За ЦИК и за сбъркания принцип

За ЦИК и за сбъркания принцип

© Цветелина Белутова, Капитал



Пак има дебати за Централната избирателна комисия /ЦИК/.


Когато преди пет години исках ЦИК да е от петима или най-много седмина, и то формирана на принципа на Съвета за електронни медии или на Конституционния съд с квоти на различните власти, имах предвид и тази ситуация: Малка ЦИК с по-голяма професионална администрация би имала по-голяма институционална памет. ЦИК-комисарите трябва да са мъдреците, които одобряват или не елементите на изборния процес, а не чиновниците, които поръчват бюлетините, смятат цената на машините, наемат залите за едно или друго. Да, всеки комисар може и да ръководи определена дейност от изборите.

Сега има 23-ма души, които освен с висококвалифицираната работа на комисари, се занимават и с техническата работа по организацията на изборите, поръчване на обучителни клипове и др. А това е разхищение на тяхната квалификация. По-добре е те да станат юридически съветници на ЦИК на хонорар, а самата ЦИК от 5 човека с по-голяма администрация да организира изборния процес от името държавата.


Сега държавата е дала изборите на концесия на партиите и те са си парчетосали изборния процес с квотното представителство в комисиите на различни нива. Сега искаме с машини да спрем фокусите на секционните комисии.




Партиите трябва да излязат от изборния процес и да стоят на еднакво разстояние от него, а не да го организират и управляват чрез партийни квоти в ЦИК и на всички нива надолу.


Тук конкретните хора нямат значение.


Сбъркан е принципът.


Коментарът е от "Фейсбук". "Дневник" го публикува с разрешението на автора

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 1189 Неутрално

    Е да, ама партиите си нямат доверие една на друга и смятат, че малко на брой членове на ЦИК по-лесно могат да бъдат купени в угода на една или друга политическа сила.

  2. 2 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 3135 Любопитно

    """".... Партиите трябва да излязат от изборния процес и да стоят на еднакво разстояние от него, а не да го организират и управляват чрез партийни квоти в ЦИК и на всички нива надолу. ..."""- = - = - = -

    Отлично като пожелание,
    ама кажи как го виждаш да стане,
    като това пожелание ще трябва да мине
    през ПАРТИЙНОТО Народно събрание ? ! ? ! ? !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  3. 3 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 4080 Неутрално

    "Сбъркан е принципът." В една сбъркана държава това е нормално. Кои органи и организации са принципни? ВСС ли? КЗК ли? КПКОНПИ ли? КФН ли?
    И ЦИК е в служба на водещите партии, а не в служба на избирателите. Как могат други представители на народа да пробият тази квотна система, за да могат после като депутати да я реформират? Трудно, да не кажа никак. А тези законодатели, настоящите, тази ЦИК ги устряйва и никога няма да я променят, защото те са я измислили така, че да е просто още един безполезен орган, който изпълнява волята на управляващите.

  4. 4 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2999 Неутрално

    "ЦИК-комисарите трябва да са мъдреците, които одобряват или не елементите на изборния процес..."

    - Няма "мъдреци". Мъдър трябва да бъде законът, а т.н. мъдреци - неговите чиновници. Същото касае и конституционния съд дори.

    "Партиите трябва да излязат от изборния процес и да стоят на еднакво разстояние от него, а не да го организират и управляват чрез партийни квоти в ЦИК и на всички нива надолу."
    - Баш като "прокуратура, равно отдалеченва от трите власти". Което си е старото щение на Гоце за президентска република, барабар с президентска прокуратура и ЦИК. Няма да стане.
    Импийчмънт за сите Гоцета от обществения ни живот изобщо.

  5. 5 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    Винаги ми се е струвало нелогично ЦИК да бъде на квотен принцип. Не знам как е в нормалните държави , но у нас се излиза от презумпцията , че дори ЦИК може да Фалшифицира избори. Може би , това произлиза от факта , че ПЪРВИТЕ ДЕМОКРАТИЧНИ ИЗБОРИ у нас през 1990 г. бяха "тежко и фатално " фалшифицирани и това се отрази на целия по нататъшен процес в развитието на България ! Сигурно тогава ЦИК е била комунистическа и за това сега т.н."демократична опозиция " смята , че всички действат като нея!

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3853 Неутрално

    Цитат:

    "Конкретните хора нямат значение."

    Верно ли?! Да си представим,че се вземе решение ЦИК да бъде съставена от безпартийни хора. Посочете ми поне един човек,който няма симпатии/антипатии към дадена партия?!

  7. 7 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":"Посочете ми поне един човек,който няма симпатии/антипатии към дадена партия?! "
    -Има като мен- без симпатии и с антипатии към всички. Ставам ли?

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3853 Неутрално

    До коментар [#7] от "dedo pepo":

    Ставаш.
    Но дали си неподкупен...

  9. 9 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3961 Неутрално

    Никак не е сбъркан принципът. Взаимният контрол е единственото решение в ситуация, когато личният морал на всички участници е под тежко съмнение.
    Вероятно в други страни не е така, но в България е.

    Доброто е заразно
  10. 10 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2706 Весело

    До коментар [#9] от "АзКлавдия":

    "когато личният морал на всички участници е под тежко съмнение"

    Тоест винаги. Сапиенсите сме ненадеждни оставени на така наречения морал като коректив, просто сме забележително добри в обличането на произволно действие в 'рационална причина' при това нагло лицемерейки че го правим за 'общото благо'

    Use your Illusion
  11. 11 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 5010 Неутрално

    Съгласен съм. Така е. Нещата са под контрол...

  12. 12 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2414 Неутрално

    Ех, мечти, мечтиии! Ама сме на балканите - най-вече, в България. Не виждам, как ще се приложи на практика.

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13428 Неутрално

    Професионална ЦИК, постоянни професионални СИК, това е решението...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на Грозде
    Грозде
    Рейтинг: 1957 Весело

    Пет-шест души "специалисти" с председател...? Авторът, разбира се! Супер-специалист, ххахахах... Поредният тюрлюгювеч, Стоилов!

    Кисело.
  15. 15 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2728 Неутрално

    Цитат:"Конкретните хора нямат значение."Верно ли?! Да си представим,че се вземе решение ЦИК да бъде съставена от безпартийни хора. Посочете ми поне един човек,който няма симпатии/антипатии към дадена партия?!
    —цитат от коментар 6 на deaf


    Виж пост 7. И аз съм като него. Всички ли ще ни купиш?

    До коментар [#7] от "dedo pepo":Ставаш. Но дали си неподкупен...
    —цитат от коментар 8 на deaf


    много ----------------------------------------------

  16. 16 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1929 Неутрално

    видими резИлтати! 29 години! Това приу НЕлегитимна система, напусната от над 3 млн българи! Гласували против нея с краката си! Система, поставяща начело на държавата човек с 20% одобрение и 60% НЕодобрение. Няколко поредни пъти!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9844 Неутрално

    "Партиите трябва да излязат от изборния процес и да стоят на еднакво разстояние от него, а не да го организират и управляват чрез партийни квоти в ЦИК и на всички нива надолу."
    Напълно споделям. Партиите не трябва да имат квоти не само в ЦИК , но и в РИК. Въобще в никакви държавни органи не трябва да има партийни квоти.

  18. 18 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 3135 Любопитно

    До коментар [#13] от "penetrating":


    Професионална ЦИК, постоянни професионални СИК, това е решението...
    —цитат от коментар 13 на penetrating


    В ЦИК и РИК над 90% са все едни и същи хора, които през различните мандати в зависимост от това кои са на власт по време на смяна на мандата се въртят
    А за СИК имам вече почти 13 години пълно наблюдение на нашата СИК тук в Дома за стари хора Сливен. Като почнеш от застъпниците , та минеш през членовете на СИК , секретаря, зам. председателя и председателя също сме все повечето едни и същи и пак с известно завъртване . Само аз понеже съм си от Дома винаги съм бил в наш'та СИК.

    Като познавам отлично съставянето на състава ( извинявай - неизбежна тафтология!) на една СИК , после и работата ни в течение на изборния ден, съм твърдо убеден , че машинации в една, която и да е СИК не може да стане!
    За да стане то, трябва целия състав на една СИК, барабар със застъпниците на различните партии да са единни при преброяване , оформяне на протокола, който всички изброени подписват и всеки получава заверено копие от него!- да са си плюли в устата както казва народа , а това е невъзможно ! ! !
    Прекалено фантастично е всички да се сговорят!
    Според мен врътките не стават в СИК !
    Най- напред и най-сигурните врътки е купуването на гласове ! ! !
    Знаеш ли колко явно си личи организираното гласуване под строй, само като погледнеш почасовия протокол с бройките избиратели как гласуват през деня!
    Социологичните проучвания през деня информират партийните организатори и ако има закъсване техния човек, то изведнъж след 17.00 часа се изсипват масово циганите от местния квартал Надежда и дорде не си дадат всички гласа , не се приключва изборния ден за дадена СИК . . . . .
    Другото са също журналистически фейкове за масова анти пропаганда!

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  19. 19 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    До коментар [#9] от "АзКлавдия":

    Взимен контрол - да, но когато са 23 човека това е невъзможно, да не говорим че отговорността се размива.

  20. 20 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    До коментар [#18] от "Чардо":

    Прав си. И аз мисля, че големият проблем не е в броенето на гласовете, а преди това в купуването, принудата, или вменяването на задължение да гласуваш за определен кандидат. Една румънка ми разказа абсолютно същата история за изборите там, нали и те си имат големи групи от маргинализирано малцинство.

  21. 21 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 3135 Разстроено

    До коментар [#20] от "areta":


    И аз мисля, че големият проблем не е в броенето на гласовете, а преди това в купуването, принудата, или вменяването на задължение да гласуваш за определен кандидат.
    —цитат от коментар 20 на areta


    """....... Циганска държава: Главен комисар на ромите призна, че в махалите тарторите са полиция, прокуратура и съд

    София, България 09 Февр. 2019, 18:26

    ....................

    Кметът на община Елин Пелин Ивайло Симеонов акцентира и върху проблема с изборния туризъм - на един адрес се регистрират над 400 души. ..............""""""""""

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  22. 22 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 12088 Неутрално

    До коментар [#18] от "Чардо":

    Прав си за купените гласове, бях свидетел как за по 20 лева мургавелки се редиха и гласуваха за определен номер, бяха цяла тумба.

  23. 23 Профил на о сандо
    о сандо
    Рейтинг: 1820 Неутрално

    ... "грешката" в изборния процес започва още от закона за адресна регистрация... цик и мащините са само върха на айсберга, мачкащ корабчето (

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  24. 24 Профил на Val Kilmer
    Val Kilmer
    Рейтинг: 158 Неутрално

    Подкрепям, абсолютно правилно, това би било едно добре работещо решение! А още по-правилно би било според мен да е както в Гърция- съдебната администрация да играе роялата на изборна администрация. Подготвена, професионална и сравнително еднакво отдалечена от политичеките партии/Все пак само "сравнително" и не съвсем/.

  25. 25 Профил на Val Kilmer
    Val Kilmer
    Рейтинг: 158 Неутрално

    До коментар [#22] от "Peni Nikol":

    "Мургавелка" ли? А в Люлин и Надежда цели входове и то от истински български арийци гласуват под строй срещу 50-то левка в подкрепа на "правилния" кандидат. За провинцията да не говорим..

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    "Партиите трябва да излязат от изборния процес и да стоят на еднакво разстояние от него, а не да го организират и управляват чрез партийни квоти в ЦИК и на всички нива надолу."

    Звучи логично и човек трудно може да не се съгласи, но дайте да погледнем в реалността, а не в идеални, но измислени конструкции.
    Аз мисля, че без значение дали 5 или 50, както и да се опредля кои да бъдат, няма как да стане на някакъв идеален принцип, да речем "валификация" и да получим идеалния състав на ЦИК.
    Всеки от нас познава различни наистина добре квалифицирани в някаква област хора, но те не са и няма как да не бъдт привържениц и дори членове на съответните партии.
    Така наречената "безпартийност" е малко като безполовост - няма такова чудо и дори и някой да се е вглъбил в интелектуална специфична дейност, първо някой друг трябва да го предложи. А кой ще е този надпартиен орган/тяло, което безпристрастно да свърши това? Второ, след като бъде предложен (по някакъв фантастичен начин) каква е гаранцията, че някоя от действащите партии няма да намери път към сърцето му - с пари, изнудване, прелъстяване и какво ли не още.
    Случая е подобен на историята с избора на народното събрание - ние си го избираме и след това всички сме много недоволни от него, рейтинга му е отрицателен, като че ли някой друг ни го е натресъл, а всъщност то е достатъчно представителна извадка от нас самите, такива каквито сме.
    В този смисъл, ще е необходимо някакво време, толкова колкото ще бъде достатъчно, ние самите да се променим, в статистически значителна бройка, та белким тогава си изберем и статистически значим брой свестни народни представители, тъй като не се съмнявам, че и днес има такива, прпосто броя им е незабележим.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  31. 31 Профил на Kiril
    Kiril
    Рейтинг: 3291 Неутрално

    До коментар [#29] от "tsvetko_51":

    "Случая е подобен на историята с избора на народното събрание - ние си го избираме и след това всички сме много недоволни от него, рейтинга му е отрицателен, като че ли някой друг ни го е натресъл, а всъщност то е достатъчно представителна извадка от нас самите, такива каквито сме."

    +++

    Ще направя същият аргумент по аналогия:

    Днес имаше новина за кафе фалшификат. Фирмата е глобена 6% от оборота (към 2млн). Това значи, че хиляди си купуват фалшиво кафе. А колко от тях четат фалшиви новини или пък вярват фалшиви изказвания от телевизора?

    https://imdb.com/title/tt1279083/ + http://socrates.else.is/ + https://chitanka.info/books/category/filosofia + https://tutanota.com




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK