Елегия за софийските кина

Разрушаването на кино "Сердика", което беше до паметника на Левски

© Надежда Чипева, Капитал

Разрушаването на кино "Сердика", което беше до паметника на Левски



С изчезването на киносалоните, които няма как да не помним, защото сме гледали там филми още като деца, си отива и някаква част от живота ни: сякаш избледнява негативът на нашите спомени. Като че ли не сме същите. Няма го онова "пространство на мечтите", което нито телевизията, нито компютрите са в състояние да запълнят. Полумракът на киното още от зората на ХХ в. се е превърнал в неотменима част от човешките блянове, станал е част от културата. Той ни потапя в друг свят, където заживяваме въображаемо – зрително, а и умозрително – чрез въображението на другите, докато светването на лампите брутално не ни върне в действителността.


Затова старите кина са важна част от паметта на града, от онова, което доста функционално днес се определя като "градска среда"; а истината е, че в тези "места на паметта" човек има шанса да се върне в детството си. Да извърти лентата на спомена чрез някои от любимите си филми; или да добави нови, вмествайки ги в същата памет. С изчезването или разрушаването на градските кина, които на много места в Европа се наричат "независими", биваме лишени от това си право; липсата е реална, почти осезаема. Усещам я тези дни не само аз. За нея заговориха мнозина.


Виждам как хора от различни поколения спират по трамвайната линия на "Алабин" с поглед вперен в полуразрушената козирка на кино "Европа палас" (известно в социалистическото си битие като "Димитър Благоев"). Скоро там ще има голяма бакалия или супермаркет, наречете го както искате. Но няма да е "пространство за мечти", а място за покупки. Такива места в София има предостатъчно. Старите кина обаче се броят на пръсти. Сещам се само за три: "Одеон", "Домът на киното" и кино "Влайкова". Оцелели ли са други, извън мултиплексите? Едва ли.




А мултиплексите в моловете не са "зали за мечти", те също са места на потребление, където филмите вървят заедно с пуканките и газираните напитки. Дори екраните са по-различни, обсъждал съм това с кинооператори и режисьори. Някак не са пригодени за авторско кино. И атмосферата е по-различна. Да сте гледали там документално кино? Има изключения, но се броят на пръсти.


Вчера обикалях софийските улици в опит да си спомня колко кина имаше някога в столицата. Изброих на ум над трийсетина, които продължават да живеят в спомените ни. Тръгнах по "Раковски", сещайки се, че някога и читалище "Славянска беседа" е било кино. Както и Театърът на Армията, все наричан от баба и дядо кино "Роял". Ала да не се връщаме чак толкова назад във времето. Стигам площад "Славейков", днес в разкопки, където някогашното кино "Славейков", макар и под друга форма, е донякъде съхранено чрез прожекциите в днешния Френски културен институт. Ала на отсрещния тротоар двата салона на кино "Култура" отдавна ги няма. Особена носталгия ме изпълва при мисълта за първия салон откъм площада, чието подземие е все някаква продавалница. Спомням си, че с едно билетче там гледахме с часове анимационни филми – поредицата на "Уолт Дисни" за "Мики Маус", "Ну, погоди" или "Болек и Лолек" – от началото до края и от края към началото; лампите светват, угасват и така – колкото издържиш. Случвало ми се е с приятели да откараме половин ден. Днес има анимационни канали по телевизията, но, повярвайте ми, изобщо не е същото.


В преустройваното днес "Европа палас" ("Благоев") почти всяка седмица имаше премиера на български филми. В отсрещната "Москва", сега някакъв базар, който така и не съм посетил, освен задължителните порции съветско кино, даваха и не малко западни филми. Съседното "Рекс" (в соца – "Млада гвардия") днес е книжен център "Гринуич", а някогашното кино "Витоша" е приютило книжарницата на "Сиела".


Признавам, че кината, превърнали се в книжарници, по-малко тревожат спомените ми. Ала не е така с някогашното кино "Цанко Церковски", всъщност кино "Модерен театър", едно от най-старите кина на Балканите (отваря врати на 4 януари 1908 г.).


Модерен театър, 2012 г.

© Надежда Чипева, Капитал

Модерен театър, 2012 г.


Днес тази великолепна неокласическа червена сграда на бул. "Мария Луиза" се руши пред очите ни. Няма дори паметна плоча, която да отбележи, че тук през 1915 г. е показана първата българска лента – "Българан е галант" на Васил Гендов. Филмът не е запазен, а ето че и киното – емблематична сграда за София, преустроена от италианеца Карло Вакаро с помощта на българския архитект Димитър Начев, е на път да изчезне. Или просто да се превърне в незнайно какво. Тъжна гледка е този "Дом на мечтите".


Негодуващи граждани са закачили язвителни кино-афиши, отправящи стрели към Министерството на културата, някой е залепил и копие от Закона за опазване на културното наследство. Ала кой да види. Ентусиасти от киносредите продължават да настояват, че изходът е само един: да се промени статутът на тази паметна сграда – от паметник с местно на паметник с национално значение. И тогава има шанс собствениците да я преотстъпят (срещу наем) или продадат (примерно на Столична община), за да се превърне тя отново в автентичен Дом на киното – с два киносалона, музейна експозиция, арт кафенета, пространства за уъркшопи.


Нали така оцеляват историческите киносалони в Европа. Посетете виенско кино "Адмирал", където е обичал да гледа филми Артур Шницлер и ще се озовете в атмосферата от 1900 г. – с прекрасните стари киноафиши с автографи на Роми Шнайдер; там можете да поседнете на плюшените столове, да изпиете чаша чай или червено вино в очакване на прожекцията. Същото е с парижките кина в "Латинския квартал" – можете да пиете кафе в предверието, докато разглеждате безброй книги от историята на киното (понякога с автографи), да гледате любим филм в присъствието на кинознаменитост. Така бе спасено кино "Абес", където Абел Ганс през 1928 г. прави премиера на шедьовъра си "Наполеон". Спомням си в как в началото на нашия век тръгна истинска битка за оцеляването на "независимите кина" в Париж (извън мултиплексите). Всяка вечер зрителите имаха шанса да гледат някой филм в присъствието на известно име. Бил съм на прожекции заедно с режисьора Бертран Таверние или писателя-нобелист Клод Симон. И независимите парижки кина оцеляха.


Нима е невъзможно това да се случи в София? Нали българската столица бе обявена от ЮНЕСКО за творчески град на киното в периода 2017-2027 г.? И то тъкмо на 13 януари 2015 г., когато се навършиха сто години от прожекцията на "Българан е галант". Отвоюването на кино "Модерен театър" ще е важна стъпка в тази насока. Няма да е лесно, но не е невъзможно, ако към усилията на ентусиастите се включи и Столична община. Защо прецедентът с музея на Яворов да не се повтори и спрямо "Модерен театър"? Каузата е важна, значима, наистина си струва столицата да разполага с такова автентично кинопространство. Струва си.


Текстът е от портала "Култура"

Коментари (54)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    Какво предлагат старите кина...освен някоя сграда шедьовър. Не са малка книжарничка, че да могат да оцеляват. Можеше да бъдат примерно читалища, но за това се иска революция в образованието.

  2. 2 Профил на Kiril
    Kiril
    Рейтинг: 149 Неутрално

    Капиталът е власт.

    Простият човек няма отговорност.

    Простият човек е неотговорен капиталист.

    https://imdb.com/title/tt1279083/ + http://socrates.else.is/ + https://chitanka.info/books/category/filosofia + https://tutanota.com
  3. 3 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Изключително тъпа статия. Очевидно има евросинема, Г8, Люмиер, кино Култура от скоро, (е не е там, където беше) кино Влакйова, където човек може да иде и да види някой некомерсиален филм (европейски или американски), който да се нарече киноизкуство. Тези кина са точно толкова на брой, колкото е и потреблението на този тип преживяване. Очевидно комерсиалната киноиндустрия, пълна с екшън и ефекти и филми по комикси си е индустрия и изисква и индустриално.разпространение.

  4. 4 Профил на M
    M
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Няма интерес, западнаха всичките. Екранът е малък, залите са малки, звукът е кофти, вентилацията е зле, няма добър наклон и видимост, главите на предните пречат, особено ако съм дете, няма избор на часове за прожекция, защото в две зали няма как да подредиш 20 филма адекватно....нещо чудно ли има, че западнаха. Сравнение не може да става с комфорта на новите кина.
    Смисълът и посланието на филмите е друг въпрос, там за съжаление нещата наистина смятам, че се влошиха доста.

  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    Наистина би било чудесно Модерен театър да се превърне в кино и да добави малко културен пласт към бул. Мария Луиза, който в последните години има съвсем западнал вид.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  6. 6 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2731 Неутрално

    Помня преди 50г. как едно лелче от махлата коментираше:
    -Необходимо ли е, лельо Кунче?
    -Обходимо е, обходимо...

    За съжаление кино салоните морално са остарели. Имат малка посещаемост и големи разходи. През 50-те в щатите има бум на автокина, успоредно с тях бум на кабриолети с удобна задна седалка и още по-успоредно-увеличаване на раждаемостта. Спомнете си като водеща технология колко години просъществува видеото. Бих се съгласил, че това са сгради с архитектурна ценност, които можем да ползваме за друго, но с конкуренти като ТВ и интернет киното губи убедително.

  7. 7 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 652 Неутрално

    "Да сте гледали там документално кино? ..."
    Ъъъъ......кинопрегледите с постиженията на компартията ли визирате като документално кино, щото преди 10-ти ноември такова не се прожектираше

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  8. 8 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Поредната статия тип "Колко хубаво беше преди, а сега е толкова лошо"...

    За сведение на Тони Николов - така, както той няма спомен за седенките на по селата, така сегашните 20г - 30 г. нямат спомен за едновремешните киносалони.

    Вероятно когато те стигнат неговите години, ще мърморят срещу амазон и нетфликс, които са убили кината в моловете.

  9. 9 Профил на imar
    imar
    Рейтинг: 220 Неутрално

    Какъв е този смешен плач? Къде бяхте през цялото това време, а чак сега, изведнъж сте се затръшкали, че киносалоните не изпълнявали "възвишената" си дейност. По-добре добре да има Лидл в помещението и то да се стопанисва, отколкото да се руши в продължение на десетилетия.

  10. 10 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    Проблемът всъщност е друг. Днес в центъра на София май няма нито един мултиплекс. Налага се да се ходи до моловете, а това не е удобно за всички най вече за хората от Центъра и за тези, който са делеч от моловете. Старите кина са част от младостта ни, но и те си отидоха, както си отиде младостта ни. Остават спомените ....

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  11. 11 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3291 Неутрално

    Нищо. Сега има молове. И кина в моловете. Може и пуканки да си купиш. И да рупаш до насита за радост на съседите по място. Нали сме модерни.

    Мърфи е оптимист!
  12. 12 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 968 Неутрално

    Проблемът с киносалоните е същия както с преждевременно затваряне на блокове АЕЦ и ТЕЦ. По този начин се отваря път на моловете и нови централи и да се завъртят и поизперат финикийските знаци изнесени в зората на дворцовия преврат!

  13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    Обичайно добър текст на автора, но темата и тезата, не могат много да ме спечелят.
    Ако говорим за това, което се прожектираше и гледаше тогава, извън единиците добри наши филми и малкото на брой, но подбирани хубави чужди филми (които впрочем и тогава и сега не се появяват закономерно а по някаква случайна зависимост), не виждам нещо което да предизвиква чак такава носталгия.
    Да, цените бяха смешни, ние бяхме млади и като нямаше къде и нямаше с какво (парички де) да заведеш момичето си, отиваш на кино и кой знае, можеше да ти излезе късмета с момичето, а и с филма. И да не забравяме, че всичките тогавашни разходи пак ние сме ги плащали, защото с евтини билети салони не се издържат. При това солидарно са плащани и от хората по селата и малките градове, които не са имали достъп до това изкуство.
    А днес, когато останалите и все още съществуващи салони са толкова празни, че в някои случаи човек се чувства неудобно, като вижда че маса хора работят, та двама-трима да гледат, и когато българската кинопродукция е с такова отсъстващо качество, нещата съвсем излизат от контрол. Не мога да си представя колко зрители щяха в продължение на поне една седмица, като беше тогава при 4-5 прожекции на ден, ще посетят бивщия Д.Благоев, за да гледат примерно рекламирания и награждаван наш филм Ага и за чия сметка щеше да бъде това. Ами краткия отговор е, за сметка на винаги оскъдните средства за култура и разбира се за сметка на данъкоплатците. Май като всяка носталгия и тази излиза доста скъпо, затова е по-добре да редуцираме депресивните настроения и.. да свършим и някаква работа.

  14. 14 Профил на Ivan Prodanov
    Ivan Prodanov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#8] от "peaspiring":

    Май не вдяна нищо от статията а?
    Ама то си е нормално за хора, като вас.
    Рупай чипса и бъди щастлив.

    Иван Костов е за съд!
  15. 15 Профил на Dwight Schrute
    Dwight Schrute
    Рейтинг: 22 Неутрално

    Поредния нафталинен драскач, който ни претопля спомени от соца в блудкав сантиментален сос. Вуйче, кажи си направо, че най-якото на 80-те беше, че не те болеше гърба.

    Тези всичките кина, по които роним сълзи бяха най-обикновен аутлет на пропагандната машина. Извънредно рядко се промъкваше нещо смислено през чугунената цедка на цензурата като реално имаше нездравословен глад за качествено кино. Нещо не го чувам да споменава, че хората спяха пред НДК веднъж годишно, за да си купят билети за нещо дето става за гледане. Ами тези Софийски жилищни сгради, в които имаше частни киносалони - там ли живееха най-големите глупаци, че не се тъпчеха по салоните да гледат "гаварит масква"?

    Друго, което убягва на глупака втренчил се в пъпа си е, че последните 15 години се случи (не)малка революция във формата на киното. 120 минути се оказаха твърде тясно пано, за да се нарисува епичен шедьовър с множество сюжетни линии и дълбочина на персонажите, което роди фантастични продукции като Deadwood, The Office, Parks and Rec, Westworld, The Wire, Rome, Carnivale, The Sopranos, True Detective, Fargo, Game of Thrones, Breaking Bad, Firefly .... ту нейм а фю. Та в кое кино да ги гледам тези, чиче?

    А пък технологиите пък са го подминали тоя пич като бърз влак малка гара. В момента на цената на телевизор във висок клас можеш безгрижно да си оборудваш домашно кино с 4 метра диагонал на екрана (4K) и многоканален звук (Dolby Atmos). От 10+ години не съм стъпвал в кино и хич не ми лиспват кашлящите миризливци наоколо, загубата на време да пътувам до някъде си, в някакъв си час, за да гледам нещо, което някой е преценил вместо мене, че искам да гледам.

  16. 16 Профил на Niraah
    Niraah
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Тъжна, но безмислена статия. Защото гражданските инициативи около съхранението на старите кина са също толкова умряли, както самите кина. Позицията на кино гилдията вяла и без грам креативност; слаби закони за опазване на наследството и за меценатството, което евентуално да развърже кесиите на богатите за инвестиции в културата.

  17. 17 Профил на sw51
    sw51
    Рейтинг: 259 Неутрално

    всяко нещо с времето си.. едно време и децата играеха на двора и по дърветата, а не на смартфона/компютъра.. така е. В капиталистическа реалност, нещо което не се търси, съответно не носи дивидент, умира..

  18. 18 Профил на Dwight Schrute
    Dwight Schrute
    Рейтинг: 22 Неутрално

    всяко нещо с времето си.. едно време и децата играеха на двора и по дърветата, а не на смартфона/компютъра.. така е. В капиталистическа реалност, нещо което не се търси, съответно не носи дивидент, умира..
    —цитат от коментар 17 на sw51


    мхм...щото в социалистическата реалност се търсеше само продукцията на мосфильм

  19. 19 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    Киното в стария формат у нас отшумя най-вече заради няколко причини: появата на видеомагнетофоните през осемдесетте години на миналия век и появата на видеотеките с видео касети под наем с предлагани западни заглавия ( с отвратителен дублаж и качество), които се гледаха в захлас от населението, претръпнало от съветски и български филми с комунистически сценарии, сетне появата на двд формата и двд устройствата и появата на хубавите телевизори с големи екрани и дистанционно управление, пуснати в свободна продажба през деветдесетте, макар и много скъпи, сетне навлизането на компютрите и "дивекс" формата, който създаде възможност за домашен запис върху компакт диск и създаване на домашна колекция, почти безплатна. А с появата на устройствата , четящи дивекс-формата и сд-записвачките по-късно , с появата на екраните от 32 инча и хубавите компютърни колони, с появата на двд записвачките и масовото навлизане на кабелния интернет, безплатното теглене на стотици, днес буквално хиляди филми във всеки дом, превърна гледането в домашно забавление, особено с масовизацията на торентите. С новите блу рей формати, народното мкв, скъпото 4к, с появата на 52 инчови екрани по за 1500 лв и аудио системите с безупречен многоканален звук, всеки панелен хол се превръща в кино с два фотьойла, още повече че има над десетина хиляди филма с български субтитри. Друг е въпросът, че пиратството на пракитка затри интереса към голямото кино. Но за какво ти е да дадеш 10 лв. за зала, в която до теб простак набива пуканки и миризмата влиза в носа ти, пие кока кола и се оригва, а звукът буквално ти пука тъпанчето? За какво ти е да влизаш в кино Влайкова , да седнеш на старите столове, а горе осемдесетгодишния кинооператор да ти пуска филм от ... двд? Единствено кинофестът в НДК продължава традицията да се види добро кино, макар и на солени цени. Но пък почти всички изгледаха предложенията за Оскарите вкъщи, а "Зелената книга" излезе в отлично качество в пиратските сайтове седмица преди премиерата в Европа. Натрупаните колекции вече, с излизането на твърдите дискове от 2 терабайта, дават възможност на всеки да си направи колукция от седем-осем хиляди заглавия , сотличен звук, с превод, с избор на теми, а стоте телевизии с превод допълнително продължават масовото записване "на цифра" с качество.
    Не без значение за предпочитанието към гледането на филми вкъщи е и заради телевизионните реклами, които буквално убиват желанието да гледаш телевизия. Съвсем друго е да си пуснеш предпочитан филм от колекцията си, да си го гледаш в момент, когато си искаш, най-сетне и да коментираш във фейсбук с познатите си новите номинации.
    Друг феномен, който задържа хората вкъщи, е масовото показване на мачове и спортни състезания с прекрасен образ на голям телевизор. Мъжете масово се залостват във вторник и сряда, в събота и неделя, гледат по четири мача на ден понякога, други гледат предавания за риболов, жените гледат сериали и чалга, а децата денонощно гледат анимация. През останалото време всички чатят във фейсбук. Трети "живеят като западняци" в заведенията на превърнатия в селско стъргало бул.Витоша.

    Дедо Крум
  20. 20 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3222 Неутрално

    При Кината има почти монопол и цените са ужасно високи.
    Семейство с две деца и пуканки за децата 60-70 лв..


    До коментар [#19] от "Дедо Крум":

    "Друг феномен, който задържа хората вкъщи, е масовото показване на мачове и спортни състезания с прекрасен образ на голям телевизор. Мъжете масово се залостват във вторник и сряда, в събота и неделя, гледат по четири мача на ден понякога, други гледат предавания за риболов, жените гледат сериали и чалга, а децата денонощно гледат анимация. "

    ----------
    Хората обедняха, това е най-евтиния вариант за забавление.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  22. 22 Профил на Мерудия
    Мерудия
    Рейтинг: 281 Гневно

    Хора, наистина ли не искаме да запазим първото кино в София? Сграда с прекрасна архитектура и история, на която може да й се даде живот ! Общината е с рекорден бюджет, въпрос на желание( а не на възможности- защото ги ИМА) е Модерен театър да стане мултифункционален културен център с музейна част, ателиета за деца, книжарница, кафе и т.н. Само за ремонт на банята в Овча купел ще отидат 29 млн.лева, и то- за да стане научен център??!!!

  23. 23 Профил на donaddt
    donaddt
    Рейтинг: 16 Неутрално

    До коментар [#10] от "vxa15365434":

    Моловете обикновено са близо до метрото, така че не отнема много време на вивеещ в центъра да ги посети.

  24. 24 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#14] от "Ivan Prodanov":

    Ванка, ако изкаш, изкарай няколко милиона за Модерен Театър. И след това поне още по един милион на година, за да може Тони Николов да си спомня младостта, когато е гледал документално кино. Ти гледал ли си документално кино на кино?

    Мултиплексите ще отидат в историята, така както единичните кина. В Щатите моловете фалират, защото хората пазаруват онлайн и стриймват през Нетфликс, Амазон и Хулу.

  25. 25 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Е какво , да държим някакви западащи кина, защото някой си имал детски спомени от тях? Примерно грозното кино "Сердика", което западна под логиката на пазара и смърдеше на урина, трябваше да остане вместо новия хотел, който се строи сега ли?

    И изобщо какво се предлага? Ако имате пари, купете си киното и си го дръжте и разработвайте (на загуба вероятно). Ако не, не съдете собствениците, че го продават.

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  26. 26 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Киното е неповторимо преживяване и дава различни усещания- както и книгите, телевизията, игрите и прочие. Същото е и с масовите и "алтернативните: кина- всяко си има предимствата. Изключително приятни моменти съм имала и в Евросинема, и в Дома на културата, и във Влайкова, атмосферата е прекрасна и програмата е стойностна и качествена. Нормално е този тип кина да са по-малко, предвид интелектуалното ниво на масата, но не смятам, че някога ще изчезнат, поне не в най-големите градове.

  27. 27 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    Хората гледат кино по друг начин сега, не ходят в киносалоните защото имат и други възможности. Да не говорим, че другите забавления конкурират гледането на филми.

    Старите кина са обречени, не е само в БГ тази тенденция. Съхранените киносалони имат куп други функции: галерии, кафенета, ресторанти, книжарници...

    Чист киносалон не е възможно да се самоиздържа. Това не е по вина единствено на комерсиализацията. Трябва да се търсят хибридни форми на мястото на кината, иначе няма да стане.

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1191 Разстроено

    До коментар [#4] от "M":

    +++! Последния ред обяснява всичко.
    Публиката за стойностни филми оредя значително. Да не говоря и за това, че с музиката, театъра и изобразителното изкуство се случва същото. Че за да отидеш да видиш нещо наистина стойностно, трябва първо да се окъпеш и облечеш... Ако вообще това те интересува.
    Чалга културата определя интереса днес. Там отиват парите. Киното, дори с нов удобен салон, ако не прожектира нещо пълно с кръв и сперма, запада.

  30. 30 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Изключително тъпа статия. Очевидно има евросинема, Г8, Люмиер, кино Култура от скоро, (е не е там, където беше) кино Влакйова, където човек може да иде и да види някой некомерсиален филм (европейски или американски), който да се нарече киноизкуство. Тези кина са точно толкова на брой, колкото е и потреблението на този тип преживяване. Очевидно комерсиалната киноиндустрия, пълна с екшън и ефекти и филми по комикси си е индустрия и изисква и индустриално.разпространение.
    —цитат от коментар 3 на uq


    това. да не говорим, че последните години все по-голям процент от европейското "висше кино" е на чисто държавна издръжка и качеството е чисто соц.

    едно време имаше филми като ране, обслужвал съм краля на англия, контрол (унгарския), таксидермия и какво ли не. красиви, интелигентни филми, които те пренасят в друг свят и философско настроение.

    сега отиваш на 'европейско кино' и гледаш или как ирански диджей имигрират до швейцарско или как 12-годишно момче иска да си смени пола. предвид, че аудиторията на горе-споменатите филми беше съставена от интелигентни хора, 90% от нас не се кефят да плащат за шибана индоктринация два пъти - 1 път за билета, 1 път от данъците (които са кражба!!!!)

  31. 31 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Ако била започнат да продават картонено сирене и мляко от гипс, ще фалират и те. Напълно нормално е.

  32. 32 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Поредната глупост на Тони НИколов, достойна само за Портал "Култура". Ама нали и той е човек, трябва да изкарва прехраната си.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  34. 34 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1695 Неутрално

    Аз също си спомням с добро чувство атмосферата на старите кина, когато да идеш на добър филм си беше преживяване. Студийното Левски, а и Сердика, когато беше най-модерното в София. Сега предпочитам да гледам в къщи, където не ми съфбат кола на ухото и никой не мляска пуканки.

    Може и наустина старите кина да не отговарят технически на новите изисквания и да не могат да се издържат сами, но действително първото кино на Мария Луиза трябва да остане и да стане нещо като музей о място.

    Историята не е само траките и манастирите, ценностите трябва да се запазват именно за да не ги пресъздаваме след 50гтина години като бутафория.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  35. 35 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 847 Неутрално

    Написал човек истината: #15 Dwight Schrute. Дай ся да го мъчим с минусчета. Кухи лейки, бол... Комплименти Дуайт! А това инвазивно деде, че и Др (по богословие), от що ли не разбира, то не бяха павета, не бе макадам... Киносалоните умряха , НЕ КИНОТО!!!

    roo
  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  37. 37 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2163 Неутрално

    Добре е да се запазят няколко автентични стари кина дори като музеи на киното където да могат да се прожектират и гледат филми както навремето. А иначе по времето на социализъма имаше и хубави филми и едва ли някой би висял на опашка за билети за тъпи пропагандни филми освен ако не ги водеха под строй като войниците.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  38. 38 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Качеството на управление е функция на качеството на населението.

    Българинът е предимно прагамтик-битовист. Ако нещо не го касае пряко има малка вероятност да се задвижи. Донякъде това му качество е наследен рефлекс от Османското владичество, а в по-ново време затвърдено от комунистическото управление, което е (пре)възпитало една значителна част от обществото, която все още не е напуснала този свят. Последната пък е предала 'мъдростите' и ценностите си за живота на следващото поколение, което в по-голяма или по-малка степен разсъждава като родителите си.

    Ако добавим към това и значителният брой на новозаселилите се 'софиянци', които не се чувстват свързани с града, неговата история и култура, въпросът за кината става (за съжаление) още по-маловажен.

    И накрая, но не последно място, с напредването на технологиите, хората търсят забавление. В старите кина можеш просто да гледаш филма, докато в модерните кина има повече възможности за забавление както в киносалона, така и около него.

  39. 39 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    До коментар [#1] от "''zms15783''":


    До коментар [#3] от "uq":


    Дебили, като вас двамцата, не могат дори да разберат за какво иде рече, нали?!!!Не до пари и до пуканки, бе - олигофрени!До усещане е, до запазване на културни паметници, до естетика!!!И примери с Париж са дадени, ама вие пак си знаете вашето - ама как да обясниш на простаците!?
    По вашата логика, защо изобщо трябва да се опазват старите сгради - да се рушат и на тяхно място да се бетонира и остъклява, а?!
    Обзалагам се, че дори не сте прочели една книга - двамата общо!Тъпаци - дано измрете!

  40. 40 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    Кината навремето си съответстваха на тогавашната атмосфера - нямаше интернет, нямаше молове, една телевизия, от сутрин до вечер пропаганда на социалистическия напредък и т.н. Скучна и бедничка атмосфера. Същевременно хората бяха далеч по истински от сега. И отношенията също. Та киното беше една възможност да са излезе па макар и за 2 ч. от тази среда. Особено популярна бяха американските и югославските филми. Да не говорим, че доста от филмите бяха забранени до 12 или 16 г. Това още повече привличаше. Като правило за доста от американските и югославските филми билетите свършваха. И какво ние учениците по онова време правихме - ами влизахме гратис. Имаше едни кинопрегледи, и след тяхното 2-3 минути се пускаше осветлението, след което се гасеше и пускаха филма. Но лелката стои на вратата за закъснели посетители. А ние тумба от 10-15 в един момент влизаме на юруш - няма как да ни спре. В кино "Изток" пък влизахме през тоалетните, ама после сложиха железа и не ставаше тоя номер. Тогава и там на юруш. По време на филмите понякога имаше и смях и викове. Още помня как в "Одеон", т.е. киното до Попа прожектираха филми като се правеше симултантен превод. Филма е "Топ гън" с Том Круз. Тоя сваля някаква шефка. В един момент преводачката в киното превежда едно нейно изречение така - "Здравей загорели младежо", при което цялото кина избухна в смях. Ами ония филми, които като гледаш на първите редове и събираш гилзите:) ? Атмосферата тогава беше друга. Неразбираема за сегашните млади.

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  42. 42 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 2849 Неутрално

    От 10+ години не съм стъпвал в кино
    —цитат от коментар 15 на Dwight Schrute



    Личи ти по агресивната простотия. Недей да ходиш и занапред -- лошо миришеш.

  43. 43 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 2849 Неутрално

    Начи нервите ми скъсА тоа Тони с теа кина, елегии и носталгии. Алоооу, страната е друга, матрала е друг.

    А документално кино съм гледал за последно с марксист Желю. Там бяха и кака Мара, и милите хора, натоварени да ги наглеждат -- Велиславчето, офицер Смоленски.

    С една дума, с човека, който на тепсия поднесе България на мутрите.

  44. 44 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    Тони,май ни е минало времето.И аз с умиление си спомням как тарсихме билети за студийно кино и как се радвахме на всеки некомунистически несъветски филм.Бяхме млади ,хубави и жадни за култура.Но всяко нещо с времето си.Изхвърлихме видеокасетите ,изхвърлих една голяна колекция от ДВД-та,които си играх да свалям и записвам.Сега всичко е в мрежата.Сваляш и гледаш с перфектно качество.Вярно няма я магията накиното но филма си го гледаш.

  45. 45 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Същевременно хората бяха далеч по истински от сега. И отношенията също.
    —цитат от коментар 40 на krf54523578


    Това преди или след доносите до ДС?

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  46. 46 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Много хубава статия, за съжаление у нас не се разбира културната политика. Що се отнася до прогнозите, че Хулу и Нетфликс ще убият дори мултиплексите, да се проверят приходите на кино по света как растат и тогава да се правят такива прибързани заключения. Киното е магия, която няма да умре, колкото и непонятно да е това за простака.

  47. 47 Профил на u2h2
    u2h2
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Старите кина затвориха, защото бяха на загуба. Не може да се върви срещу пазара.

    ПП В бившето кино "Витоша" сега е книжарница "Хеликон", а не "Сиела". Странна грешка за Тони Николов.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  49. 49 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    [quote#45:"clint_eastwood"][/quote]

    Не всичко бе доноси, демократе.

  50. 50 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    добре де, тя статиата не е за тва, ама кви придимства вишдате да си гледъте нешто в къшти а не в кино? щото аз досега некъкви сириозни аргоменти не чухми.

  51. 51 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 825 Весело

    До коментар [#49] от "krf54523578":

    Абе странна работа - хем по-истински взаимоотношения, хем единственият начин да израснеш в живота са доноси за близките и колегите.

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  52. 52 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    До коментар [#49] от "krf54523578":Абе странна работа - хем по-истински взаимоотношения, хем единственият начин да израснеш в живота са доноси за близките и колегите.
    —цитат от коментар 51 на clint_eastwood


    Като те слушам се питам колко милиона бяха по затворите заради борба срещу комунизма ? Та се наложи след 10 ноември с лупа да се търсят. И кой ти е казал, че всеки трябва да израства ? Нима в САЩ всички са израстнали ? И кой ти каза, че само с доноси се израства ? Понякога тъпата антикомунистическа пропаганда е толкова тъпа, че те кара да се смееш. Да, имало е израстване с доноси, но живота е шарен. Не само доноси имаше. Имаше си работа и някои израстваха защото са кадърни. А на некадърници винаги някои пречи. Добра утеха за проваления заради некадърност живот.

  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK