Дясното все още търси най-успешната форма на съществуването си

Дясното все още търси най-успешната форма на съществуването си

© Надежда Чипева, Капитал



Каква е прогнозата за политическия живот през 2019 г. и оценката и уроците от отминалата 2018 на политолога Геновева Петрова от агенция "Алфа Рисърч".


С какво ще запомните отминалата 2018 година?


- Със събития в международен план, чието влияние българското общество като че ли не дооценява – започналото оттегляне на Ангела Меркел, търговската война между САЩ и Китай, преговорите за Брекзит, напрежението между Русия и Украйна от края на годината. Вътрешнополитически това беше годината на първото българско европредседателство, с което успяхме да се справим; беше и година на проявяващи се чрез избухнали скандали проблеми в работата на институциите, които за пореден път напомнят, че българският политически
елит следва събитията, вместо да ги изпреварва.




Кое събитие или явление от българския политически живот през 2018г. ще има най-важни последици? Какви ще бъдат те?


- Напрежението в управляващото мнозинство и най-вече между лидерите на Обединените патриоти. От развитието му зависи бъдещето на управлението - дали противопоставянето ще вземе връх и ще се стигне до неъзможност за запазване на коалицията или ще успеят да подтиснат конфликтите помежду си. При всички положения обаче тези напрежения генерират обществено недоверие и към управлението като цяло, и към патриотите в частност.


Какво показа парламентът?


- Парламентът показа, че е успешен в сформирането на тематични мнозинства и бързото приемане на спорни, често изпълнени със съмнения за лобизъм законодателни актове. Това, което се превръща в негов траен дефицит е парламентаризмът - като политическа практика и поле за споделяне на смислени аргументи "за" или "против" всяка превръщана в правна норма идея.


Каква беше 2018 година за правителството на Борисов?


- Краткият отговор е противоречива. Започна с успешно проведеното първо българско европредседателство. Същинските противоречия обаче са във вътрешен план и могат да се обобщят с отлагане или дори отказ от важни реформи за сметка на конюнктурни мерки. Системи като здравеопазване, образование, социална политика, правосъдие се нуждаят от цялостна реформа, без която влагането на повече средства има само временен, не решаващ проблемите резултат.


Как се промени премиерът Бойко Борисов?


- Не смятам, че се е променил - както в първата година от третия си мандат се придържа към образа на дипломат - и в международен, и във вътрешен план.


Какви заявки даде президентът Радев?


- Че амбициите му надхвърлят представителните функции на президентската институция.


Урок, който българските политици трябва да вземат от 2018?


- Да не вървят след събитията.


Какви са надеждите Ви и какви опасенията за започналата 2019 година?


- Две са по-сериозните ми опасения: благоприятният ефект от общото икономическо оживление да потъне в нереформирани и поглъщащи все по-голям ресурс системи; допускането на все повече отстъпки от геостратегическата ориентация на страната (най-яркият пример, от които са енергийните проекти).
Надявам се тези опасения да не се случат.


Какво е състоянието на основните политически партии и коалиции? А на извънпарламентарните?


- Накратко, единствените, които изглеждат в кондиция - организационно и като практически цели са ГЕРБ и ДПС. БСП и през тази година продължи да излъчва както вътрешна конфронтация, така и невъзможност да предложи на левите избиратели приемливи за тях идеи. При патриотите изглежда, че бизнес интересите са тези, които бурно ги противопоставят и силно ги задържат заедно.


Извънпарламентарните партии продължават да страдат най-остро от криза на разпознаваемостта.


Има ли условия за ново обединение вдясно и какво ще видим вдясно през 2019 тодина?


- Дясното все още търси най-успешната форма на съществуването си така, че да е приемливо и за десните избиратели, и за партиите в тази част от спектъра. Нужда от единна десница определено има и по всички заявки от страна на десни политици можем да очакваме опити за обединяващи и консолидиращи формати.


Рисковете в този процес са два: събиране на ценностно несъвместими формации и превръщане на усилията в пореден епизод от конкуренцията коя партия има по-голяма индивидуална електорална тежест.


Накъде е поела БСП? Ще има ли ново ляво?


- През миналата година БСП се показваше с две лица: европейско - чрез заеманите от евродепутатите й тези в ЕП и местно - чрез отстояваните от лидерите й позиции в страната. Често тези две лица изпадаха в противоречие и в крайна сметка изглежда, че европейското губи битката. Всички намеци за нови формации в левия спектър биха искали да играят не в европейското, а в популисткото поле, което е прекалено наситено и за момента ги прави доста предпазливи.


През 2019г. се навършват 30 години от началото на промените след комунистическия режим. Завърши ли преходът?


- Зависи по какви критерии съдим за прехода. Всъщност по-важният въпрос е не дали е приключил, а какви промени ни донесоха тези почти три десетилетия. А те са факт и не трябва да се подценяват - реституирана частна собственост, реформирана икономика с основна роля на частната инициатива, членство в ЕС и НАТО, демократизирана политическа система. Всяко от тези постижения има моменти на криза, но те задават рамката на цялостната проевропейска ориентация.


Промените след края на 1989г. започнаха с искане за "смяна на системата". Сега се чува същият лозунг. Какво означава той в наши дни?


- Не може да става и дума за сравнение между исканията през 1989г. и днешните лозунги за "смяна на системата". Тези, които ги повтарят днес не успяват да формулират какви промени искат и най-често ги свързват с оставка на правителството, мажоритарни избори и нови лица в политиката. А тези, които инициират подобни лозунги не искат промени.


Има ли обществена енергия за сериозни протести и дали те биха могли да предизвикат промени?


- За промени вследствие на обществени протести е необходимо голяма група от обществото да се чувства заплашена. Такава ситуация в момента не е налице, въпреки че отделни социални слоеве срещат различни, специфични проблеми и напълно основателно протестират. Това е и причината поредицата протести в края на 2018г. да не придобият масовост. Мисля, че такива отделни протести ще има и през 2019, но към момента обществена енергия за сериозни протести няма.


Кое е неизбежното в политическата среда, което ще се случи през 2019г.?


- Ще гласуваме в поне два вида избори и надпреварата за позицията "най-приемлива алтернатива" на управлявящите ще продължи.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (68)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    За дясното какво да кажем. В силните си години Бойко би казал "трохи с мас", но малко и червено пиперче.

  2. 2 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 699 Неутрално

    „Извънпарламентарните партии продължават да страдат най-остро от криза на разпознаваемостта.“ - Геновева Петрова
    *************************************************************************
    Не съм съгласен, че проблемът на ДСБ е разпознаваемостта – една ярка дясна партия. Проблемът на ДСБ е миналото ѝ. Това че хората свързват ДСБ с Иван Костов. Хората толкова много го мразят, че не искат да видят добрите идеи на Р. Кънев и ген.Атанасов.

  3. 3 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1063 Любопитно

    "При патриотите изглежда, че бизнес интересите са тези, които бурно ги противопоставят и силно ги задържат заедно."

    Защо в българската преса продължава да се омърсява думата "бизнес"? Защо просто не нарекът интересите на "патриотите" корупционни?

  4. 4 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Кутригурска предизборна притча

    (По Лие Дзъ, даоистки философ, около 3 век пр. Хр.)

    Едно племе не намирало стадото си. Заподозряло демократите, че са му го взели и започнало да ги наблюдава. Онези се държали точно като крадци на стадо. Лицата им били на крадци на стадо. Думите, които произнасяли, били само на крадци на стадо. Цялото им поведение и държане издавали человеци, откраднали стадо.
    Но най-неочаквано, след като натирило превърналите се в паразити пастири - и този с червената гугла, и онзи с лъжеевропейската капела, и третия с патреотичната капа - племето си открило стадото. Когато на другия ден отново погледнало демократите, у тях нямало нищо, нито във вида, нито в поведението, което да говори за крадци на стадо.

  5. 5 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#2] от "ebf52574941":

    Иван Костов при всичките му недостатъци, поне беше политик. Кънев и Атанасов са политически гъгрици, колкото и каквито идеи да имат - все тая. Неприложими са без силен политик зад тях.

  6. 6 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2785 Неутрално

    „Извънпарламентарните партии продължават да страдат най-остро от криза на разпознаваемостта.“ - Геновева Петрова*************************************************************************Не съм съгласен, че проблемът на ДСБ е разпознаваемостта – една ярка дясна партия. Проблемът на ДСБ е миналото ѝ. Това че хората свързват ДСБ с Иван Костов. Хората толкова много го мразят, че не искат да видят добрите идеи на Р. Кънев и ген.Атанасов.
    —цитат от коментар 2 на ebf52574941


    Как да ги видат като микроскопи имат едва 1% от населението.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  7. 7 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#4] от "Practic":

    В българският вариант на тази притча заподозрените в кражба не са демократите, а червените. Даже подозираха, че си поделиха стадото в куфарчета.
    Българите не са натирили пастира „с червената гугла“,
    а пастира-демократ за да си избират пастира „с червената гугла“ вече 3-ти път.
    Българите изгониха пастира-демократ, защото родата му е крадлива.

  8. 8 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    "Демократична България" имат спешна необходимост от харизматични лидери, лидери които да осъзнават че не е достатъчно да си прав при положение че не печелиш избори!

  9. 9 Профил на NIKE
    NIKE
    Рейтинг: 985 Разстроено

    Ако тези 4-мата олецетворяват дясното аз се отказвам !

  10. 10 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#5] от "niakoi_si":

    Колко е силен Ив. Костов като политик, може да се види от броя на хората, които излизаха на митингите на СДС.
    Когато в СДС имаше силни политици, имаше митинги от НС до „Плиска“. Николай Добрев подари властта на Ив. Костов и той сви подкрепата към „демократите“ до 3%.
    Да, бе за да направиш такова нещо трябва да си много ГОЛЯМ!

  11. 11 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3160 Неутрално

    Проблемът на нашите десни е :"Много вожд - малко индианец".

  12. 12 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    Няма нищо "дясно" в този сбирщайн на либералчета, лгбт защитници и псевдореформатори. Дневния им ред няма нищо общо с проблемите на хората, винаги вървят след събитията и са пълни смешници. Борбата им е за заветните 4%, че да влязат 5 лидера и да минат на държавна хранилка. Видяхме Москов, Лукарски, Кунева, Иван Иванов - слуги под шлифера на тиквуня.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  13. 13 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2613 Неутрално

    Ако не пожелаят да работят за народа, а само за някакъв елит, според техните разбирания, ще си останат на коня под опашката.

  14. 14 Профил на dedo_goshko
    dedo_goshko
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    Проблемът на ДСБ е миналото ѝ. Това че хората свързват ДСБ с Иван Костов. Хората толкова много го мразят, че не искат да видят добрите идеи на Р. Кънев и ген.Атанасов.
    —цитат от коментар 2 на ebf52574941


    Не съм съгласен - не виждам нищо и никакви идеи точно от Радан и Пти Женерал ... Христо Иванов има потенциала, но няма харизмата да привлече и повлече хората след себе си ... Ново лице не се вижда, а и би било трудно, с оглед на факта, че и ГЕРБ и БСП играят в полето на популизма и сега е труден момент за лансиране на идеи, точно с оглед на това, че всичко се прави популистки, а не с идеи ... :):):) И Иван Костов беше голям политик до момента, в който желанието му за лично забогатяване измести политиката, която водеше ... :)

  15. 15 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#2] от "ebf52574941":

    Дали ще е много нахално да поискам Радан и Атанас да ни ги споделят тези идеи дето ги имат. Ама в сбит и реалистичен вид ако може, без лозунки и заклинания. И без да споменават ББ или някои дрог който им е бил ср*л в гащите. И ако слузайно доловя нещо разумно и реалистично и НЕ доловя градиочни глупости, с голямо удоволствие ще гласувам за тях

  16. 16 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    Тези горе ли са “дясното”? Ако на тях лепите етикета “дясно”, тежко му на дясното!

    Мърфи е оптимист!
  17. 17 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 851 Неутрално

    Да допуснем, че лявото е "лошото" а дясното е "доброто", то логично следва въпроса защо доброто губи срещу лошото? Като изключим сентенцията, че няма ненаказано добро, и приемем, че парите управляват, то следва другият въпрос, кой държи парите?
    Тук важи правилото, че ако нещо не може да се купи с пари, значи те не са достатъчно. Като приемем факта, кой разпределя порциите и кои са създателите Му, като че ли всичко си идва на мястото. А нещата лесно се постигат от големите пари, поради един друг безспорен факт, че основната част от "матряла" разпознава послания от типа "ние ги фащаме, те ги пущат" а искания за независимост на властите, медиите, първостепенна важност на реформа в съдебната система и др. звучи на същия този матрял като някакво бръщолевене на патагонски.

  18. 18 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    " Две са по-сериозните ми опасения: благоприятният ефект от общото икономическо оживление да потъне в нереформирани и поглъщащи все по-голям ресурс системи; допускането на все повече отстъпки от геостратегическата ориентация на страната (най-яркият пример, от които са енергийните проекти)."

    За първото "опасение" (според мен думата е неподходяща), това не е опасение, това е факт и той е записан в закона за бюджета.
    Второто е още по-страшно и ще се отрази негативно на всички живеещи в страната, без значение дали са леви, десни или център, пенсионери или работещи, но за съжаление има голяма вероятност това "опасение"да се сбъдне, както се вижда и от силните сигнали от страна на управляващите.
    Та ще е добре ако минем с 50% успеваемост на предсказанията, за сметка на първото такова.

  19. 19 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2462 Неутрално

    "- Дясното все още търси най-успешната форма на съществуването си така, че да е приемливо и за десните избиратели, и за партиите в тази част от спектъра."

    - Дясното е в отлюспените от "автентичните" - "Изгубеното поколение на ДСБ". Дясното е извън пучистите, обсебили СДС.

    Да, дясното е в Москов, Митов, Плевнелиев, ... Дори и във Валери Симеонов. Другото са Копейкини.
    Със здраве.

  20. 20 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2462 Весело

    ... Проблемът на ДСБ е миналото ѝ. Това че хората свързват ДСБ с Иван Костов. Хората толкова много го мразят, че не искат да видят добрите идеи на Р. Кънев и ген.Атанасов.
    —цитат от коментар 2 на ebf52574941


    До коментар [#2] от "ebf52574941":

    - Р. Кънев и ген.Атанасов СА Иван Костов. Да, те са негови ученици. Факт, Кънев е ученик и на агент Еленов.

  21. 21 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1194 Весело

    Безспорно харизматични лидери – каймак на каймака и черешка на тортата! Дикенс гледа от небето и се радва безумно, че неговата теория за еволюцията е достигнала до такива върхове на политическия подбор! До него Чезаре Ломброзо се радва като малко дете на ярките представители на неговата пък теория за видовете престъпни типажи и специфичните им външни белези, особено на този най в дясно, застанал в позата на „Мислителя“ на Роден, отнасяща се до прародителя на човека, току-що излязъл от джунглата и разглеждащ наоколо какво, аджеба, може да се излапа!

  22. 22 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    Едно тъжно съмнение ме разяжда: трудно се намират десни хора с качества и желание за политици, защото може би едно голямо мнозинство от тях е емигрирало. Това са личности, които разчитат на способностите си и е нормално да потърсят нормален живот на запад, защото правилно са преценили, че тук нормален живот скоро няма да има.

  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10410 Неутрално

    Надявам се дясното да преосмисли и намери ваксата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на КретенКилър
    КретенКилър
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Безспорно харизматични лидери – каймак на каймака и черешка на тортата!
    —цитат от коментар 21 на Santos


    Харизматични са за интелигентните хора. Нормално е - интелигентните хора намират интелекта харизматичен.

    "Умнокрасиви": термин, използван от руското посолство
  25. 25 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мондиана":

    Ще ви разозаровам но ще ви споделя една тайна - живота е такъв какъвто си го направиш. И това важи за всяко едно място по света. И едно наблюдение - некадърниците са такива, където и да отидат по света.

  26. 26 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    Само да питам, тия на снимката на какво основание се пишат десни? Колко от тях са градили бизнес, осигурили работа и са плащали заплати и осигуровки барем на 10 човека?

    Единия неуспял адвокат, друг един посредствен адвокат липсва на снимката, един генерал дето все е работил на държавна служба и заплата и двама дето даже не им знаем професионалната квалификация каква е.

    Къде са истинските десни хора в тая клика, които знаят как се прави бизнес, как се въртят финанси, как се осигурява хляба на 100-1000-10000 човека?

    Даже една средностатистическа мутра управител на двуетажен хотел е по-десен от тия "професионални десни" на снимката :)

  27. 27 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#25] от "m17":

    Това, което пишете, е част от истината. Точно така си я представят и тези, които са станали доносници на ДС, за да им се позволи да развият способностите си. Ще допълня - именно нашите хора - по потекло или пък продали се на режима, можеха да се издигат в професията. ТЯх ги пращаха на курсове и специализации в чужбина, те стваха професори и т.н. Други, които бяха много по способни, но непреклонни към сътрудничество, си оставаха редови работещи. Тези промери от едно време ги давам, защото са неопровержими и лесни за схващане.
    И сега примери от съвремието - има доста цигулари-българи, които са емигрирали и са станали концертмайстори на известни филхармонии и оркестри. Какво щеше да стане с тях, ако бяха останали в България - 600 лв. заплата в Софийската филхармония и то, ако имат връзки.
    Толкоз мога да дам като отговор на вашите полуистини.

  28. 28 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    Дясното няма нужда от нови форми, а от нови необременени лидери.

    Само преди няколко години за първи път от години Десните влязоха в парламента и дори взеха властта в коалиция с ГЕРБ. Имаха цели 4 години на разположение, за да докажат своите качества и да се покажат пред българския народ след години извънпарламентарно изгнание. Златна възможност. И какво се случи? Те зарязаха своя шанс, плюха на хората, които гласуваха за тях. Сега отново ще търсят "подходящата форма".

    Такава "форма" няма. Водата няма форма, а само животоподдържаща важна роля и затова я пием. Не форма е нужна, а лидери, идеи, дела. Нужни са стойностни хора, на които народът да се довери. Нужни са нови, млади хора, които не са се омазали в кочината на прехода. Да ме прощава ген. Атанасов, но със стари к**ви нов бардак не се прави. Десните българи искат да видят новите, младите лидери на утрешния ден, които ще водят държавата ни. Къде са? Никой не говори за тях. Само се обсъждат формите и разприте кой какво казал и какво не казал.

    Дясното в България има бъдеще, но само и единствено, ако десните политици се реформират по правилния начин. Вече живеем в 2018, а не в 1998г. Дано някои "лидери" са го осъзнали.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    До коментар [#16] от "султана глаушева":

    Ами щом на Борисов сме залепили "Десен", всеки друг ще е подходящ.

  30. 30 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    Не може да има форма нещо което го няма.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  31. 31 Профил на jgu46589028
    jgu46589028
    Рейтинг: 494 Весело

    Голям кеф! Благодаря на всички! Д’еба тът за “дясното” винаги е голям кудош!

  32. 32 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#27] от "Мондиана":

    Живота предполага гъвкавост и това че по разни причини (сантиментални, моментно увлечение, лош съвет) си учил нещо, което в момента не е добре оценено не значи че просто трабва да се примирим и да заклеймим света. Да, един вариант е да отидеш на място където се цени. Друго решение е да намериш нещо (близко) което се търси и пак ти е на сърцето. Примерно да бъдеш учител по музика (доста доходно предвид личния ми опит с децата ми), да смениш жанра, да станеш продуцент или дори да станеш шеф в профон (управление на авторските права).

  33. 33 Профил на Български патриот
    Български патриот
    Рейтинг: 802 Неутрално

    Дясното ама утре. :) Тая лъжа вече не върви.

    Да бъде проклета оная минута, когато е стъпил руски крак в нашата земя, когато се е произнесла за първи път думата освободителка и покровителка!...З.Стоянов
  34. 34 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#32] от "m17":

    Всъщност не обсъждаме кой как гледа на живота, а това, че маса качествени хора са напуснали страната и банката личности в България е доста оредяла. Т.е. много по-трудно ще се намерят качествени хора за каквото и да е, още повече за политици, където се искат повее качества.

  35. 35 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    Това дясно, дето всички се цепят да се правят на умни над него, е единствения шанс на България за нормално, европейско развитие. Защото:
    - ГЕРБ ги видяхме (КТБ, КОНПИ, Иванчева, ДжиПиГейт и т.н)
    - Комунистите ще ни направят щат на Русия
    - ДПС ще ни направят квартал на Истанбул
    - Патриотите ще ни вкарат в казарма всички
    Кой остана?

  36. 36 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Да допуснем, че лявото е "лошото" а дясното е "доброто", то логично следва въпроса защо доброто губи срещу лошото? Като изключим сентенцията, че няма ненаказано добро, и приемем, че парите управляват, то следва другият въпрос, кой държи парите?Тук важи правилото, че ако нещо не може да се купи с пари, значи те не са достатъчно. Като приемем факта, кой разпределя порциите и кои са създателите Му, като че ли всичко си идва на мястото. А нещата лесно се постигат от големите пари, поради един друг безспорен факт, че основната част от "матряла" разпознава послания от типа "ние ги фащаме, те ги пущат" а искания за независимост на властите, медиите, първостепенна важност на реформа в съдебната система и др. звучи на същия този матрял като някакво бръщолевене на патагонски.
    —цитат от коментар 17 на Анти Шишковци


    Поздравления!++++++++++++++++++++++++++++++

  37. 37 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1356 Неутрално

    Преди да се пишат статии научете смисъла на понятията. ДСБ, СДС, Да-България не са десни партии, а ДЕМОКРАТИЧНИ партии! И това пише на обединяващото ги име! Дясна е БСП. Дясна е ГЕРБ. Защото в христианскотвото "десен" е синоним на аристократ, висш клир, богат търговец. индустриалец, а "ляв" е селянин, работник, дребен занаятчия или търговец. Тези две групи граждани се изобразяват вдясно и в ляво под фигурата на Света Богородица с Иисус Младенеца в ръцете й! Комунистите се обявиха за "ляви", а обявиха с користна цел враговете си за "десни", за да насочат омразата на бедните към тях. Между "демократ" и "десен" има огромна разлика. "Демократите" се борят срещу олигархията, партокрацията и за закони защищаващи всички словеве. "Десните" често преследват ограничени съсловни и кастови интереси.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  38. 38 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#17] от "Анти Шишковци":

    И от мене ++++++++++++++
    Показателно е, че имате много повече минуси от плюсове. Това само доказва правотата ви.

  39. 39 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#37] от "vxa15365434":

    И за вас +++++++++++++++++++++
    Абсолютно точно!

  40. 40 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#34] от "Мондиана":

    Въпреки че донякъде съм съгласен че много качествени хора са напунсали българия, не съм съгласен зе това е големия проблем. Защото съм се нагледал на качествени хора които вярват в глупости и правят глупости. И в тази връзка, "качествени" политици ще имаме когато избирателите станат "качествени" а именно бавно, трудно и мъчително и така много години. И за съжаление няма друг начин защото няма как да прескочим етапите на общественото развитие , които са много десетилетия на други обшества.

  41. 41 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8623 Неутрално

    Най вече политиците ни да не вървят след събитията и за пРезидента е точно.

  42. 42 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8623 Неутрално

    Най вече политиците ни да не вървят след събитията и за пРезидента е точно.

  43. 43 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2613 Весело

    До коментар [#35] от "arcanum":

    Глас народен. Щото и РБ ги видЕхме - патерица на ГЕРБ, като ОП.

  44. 44 Профил на choss
    choss
    Рейтинг: 792 Неутрално

    Авторката се е объркала, като е отъждествила Демократична България с "дясното" в страната.
    ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ е обединение на ДЕМОКРАТИЧНИ партии!!!
    Всички формации, които се определят като такива и оценяват ГРОБ като неототалитарна партия от феодален тип, която заедно с БСП се грижат единствено за интересите на олигархията, монополите, руските интереси и свързаната с тях огромна корупция, са добре дошли в обединението!

  45. 45 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 593 Неутрално

    Преди да тръгнем овчедушно към ново претакане на зелето вдясно, да се подсетим, как "дясното" изигра, преигра, надигра, сега доиграва. Кое е това дясно? Кой осребри "дясното"? Вихрушката в началото и наивността на хората, готови слепешката да тръгнат след всеки допуснат от ДС "викач" ( Румен Воденичаров, Георги Марков, Венци Коня, Любо Пъпката, Асен Агов, Пушкаров, Мичковски, Маргарит Мицев, Вилхелм Краус, Фори Светулката, Георги Спасов, Меди Доган, Георги Мишев, Александър Каракачанов, Сидеров, Каракачанката, и пр., и пр., и пр. ) в постановката са само част от предварително режисирания спектакъл. Но аз помня отлично, как двайсетина преоблечени като млади свещеници спортисти тръгнаха начело на шествието от НДК към Ларгото, а в средата се движеше новият подставен човек - сложил синя лента на челото си. Ще кажете- пак той виновен. Не. Той е бурмичка. Пъклената роля на онези, които изпърдяха ( извинявайте, но това е думата) доверието на над един милион българи, дошли с надежда, с бликнала радост в сърцата, разплакани, че това се случва, готови да следват навсякъде изтъпанчените актьори от ДС горе на трибуните, докато от говорителите се носеше "Времето е наше", та пъклената роля на онези горе още десетки пъти изиграваше съдбоносния провал и краха на надеждите на българите. Намериха се и още простаци, готови да доизиграят милиционерския театър - все до крак гадни комунисти и милиционери - ГЕРБ. Намериха се достойни простаци , отново и отново от ДС, да слугуват на червената каста в Парламента. Само не беше ясно, защо "десните" послужиха за патерица на новата екскомунистическа сган. могат ли Спас Гърневски и Георги Марков, Абаджиев, Сугарев, Москов, Сидеров, да кажат днес две думи за пъклените си измени? Купени са били? Хахаха. Не са били купени, участници са от самото начало. Също като Данчо Ментата, гадния Христо Бисеров. Е, има и долни типове като Рашидов, които винаги са демонстрирали говняната си природа, те са друга плебейска шкембе чорба, нямат нищо общо скаквато и да било "идея". А "идеята"? "Идеята" умре и се скри в гроба на "дясното" , драги зрители . Сега идва една нова гадост и всинца ще я сърбаме,.

    Дедо Крум
  46. 46 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2397 Неутрално

    "Рисковете в този процес са два: събиране на ценностно несъвместими формации и превръщане на усилията в пореден епизод от конкуренцията коя партия има по-голяма индивидуална електорална тежест."

    Не виждам с какво нещата са по-различни от СДС и Реформаторския блок.
    И в двата лучая преди резултатите бяха плачевни - защо сега сбирщина заформена с идеята за компромис в името на неясна цел да снесе нещо по-различно от запъртък?!

    I Want To Believe
  47. 47 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2320 Неутрално

    Нямат успешна форма. С антируското си говорене няма да просперират.

  48. 48 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2320 Неутрално

    До коментар [#45] от "Дедо Крум":

    Добре си го написал. Браво! От монтерейци имаш едно наздраве!

  49. 49 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 593 Неутрално

    До коментар [#48] от "Велков":

    Е то "наздравето" го взеха други, описани по-горе, другарю Велков, бая "наздравици" прибраха точно от "монтерейците" и ...Надка си взема и гараж даже, а Гърневски - готина печатница. Па и дипломатически постове се раздадоха от Индия през Монголия, па Люпчо Пъпката стана милиардер на Лазурния бряг, Мицев и Мичковски поспестиха нещичко, синът на Вилхелм Краус, имаше и един мистър 10 процента, други се сватосаха с Черепа, Славчо Главичката си взема половината крайбрежие, то фондации, па технически ходове за прибиране на мангизите от КТБ. Винаги съм се питал, бе защо Жельо се провикна възторжено: "Предлагам за вицерезидент ... генерал Семерджиев" - и целият парламент скочи с френетично ръкопляскане... Ами онези първи митинги с Анжел Вагенщайн, "дисидентът" от френското посолство?...

    Дедо Крум
  50. 50 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Интервюто е добро, но от четиримата на снимката само двама бяха с десни претенции. Журналистът Евгени Петров най-точно определи групичката им като "ИЗВЪНПАРЛАМЕНТАРНОТО ДЯСНО КРИЛО НА БСП". По темата за дясното по-точна информация ще получите от СДС.
    Да ви е честита Новата година и когато пишете за ябълката не показвайте ябълковия червей вместо нея!

  51. 51 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Пардон, накрая загрях, че със снимката илюстрирате падението до което са стигнали някои десни отломки.

  52. 52 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3566 Неутрално

    До коментар [#2] от "ebf52574941":Иван Костов при всичките му недостатъци, поне беше политик. Кънев и Атанасов са политически гъгрици, колкото и каквито идеи да имат - все тая. Неприложими са без силен политик зад тях.
    —цитат от коментар 5 на niakoi_si


    По-точно ще е да се каже, че Иван Костов бе държавник, строител на нова България.
    Политик е Ахмед Доган. Лошото е, че в българските политици няма нищо градивно, а най-вече гешефтарско.

  53. 53 Профил на Содом и Гомор кРаят на джендъризма
    Содом и Гомор кРаят на джендъризма
    Рейтинг: 1346 Неутрално

    До коментар [#2] от "ebf52574941":

    А що го мразят? Въпреки изградената от ДС биография на "антикомунист"? Щото легитимира престъпния преход. Легализира комунистите-крадци и престъпници. Превърна ги в капиталисти. Да той беше съсъсдът на ДС за заблуда на антикомунистическата стихия през 90-те.

    In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act
  54. 54 Профил на Simo Petkov
    Simo Petkov
    Рейтинг: 772 Неутрално

    "Демократична България" имат спешна необходимост от харизматични лидери, лидери които да осъзнават че не е достатъчно да си прав при положение че не печелиш избори!
    —цитат от коментар 8 на plamen_b


    Йоло Денев!

    Той започна в СДС и е непримирим..!

  55. 55 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    „Извънпарламентарните партии продължават да страдат най-остро от криза на разпознаваемостта.“ - Геновева Петрова*************************************************************************Не съм съгласен, че проблемът на ДСБ е разпознаваемостта – една ярка дясна партия. Проблемът на ДСБ е миналото ѝ. Това че хората свързват ДСБ с Иван Костов. Хората толкова много го мразят, че не искат да видят добрите идеи на Р. Кънев и ген.Атанасов.
    —цитат от коментар 2 на ebf52574941


    ДСБ е ярка дясна партия само в умнокрасивата ти главица. Пхахах!

  56. 56 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1419 Весело

    Кутригурска предизборна притча (По Лие Дзъ, даоистки философ, около 3 век пр. Хр.)Едно племе не намирало стадото си. Заподозряло демократите, че са му го взели и започнало да ги наблюдава. Онези се държали точно като крадци на стадо. Лицата им били на крадци на стадо. Думите, които произнасяли, били само на крадци на стадо. Цялото им поведение и държане издавали человеци, откраднали стадо.Но най-неочаквано, след като натирило превърналите се в паразити пастири - и този с червената гугла, и онзи с лъжеевропейската капела, и третия с патреотичната капа - племето си открило стадото. Когато на другия ден отново погледнало демократите, у тях нямало нищо, нито във вида, нито в поведението, което да говори за крадци на стадо.
    —цитат от коментар 4 на Practic


    Пхахах! Да живее ДеБъ! Дай следващия виц!

  57. 57 Профил на Simo Petkov
    Simo Petkov
    Рейтинг: 772 Неутрално

    "-Дясното е извън пучистите, обсебили СДС. Да, дясното е в Москов, Митов, Плевнелиев, ... .
    —цитат от коментар 19 на plebs


    Плевнелиев е по-по-най!

    ..."Членството на Росен Плевнелиев във Вузовския комитет на БКП е висока оценка за него. ВМЕИ „Ленин“ беше 13 000 студенти, като между 300 и 400 от тях са членове на партията. Росен Плевнелиев беше един от тези избраници, като той никога не се е отричал от членството си в партията ... Плевнелиев дори свирел на бас китара в групата на ВМЕИ „Ленин“, допълни Георгиев.

    "..Аз не мисля, че някой трябва да се срамува от това. Вузовският комитет на БКП си беше сериозен ранг за онова време – беше приравнен на Районен комитет. Росен е от студентската квота и беше избран като представител на ФЕТТ, който беше най-големия факултет. Беше член на БКП и това не е тайна. Той беше секретар на курсов комитет на комсомола .."
    ----------------

    Да ви е живо и здраво "дясното" , другари.

  58. 58 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3109 Неутрално

    То по-скоро разни като Бареков ще го намерят, само не и "дясното".

    И стига сте им викали десни, тея се бетер червените - демек лилави. :)

  59. 59 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2071 Неутрално

    Ясно е, че Герб и бсп са достигнали максимума на възможностите си. Двете формации събират общо около 40 % от избирателите! По-малко от половината!
    Остават 60%. За други политически формации! Следователно, вече има и други политики...
    И за да се ориентираме по-добре, (особено за десните избиратели) освен в Дневник и Капитал, трябва да влизаме все по-често в сайта на Демократична България, за да разберем конкретните политики на това обединение, преди да се изказваме, от извора както се казва!

    https://demokrati.bg/

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  60. 60 Профил на В Василев
    В Василев
    Рейтинг: 157 Неутрално

    "Рисковете в този процес са два: събиране на ценностно несъвместими формации и превръщане на усилията в пореден епизод от конкуренцията коя партия има по-голяма индивидуална електорална тежест."

    Не бях съгласен с Карл Попър за пропорционалното избиране, но Христо Иванов показва, че има много истина в твърденията на Попър.

    Из резолюцията на XV конгрес на ДКМС, 1987г. https://ibb.co/6skq5z3
  61. 61 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4325 Неутрално

    ...Извънпарламентарните партии продължават да страдат най-остро от криза на разпознаваемостта...
    —цитат от коментар 0 на Геновева Петрова


    Какво означава политическа разпознаваемост в българските условия?
    Като какви са разпознати БСП или ГЕРБ от българския избирател?

    БСП - като социалисти и леви? Глупости. Те изобщо не са леви? По какво им личи? БСП са леви само на думи. В стремежа си да защитят червените олигарси, те са по-скоро десни. Това двуличие на БСП ги убива!

    ГЕРБ - като десни или либерали? И това не е вярно. Политическата ориентация на ГЕРБ е такава, която е най-изгодна за момента. ГЕРБ са хлъзгави и хамелеони.

    И какво излиза накрая?
    Двете най-разпознаваеми политически сили според Г. Петрова нямат дори разпознаваеми знаци.
    За какво говорим тогава?
    Защо плещите глупости Г. Петрова?

    Наричате БСП и ГЕРБ разпознаваеми, само защото манипулитращите медии ги правят такива. Нито едната, нито другата имат каквито и да е разпознаваеми белези. Те са такива защото техният създател (ДС, КГБ....) ги е направил така да работят. В стремежа си да обхване по-цялостно политическия сектор, те се представят пред обществото като лява (БКП-БСП) и дясна (БКП-ГЕРБ). И подведен от медиите и техните лъжи и манипулации избирателят ги вижда като най-разпознаваеми.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  62. 62 Профил на pe6kata
    pe6kata
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Още ли я държите тая статия бе?
    Формата на съществуването на "дясното" в България е изобретена още преди 4000 години в Египет. Мумия се нарича.
    Жалко че десния Бакърджиев срути Мавзолея, сега там можеше да се съхранява мумията на "дясното".

  63. 63 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Като ги гредам тези креатури - потомствени десни, може и кръвта да им е синя дори.

  64. 64 Профил на Simo Petkov
    Simo Petkov
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Няма нищо "дясно" в този сбирщайн на либералчета, лгбт защитници и псевдореформатори. Дневния им ред няма нищо общо с проблемите на хората, винаги вървят след събитията и са пълни смешници. Борбата им е за заветните 4%, че да влязат 5 лидера и да минат на държавна хранилка. Видяхме Москов, Лукарски, Кунева, Иван Иванов - слуги под шлифера на тиквуня.
    —цитат от коментар 12 на Darcas


    4% е някакво смело мечтание.
    Големият им успех ще бъде , да са преди Митьо Пищова и към достигане на тази цел би трябвало да се мобилизират.

  65. 65 Профил на Малинчо Паков
    Малинчо Паков
    Рейтинг: 1218 Весело

    Тия търсят форма? А къде е съдържанието, бре, леворъки десничари?

    Малинчо
  66. 66 Профил на cnr31591052
    cnr31591052
    Рейтинг: 32 Весело

    😀😀😀 Какво дясно бе, десен е консерватизма. А тия неолиберасти циганолюбци и джендеруги са си стопроцентови леваци!

  67. 67 Профил на cnr31591052
    cnr31591052
    Рейтинг: 32 Любопитно

    Абсолютни малоумници и олигофрени.

    ////Много Вожд,малко Индианец. ////
    Толкова за "дясното" в България.

  68. 68 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 397 Неутрално

    До коментар [#34] от "Мондиана":Въпреки че донякъде съм съгласен че много качествени хора са напунсали българия, не съм съгласен зе това е големия проблем. Защото съм се нагледал на качествени хора които вярват в глупости и правят глупости. И в тази връзка, "качествени" политици ще имаме когато избирателите станат "качествени"
    —цитат от коментар 40 на m17


    +++++++++++++++++++++++++++

    Родолюбец




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK