Първо, каквато и културна компетентност да има човек, няма как да се конкурира с машината, когато тя може успешно да го замести. Решението тук се нарича безусловен базов доход.
Второ, конкретно у нас книгите например не са чак толкова достъпни за масовата аудитория - говоря за пазара, не за библиотеките и читалищата (които не смогват да са заредени с всички най-нови заглавия и да има достатъчно такива за заемане за вкъщи, срокът за заемане също е проблем, тъй като всеки чете с различна скорост и настроение). Голяма част от концертите също са скъпички. При театрите не знам каква е актуалната ситуация. В галериите цените са достъпни.
Допълнение - на вторичния пазар за книги "втора ръка" има доста заглавия на приемливи цени, но и много такива, които минават по-скоро за пазарни и дори луксозни.
Читател, надценяваш машините. Има креативност, която засега машините не успяват да заместят. Поне засега не съм чувал музика композирана от машина да е по-съвършена от тази на Моцарт примерно. В областта на маркетинга, психологията и много други области има конкретни ситуации, в които човешката намеса е неизбежна, поне засега.
Колкото до книгите, бих казал, че има доста достъпни източници, особено на електронни носители. Проблемът е, че повечето млади хора, които познавам просто не искат да четат, нито класически автори, нито нови. Когато бях ученик през лятната ваканция четях буквално по книга на ден, а сега гледам племенниците ми едва 2-3 книги прочитат за цяло лято. И това не е изключение.
Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
Много клиширано изложение. С такива констатации ще се получи и клиширано решение, а това е море от подводни камъни (двусмисленост).
Човек или иска да чете книга или не иска. Или може да сметне лице на фигура (за да си купи плочки) или не.
Планове, алабала.
Има основни неща с които училището задължително трябва да започне но предпоставка е да остави учителите на мира, след като ги е пуснало вътре.
Повече педагогика А НЕ ПСИХОЛОГИЯ и грижа да е за учителите докато учат в университета, и след това просто да бъдат оставени на мира и добре платени и да развиват своите общности в училище нез да им се месят НПО.
Но! Докато не се изисква резултат и оставка от учителите при несправяне, няма да се промени нищо!
А сега всеки несправил се учител обявява, че щом не може, то детето (а не той) трябва да ходи на приобщаващо образование към НПО за Истанбулска Конвенция.
Той ПРЕДАВА с регламентиран донос детето и семейството на НПО на Сорос.
Предателството е предателство, както и да го гледаш или да го плащаш.
ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ == НПО ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ И НОРВЕЖКИ МОДЕЛ НА СОЦИАЛНЕ ФАШИЗЪМ, ПРОКАРВАН У НАС ОТ НПО ЗА ИК.
Голяма веселба настана напоследък с това образование. Даже и аз станах д-р по национална сигурност при библиотекарите и съм в процедура за доцент (по стария ЗРАСРБ). Ще преподавам международни и правно-икономически аспекти в националната и регионалната сигурност. 1700 заплата + 1000 пенсия = 2700. Не е кой знае какво, но стига за това онова. И студентките много яки!
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
"Убразованието и колтурата" се срещат при малък процент преподаватели от "определени у-ща", и малък процент ученици от определени семейства... Останалото е мълчание...
"глобални корпорации реализират огромни печалби, които не се разпределят справедливо за опазване на околната среда и благоденствието на гражданите;"
Аз като ви казвам, че няма как с правоверни комунисти да се прави дясна партия и ми биете минусите. После що са около 2%? В България има много десни хора, но те също така са информирани и образовани и няма как да припознаят за "дясна партия" някакво подобие на демократите в САЩ, които в момента са си откровени социалисти-интернационалисти. Навремето Минчев мисля го каза най-добре - "десните в България трябва да спрат да слушат левите в САЩ". Това изказване горе все едно е взето от предизборната програма на Бърни Сандърс.
Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
Този текст трудно може да бъде свързан с темата култура и за голямо съжаление ми навява опит на чиновници да вкарат това понятие в закон, правила, методики и прочее. Освен разхвърляността в текста, все ми се струва че адреса е сбъркан - очаква се държавата да ни "направи" културни и както се случва и със сродни теми, като образование например, семейството се изпуска. А кой или каква институция може да замести семейството, когато става дума за обширно понятие и въобще среда, каквато е културата кмета, директора на училището или някакъв инспекторат - това е абсурд. Ще приведа един цитат от текста, който показва колко нелепо е да очакваме културата да ни "налази" през институции: "Задължението за преподаване на съдържание трябва да отпадне, на негово място трябва внимателно да се пресекат две линии на контрол: националното външно оценяване и инспектирането на институциите – и двете ориентирани изцяло към качественото развиване на компетентности." Човек ходи на училище, за да се научи на някакви базови неща - език и не един, математика, основни понятия в области като история, геграфия. Не отпада задължението учителите да са поне средно културни личности, но не е лесно това да се постигне, предвид огромния им брой - та са такива, каквито тяното семейство, образование и живот ги е направил. Има и предвидени предмети, които няма да успеят да направят децата "културни", но поне ще зададат на част от тях, които имат интереси някакви начални понятия. Всичко друго е в ръцете на семейството и средата в която живее детето и впоследствие човека, защото това наистина е процес, който продължава цял живот и в този процес са много важни както първите 7 години, така и цялостната атмосфера, среда и ценнотна система в т.н. "основна клетка" на обществото.
"Убразованието и колтурата" се срещат при малък процент преподаватели от "определени у-ща", и малък процент ученици от определени семейства... Останалото е мълчание...
Като оставим шегата с "Убразуванието и колтурата" вие сте напълно прав, но тази ситуация не е от днес и не е само у нас - това си е нормалното разпределение в света, при това тук стандарта на живот и по-точно неговия материален аспект нямат ( за съжаление) значение. Ако ситуацита не беше такава, то театрите, оперните и концертни зали, изложбените зали, библиотеките и книжарниците щяха да са повече на брой и с повече места за посетители от стадионите, кръчмите и магазините от всякакъв вид. Без да са го измислили, но много добре са дефинирали това разпределение римляните - "Хляб и зрелища" за народа, другото е за малка, до 5-10% част от популацията.
Накратко: в текста под „съдържание“ се има предвид определен обем информация (която се предписва от управляващия орган, задължително се представя от преподавателите, наизустява от обучаемите, според което се мери и техния успех); под „компетентност“ се има предвид по-комплексна цел на обучението, която включва знания (устойчива форма на съдържанието), умения и нагласи. Тук трябва да се обърне повече внимание на уменията и нагласите: напр. не само да помниш формулата за лице на правоъгълник от четвърти клас (знание), но да можеш да я използваш, за да си купиш правилното количество плочки за банята, а дори и да не я помниш, да можеш да си я набавиш (умение), както и да мислиш, че е ценно да можеш да си сметнеш сам плочките, или да мислиш, че е възможно да сметнеш лицето на неправилен многоъгълник, макар и да не сте учили формулата в училище (нагласи).
Какво трябва да бъде променено? Накратко пак: тезата ми е, че гарантирането само на съдържание не гарантира развиването на знания, умения и нагласи, които пък би следвало да бъде истинската цел на образованието днес, а както изглежда, и в бъдеще. Съответно, за да може образованието да служи за развиване на компетентности, цялата процедура трябва да се промени в тази посока: образователните стандарти, планове и програми не бива да предписват задължително съдържание, а да формулират знания, умения и нагласи, които обучаемите следва да развият до края на образователния етап); инструментите, гарантиращи постиженията на учениците (т.е. НВО и ДЗИ), трябва да мерят съответните знания, умения и нагласи (PISA, PIRLS и т.н. ни дават представа за посоката на развиването им); учителите трябва да бъдат подготвени и подкрепяни да развиват знания, умения (квалификационно и ресурсно); всичко това да става прозрачно в координация със заинтересованите от качеството на образованието страни.
Благодаря Ви за позицията, колега. В поста си не коментирам изключенията (при отделни длъжности, в отделни сектори), а правилото - че културните компетенции няма как да спасят хората от автоматизацията и роботизацията, въпреки че сами по себе си са полезни за личностното развитие.
Колкото до това дали младите четат или не - според Вас те не го правят толкова често, според собственика на издателства "Бард", "Лексикон" и книжарници "Гринуич" те четат все повече. Не знам каква точно е реалната картина. Трябва да се направи проучване, като се вземат предвид всички възрастови групи. Преди време имаше нещо подобно в "Капитал" и мисля, че там нямаше драматични поколенчески разлики в това отношение. Но е възможно да има такива, предвид развитието на технологиите и изместването на фокуса към тях, отколкото към книгите (хартиени такива; електронните са твърде скромен сегмент спрямо общия пазар и търсене). Така или иначе класациите на най-големите книжарници у нас са доста динамични всяка седмица, така че явно има достатъчно читатели в страната.
Образованието + културата са като британска морава> поливаш, косиш, поливаш, пак косиш ... и така 200 години. Спортистите-мутри видяха сметката на плахите опити за налагане на масово образование. Посещението в кое да е съвременно българско училище не е особено приятно изживяване, там култура и образование отдавна няма. На ред е висшето образование.
Бря, бря, цели фермани за компетенции и незнам к'во си... Пък къде били онези, а къде сме били ние, бря, бря, бла-бла.... Ето я ситуацията в кратък (и много стар виц): Синът на чешкия премиер моли баща си да го направи министър на мореплаването и флота. Баща му, учуден: "Но, синко, ние нямаме море!.." А синът му: "Нищо де, виж българите - те как имат министър на културата?".. :-)
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
Много забавно, че Вие единствен от пишещите по-горе разбира за какво говори статията и получавате минуси ... добра индикация за тоя форум. :)
Като майка на две гимназистки и аз имам някаква представа от тази идея за competency-based education дето от 2-3 години замести outcome-based learning . Ако нещо не ми харесва в тази генерализация (нова рамка) е фокусът на empowering students, разбрано в смисъл на съобразяване със индивидуалната им learning curve. Първо, това ги освобождава от лична отговорност за (скоростта със която е "нормално" да ) усвояват материала. Второ, това е просто нереалистично, тъй като предполага персонализиране на обучението - как ще стане тая работа в клас от 30-35 човека в средното училище или поток от 150+ студента в университета? Дава се неизпълнима задача на преподавателя. Да не говорим за "сумативното" оценяване дето ако получиш 80%, да речем, минаваш, т.е. като отидеш на доктор ще стискаш палци твоето заболяване да не е в останалите 20%.
А простотията за "културната" компетентност в статията, дето ще ни позволява да живеем с хора от други култури просто я пропускам ... както на времето пропускахме какво били казали вождовете по повод на диференциалната геометрия, да речем... идеологически пълнеж (padding )
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
""глобални корпорации реализират огромни печалби, които не се разпределят справедливо за опазване на околната среда и благоденствието на гражданите;"
Това изказване горе все едно е взето от предизборната програма на Бърни Сандърс." ---- Горният цитат наистина издава една политическа наивност. Не мога да преценя дали е по-голяма от наивността на някой който няма поне няколко милиона в банката и все пак застъпва "десни" възгледи ... пример за лумпен. Политиката настрана - нима твърдите, че твърдението не отразява реалността?
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
4ort
Рейтинг: 2715 НеутралноНай- лесният начин да манипулираш хората е да им обясниш, че те не благоденстват.
Имам време да питам всеки идиот.Читател
Рейтинг: 1391 НеутралноПърво, каквато и културна компетентност да има човек, няма как да се конкурира с машината, когато тя може успешно да го замести. Решението тук се нарича безусловен базов доход.
Второ, конкретно у нас книгите например не са чак толкова достъпни за масовата аудитория - говоря за пазара, не за библиотеките и читалищата (които не смогват да са заредени с всички най-нови заглавия и да има достатъчно такива за заемане за вкъщи, срокът за заемане също е проблем, тъй като всеки чете с различна скорост и настроение). Голяма част от концертите също са скъпички. При театрите не знам каква е актуалната ситуация. В галериите цените са достъпни.
Читател
Рейтинг: 1391 НеутралноДопълнение - на вторичния пазар за книги "втора ръка" има доста заглавия на приемливи цени, но и много такива, които минават по-скоро за пазарни и дори луксозни.
andreas_hofer
Рейтинг: 834 НеутралноЧитател, надценяваш машините. Има креативност, която засега машините не успяват да заместят. Поне засега не съм чувал музика композирана от машина да е по-съвършена от тази на Моцарт примерно. В областта на маркетинга, психологията и много други области има конкретни ситуации, в които човешката намеса е неизбежна, поне засега.
Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна БългарияКолкото до книгите, бих казал, че има доста достъпни източници, особено на електронни носители. Проблемът е, че повечето млади хора, които познавам просто не искат да четат, нито класически автори, нито нови. Когато бях ученик през лятната ваканция четях буквално по книга на ден, а сега гледам племенниците ми едва 2-3 книги прочитат за цяло лято. И това не е изключение.
potrebitel3
Рейтинг: 229 НеутралноМного клиширано изложение. С такива констатации ще се получи и клиширано решение, а това е море от подводни камъни (двусмисленост).
Човек или иска да чете книга или не иска.
Или може да сметне лице на фигура (за да си купи плочки) или не.
Планове, алабала.
Има основни неща с които училището задължително трябва да започне но предпоставка е да остави учителите на мира, след като ги е пуснало вътре.
Повече педагогика А НЕ ПСИХОЛОГИЯ и грижа да е за учителите докато учат в университета, и след това просто да бъдат оставени на мира и добре платени и да развиват своите общности в училище нез да им се месят НПО.
Но! Докато не се изисква резултат и оставка от учителите при несправяне, няма да се промени нищо!
А сега всеки несправил се учител обявява, че щом не може, то детето (а не той) трябва да ходи на приобщаващо образование към НПО за Истанбулска Конвенция.
Той ПРЕДАВА с регламентиран донос детето и семейството на НПО на Сорос.
Предателството е предателство, както и да го гледаш или да го плащаш.
ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ == НПО ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ И НОРВЕЖКИ МОДЕЛ НА СОЦИАЛНЕ ФАШИЗЪМ, ПРОКАРВАН У НАС ОТ НПО ЗА ИК.
Полковник за европейско развитие на България
Рейтинг: 1391 НеутралноГоляма веселба настана напоследък с това образование. Даже и аз станах д-р по национална сигурност при библиотекарите и съм в процедура за доцент (по стария ЗРАСРБ). Ще преподавам международни и правно-икономически аспекти в националната и регионалната сигурност. 1700 заплата + 1000 пенсия = 2700. Не е кой знае какво, но стига за това онова. И студентките много яки!
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.babyroo
Рейтинг: 284 Неутрално"Убразованието и колтурата" се срещат при малък процент преподаватели от "определени у-ща", и малък процент ученици от определени семейства...
rooОстаналото е мълчание...
Bu
Рейтинг: 8 НеутралноБих искала да помоля г-н Няголов за малко конкретика.
Какво се разбира под "съдържание" и какво под "компетенции"?
Какво трябва да бъде извадено от програмите в училищата като ненужно и какво да влезе на мястото на остарелите и неработещи модели.
Тюфлекчия
Рейтинг: 3042 Весело"глобални корпорации реализират огромни печалби, които не се разпределят справедливо за опазване на околната среда и благоденствието на гражданите;"
Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!Аз като ви казвам, че няма как с правоверни комунисти да се прави дясна партия и ми биете минусите. После що са около 2%? В България има много десни хора, но те също така са информирани и образовани и няма как да припознаят за "дясна партия" някакво подобие на демократите в САЩ, които в момента са си откровени социалисти-интернационалисти. Навремето Минчев мисля го каза най-добре - "десните в България трябва да спрат да слушат левите в САЩ". Това изказване горе все едно е взето от предизборната програма на Бърни Сандърс.
tsvetko_51
Рейтинг: 1693 НеутралноТози текст трудно може да бъде свързан с темата култура и за голямо съжаление ми навява опит на чиновници да вкарат това понятие в закон, правила, методики и прочее.
Освен разхвърляността в текста, все ми се струва че адреса е сбъркан - очаква се държавата да ни "направи" културни и както се случва и със сродни теми, като образование например, семейството се изпуска.
А кой или каква институция може да замести семейството, когато става дума за обширно понятие и въобще среда, каквато е културата кмета, директора на училището или някакъв инспекторат - това е абсурд.
Ще приведа един цитат от текста, който показва колко нелепо е да очакваме културата да ни "налази" през институции:
"Задължението за преподаване на съдържание трябва да отпадне, на негово място трябва внимателно да се пресекат две линии на контрол: националното външно оценяване и инспектирането на институциите – и двете ориентирани изцяло към качественото развиване на компетентности."
Човек ходи на училище, за да се научи на някакви базови неща - език и не един, математика, основни понятия в области като история, геграфия. Не отпада задължението учителите да са поне средно културни личности, но не е лесно това да се постигне, предвид огромния им брой - та са такива, каквито тяното семейство, образование и живот ги е направил.
Има и предвидени предмети, които няма да успеят да направят децата "културни", но поне ще зададат на част от тях, които имат интереси някакви начални понятия.
Всичко друго е в ръцете на семейството и средата в която живее детето и впоследствие човека, защото това наистина е процес, който продължава цял живот и в този процес са много важни както първите 7 години, така и цялостната атмосфера, среда и ценнотна система в т.н. "основна клетка" на обществото.
tsvetko_51
Рейтинг: 1693 НеутралноДо коментар [#7] от "babyroo":
Като оставим шегата с "Убразуванието и колтурата" вие сте напълно прав, но тази ситуация не е от днес и не е само у нас - това си е нормалното разпределение в света, при това тук стандарта на живот и по-точно неговия материален аспект нямат ( за съжаление) значение.
Ако ситуацита не беше такава, то театрите, оперните и концертни зали, изложбените зали, библиотеките и книжарниците щяха да са повече на брой и с повече места за посетители от стадионите, кръчмите и магазините от всякакъв вид. Без да са го измислили, но много добре са дефинирали това разпределение римляните - "Хляб и зрелища" за народа, другото е за малка, до 5-10% част от популацията.
georgeniagolov
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#8] от "Bu":
До коментар [#8] от "Bu":
Накратко: в текста под „съдържание“ се има предвид определен обем информация (която се предписва от управляващия орган, задължително се представя от преподавателите, наизустява от обучаемите, според което се мери и техния успех); под „компетентност“ се има предвид по-комплексна цел на обучението, която включва знания (устойчива форма на съдържанието), умения и нагласи. Тук трябва да се обърне повече внимание на уменията и нагласите: напр. не само да помниш формулата за лице на правоъгълник от четвърти клас (знание), но да можеш да я използваш, за да си купиш правилното количество плочки за банята, а дори и да не я помниш, да можеш да си я набавиш (умение), както и да мислиш, че е ценно да можеш да си сметнеш сам плочките, или да мислиш, че е възможно да сметнеш лицето на неправилен многоъгълник, макар и да не сте учили формулата в училище (нагласи).
Какво трябва да бъде променено? Накратко пак: тезата ми е, че гарантирането само на съдържание не гарантира развиването на знания, умения и нагласи, които пък би следвало да бъде истинската цел на образованието днес, а както изглежда, и в бъдеще. Съответно, за да може образованието да служи за развиване на компетентности, цялата процедура трябва да се промени в тази посока: образователните стандарти, планове и програми не бива да предписват задължително съдържание, а да формулират знания, умения и нагласи, които обучаемите следва да развият до края на образователния етап); инструментите, гарантиращи постиженията на учениците (т.е. НВО и ДЗИ), трябва да мерят съответните знания, умения и нагласи (PISA, PIRLS и т.н. ни дават представа за посоката на развиването им); учителите трябва да бъдат подготвени и подкрепяни да развиват знания, умения (квалификационно и ресурсно); всичко това да става прозрачно в координация със заинтересованите от качеството на образованието страни.
Читател
Рейтинг: 1391 НеутралноДо коментар [#4] от "andreas_hofer":
Благодаря Ви за позицията, колега. В поста си не коментирам изключенията (при отделни длъжности, в отделни сектори), а правилото - че културните компетенции няма как да спасят хората от автоматизацията и роботизацията, въпреки че сами по себе си са полезни за личностното развитие.
Колкото до това дали младите четат или не - според Вас те не го правят толкова често, според собственика на издателства "Бард", "Лексикон" и книжарници "Гринуич" те четат все повече. Не знам каква точно е реалната картина. Трябва да се направи проучване, като се вземат предвид всички възрастови групи. Преди време имаше нещо подобно в "Капитал" и мисля, че там нямаше драматични поколенчески разлики в това отношение. Но е възможно да има такива, предвид развитието на технологиите и изместването на фокуса към тях, отколкото към книгите (хартиени такива; електронните са твърде скромен сегмент спрямо общия пазар и търсене). Така или иначе класациите на най-големите книжарници у нас са доста динамични всяка седмица, така че явно има достатъчно читатели в страната.
gigabyte
Рейтинг: 395 НеутралноОбразованието + културата са като британска морава> поливаш, косиш, поливаш, пак косиш ... и така 200 години. Спортистите-мутри видяха сметката на плахите опити за налагане на масово образование. Посещението в кое да е съвременно българско училище не е особено приятно изживяване, там култура и образование отдавна няма. На ред е висшето образование.
masterЙоаникий
Рейтинг: 973 ЛюбопитноБря, бря, цели фермани за компетенции и незнам к'во си... Пък къде били онези, а къде сме били ние, бря, бря, бла-бла.... Ето я ситуацията в кратък (и много стар виц): Синът на чешкия премиер моли баща си да го направи министър на мореплаването и флота. Баща му, учуден: "Но, синко, ние нямаме море!.." А синът му: "Нищо де, виж българите - те как имат министър на културата?".. :-)
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.Gretel
Рейтинг: 1335 НеутралноДо коментар [#12] от "georgeniagolov":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)Георге,
Много забавно, че Вие единствен от пишещите по-горе разбира за какво говори статията и получавате минуси ... добра индикация за тоя форум. :)
Като майка на две гимназистки и аз имам някаква представа от тази идея за competency-based education дето от 2-3 години замести outcome-based learning . Ако нещо не ми харесва в тази генерализация (нова рамка) е фокусът на empowering students, разбрано в смисъл на съобразяване със индивидуалната им learning curve. Първо, това ги освобождава от лична отговорност за (скоростта със която е "нормално" да ) усвояват материала. Второ, това е просто нереалистично, тъй като предполага персонализиране на обучението - как ще стане тая работа в клас от 30-35 човека в средното училище или поток от 150+ студента в университета? Дава се неизпълнима задача на преподавателя. Да не говорим за "сумативното" оценяване дето ако получиш 80%, да речем, минаваш, т.е. като отидеш на доктор ще стискаш палци твоето заболяване да не е в останалите 20%.
А простотията за "културната" компетентност в статията, дето ще ни позволява да живеем с хора от други култури просто я пропускам ... както на времето пропускахме какво били казали вождовете по повод на диференциалната геометрия, да речем... идеологически пълнеж (padding )
Gretel
Рейтинг: 1335 НеутралноДо коментар [#9] от "Тюфлекчия":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)""глобални корпорации реализират огромни печалби, които не се разпределят справедливо за опазване на околната среда и благоденствието на гражданите;"
Това изказване горе все едно е взето от предизборната програма на Бърни Сандърс."
----
Горният цитат наистина издава една политическа наивност. Не мога да преценя дали е по-голяма от наивността на някой който няма поне няколко милиона в банката и все пак застъпва "десни" възгледи ... пример за лумпен. Политиката настрана - нима твърдите, че твърдението не отразява реалността?