Образованието в България не иска и не иска да се промени

Образованието в България не иска и не иска да се промени

© Георги Кожухаров



Добър учител е онзи, който умее да увлича децата, да организира изследователска работа с тях, а не просто да си подготвя едни уроци, за да ги повтаря години наред. Нашето образование обаче изобщо не иска да се промени, коментира проф. Ивайло Дичев за "Дойче веле".

Има недостиг от 4000 учители. С пенсионирането на големите поколения от 50-те и 60-те се очертава още по-голяма дупка, чийто пик, според министър Велчев, ще е след десетина години. Освен ако дотогава не намалеят в съответната пропорция и децата, така че да спадне и нуждата от училища (казал оптимистът). Да не говорим, че средната възраст на все още работещите учители е вече твърде висока.


Едва ли този факт ще учуди някого: вече няма сфера, в която да не липсват хора. Няма заварчици, няма медицински сестри, няма студенти. Сериозното увеличение на заплатите вероятно ще привлече хора, но бум май никой не очаква. Впрочем най-интересната констатация в целия този дебат беше, че средното образование е станало далеч по-конкурентно от висшето. За добри средни училища тече яростна битка, докато университетите приемат куцо и сакато. Заслужава внимателно да се обследва тази тема - аз бих почнал от родителските амбиции, но не ще да са само те. Факт е, че престижните средни училища нямат проблем; липсват учители само там, където няма ресурс да се предложи нещо – в ромските гета и в неплатежоспособни общини.
Ако се вгледаме в структурата на липсващите бройки, ще видим, че основно няма учители по информатика, английски, физика, математика – т.е. все "сериозни" сфери, където младият човек може да намери по-интересна реализация. Литератори, историци, философи – които по-трудно се пласират на трудовия пазар, се хващат със съответно по-голяма охота да даскалуват. Дали това може да се поправи като се накарат ВУЗ-овете да подготвят повече от дефицитните специалности аз не знам. Защото проблемът не е, че ги няма, а че другаде им е по-интересно да работят. Значи трябва професията да стане по-интересна.


Какво отблъсква младите?




Най-тежка е работата в малки населени места, където един 25-годишен човек просто няма какво да прави. Политически трудно е решението за "окрупняване" на училищата, т.е. концентрирането им в по-големи места, защото популистите почват да пищят, че се обезлюдявала страната. Макар че и на учениците вероятно ще им е по-интересно да учат в по-голям град. Скоро писаха за с. Врачеш, където нямало деца, защото родителите предпочитали да запишат децата си в Ботевград, който се намира на смешните 3 километра от селото. Що се отнася до учителите, те спокойно могат да пътуват, ако не искат да се заселват в места без дискотеки и театри. Споменатото Врачеш е на 41 км от София, разстояние, което в Германия или САЩ милиони работещи изминават всеки ден без проблем. Важното е младият учител да не се чувства уловен завинаги в капана на селото, където са го изпратили.


От започнали работа тук-там чувам и за нередни неща. Понеже бюджетът не стигал, един бил уволняван преди ваканцията и преназначаван в началото на учебната година; друга пък трябвало да поеме без пари часовете на директора. Но да оставим отделните случки. Представете си един млад човек, който попада в далечно място с феодални порядки, местни котерии, форми на омерта. Прословутото уважение към учителя, загубата на което окайваме непрестанно, е функция именно на местничеството – дошлият отвън тръгва от най-ниското стъпало и това, разбира се, няма защо да му се харесва. Местните също са подозрителни към самоуверения нов колега.


Годишен план, срочен план, план за часа...


Бюрокрацията в училището е феноменална. За всеки урок трябва да се попълни план предварително и да се получи одобрение. Описваш основните понятия, основните ресурси, които използваш, основните компетентности, които обаче са различни от основните компетенции. Годишен план, срочен план, седмичен план, план за часа... Кариерното развитие, което би трябвало да мотивира учителите, се движи по стълбица, която е по-подходяща за казарма, отколкото за творческа професия. Добавете към това загубата на всякакви средства за налагане на ред и авторитет. Не можеш да изключиш ученика, защото училището е на ръба с бройката; ако му пишеш лоша бележка, най-много да ти зашлеви шамар, той или родителите му. Наистина отношението на медиите към учителите в последните години е доста по-добро - обществото взе да взима тяхната страна в конфликтите. Но усещането за безпомощност не си отива. Дрънкаш някакви неща, те си пипат телефоните и се щипят.

Най-сложната тема тук е промяната в самия начин на учене, към който не иска и не иска да се адаптира нашата образователна система. Огромно е количеството на задължителните неща, които трябва да се покрият, зазубрят и възпроизведат в тестова форма. Наместо да научи децата с удоволствие да четат и анализират, учителят трябва да мине по задължителни произведения, теми, ключови думи. Наместо да развие интерес към устройството на света и законите, които го движат – задачки за алдехиди и кетони. За да Ви скандализирам, ще кажа и че правописът, който у нас все още се води върховен критерий на образованост, днес вече не разграничава грамотни и неграмотни, защото и едните, и другите имат спелчек на компютрите си.


Един млад човек би се чувствал много по-добре, ако го освободят от всичките тези програми и задължителности и му дадат свободата да работи с децата така, както ще им е интересно - пък нека после да проверяват уменията им да се справят с проблеми. Днес всички ние сами търсим информация, когато се хванем да правим нещо. Кога за последен път прочетохте учебник по работа с "Пейнт" или "Опън офис"? Наместо да влезе в този дух на времето, нашата система се държи за 20 век и не се пуска – учебници, уроци, домашни. Дете скоро попитало учителката защо трябва да знаят как се прави 10-процентов разтвор от нещо си. Отговорът хвърлил мост към практиката: ами представете си, че слагате кисело зеле. Е, питам, как би направил кисело зеле уважаемият читател - като свали от тавана тетрадката си по химия? Или просто ще погледне в интернет?


Проблемноориентирано обучение, а не запълане на часове


Ако трябва да ида по-нататък, струва ми се, че дори специализацията на учителите днес вече започва да изглежда прекомерна. Какво пречи историк да преподава география, географ да говори за биологическото разнообразие, учител по рисуване да ги обучава как се правят видеоклипове? Компетентността в тази професия все повече е в способността да увличаш, да организираш изследователска работа заедно с децата – а не в това да подготвиш едни уроци, които да повтаряш години наред. Добре е да вървим в посоката, която се обсъжда напоследък в Германия – проблемно-ориентирано обучение (а не, за да си попълват часовете онези, които нямат достатъчно, както се случва у нас!). Например дават на дадена група задача да разработят план за сметище на града. Размишляват откъм географията, екологията, химията, може да се появи етически проблем, който да разглеждат от философска гледна точка. В подобни проекти, разбира се, трябва да участват и външни експерти, което е допълнителен плюс.


Обаче? Подобна голяма свобода на учителя рискува да застраши държавно-бюрократичните устои на образованието. Ще повлече други форми на оценяване, ще подкопае сакралните представи за тестове. Затова и няма да я дочакаме скоро.

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4011 Неутрално

    Учителят трябва да е будител а не слуга на статуквото. Както е било през Възрашдането и през турско.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 3051 Неутрално

    Това е резултат на реформите, които години наред нашите правителства правеха по отношение на здравеопазването, образованието и ги доведоха до задънена улица. Сега няма средни специалисти. Ами как да има, като премахнаха средното образование. Нямало учители, лекари, медицински сестри. Ами как да работят за мизерни заплати.

  4. 4 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1453 Разстроено

    Такива са плодовете на либерализЪма, др. проф. Дичев.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4011 Неутрално

    Лошото е , че герб съвсем забатачиха нещата и няма никаква перспектива освен яко усвояване и поголовна неграмотност.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1215 Весело

    Владеене на езика и правописа не са необходими, защото има програми за проверка на правописа на телефона. Познания не са необходими, защото има интернет. Като спре тока какво правим? И ако спре за по-дълго, лягаме и умирГваме? За да се мисли и да се анализира, трябва да има мисловно съдържание, пък това мисловно съдържание в огромната си част е облечено в думи - на гола поляна не става. В не толкова далечното минало се правеше разлика и между свободата и свободията, не, че съм "за" бумащината и бюрократщината, доведени до абсурд.

    Никога не съм предполагала, че това непретенциозно филмче ще стане толкова пророческо: https://www.imdb.com/title/tt0387808/

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  7. 7 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    "Едва ли този факт ще учуди някого: вече няма сфера, в която да не липсват хора. Няма заварчици, няма медицински сестри, няма студенти."

    Има, има такава сфера, др. Дичев - тъпкано е с "професори" по всичкология, които си умират да ръсят мозък, нищо че за тях самите не стига. Като вас.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  8. 8 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 803 Неутрално

    "Какво пречи историк да преподава география, географ да говори за биологическото разнообразие."

    Пречи, дрюгарю Диков, пречи. Това не са лаладжийските истории на социолози, политолози и други ози. Именно загубата на професионализъм е една от причините да сме в застой. Всеки може всичко, стига силно да го желае - да, ама не.
    Между другото, ако бях прочел кой е автора нямаше да отворя статията.
    Другарю Диков, това писание води ли ви се за публикация при професионалното ви израстване. Съдейки по изобилието на ваши писания, май да.

  9. 9 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 4112 Неутрално

    Учителят трябва да е будител а не слуга на статуквото. Както е било през Възрашдането и през турско.
    —цитат от коментар 2 на КМЕТ В СЯНКА


    Кметичке, какъв беше учителят през комунизЪма?
    На кого служеше?

  10. 10 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1931 Неутрално

    Този човек по какво е професор, че е изказал такива глупотевини!?

  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2754 Неутрално

    Първо, МО трябва да накара учителите да пишат отсъствия. С изключение на няколко големи града, учителскат професия предоставя много добър стандарт на живот. Да ги уволняват, като не пишат отсъствие. Една позната от Сандански каза, че синът и, 11 клас, ходи за третия час. Не му се става.

    Правителството иска децата да растат прости и неграмотни.

  12. 12 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 803 Неутрално

    "Обаче? Подобна голяма свобода на учителя рискува да застраши държавно-бюрократичните устои на образованието. Ще повлече други форми на оценяване, ще подкопае сакралните представи за тестове. Затова и няма да я дочакаме скоро."

    Леле, леле, ами ако приложим същия принцип и във висшето обарзование - отиде ви службицата, Диков.
    Изобщо, що за нахалство - затънали в блатото на висшето образование дават съвети как да се оправи средното.

  13. 13 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2754 Неутрално

    Всъщност новата идея на ГЕРБ е децата да не учат много много история, география и история, а възможно най-рано да придобиват практически умения. После ще се чудят защо има толкова катастрофи. Неграмотни и прости бачкатори, това трябва да е резултата от образованието.

  14. 14 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    Според мен е хубав материалът на професор Дичев. Остаряло е образованието и поради тази причина неадекватно.

  15. 15 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1251 Любопитно

    Напротив!
    Образованието се променя, но е набрало инерция и промените стават трудно.
    Както писах и под статията за професионалните паралелки - В част от ПГ е пълна пародия. За сега в началния и основния етап ситуацията е от задоволителна до много добра, според различните условия, но в гимназиалния етап не съм много сигурен. Ситуацията се скапва, щото методите "бля-бля" с които свикват децата до 6-7 клас са непригодни за сериозното учене от 8 и нагоре, където без учебник и само с практика става ПУЦ...

    "Представете си един млад човек, който попада в далечно място с феодални порядки, местни котерии, форми на омерта. Прословутото уважение към учителя, загубата на което окайваме непрестанно, е функция именно на местничеството – дошлият отвън тръгва от най-ниското стъпало и това, разбира се, няма защо да му се харесва. "

    А, може би младият учител трябва да бъде възкачен на длъжност "Главен учител"?


    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  17. 17 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    Пак се е изтропал Дичев...
    —цитат от коментар 1 на Jesuit


    Кое не е вярно?
    Плюнката е най-лесната работа!!!

  18. 18 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Образованието ни не е остаряло, а е основано на изцяло погрешна концепция още от 50-те и 60-те години, благодарение на комунягите. Авторът на статията е напълно прав.

  19. 19 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    Такива са плодовете на либерализЪма, др. проф. Дичев.
    —цитат от коментар 4 на БМЗ


    Да дрънкаш глупости по повод неща които не разбираш, като либерализъм например, е по-лесно. Дай идея на къде да се върви!

  20. 20 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    "За добри средни училища тече яростна битка, докато университетите приемат куцо и сакато."
    *
    Недопустимо изказване за един либерал.
    Говоря напълно сериозно, аз не бих казала публично такова нещо, което обижда хората с физически недъзи, но с добри интелектуални възможности.

  21. 21 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    До коментар [#6] от "baba_zozolana":
    ..., лягаме и умирГваме?...

    Шъ съ наказваме, бабо!
    Правописът!!!
    Казва се умиргаме, а не умиргВаме!!
    Шегувам се, разбира се!
    С другото съм съгласен!
    Министерството не е съгласно с истинска реформа, защото там няма хора с капацитет, които да я направят. Въртят се едни и същи хора, доказали мисловната си импотентност вече достатъчно години. Министър Тодор Танев беше светъл лъч, който ядоса закостенелите "знаещи" и до там. Бързо, бързо беше свален, за да не разклати "стабилността" на блатото :-).

  22. 22 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2214 Весело

    До коментар [#20] от "pamela":

    "Куцо, кьораво и сакато" е метафора, не сравнение.

  23. 23 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1215 Весело

    До коментар [#21] от "Alexander97":

    Приемам забележката. Демонстрирах заслужаваща укор неграмотност 😎 .

    Компенсирам с една мислеща млада жена, която е забравила да прочете в интернет как "работи" времето: https://www.youtube.com/watch?v=wfQRejCdDi0

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  24. 24 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2214 Неутрално

    "При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди".
    https://www.dw.com/bg/толкова-ли-е-лошо-висшето-образование-в-българия/a-45240168
    Какво повече да се каже след този обективен факт.

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 766 Весело

    Само да споделя впечатление :) Когато учителите бяха на дъното на заплащането местата бяха запълнени изключително и само от жени, сега вече въобще не е така. От този малък факт могат да се направят различни и разнопосочни заключения :)

  27. 27 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2666 Неутрално

    НЕ иска и това е положението... :)

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  28. 28 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    До коментар [#22] от "hammurabi":

    В случая е доста неуместно, защото в университет се постъпва въз основа на умствени възможности и подготовка, а според физически данни.
    Изключвам ВИФ, разбира се.

  29. 29 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1937 Неутрално

    Боже, кой само го казва! Дичев!?!

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  30. 30 Профил на Daskala
    Daskala
    Рейтинг: 231 Неутрално

    Браво на автора!
    Изглежда е провел един два разговора с реални даскали и е хванал основните моменти. Що се отнася до системата - никой не го интересува какво става в часовете, стига накрая в дневниците и протоколите всичко да е като за пред статистиката.
    За 6 години в който лично съм преодавал един път не влезнаха да видят как си върша работата... Освен една две вътрешни проверки от ръоводството колкото да видят да ли ставам за чеп за зеле...
    Общо взето всичко зависи от преподавателя и няма значение какво ти спускат отгоре(и без това не проверяват какво се случава наистина) Естествено това си е тото. Ако си добър късмет, в противен случай, пак късмет ама лош...

  31. 31 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2673 Любопитно

    А...
    'ногу ни е харно образованието!
    Виж как сега се гордеем че нашенчетата знаят къде е Уганда, а холандчетата мислят че България е в Азия или Африка! Колко са неуки само!

    Да разлая троловете!!
  32. 32 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2673 Весело

    До коментар [#20] от "pamela":

    А и "физическите недъзи" се коригират със силикон, нали?😉😉😉

    Да разлая троловете!!
  33. 33 Профил на jappy68
    jappy68
    Рейтинг: 319 Неутрално

    До коментар [#30] от "Daskala":

    Браво на "Даскала"!

    Само се чудя по какво ли е преподавал с тези "езикОви познания": "за 6 години в който" -- няма запетая, няма "в коИто"; "не влезнаха" - диалектна форма, вместо "не влязоха"; "една две ... проверки" -- без тире в "една-две"; "да ли ставам..." -- вместо "дали". А за да коментирам последното изречение ми е нужно предварително разяснение "като какъв ще да е смисълът му". За пропуснати букви и правописни грешки не говоря -- при писане във форум всекиму се случват, дори и на по-грамотните.

  34. 34 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4359 Весело

    До коментар [#6] от "baba_zozolana":

    Добра шега с "Наръчника на Галактическия Стопаджия" (мой превод) :-)
    ПП
    Реалността е, че висшето образование днес до голяма степен е предназначено да коригира пропуските от средното и да създава полуфабрикати за индустрията и услугите. Професионалните познания след Болонската конвенция постепенно се изнесоха в магистърските програми, и то в добрите университети. Така че масово цари принципът "За каквото плащаш, това получаваш". Без стратегическо държавническо виждане и инвестиции системата атрофира. Жал ми е за кадърните деца, които са принудени да мъждукат в подобна система, но съм оптимист че те ще си намерят пътя впоследствие.

  35. 35 Профил на voq58357415
    voq58357415
    Рейтинг: 9 Неутрално

    До коментар [#30] от "Daskala":

    Даскале, думата "влезнаха" я няма в литературния български език.

  36. 36 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Де да можеше да усвояваме понятия докато ритаме мачлета и джиткаме игричките, цена нямаше да има такава една метОда...
    Неочаквано ми беше да разбера, че тва алдехиди, тва кетони, правопис, са пълна плява и излишество. На кого му трябва да чете за гърците, финикийците и Вавилон. Направо е вредно.
    Само дето все някой трябва да чете и за алдехидите, да има всякакви понятия, такива, че построеният от тях мост да не се срути, да открие ново лекарство и ваксина, да направи програма за спелчек, не само да ползва такава, да си изгради адекватна представа са обществото, в което живее, за своето място и роля, да може да изрази мисъл и идея и да може да ги защити с правилните аргументи.
    Не се става лесно човек. Не може без съзнателен и системен труд. Другото е илюзия, струва ми се.

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  38. 38 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    А... 'ногу ни е харно образованието!Виж как сега се гордеем че нашенчетата знаят къде е Уганда, а холандчетата мислят че България е в Азия или Африка! Колко са неуки само!
    —цитат от коментар 31 на lone wolf


    Неуки са, амчи как!

    Къде сме ний, къде са те!

    : )

    т.е. Къде е на камилата … , къде е на магарето …

    : )

    : )

    п.п. За стандарт на живот нали не говорим?

    : (

    Имало едно време ссср!
  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40 Профил на antons73
    antons73
    Рейтинг: 310 Неутрално

    Щом това е статия от професор!!!! - Вие си отговорете защо ни е такова образованието!!! Пълна некадърност и въпиюща некомпетентост... Другаря - алдехидите и кетоните му пречели; а пък практическата задача за 10% разтвор - кучета я яли... Сигур химията и биологията - са науки за къра, че другаря професор нито дума за тях... А инак - на всички словоблудци, да Ви кажа една малка истина за образованието... То е следствие от положението в държавата ни... И като младите хора не виждат (а и то май и няма) смисъл да учат за да се реализират тука - няма и смисъл от това образование... Защото смисъла на образованието е реализацията! А като няма реализация и добро заплащане - ми нормално е хората да бягат и от държавата и от образованието и! Хайде със здраве! Човек от образованието...

  41. 41 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3928 Неутрално

    Боже, кой само го казва! Дичев!?!
    —цитат от коментар 29 на dgd


    Ако беше казано от БМБ по-добре ли щеше да е?

    А ако наистина управляващите наистина НЕ ИСКАТ да променят образованието?

  42. 42 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10316 Неутрално

    И кой да го промени, като много млади учители извън училище пият и псуват като каруцари, да го е срам човек ако е наоколо им. Сигурна съм, че не всички са такива.

  43. 43 Профил на casilas
    casilas
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Авторът е напълно прав! Огромна част от учителите живеят в 80-те години на 20-ти век. Светът се променя въпреки тях, а нашите деца знаят за съвременните технологии повече от учителите си. Основното занимание в училищата е зубрене и преподаване на абсолютно безсмислен материал, който няма никакво приложение в реалния живот. Поразява и факта, че за да придобиеш знания за успешно кандидатстване в по-горно ниво, трябва задължително да ходиш на частни уроци - нещо невиждано в нормалните държави. Пример - дете учи в математическа паралелка, но ходи на частни уроци по математика! Пълен абсурд! Това е нашето безплатно образование. Задължително трябва да се разкарат ненужните измишльотини, индивидуален подход към децата, а не да се третират като в казарма, защото ефектът е като след прослужена такава - различно умни и надарени в различни области деца, се обработват и дресират като безмозъчни роботи. В резултат - напълно неподготвени за живота и практиката индивиди. Няма нужда да измисляме топлата вода. Просто можем да вземем готов пример от свръхбелите държави, където има работещи модели. И не на последно място - пълно разтоварване от бюрокрацията, съкращаване на армията излишни чиновници от министерство, инспекторати и в самите училища и университети.

  44. 44 Профил на specifier
    specifier
    Рейтинг: 911 Неутрално
  45. 45 Профил на specifier
    specifier
    Рейтинг: 911 Неутрално

    ОКАЗА СЕ, ЧЕ КОГАТО НЕ ПОЛИТИЗИРА,

    Дичев може да пише съвсем разумно

  46. 46 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2343 Неутрално

    Добър учител е онзи, който умее да увлича децата, да организира изследователска работа с тях, а не просто да си подготвя едни уроци, за да ги повтаря години наред. Нашето образование обаче изобщо не иска да се промени, коментира проф. Ивайло Дичев за "Дойче веле

    Да бе , . Не иска да се променя Че откога образованието стана юридическо лице , и то извън юрисдикцията на държавните ИНСТИТУЦИИ , че да решава какво иска и какво не иска . Явно в Дойче веле имат бол пари за харчене , та и Дичев се е добрал до хранителната им верига . Иначе щяха да му кажат , че в България ОБРАЗОВАТЕЛНАТА система е задължение и отговорност на държавата с нейните институции. И те са тези , които искати не искат . Просто Ивайло стреля с топ по врабчета . А хонорара си тече ли , тече ...

  47. 47 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2387 Неутрално

    Образованието е консервативна система и такава трябва да бъде, защото експериментите там се отразяват на цяло поколение.
    Освен това, оказва се че и по света, поне в бялата му част, където заплащането на учителите е много добро,въпреки това резултатите не са кой знае какви и там също, както и у нас има прилични училища има малко но много добри и маата е посредствени и откровено калпави. Предвид огромната армия от необходими учители, няма как сред тях "будителите", както се изказва нашия специалсит по всичко и виртуален "кмет" да бъдат значима част. Както посредствените хора преобладават във всички професии, така е и в учителската професия, така е и при нас във форума - а сега да видим, кой ще се самопосочи като посредствен.
    Да не говорим за семействата и учениците, където основната маса хич не ги е еня не за математика, физика,химия, биология или езици и хуманитарни дисциплини, ами дори и елементарната грамотност не ги интересува.

  48. 48 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Проблемите имат имена.
    Не образованието еди какво си, а Ваня Кастрева (10 години МОН, РИО), Евгения Костадинова (20 години в МОН?), Красимир Вълчев (7 години МОН), Сергей Игнатов, ... Танев, Кунева, Станоев, Никова, Налбант и т.н..

    Нали те са тези които не се направили това,което авторът смята, че липсва.

    Ако примерно един чиновник стои там 20 години, директор на дирекция общо образование (т.е. описаното в статията) каква е логиката на него да се възлага реформа? И той да оценява иновации?


  49. 49 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Темата е много важна, а статията е доста хаотична. Въпреки това почти всичко казано горе долу е вярно.

    Аз съм имал учител, който преподаваше биология и история едновременно. И това в гимназията, но това е специален случай. Мисълта ми е, че това работи, защото няма смисъл да търсиш хора с големи знания за да преподават базови неща. Много предмети могат да се комбинират и учители да бъдат хора завършили различни неща, ни пък имащи мотивация.

    Другото са заплатите и намирането на хора за по-малките населени места. Трябват пари, няма начин. Ако алтернативата на този човек е голям град и двойна заплата някъде другада, няма как да го задържиш дълго.

    Не мога фа разбера и как след като минаваме на таблети и видео уроци се получава, че раниците са рекордно тежки. Това е парадокс.

  50. 50 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Да не говорим за семействата и учениците, където основната маса хич не ги е еня не за математика, физика,химия, биология или езици и хуманитарни дисциплини, ами дори и елементарната грамотност не ги интересува.
    —цитат от коментар 47 на tsvetko_51


    Аз имам добро образование от елитна гимназия, но от физиката, химията, биологията и литературата почти нищо не помня, защото не ме интересуваха много. Имах високи оценки, защото това беше измерителя (тпва е преди 12-15 години, не при соца). Но нищо не ми остана от тези предмети. Сега чета литература в някаква степен, интересувам се от биология и физика до някъде, но какво като съм прекарал часове в учене тогава - нищо.

    Мисълта ми е, че това не е новост и не е въпрос на семейство. Децата не може всичко да ги интересува. Дори отличниците не ги интересуват, просто са по-упорити. Но да продъллжаваме да се опитваме да им наливаме знания, които не са им интересни е загуба на време и ресурси.

  51. 51 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#20] от "pamela":

    Хайде сега: това се нарича идиом, като "от кол и въже" например, и въобще не цели да обиди хората с увреждания. Вие, обаче, ги разделихте на "с добри инлектуални възможности" и , явно, с недобри такива. Ето това е проява на един истински либерал!

  52. 52 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#49] от "skyfighter":

    Нормално е учител да ти преподава история и география, защото имаше такава педагогическа специалност в Университета. История и биология - доста се различават. И в гимнацията не се преподават само базови неща, защото материала и по история, и биология, не е никак елементарен - поне по мое време беше така. Ако подходим снизходиъелно към това, нищо няма да излезе, защото има ученици, които искат да се развиват именно в тези посоки и ето ти една основателна причина да се обърнат към частните уроци.
    С другото и в двете мнения съм съгласен.

  53. 53 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Да започнеш със самоцитат!?!
    Наистина хаотично написана статия, която постава много наболели проблеми, но съдържа и откровенно вредни теории. За тежката система на планирането и огромното количество задължителен материал е напълно прав.
    И разбирам защо химията и физиката са му толкова омразни - сложни, фундаментални науки - но заяждането с правописа е по-скоро вредно, отколкото дребнаво.

  54. 54 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#52] от "sbk":

    Имах предвид профилиране от рано и избор на предмети, за да е по-ефективно.

    А за частните училища съм малко против, но това е друга тема.

  55. 55 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 611 Неутрално

    Подкрепям статията. Не разбирам плюещите. Може би им харесва тази пародия на образование?
    И не, не е виновен либерализмът! Виновна е липсата му! Бюрокрация, закостенялост, казармена организация, е обратното на либерално. А анархията в часовете е резултат от горните фактори. С желязна ръка може и да се въдвори ред, но това не означава автоматично по-качествено образование.

    Who Is John Galt?
  56. 56 Профил на Джони  Глупавия
    Джони Глупавия
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#10] от "svoboden":

    по история на БКП, все пак е синчето на Главния цензор на Народната република...

  57. 57 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#54] от "skyfighter":

    Профилирането от рано е добре, но само на книга. Децата не са зрели на тази възраст, колебаят се в желанията си, променят интересите си доста често, при това - кардинално. При тези обстоятелства голяма част от тях могат да променят решението си и да поискат да сменят профила. В такъв момент ще бъдат доста изостанали от връстниците си. Да не говорим, че при бурно развиващата се икономика и международно положение, в рамките на няколко години се променя и бизнес климата в някои сфери.
    Така че при образованието трябва да се пипа с кадифени ръкавици и да се набляга на златни, изпитани от времето, правила.

  58. 58 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 538 Неутрално

    До коментар [#7] от "pag":

    Има такива афери: Бюръкрати 4 пъти по-вече от неоходимото, римляни поне 15 пъти над необходимото, фалшиви пенсионери - поне 20 пъти по-вече от необходимото, професори във вуз, които не взимат часове оинеже няма студенти по остарелите им специалности - 30 пъти над необходимото и т.н.т.

  59. 59 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2502 Любопитно

    Епигон си Дичев, сертифициран епигон!
    И плагиатстваш от коментарите в този Форум.
    Плагиат!
    Но прекрачваш трупове в демагогията. Труповете на деца и възрастни. Преносно разбира се. Но не по-малко нечовешко. Сугестираш към хаос, въобразявайки си че ще спечелш дивиденти от управлението му. Хибридна технология на промиването. Насочваш към пореден кръг на опрорстачване. Зовеш за хаос и радикализъм вътре в училищната система. Назоваваш враговете и фаворизираш "движещите сили на революцията", разделяш учителите на класа на експлоататори /съответно безполезни/ и класа на пролетарии /съответно способни на друго но непризнати/. Насъскваш едни срещу други вътре в системата. Обещаваш бъдеще на динамичната неустановеност и антиидентитет на гносеологично равнище. Целиш деструкция, която да представиш като еталон.
    Това е вредителство.
    !

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  61. 61 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 574 Неутрално

    не може да има свобода учителят, ще иска демокрация , а в Бг такова животно нема

    BG e мини империя на злото.
  62. 62 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Налучкана е някаква истина, но това с учителя, дето може да е учител по всичко, е пресилено

    malart.blog.bg
  63. 63 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 332 Неутрално

    Много се спекулира с това, че видите ли знанията били остарели. Кое е старо - геометрията на Евклид, законите на Нютон, Айнщайн, таблицата на Менделеев, математиката на Гаус, теорията на Дарвин? Мислите на Кант, Хегел, Жан-Жак-Русо? Музиката на Моцарт, Чайковски, поезията на Гьоте, произведенията на Омир, Шекспир? А да джиткат по смартфоните е много модерно нали? Поглеждал ли е някой какви клипчета гледат?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK