Как стигнахме дотук

"Бийтълс" на гарата "Падингтън" на 2 март 1964 г. в Лондон - Джон Ленън и Джордж Харисън (горе от ляво надясно), Ринго Стар и Пол Маккартни

© Associated Press

"Бийтълс" на гарата "Падингтън" на 2 март 1964 г. в Лондон - Джон Ленън и Джордж Харисън (горе от ляво надясно), Ринго Стар и Пол Маккартни



Как стигнахме дотук?", казва във филма "Патриотът" (в гл. роля Мел Гибсън) генерал Корнуолис. Той е главнокомандващ британската армия в Америка по време на революционната война, която губи и с нея губи Америка. И продължава (докато си изпраща сабята на американците като знак за капитулация): "Паплач армия от селяни!"


И ние така. Ние – т.е. онези в цивилизования свят, които от ранна юношеска и дори детска възраст (през 1968 г. бях на 10) се подредиха зад лозунга Love and Peace. А днес, в зрялата си възраст, докъдето ни стига погледът, виждаме – ако не War, то Hate.


И, осъзнато или не, смятаме подкрепящите Борисов и Орбан, Путин и Тръмп, Льо Пен и Брекзит за селяндурска паплач, зацапваща с калните си копита метеното от такива като нас.




Как стигнахме дотук – е въпрос, който Корнуолис е трябвало да си зададе още след първите няколко битки с американската "паплач". А не в момента на капитулация. Да бъдем по-умни от него. Да потърсим отговор на въпроса, преди да сме овесили бялото знаме пред напиращите привърженици на Hate and War. Защото, ако стигнем дотам, че да капитулираме, те няма да ни пуснат по живо, по здраво, както американците са направили с Корнуолис (който пък веднага след това става вицекрал на Индия, дай Боже всекиму).


В тази статия ще става дума най-вече за сферата на идеите и предимно – за тяхното проявление "на Запад". Какво ни интересува това тук, в България, ли? Интересува ни, защото (колкото и да не им се иска на някои "патриотично" настроени персони) сме част от Запада. Онези идеи, които там произвеждат реалността, съществуват и тук, през цялото време, макар в "местен" вариант. Най-новата ни идейна история не е такава, каквато е, да речем, тази в Китай, Русия или Египет. Тя е такава, каквато е в "западния свят".


Кучето, разбира се, е заровено в онова,
което наричаме "Шейсетте години"


Според британския публицист и историк Андрю Мар ние постоянно се занимаваме с Шейсетте, защото те не са свършили: "Просто непрекъснато ги повтаряме", пише той през 2008 г.
Това изобщо не е така; и затова днес само новата "реакционна" десница обсесивно се занимава с тях. Шейсетте приключиха. Още през 2006 г. една от звездите на френската 1968-а, Даниел Кон-Бендит, пише: "Шейсетте свършиха. Живеем в друг исторически период."


Вече не пишем бележки под линия към 1968-а; надявам се днес да не пишем бележки под линия към 1938-а (както често изглежда). Но Шейсетте, в които съм живял огромната част от живота си, наистина свършиха. А следователно могат да бъдат погледнати отстрани, трезво и аналитично. Можем и да проследим какво се случи, та днес сме в толкова различно историческо време.


Основната тема на Шейсетте е единението – създаването на ново общество, което да не е разделено според тогавашните разделителни линии (класови, расови, полови), а съставено от равни помежду си индивиди, събрали се заедно на основата на принципи и ценности, различни от дотогавашните. Като основна тема в последвалите десетилетия постепенно се оформя точно обратното: сепаратизмът – все по-радикалното деление на хората на отделни, противостоящи си групи, събрани по признак, който не подлежи на промяна (бели, черни, мъже, жени, каталунци, шотландци, англичани, богати, бедни, образовани, необразовани, победители, жертви и пр.).
За да се стигне до съзнателно единение на основата на нови принципи, всички трябва да са еднакво свободни.


Това е стартовата тема на Шейсетте: окончателното освобождаване на човека
от наложените му условия и ограничения


Дотогава в историята се освобождават народи, нации или класи. Сега става дума за еманципация – за независимост от заварените условия – на индивида. И то не на малки, елитни групички индивиди, каквито опити има от края на XIX век в различни бохемски кръгове. Става дума за еманципацията на всички хора като индивиди.


За да се стигне до този момент, разбира се, всички трябва да могат да се включат; никой да не остава отвън поради някакви дискриминационни стени. Оттук и подкрепата, през Шейсетте, за еманципацията на определени, зле представени тогава групи като жените, черните, хомосексуалните. Намерението е, веднъж преодолели бариерите на дискриминацията, всички те да се включат наравно с останалите в качеството си на еманципирани от пречки индивиди, вземащи свободно решенията си.


Дори според консерватора Роджър Скрутън (станал "десен" точно в Париж, точно през 1968 година, напук на всички останали) ние сме "длъжни да уважаваме" онзи устрем към личностна еманципация. Все пак тя създава нови условия за рагръщане на потенциала на личността, за по-независим и отговорен живот. Но Скрутън предупреждава, че трябва да имаме предвид и риска: онова изчезване на общностите и онова разпадане на обществото на безпомощни изолирани индивиди, което състояние френският социолог Дюркем нарича "аномия".


Контракултурата на Шейсетте заобикаля този риск, като на мястото на отречените стари общности (семейни, местни, религиозни) се опитва да оформи цяло ново "контраобщество", основано върху "контракултура" – върху принципи, липсващи в обществото на родителите: обмен, основан не върху пари, а върху братство, солидарност и обич; вместо конкуренция – сътрудничество; вместо неравенство – равенство между расите, половете, класите, индивидите. Огромните рок фестивали и различните хипарски комуни са само върхът на този айсберг.


Както съобщават The Beatles, най-важните тогава посланици на Духа на времето, важните теми са: All You Need Is Love и Come Together


А в най-важния писмен документ на епохата, манифеста от Порт Хурон (1962) на американската организация "Студенти за демократично общество", ни се предлага общество, основано върху "независимост", "братство" и "обич".


След края на контракултурата през 70-те години се оформят по-малко амбициозни "алтернативни" (както бихме ги нарекли днес) общности. Те държат, поне в някаква степен, под контрол опасността от аномия. В обстановката на ненадейна икономическа криза, първата от 30 години, своето значение като убежище от бурята възстановяват и традиционни общности като семейство, род и дори – профсъюзи. Обществата обаче все пак стават по-фрагментирани; отпаднала е перспективата за появата на цялостно общество, основано върху братство между равно-еманципирани индивиди.


Първите признаци за фрагментацията се появяват в рок музиката. Дотогава стремяща се към сливане на стилове и жанрове, тя бързо се разделя на отделни, трудно общуващи помежду си жанрове (и техните последователи): прогресив, глам, хеви метал, реге, диско, пънк, ню уейв, арт-рок, фънк. А еманципиращите се социални групи, излезли от Шейсетте – жени, черни, гейове – не дават признаци, че някой ден ще се съберат в едно голямо общество, вече като напълно еманципирани индивиди. Напротив, и тук, както в света на рока, се виждат наченките на бъдещ "сепаратизъм": моята група няма нищо общо – и не иска да има нищо общо – с твоята.


Рискът "аномия" става реалност през 80-те и 90-те години


– годините, в които "потребителството" окончателно се утвърждава като основна обществена перспектива. Според Андрю Мар "политиката (т.е. работата за общото благо) беше изместена от шопинга", а според Роджър Озборн (автор на нашумялата книга "Цивилизацията"), вместо да следваме принципа на братството, предлаган от хипитата, "ние избрахме да пазаруваме".
През 80-те икономическата криза от предното десетилетие е преодоляна. Човек отново може да има самочувствието да се отдели от своята група-убежище и да се впусне самостоятелно във водите на живота. Но този път, макар масовата култура да имитира онази на Шейсетте, липсва тогавашната идейна рамка.


Не се появява онзи "самоактуализиращ се човек", за който пише в предходни години Ейбрахам Маслоу; и чиято поява би следвало да е крайната спирка на еманципацията на Шейсетте. Индивидът не става и "автор на живота си", както започват през 80-те да пишат социалните антрополози. Преди края на века се появява друг тип еманципиран индивид, преодолял ограниченията на заварените условия: безогледно-алчният човек, описан от Джордан Белфорт в романа "Вълкът от Уолстрийт".


Потребителството обаче е самотно занимание


Човек, освен че е животно, живеещо в общности, е и животно, живеещо според ценности, които подреждат света му и за които е готов на жертви. А ценностите не се раждат в самота, раждат се при общуването с други хора. Вън от подобно общуване, което е възможно само в рамките на що-годе трайна общност, човек е (по Аристотел) "или бог, или звяр; но не е човек".


Трудно е да бъдеш бог, както предупреждават съветските писатели Аркадий и Борис Стругацки още в едноименната си повест от 1965 година. Затова, нагазили в джунглата на потребителството, хората стават зверове. "Принципът на удоволствието", през 50-те години, взет назаем от Фройд и развит като позитивна програма за живот от мислителите на Франкфуртската школа – този принцип, свързван през Шейсетте с темите "братство" и "обич", мутира в хищническо трупане на предмети и ресурси, вкл. на власт.


Потребителството не е само безценностно занимание. То е активно покваряващо занимание. Изтърбушеното откъм ценности човешко същество започва да се пълни с неща. Stuff. Точно с онова, което младите на Шейсетте презират у своите родители; и срещу което вдигат бунт в търсенето на духовни основания на живота си.


Трупайки, хората очакват рано или късно да стигнат до момента на щастието. По дефиниция обаче чрез трупане този момент никога не може да бъде постигнат. Изводът на самотния трупащ човек обаче е друг: все още нямам достатъчно, да натрупам още малко и ще стигна до щастието. Както подигравателно пише историкът Ерик Хобсбом в края на 90-те години: "Онзи, който умре с най-много играчки покрай себе си, печели надпреварата."


През 90-те години обаче потребителят попада в още по-болезнен капан. В началото на следвоенния икономически бум – "Трийсетте славни години" – амбицията е "да не изоставаме от съседите". Това е постижима амбиция. Жан от Поаси си купува ситроен, а после съседът му Пиер – и той. Ванката от Подуене си купува черно-бял телевизор "Опера", съседът Пешо – и той.
През 90-те години обаче, когато в медиите политиката е подменена от клюки за известни хора, амбицията се преоформя: "Да не изоставаме от звездите." Това е вече невъзможна амбиция. Кака Мара от Подуенската гара не може да се състезава с Мадона от Манхатън.


Освен ако всеки не стане звезда поне за 15 минути, както пророкува Анди Уорхол още в края на 60-те. Но тъй като и това е все пак невъзможно за повечето хора, развитите общества влизат в XXI век самотни и тъжни, с разбити мечти, пръснати ценности и разтурени връзки помежду хората.


След финансовата криза от 2008 година тъгата прераства в ярост – яростта на излъганите. Започва търсенето на виновник, което определя идейната атмосфера, в която става възможно Англия да гласува за напускане на ЕС (в голяма степен рожба на Чърчил), Тръмп да стане президент на САЩ (макар да застава срещу самата идея, породила Америка), а скучният дребен диктатор Путин да стане популистка икона, макар да прави точно онова, което правят скучните и дребни дикатори – скришно да убива, докато видимо присвоява.


Яростта на XXI век не е единствено породена от провала на проекта "чрез потребление към щастие". Както посочва Иван Кръстев в книгата си "След Европа", яростта е породена и от провала на меритократическия проект за устройство на обществото. Според този проект в модерните общества хората се издигат – т.е. стигат до статут и получават признание от останалите – чрез собствени усилия. А не, да речем, чрез връзки, познанства, пари или произход. В сърцето на меритократичната идея стои убедеността, че всеки човек – стига да е свободен в решенията си и да има прилично образование – има някакъв свой талант. И когато разбира в какво точно е истински добър, тръгва по този път и започва да катери статусната стълбица. Формулата е: Заложби + Усилие = Успех.


В началото на XXI век това допускане се оказва погрешно. Не всеки има някакъв талант. Дори да го има, не всеки има достъп до съответното образование. А дори и да има и талант, и образование, че и усилия да полага, в началото на века ситуацията е такава, че този човек може просто да не успее да се класира за стартовата линия. Защото междувременно обществото е станало много по-неравно (т.е. на много повече хора е закрит пътят напред и нагоре), доходите на средната класа трайно намаляват, а на мястото на що-годе сигурните работни места в индустрията се появяват несигурните (и неквалифицирани) работни места в сферата на услугите.
Отново, както в XIX век, става по-важно да имаш връзки, пари или правилен произход, отколкото – да полагаш усилия, развивайки заложбите си.


Проектът на Шейсетте е общество, съставено от равни, свободни и еманципирани индивиди, живеещи заедно на нови основания. След неуспеха на този именно проект тръгват проектите "потребление" и "меритокрация". И двата продължават да поставят в основата си хипотезата за равни и свободни индивиди, които произвеждат своята съдба. Само че и двата проекта са частична, дори карикатурна версия на Шейсетте. В тях индивидът е самотен и гол. Неговите усилия не формират нито общество, нито дори общност. Единственото, което би накарало хората трайно да участват в тези два частични проекта би била убедеността за гарантиран успех "на изхода". Това не се случва. И двата проекта рухват, а хората, следвали техните рецепти и накрая останали с пръст в устата, се чувстват излъгани и употребени.


И изоставят самата базисна концепция: че всеки човек е свободен и равен с другите индивид. Да си индивид се оказва да стоиш на студа и да те брули вятърът. Затова хората се отказват от това да са индивиди, справящи се сами с живота си и така постигащи признание. Тръгват да търсят убежище в някакви групи, в които да получават признание не защото са постигнали нещо, а просто защото са част от групата. Принадлежат по право, а не според постигнатото.
В неотдавнашна статия в сп. "Форбс" Нийл Хау пише следното за родените през 1990-те и 2000-те години: "Тяхната цел не е като целта на техните родители през Шейсетте. Те не искат да разтурят системата, за да освободят индивида. Те искат да възстановят и подсилят системата така, щото тя да може да пази индивида и да се грижи за него."


Бягството на хората от индивидуалната свобода в търсене на колективно убежище
удря и вляво, и вдясно


Вляво се ражда "политиката на идентичност". В нейната сърцевина е залегнала идея, която е точно обратното на Шейсетте. Човек не е онова, което върши и което постига като индивид; нему признание не се дължи за неговите дела. Човек е предопределен да е този, който се е родил: бял или черен, мъж или жена, в добро семейство или в разбито семейство. Какво си направил няма значение. Има значение към коя групова "идентичност" принадлежиш. Ако си бял мъж – лошо. Твоята идентичност е да си колонизатор и насилник на жени. Няма значение, че точно ти нито колонизраш, нито насилваш. Признание не ти се дължи за това, което вършиш като индивид – а за това какви групови черти са ти приписани.


В основата на този начин на мислене лежи убеждението, че нито една такава "идентичностна" група не може да общува с друга. Това не е възможно, тъй като всяка група има толкова специфичен "опит", че отвън той няма как да бъде разбран. Така се разрушава допускането, че хората са равни и си дължат един другиму солидарност – допускане, което е в самата основа на демокрацията. Вместо равенство получаваме от идеолозите на "идентичността" все по-сложни схеми на вродено (и непреодолимо) неравенство между хората.


Вдясно също се появяват групи-убежища. Те са по-традиционни: нация, етнос, вяра, държава. Ефектът обаче е същият: съдят те не по това какво вършиш, а по това към коя група можеш да бъдеш определен. Именно в тази схема "Европа" вече не е отворен терен на свободно развитие на равни индивиди. Тя е затворена крепост, на входа на която пише "Само за (бели) християни". И тук, както и при левите, не иде реч за солидарност между хората, тъй като се предполага, че отделните групи са враждебни една на друга.


В България върху това връзваме допълнителна, наша си фльонга – политика на идентичност, основана върху приписвана идеология. За "антокомунистите" всеки син или дъщеря на "комунист" подлежи на "лустрация". Внуците – също. Защото: идентичността им е комунистическа и нищо, което правят като индивиди, не може да промени това. За "новите консерватори" всеки, който вярва в равенство и солидарност между хората, е "либерал" и е по дефиниция скрит пропагандатор на "третия пол". Защото идентичността му е такава, че не може да не е поне малко "джендър".


Така стигнахме до положението войната по света да е обичаен инструмент на политиката, а отношенията между хората, някога основани върху добронамереността, да бъдат заменени с отношения, основани върху омразата. Затова днес все по-често изглежда, че, тъй като не пишем бележки под линия към 1968-а, пишем бележки под линия към 1938-а.


Напред има два пътя. Първият – 1938-а да премине в 1939-а с известните ни резултати. Другият – да положим усилия да възстановим поне някаква програма-минимум на Шейсетте. Можем да не се обичаме, нито да чувстваме другия като брат.


Но трябва да възстановим онова равенство, при което всеки човек е съден по делата,
не по "идентичността" си


Или, както още през Шейсетте казва Мартин Лутър Кинг в реч, която днес е анатема и за новолевите, и за новодесните: "Имам мечтата моите четири малки деца един ден да живеят в нация, в която те няма да бъдат съдени по цвета на кожата си, а по това, което са като хора." (I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character).


Без базисната презумпция за равенство ние не разполагаме с онзи мост, който ни позволява да комуникираме един с друг. И Hate and War остава единствената алтернатива.


Статията на проф. Евгений Дайнов е публикувана в портала "Култура"


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (171)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7777 Неутрално

    Кучето, разбира се, НЕ е заровено в онова,
    което наричаме "Шейсетте години" , в онова,
    което наричаме "ПРЕХОД" - в началото на 90- те трябваше завинаги да се отървем от онези, които още на 10 са имали право да си избират'' Love and Peace '' и от техните родители, които в разцвета на комунизма са имали номенклатурни възможности да им предоставят този избор !!!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Претоплени глави от дисертацията ли?
    По бива. От дневен анализ. По актуално е няякси/

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  10. 10 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Браво! Хубава статия - ако я прочетеш внимателно, те кара да се замислиш. Дори да не си съгласен, мисленето е полезно нещо. Съболезнования за тези, които предпочитат да не се замислят и тракат мненийца, след като са се преборили със заглавието.

  11. 11 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    Браво! Хубава статия - ако я прочетеш внимателно, те кара да се замислиш. Дори да не си съгласен, мисленето е полезно нещо. Съболезнования за тези, които предпочитат да не се замислят и тракат мненийца, след като са се преборили със заглавието.
    —цитат от коментар 10 на espresso


    Мдаа...статията е сълзлива апология на хипарската солидарност, каквото и да означава това.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    "... генерал Корнуолис. Той е главнокомандващ британската армия в Америка по време на революционната война..."

    Корнуолис никога не е бил главнокомандващ в Америка. Най-много е стигал до втори в йерархията. Главнокомандващи във войната са генерал Хау, а след него генерал Клинтън.
    Не мисля, че във филма Корнуолис е бил наричан главнокомандващ, но дори и да е, историята не бива да се учи от филмите.

  14. 14 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    "Така стигнахме до положението войната по света да е обичаен инструмент на политиката, а отношенията между хората, някога основани върху добронамереността, да бъдат заменени с отношения, основани върху омразата. "

    Ми то този процес не е спирал никога. Войната уви, май си е част от човешката природа, а по отношение на добронамереността, не съм чул някъде някоя държава да е премахнала репресивния апарат - вкл. съдебна система.

    Та "Тя е затворена крепост, на входа на която пише "Само за (бели) християни" ме разплака от умиление. Ми да, пич, европа е християнска и да, за бели е.
    Много дълго време и много болезнено Европа е действала за да стане най-богатия и спокоен континент.

    Panta rhei....
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  16. 16 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Защо да е ултралява - има доста обмислена критика на политиката на идентичности, която е в основата на днешната левица. И съм напълно съгласен с тази критика. Човек трябва да бъде съден според направеното от него, всеки за себе си. Това не е точно лява идея. На Страшния съд пак шяло да бъде така, пишат разни учени хора.

  17. 17 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4224 Любопитно

    "Принципът на удоволствието", през 50-те години, взет назаем от Фройд и развит като позитивна програма за живот от мислителите на Франкфуртската школа – този принцип, свързван през Шейсетте с темите "братство" и "обич", мутира в хищническо трупане на предмети и ресурси, вкл. на власт.
    ======
    Това бе убийственото начало..... докато се стигна до събарянето на Берлинската стена....
    И докато я събаряха, тогава трябваше да се зададе този въпрос, "как се стигна до тук? "....
    Чудесна статия..... и дано троловете да са по малко.....

    Bukalemun
  18. 18 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1479 Неутрално

    Колко пък през 60-те в България да е имало хипари, love and peace, пацифисти и подобни?

  19. 19 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    Идентичността предполага разделение. Тя не е само по национален признак, субидентичности се формират и в самата нация и използват базовата идентичност за да налагат неравноправие по силата на логиката:

    "ние всички сме българи, но някои българи са по равни от други българи, пък ти ако не приемаш това НЕ си българин, значи си предател..."

    Т.е. разделението по идентичност предполага привилегии за тези в рамките на дадена идентичност, често в ущърб на останалите групи по идентичност. Т.е. идентичността е на база чувство за превъзходство от една страна и отричане на правата на чуждата идентичност.

    Това генерира растящо напрежение, което, щом стигне критична точка избухват конфликти. Дори и по време на ескалиращото напрежение загубите за обществото са очевидни, защото то се разделя на суб-общества, които се отричат взаимно.

    Това е един вечно нестабилен модел, за който се хаби твърде много енергия да се поддържа изкуствено, със всички произтичащи негативи. Той често е недемократичен, или само привидно деократичен. А природата се стреми към по висока ефективност, затова неслучайно подобни режими се разпадат под тежестта на собствената си неефективна конструкция.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  20. 20 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 3039 Весело

    Само не разбрах как почитаемият автор усеща или е усещал неква неравност?

    Щото е имало времена когато разни трубадури на свободата са ходили да учат на запад докато други са гърбили у кремиковци за жителство ако успявам да пресъздам една соц 'идилия' в която някои 'дисиденти' са кусали със златния черпак в качеството им на част от 'златната младеж' докато сънуват че са некви 'бунтари' щото слушали бийтълс моля ти се.

    Коя КОНКРЕТНА свобода му е отнета на автора и високохуманните умнокрасивци които наричат несъгласните с тях маргинали, измет, реднеци, утайка и некви такива? Очевидно свободата да плюват и открито да насаждат хейт не им е отнета и охотно се упражняват в това :)

    Use your Illusion
  21. 21 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Само не разбрах как почитаемият автор усеща или е усещал неква неравност?Щото е имало времена когато разни трубадури на свободата са ходили да учат на запад докато други са гърбили у кремиковци за жителство ако успявам да пресъздам една соц 'идилия' в която някои 'дисиденти' са кусали със златния черпак в качеството им на част от 'златната младеж' докато сънуват че са некви 'бунтари' щото слушали бийтълс моля ти се.Коя КОНКРЕТНА свобода му е отнета на автора и високохуманните умнокрасивци които наричат несъгласните с тях маргинали, измет, реднеци, утайка и некви такива? Очевидно свободата да плюват и открито да насаждат хейт не им е отнета и охотно се упражняват в това :)
    —цитат от коментар 20 на Нагъл Визионер


    Аргумент ад хоминем. Жалка работа.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  23. 23 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3333 Неутрално

    Добре бе, Дайнов, дай поне едно или две предложения как "да възстановим" равенство на индивидите.
    Няма значение дали ще бъдат приети или приложени.
    Омръзнало ми е от празнодумство.

    Години наред се занимаваме издълбоко с правата на всички други индивиди с изключение на скучните, обикновени, семейни бели християни, докарахме те да се чувстват бреме за планетата - и какво? Сега изведнъж те надигнаха глас и се видя, че не са напълно изчезнали.
    Но Дайнов не ще да ги просвещава с обич и грижа, а говори за калните им копита.
    Лицемерие.

    Доброто е заразно
  24. 24 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#23] от "dogwoman":

    Кои пък права на скучните семейни бели християни са нарушени???

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  25. 25 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3932 Неутрално

    До коментар [#12] от "hhhuuunnnn":

    Чак пък ултралява. Гледай как я плюят тъмночервените форумни сталинисти и си прави изводите.

    Gunter glieben glauchen globen
  26. 26 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    До коментар [#23] от "dogwoman":

    Виж сега, Отворено общество и Сорос съдят Орбан за нарушаване на правата им в Унгария. Нужен е и подкрепящ огън...

  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7777 Любопитно

    До коментар [#18] от "Yard":

    Номенклатурните деца , както си спомня авторът, са можели да си го позволят....

    karabastun1@abv.bg
  28. 28 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4030 Любопитно

    "Или, както още през Шейсетте казва Мартин Лутър Кинг в реч, която днес е анатема и за новолевите, и за новодесните: "Имам мечтата моите четири малки деца един ден да живеят в нация, в която те няма да бъдат съдени по цвета на кожата си, а по това, което са като хора." (I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character)."

    Това е историческа реч на Мартин и тя завинаги ще остане със златни букви в историята.

    П.П.
    Обаче, не ми стана ясно кои са новолевите и новодесните за които говори Дайнов!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4030 Весело

    До коментар [#12] от "hhhuuunnnn":

    Дайнов левичар ли е!? :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  33. 33 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3333 Неутрално

    Колко пък през 60-те в България да е имало хипари, love and peace, пацифисти и подобни?
    —цитат от коментар 18 на Yard


    През шейсетте не знам, но после бяхме много. Мода, освен това комсомолските секретари излизаха от нерви за наш кеф.

    Доброто е заразно
  34. 34 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 3039 Весело

    До коментар [#21] от "espresso":

    Къв ад оминем, вуйчо? Има теза - нема ги равенството и либуфтъ вече. Пита се - в какво се изразява това?

    Айде ти кажи кое ни е неравното? Че не мисля като тебе? Това желание за 'равенство' по калъп сме го гледали докъде води.

    Или па че не всички сме съгласни всеки да идва както си иска и да цоца помощи или пък некви измамници под претекст че защитават онеправдани групи да искат да докопат надинституционална власт? Ти пускаш ли всеки в хола си и да ти определя дневния ред?

    Use your Illusion
  35. 35 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1220 Неутрално

    Истината е , че вече хората се лъжат мааалко по- трудно , но само за някои работи. /например вече и идиотите разбраха, че животът ни е май само един, следователно трудно ще се намерят идиоти, които да воюват и да са склонни да умрат , като си загубят живота и евентуално да си загубят части от тялото или функциите му.
    За други работи обаче хората се лъжат много по- лесно. Например, вече е нормално в биомагазин, килограм банани да е 10 лева, а те били така полезни......... Нова игра, нови излъгани. Преди само 30 години беше нормално всеки пълнолетен член на обществото да може сам да убие и розчлени за готвене дребно или средно домашно животно. Сега това е тежка и свирепа гнусотия за 99%. Но ядат пилешки гърди. Но искат да са напълно чисти от кости, пера и кръв. Чисти като сълза. На никой не му прави впечатление, че пилешките гърди са дебели колкото човешките/ на възрастен човек/, а самите пилета са съвсем неголеми спрямо човека. ......... Но те набъбват и ги колят напълно тайно от всички и затова никой вече не може нормално да убие животно и да си го приготви.
    Третото е, че стандартите действително се поставят по звездите. Жената трябва да е доста красива, защото вече дори порноактрисите са доста красиви, а не само с изразени и големи полови белези. Мъжът, пък по презумпция трябва да спортува и да има след пълнолетието си автомобил. Това е положението.
    Църквата умря напълно за масите и е битова добавка, а и никой не очаква да бъде възкресен. Това не е лошо. И други такива.
    Но едно е безспорно. Никога живота не е бил толкова приятен както сега. Хубави автомобили, компютър, интернет, телефон, музика каквато си искаш, пътуване, алкохол,храна от всеки вид и т.н. Приятен е живота сега и то за почти всички прослойки.

  36. 36 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    "Ефектът обаче е същият: съдят те не по това какво вършиш, а по това към коя група можеш да бъдеш определен. Именно в тази схема "Европа" вече не е отворен терен на свободно развитие на равни индивиди. Тя е затворена крепост, на входа на която пише: "Само за (бели) християни".

    Пълна глупост. Точно защото европейците виждат какво вършат определени групи (мигранти, либералболшевишки НПО-та, радикални мюсюлмани) тези хора се причисляват към групите, към които обществеността има негативно мнение и за тях се иска тази врата към Европа да бъде захлопната.

  37. 37 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 545 Неутрално

    До коментар [#34] от "Нагъл Визионер":

    Аргумент ад хоминем е когато критикуваш личността на автора, вуйчовото, а не доводите. Това е лесно, ако те мързи да мислиш. Понякога не минава - например ако играеш шах, няма да мине довод, че този ход не го признаваш, защото играчът е небръснат и дебел. Или че рецептата не важи, защото докторът пуши. Но в заяждания минава. Затова казвам, че е жалка работа.

  38. 38 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    До коментар [#35] от "grayeagle":

    Прав си за повечето неща.
    Но много добро не е на добро.
    Мирише си на война.
    Много станаха мераклиите за европейски екстри и Азия и в Африка и по-скоро рано, отколкото късно ще ни накарат да си защитим стандарта. Така че трябва да внимаваме с Welcome...

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4092 Любопитно

    Не видях коментирана думата "аномия", та може би ще е полезно да цитирам Др. Мирчев от неговия текст от 2005 г.:
    "Доц. д-р Михаил Мирчев
    АНОМИЯ (грц. а - отрицателна частица и nómos - закон; нарушаване на закона) - състояние на обществена система, при което моралните и традиционните норми, законите и правното регулиране, обичайните правила за обществено поведение отслабват своето действие. Голяма маса от хора и групи, общности и институции не се съобразяват с тях, нарушават ги. Пренебрегва се принципът на солидарност и се преминава към принципа на силата и бруталността. Искат се права и облаги, като се пренебрегват обществените задължения и дълга. Индивидуализмът и егоизмът в масовото обществено поведение надделяват над колективизма и чувството за интегрираност и социална принадлежност. Така в обществото като цяло се натрупва рискова маса на конфликтност и деструктивност, то загубва своето равновесие и устойчивост, влиза се в спирала на обществена криза. Аномията е обществена криза на ценностите и нормите, на моделите на мислене и поведение, на образците за подражание. Аномията е криза на идентичностите в обществото - на индивидуално, на групово и общностно, на народностно-национално равнище.
    Терминът А. датира от 1591 (Англия) - изразява незачитане на божествените предписания. От края на 80-те год. на ХIХ век А. придобива статус на научно понятие - във философията на Гийо означава индивидуализация на моралните правила и вярвания, което води до разпадане на общовалидните норми на поведение. "

  41. 41 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    До коментар [#35] от "grayeagle":

    Но за църквата не си прав. Нито е умряла, нито е добре, ако това стане някога.
    Обществото трябва да има някаква представа за това кое е добро и кое зло.
    При положение, че на много места сега демокрацията все още се приема като пълна свобода, явно е, има нужда от изтрезняване...

  42. 42 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#40] от "daskal1":

    Изнесеното от теб е и вярно и не, в зависимост от тълкуването на

    "моралните и традиционните норми, законите и правното регулиране, обичайните правила за обществено поведение".

    Всеки ги тълкува, както му изнася. Затова базата, отправната точка, трябва да е писания закон, нали :)

    Примерно кой може да дефинира, че:

    "Индивидуализмът и егоизмът в масовото обществено поведение надделяват над колективизма и чувството за интегрираност и социална принадлежност. "

    Ами например ако някоя мутра ти каже, че ако ти не си дариш всичките си имоти, не се разведеш с жена си и не се ожениш за проститука избрана от мутрата, за да правиш "деца за Родината" , и да се преселиш да ореш на село, си индивидуалист и егоист, и следва да бъдеш санкциониран като предател, дали ще има право?

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  43. 43 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4092 Весело

    До коментар [#42] от "Боян Таксиров":

    Бояне, ако не ти е ясно, аз цитирам определението дадено от д-р Мирчев. Спори с него, не с мен, ако имаш достатъчна подготовка в областта на социологията. Адресът е: https://assa-m.com/sociologia32.php

  44. 44 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#43] от "daskal1":

    Ти ако не можеш да коментираш цитираното, защо го цитираш?

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  46. 46 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4092 Любопитно

    До коментар [#44] от "Боян Таксиров":

    Нека те попитам, ти знаеше ли що е то "аномия"?

  47. 47 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#46] от "daskal1":

    Да, знам какво е аномия, от доста отдавна.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  48. 48 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4092 Весело

    До коментар [#28] от "Иво":

    Моят съвет е да не наричаш д-р Кинг "Мартин", не е прието и няма да те разберат, а доста в САЩ и ще се обидят.
    А иначе една много интересна статия за резките промени в баланса на политическата сцена в света на https://www.politico.com/magazine/story/2018/09/24/china-trump-united-nations-220529

  49. 49 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 545 Неутрално

    До коментар [#44] от "Боян Таксиров":Нека те попитам, ти знаеше ли що е то "аномия"?
    —цитат от коментар 46 на daskal1


    Авторът е цитирал оригинала - Дюркем. Няма нужда от популярни преразкази.

  50. 50 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4092 Любопитно

    До коментар [#47] от "Боян Таксиров":

    Браво! Позачудих се след прочитането на текста ти за мутри, проститутки, и размножаването ти на село, та попитах....

  51. 51 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1516 Неутрално

    "Как стигнахме до тук"?
    Хубав въпрос от устата на личност, която с потрес осъзнава, че вече не е "специален", не е "част от елита", защото "елитът" вече е друг.
    Много късно, ама все пак по-добре късно, отколкото още по-късно.

    И един малък исторически факт - Европа в продължение на 2000 (две хиляди) години е водила безброй войни, за да бъде "бяла" и "християнска". Това, че последните 20-30 години комсомолци със страст към напращели от хормони мургаво-черни мъжкари успяха да вкарат няколко милиона такива е просто дребен епизод, който вече приключва.
    Та, свиквайте...........

    Знанието е сила, информацията - власт
  52. 52 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#50] от "daskal1":

    НЕ моето, писах по принцип. Въпросът ми беше, КОЙ определя

    "моралните и традиционните норми, законите и правното регулиране, обичайните правила за обществено поведение".

    а примерът го дадох, за да покажа, че под този претекст може да се извършват и най отвратителните престъпления срещу личността, а също и групови репресии.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  53. 53 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#51] от "pag":

    С какво точно да свикваме?
    Че няма да има чернилки?
    Ами хубаво.

    Има ли друго обаче, с което да свикваме?

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  54. 54 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    Прави впечатление как разпределението на плюсове и минуси под различните коментари ясно доказват тезите на автора.

  55. 55 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    До коментар [#53] от "Боян Таксиров":

    Има. Почваме с горене на книги и завършваме с горене на хора.

  56. 56 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2110 Неутрално

    До коментар [#16] от "espresso":

    "Защо да е ултралява - има доста обмислена критика на политиката на идентичности, която е в основата на днешната левица."

    Няма такава политика на идентичности, и то точно у леваците. ПЕС гласува и подкрепя джендър неопределеността (броят джендъри така си остана неопределена стойност).
    Има подобие на такава политика при консерваторите, но това е по-скоро завръщане към традиционните ценности от преди консуматорството и пръкването на евро-атлантите.

    "Човек трябва да бъде съден според направеното от него, всеки за себе си. Това не е точно лява идея."
    Идеята Човекът да бъде съден изобщо си е левичарска идея отвсякъде (революциите не биха били оправдани в провен случай). С приемането на християнството (монотеистична религия) единствен (върховен) съдник е Бог. Цялата власт на монарсите (до първата Революция, да кажем Френската въпреки американските претенции) произтича от Бог и в името на Бог са отсъждали.
    При демокрацията властта произтича от Народа и народът би трябвало да съди. В древна Елада всеки един гражданин се е произнасял за всяко осъждане. Сега, "гласът на гражданина" е подменен с представители, които представители (сенатори) в известна степен са обожествени (седят малко над Закона). Понеже не са точно божества тия изплолзват временната власт, която им се "подарява", да се облагодетелстват.
    Та, ако трябва да се връщаме назад във времето, то Първата световна война още не е завършила. Дори, фактически, репарациите, с които е "погребана" Германия, ще бъдат изплатени през 2020 г.
    Просто пишман професорът пак подменя ценности от времето, когато е бил юноша бледен, с нови, невъзприемани от обществото ("език на омразата" е такава изгъзица както и "разпределението на благата при комунизма").

  57. 57 Профил на Venelin Velev
    Venelin Velev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Егати "единението"! В САЩ- Боби Кенеди и Черни пантери, в Китай - Мао и край на културната революция, а по средата - два месеца студентско рутене на цивилизационното статукво. Дайнов да чете повече френските историци, а не да прави джазови импровизации върху англофонски интерпретации.

  58. 58 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 609 Неутрално

    Много хубава статия, най-сетне и Дайнов видя ужасът, който са левите политики на идентичността. Ако повече хора осъзнаят, че борците за социална правда и алтрайта са едно и също зло с различни цветове на маската, светът пак ще потегли напред.

  59. 59 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1516 Неутрално

    До коментар [#51] от "pag":С какво точно да свикваме?Че няма да има чернилки?Ами хубаво.Има ли друго обаче, с което да свикваме?
    —цитат от коментар 53 на Боян Таксиров


    Има, има.
    Вие сте млад човек, животът е пред вас, с много неща ще трябва да свиквате през идните десетилетия.

    Знанието е сила, информацията - власт
  60. 60 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#59] от "pag":

    Ами както се казва, ще видим кой с какво ще свиква....

    Защото стигаме до приказката - Каквото сабя покаже...

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  61. 61 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 3039 Весело

    До коментар [#37] от "espresso":

    Знам много добре какво значи понятието което ползваш понеже сънуваш че така звучиш по-умно.

    И понеже желанието ни е да си беседваме културно и по същество, за трети път - кое нарушава равенството и хармонията за които се тъгува?

    Хората които не мислят като вас ли? Тая теза нали знаеш как се казва?

    Use your Illusion
  62. 62 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#17] от "eti mehter":
    Ети, ти май виждаш някаква връзка между мюсюлманството и хипарството. Хипаромюсюлман, така да се каже.😵😂😁
    Имай пред вид, че жените носят венци и цветя на главите си, не забрадки и фереджета. Да, и те избират с кого ще спят, тази вечер, като се препоръчва всяка вечер, да е различен.

  63. 63 Профил на xdd77
    xdd77
    Рейтинг: 217 Весело

    Доста объркана статия ,кое е причина , кое следствие,виж за шопинга съм съгласен,и е писана от явно самоизолирал се индивид!

  64. 64 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    "Имам мечтата моите четири малки деца един ден да живеят в нация, в която те няма да бъдат съдени по цвета на кожата си, а по това, което са като хора."

    Дайнов, ама това го имаше 80-90 че и после почти до Обама. Ама после почнаха афирматив ешнънс (демек квоти за черни и латиноси) и други равенства по полове, джендъри и каквото се сетиш.

  65. 65 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Бих казал прекрасно написано, макар да изменям на правилото си да не коментирам нещо и някой, когато не съм разбрал повече от една дума или словосъчетание, защото е глупаво да коментираш някой, който е с един вагон книги напред, най-малкото е проява на лошо възпитание и култура. Което не означава, че в много случаи и интелигенцията не греши, под влиянието на емоционални пристрастия породени от слабост към нещо. Затова харесването не трябва да бъде твърде безкритично, особено когато другия човек си служи виртуозно с речника...

    Както и да е, ще опитам само по темата, която издава че философските категории могат да бъдат много по-необятни от всяка друга област на познанието.
    "Адът, това са другите!" е резултат от фрагментацията на обществото, което е било потушавано от религиозните догми до средата на средновековието. Ако използваме по-систематизиран подход трябва да се разсъждава в посока:

    - социални групи, което е намекнато в статията
    -степен на личностно развитие, тоест широчина на кръгозора
    -класово разделение
    -религиозни ценности - вече има влияние само в най-ниските социални слоеве

    Към всички тези фактори е добре да се прибави и абсолютната обърканост на индивида, възпитаван във вярвания за свобода и равенство да е поставен в средата на масонство или бизнес. Или пък възпитаван в религиозни ценности и живеещ в среда изискваща физическо оцеляване или обратното-в среда на аристокрация, днешното модерно събирателно - елити. Тоест когнитивен дисонанс.
    Самия Робеспиер е жертва на сбственото си неразбиране на положението си в обществото - грешна оценка на глобалната картина, което му коства главата.

    Основните причини за дефрагментирането при социалните групи са възпитание и среда. Според степента на личностното развитие нивото на разбиране на нещата, интелигенцията мрази опростяванията и посредствеността, опростеното мислене и опростачването. Според класовото разделение нещата са на ниво ценности и морал, при елитите морала е вредно понятие или ако не е вредно то поне е много по-различно от това на средната класа и работническата класа. Да не говорим за политическата класа и хората, които се движат по вертикалата нагоре, те трябва или много бързо да се адаптират или стигат до никъде. Към средната класа спадат масоните, които се готвят за елити с тренировки за забравяне на ценностите от нисшата класа и възприемането на други, трасиращи им пътя нагоре. И накрая религиозни ценности - светата инквизиция е прекрасно доказателство как драматично противоположно се тълкува религиозния морал от представителите на основата на социалната пирамида и върховете й.

    Как стигнахме до тук е резултата на усложняването на социалните групи и липсата на национални приоритети, хората се вторачват в пъпа си когато няма общи стратегии и цели, когато няма нации и суверенитети, когато няма фундамент, който бива заменен истанбулски конвенции. Погрешно беше прието, че правата на малцинствата ще тушират проблемите, това не се получи, малцинствата вече организирани от либералите поискаха повече права от останалите хора. Това е човешката природа, никога не се задоволява с постигнатото, а иска да използва инерцията. Алчността и суетата са движещата сила на капиталистическото възпитание, общество в което успеха се измерва в натрупаните блага(както казва автора или тези които е цитирал, очевидно съгласявайки се с тях) няма как да не се образуват пропасти и огромни диспропорции във всички посоки, знание, богатство, морал, възгледи и т.н.

  66. 66 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2193 Неутрално

    При всичко написано в средата на тексата, Дайнов почна със своето деттво и младост и завърши със защита на себеподобните. Не, не на белите християни:
    "В България върху това връзваме допълнителна, наша си фльонга – политика на идентичност, основана върху приписвана идеология. За "антокомунистите" всеки син или дъщеря на "комунист" подлежи на "лустрация". Внуците – също. Защото: идентичността им е комунистическа и нищо, което правят като индивиди, не може да промени това. За "новите консерватори" всеки, който вярва в равенство и солидарност между хората, е "либерал" и е по дефиниция скрит пропагандатор на "третия пол". Защото идентичността му е такава, че не може да не е поне малко "джендър"
    Който е бил "прав" през 60-те, иска да е прав винаги.

    Еретик
  67. 67 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3415 Неутрално

    Мдам ...
    Дайнов, моите съболезнования!
    И не, не се гавря, съвсем искрено ...

    А по същество - не споделям отчаянието на Дайнов.
    По-скоро съм на мнението, че се приближаваме към точката на пречупване.
    И тепърва ще се види и разбере дали е пречупен гръбнака на човеците или не ...

  68. 68 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1516 Неутрално

    До коментар [#59] от "pag":Ами както се казва, ще видим кой с какво ще свиква....Защото стигаме до приказката - Каквото сабя покаже...
    —цитат от коментар 60 на Боян Таксиров


    Оуууууу, "каквото сабя покаже", а?
    Ама кво ВНЕЗАПНО стана с толерантността, мулти-култи, борбата с насилието, светът е едно голямо шарено село, а ний всичките сме братя, особено пасивните братя и най-вече сестрите?
    "Сабята" вие добре я махахте в последно време, обаче ви се изплъзва от ръката и, опасявам се, ще я гледате какво показва откъм острието, не откъм дръжката.
    Ей на това ще ви е най-трудно да свикнете.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  69. 69 Профил на Quest
    Quest
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Всяка жаба трябва да си знае не само гъола, но и мястото в гъола.

  70. 70 Профил на Quest
    Quest
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "И изоставят самата базисна концепция: че всеки човек е свободен и равен с другите индивид."

    Въпросната "базисна концепция " е фундаментално сбъркана нищо, че звучи красиво. Всеки човек нито е свободен, нито равен с другите индивид. Едно са непостижимите пожелания друго са реалностите, които в крайна сметка тържествуват. Спомнете си как се тръгна от "Свобода, равенство, братство" и как се стигна до гилотините.

  71. 71 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#66] от "Костадин Иванов":

    Хехе, браво, това е част от есенцията на написаното. Автора всъщност се движи в Параграф 22! Той не приема само тези които са на едно мнение с него, което опровергава главната теза за порицанието и разделителните линии в обществото. С една дума - ако всички бяха такива либерали света щеше да е само мир и любов. Но интересното е, че един от идеолозите на либерализма се отрече от своето "края на историята" - Фукуяма.

    Все пак целите на всички фрагменти на обществото са различни, няма как да ги натикаш насилствено в либералния казан. Целта беше само ниските прослойки да са либерали за да бъдат лесно контролирани, като възприемат всякакъв вид инженеринг. Сигурен съм че елитите завършили Оксфорд имат доста сериозни фундаменти. Не случайно един от английските принцове се беше изтървал, че е за редуциране на населението(сигурен съм че не е имал предвид себеси), което издава на какво ги учат в специалните училища за чедата на елитите. Няма да го повтори повече, това се разглежда от короната като голяма грешка на езика :)

  72. 72 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2110 Любопитно

    До коментар [#65] от "otrqdnik":

    "Според степента на личностното развитие нивото на разбиране на нещата, интелигенцията мрази опростяванията и посредствеността, опростеното мислене и опростачването. Според класовото разделение нещата са на ниво ценности и морал"

    Само да попитам: "Класовото разделение" е ли е "опростено и посредствено" мислене на (пишман) интелигенция или е Вяра, спусната ни от Господа Бога?
    Защото според единствения "писан закон" и не променян при всеки избор (на властници), Библията, всички (християни или мюсюлмани) са чеда Божии. Така да се каже, в Рая няма "класово разделение". В Ада "класовото разделение" (деветте кръга) се появява през Ренесанса, когато Църквата трябва да защити Вярата от оборващите я.

    И още: Кой е съдникът за "нивото на разбиране на нещата"? Клавдий Птоломей (геоцентрична система), бащата на химията, Берцелиус (органичната химия е нероганична химия с вдъхната "божествена сила", вис виталис), Исак Нютон (като алхимик), Алберт Айнщайн (единна теория на полето или дори специалната теория на относителността), в кое ниво на разбиране на нещата са?

  73. 73 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Айде и малко история да вмъкнем. Пийса и лава , братството и равенството на хипарите през 60-те май изиграха ролята на „полезните идиоти„ по Сталин, Щатите предоставиха Виетнам /и не само/ на жълтите комунистчета, а да не забравим какво направи Пол Пот в Камбоджа, допълнителен продукт на „правете любов, не война”. Като цяло, през 70-те цивилизацията бе в отстъпление, не само поради хипитата разбира се, и изглеждаше, че 1984-та е много близко на хоризонта. Да де, ама настъпиха 80-те и уолстрийските, франкфуртските, лондонски и парижки вълци - потребители, но и съзидатели направиха така, че ние източните овци, да се облизваме като кучета пред месарница, гледайки какво са направили на Запад. Впрочем, същите хипита и студенти през 60-те, сега активни 40, 50 годишни мъже и жени, основната база на обществото. Резултата е известен, опит за „перестройка” , берлинска стена, ядене на ракети, калашници и ножки Буша. Та така.....

  74. 74 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 541 Неутрално

    " Напред има два пътя. Първият – 1938-а да премине в 1939-а с известните ни резултати. Другият – да положим усилия да възстановим поне някаква програма-минимум на Шейсетте. Можем да не се обичаме, нито да чувстваме другия като брат.

    Но трябва да възстановим онова равенство, при което всеки човек е съден по делата,
    не по "идентичността" си" Абсолютно вярно - или война или благоденствие!

  75. 75 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Весело

    Споко, навлезохме в ерата на социалните мрежи в която всяко малоумно Ку-Ку има аудитория. Нещата ще се променят, когато пластовете се наместят. Това няма да е бърз процес, но "Love and Peace" от 60-те просто няма друга алтернатива.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  76. 76 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 472 Неутрално

    "Той не приема само тези които са на едно мнение с него"

    Смислова грешка - да се чете "Той приема само тези, които са на едно мнение с него"

    Така става, когато преправям в движение :) и особено когато използването на комплексни разсъждения е хванало паяжина :)
    Това иде да каже, че ниската класа(ние) не е в състояние да формулира целите на собствения си живот защото боравенето с думите и после със смисловите категории се смъква на много елементарно ниво, когато някой е това стадо реши да коментира се стига до максимум 2 изречения повече от аз съм либерал или аз харесвам америка(русия). Фразеологията на футболния запалянко, опростено до безбожност мислене, липсата на предизвикателства за ума елементаризира индивида - храната осигурена, мача и биг брадър осигурени. Защо да мисли и да се развива, човека няма поставени въпроси за съществуването си(тоест съществуването не е застрашено)

  77. 77 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2110 Весело

    До коментар [#73] от "zegi":

    Това "Като цяло, през 70-те цивилизацията бе в отстъпление" е в противоречие с "направиха така, че ние източните овци, да се облизваме като кучета пред месарница"

  78. 78 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2110 Весело

    До коментар [#75] от "Realist":

    И богомилите са твърдяли, че няма друга алтернатива (освен Бог), но са ги изгонили (и/или изгорили на клада).
    Дотук, историята е показала, че всеки, който мисли, че няма длуга алтернатива, е пътник ... към кладата.

  79. 79 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#68] от "pag":

    НЕ можеш да бъдеш толерантен към този, който иска да ти отнеме правата и да те накара да свикваш с това, нали?

    Ако си обект на агресия, ставаш агресивен.

    Вие сте агресора, на вас никой нищо не ви налага, но вие искате да налагате на другите дори НЕ вашите ценности, а правила, по които смятате, че другите трябва да живеят, тези, които не са от вашия клан.

    Затова свикваите вие. С войната.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  80. 80 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#69] от "Quest":


    Всяка жаба трябва да си знае не само гъола, но и мястото в гъола.
    —цитат от коментар 69 на Quest


    На думи звучи дръзко и ербап, ама на практика......?

    Или голям го вадите, ама мек? :)))

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  81. 81 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Не трябва да се плашите, една идея е жива, когато се конкурира и доказва с други. Когато има само една идея, имаме монопол и, ..... комунизъм. Нещата закърняват!

    Love and Peace просто няма алтернатива за нас, хората, защото ние сме обществени и социални същества. А за да живеем в общество, трябва да приемем разликите с другите. Независимо от раса, пол, възраст, народност или вероизповедание. Това е Християнството, истинското Християнство, това е Декларацията за независимост на Съвединените Американски Щати, това са и 60-те години на миналият век.

    Осланям се на мъдростта и зрелостта на човешкото общество, че няма да допусне най- лошото, война за да докаже тази Общоизвестна Истина, както това стана с Теорията на Омразата преди 80 години.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  82. 82 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#81] от "Realist":

    Мир ще има, когато никой не кара никого да обича насила.
    Иначе - война.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  83. 83 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Мир ще има, когато никой не кара никого да обича насила.Иначе - война.
    —цитат от коментар 82 на Боян Таксиров


    Обичай ближния си както обичаш себе си!

    Знаете ли откъде е това? От една велика и древна Книга, която се нарича даже Книгата, The Book.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  84. 84 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#65] от "otrqdnik":
    Баси, Тодор Павлов ряпа да яде. Драги, ти не разбираш ли, че пишеш във форум през 21-век, а не есе, одобрено от Партиздат през 80-те, което, въпреки опитите на книжарките да го продават задължително, заедно с книга на Мопасан или Жул Верн, 95 % отиваше за претопяване, директно от книжарниците.

  85. 85 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#65] от "otrqdnik":
    Баси, Тодор Павлов ряпа да яде. Драги, ти не разбираш ли, че пишеш във форум през 21-век, а не есе, одобрено от Партиздат през 80-те, което, въпреки опитите на книжарките да го продават задължително, заедно с книга на Мопасан или Жул Верн, 95 % отиваше за претопяване, директно от книжарниците.

  86. 86 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#77] от "wanderer":
    През 80-те, бе кратуно. Изчитай текста и се опитай да го запомниш. След това се опитвай да мислиш.😉

  87. 87 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#83] от "Realist":

    А в The Book пише ли дали може да си избера кой да ми бъде ближен :)))

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  88. 88 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Весело

    До коментар [#87] от "Боян Таксиров":

    Не! Жените, Децата, Гейовете, Джендърите, Другите религии, Другите народности, другите раси, ..... Книгата ти казва да обичаш и уважаваш всеки Ближен от нашето все по- фрагментирано общество.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  89. 89 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#72] от "wanderer":

    Много добри въпроси с очевидни отговори - Религията възприема всички за равни, аз само казвам, че различните класи(и хора) възприемат религията различно - за аристократите би могло да е да укрепят властта си и да инквизират несъгласните. Нисшата класа търси в религията въздаване на справедливост и вдъхване на сили в несгодите - две фундаментални за човешкото съществуване емоционални състояния - опора и надежда.

    Ниво на разбиране наричам знанието и опита, което ти дава по-широк поглед върху събитията.Мозък трениран да се бори с различни проблеми в различни ситуации е по-подготвен да направи реална оценка на дадено събитие, особено ако се изключи ирационалната имагинерна компонента - емоцията в комплексното число - живота.

  90. 90 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3468 Весело

    До коментар [#71] от "otrqdnik":това се разглежда като голяма грешка на езика
    ....»»»Е, затова пък ще я изкупи сега като съпруг на мис Мегън Маркъл.

  91. 91 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Не! Жените, Децата, Гейовете, Джендърите, Другите религии, Другите народности, другите раси, ..... Книгата ти казва да обичаш и уважаваш всеки Ближен от нашето все по- фрагментирано общество.
    —цитат от коментар 88 на Realist


    Бих добавил и инвалидите и социално слабите! Отношението към тези хора от нашето общество показва до колко сме цивилизовани самите ние.

    Е, в The Book го има от преди 3000 години и дори тогава, тази идея е била жива и се е доказвала.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  92. 92 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    До коментар [#91] от "Realist":

    И бих добавил. Погледнете древна Атина и Спарта. В Спарта са убивали инвалидите при раждането. А в Атина, инвалиди са били учени, за които говорим и днес. Приличаме на Атина нали, Спарта отдавна е умряла.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  93. 93 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#90] от "тулса":

    Много вярно, кой да ти предполага, че английската кралица ще се сроди с абисинския крал. Сигурно място не може да си намери горката. Тук идваме на въпроса за кармата и за изкупването на греховете :)

  94. 94 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#91] от "Realist":

    Ама аз ги обичам всичките!

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  95. 95 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    Добре бе, Дайнов, дай поне едно или две предложения как "да възстановим" равенство на индивидите.Няма значение дали ще бъдат приети или приложени. Омръзнало ми е от празнодумство. Години наред се занимаваме издълбоко с правата на всички други индивиди с изключение на скучните, обикновени, семейни бели християни, докарахме те да се чувстват бреме за планетата - и какво? Сега изведнъж те надигнаха глас и се видя, че не са напълно изчезнали.Но Дайнов не ще да ги просвещава с обич и грижа, а говори за калните им копита. Лицемерие.
    —цитат от коментар 23 на dogwoman


    От цялото есе на Дайнов разбрах едно нещо - вече не сме 60-те, с което съм съгласен. Не сме. Останалото е някакъв много объркващ разказ за равенство, потребителство, идентичност. Този път Дайнов се е опитал да копира стила на всеизвестния Димитри. Но докато последният е наистина майстор в иносказателността и алегориите, Дайнов се е провалил тотално. И пак казвам, не разбрах почти нищо от неговия разказ за душевния му мир, затова и няма да коментирам какви са му идеите и каква е целта на цялото занятие.

  96. 96 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#92] от "Realist":

    Но не и мисловните инвалиди, те не са могли да бъдат учени и политици, дори и в Атина. А по това не си приличаме с Атина :)

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  97. 97 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Но не и мисловните инвалиди, те не са могли да бъдат учени и политици, дори и в Атина. А по това не си приличаме с Атина :)
    —цитат от коментар 96 на Боян Таксиров


    Нали ти, ги обичаше всичките, бре?

    Иначе, в бой скаут групата на моят син има дете- инвалид, което трудно ходи. Това дете идва на всички мероприятия на групата и всички му помагат по такъв начин, че да се почуства пълноценно същетсво като всички останали и да не е изолиран.

    Това, лично за мен е критерий за зрялост на едно общество! Прочетете предишният ми пост!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  98. 98 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4224 Весело

    До коментар [#62] от "zegi":

    Аааа ах, тежък случай си.....

    Bukalemun
  99. 99 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 3039 Весело

    До коментар [#75] от "Realist":

    "Споко, навлезохме в ерата на социалните мрежи в която всяко малоумно Ку-Ку има аудитория"

    Доближаваш се неусетно до тезата 'абе я да направиме комитет от проверени другари допускащи само квалифицирани правилно мислещи изказващи се' :)

    Use your Illusion
  100. 100 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#97] от "Realist":

    Ами разбира се, че ги обичам всичките, просто мисловните инвалиди не стават са политици, защото правят кризи, това исках да кажа.

    Ама аз пак много ги обичам :)))

    Иначе хубави неща стават във бой скаут групата на вашият син, но това е малко встрани от мен, защото ние със жена ми нямаме деца.

    Но се радвам, че българското общество е толкова зряло и мъдро.
    Колко жалко само, че това не се оценява от напускащите го... щото явно са инвалиди...

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK