За уж-будителите и контра-будителите

За уж-будителите и контра-будителите

© Надежда Чипева, Капитал



На първи ноември България празнува своята почит към ценностите на Просвещението и към тези, които помагат на хората да се образоват, да се издигнат, да се възвисят. Наричаме ги "будители" – те са малцинството, което събужда изпадналото в догматична дрямка мнозинство. По идея това е прекрасен празник, който цели да демонстрира, че българската общност е надхвърлила грижите на материалното и биологичното възпроизводство и се стреми към върховете на световната култура. Или поне към разумно, достойно и предизвикващо всеобщо уважение поведение.


Празнуването на първи ноември обаче се случва в политическа и културна среда, доминирана от антипросвещенски разбирания и моди. Затова и този празник протича формално, институционално лицемерно и без особен емоционален заряд. Докато хората по върховете на държавата редят служебните си слова за будителите, публичната среда в България е населена с уж-будители и контра-будители. Първите би трябвало да са будители, но всъщност не са. Вторите пък активно и откровено противодействат на будителите.


Тук не става дума за някакъв заговор срещу България, организиран от Изток или Запад. Уж-будителите и контра-будителите са си наш, роден продукт, макар че и те следват чуждестранни моди. А основната мода в момента е национал-популизмът, който в съвременния си вариант е антипросвещенски проект.


Не образоват, а представляват




Уж-будителят и контра-будителят не претендират, че ще образоват и извисят хората, а само, че ще ги представляват такива, каквито те са. Представителството е базовата демократична задача – партии, медии, интелектуалци имат като своя демократична мисия да "отразяват" настроенията и желанията на хората. Но те имат и "будителска" мисия, която може и трябва да се изразява в критика към някои от тези настроения и желания. Съвременният популист – контра-будител по дефиниция – залага всичко на представителството (като съвпадение на идентичности) и изоставя напълно образователната, възвисяващата мисия. "Вие сте прости и аз съм прост. Ще се разберем." Това е неговият девиз.


Консервират, а не променят


Будителят иска да промени хората. Паисий е българската парадигма за човек, който прави революция в съзнанието на мнозина, като преобръща голяма част от вярванията и ценностите им. Контра-будителят цели обратното – хората да останат такива, каквито са, да не се променят "традициите и обичаите им". Съвременната политическа мода е консервативна, контра-будителска. Политикът и интелектуалецът с радост слагат потури и калпаци, за да демонстрират по-висшия характер на народното. В потурите няма нищо лошо, но в липсата на критична рефлексия и желание за коригиране в по-добра посока – има.


Венцехвалят и говорят това, което ще се хареса


Едно скорошно изследване на център "Пю" показа, че източноевропейците са склонни да смятат своята култура за по-висша от тази на останалите народи. Ние с руснаците сме шампиони в това отношение с 69% убедени в собственото си превъзходство.


Ако Паисий беше жив днес, със сигурност щеше да ходи от град на град и да опитва да промени подобни абсурдни стереотипи. Защото както самоподценяването и липсата на самочувствие на една общност е вредно за нея, така и безпочвеното ѝ венцехвалене и липса на критичност е опасно – исторически то е водило до самозабрава и национални катастрофи.


Популистът и контра-будителят не се интересуват от позиции, които няма да се харесат обаче. Те опипват народния пулс и се опитват да се носят по вълната на народните настроения.


Универсалното е лошо, партикуларното е добро


Другият парадигмален представител на нашето Просвещение отново не е консерватор, а е революционер. Васил Левски е може би най-универсалистичният ум, който нашето Възраждане произвежда. Неговите идеи за чиста и свята република и равенство на различните етноси и религии в нея са стандарти, които все още се опитваме да достигнем в пълнота. Какво ли е било да проповядваш подобни стандарти в среда, която е била убедена, че ако изобщо има нужда от промяна, то тя трябва да дойде под формата на цар в една свойска монокултурна, етнорелигиозна монархия!


Контра-будителят мрази универсалното и глобалното и залага на местните особености. Универсалното е "чуждо", то ни налага "диктат" отвън и ни лишава от партикуларната ни култура. Хубава или лоша, тя си е наша, а от нашенското по-хубаво няма. В такива възгледи има ценност, но тя е различна от ценността на "чистата и свята република" и равенството на етноси и религии.


Популярното е морално оправдано


Потенциално най-опасният ход на контра-будителя е склонността му да оправдава това, което е популярно. Хората са хомофоби – браво, важното е, че са такива във висок процент! Хората не харесват чужденците и тези с различна кожа – няма проблем, дори още по-добре! Просто ще забраним миграцията.


Източноевропейците са шампиони по липса на емпатия – способност да съчувстваш на другия, ако той не ти е някакъв вид роднина, или не е точно като тебе. И в тази класация ние, българите, сме в челните редици. Същото важи и за класациите за липса на толерантност към чуждото.


Контра-будителят изпада във възторг от подобни възгледи и ги поставя в основата на политическата си програма. Така днес той е певец и защитник в публичната среда на хомофобията, омразата към ромите, по-черните и чужденците като цяло: тези възгледи той нормализира и брани от постулатите на "фалшивата" политическа коректност. Основният аргумент в тяхна полза е, че са широко разпространени – ergo трябва да са оправдани.
В световен план консервативният, контрабудителски поврат често се оправдава със следния аргумент. През 60-те години на 20-ти век на Запад движението за граждански права, което слага край на сегрегацията и се бори с дискриминацията към малцинствата и жените, е отишло "твърде далеч" в своите изисквания и постижения. То е довело до "твърде много" права, които сега трябва да се "орежат" от един консервативен поврат.


Това е все едно някой да каже, че през 60-те години на XIX век в САЩ и Русия нещата са отишли твърде далеч в отмяната на робството и крепостното право, та е бил необходим балансиращ "консервативен" обрат. Контра-будителят има тенденция да бърка наличието на обществена опозиция и реакция на нещо с неговия морален статус. Фактът, че нещо е популярно, невинаги го прави добро и морално. И задачата на будителите е била винаги тази – да вървят срещу прилива на общественото мнение.


Възхвала на национал-егоизма


Будителите са били водени от желание за еманципация, за равенство на народите. Паисий и Левски са искали българите да са наравно с другите развити народи. Контра-будителят не е еманципатор, а е национал-егоист: за него неговата държава, неговата етно-национална общност трябва да е първа. В този смисъл модата с фразата на Доналд Тръмп "Америка на първо място" е абсурдна и комична. Това не е универсализируема фраза по Кант – ако Америка е винаги първа, то по дефиниция не може някой друг да е по същото време и той пръв. И ако за Китай или ЕС (като цяло) все пак има някаква надежда те, а не Америка, да са на първо място, то за останалите народи по света е по-скоро концептуална грешка да повтарят като папагали мантрата на Тръмп.


Липсата на емпатия към другия и национал-егоизмът придават на контра-будителя делови, циничен и предвидим облик. Затова и мнозина го харесват и мислят, че ще могат да се договорят с него. За разлика от будителите, контра-будителите не са толкова свързани с ценности, а с интереси. А интересите са въпрос на търговия – колко си склонен да дадеш, за да получиш нещо. Например – за български паспорт.


Антиелитарният елитизъм


Докато празнуваме празника на "будителите", всъщност ние обитаваме една култура, която е все повече контрабудителска. Контра-будителите също са вид елит, който обаче се възползва от антиелитистките чувства на масите. Това е елит, който громи елита и възпява народа в неподправената му и непогрешима чистота. Това е елит, отказал се от програмата на Просвещението.


Време е този контра-елит да получи и своя отделен, контрабудителски празник.


"Дневник" публикува анализа от Портал "Култура".

Ключови думи към статията:

Коментари (95)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9778 Неутрално

    "Време е този контра-елит да получи и своя отделен, контрабудителски празник."

    Съгласна съм.

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9778 Неутрално

    "Време е този контра-елит да получи и своя отделен, контрабудителски празник."

    Съгласна съм.

  3. 3 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 3910 Неутрално

    До коментар [#2] от "Роси":

    Може и да е така но за всеки случай ще прочета още един път , нещо ми обягва.

  4. 4 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Текстът на Смилов е много подхлъзващ.
    Застъпването на тезата, че трябва някой да учи народа, да му налага ценности и норми на поведение крие много рискове и подводни камъни.
    Когато става въпрос за човешки права и толерантност, повечето хора биха се съгласили, че това трябва да се възпитава.
    Но, голямото НО е, че именно популистите се изживяват като будители, агресивно налагайки начина по който те смятат, че останалите трябва да живеят. Разбира се, този начин често не важи за самите популисти, ползващи се с благата и възможностите на властта. В Полша и Унгария например точно популистите налагат националистическите и религиозните си доктрини, докато демонтират демокрацията и разширяват своите бизнес кръгове от роднини и авери.
    Така че статията на Смилов според мен НЕ отговаря на истината.

    Будителят не е някакъв авторитет, който има мисия да налага своите разбирания на останалите.
    Будителят трябва да събужда хората да мислят САМИ.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3875 Неутрално

    Презирам Борисов,но в думите му:"Вие сте прости и аз съм прост. Ще се разберем.",влагате смисъл какъвто няма. Той искаше да каже,че му е писнало от разни високо интелигентни "визионери",социолози,философи,(Жельо Желев),и т.н.,които само умно говорят,но не могат купа сено да разделят на две магарета. И че за да тръгнат нещата са нужни по-прости и семпли,но енергични хора. Което само по себе си е вярно.

  6. 6 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 2831 Неутрално

    " Политикът и интелектуалецът с радост слагат потури и калпаци, за да демонстрират по-висшия характер на народното. В потурите няма нищо лошо, но в липсата на критична рефлексия и желание за коригиране в по-добра посока – има."
    Тук спирам да чета материала, за да не получа когнитивна обстипация. Вербална еквилибристика, опит за изкривяване на истинината на едно по-високо ниво. Казано накратко. Перфидна манипулация. Благодаря.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  7. 7 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 3026 Неутрално

    "Време е този контра-елит да получи ..."

    своето "Сбогом", "Чао", "Със здраве" или каквото там ви хареса. Да, именно ТОЗИ контра-елит.

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3875 Неутрално

    Определението "контра-елит" е оксиморон,(безсмислица),също като другият оксиморон - "фалшива новина".

  9. 9 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Що за некадърни глупости. Ако се опитам "емулирам" :) стила на автора бих казала, че в напъна си да се покаже дълбок, демонстрира плитчината си. Ако човек се ограничи да чете само заглавията на секциите е много забавно.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  10. 10 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 3910 Неутрално

    До коментар [#7] от "plebs":

    Би ли споменал кой е контра елит защото ако говориш за ...елит в общоприетия смисъл , вероятно говориш за управляващия.

  11. 11 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 732 Неутрално

    Будалителите?!

    Иначе поклон на Будителите!

  12. 12 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3252 Неутрално

    Смилов не е пропуснал възможността да ни нахороса какви ксенофоби сме, как новото модерно е консервативно, как национал-популизмът ни превзема....
    Та, нов повод, но нищо ново.

    Еретик
  13. 13 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2534 Весело

    Абе, то било много лесно чиляк да е умнокрасив ценностен трегер - измисляш си 'теза', после я зашиваш ужким че била чужда и след тва я бориш сочейки 'лошите' които я били 'налагали'.

    Ми реално след това просветление вече съм черен колан умнокрасив 'анализатор'. Къде раздава капитан Грант чакалъка, мое да дръпна такъв мастърпийс че на злите врагове на либералдемократизма свят че им се извие, близнаци на луцифер ше ги изкарам!

    Use your Illusion
  14. 14 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 3026 Весело

    До коментар [#7] от "plebs":Би ли споменал кой е контра елит защото ако говориш за ...елит в общоприетия смисъл , вероятно говориш за управляващия.
    —цитат от коментар 10 на КА2



    До коментар [#10] от "КА2":

    "Контра-елит" - "Сабини" и щатните им "просветители". :)

  15. 15 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3911 Весело

    В България "Просвещението" се нарича "Възраждане".
    "Бащата" на българското Възраждане се казва Паисий Хилендарски, от него тръгва всичко. А то тръгва, защото неговата "История" не е никаква история, а е публицистика, литература, ако щеш, "анализ", в най-чист вид.
    Само че Паисий е обичал своя народ. Искал е да го промени и го е променил, точно защото го е обичал и е вярвал в него.
    Не е висял в кабинета си, не е потривал потни ръчички, чакайки този народ да се провали, за да може да напише поредния анализ за провала.

    И само да напомня на драгия автор, че ако в цитата "Аз съм прост и вие сте прости, затова се разбираме" (изречен иронично, както всеки може да се убеди от контекста), то във Второто предисловие към "История славянобългарска" думата "прост/прости" се използва цели ЕДИНАДЕСЕТ пъти. "Простите българи в своя дом приемат и гощават всекиго и даряват милостина...", "... но повечето от тях са прости орачи, копачи, овчари и прости занаятчии? Аз ще ти отговоря накратко за това.От Адама до Давида и праведния Иоаким, Иосиф годеник (на света Богородица)...никой от тях не беше търговец или прехитър и горделив човек, както сегашните хитреци които ти имаш на почит и им се чудиш и се влачиш по техния език и обичай. Но всички тия праведни праотци са били земеделци и овчари и били богати с добитък и земни плодове, и били прости и незлобливи на земята."
    Останалите си ги намерете, ако ви е интересно :)

    Доброто е заразно
  16. 16 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1905 Весело

    Много хубав текст. Не разбрах само Стефан Стамболов какъв е? Будител или контрабудител?
    Но пък друго ми е напълно ясно. Г-н Смилов определено е джендър будител :)))

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  18. 18 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Да добавя,
    идеята за "просвещаването" на "простия" народ е елитарна и антидемократична. Тя предполага наличието на елит, който с месианска убеденост третира народа като дете, което трябва да "възпитава" и евентуално "наказва", ако то не слуша. Смилов пише за това - че будителят искал да промени ценностите на хората, да ги "преобърнел".

    Че откъде накъде?

    Кой е тоя будител, който ще ти казва и внушава как да живееш и какво да правиш?
    Ами ако не е прав?

    Че нали точно популистите проповядват своите митове за нацията, расата, държавата, Бог и се опитват да конвертират всеки в тези догми?
    А оттам пътят до трагедиите е кратък.

    Будителите В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ бивада се принизяват до някакви самозвани месии и авторитети.
    Будителят е този, който ще те накара да си зададаеш въпроси. И сам да си отговориш.
    Да те подтикне към мисъл и може би действия, а не да ти проповядва и внушава. Да бъде катализатор на мисловния процес, а не внушител, сугестор и проповедник(често супер лицемерен и манипулативен), защото лъжебудителите правят точно това.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  19. 19 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    "Това е все едно някой да каже, че през 60-те години на XIX век в САЩ и Русия нещата са отишли твърде далеч в отмяната на робството и крепостното право, та е бил необходим балансиращ "консервативен" обрат."

    Да, аз го казвам. И на двете места отмяната на робството и крепостното право е трябвало да се случи, защото и двете са противни на човешката природа, на човешката склонност към емпатия или това, което наричаме "човещина".
    Вероятно, ако се беше случило по друг начин, по умен начин, по еволюционен начин, в Русия нямаше да се стигне до "великата" октомврийска революция и всичката гадост, която тя довлече на човечеството.
    Например при изобретяването на двигателя с вътрешно горене най-умното е било, че не са избили всички коне в Европа, а са оставили процесът да върви със своите си темпове.
    Какво ще каже др. Смилов за това?
    Признавам, че адвокатствам на дявола и теорията ми издиша свирепо.
    Въпреки това я предлагам.

    Доброто е заразно
  20. 20 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1905 Весело

    До коментар [#9] от "Gretel":

    Хаха, евала! След вчерашния лаф "Джордано Бруно е бил запален астроном", това "...че в напъна си да се покаже дълбок, демонстрира плитчината си..." това отново е попадение! :)))

  21. 21 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    Определението "контра-елит" е оксиморон,(безсмислица),също като другият оксиморон - "фалшива новина".
    —цитат от коментар 8 на deaf


    "Фалшива новина" не е оксиморон. Както "фалшива картина" не е.

    Доброто е заразно
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13096 Неутрално

    До коментар [#4] от "Боян Таксиров":

    Съгласен. Много съгласен :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    Будителят не е някакъв авторитет, който има мисия да налага своите разбирания на останалите. Будителят трябва да събужда хората да мислят САМИ.
    —цитат от коментар 4 на Боян Таксиров


    Отлично казано. Поздравления!

    Доброто е заразно
  24. 24 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 3026 Весело

    Какъв беше смисълът от препечатването на този текст от някакъв сайт?
    —цитат от коментар 17 на svoboden



    До коментар [#17] от "svoboden":

    kultura.bg преди 9 часа, mediapool.bg преди 6 часа според Гугъл. Така действа мрежата, стартирала с благословията на Луканов:

    "ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 76 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 20 ЮЛИ 1990 Г. ...
    Чл. 1. (1) Фондация "Отворено общество" се освобождава от данъци, мита, такси и отчисления в полза на бюджета.
    ..."
    https://www.ciela.net/svobodna-zona-darjaven-vestnik/document/-1088914432/issue/3071/postanovlenie- №-76-na-ministerskiya-savet-ot-20-yuli-1990-g-za-osiguryavane-na-usloviya-za-razvitieto-i-funktsioniraneto-na-fondatsiya-

  25. 25 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3729 Неутрално

    Колко ли разочаровано ни гледат от горе нашите възрожденци и будители...

  26. 26 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 4678 Неутрално

    всъщност другарю Смилов уж будителите са ясен сигнал и силно припознат знак ..комичното е , че и по определени теми сте същите контра будители . и не Другарю Смилов , цензурата крепяла определени характери през комунизма не ви прави по силни сега. просто си е цензура.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  27. 27 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#4] от "Боян Таксиров":

    ТАКСИРОВ, не виждаш докъде се докара, мислейки сам.
    Повечето хора мразят да мислят, поради скороста на процеса, който им създава усета, за загуба на време, поради всеобхватна претрупаност, което е една унаследеност, генна и необратима.
    Пак повтарям:
    Едно е да си софиянец, друго е да си жител на София!

  28. 28 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#6] от "Реми":

    КАЗАНОТО визира единствено и само лицето Цветан Цветанв - контрапродуктивен популист способен да скандализира традиции, в името на партиен популизъм.

  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3140 Неутрално

    Сегашният елит са олигарсите.

  31. 31 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#15] от "АзКлавдия":

    ЛОШОТО е, че Борисов, го е срам поради скруполи да не засегне дъбоко корените, собствени и на хората и да признае къде е тънката граница между ПРОСТ и ПРОСТАК.
    Поради това замъгли изказа си с предполаганото за разполагаемия "лош мат'риал", за да се издигне над него, като управител.

    ЕДИНСТВЕНО тук и така може да бъде избран отявлен посткомуноид, който да решава пътя на държавата ни.

  32. 32 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#29] от "Боян Таксиров":

    Употребата на турски думи и изрази в речта, олекотява смисъла на изказа, нали вече говорихме за това Таксиров, трудно е знам!

  33. 33 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3911 Весело

    До коментар [#15] от "АзКлавдия":ЛОШОТО е, че Борисов, го е срам поради скруполи да не засегне дъбоко корените, собствени и на хората и да признае къде е тънката граница между ПРОСТ и ПРОСТАК.
    —цитат от коментар 31 на convince


    Извинявам се, но по теми, които са ми интересни, не споря с хора, които пишат "скрупОли" и ползват запетаите като сол и черен пипер "на вкус".
    Ако искаш да пишеш излияния, лозунги и да пцуеш тирана, напълно си свободен да го правиш, но не се обръщай към мен :)


    Доброто е заразно
  34. 34 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#33] от "АзКлавдия":

    Важно е че си разбрала за какво иде реч, а печата не е от значение.
    Таксиров например употребява много турски думи и изрази, но всичко му се разбира.

  35. 35 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Неутрално

    До коментар [#4] от "Боян Таксиров":

    Смилов просто описва либерастката идея как ърябва да налагате на всички вашите идеи.Който не ги приема е веднага набеден за фашист,нацист,новото "патриот" с лош смисъл.

  36. 36 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Неутрално

    До коментар [#10] от "КА2":

    Плебса има предивид същото като тебе,но ти нямаш смелостта да си го признаеш.ГЕРБ да се махне.Виж-следващото-кой ще ги замени той си знае и иска,ти се правиш,че не знаеш.

  37. 37 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#33] от "АзКлавдия":

    Всяка дума на Смилов боде, затъналите в 30 годишна собствената си фекална маса посткомуноиди и ми е чудно как не му става лошо от вонята, която се понася на длъж и шир, след всяко подобно действие.

  38. 38 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#17] от "svoboden":

    Е,смисълът е в усвояване на едни грантове.Портал Култура е от същия кръг-Капитал.Клонинги-едни и същи автори,едни и същи писания,в уж различни сайтове....Пък идеите все едни и същи.

  39. 39 Профил на samarianin
    samarianin
    Рейтинг: 669 Весело

    поздрави на смилов за ... голямата мъка
    когато смилов, смиловица и прочие смиловци почнат да търсят и да се срещат на открити дебати с популисти, националисти, и прочие консерви и ретрогради, за да ги оборват, разкриват и правят прозрачни за българския избирател, така че той /избирателят/ да отиде убеден пред урните и да гласува за славното либерално прогресивно бъдеще представено от едни просветени политици /като смилов, смиловица и прочие просветен интелектуалец/ неговите епистоларни излияния в култура и тук ще придобият някакъв смисъл;

    дотогава те са само мъка и ... мокри чаршафи

    такива дебати разбира се никога няма да има, едно щото българските либерали живеят в илюзията, че са "служебни победители" по определение и по правилата на играта /че само либералите печелят/ и няма нужда да се обясняват очевидни неща, и второ че когато се случат, ако се случат/дебатите/, те непременно ще ги загубят, не щото са умни, а другите глупави, а напротив, щото не са много умни, но се мислят за изключително превъзхождащи всяка алтернатива; либералите у нас и по света са в ужасна форма, щото направиха най-глупавата грешка, да повярват в собствената си пропаганда, точно както комунистите преди тях...

    като се срещнат резултата ще е такъв /туй е тези дни/
    https://www.youtube.com/watch?v=poq5ZrAc7pk

    демокрацията в края на краищата е процедура по броене на гласове /другите определения за демокрацията са валидни само докато мнозинството гласува, убедено или манипулирано, за тях/, когато убеждението увехне или манипулацията се спаружи, остава пак броенето, кои ще убеди повече гласоподаватели... дичев, смилов и прочие "просветители" с нищо не помагат на либералната кауза, или помагат дотолкова доколкото лекторите на дружеството за разпространение на научни знания "георги кирков" спасиха комунизма...
    дори съм си мислил, че може да се руски шпиони, които са инфилтрирани да дискредитират либералната идея у нас, но като се замисля, нито руснаците са толкоз умни да измислят толкоз пъклен план, нито тези пък са толкова умни, че да им се продадат толкоз тънко;
    просто толкова си могат...

    в заключение, и комунисти и либерали не случиха на народ, бяха много умни, а популацията твърде тъпа... двете идеи бродят налудно в главите на едни "просветени" "мъже" самонабедили си с "мисия" да просвещават, уви няма къде да ги стоварят, и ги снасят по вестници и сайтове...
    напусто...

  40. 40 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#32] от "convince":

    това да си мислиш, че аз се опитвам да поддържам ниво на изказа при комуникация конкретно с теб, е проява на неточна оценка на обстоятелствата

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  41. 41 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2828 Весело

    Малий! Светъл лъч в мрака на робдтвото! Вождът и учителят, слънцето и въздухът на българския народ Даниел Смилов.

  42. 42 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#25] от "selqnin":

    Вас със сигурност!Паисий ви е описал добре.

  43. 43 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#39] от "samarianin":

    Е виждаш ли сега, защо статията е препечатана от портал"Култура"?
    Има хора като теб, които я четат.

  44. 44 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#34] от "convince":

    Таксиров например употребява много турски думи и изрази, но всичко му се разбира.
    —цитат от коментар 34 на convince


    Ай сиктир и бактън ще ги употребя специално за теб, за да подсиля тезата ти.
    Всъщност, би ли споделил, защо се влачиш след мен от известно време?

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  45. 45 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#31] от "convince":

    Никой не е говорил за "лош материал" освен вас.Може би сте се припознали.

  46. 46 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    До коментар [#6] от "Реми":

    Сомо за Паисий да прочетеш и падаш от смях.
    Да внушаваш на читател обратното на идеите на цитираната личност си е направо заблуждаване.

    Все пак историческите бележки пазят данни, че в просветителската си дейност Паисий изцяло е търсил и разпространявал сведения от писмени източници в доказателство да внуши обратното- че българите имат основания за високо национално самочувствие, същото заложено и в така нареченото Възраждане.

    Следват приказки за будители и анти-противо-контра-...-небудители (вероятно инспирирани от патрона "Буда" ), спомен за Апостола с цитат свъшващ в нищото, следва неизменният Тръмп и пълен провал в опита за философски размишления по темата с финал, че празнуващите празника всъщност са контра-будители.

    Пълен кадаиф от никому ненужни думи
    ...и така до следващия празник



  47. 47 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#39] от "samarianin":

    Това,как се мислят за умни и неслучили н народ,който да м се кланя,щото имат вишу,не спират да го изтъкват.По непрестанните обиди към хората ще ги познаете

  48. 48 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#39] от "samarianin":

    Това,как се мислят за умни и неслучили н народ,който да м се кланя,щото имат вишу,не спират да го изтъкват.По непрестанните обиди към хората ще ги познаете

  49. 49 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 2972 Неутрално

    Не са толкова трудни нещата за разбиране...
    Да хванем за яката на редингота лицето Марко Балабанов (1837-1921).
    Следвал „Право“ в Атина, „Медицина“ в Париж, „Философия“ в Хайделберг, като завършва „Право“ в Париж. Не ще да е бил прост чиляк въпросният Долабанчо...
    Млад ентусиаст, адютант на Георги Раковски, списвал той родолюбиво вестници, организирал читалищно дело, адвокатствал за правдата народна...
    Минали години...
    По време на Временното руско управление Балабанов е вицегубернатор на Свищов и Русе (1878–1879), народен представител от консервативното крило в Учредителното събрание и външен министър в първото правителство на България, водено от Тодор Бурмов.
    През 1882-а наш Марко преминава към воденото от Драган Цанков крило на Либералната партия, обособило се през 1884 година в Прогресивнолиберална партия.
    Има ли нужда да продължавам ?...

    Фани за крачолите секи уж-будител, провеси го с главата надолу, твърде енергично изтърси трийсетте сребърника от джобовете му, удари му два хъшовски шамара, и ето ти го - подмладен и непокварен, охотно да служи на собственото си отечество.
    Ама как да го набараш за крачолите, когато ги е навил до м.де, че по-лесно да гази из руския гьол...

  50. 50 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Будителите са хора, обичали народа си и отечеството си и са се борили за националното самоосъзнаване чрез просвещение. Либералболшевики като Смилов защитават и се борят за точно обратното - краен глобализъм, джендър равенство и мулти-култи общество, заличаващо националните ценности. В епохата на Възраждането, Смилов щеше да е някой дълбоко културен Киряк Стефчов, предан на Султана, готов да предаде на турските заптиета всеки будител.

  51. 51 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#50] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Дай примери за "национални ценности".

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  52. 52 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 5081 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":

    Напълно съм съгласен. А може би е искал да каже, с простите прост с умните умен, с народа народен, не като умно красивите. Които за народа казват плебеи, чесъни, простаци, те такива ми ти работи

  53. 53 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Смилов обикновено чета по един много скоростен метод. Погеднах под Смилов уж за финал на упражнението, но попаднах на добра реплика. После прочетох духовити диалози и саркастични закачки. Излиза, че Смилов като дразнител е фактически и будител. Пък по-рано си мислех, че будители могат да бъдат само някои родители и учители на малки деца (с поизрастналите не си струва да се губи време).

  54. 54 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 5081 Неутрално


    За уж-будителите и контра-будителите
    Даниел Смилов

    Даниел Смилов

    Даниелчо, а вие към кои се причислявате? Сигурно към будителите искащи това правителство да бъде съборено

  55. 55 Профил на xox55541929
    xox55541929
    Рейтинг: 2078 Неутрално

    До коментар [#25] от "selqnin":

    Колко ли разочаровано ни гледат от горе нашите възрожденци и будители...
    —цитат от коментар 25 на selqnin


    Така е, едва ли са очаквали да станете агресивни социалисти, колонящи към човеконенавистни комунисти. ;-)

  56. 56 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3187 Неутрално

    Аз съм Сънчо, ида от горица,.... Събудете се будители! Или сте взели приспивателно? Що ли е то будител? Човек който използва таланта си за общото добро, вместо само за своето, който повече дава отколкото взема, който учи. Честит празник на всички учители!

  57. 57 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#56] от "Таралеж":

    Много плоско.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  60. 60 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1326 Весело

    Омръзна ми тоя образовано красив да ме назидава всеки празник като сипе плювки. Хейтър с хейтър.
    Време е за гледа и некой цветен филм. не само черно-бели.

  61. 61 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1326 Весело

    "Ако Пайсий беше жив днес, със сигурност щеше да ходи днес от град на град и да се опитва да промени подобни абсурдни стереотипи. "

    Малък,малък смилов.

    Паисий е свещеник
    Софроний е епископ
    Точно църквата ли ще ти бори стереотипите?

  62. 62 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    До коментар [#17] от "svoboden":

    Собствената продукция е скъпо удоволствие. Нема паре. Така е по-лесно. Освен това си има назначени остриета отговорници политпросветници, дето дават тона или наклона и на останалите активисти.

  63. 63 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1326 Весело

    До коментар [#13] от "Нагъл Визионер":

    +++++
    Това ти беше много добро. Кефиш.

  64. 64 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Страхотен текст! Поздравления!

    No Pain No Gain
  65. 65 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#29] от "Боян Таксиров":Употребата на турски думи и изрази в речта, олекотява смисъла на изказа, нали вече говорихме за това Таксиров, трудно е знам!
    —цитат от коментар 32 на convince


    Чиба не нито турска нито ,,дума" ! .Това междуметие има старобългарски произход

    http://www.protobulgarians.com/Statii za prabaalgarite/Dialektni dumi - 21 may 2007/Dialektni dumi - TS-CH-SH-SHT-YU-YA.htm

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  66. 66 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    До коментар [#65] от "С Стоянов":

    А ТАКСИРОВ е трако-илирийска фамилия на приближени до двора пълководци, нали?

  67. 67 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1326 Весело

    До коментар [#62] от "Jesuit":

    Сега малко по-гадничко ще го поясня.
    Либералине оставят на техни 100 слепи войника по един с едно око като автора да ги води.

  68. 68 Профил на Игнациус Райли
    Игнациус Райли
    Рейтинг: 307 Весело

    Радой Ралин навремето обясни нещата много по-кратко:

    За родната просвета той съди по бюджета.
    За ръста на културата - по бравото и у̀рата.

    "Never attempt to teach a pig to sing; it wastes your time and annoys the pig". Robert A. Heinlein
  69. 69 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 4555 Неутрално

    Щом един автор е защитник на Истамбулската конвенция, чиято цел е радрушаване на вековните стереотипи, той е контра-будител! Друг коментар на статията е излишен!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  70. 70 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3274 Неутрално

    Разбрах всичко. Паисий е написал история славянобългаеская с оари от Отворено общество и е искал да приемаме с радост кърджалиите и черкезите.

  71. 71 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8670 Разстроено

    сМИЛОВ - няма смисъл . няма полза -камо ли да се чете................
    Каквото и да напише / не съм го погледнал даже / все е антибългарско !!!!

    karabastun1@abv.bg
  72. 72 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Аз съм много щастлив, когато чета мъдрите слова на Вожда и Шамана!
    Става ми едно, светло и спокойно, даже и сигурно на душата!
    А такива хаймани, като Смилов, само ми развалят " комфорта"!😰
    Все едно е спрял тока и не мога да си догледам серияла "Сигурни и спокойни" - 3000 и някоя си серия!
    Не може така, Смилов! Хората не искат да ги стряскат, будители, докато спят сладък сън, "сигурен и спокоен"!😇

  73. 73 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 4678 Неутрално

    До коментар [#38] от "yanne":

    а АЕЖ- България кои са

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  74. 74 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1326 Весело


    До коментар [#73] от "дерибеев"

    От списъка на спонсорите можем да предположим,че иде реч за профсъюз на Дедо Паричко. Виж им устава и ще разбереш що е то демократична дисциплина.

  75. 75 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Както винаги ку(лту)ра са се изложили като Алекови герои - но какво в държавата е наред, че и културтрегерите да не са изгнил мухлясал талашит - кученца на сиджимка. Стилистическата неграмотност на статията е присъща за петокласник, който все пак е изкласил "Вишу" с връзки, пари и преписване. Накратко - царят е гол, но уж е сменил комунистическия тоалет с "демократичен" , направен в мазето на ДС.

    I'm back... for now.
  76. 76 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2386 Неутрално

    Липсата на емпатия към другия и национал-егоизмът придават на контра-будителя делови, циничен и предвидим облик. Затова и мнозина го харесват и мислят, че ще могат да се договорят с него. За разлика от будителите, контра-будителите не са толкова свързани с ценности, а с интереси.

    Силно!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  77. 77 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2997 Неутрално

    В едно съм съгласен с автора, този празник е полузабравен, лицемерно споменаван от политици и още по-лицемерно използван от тях. Едно време сме имали будители, сега имаме приспиватели. Празникът е въведен от правителството на Стамболийски през 1922 г. с окръжно на Министерството на просвещението, оглавявано от Стоян Омарчевски, където се казва "празник на българските будители, ден за отдаване на почит към паметта на големите българи, далечни и близки строители на съвременна България". След като идват на власт, комунистите направо отмениха неудобния им празник. А сега техните наследници от разни бои и структури просто го обезличиха, превърнаха го в ден на народните приспиватели. Стигна се дотам, че да цензурират Добри Чинтулов - вече не се пее "турци", а "врази" в известната му песен /това тръгна май от онова недоразумение Слави Трифонов, но не съм сигурен, дано някой има по-точна информация/. И разбира се, нито дума за строителите на съвременна България - защо ли? Ами вероятно защото сегашните приспиватели са и рушители на България... А едно време наистина е имало строители на България. Да вземем само министър Омарчевски, въвел празника. По негово време, в съвсем кратък период, той въвежда задължителното основно образование, построява 1115 нови училища, освобождава от данъци детската литература, негов е и законопроектът за поставяне на бюстове на заслужили българи в централната алея на Борисовата градина и т.н.
    Нашите истински будители са имали и интелект, и мускул, в смисъл, че не са били псевдоинтелектуалци, а са били и мислители и строители, така както е било в цялата човешка история - истинските мислители винаги са били и борци реално, а не на думи...

  78. 78 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#77] от "GreenEyes":

    Да си будител, означава да имаш и кураж, и сила. Да издържаш, да се бориш, да рискуваш.
    Днешната продажна псевдоинтелигенция се опитва да се впише в понятието будители, обаче реално тя обслужва грабителските и властолюбиви интереси на една дивашка и примитивна мафия. Тя е съставена от дребни душици, функционери, които изпълняват задачата да приспиват българския народ, да му внушават преклонение и покорство, да отклоняват вниманието му, да подменят ценностите му и постепенно да го превръщат в добитък на мафията. Добитък за работа и разплод.
    Внушенията са, че мафията е държавата, следователно трябва да се подчиняваш на мафията, иначи си национален предател. Но ако мафията е държавата, то тази държава е престъпно образувание, унищожаващо народа, и срещу нея трябва да се воюва, за да можеу някой ден да се изгради нормалната българска държава, в която българите не са роби на една отвратителна върхушка.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  79. 79 Профил на КретенKилър
    КретенKилър
    Рейтинг: 26 Неутрално

    Абе, то било много лесно чиляк да е умнокрасив ценностен трегер - измисляш си 'теза', после я зашиваш ужким че била чужда и след тва я бориш сочейки 'лошите' които я били 'налагали'.
    —цитат от коментар 13 на Нагъл Визионер


    Абе това със сигурност е твой прийом - ти постоянно вкарваш думи в устите на хората, с които уж спориш ( а всъщност биваш гаврен).

    Може би ще излезе колегата прав, че ти си "умнокрасивец". Но по-вероятното е, че си просто глупавичък и не се усещаш.

  80. 80 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 2982 Неутрално

    Проблемът е, че господин Смилов се смята от страната на будителите.

    А голата е, че той самия има нужда от събуждане..

  81. 81 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#80] от "О, ко ма напрай!":

    Ами събуди го, ако можеш :)

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  82. 82 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2386 Весело

    Като гледам колко настървени "контри" плачат под текста, стискам ръка на г-н Смилов, посъбудил е тук-там!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  83. 83 Профил на yannart
    yannart
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Трябва да призная, че си е своего рода висше майсторство да вкараш в една кратка статия будители, руснаци, Паисий, Левски, Тръмп, хомофобия, толерантност, дискриминация. Наистина съм възхитен от дар словото на автора!

  84. 84 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1253 Любопитно

    До коментар [#4] от "Боян Таксиров":

    "Будителят трябва да събужда хората да мислят САМИ"

    Ок, г-н Таксиров, но май не сте прочели внимателно текста, който казва точно това: едно е да се нагаждаш и да угаждаш на /долни/ страсти, като печелиш от това, другото да казваш неща, които първоначално ще са неразбрани , и преживе , не дай Боже , нищо не спечелиш...

  85. 85 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#84] от "Петър Иванов":

    Текстът е лицемерен и манипулативен. Прочетох го внимателно и мога да заявя това.
    Той проправя път за месианско налагане на уж "висши" ценности, като контрапункт на някакви "долни" страсти. Т.е. оправдава това едни хора да налагат нещо на други хора, а това е много опасно.
    Нали ви е ясно, че всичко може да бъде вмъкнато и натъкмено в категориите "висши" ценности и "долни" страсти, според случая и политическата конюктура, както и това налагане да се прилага избирателно.

    Какво е висше и какво е низше и как те са свързани е всеобхватна тема и аз не се доверявам на преценката и категоризацията на Смилов по въпроса, както и на когото и да било, още по малко приемам априори идеята, че някой трябвало да "преорбръща" ценностите на други.

    No way!

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  86. 86 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    До коментар [#20] от "Günther":

    “Джордано Бруно е бил запален астроном”
    ——
    :)) Това съм го изпуснала.
    Много мило от Ваша страна, но аз съм далеч от смилофските бисери.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  87. 87 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3504 Неутрално

    Аз само едно не можах да разбера - Смилов (и другите "прогресивни анализатори") с Пайсий ли се сравнява? :)


  88. 88 Профил на Sp.Ace
    Sp.Ace
    Рейтинг: 350 Неутрално

    До коментар [#15] от "АзКлавдия":

    Прекрасен и смислен коментар! Поздравявам Ви за него!

  89. 89 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    До коментар [#85] от "Боян Таксиров":

    Г-н Таксиров, Извинете но , хората които налагат нещо на други са "народняците" , които будалкат успешно обикновените хора.А поне така го разбрах

  90. 90 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#89] от "Петър Иванов":

    Не знам какво сте разбрали, аз коментирам по темата на текста.
    И не лепете етикети, моля. Не всички хора биха приели да бъдат наречени "обикновени" или възприемат себе си по този начин.
    Съдейки по аватара, който сте си избрали, вие очевидно не се имате за такъв.
    Но определено не сте единствен.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  91. 91 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 992 Неутрално

    До коментар [#18] от "Боян Таксиров":

    T.e. допуская че всеки може сам, без външна намеса/влияние да достигне до това, кое е добро и лошо, морални и неморално. И не говорим тук дори и за религия, етика е имало още при Платон.

    Та ако будителя няма право да насажда своето си, допускаме ли че всеки от нас, упражнявайки свободната си роля ще стане добър човек? Силно се съмнявам.

  92. 92 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#91] от "Yomega":

    Естествено. Еволюцията е вложила в човека потенциала да осъзнава кое е добро и зло, справедливо и несправедливо. Чувства и инстинкти в тази насока.
    Иначе хората нямаше да бъдат социални животни.
    Като казах животни, това важи и за останалите животни.
    Вижте този експеримент, как маймунките имат чувство за справедливо и несправедливо третиране:

    https://www.youtube.com/watch?v=lKhAd0Tyny0

    Маймунките отказват неравно заплащане, без някакви профсъюзи да са ги учили на това.

    Та будителя трябва не да бае на главата на хората някакви "божи заповеди", защото може да става въпрос за манипулатор, който да проповядва другите да станат добри, щедри и отзивчиви, и да му дарят свободата и имуществото си и да му станат слуги. Например.

    Будителят трябва да кара хората да мислят. Вижте какво е казал един истински будител:

    НЕ ПРАВИ НА ДРУГИТЕ ТОВА, КОЕТО НЕ ЖЕЛАЕШ ДА ПРАВЯТ НА ТЕБ!

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  93. 93 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1068 Весело

    "България празнува своята почит към ценностите на Просвещението...."
    ---------------------------

    Това е вицът на годината!

    В България никога не е имало Просвещение. Ние и Ренесанс не сме избутали. Имаме Възраждане, просвета и руски/турски мекерета....

  94. 94 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Просто не мога да повярвам кой си дава ей така парите за тия пасквили на този псевдоинтелектуалец

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  95. 95 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2018/11/01/3337233_bulgariia_chestva_dena_na_narodnite_buditeli/?ref=id #comment-6

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK