутрално"Ако все още има някакво висше образование, то се движи по инерция, защото заплатите на учителите вече надминаха тези в СУ и едно училище често има много по-добро оборудване от нас..."
Още ли бе, д...А може би много над половината от тези които се правят, че ни управляват всъщност са възпитаници на СУ.
Компютърджия
Рейтинг: 289 НеутралноНа мене ме направи впечатление бройката 45 хиляди зрелостници за цяла България... Това е много малко, да не кажа трагично.
За сравнение, в един средно-американски щат, при население 5.8 милиона, през 2017 зрелостниците са били около 63 хиляди...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Aetius
Рейтинг: 0 ВеселоДо коментар [#44] от "hammurabi": Освен ако не си изкуствен интелект, де.
Компютърджия
Рейтинг: 289 Неутрално"ми направи", разбира се...
baizuo
Рейтинг: 1105 НеутралноПросто е. С преподаватели като Дичев, няма смисъл да се учи
muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"daskal1
Рейтинг: 3459 НеутралноКъм 1944 България има осем висши училища, по-точно един университет и седем висши училища.
Но, нека цитирам по Иван Янев началото и трудностите при Александър Балан. Май доста сме се поразглезили...:
"Началото на висшето образование в съвременна България започва през есента на 1888 г. То стартира като Висш педагогически курс. Началото е при буквално бедствени материални условия, необходими за висше образование. При Мъжката гимназия новото начинание разполага с едва 3 стаи — аудитория, канцелария и стая за преподавателите. Никой от управляващите не почита откриването на Висшия педагогически курс. Това начало минава незабелязано и от пресата. Първоначално се записват само 43 желаещи да се обучават. Само няколко месеца по-късно от началото на следващата 1889 г. със закон Висшият педагогически курс става Висше училище.
„Едва след започване на учебните занятия Министерството на просветата отпуска кредит от 944 лева, за да се купят 25 чина, 2 маси, 1 писалище, 1 катедра, 2 долапа, 4 окачалки за дрехи с по 12 куки, 1 черна дъска, 2 скрина за съобщения и за писмата на студентите.“[3] Курсът се управлява от преподавателски съвет, с председател, чиито мандат е едногодишен. Първият председател е Александър Теодоров Балан.
areta
Рейтинг: 1338 НеутралноДичев, ако ти преподаваш на студентите - не е просто лошо, а отврат!
ivo
Рейтинг: 538 НеутралноВсе повече хора разбират каква измама и каква загуба на време и пари е висшето образувание и все повече хора се отказват да бъдат прекарани!
Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!owen
Рейтинг: 531 НеутралноДо коментар [#9] от "traveler1":
основна вина носят родителите?! осеен като българи гласоподователи, друга вина те нямат
owen
Рейтинг: 531 Неутралноне е прав за едно - бг университетите не са на нивот на третокласни институции на запад, по-зле са. естествено, има преподаватели изклчения.
Онуфри
Рейтинг: 976 НеутралноА някой да ги кара тези "изключително интелигентни хора" да се унижават?
Като са толкова "изключително интелигентни хора" защо не си намерят работа на която ще им оценят изключителната интелигентност?
Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
glaxo11
Рейтинг: 521 НеутралноМного истини казва Ив.Дичев. А това е почти прецедент в академичните среди.
val1320
Рейтинг: 403 НеутралноДо коментар [#57] от "ivo":
Да,личи си особено от твоето "образУвание",палячо!
lz73
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#9] от "traveler1":
Преди 35 години...влиза проф.Наплатанов, раздава въпросите и позволява всеки да преписва каквото и от където си иска...75% двойки...
Смисълът на обучението не е зазубряне на инфо...
lz73
Рейтинг: 1735 НеутралноВсе още предлагам каса вино на всеки, който намери думата "инженер" в Закона за виШУТУ образУвание...
7777
Рейтинг: 2164 НеутралноДо коментар [#63] от "lz73":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Именно! Въпорсите за изпит трябва да са аналитични.
lz73
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#30] от "voxy":
Ужас! В техническия учили и техника...
Всеки инженер трябва да има сърце на програмист...в буркан...на бюрото си.
7777
Рейтинг: 2164 НеутралноМного хубаво есе на Г. Марков. Не го бях чела. Благодаря за препратката.
А Дичев може и да е номенклатурно синче, но според мен е прав в анализа си. A man without faith is like a fish without a bicycle.
7777
Рейтинг: 2164 НеутралноТова мислене е широко разпространено. Преди години моя преподавателка от английска филология се чудеше, че студентите не искали да учат лингвистика, литература и културна история. Искали само практически занимания по превод. И се наложило да им изясняват разликата между практическо обучение и образование със следния пример. Много родители нямат нищо против в училище да има часове по сексуално образование, но всички биха били против часове по сексуална практика. A man without faith is like a fish without a bicycle.
lz73
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#68] от "7777":
++++++++++++++
Хареса ми!
demos
Рейтинг: 426 НеутралноДа,така е,но от статиите на Ивайло Дичев лъха само песимизъм и отчаяние.Авторът трябва да предложи,алтернатива на сега познатото ни образование и състояние на държавата,визия за бъдещето...Нали ,това е ролята на учените,да начертаят пътя,да го покажат на обществото и институциите.Като прибавим и това,че в подобна статия,Дичев нарече България "расистка държава",чудя се,каква е ползата,да го четем.
malart
Рейтинг: 631 НеутралноЕдва ли филиалът във Видин е проблема на образованието ни. Демографията е. А за Видин и региона това е като част от оздравителните мерки и хубавото е, че специалностите са повече технически.
malart.blog.bggalapagas
Рейтинг: 669 Неутрално"защо да не идеш направо в Германия; там поне общежитието ще е общежитие, столът – стол"
Това е силно преувеличено и клиширано. Ял съм в мензите на поне 5-6 университета в Германия и в почти всички храната е отвратителна. Обедното меню в кой да е ресторант в София е по-евтино и по-качествено от полуфабрикатите в немските мензи. Бил съм и в няколко общежития в Германия - хич не са цвете. Мога да кажа същото и за Франция, Британия, даже Италия.
galapagas
Рейтинг: 669 НеутралноЕдно от малкото смислени изказвания под тази тема.
galapagas
Рейтинг: 669 НеутралноХаха, значи страните от Третия свят имат най-доброто управление! Там се плодят и множат най-успешно.
stephan
Рейтинг: 426 НеутралноСподелям повечето от констатациите на г-н Дичев.
Но, струва ми се, в тази бърка :
"Толкова ли лошо е нашето висше образование? Разбира се, несравнимо е с Харвард, но несравним е и капиталът, носещ приходи на този университет, който сега възлиза на близо 40 милиарда долара (почти колкото БВП на държавата ни). Водещите ни университети обаче са на нивото на второ- и треторазредните световни, в каквито много от децата ни решават да заминат. "
Достатъчно е да погелднем добре известната Шангхайска класация .
В нея няма нито един български ВУЗ.
http://www.shanghairanking.com/ARWU2018.html
По-общо, и макар да звучи грубо - но самият г-н Дичев постулира, че висшето образование е бизнес - вероятно трябва да приемем, че така както не всички държави произвеждат авомобили, компютри или ножчета за бръснене, така не всички могат да имат сериозно жизнено висше образование.
Впрочем, в други исторически периоди, никой не е виждал драма в това дететото му да замине за Париж да учи в Сорбоната хуманитарни науки, в Германия инженерни, а защо не и в Истанбул - зъболекарство. Да, до 40-те години на 20 век зъболекарство в София не се е преподавало.
Драмата е другаде, всъщност. Тя е, че за разлика от първата половина на 20 век, днес момчетата и момичетата заминаващи да учат навън, после не (искат да) се връщат в България да работят. Остават там. Т.е. драмата на държавата не е висшето образование , а цялостната среда - корпуция, олигархия, некадърна политическа класа, крадлив бабаитски бизнес, сервилно правосъдие.... допълнете вашите усещания, които правят, че хората , които могат, искат да я напуснат.
с
galapagas
Рейтинг: 669 НеутралноАз не разбрах Дичев от кой факултет е (явно е хуманитар), но би било добре да знаем дали си взема редовно часовете. Примерно да покаже някоя студентска анкета за себе си. Както разбрахме от едно писание в офф-нюз, преподавателите в СУ масово не си вземат часовете. А мой познат от СУ ми довери, че от хуманитарните факултети категорично са се противопоставили на въвеждането на електронен достъп с карти в сградите на университета, защото щели да ги хванат дали ходят на работа.
galapagas
Рейтинг: 669 НеутралноДобре е да четеш по-внимателно - Софийският университет е там, в групата 901-1000, в компанията на много американски, британски и японски университети, между другото.
stephan
Рейтинг: 426 Неутралноимах предвид топ 500.
ban
Рейтинг: 835 НеутралноПрофесор Дичев най-вероятно има впечатления за катедрата в която той преподава и от там обобщава за всички. Аз преподавам в катедра, в която винаги е имало и засега има студенти. Вярно е, че нивото спада, но въпреки всичко наши студенти правят магистратури и докторантури в чужбина, работят в съвременни лаборатории в България. В катедрата има всякакви докторанти, включително и с друг цвят на кожатата. Да не говорим за плащане на изпити и пускане, близо половината студенти не завършват и не се дипломират. да не говорим за неходене на упражнения, дори и на лекции, пък за невзимане на часове от преподаватели и неспазване на работното време. та по леко с обобщенията професор Дичев.
Vøxy
Рейтинг: 416 НеутралноДо коментар [#42] от "mihail_p":
Твоя начин на мислене е доста широко разпространен, благодарение на него се създават специалисти по нищо. Много е важна специализацията точно в определена сфера и да не ти губят времето със странични небивалици, които ще забравиш седмица след изпита. Как да е, студентите сега трябва да се интересуват какво се търси на пазара и да развиват него въпреки тъпотиите, с които ще ги занимават в университетите ни.
Radkov
Рейтинг: 8 Неутрално"Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни, както става в големите университетски центрове по света."
Значи статията се оказва всъщност не за университетите, а за пропагандиране на идеологическите представи на автора. Само не разбирам защо трябва приемаме "шарени хора" като се има предвид големият брой роми, които не се интересуват от висше образование. По-логично е да се концентрираме върху тях, а не да приемаме още етноси.
bobyb
Рейтинг: 504 НеутралноДа, нормално е да бягат младежите, вместо да си губят времето да слушат глупости от мухлясали русороби с манталитет на соц труженици. Една мъртва епоха, която освен да проектира някаква фалшива носталгия у младежи които не знаят нищо за това какво представлява всъщност.
Животът не се връща назад, а болестни състояния като соца и русоробството са вече само в главите на хора като теб, на държавни подаяния, "преподаватели" на студенти, които ги презират.
ban
Рейтинг: 835 НеутралноДо коментар [#82] от "bobyb":
Ботче, май не си прочело коментара ми, а са те пуснали да тролиш. прочете ли, че имаме студенти, не разбра ли, че не преподавам идеологически дисциплини и т.н.
bobyb
Рейтинг: 504 НеутралноАбсолютно никакво значение няма какво преподаваш, такива като тебе са ми ясни, аз бях студент по инженерна дисциплина в ИТ преди 25 години и още тогава такива като тебе бяха 20 години назад най-малко.
Това че имате студенти нищо не означава, дори ти ги плюеш, макар че твоето ниво е със сигурност по-ниско и от твоето.
Айде бегай в БАН да си преживяш на някое бюро, стига си тровил децата.
bobyb
Рейтинг: 504 Неутрално... от тяхното, уточнявам като за умни русороби като тебе.
ban
Рейтинг: 835 НеутралноДо коментар [#84] от "bobyb":
Ами, то и аз преди 25 години бях студент.
ban
Рейтинг: 835 НеутралноДо коментар [#85] от "bobyb":
А, ти как разбираш понятието ниво, много ми е интересно.
bobyb
Рейтинг: 504 НеутралноКакво да ти го обяснявам, виж си фиша за заплата и се запитай защо бившите ти колеги правят толкова на ден колкото ти на месец, докато ти чакаш да дойде Путин и да им даде да разберат на капиталистите а тебе да те сложи отговорник по нещо си.
Някои хора умират на 25, но не ги погребват до 75.
Бенджамин Франклин
ban
Рейтинг: 835 НеутралноДо коментар [#88] от "bobyb":
Мда, определено си бот, щом намеси в темата и русоробите, и путин, няма начин.
bobyb
Рейтинг: 504 НеутралноНе се крий и не се прави на ударен. Такива като тебе, "млади" преподаватели дето и за чеп за зеле не стават са основната причина младежите да отписват въобще българското образование, повече от половината випуск от елитните гимназии заминава в Европа и САЩ, а такива като Американския колеж, процента е над 90%. Моите също са заминали за Холандия, никой сериозно не гледа на българското "образование" като такова. И това няма общо дали ще продължат след университета на Запад или ще се върнат, те нямат проблем да се върнат на сходен стандарт на живот. Но университетите в София абсолютно НЕ СТАВАТ и въобще не биват приемани за образование от тяхното поколение. Чудя се дали ще накараш собствените деца да "учат" при тебе?
При вас отиват да учат само маргинали, бедни като тебе или просто твърде глупави. И вие имате наглостта да се оплаквате от нивото им?
ban
Рейтинг: 835 ВеселоДо коментар [#90] от "bobyb":
Типичен израз за бота, чеп за зеле, потвърждаваш впечатлението ми. Я да видим, можеш ли позна колко пише на фиша ми.
ban
Рейтинг: 835 ВеселоДо коментар [#90] от "bobyb":
А сега, сериозно. Уважаеми, основната причина за нивото на образованието е икономиката на страната. всички ние искаме да имаме могъща армия, добро здравеопазване, образование на ниво, но просто нямаме икономика. не само това, уви, икономиката ни е нискотехнологична, без значими чуждестранни инвестиции, икономика разчитаща на ниска добавена стойност, и оттам на ниски заплати. Та, затова всеки който има възможност заминава, не само да учи, ами и да работи.
amh21579466
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#92] от "ban":
Дали причината за лошото образование е в икономиката, или лошото образование е причина за вида икономика която се развива, е проблем като с яйцето и кокошката. По-смисленият извод си мисля е, че България е една провалена държава културно, морално, институционално и най-накрая икономически. Посткомунистическите елити просто се провалиха грандиозно в реформата на икономиката, образованието и всички аспекти на обществения живот.
bryghtlyght
Рейтинг: 714 НеутралноОбразованието е индивидуално дело. Може да учиш в най-добрия университет и да нямаш способностите, а и да не си мотивиран да учиш.
Ако мотивацията ти е не да се изградиш като личност, а да научиш занаят, мястото ти не е в университета. Не случайно идолите на някои нямат завършено висше образование, въпреки че на един компанията му удари трилион долара на борсата.
Съвременният европейски университет има уеднаквен Curriculum и принципи на създаване на преподаватели. Преподаваното знание е пакетирано, в него няма същностно творчество по дисциплината, ако изключим претенциите за творчество в педагогиката, в самото му преподаване. Ето защо, там където се преподава истинското знание, в точните науки, е най-разумно човек да учи на езика, който най-добре знае. След като положи основите на организирания, системен начин на мислене, който всеки университет в цивилизована страна е призван да изгради, да тръгва из света, където му видят очите. Единствено въпрос на снобизъм или жертва на пропаганда са онези, които тръгват да учат в чужбина, при положение, че в България е не само по-евтино и по-удобно, но и структурата на онова, което ще учат, както казах, е изравнена из цивилизования свят. Да тръгнеш да учиш истинска наука в чужбина, в процеса на което да трошиш напълно излишно грешни пари, наподобява на манията да приготвяш куфарите за Сейшелите още щом си пристигнеш от ваканция в Бора Бора, само за да се похвалиш после, че и там си бил. Това е обща нова болест на цивилизацията, подобна на много други модерни болести. Единствената полза да си undergraduate в Харвард е, че си създаваш връзки за по-нататък в живота, а и да поопознаеш как е в Америка. Нищо по същество не ти носи едно следване там.
Разбира се, най-голямата загуба на средства, съпътстваща обида за интелигентността ти, е да учиш social sciences в Станфорд или Бъркли. Какво, на Файерабенд, лека му пръст, на дивотиите ли да му се звериш из аудиториите или на Томас Кун, и той вече на небето, от MIT на нелепостите, които и днес се ръсят от плеяда техни верни последователи? Това ли е то доброто образование? Или, да учиш в Болоня, дето даже табела не са сложили, че тук е най-старият истински университет в света, докато си проправяш път сред рекламите за бельо и прах за пране?
Образованието е много тънка работа и колкото България да е смачкана интелектуално от бигбрадъри, славитрифоновци и смартфонно знание, та на средния младеж да не му е да заляга над книгата, все пак в недрата на нацията се таи един дух, жаден за истинско знание и просвета, който даже и в градинките можеш да усетиш. Къде ще чуеш другаде по света бабите да обсъждат колко трудно домашно била дала госпожата вчера на детето, та се измъчило, докато го напише, ама, баба му не го пуснала да си играе, докато не видяла домашното написано. Проблемът на България е бедността. При друго управление, което би решило този въпрос, образованието ще избликне само и то не по патриотарска линия.
ban
Рейтинг: 835 НеутралноДо коментар [#94] от "bryghtlyght":
Много добре си го написал. Поздравления и +!
султана глаушева
Рейтинг: 322 НеутралноЗа протокола:нито бил гейтс, нито стив джобс, нито зукърбърг имат завършено висше образование.
Мърфи е оптимист!cartright
Рейтинг: 217 НеутралноПрофесоре, съгласен съм, че привличането на чуждестранни студенти е разумен приоритет. Но защо не ни казвате поне колко сега са чуждестранните студенти и колко са били преди 5 и 10 години? И кои специалности / университети се харчат най-добре навън така погледнати, както и кои имат %-но най-много чужди студенти?
bryghtlyght
Рейтинг: 714 НеутралноДа, споменах го този факт по-горе. Но, това са занаятчии и търгаши. На тях не им трябва университетско образование. Университетът изгражда личността за друго поприще, много по-цветно и съзидателно от занаятчийството. Развитието на духа и интелекта е онова, което прави човека истински пворец. Обратната страна на медала е, че после идват онези и превръщат сътвореното в стока. Да, и бизнесът води към своеобразен прогрес на обществото, но този прогрес е единствено послеслов на истинския прогрес, който занимава ума на образования човек.
krf54523578
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#98] от "bryghtlyght":
Занаятчии и търгаши, чиито имена цял свят знае. А стотици милиони са с висше, чиито имена се знаят само от техните близки и колеги. И тези незнайни хорица са по-съзидателни от Гейтс и Джобс ????
bryghtlyght
Рейтинг: 714 НеутралноИ на световните чалгаджии цял свят знае имената. Даже по ги знае от въпросните скучновати люде. Обаче нито едните, нито другите, могат да придвжат познанието напред. То, царете, дето и историята даже им знае имената, наякъде сбутани из текстовете, и те не са от най-генериращите и оставящите познание, та на някакви фърфалаци-търгаши и занаятчии ще обръщаме внимание. Даже не знам кои са били царе ли, крале ли, когато е живял Галилео или Лавоазие, нежели Нютон. Дотам им е стигнало величието, да ги търсиш и търсачките кои са.