Не е време за радикални претенции

Зоран Заев и Бойко Борисов

© Пресслужба на Министерски съвет

Зоран Заев и Бойко Борисов



Отношенията между България и Македония са изключително важен приоритет в дългосрочните интереси на двете страни, за да бъдат употребявани за конюнктурни, още по-малко персонални политически цели.


Историческата основа, върху която се развиват тези отношения, е тежка, натоварена е с трудно преодолими конфликти и разделения. Желанието за преодоляване на тези разделения, ако е искрено, трябва да включва разбирането, че конфликтите и противоречията - особено отнасящи се до визиите за миналото - трябва да се преодоляват спокойно, стъпка по стъпка и с ясното съзнание, че определени идеологически стереотипи за историята, идентичността и двустранните отношения не могат да бъдат изтрити в общественото съзнание за броени дни или седмици.




Не е необходимо да бъдем всеопрощаващи наивници, но ако наистина искаме да създадем нова основа на двустранните ни отношения, имаме нужда преди всичко от време.


Идентичността носи историческа инерция и резките завои на интерпретациите, свързани с идентичността, могат най-много да потопят крехките усилия за промяна на отношенията между София и Скопие.


Оставете двустранната комисия по въпросите на историята да работи на спокойствие! Престанете с политическите изявления на нетърпимост, заплахи и пришпорване на двустранните отношения, ограничете категоричните изисквания и предварителни условия.


Ако е необходима твърда позиция - нека тя бъде в дипломацията, извън светлините на прожекторите и медиите. Политиците и от двете страни трябва да имат съзнанието, че играят сложна игра с много варианти и ходове, която напомня на шахмат, а не на прост дуел, чиято цел е единият да намушка другия. Особено важно е това предупреждение за тези политици, които считат, че им се полага да бъдат първенци в говоренето и действията по "македонските работи".


Българският национален интерес не може да бъде защитен с радикализъм и ескалиращи претенции. Нещо повече - радикалните позиции на историци, политици и журналисти - в София към Скопие и в Скопие към София - гарантираха блокирани отношения между двете страни в продължение на десетилетия. И в София, и в Скопие има професионалисти по водене на политика на омразата и нетърпимостта, от която те печелят добре. Време е в този дебат да се намеси и информираното обществено мнение.


Имаме нужда положителният процес, който започна с подписването на договора между двете страни да продължи. Не е време за глупави претенции - "откажете се от това, а вие пък - от това". Засега няма да се отказваме от нищо. Ще се опитваме да приемаме стъпаловидно променяни гледни точки с цел сближаване на позиции и продължаване напред. Ако имаме успех в това, след 5-10 години ще получим дивиденти, за които не сме и подозирали.


Коментарът на политолога Огнян Минчев е публикуван във "Фейсбук". "Дневник" го препечатва със съгласието на автора

Ключови думи към статията:

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4090 Неутрално

    Всичко трябва да е ясно и точно. Без недоизказани претенции и от двете страни. И то днес и сега. утре ще е много късно !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    Като гледам на Македония и трябват добри отношения с България доста повече отколкото на нас с тях. Точно това е момента да си кажем открито какво искаме и що за съседки отношения си представяме.

  3. 3 Профил на krasi_99
    krasi_99
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Истината е, че подписахме празен чек на Македония, вместо договор какъвто подписаха гърците с тях.Всичко беше притупано за да се отчете пореден успех и сега бягаме след изтървания влак.

  4. 4 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 933 Неутрално

    мда ,още един троянски кон в НАТО

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  5. 5 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3675 Неутрално

    Така е. Трябва време и дипломатичност, за да се изяснят противоречията и да се стигне до едни взаимно изгодни отношения, защото и двете страни имаме нужда от приятелски отношения, а всяко размахване на юмрук води до влошаване на крехкото разбирателство.

  6. 6 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3675 Неутрално

    Като гледам на Македония и трябват добри отношения с България доста повече отколкото на нас с тях. Точно това е момента да си кажем открито какво искаме и що за съседки отношения си представяме.
    —цитат от коментар 2 на lustmord

    Значи казваш, че ако имаш по-малко братче, което пазиш от лошите деца на улицата, помагаш му с уроците и задачите, а то нищо не прави за теб, защото е все още малко, само те ядосва от време на време с детинщините си и инатенето си, значи казваш, че трябва със сила да го караш да те слуша, с шамари, а не с търпение и такт?

  7. 7 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    "Не е необходимо да бъдем всеопрощаващи наивници, но ако наистина искаме да създадем нова основа на двустранните ни отношения, имаме нужда преди всичко от време."

    30 години слушаме глупости, колко време трябва още?

  8. 8 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    "Историческата основа, върху която се развиват тези отношения, е тежка, натоварена е с трудно преодолими конфликти и разделения."

    А историческата основа е тежка и натоварена с конфликти заради сръбслата власт в Македония, натоварена с преследване на всичко българско и демонизиране на България и българите. Като престанат с тия глупости ще има напредък, какво очаквате от нас не мога да разбера. Някой постоянно хвърля камъни в двора ти и те обижда и после отношенията били конфликтни и натоварени. Защо са такива питайте Белград, те са първопричината.

  9. 9 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    [quote#6:"Fiji"][/quote]

    Те не са малко братче, стига наивни опростенчески теории.

  10. 10 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3099 Неутрално

    Безспорен факт е, че Български войски са охранявали и са помагали на Хитлеристите през последната световна война. За да искаме от съседите добри чувства към нас, да започнем с признаване и на нашите грешки. Те пък да си признаят техните.
    Без признаване на истината за войната и истината за великомакеданските изцепки другите истини бледнеят.
    Ето сега съседите иска своя църква. Ако ние им помогнем това ще се помни с поколения.

    подпис
  11. 11 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2398 Неутрално

    Време е да се инвестира в Македония, с доверие. Направи добро, хвърли го напред и ще го намериш пред себе си.

  12. 12 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2398 Неутрално

    До коментар [#11] от "hammurabi":
    "хвърли го назад"

  13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2264 Неутрално

    Така е, имаме нужда от нормални отношения, имаме интерес околната среда да е или да става все по-европейска, ма шкембо, пардон великия историк Каракачанов, е пропуснал този урок и явно е под влияние на руското разбиране какво да става на балканите.

  14. 14 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3336 Неутрално

    Не, не съм съгласен.
    Вчера обясних достатъчно пространно и обосновано защо.
    Няма да се повтарям ...

  15. 15 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2585 Любопитно

    А кога ще е подходящо времето?

  16. 16 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3336 Неутрално

    Прочее ... за тази прословута Комисия, на която Минчев толкова май разчита ...

    Тази Комисия я кара агаля-агаля. Нищо лошо по принцип.
    Само дето я кара така не толкова от интелигентщина и академизъм, а защото македонците протакат.
    На всичкото отгоре от македонска страна в тази Комисия са трима врЪли мАкедонисти от "сръпския прочит".
    Но Мичев очаква да се пръкне чудо ...

  17. 17 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3336 Неутрално

    Време е да се инвестира в Македония, с доверие. Направи добро, хвърли го напред и ще го намериш пред себе си.
    —цитат от коментар 11 на hammurabi

    Като например кампанията в Македония по повод на танковете, които им подарихме?

    Като сте почнал с поговорките - на харизан кон зъбите не се гледали.
    А те несамо гледаха зъбите, но и под опашката. И накрая, като се оказа, че не могат да им намерят ма'ана ни оплюха, че не сме им подарили достатъчно аминиции за тях, че било далавера за нас, че сме се отървали и още куп подобни ...

    Прочее ... пак за доброто.
    Доброто, че първи и без никакви уговорки и договорки признахме Република Македония, при това точно под това име - току прескочихме четвърт век от това събитие. Да ви припомням ли какво "намерихме"?

  18. 18 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2799 Весело

    Баш сега е моментът!
    Вие кога искате?
    Като влязат в ЕС и НАТО??

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  19. 19 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3675 Неутрално

    До коментар [#9] от "Jumbo Jet":

    Тогава ето ти една ненаивно-опростенческа теория: Русия и Сърбия провеждат агресивна антибългарска политика в Македония и посрещат с радост всяко влошаване на отношенията между нас и тях. И ние като по-отговорната страна (член на ЕС и НАТО) не трябва да им даваме повече такива поводи. Всички проблеми между нас и Македония могат да се решат интелигентно, въпросът е има ли кой от наша страна да постави пред Заев въпросите за решаване така, че да не го предизвиква, а да го накара да съдейства. Заев е в положение да лавира между европейските настроения и шовинизма. Защо Бойко мълчи и оставя патриотарския си военен министър да взема отношение по един такъв деликатен двустранен проблем?

  20. 20 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2531 Неутрално

    Не подкрепям публичната изява на Каракачанов. Всичко това не трябва да се прави под светлината на прожекторите. Има достатъчно начини за пречупване на българофобията в Македония. Това не е процес за месеци или 1–2 години. Но на Каракачанов му се струва, че това е запазена за него територия.

  21. 21 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 933 Неутрално

    До коментар [#17] от "xm...":

    на македония нищо не сме подарявали,танковете бяха 'уж' харизани за да може те да ги продадат в африка,бяхме подписали споразумение че няма да продаваме оръжие,а македония не беше и стана далаверата ,нашите комунисти с македонските завъртяха далавера и някой лев,грубо казано...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  22. 22 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3489 Неутрално

    МНОГО ДОБЪР И ТОЧЕН ТЕКСТ НА ОГНЯН МИНЧЕВ!
    ДАНО БЪДЕ ПРОЧЕТЕН ОТ КОГОТО ТРЯБВА!!!

  23. 23 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3177 Неутрално

    И Ленин така е учел: Майната й на истината файдата е важна.

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8641 Неутрално

    Не знам Борисов как ще се оправи с Каракачанов. Със Заев може да е и по-лесно.

  25. 25 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 744 Неутрално

    Някой знае ли какво точно означава днес абревиатурата ВМРО?

  26. 26 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11578 Весело

    Вижте България как се инати и не прави дори усилие за реформи след влизането си в ЕС :)
    Та какво казвате за Македония! Не му е сега времето? Оставете на експертите по история?
    Това е наивно разбиране, особено когато политиците са довели нещата до такова състояние.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  27. 27 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 527 Неутрално

    като си помисля за сърбия каква радушна подкрепа се декларира и как се пригласяще щастливо на гръцките свинщини по преспанския договор, ми се повръща от български политици и нахъсани размахващи пръст милюцюнери, които ми обясняват какво е македония и как трябва да им се покаже. И това - за най-милото ми място.

  28. 28 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3979 Неутрално

    До коментар [#6] от "Fiji":

    Проблемът е,че в Скопие не гледа на нас като на по-голям брат,а както ние гледаме на Турция,например.Вековна пропаганда си е казала думата.

  29. 29 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3675 Неутрално

    До коментар [#28] от "yanne":

    Всеки иска да се отърси от влиянието на по-големия брат и да покаже, че е самостоятелен, но при тях не е точно така, защото там влияние имат Сърбия и Русия в пъти повече, отколкото ние. Връзката с нас е, че кръвта вода не става, и тази връзка не бива да се подценява, тя работи и трябва да се използва умно от нашите политици, за да се изчистят всички проблеми.

  30. 30 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2416 Неутрално

    Не е време за радикални претенции


    Право е бившето комуне Оги минчев . Не е време . Времето отмина с подписването на Договора с Вардарските макета . Това им даде капт бланш да си разиграват коня и да водят дипломацията както те си искат , а Минчев да ни обяснява , че това не е почтено от тяхна страна . Трябва да следват стъпките , които той , експерта , начертава . Докато той си разяснява тезите и мъдростите на българския ошашавен народец , макетата и елините се разбраха и си стиснаха ръцете . По комшииски . Като затвориха комшулука с"българете " Македонския език , въпреки каракачанчето и Огито , вече Е ФАКТ. На него се подписват МЕЖДУНАРОДНИ ДОГОВОРИ . А ОГИТО МОЖЕ ДА ПРОДЪЛЖАВА , БАВНО И СТЪПКА ПО СТЪПКА , БЕЗ ДА ГИ СТРЯСКА И ПЛАШИ , ДА ГИ УГОВАРЯ , ЧЕ ТЕХНИЯ ЕЗИК ВСЪЩНОСТ Е БЪЛГАРСКИ
    ДИАЛЕКТ . . Но не може да усети че вече стъпките се правят по музиката с автор Заев .

  31. 31 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2416 Неутрално

    Не е необходимо да бъдем всеопрощаващи наивници, но ако наистина искаме да създадем нова основа на двустранните ни отношения, имаме нужда преди всичко от време

    Само че времето е лимитирано - до приемането на Македония в" нашето семейство ". Пък там вече ще бъде късно да им се зъбим за кражбата на историята .

  32. 32 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2416 Неутрално

    Време е в този дебат да се намеси и информираното обществено мнение.

    Демек нова ниша за тлъсти хонорари за мастити носители на общественото мнение . При това информирано . Сигурно и МОТИВИРАНО .

  33. 33 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2416 Неутрално

    Имаме нужда положителният процес, който започна с подписването на договора между двете страни да продължи. Не е време за глупави претенции - "откажете се от това, а вие пък - от това". Засега няма да се отказваме от нищо. Ще се опитваме да приемаме стъпаловидно променяни гледни точки с цел сближаване на позиции и продължаване напред. Ако имаме успех в това, след 5-10 години ще получим дивиденти, за които не сме и подозирали.


    Ето вече и част информираното мнение НА ОБЩЕСТВЕНИКА МИнЧЕВ. Изказано мече от позицията на ПОКАНЕН да дава акъл . Знае вече и за дивидентите , които ще получим неподозирани ползи . Но чудно , че нищо нито казна , нито загатва какви са , аджеба , тези ползи . За неговите поне се досещаме ...

  34. 34 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2416 Неутрално

    защото е все още малко, само те ядосва от време на време с детинщините си и инатенето си, значи казваш, че трябва със сила да го караш да те слуша, с шамари, а не с търпение и такт?

    Неее , никакви шамари . Щом си учи уроците и решава задачките , макар и МАЛКО ДА ТЕ ЯДОСВА не трябва да го шамаросваш . Но когато бяга от училище , не носи тетрадки и не отваря учебниците , на всичко отгоре запали плевнята и ти изгори от това и къщата , ще си хапеш задника и ще се проклинаш , че не си го шамарил достатъчно . Пак , ако искаш , можеш пак да го галиш и да му купиш небет шекер . Докато запали и махалата . С търпение и такт .

  35. 35 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4287 Любопитно

    Всичко трябва да е ясно и точно. Без недоизказани претенции и от двете страни. И то днес и сега. утре ще е много късно !
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    Защо "утре ще бъде късно"?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  36. 36 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4287 Любопитно

    До коментар [#34] от "papуre":

    Кои от действията на Северна Македония оприличаваш на ..." бяга от училище , не носи тетрадки и не отваря учебниците , на всичко отгоре запали плевнята и ти изгори от това и къщата"?

    Конкретно!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4287 Любопитно

    ....Само че времето е лимитирано - до приемането на Македония в" нашето семейство ". Пък там вече ще бъде късно да им се зъбим за кражбата на историята .
    —цитат от коментар 31 на papуre


    Защо си мислиш, че отношенията ни с тях ще приключат след "приемането на Македония в" нашето семейство ""?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 927 Весело

    Кой към кого има претенции бе, платен? Какъв радикализъм? Ние на тази... махала... само дето фелацио не им направихме (а всъщност не е сигурно дали не сме) Няма "Историческата основа, върху която се развиват тези отношения, е тежка, натоварена е с трудно преодолими конфликти и разделения."

    Политолог: човек, който изговаря една торба думи, без да има една прашинка смисъл. Няма тежки основи, Миндилчев. Има история. За разлика от политологията, историята е истинска наука.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  39. 39 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3979 Неутрално

    До коментар [#29] от "Fiji":

    Не познавате днешна Македония.За тях"големия брат " не е България,а Сърбия.И е нормално,зщото държавността на днешна Македония произлиза от Югославия.България е по-скоро спомен от баби ,дядовци,лели и чичовци.Почти век(това са поне 4 поколения)са учени в антибългаризъм.

  40. 40 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3979 Неутрално

    До коментар [#36] от "Храбър":

    Например в учебник да се учи,че българите са татри,завладяли македонците и откраднали азбукта им.Или,че Самуил вдигнал възсние срещу Българите.Което е смешно,зашото бащата на Самуил енедин от комитопулите,а тези,срещу които възстанл били негови братя.

  41. 41 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3675 Неутрално

    До коментар [#39] от "yanne":

    Сигурно е така, но България трябва да изработи една официална позиция, а не всеки да се изказва, както му дойде, та дори да е вецепремиер.

  42. 42 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4287 Весело

    Истината е, че подписахме празен чек на Македония, вместо договор какъвто подписаха гърците с тях.Всичко беше притупано за да се отчете пореден успех и сега бягаме след изтървания влак.
    —цитат от коментар 3 на krasi_99


    Първо научи както трябва правописа, за да не "прИтупваш" неща, от които и без това хабер си нямаш!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4287 Неутрално

    До коментар [#39] от "yanne":Сигурно е така, но България трябва да изработи една официална позиция, а не всеки да се изказва, както му дойде, та дори да е вецепремиер.
    —цитат от коментар 41 на Fiji


    Абсолютно!
    Една твърда и добре подкована национална позиция, която без много емоции да бъде неотклонно защитавана е най-добрата политика.
    А не разни самозвани "патреоти" да плещят, под път и над път, каквото им дойде на устата!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4287 Неутрално

    До коментар [#39] от "yanne":

    Искаш да кажеш, че България е в сърцата на обикновените хора.
    Именно към тях трябва да бъде обърната политиката на страната ни, а не към разни велможи, които и без това са само временно на тази си позиция!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  45. 45 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3968 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Не е същото...
    През 1917 Ленин разполагал с германски торби пълни с жълтици.

    През 1918 разгромил Руската империя с любезно съдействие
    от Германската, Австроугарската, Българската и Османската.

    Коминтернът започнал да гради Македонски азбука, писменост, народ и нация.
    Съветски тоже.

    През 1939 сключил фашистка сделка с Германия и започнали вместе Втора световна война.

    Планирал за 6.7.1941 да наложи Велика германска отечествена война,
    но бил изпреварен. На 22.6 му се наложило да започне Велика междусъюзническа.

    За да може нацията СССР да оцелее, наложило се да търси нови съюзници и да се отрече от Коминтерна.

    Наложили се нови ограничения.
    Нови и нови лишения.
    1992: СССР се отрекъл от КПСС, и от себе дори.

    2018: И истината ни е малка, и файдата.

    До коментар [#23] от "blondofil":

    И Ленин така е учел: Майната й на истината файдата е важна.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK