Мълчаливо съгласие за съдбата на културното ни наследство

"Двойната къща" беше съборена. Тя е построена от арх. Георги Тодоров в центъра на София, чийто статут на паметник на културата е бил премахнат от бившия министър на културата Вежди Рашидов

© Юлия Лазарова

"Двойната къща" беше съборена. Тя е построена от арх. Георги Тодоров в центъра на София, чийто статут на паметник на културата е бил премахнат от бившия министър на културата Вежди Рашидов



Авторът проф. Тодор Кръстев е почетен член на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС) и почетен председател на ИКОМОС/България, експерт на ЮНЕСКО и ИКОМОС за Световното наследство. "Дневник" го потърси за мнение за законовите поправки, които облекчават строителството върху паметници на културата с "мълчаливо съгласие".


Оценявам законовата поправка, с която се облекчава строителството върху паметници на културата, като посегателство върху нашето културно наследство. За да го разберем, трябва да видим общата картина и нейната логика.


Според Закона за културно наследство Националният институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) е единственият специализиран държавен експертен орган за опазване на недвижимото културно наследство. Неговите функции са комплексни - например: да издирва, проучва и регистрира културни ценности; да изработва режими - граници и правила за опазване на ценностите; да санкционира всяко инвестиционно намерение свързано с тях; да поддържа и развива национален документален архив на ценностите; да изработва пилотни планове за опазване и управление на ценностите и др. Тези функции предполагат една мощна научноизследователска и експертна институция, с независим статут, достатъчен бюджет и полидисциплинарен щат. Действителността обаче е драстично различна.




От началото на 90-те години у нас
започна невиждана строителна експанзия
към историческите градски центрове


Там именно са разположени най-ценните паметници. Националният институт бе заринат от лавина преписки. Вероятно още тогава някъде някой е преценил, че тогавашният Национален институт за паметниците на културата (НИПК) със своята независима експертна дейност застрашава растящите инвестиционни апетити, следователно той трябва да бъде силно ограничен и обезсилен. На практика такава стратегия продължава да се прилага до днес, въпросната поправка е част от нея. Нека да проследим процеса.


Като начало старият НИПК от 2000 ерудирани специалисти, разпределени в пет филиала по цяла България, бе разбит – останаха около 60 експерти в София. Отнета бе всяка експертна самостоятелност на института – сега крайните решения за паметниците се вземат от министъра на културата, който може изцяло да пренебрегне становището на своя експертен орган и да взема чисто политически решения.


Институтът е систематично лишаван от бюджет и щат, адекватни на неговите функции. До днес архивът не е дигитализиран, следователно е трудно достъпен, което силно затруднява всяка децентрализация на дейности по опазване. От 2016 г. са отнети важни функции на института и прехвърлени на местни тричленки, които могат да вземат решения за съдбата на ценности от местно значение (преобладаващият брой на ценностите). Разбира се, тази практика е предварително обречена поради липсата на дигитализиран архив и на реален местен експертен капацитет. Сега, с последната поправка, ще бъде нанесен поредният удар върху института с определянето на едномесечен срок за негов отговор на всяко инвестиционно намерение и за "мълчаливо съгласие" в случай на закъснение. Логиката на поправката е напълно прозрачна: при посочените условия, в които е поставен, институтът очевидно няма да се справи с тези срокове. Резултатът ще бъде изцяло в полза на самите инвестиционни намерения.


Какви са последиците от този процес?


Лишен от адекватен бюджет и щат, институтът вече не може да изпълнява някои свои функции. Например, затрупан от преписки, той не е в състояние да се оправи с тях, камо ли да извършва изследователска дейност и да изработва режими – правила за опазване на ценностите. За строителния бизнес това е изгодно - когато няма правила, всичко е възможно, включително небостъргачи в историческите центрове. Свидетели сме на непоследователни, дори абсурдни решения за паметници.


Някои от решенията са чисто политически, например за изграждане на фалшиви крепости "до зъбер" (които впрочем отново устройват строителния бизнес, в стремежа му да усвоява европейски фондове). В същото време нараства негативизмът към самия институт (дори един министър на културата го нарече "бардак"), чуват се гласове за неговото закриване. Крайният резултат от всичко това са пораженията в нашето културно наследство, които виждаме през последните години.


Докъде ще стигне този процес?


Не изключвам възможността НИНКН наистина да бъде закрит или превърнат в търговска организация, което е едно и също (впрочем вече имаше такова законодателно предложение). В духа на тази логика един депутат, вносител на поправки в Закона за културното наследство, предложи всички паметници "да се съборят, да се изчистят и да се изградят наново" – тогава наистина не би имало нужда от институт, пазител на културното наследство. Няма да има какво да се опазва.


Не се задава никаква разумна идея за реформа в националната система за опазване на културното наследство и за мястото на НИНКН в нея. Не се виждат каквито и да било намерения за преосмисляне на държавната политика в тази област. Какво ни остава тогава? Може би да наблюдаваме с "мълчаливо съгласие" как си отива нашето културно наследство.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1776 Неутрално

    Културно- историческото ни наследство е част от нашата идентичност и унищожаването им е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ против Отечеството!?!!

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    Мълчат щото устите са им пълни и ръцете заети. Тука е така, като чуят за куртура и се фащат за .... .

  3. 3 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    В текста имаме няколко парадокса. Наличието в миналото на "2000 ерудирани специалисти" е 1. абсурд и 2. оксиморон. Изведнъж останали само 60 от тях, което е по-близо до нормалните възприятия. Но видите ли, те не можели да се справят с лавината от преписки, които засягат обекти обявени пак от тях самите за паметници. Следователно паметниците им идват прекалено много на испициалистите. Ако проф. Тодор Кръстев беше предложил поне да отпаднат многобройнте тайни квартири, шумкарски явки и родни къщи на терористи, да го разбереш. Ама не, зинал да усвоява бюджет.

  4. 4 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    Периода на Тиквоний I Банкянски и неговата свита от шутове ще се запомни с култови свинщини в областта на културното и природното богатство.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  5. 5 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2743 Неутрално

    Историческата ценност на мижави сгради е доста спорна, но няма методика за оспорване. Много от тези мизерни къщички са повод за срам, а не за гордост.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  6. 6 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 649 Неутрално

    "Двойната къща" беше съборена. Тя е построена от арх. Георги Тодоров в центъра на София, чийто статут на паметник на културата е бил премахнат от бившия министър на културата Вежди Рашидов"

    Мултако, в името на бъдещите поколения, чието културно наследство отне- бъди проклет!

  7. 7 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3730 Неутрално

    Историческата ценност на мижави сгради е доста спорна, но няма методика за оспорване. Много от тези мизерни къщички са повод за срам, а не за гордост.
    —цитат от коментар 5 на korc


    Има голям субективизъм в обявяването на подобни сгради със съмнителна архитектурна и историческа стойност за паметници на културата. Няма точен критерий и това поражда злоупотреба прекаляване с тази дейност, което затруднява бъдещи градоустройствени решения.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5838 Неутрално

    Държавата по поръчка на задкулисието унищожава историята си

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Огромното количество "паметници на културата" са обявени по времето на социализма и Людмила Живкова.Местните партийци са се надпреварвали да предлагат сгради,по които има някаква апликация или ажурен елемент,после са търсели лоби и получавали средства за възстановяване,огромната част от тези сгради са били отчуждени от комунистите и са се ползвали за държавни,общински и партийни (БКП и Комсомола) нужди.Върнати са на наследниците след 1990 г. в окаяно състояние.И сега заплашват същите тези ограбвани 45 години наследници,че ще им ипотекират сградите,ако не ги ремонтират.За това:
    1)Ревизия и отпадане от статут "паметници" със спорни качества.
    2)Отчуждаване по справедливи пазарни цени на истинските национални ценности,ремонт ,консервация и поддръжка от Държавата.
    Всичко останало е тормоз над собствениците на такива "паметници"!

  11. 11 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1865 Неутрално

    Може автора да има някакви основания, но не мога да не задам следния въпрос: "Защо след като преди института е имал 2000 експерта, вероятно с прилични заплати, състоянието на паметниците на културата и тогава беше плачевно?"
    Какво иска да ни каже професора, че когато трбва да се дава разрешение, едва от този моент натам някой тръгва да гледа, оценява и издава разрешение? Това е някакъв абсурд.
    Тези хиляди екперти би трябвало за всичките години които са работили, ако не друго, поне да са изготвили списък с готови оценки, който ако се хванат днешните 60 експерта, за няколко дни ще го вкарат в една екселска или най-обикновена таблица, разпределени по села, градове, области и райони в по-големите градове и когато някой иска да прави проекти свързани тези адреси/обекти, даже и да възникне някакъв спор, отива една малка комисийка и проблема се решава ако не за дни, то най-много за месец.
    Всичко друго е чиновническо бавене и дори бих казал рекет, та да прикапе някоя корупцийка и после не получилите дружно да викат Уууу.

  12. 12 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Копие от мой коментар преди четири дни:
    "Но какво да говорим с обезобразяването на центъра на София в момента? Нима Банов не се съгласява мълчаливо с просташкия сив затворнически вид на Графа и най-хубавите градинки в центъра? Нима той не би могъл да се възпротиви срещу ужасяващата грозотия, срещу триъгълните остриета, срещу разбиването на жълти плочки, срещу фалшивите градежи в Ларгото? Нима Банов и Рашид не помнят , че бяпха обещали възстановяването на тютюневите складове в Пловдив? Нима Банов не е чул за трите милиона , потрошени за едночасов кич през януари. Нима Рашид не знае за състоянието на десетки хиляди сгради и стотици храмове в малките градове и селата? Че само една разходка из подбалканските селища ще разкрие кошмарно занемаряване на сгради, строени в края на 19-ти и началото на 20-ти век, а за олюшените фасади и съсипаните стенописи на църквите дори и не ми се отваря дума. Но башибозукът Рашид гледа да се уреди с имоти, долна семка си остана. Щом и зад Рилския манастир в момента се изгражда гигантски мутренски комплекс на метри зад стената, работата е ясна. Нима Банов не знае за стоежите. Кой допусна това безобразие до свещеното място?
    В същото време обществото мълчаливо наблюдава пълното пренебрегване от страна на Министерството на културата към изобразителното изкуство. Тридесет години без нито една купена картина от държавните галерии! Тотално изтриване на цели поколения творци за паметта на българското изкуство. Докато в. Труд денонощно пишеше за Светлин Русев и Рашид ( вероятно последният е съсобственик на вестника) експозициите в провинциалните музеи не са променяни от десетилетия. Рашид и Банов , Фандъкова и Чобанов трябва да бъдат съдени за стореното, да им се конфискуват имуществата, да бъдат опозорени за вечни времена."

    Дедо Крум
  13. 13 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 233 Неутрално

    "Копие от мой коментар преди четири дни: Проблемът с опазването на паметниците на културата от десетилетия се влачи в една и съща посока - свиване като шагренова кожа. Да си припомним издевателствата на диктатора Живков, който с широки пръсти потроши невиждани средства, за да се изфука пред дипломатическия корпус, създавайки огромни площади и сгради в Смолян, Благоевград, Асеновград, НДК в София и т.н. ( заразното зло с гигантските партийни централи и просторни площади в Панагюрище, Троян, Враца, навсякъде), съсипвайки огромен брой стари сгради, ценно архитектурно наследство ( да припомним средата около мегаломанските тоталитарни паметници). Да оставим ненужното разточителство и съмнителния архитектурен тоталитарен вкус, грозен, ръбат, нефункционален, несъобразен с мащабите на тези китни някога градчета, единствено Мелник и Копривщица някак минаха между капките. На всичкото отгоре, разпределението в бюджета за мега-строежите отнемаше и минималните възможности за културен живот на жителите в панелните гета. Жк Люлин е най-типичният пример на комунистическото "разделяй и владей", сателитен панелен коптор с триста хиляди души население, по-голям от Смолян и Благоевград, взети заедно, без нито едно кино, театър, концертни зали, галерии, да не говорим за куклен театър, опера и пр. И това състояние продължава да се поддържа с "мълчаливо съгласие" от всички управници след диктатора. Друга отвратителна мода бе създаването на пешеходни "проходи", облицовани с каменна настилка, с изграждане на нови представителни блокове от двете страни, от Враца и Плевен, до Поморие и Бургас ( за Бургас пък да не говорим, какво се унищожи) , които съсипваха някогашната естествено развила се градска среда ( същото се случи и с бул. Витоша, кич и селска променада).
    Но най-големи поражения в облика на старите градски квартали, особено в София, бе нарочното оставяне на безценни сгради от началото на миналия век в пълно разрушаване, по чисто просташки идеологически причини - пример за буржоазен начин на живеене. Дкяни оставаха с десетилетия затворени с ръждясващи ламаринени решетки пред витрините, фасади се олющваха , балкони падаха, знаете, по Цар Симеон, Братя Миладинови, Пиротска, Екзарх Йосиф, Христо Ботев, чак до Константин Величков... И днес половината сгради в София са с изпопадала мазилка откъм дворовете, а състоянието на покривите е ужасяващо. Второто издевателство, без надзора на държавата бе дупченето и изтърбушването на сградите в центъра при смяната на наемателите на магазините. Трагедията на Алабин ( и там сградата бе точно паметник на културата) и досега остави зееща рана. За Фандъкова, за Рашид и Банов няма да стигне дебел том. Тримата трябва да лежат с по тристагодишни присъди."

    Дедо Крум
  14. 14 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 702 Неутрално

    Как беше... "гарантирано от ГЕРБ"?

    Мда.

    По-некадърно, алчно и корумпирано управление не съм виждал.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8152 Неутрално

    Той вече е търговска организация. А по-неадекватен министър на културата, не сме имали.

  17. 17 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1929 Неутрално

    Не знам този човек дали някога е влизал в това миришещо на нафталин, останало от комунизма учреждение наречено НИНКН!? Няма по вредна и безсмислена институция от него. Въпросът с културното наследство е много прост. Ако като общество смятаме една къща за ценна бъркаме се и заплащамена собственика й, това което би спечелил ако застрои земята си и после й се радваме.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK