Такситата в София ще са проблем и тази зима. Причините са нормативни

Такситата в София ще са проблем и тази зима. Причините са нормативни

© Юлия Лазарова



Таксиметровият превоз в столицата е услуга, която през последните години оставя противоречиви впечатления сред потребителите. От една страна секторът се модернизира – навлязоха всякакви приложения, които не просто свързват потребители и шофьори, но и като цяло връщат водещата позиция на потребителя. Последният може да изразява своята удовлетвореност от шофьора, да вижда своя маршрут на картата, да получава дори предварителна оценка колко би му струвало возенето. Като прибавим и възможностите за плащане с карта (не са налични във всички таксита), цялото това движение към технологиите е своеобразна защита на потребителя от традиционните проблеми на таксиметровия пазар – минаването през оператор, спорове за маршрута, качеството на обслужването, липсата на ресто и т.н.


Изброените по-горе позитиви не са абсолютни. Всяко едно от тези неща може да не проработи в дадена ситуация – пререканията с оператори не са изчезнали напълно, колкото и да следиш апликацията и да оценяваш таксита пак можеш да попаднеш в ситуация да спориш за маршрута и цената, среднощните обиколки за ресто също не са минало. Общата тенденция обаче е ясна – технологичните решения промениха коренно таксиметровия пазар в полза на потребителите и го направиха в условията на враждебна нормативна среда.


На фона на всичко това, лошият привкус на таксиметровия превоз в столицата от последните години е... липсата на таксита. Тук трябва внимателно да обясним за какво става дума. По официални данни на Столична община броят на автомобилите, за които са подадени заявления за таксиметров превоз за 2017 г., е 6 671. Приходите на общината от данък върху таксиметровия превоз на пътници за 2017 г. са близо 4.9 млн. лв. Годишният данък на едно такси е 850 лв., което означава, че въпросните 6 671 таксита не са оперирали през цялата година – в противен случай приходите биха били с близо 800 хил. лв. повече.




Без да знаем разбивката към всеки месец, можем да спекулираме, че официално по улиците на София през 2017 г. са се движили средно под 6 хил. таксита – друг е въпросът, че тези коли не са постоянно в движение, тъй като няма как работата да е оптимизирана до 24 часа за всяка кола.


Данните за 2018 г. не са пълни, но показват дори по-негативна картина. Към 31 юли 2018 г. подадените заявления за таксиметров превоз са 5 010, а приходите малко над 2 млн. лв. Последното явно е поради факта, че шофьорите са заплатили половината данък за годината. Тези данни говорят, че броят на такситата в столицата върви надолу. Този процес беше особено видим през предходната зима, когато на моменти усещането беше сякаш в столицата няма таксиметрова услуга. След месец тази ситуация най-вероятно ще се повтори.


Причините за по-малкото таксита са много, но е важно да отбележим нормативните.


Таксиметровата услуга е силно бюрократизирана и подлежи на контрол от какви ли не институции. Местният данък уж трябваше да "изчисти" услугата, но сивият сектор продължава да е огромен. Това, което се случва е, че данъкът се заплаща директно от фирмите упражняващи таксиметрова дейност – към 31 юли 2018 г. те са 97, а самите шофьори си остават в сивия сектор и огромна част от тях не са осигурени. На практика има странна комбинация от ръст на данъчната тежест заради новия данък и в същото време пак сив сектор. Всичко това не прави таксиметровите услуги привлекателен сектор.


Връщайки се на недостига, важно е да уточним, че когато говорим за липса на таксита не говорим за всеки момент. В нормално време, в което няма свръх търсене, таксита в София има предостатъчно. Към момента на написване на тази статия, например, само едната апликация регистрира поне 5 свободни автомобила на 2-3 минути разстояние от автора. Проблемът в столицата е в пиковите часове или моментите, в които има рязък ръст в търсенето. "Изчезването" на такситата е най-осезаемо например при студ, дъжд и особено при сняг. Влошените условия вдигат търсенето и услугата, в т.ч. технологичната, може да изчезне.


Причините това да се случва са ясни. На първо място няма достатъчно коли да посрещнат свръх търсенето. Ако бройката на такситата отговаряше на нуждите на пиковете моменти, то в нормално време половината таксита биха стояли без работа. Има и обяснение защо всякакви стари (обаждане на оператор) и нови методи (апликации) за комуникация с такситата се разпадат.


Взимането на поръчка носи разходи и риск за шофьора. Той трябва да отиде до клиента, да губи време по пътя във влошената обстановка и накрая няма никаква гаранция, че клиент ще има – последният нищо чудно да се е изнервил и да е използвал всичките си налични апликации, докато в същото време се оглежда за произволно свободна кола на най-близката стоянка. В същото време, улиците са пълни с хора, които са готови да спрат преминаващо такси, бягайки от студа и снега. Рационалното решение за шофьора в пиков момент (особено влошено време) е да игнорира всякакви апликации и оператори и просто да взима клиенти от пътя, които му носят нулев риск.


Технологичните иновации на практика работят великолепно при добри времена, но също подлежат на разпад в лошото време. За да решат казуса с пиковите моменти, технологиите трябва да отидат по-далеч от простото свързване на клиент и шофьор при фиксирани условия. Отговорът на пиковия момент се състои в две неща: 1) възможност и стимули повече коли да се включат при повишено търсене и 2) възможност клиентът да заплати повече за това, че услугата работи и в тежкото време. И двете решения са проблемни в нашите условия.


Силно бюрократизираната таксиметрова услуга у нас на практика ограничава броя на такситата и фиксира цената на превоз. Преди години видяхме за кратко как пазарът може да се промени, когато има възможност за навлизането на нови коли – т. нар. споделено пътуване, което позволява именно това – в пиковия момент броят на превозващите коли да се разшири.


От пазарна гледна точка всичко е налично – има търсене, има и хора с коли и свободно време, които са готови да влязат за няколко часа на този пазар. Технологичните решения също са налични. Тук въпросът вече е изцяло нормативен – законодателят у нас така и не пожела да вкара в някаква рамка споделените градски превози, така че пазарното решение да не противоречи на закона.


Гъвкавото тарифиране също е ключово и проблематично у нас. Официално такситата имат само дневна и нощна тарифа, без да се дава възможност за промяна на цената в пиковия момент – последното провокира повече таксита да са по улиците, независимо от това дали има или няма споделени превози. Таксиметровите компании обаче не могат да предложат пикова цена на превоза, тъй като това е извън нормативната рамка – цените се обявяват предварително, пише ги на таксито, няма как от нормативна гледна точка да е гъвкава. Подобна услуга могат да предложат единствено апликациите, които свързват таксита и клиенти, но не са таксиметрови компании, а самите плащания са на практика под формата на бакшиш – не се калкулират на апарата.


Горното е решение, което се ползва в пикови моменти – повече през зимата, но все пак то е ограничено, както по отношение на броя на колите, които го предлагат, така и по отношение на това, че от нормативна гледна точка не е съвсем изчистено от гледна точка на шофьора. Въпреки това, навлизането на тази практика е добра новина. Тя постепенно извървя пътя от единични решения – клиентът индивидуално да предложи допълнително заплащане, до по-системно – отделна услуга, която в общия случай залага рамката на допълнителното плащане и която пак е по-избор на клиента.


Съвсем индивидуалният подход – всеки да предложи един лев отгоре, после два и т.н., не работи добре, тъй като не дава нужната сигурност на шофьорите, която да ги провокира да работят и да ходят по адреси. Така или иначе, изчистването на всички тези решения минава и през възприемане на някаква форма на дигитално тарифиране, което е пример за налично решение, което е невъзможно в нормативна рамка от миналия век.


В заключение можем да кажем, че тази зима проблемът с такситата в столицата ще бъде ясно видим. Той не е технологичен, не е дори и икономически, а почти изцяло нормативен.


Административната и нормативна рамка вместо да приветства новите решения е силно враждебна към тях. Решението на проблема минава както през легализирането на споделените превози – тоест приемането на някаква правна рамка за тях, така и през катурването на бюрократизма и позволяването на иновациите да се разгърнат.


"Дневник" публикува анализа на Института за пазарна икономика.

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    Съгласен със статията, само да добавя нещо - според мен таксита няма достатъчно, защото цената на услугата е много, много ниска - почти никъде в Европа вече няма такси под 1 евро на км., в България цените са 2-2.5 пъти по-ниски, а цената на колите и на горивото е почти същата.
    Всъщност може да съм и малко по-краен - струва ми се, че в България се предлага не толкова таксиметрова услуга, която би трябвало да се държи от шофьорите, а продажба на коли на лизинг, което се държи от таксиметровите фирми. И оттам идват част от изкривяванията, а трябва да се добави и факта, че при силно конкурентния пазар на труда в столицата и тежката бюрокрация в таксиметровите превози все по-малко хора желаят да станат част от тази нелека професия.

  2. 2 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 398 Неутрално

    Автора на статията просто е преписал какво предлага Uber. Точно при пик на търсенето цената се вдига и стимулира повече шофьори да излязат ...

  3. 3 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#1] от "boevbisser":


    Можеш да си купиш кола и за 5000 лева и да работиш за себе си.

  4. 4 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    До коментар [#3] от "vtl53383951":

    на теория е точно така, но на практика не е, иначе много хора щяха да го направят, но не го правят, нали. Проблемът е в бюрокрацията - само големи фирми могат да се оправят със всички глупотевини и изисквания, да инвестират в интернет приложения, радиостанции и т.н. и т.н. Единичните шофьори са съвсем неконкурентни.

  5. 5 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    Голяма част от проблемите в статията биха се решили чрез повишаване на цената за ппвикване и първоначалната такса. Това не би било проблем въпреки тежката нормативна уредба, би решило проблема с отказите за къси курсояе и би стимулирало шофьорите да "рискуват" да ходят по адреси.

  6. 6 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2210 Любопитно

    До коментар [#1] от "boevbisser":

    Кой ги спира да возят за 1 евро/км??

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  7. 7 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    До коментар [#5] от "George Svinarov":

    съгласен, но и цената на км. трябва да стане 50 % по-скъпа от тази в момента.

  8. 8 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    До коментар [#6] от "aleks ivan":

    собствениците на фирмите ги спират, техният интерес е да продават повече коли на лизинг, а не да предоставят добра таксиметрова услуга. На практика в цените си има монопол и шофьорите нищо не могат да направят по темата.

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10360 Неутрално

    Проблемите са вследствие на много причини:
    - ниска цена
    - много таксита
    - изкривен пазар от лизингови компании
    - високи данъци
    - лош имидж заради "копърки"
    - "Южна" кръв на шофьор и клиент :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1715 Неутрално

    До коментар [#3] от "vtl53383951":на теория е точно така, но на практика не е, иначе много хора щяха да го направят, но не го правят, нали. Проблемът е в бюрокрацията - само големи фирми могат да се оправят със всички глупотевини и изисквания, да инвестират в интернет приложения, радиостанции и т.н. и т.н.
    —цитат от коментар 4 на boevbisser


    Всъщност доста шофьори в големите градове го правят - вземат втора-трета кола на лизинг и я пускат на аренда с по двама шофьори на кола да се въртят. Често пътувам с такси в София и често попадам на такива. Така работеха и преди появата на мобилните приложения - без диспечер, само каквото хванат на улицата. Сега най-често се закачат към едно от двете най-популярни, опарват се от глупостите в него и после се закачат към другото популярно приложение. Но все още виждам шофьори, които ползват и двете.

    До коментар [#1] от "boevbisser":Кой ги спира да возят за 1 евро/км??
    —цитат от коментар 6 на aleks ivan


    Законът изисква да се определят максимални цени на такситата и общините ги определят. За София е 1,30 лв дневна и 1,60 нощна. Проблемът за таксиджиите е, че законът също изисква цените да се актуализират всяка година, но общините не го правят.
    А освен това преди няколко години в закона вписаха да се определят и минимални цени, но общините и за това си правят оглушки. Според мен е спорно дали има нужда от минимални цени, но така или иначе общините трябва да изпълнят закона. Все пак такситата са предимно за този, който бърза и може да си плати. Нямат такова значение за потребителската кошница, каквото има градският транспорт.

    Но пък се получава малко странно. Таксиджиите хем се оплакват от твърде тежка регулация, хем искат тя да стане още по-тежка, чрез определяне на минималните цени.

  11. 11 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1174 Неутрално

    Проблемите са вследствие на много причини:- ниска цена- много таксита- изкривен пазар от лизингови компании- високи данъци- лош имидж заради "копърки"- "Южна" кръв на шофьор и клиент :)
    —цитат от коментар 9 на penetrating


    Като изключим "изкривен пазар от лизингови компании" нищо от това не е проблем.

  12. 12 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 429 Неутрално

    То пазара в София се държи и регулира от две лизингови фирми - едната собственост на Георгиус , другата на Шиши ! Как няма да си правят законите да са им в изгода само на тях , а не в услуга на шофьорите и клиентите !

  13. 13 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 429 Неутрално

    А иначе ми е много интересна позицията на "младите и красиви" икономисти от ИПИ по отношение на функционирането на руския Юбър в столицата - такси Максим ! Няма ли да направят едно запитване до ВАС - за братушките може , за Големия Брат не може !?

  14. 14 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2900 Неутрално

    УБЪР, лифт, и ще се “родите”.

  15. 15 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1215 Весело

    Помните ли "споделеното" пътуване при комунизма? Таксиджията пълни колата с пътници, без да пита, ако са горе долу в една посока и всички плащат при слизане ,толкова колкото пише на таксиметъра. Няма превъртане при всяко слизане ...

  16. 16 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2900 Неутрално

    Тази сутрин взех УБЪР до летището. Около 20 мили, което е 30 км, 20 минути, 30 долара. Чиста кола, любeзен шофьор, приятна музика, без плащане в брой, беше на адреса след 4 минути. УБЪР!

  17. 17 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    Тези от ИПИ отдавна съм престанал да ги чета, изключително тенденциозни и поръчкови са.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  18. 18 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 824 Неутрално

    2007-ма година.
    Финландия.
    Изпрашам две землячки от тяхната квартира към ЖПп-гарата на града, зашото се прибират в БГ.
    Очакваме повиканото и платено от университета такси.
    Дамите придърпват своите малки 10-килограмови куфари към изхода на сградата, аз ги следвам, борейки се ддва големи 30-килограмови куфари.
    Пристига таксито - пътнически вариант на ФВ Транспортер. Слиза тамошният бакшиш, снажен русокос фин, с безупречен костюм, вратовръзка и обувки, лъснато до блясък. Кара ми се, че се опитвам да натоваря къфарите на колежките в колата, това било негово задължение. Отвоти ни страничната врата, затвори я след като се качихме, помоли ни да си слжим колани и ни попита каква музика или радио искаме да слушаме.
    При пристигането на ЖП-гарата той (бакшиша) слезе пръв, отвори ни вратата, подаде ръка на слизашите дами, разтовари багажа и попита дали имаме нужда от помощ при купуване на билети за влака, качване на влака и помощ за куфарите?
    КАТЕГОРИчНО отказа да вземе пари или бакшиш, зашото курсът му бил платен от университета на колежките.

    ===

    Ако някой е изпитал подобно преживяване с родните шопски бакшиши - да сподели. Ще се радвам да чуя!

    Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  19. 19 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#18] от "Антикомунист и антиГЕРП":

    Кажи и цената после я сравни с цените на нашите таксита. Как си представяш в БГ да избиеш при цена от 45 евроцента на км кола за 100 хил.лева като тези които се търкалят в Германия като таксита - Мерцедес Е клас?

    Евтино търсене=евтино предлагане

  20. 20 Профил на kamenof
    kamenof
    Рейтинг: 333 Неутрално

    Според мен авторът се е напрегнал излишно и не е разгледал основния проблем - пазарът на таксиметровите услуги се държи с железен юмрук и не може просто да купиш няколко коли и да започнеш да работиш. Веднага ще дойдат едни момчета да те посъветват да се захванеш с друго. В София поне има достатъчно коли (по мои скромни на наблюдения, поправете ме ако бъркам). Във Варна съвсем леко да се развалят атмосферните условия, просто забрави за такси. Много интересно що никой не успява да задоволи това търсене...

  21. 21 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    Ха, изхвърлиха Юбер, пък сега защо било трудно на транспорта.

    Вижте, в България ВСИЧКО , което е жизнено необходимо и с голям финансов оборот е контролирано от наследниците на ДС.

    Конкуренцията се убива.

    Защо мислите го няма Юбер?

    Защо ЧЕЗ се изтегля с мръсна пара?

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  22. 22 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#21] от "Боби Колев":

    Така е, UBER имаше решения на всичко това преди 5 години и работеше - но ДС фирмите и столичните сатрапи не търпят нещо добро да се случва без 90% данък за тях. Така
    ще е, че и по-зле ще става.

    За какъв сняг и лошо време - пробвай в петък вечер в 7-8 да си викнеш такси на адрес...

    Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK