Тол системата – нужна стъпка, но да внимаваме с тарифата

Тол системата – нужна стъпка, но да внимаваме с тарифата

© Юлия Лазарова



От 16 август тази година камионите над 3.5 тона и автобусите ще плащат за преминаването по магистралите тол такса. Тази седмица Министерството на регионалното развитие предложи проект за тарифа, който беше посрещнат с неодобрение от превозвачите. По този повод "Дневник" публикува анализа от Седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика на старшия изследовател Петър Ганев.


Въвеждането на тол системата в България очаквано предизвика вълна от коментари. Докато в началото на година се случи просто електронизацията на винетките за гражданите, макар и с фалстарт, сега предстои истинската реформа – отпадането на винетките за товарните автомобили и въвеждането на тол такса на изминат километър. Последното безспорно означава 1) осезаемо покачване в таксуването на товарните автомобили и 2) обръщане на пирамидата така, че голямата тежест да се носи от камионите, а не от колите.


Общата идея на новата система е пътната инфраструктура да се самоиздържа, тоест платените тол такси да покриват разходите по поддръжка и инвестициите в нови пътища. Проблемът е, че трудно може да се оцени колко са тези разходи – размерът им най-малкото би зависил от решението да се строи една или друга магистрала в даден момент. Затова и въпросът колко висока е новата тол такса е много труден за отговор. В опит да коментираме предложената тарифа, тук по-скоро ще гледаме нейната структура, ще я оценим през конкретни примери и ще търсим сравнението с подобни системи в Европа.




Откъде идват приходите сега?


Приходите от винетки през 2018 г. са 380 млн. лв. От тях 268 млн. лв. са приходите от леки коли, а останалите 112 млн. лв. са приходите от тежкотоварните автомобили. Или с други думи, от всички приходи от пътища в страната, 70% идват от колите и 30% - от камионите. Това съотношение показва, че в текущата система по-голямата тежест пада върху хората, а бизнесът, чийто камиони в най-голяма степен увреждат и настилката, всъщност плаща нищожна цена. Затова и беше ясно, че всяка нова система всъщност ще товари камионите, а не хората.


Тук следва да направим едно уточнение. Докато при гражданите големите приходи са от годишни винетки (206 млн. лв.), то при товарните автомобили картината е балансирана, като приходите идват основно от дневни винетки (38 млн. лв.), месечни винетки (33 млн. лв.) и годишни винетки (30 млн. лв.). Ако гледаме и броя винетки, то при камионите най-често срещани са дневните винетки (близо 1,7 млн. винетки), а от всички останали най-често срещаните са месечните винетки за товарни автомобили над 12 тона с висок стандарт за вредните газове (183 хил. винетки). Последните ще ги ползваме по-надолу за примерни сметки, именно защото са най-често срещаните.


Кои колко плаща при старата и новата система?


Тол таксата цели да обърне пирамидата на приходите – по-голямата тежест да се носи от камионите, а не от гражданите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. от тол системата и запазване на текущите приходи от винетките за леките автомобили, то съотношение би било следното: поне 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили. Обръщането на пирамидата е изцяло за сметка на увеличено облагане на камионите. За да видим каква е промяната, ще слезем на ниво конкретен пример.


Сравнение с дневната винетка


Да кажем, че днес един камион тръгне от София за Бургас. По текущата система този камион ще заплати 23 лв. дневна винетка. Напомняме, че това е и най-разпространената винетка при товарните автомобили. Ако се ползва някоя от по-дългосрочните винетки, то най-вероятно бизнесът си е направил сметката, че така би било по-евтино. С други думи към момента камионът от София до Бургас ще плати в най-лошия вариант тези 23 лв., а при по-дългосрочна винетка сумата на ден би била по-малка.


Какво би станало при новата тол система с този камион? Тук вече няма дневни, седмични и т.н. варианти. Важни са километрите. Между София и Бургас са около 360 км. по магистралата и всичките те ще влязат в тол системата. Самата тол такса ще зависи от големината на камиона и евро стандарта, като теоретично би варирала от 28 лв. (малък камион до 12 тона с висок евро стандарт) до цели 323 лв. Последното, разбира се, е много краен вариант – камион над 12 тона (4+ оси) с най-ниския възможен евро стандарт. Тези примери биха били много малко.
Един по-малък камион (до 12 тона), дори при най-лош евро стандарт би заплатил максимум 56 лв. или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) със евро стандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Тази проста сметка показва следното – предложената тол такса е силно зависима от стандарта и особено от големината на камиона. По-долу ще коментираме дали тази прогресивен скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи.


Сравнение с месечната винетка


Големият ефект пада и върху тези, които пътуват редовно, тоест ползват по-дългосрочни винетки. Вече споменахме, че най-разпространената винетка при камионите е месечната за 134 лв. за голям камион с по-висок стандарт. Ето тук идва голямата разлика – при новата система същият камион с тези пари може да пропътува веднъж София – Бургас (без връщане), а при старата – може да го прави цял месец без ограничение. Просто старата система не отчита честотата на пътувания и дава голям бонус на тези, които постоянно са в движение и трупат огромни километри.


Много ли е скъпо?


Всъщност това е най-важният въпрос. Идеята на реформата, а именно този, който ползва и руши, да плаща съразмерно и по-голямата част от тежестта да пада върху товарните автомобили, в общия случай е широко приета и звучи логично. Това няма как да се постигне без сериозно повишение на таксите за камионите, които в момента плащат символични суми. Къде обаче е балансът? Отговор на този въпрос можем да потърсим в сравнението с други страни и самата структура на тарифата.
От предложената тарифа ясно се вижда, че тол таксата за малките камиони (до 12 тона) е наистина ниска в сравнение с други примери в ЕС – това са въпросните около 10 стотинки на километър (реално от 8 до 15 стотинки в зависимост от евро стандарта), които са чувствително под таксата в Австрия (скъп пример) и с една идея под таксите в Полша (евтин пример). В нашия пример по-горе също се видя, че при камионите под 12 тона липса огромен скок спрямо сегашното положение – би имало такъв при голяма честота на пътуванията, но това е целият смисъл на новата система и така и трябва да бъде.


Тук обаче идва стъпката на оскъпяване при по-големите камиони – за тези над 12 тона (2-3 оси), таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Именно това стръмно поскъпване при по-големите камиони променя картината. Видяхме и при нашия пример, че голямата разлика идва точно в тези примери с по-големите камиони. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни – и там тежките плащат повече, но разликата не е чак в пъти. Съответно и сравнението ни при тежките камиони се променя – раздалечаваме се с евтиния пример Полша и в някои категории (с по-нисък евро стандарт) съвсем се доближаваме до скъпия пример Австрия.
Ясно е защо е приложен подобен подход. Първо, консултантът се е постарал да търси максимална прогресивност – с максимално наказание за тежките и тези, които замърсяват. На теория може би звучи добре, но на практика в Европа чак такава тежка прогресивност не се прилага. Второ, правителството гледа да удари чуждите транзитни камиони (тежки) и да облекчи местните, които се предполага, че често са по-леки – съответно се предлага минимална тарифа за камион до 12 тона и голям скок в цената за тези над 12 тона.


Това съждение обаче не е задължително винаги вярно – едва ли местните камиони за вътрешния пазар са всичките под 12 тона. Дори и така да беше, тол таксата за тези над 12 тона трябва някак да се вписва в общата рамка – да гоним силно завишена такса за тежките камиони спрямо други примери в Европа не е удачно. По-скоро и при тежките камиони трябва да се стремим да сме в долната част на класирането, което не означава съвсем да се откажем от прогресивността, но просто стъпката не трябва да е в пъти.


А какво става с автобусите?


Другата тема, разбира се, са автобусите, които също ще бъдат засегнати. При тях тарифата е най-ниска спрямо всички различни тарифи при камионите. Така обаче е и в други страни, в т.ч. има страни, които освобождават автобусите от тол такса. Като аргумент в тази посока често се използва т. нар. социална функция на автобусния превоз. Въпреки това нулевата такса за автобуси не изглежда добро решение. В крайна сметка рационализацията на системата цели всеки да плаща за използването на пътя – да, с голям фокус върху камионите, но не и без цена за автомобили или автобуси.


Предложението в момента е такова, че ако автобус тръгне от София за Бургас, то неговата тол такса да бъде в рамките на около 29 лв. Може да падне и на 18 лв., ако е с най-високия евро стандарт. С други думи цената за автобусите ще е от порядъка на средно 1 билет в направление – все едно данъчните да се качат в автобуса и да вземат билета на един пътник. Това най-вероятно също ще подлежи на много сериозен дебат. Лошото в случая е, че за разлика от камионите, където стоката пътува за магазин, който вече продава на крайните клиенти, при автобусите прехвърлянето на тежестта върху клиента става директно и съответно може да се правят опити за по-рязка от необходимата промяна в цената.


А общинските пътища?


Големият аргумент за цялостната реформа с тол таксите е, че така ще се рационализира системата и тези, които ползват пътя, ще плащат достатъчно за поддържането и строежа на нови пътища. Това обаче не е съвсем така. В страната има 40 хил. км. пътища. 20 хил. км. са републиканските пътища, от които половината ще бъдат обхванати от тол системата, но парите ще се ползват за цялата републиканска мрежа. Останалите 20 хил. км. обаче са общински пътища. За тях пари пак няма да има. Общинските пътища са т. нар. местна дейност, тоест за тях отговарят общините, но от тях приходи няма и реформата не ги хваща.


Както и при републиканската пътна мрежа, и при общинските пътища няма яснота колко всъщност са нужните средства. Различни оценки дават стойност около 200 млн. лв. на година, аако се съди от усвоените средства през предходни години. Новата тол система няма как да постигне напълно целта си без да намери решение и за общините. Един вариант е част от приходите да отиват за общинските пътища, оставяйки настрана автомагистралите например, но с правило за останалите приходи. Подобен дебат би следвало да се случи в края на годината с новия бюджет.


Някои изводи


Въвеждането на тол системата е реформа в правилната посока, тъй като цели да рационализира пътния сектор. Потенциално тази система може да отвори пътя и за частни проекти в пътното строителство, тъй като вече ще има яснота за приходите от всяка една отсечка и съответно и концесионирането ще е възможно. Предложената тарифа обаче, в търсене на над 1 млрд. лв. приходи, залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони. Правителството най-вероятно ще трябва да отстъпи от подобна прогресивност – правейки по-малко оскъпяването за тежките камиони, което би имало и сериозен ефект върху очакваните над 1 млрд. лв. приходи.
Големият въпрос безспорно е как ще се разходват тези средства. Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Именно тези бюджетни въпроси са ключови и по тях трябва да се предостави повече информация. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи.

Коментари (71)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    Тол системата или как партия ГЕРБ крадат парички.

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тиква загубена":

    Има много по-коректен и евтин начин за тарифиране. Да видят как е в Германия.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    Сравнително слаб и непрофесионален анализ. Изтъква се очевидното, липсва анализ на риска и на недостатъците. Идеята на тол системата на запад е не да се съберат едни пари, а да се ограничи шосейния транспорт за сметка на жп и речен/морски. При нас- слабо развити. Какво правим ако пътуващите транзит камиони решат ,че пътят през България се оскъпява в сравнение с алтернативни маршрути? И още доста незасегнати теми и въпроси в анализа.

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10597 Неутрално

    Дяволът винаги се крие в детайлите...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Любопитно

    До коментар [#3] от "zxp53317185":

    "Идеята на тол системата на запад е не да се съберат едни пари, а да се ограничи шосейния транспорт за сметка на жп и речен/морски. "
    Защо смяташ така?

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  6. 6 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#5] от "Darulio":

    Защото знам че е така, основно по екологични причини, има литература по темата. Има и доста добри анализи на немски, понеже в Германия течеше дълъг диспут каква точно система да се въведе (Германия до скоро нямаше никакви пътни такси). Има плюсове и минуси на тол системата. Например в Австрия още са с винетки. В България диспута се ограничи с " който руши ще плаща". Елементарен бойковизъм, без подробен SWOT анализ и най - вече адаптиран такъв за нашите условия. Провинциализъм на макс.

  7. 7 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тиква загубена":Има много по-коректен и евтин начин за тарифиране. Да видят как е в Германия.
    —цитат от коментар 2 на КМЕТ В СЯНКА


    В Германия има абсолютно същата тол-система за камионите - плащане на километър според пълното тегло и евростандарта.

    Знанието е сила, информацията - власт
  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    До коментар [#6] от "zxp53317185":

    Айде направи един такъв анализ и го представи на публиката, че да се възхити на гениалността ти.

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    Идеята на тол системата на запад е не да се съберат едни пари, а да се ограничи шосейния транспорт за сметка на жп и речен/морски.
    —цитат от коментар 3 на zxp53317185


    Тя идеята е ясна. Въпросът е дали идеята работи. :)

    Айде Германия има плавателни реки. Ама за една Франция и Испания, примерно, може ли да посочиш някакви данни в подкрепа, че идеята работи.

  10. 10 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#9] от "realguru":

    Точно затова казвам че всяка държава е със специфични условия и дадености. Но като цяло според мен транспортната инфраструктура в Германия е на по - добро ниво от френското и със сигурност от испанското.

  11. 11 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    Демагогия отвсякъде- пешеходецът, очакващ линейка, пожарна, пощенска доставка и т.н. каква "такса на километър" ще плаща ? И за какво всъщност е данъкът за леката кола, за какво безбожния акциз в/у горивата, ако не именно да се поддържа пътната инфраструктура?
    Овце, не ви стрижат- дерат ви !

  12. 12 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    [quote#7:"pag"][/quote]

    Там обаче има ПЪТИЩА!

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  13. 13 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#6] от "zxp53317185":

    Говориш за частен случай. Просто в Германия, както и у нас, към тол таксите се включва и "екологичен" компонент. Иначе по същество тол таксите не зависят от еврокатегорията на превозното средство, а функцията им е разходопокривна.
    В крайна сметка това, че една или друга държава е решила да прави политика чрез тол таксите, си е тяхна работа и не изменя основната им функция.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  14. 14 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#6] от "zxp53317185":Айде направи един такъв анализ и го представи на публиката, че да се възхити на гениалността ти.
    —цитат от коментар 8 на pag


    Аз лично не бих се захванал, но има добри професионалисти, естествено срещу заплащане. Вие склонен ли сте да платите, или предпочитате"безплатните" политически лозунги?

  15. 15 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#11] от "balgariez":

    Съвсем друга е функцията на акцизите. Адам Смит: „Мотив за използването на акцизите трябва да бъде само стремежът да се ограничи потреблението на вредни за здравето и морала и разточителни стоки и услуги".

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  16. 16 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#6] от "zxp53317185":Говориш за частен случай. Просто в Германия, както и у нас, към тол таксите се включва и "екологичен" компонент. Иначе по същество тол таксите не зависят от еврокатегорията на превозното средство, а функцията им е разходопокривна. В крайна сметка това, че една или друга държава е решила да прави политика чрез тол таксите, си е тяхна работа и не изменя основната им функция.
    —цитат от коментар 13 на Darulio


    Малко смесвате нещата, спорът в България е между винетна и тол система, а не между платена и безплатна пътна система. Тоест спорът е как да се събират такси, а не дали. А предимството на тол таксите е че можеш да таксуваш и екологично (обаче в Германия за разлика от Германия предоставяш и алтернатива).

  17. 17 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    Аз лично не бих се захванал, но има добри професионалисти, естествено срещу заплащане. Вие склонен ли сте да платите, или предпочитате"безплатните" политически лозунги?
    —цитат от коментар 14 на zxp53317185


    Тц, не съм склонен. Вие първи почнахте с безплатните идеи?

    "Идеята на тол системата на запад е не да се съберат едни пари, а да се ограничи шосейния транспорт за сметка на жп и речен/морски."

    И аз просто попитах "На теория това е така, но на практика дали работи"?

    Надявам се, разбирате че, на теория нещата могат да звучат добре. Но на практика да не работят баш както си мислим.

    Така, че освен идеята е добре да има и някаква реални и практически данни, за да покажат, че идеята работи точно както е замислена.

  18. 18 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#16] от "zxp53317185":

    * В Германия за разлика от България.

  19. 19 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    А бизнеса откъде ще вземе парите? Да не би да ги извади от джоба си? Всичко ще поскъпне.
    Иначе нямаше смисъл от тол такси. Винетки на границата вършеха същата работа

  20. 20 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2023 Весело

    Доколкото знам, от собствен опит, в някои европейски страни, не всички магистрали са платени, да не говорим за така наречените - "първокласни" пътища. А магистралите влизат и минават през градовете, особено големите, и са "безвинетни"!
    У нас, едва си "бръмнал" и се оперват табели, осведомяващи те, че ако си без винетка, си в "кюпа"!

  21. 21 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1077 Неутрално

    Тол системата или как партия ГЕРБ крадат парички.
    —цитат от коментар 1 на Тиква загубена


    Обикновен платен плювалник.

    Няма шики-мики.
  22. 22 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#17] от "realguru":

    Отговорът не беше към Вас.а Относно това дали действа. Според мен в частност в Германия определено дава добър резултат, доста товари се прекачват от камион на жп и речен и то там където е най - безболезнено и ефективно. Печелят железниците, печели речният транспорт, печели екологията, печелят хората (по - малко шум, замърсяване), пестят се дълги курсове с камиони и лоши работни условия за шофьорите. Доста умно измислено, а?

  23. 23 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#7] от "pag":

    Ами не е СЪВСЕМ същата. Не съм видял никъде пропусквателни пунктове за плащане.
    Не е хубаво да лъжете ГЕРБерастите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  24. 24 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#17] от "realguru":Отговорът не беше към Вас.а Относно това дали действа. Според мен в частност в Германия определено дава добър резултат, доста товари се прекачват от камион на жп и речен и то там където е най - безболезнено и ефективно. Печелят железниците, печели речният транспорт, печели екологията, печелят хората (по - малко шум, замърсяване), пестят се дълги курсове с камиони и лоши работни условия за шофьорите. Доста умно измислено, а?
    —цитат от коментар 22 на zxp53317185


    Ами не.
    ЖП транспорта не може да измести пътния. И е крайно неподходящ за малки държави като България. Има смисъл ако ще се прекарва нещо на огромни километри. В Европа такива огромни километри няма.

  25. 25 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1387 Весело

    [quote#14:"zxp53317185"][/quote]

    Опасявам се, че точно вашето постче е типичен пример за политически лозунг от типа "другари, дайте да дадем".

    Знанието е сила, информацията - власт
  26. 26 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1017 Неутрално

    До коментар [#7] от "pag":

    В Германия системата за формиране тол-такса е 3 копонентна- замърсяване, шум и инфраструктура. Първото е е класа на емисиите, втората е константна, третата е товароносимостта. Тези неща по тяхна система формират таксите им.

  27. 27 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1387 Весело

    До коментар [#7] от "pag":Ами не е СЪВСЕМ същата. Не съм видял никъде пропусквателни пунктове за плащане. Не е хубаво да лъжете ГЕРБерастите.
    —цитат от коментар 23 на КМЕТ В СЯНКА


    Милият той, не бил видял никъде пропусквателни пунктове, мухахаха.......
    А да си видял вътре в кабините на камионите едни малки пластмасови кутийки с едни транспондерчета вътре, викат им OBU?
    Вземи прочети малко, че се излагаш повече от обичайното............

    Знанието е сила, информацията - власт
  28. 28 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#24] от "Yavor Raychev":

    Идеята не е да го измества, а да го допълва и то там където е ефективно. Второ точно това написах, че всичко трябва да се адаптира за условията в България (тук никой не гледа екология, шум, ПТП, релеф итн.). Затова казвам, че анализът в статията е слаб и реално не описва никаква или неточна картина.

  29. 29 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#24] от "Yavor Raychev":Идеята не е да го измества, а да го допълва и то там където е ефективно. Второ точно това написах, че всичко трябва да се адаптира за условията в България (тук никой не гледа екология, шум, ПТП, релеф итн.). Затова казвам, че анализът в статията е слаб и реално не описва никаква или неточна картина.
    —цитат от коментар 28 на zxp53317185


    Кой знае колко и да го допълва не може.
    Просто се използва за различни неща.

  30. 30 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#16] от "zxp53317185":

    Нищо не смесвам. :Д

    До коментар [#22] от "zxp53317185":

    Не, изобщо не е измислено умно. Изборът по какъв начин да се осъществи един превоз трябва да е продиктуван от пазара (как клиентът ще получи най-бързо и евтино стоката си), не от мераците на чиновниците в Берлин, решили да пренасочват капитал от един участник на пазара (автомобилните превозвачи) към друг (железопътните или речните превозвачи). Сметката за тези "политики" накрая я плаща всеки потребител на транспортни услуги, а политиците само се бият в гърдите колко са полезни (hint: не са).

    Ако някой иска да провежда екополитики и да се плаща за замърсяване и съответно то да бъде ограничено, справедлива схема е (изминати километри) x (g/км COx замърсяване от превозното средство) x (цена на кг) = такса. И да се събира в началото на всяка година. Не да се смесват такси, данъци и екокомпоненти в един сложен тюрлюгювеч, който освен че не е справедлив, отваря огромни прозорци за корупционен натиск от един или друг бизнес за сметка на трети (в случая речен, жп и автомобилен).

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  31. 31 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#29] от "Yavor Raychev":

    Напротив, в Германия го допълва доста успешно. За тук липсва анализ дали би могъл и ако да, до колко. В България анализите се изчерпват по провинциално му със сметки на едни километри и брой камиони и евентуални приходи в бюджета. До там !

  32. 32 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 923 Неутрално

    До коментар [#5] от "Darulio":Защото знам че е така,........ и най - вече адаптиран такъв за нашите условия. Провинциализъм на макс.
    —цитат от коментар 6 на zxp53317185


    Е това мислене е..ва всичко положително, което можем да научим и приложим от света .

  33. 33 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    " Да видят как е в Германия."

    Да, ама в Германия пътищата не се строят като у нас некачествено. ЖП, речен и морски транспорт са развити. Камерите по пътищата работят без "отвертки". И най-важното, нямат пишман-икономисти като Петър Ганев.

  34. 34 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#30] от "Darulio":

    Ето това се надявах да получа като отговор. Любимите ми либертарианци, които само в България минават (по скоро сами са се определили) като умници. За съжаление докато Германия продължава да върви напред, тука си играят на пазарни анархисти и затъваме в кочината.

  35. 35 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1056 Весело

    До коментар [#15] от "Darulio":

    Автомобилът не е "вдедни за здравето и морала стоки и услуги", а сухопътно средство за придвижване.
    Аз го предпочитам пред магарето, камилата, коня и т.п.



  36. 36 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#29] от "Yavor Raychev":Напротив, в Германия го допълва доста успешно. За тук липсва анализ дали би могъл и ако да, до колко. В България анализите се изчерпват по провинциално му със сметки на едни километри и брой камиони и евентуални приходи в бюджета. До там !
    —цитат от коментар 31 на zxp53317185


    Darulio го обясни достатъчно добре.
    Иначе ЖП превоза не работи никъде и никога не е работил, където разстоянията са малки и бизнесите са малки. Примерно имаш цехче в някое село до Пазарджик за мебели и искаш да си пласираш продукцията в Търново (примерно)
    Дали ще ти е по-лесно, евтино и удобно да си наемеш камион, да го закара до гара, после да го товари влак, после да чака някой друг камион в Търново да го разнася по обектите?

    ЖП се ползва за огромни товари, не случайно карат газ, въглища и други неща с неща към големи производства

  37. 37 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Весело

    До коментар [#27] от "pag":

    Ами селски я прочети какво съм написал за Германия. Голям тарикат се извъди. Нали точно това съм написал.
    Наистина сте гола вода и шавар.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  38. 38 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#33] от "wanderer":

    Абсолютно вярно. Тук пак няма да има нито пари нито пътища. Колкото проима от акцизите и винетките !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  39. 39 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2161 Весело

    До коментар [#30] от "Darulio":

    "Изборът по какъв начин да се осъществи един превоз трябва да е продиктуван от пазара"

    Хайде без крайности! Заради един гол пазарен мерак няма да се минава пред домовете на хората, през Живота им. Нито пък ще се взривяват планински върхове (да няма къде скиорите да си начесват мерака и бизнесът да печели).
    Самият превоз и пътищата за него е пазар. Ако няма камиони, няма да има магистралки.
    При все че сме преживели диктатурата на какви ли не мераци на пазара. Бяхме стигнали самолетен билет Варна-София да е по-евтин от билет "спален вагон" … и икономиката фалира.

  40. 40 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#36] от "Yavor Raychev":

    Ох, нямам време да влизам в дълги обяснения прочетете малко книги по въпроса. Естествено че не може да го замести, никъде не съм го твърдял, най - малкото един товар за да се качи на влак, пак се кара с камион до влака. За тази цел се правят интермодалните терминали итн. Но идеята не само на Германия, но на ЕС като цяло е все повече товари да минат от шосе към ЖП. Това ще се развива тепърва в бъдеще, без значение дали ви се иска или не на пазарните анархисти.

  41. 41 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#21] от "Натътрузен десебар, слуга на БСП":

    Къде са парите от акциза на горивата и винетките? Както и от пътните такси ?!?!!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  42. 42 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Весело

    До коментар [#34] от "zxp53317185":

    Ами ти социалистически или антипазарен отговор ли очакваше да получиш? Все още Дневник и читателите им не са олевяли съвсем. :Д

    П.П. Източници на замърсяване в Германия. Обърни внимание на транспорта :Д
    https://ibb.co/W5zMj8x
    Източник е https://www.cleanenergywire.org/ , препубликувах снимката, тъй като сайтът на Дневник прецаква дългите линкове

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  43. 43 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#40] от "zxp53317185":

    На Калотина е почти изграден но ГРБ го замразиха. Трябва БДЖ да фалира.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  44. 44 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#39] от "wanderer":

    Нещо си се объркал за билетите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  45. 45 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Весело

    До коментар [#35] от "balgariez":

    А влакът и общественият транспорт като цяло са нещо, на което се возят само бедняците и пенсионерите.
    Познавам го това мислене. Затова на тротоара пред блока ти са паркирани повече автомобили от апартаментите.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  46. 46 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#42] от "Darulio":

    Така. И какво доказвате или оборвате с тази снимка?

  47. 47 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#36] от "Yavor Raychev":Ох, нямам време да влизам в дълги обяснения прочетете малко книги по въпроса. Естествено че не може да го замести, никъде не съм го твърдял, най - малкото един товар за да се качи на влак, пак се кара с камион до влака. За тази цел се правят интермодалните терминали итн. Но идеята не само на Германия, но на ЕС като цяло е все повече товари да минат от шосе към ЖП. Това ще се развива тепърва в бъдеще, без значение дали ви се иска или не на пазарните анархисти.
    —цитат от коментар 40 на zxp53317185


    Нищо няма да се развихря. Ще се развихря в големите (и равни) държави с големи или малки и концентрирани производства. В България производствата са малки и разпръснати и разстоянията с малки, а държавата е планинска. Дори е по-вероятно да започнат да се затварят ЖП линии в по-голямата част от Европа.
    Това, което го говориш важи само за държави като Полша, Франция, Швеция и други подобни.

  48. 48 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Весело

    До коментар [#46] от "zxp53317185":

    Че въпросният екокомпонент към тол таксата не е довел до понижаване на замърсяването от транспорта, ами до увеличаването му и до пренасочването на капитали от едни участници на пазара (автомобилните превозвачи) към други - речните и железопътни. Наблюдава се спад от 0.8% на транспортираните по пътната мрежа стоки (измерени в тон-километри) за периода 2016-2017 според данни на Евростат при регистриран ръст на замърсяването с парникови газове според приложената графика.

    И какво постигат чрез тия екокомпоненти в крайна сметка - товарят превозвачите и съответно оскъпяват всички услуги, за да се бият в гърдите колко са полезни. И то без да са. :Д

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  49. 49 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#48] от "Darulio":

    Това са свободни съчинения по снимка, а не анализ. Първо от дадената графика се вижда че данните за 2017 са предварителни. Второ даденият период (16.-17.) е прекалено кратък за да се извлече каквато и да е статистика от него. Трето типично по либертариански се разсъждава едностранчиво, опростенчески и плоско. Освен замърсяване с парникови газове има и шумово замърсяване, замърсяване с фпч итн, не се разглеждат ПТП, загуби на човешки животи. Единствено пазара- по либертариански.

  50. 50 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Весело

    До коментар [#49] от "zxp53317185":

    Ами хайде, давай. Изнесените данни противоречат на позицията ти, защити я някак. Провери с колко са спаднали ПТП с камиони, с колко е спаднало шумовото замърсяване, как са се изменили количествата ФПЧ във въздуха. Не забравяй да включиш и движението на цената на транспортните услуги. ;)

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  51. 51 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    До коментар [#50] от "Darulio":

    Човече, лъжеш (като либертарианец)! Изнесени данни няма. Няма и статистика. Дори и един ден като има данни, те трябва да са за поне 5 години, за да може да се забележи тренд и да се оцени.

  52. 52 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Весело

    До коментар [#51] от "zxp53317185":

    😂 😂 😂
    Чао в такъв случай. Ше се видим след 5 години, когато ще можеш да защитипш никаквата си позиция.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  53. 53 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1387 Весело

    До коментар [#27] от "pag":Ами селски я прочети какво съм написал за Германия. Голям тарикат се извъди. Нали точно това съм написал. Наистина сте гола вода и шавар.
    —цитат от коментар 37 на КМЕТ В СЯНКА


    Кметичке, колкото и да се въртиш и сучеш, некомпетентния ти червен задник винаги ще лъщи отзад.
    Адски се изложи днес, again.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  54. 54 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3684 Неутрално

    До г-н Петър Ганев!

    А за какво според вас служи акцизът върху горивата?
    В Германия, Франция и др. страни отива за пътищата. А у нас?

  55. 55 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Един добър анализ на тол системата

    http://bulgariaanalytica.org/2018/08/05/toll-system-the-new-grand-slam-design/

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  56. 56 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1414 Неутрално

    До коментар [#6] от "zxp53317185":

    В Германия пътните такси савключени в цената на гориевото.Повече километри с по-висок разход/по-тежък/повече плащаш.Съвсем разумно и смислено.Естествено,на алчните държавни администрации,с все повечераздуващи се разходи за същите неща,никога не им е достатъчно.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  57. 57 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1414 Неутрално

    До коментар [#7] от "pag":

    Точно!Досега само за камионите,умуват и за личните автомобили.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  58. 58 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#56] от "sandman":

    Това принципно е добър вариант, но не е подходящ за България, защото ще доведе до тотално неплащане от страна на турските и гръцките тирове, които преминават през България транзитно, тъй като те ще зареждат веднъж точно преди границата и после ще преминават цялата територия на страната без да презаредят.
    Според мен у нас тази система може да бъде единствено допълваща, като средствата от нея отиват например за поддръжка на общинската пътна мрежа.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  59. 59 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#53] от "pag":

    Хората виждат кой се излага и кой краде. Не ги подценявай.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  60. 60 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#54] от "historama":

    У нас отива при правилните обръчи. Както и парите от винетките, пътните такси и други подобни. КАКТО И ПАРИТЕ от ЕС.
    Толкова се краде, че не могат да поддържат онази пътна мрежа, която построиха преди 1989 г при много по-лошо финансиране.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  61. 61 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#57] от "sandman":

    И това не е вярно. Умуваха за винетки но се отказаха. Защото тяхното насеение не е овчедушно и им се противопостави.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  63. 63 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#6] от "zxp53317185": В Германия пътните такси савключени в цената на гориевото.Повече километри с по-висок разход/по-тежък/повече плащаш.Съвсем разумно и смислено.Естествено,на алчните държавни администрации,с все повечераздуващи се разходи за същите неща,никога не им е достатъчно.
    —цитат от коментар 56 на sandman


    То точно заради такива глупости имаше и още има протести във Франция.
    Това няма общо с екология и други измислици - целта е да се пълни държавния бюджет, за да може да се харчат за какви ли не глупости. И във Франция ясно си го казаха - това ще има негативно отношение върху бюджета, а не върху екологията.
    Не може да се мисли само как да се дерат хората. Тия тол такси са най-явното проявление на здравата бухалка по населението.

  64. 64 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    До коментар [#44] от "КМЕТ В СЯНКА":

    "Нещо си се объркал за билетите."

    Колко да съм ги объркал - през 1986 г. самолетен билет София-Варна и София-Силистра струваше 22 лв. Спален вагон София-Варна - 23 лв.; София-Силистра -25 лв.; кушет-вагон - 16 лв. и 18 лв., най-евтиния беше 13 лв. и 14.50 лв. съответно.
    Да не говоря за тогавашната мода "въздушният транспорт е транспорта на бъдещето" - дорде литне и трябва да кацне (София -Г.Оряховица; София-Пловдив).
    Сегашната мода - "автомобилният транспорт над всичко" не е по-различна. И не става дума за цена колкото за движение. Един лек автомобил, тежащ един тон, (търговски представител в национална фирма) има годишен пробег под 50 хил. км. (за медицински представител средно е около 30 хил. км. Един товарен автомобил, над 12 тона, годишно изминава около 250 хил. км. А автобус, примерно София-Силистра, два курса, 1800 км дневно, над 600 хил. км годишно, би трябвало пътната му такса да 20 пъти повече от лекия автомобил. Застраховката ГО (четирима водачи плюс двама в резерв) да е минимум пет пъти повече от тая на лекия автомобил. Ама не - физическите лица, собственици на лични автомобили, субсидираме "великия" автомобилен транспорт за да изкараме, че БДЖ-то било работило на загуба.
    Социални отговорности, еко-тъшаци и Ганеви простотии не ми се коментират. Бизнесът иска да знае, 400 км (през България) преминават ли се за три часа? Ако стоката ще им се разваля било поради престой, кражба или поради катастрофа, просто няма да преминават през България.

  65. 65 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3684 Неутрално

    До 58:"Darulio"...Това принципно е добър вариант, но не е подходящ за България, защото ще доведе до тотално неплащане от страна на турските и гръцките тирове, които преминават през България транзитно, тъй като те ще зареждат веднъж точно преди границата и после ще преминават цялата територия на страната без да презаредят...."

    А какво пречи чуждите ТИРове да си закупят винетка на границата, за 1 ден, 2 дена? Сигурно ще кажеш, че няма как да ги контролират дали са купили винетка или не? Или нещата опират до една тотална некадърност да се измисли ефикасен механизъм за контрол на чуждите транспортни средства (поради некадърност или корумпираност на местните полицаи), и заради това се въвежда един свръхскъп механизъм на събиране на тол такси, от които сигурно 60% ще отиват за издръжка на персонала (забравих, това са нови гласоподаватели за ГЕРБ)

  66. 66 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 876 Неутрално

    До г-н Петър Ганев!А за какво според вас служи акцизът върху горивата? В Германия, Франция и др. страни отива за пътищата. А у нас?
    —цитат от коментар 54 на historama


    у нас за джобни за администрацията

  67. 67 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#65] от "historama":

    Ами като за начало не можеш да делиш превозвачите на чуждестранни и наши.
    Окей, допускаме, че е юридически възможно да въведеш "винетки" (в кавички, защото практически ще представляват "такса граница") специално за турците/сърбите/северномакедонците, ами гърците? Ами унгарците, румънците и представителите на останалите държави членки на ЕС? Как ще им кажеш, че при преминаване на границата трябва да платят винетка, а нашият превозвач не трябва? Нали сме в ЕС и има свободно движение на стоки, равнопоставеност на икономическите оператори, такива ми ти работи? Не можеш.
    Затова за тях няма да има "винетки", те също ще зареждат в Румъния/Турция и ще профучават безплатно през България.

    Иначе в 21 в. тол таксите могат да бъдат събирани напълно автоматизирано. Не разбирам защо очакванията са за някакви невероятни разходи по поддържане на системата. 1000 души по 2000 лв. месечно разходи на калпак по 12 месеца са 24 млн. годишно. На фона на калкулирани приходи от 1 млрд. това не изглежда ужасяващо.
    Единствените забележки, които имам, са посочените в статията по-горе плюс различния размер на тол таксата в зависимост от евро категорията.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  68. 68 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    До коментар [#64] от "wanderer":


    До коментар [#65] от "historama":


    До коментар [#66] от "shumkar":
    ++++++++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  69. 69 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Всъщност ако по пътищата не се движеха камиони, разходите по подръжка биха намалели с поне 80%.

  70. 70 Профил на Иосиф Давидович
    Иосиф Давидович
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#11] от "balgariez":Съвсем друга е функцията на акцизите. Адам Смит: „Мотив за използването на акцизите трябва да бъде само стремежът да се ограничи потреблението на вредни за здравето и морала и разточителни стоки и услуги".
    —цитат от коментар 15 на Darulio


    Колега, когато Адам Смит е писал това за акцизите, двигателят с вътрешно горене още не е бил изобретен. Акцизите върху горивата са директно изземване на пари от джобовете на хората и бизнеса, така хората стават по-бедни, а цените на стоките стават доста по-скъпи... за да имат от шайката парички да си крадат и да си купуват Вип асансьори към луксозните апртаменти...Съмнявам се,че Адам Смит би се съгласил с тази ситуация....

    Ах, Александр Сергеевич, милый Ну что же Вы нам ничего не сказали О том, как держали, искали, любили, О том, что в последнюю осень Вы знали
  71. 71 Профил на Marinov
    Marinov
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Ще я видим тол системата...

    Marinov




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK