Миражът за бюджетен излишък

Местните избори през есента неминуемо ще доведат до редица непредвидени разходи.

© Велко Ангелов

Местните избори през есента неминуемо ще доведат до редица непредвидени разходи.



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


Правителството продължава да отчита едни от най-високите бюджетни излишъци, което е напълно очаквано в предизборна година. Превишението на приходите над разходите за първото тримесечие е в размер на над 1,8 млрд. лв., а прогнозата на Министерството на финансите сочи излишък от близо 2,7 млрд. лв. за периода януари-април. Неминуемо данните за изпълнението на бюджета вдъхват доверие относно подобряване на икономическата активност през първото тримесечие на годината, но


крият и някои опасности, основно по линия на забавени разходи.




Докато приходите от ДДС през януари бяха учудващо ниски, то през февруари и март са на рекордно високи нива, което навежда на мисълта за оживление както при потреблението, така и при инвестициите. Това се дължи в по-голяма степен на сделки в страната, докато ръста на приходите от ДДС от внос допринася с едва около 20% към общия ръст. Експресните оценки за БВП през първото тримесечие на 2019 г. ще бъдат публикувани в средата на май, когато ще може да се направи по-точна оценка за икономическата активност и нейните двигатели.


При приходите от акцизи също се наблюдава увеличение след по-слабото им представяне през януари. Както вече писахме това е статистически ефект в


резултат от освобождаване на по-големи количества акцизни стоки в края на 2017 г.,


за които дължимият акциз се внася през януари 2018 г., за да се избегне облагането с по-висок акциз (акцизът на 1000 къса се увеличава от 168 лв. на 177 лв. от началото на 2018 г.). Този ефект изчезва през февруари и март 2019 г., когато приходите от акциз върху тютюневите изделия са по над 220 млн. лв. в сравнение с между 45 и 82 млн. лв. през февруари-март 2018 г. Сериозно увеличение се наблюдава и при приходите от акциз върху горивата, които през първите три месеца на 2019 г. са с близо 9% по-високи в сравнение със същия период на предходната година.


Другият приходоизточник, освен косвените данъци, който подпомага увеличението на данъчните приходи през първата четвърт на 2019 г. са приходите от социални и здравни осигуровки. От една страна тяхното увеличение се дължи на естественото увеличение на заплатите, продиктуван както от икономическото развитие на страната, така и от недостига на квалифицирана работна ръка в някои сектори и групи професии. От друга страна от началото на годината влязоха в сила и


редица административни мерки, като увеличаване на:


- минималната работна заплата (МРЗ) от 510 лв. на 560 лв.;
- минималният осигурителен доход за самоосигуряващи се лица от 510 лв. на 560 лв.;
- минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводителите от 350 лв. на 560 лв.;
- максималният осигурителен доход за всички осигурени лица от 2600 лв. на 3000 лв.
Въпреки че не са договорени нови нива на минимални осигурителни доходи (МОД) за 2019 г., увеличението на МРЗ с 9,8% води и до ефективно увеличение на МОД с 4,7%.


Сериозен принос за бюджетния излишък през първото тримесечие на 2019 г. има Фонд "Сигурност на електроенергийната система" (ФСЕС) по две причини. От една страна фондът има нов приходоизточник от началото на 2019 г. – цена задължения към обществото, която се плаща от всички потребители на електрическа енергия в страната. В резултат на това приходите на фонда се увеличават от 62,7 млн. лв. през първото тримесечие на 2018 г. до 434,7 млн. лв. през първите три месеца на 2019 г. Заедно с това се увеличават и приходите от продажба на квоти въглеродни емисии от 118 млн. лв. до близо 204 млн. лв. Общото увеличение на приходите на ФСЕС през първата четвърт на 2019 г. е с над 461 млн. лв.


Въпреки това разходите на фонда за първите три месеца на тази година са едва 77,3 млн. лв. в сравнение със 183,2 млн. лв. за същия период на предходната година. По-ниските плащания се дължат на забавяне от страна на фонда поради липса на механизъм за разплащане с някои групи производители на електрическа енергия поради отменени актове на Комисията за енергийно и водно регулиране. Това означава, че разходи на фонда, а оттам – и по консолидираната фискална програма, са


изкуствено ниски, което ще бъде компенсирано с по-високи разходи


през втората половина на годината.


Сходна е ситуацията и с други разходни пера в консолидираната фискална програма, като издръжка, субсидии и капиталови разходи. Традиционно при тях има по-слабо изпълнение през първата половина на годината, което се компенсира с ударно харчене, обикновено през последните два месеца на годината. С други думи това, което изглежда като умерено увеличение на консолидираните разходи през първото тримесечие на годината, много бързо ще изчезне през втората половина на 2019 г.


Съвсем различна е ситуацията по отношение на разходите за заплати, които растат много бързо. Планираното увеличение на тези разходи за 2019 г. е около 700 млн. лв. в сравнение с изпълнението им през 2018 г. Само за първите три месеца на годината се наблюдава увеличение с 270 млн. лв. и представлява близо 40% от планирания ръст за 2019 г. Това, заедно с опита от последните години, отново навежда на мисълта за


преизпълнение на тези разходи за сметка на неизпълнение на други разходи –


обикновено това са капиталовите разходи. Трудно е да се очаква реформа в администрацията точно в изборна година, но опитът от последните три години показва, че просто липсва интерес и/или воля за такава дори и да няма избори.


Бюджетното изпълнение за първите три месеца на годината носи както положителни новини, така и обезпокоителни такива. От една страна развитието на икономиката естествено води до по-високи приходи и преки и косвени данъци, но от друга – чрез увеличаване на минимални заплати, както и на минимални и максимални осигурителни доходи правителството изземва все повече доходи от населението и бизнеса. Заедно с това редица разходи традиционно се отлагат за втората половина на годината, докато разходите за заплати растат по-бързо от необходимото. Към това се прибавят и местните избори през есента, които неминуемо ще доведат до редица непредвидени разходи.

Ключови думи към статията:

Коментари (72)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2314 Весело

    Черните балони на снимката предизвикват асоциация с "Черна книга на правителственото разхищение", която е на ИПИ и има вече няколко издания. Естествено ИПИ обслужва фондация "Фридрих Науман", която пък е трайно и здраво свързана с ДПС. Те това прави горния анализ не обективен, а строго партиен.

    Черните балони на снимката предизвикват асоциация и с черните тениски на майките, подкрепени от възрожденците на Коста "Копейкин"... :)

  2. 2 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2322 Неутрално

    Ге.п класика!
    В година на избори се увеличават разходите за заплати (плюс обещания за още), едновременно с това се забавят плащания за след изборите. Ако спечелят, бягат за заеми да покрият разходите и така до следващите избори. Спасяваха ги еврофондовете, които бяха като преливане на кръв на човек, който няма големи оплаквания. Но покрай скандалите с откровени измами за т.н. Къщи за гости, в Брюксел ще врътнат кранчето на всички плащания и ще лъсне несъстоятелността на политиката и стъкмистиката, практикувана от мошениците.

  3. 3 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2314 Весело

    Задълбаването в подробности на този анализ прилича на търсене на теле под вола.

    Другата гледна точка:

    "- Как се развива икономиката ни и възможно ли е резултатите от изборите за европарламент да й се отразят?

    - Икономиката на България за сега се развива добре. Очаква се икономическият растеж да достигне 3.4% от брутния вътрешен продукт. Ама, бил малък казват някои леви икономисти. Вярно, не е като китайския, но е по-висок от този на САЩ и е два пъти по-висок от средно европейския. Държавният бюджет се изпълнява в обичайните за последните години рамки – към края м. април т.г. вместо дефицит е отчетен излишък от 2.7 милиарда лв. а данъчните приходи са с 1 милиард лв. повече от същия период на миналата година. Държавният дълг е рекордно нисък и продължава да намалява. Фискалният резерв е над 10 милиарда лв. Работната заплата нараства т.г. с 8%, като растежът й в бюджетната сфера – образование, здравеопазване, социални дейности и т.н. е 10% (както и през последните няколко години). Безработицата е рекордно ниска – 4.6% значително под средно европейската. Банковата система и финансите на страната са стабилни и устойчиви. Пътната карта за влизане на България в Европейския банков съюз и в Предверието на Еврозоната – ЕРМ 2 се изпълнява в заложените срокове."
    https://www.faktor.bg/bg/articles/mneniya/intervyu/muravey-radev-bsp-vse-po-realno-se-vrashta-kam-bolshevishkite-si-koreni-razrushenieto-e-tyahnata-stihiya

  4. 4 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 396 Неутрално

    Айде сега!
    Увеличението на заплатите щяло да подяде бюджетния излишък.
    Да го подяде, колко да го подяде.

    Те нали и БСП-то основния им лозунг е:
    "Изберете ни и ще вдигнем "заплатите"".
    Каквото и да означава това. Най-вероятно за минималната става въпрос.
    Или за разни администрации.
    Няма как да се вдигнат с декрет заплатите в частния сектор.

  5. 5 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4833 Весело

    До коментар [#4] от "Тангра":

    "Кой ще ни даде пари!!!"
    Това е мантрата на червените бабички, а Боце умело демонстрира, че може да дава, понеже умело демонстрира, че има.
    И кучките, надават вой по други теми - асансьори, тераси, кухни...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  6. 6 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2322 Неутрално

    Голяма част от частния сектор се крепи на поръчки от бюджетни средства - национални и европейски. Спрат ли свежите "инвестиции" от Брюксел, гепаджии умират прави...

  7. 7 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2794 Неутрално

    Вадим от 99 суши кладенеца вода, само и само да оплюем власта! 1% ще е твърде много!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  8. 8 Профил на tolkoli
    tolkoli
    Рейтинг: 2042 Неутрално

    Черни балони, негативизъм до дупка. Винаги за някои чашата ще е наполовина празна. По-здравословната нагласа е , че чашата е наполовина пълна.

    Нека се опитаме да храним добрия "вълк" в себе си.
  9. 9 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3715 Неутрално

    Така се прави от години. ГЕРБ залагат по-ниски приходи в бюджетаи после се бият в гърдите за преизпълнението му. А и, бюджетния излишък се харчи от правителството по усмотрение и запълване на дупки, появили се в резултат на некадърното им управление.

  10. 10 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 712 Любопитно

    В Герб-Оборище всичко е спокойно, нали раздадоха безплатни козунаци т.е. имаме излишъци.
    От друга страна финансовия министър живее без да плаща наем в жилище, построено от новият собственик на Нова ТВ. И тука нещата са стабилни :)
    Интересно ми е, след всичките тия скандални разкрития за неправомерно похарчени пари по европрограми, ако решат от ЕК да спрат дори за месец дадени програми, генериращи корупция, какво ще каже "Детето на народа"?

  11. 11 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3726 Неутрално

    До коментар [#9] от "Vlado Nikolov":

    харченето на излишъка (по какъвто ѝ да е начин) води ли до ръст на икономиката?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  12. 12 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1752 Неутрално

    Това което виждам и "усещам" няма много общо с пасторалната картинка в "репортажа".

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 305 Неутрално

    Такова е изпълнението на държавния бюджет от години. Факт е че приходите винаги се подценяват, затова винаги има преизпълнение. Разходите от своя страна, към края на годината скачат и става едно лудо харчене. Вместо да се натрупа излишък във фискалния резерв, се отпускат пари за саниране 1 млрд 2017 и Хемус 1 млрд 2018. Без обществено обсъждане и икономически анализ.

    Колкото повече - толкова повече
  15. 15 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5254 Неутрално

    До коментар [#11] от "дерибеев":

    Парите 1 300 000 000, които се дадоха АВАНСОВО за Хемус и сега отлежават в някоя ЧАСТНА банка как точно стимулират разтежа на икономиката ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  16. 16 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2314 Неутрално

    Така се прави от години. ГЕРБ залагат по-ниски приходи в бюджетаи после се бият в гърдите за преизпълнението му. ...
    —цитат от коментар 9 на Vlado Nikolov


    До коментар [#9] от "Vlado Nikolov":

    "После при Станишев. На фона на наближаваща българските граници световна финансова криза правителството на БСП, вместо да вземе мерки и да заложи стабилни антикризисни буфери в бюджета и подходящи организационно – административни мерки за минимизиране на отрицателните последици от кризата, то направи точно обратното. Вместо буфери – харчене като за последно. Вместо мерки - голи приказки, че криза в България няма да има, защото била външна. Накрая, на принципа „след мен и потоп“ пое с нормативни актове редица увеличени бъдещи плащания, с които фактически минира управлението на следващото правителство (първото правителство на ГЕРБ) и натика страната в окото на бурята без спасителна жилетка.

    После при Орешарски. Управление на инат. Огромно недоволство, продължителни масови протести и фалит на КТБ. Не си мръднаха пръста да спасят банката, а можеха. Поради което населението, институциите и бизнесът загубиха четири милиарда лева. "
    https://www.faktor.bg/bg/articles/mneniya/intervyu/muravey-radev-bsp-vse-po-realno-se-vrashta-kam-bolshevishkite-si-koreni-razrushenieto-e-tyahnata-stihiya

  17. 17 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2151 Неутрално

    Още един анализ "лаф да става". Има ли излишък, има. Ама щял да отиде за избори и заплати. Ами за какво да го харчим, авторът не казва. И защо да е мираж...ако не ти харесва бюджета, направа кажи-финансовият министър е калпав, Менда, управителят на банките и край.

  18. 18 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Под всяка статия на ИПИ се намират хора, които предпочитат вместо да оборват фактите и изводите в нея с аргументи, да атакуват ИПИ с обвинения за обслужване на нечии интереси. А от ИПИ имат дълга история на публикувани анализи, чиито изводи в последтвие се потвърждават от проверката на времето.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  19. 19 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3044 Неутрално

    Не че не вярвам на някой си Калоян Стайков, но щом твърди, че заплатите растат "по-бързо от необходимото", беше задължително той да посеочи колко е НЕОБХОДИМОТО според него. Да разберем и ние тук.

  20. 20 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3726 Неутрално

    До коментар [#19] от "Lemmy":

    някъде гранта не иска да догони ръста на заплатите има предвид

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  21. 21 Профил на Дедо Лойко
    Дедо Лойко
    Рейтинг: 302 Неутрално

    "Министерството на финансите сочи излишък от близо 2,7 млрд. лв. за периода януари-април"

    ехей, значи за цялата година лесно ще прехвърлиме 8 милиарда. като добавим и милиардите, които Борисов бере от контрабанда, стават над 16

    че това не са ли 64 F-16 или стотина Грипена? Какъв ни е проблемът? И защо направо не си купим F-35?

    Vernam Cipher
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  23. 23 Профил на Дедо Лойко
    Дедо Лойко
    Рейтинг: 302 Неутрално


    До коментар [#9] от "Vlado Nikolov":

    харченето на излишъка (по какъвто ѝ да е начин) води ли до ръст на икономиката?
    —цитат от коментар 11 на дерибеев


    тц ,тц, тц, прав си Економизте, излишъкът е еквивалент на ръст. Единствано и достатъчно условие

    Vernam Cipher
  24. 24 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#7] от "lz2":

    Никой не плюе....! Самото правителство направи доста, за лошият си имидж. Да си купуват още по-големи евтини апартаменти и да си строят още къщи за гости. Тръгнал Бойко да ни обяснява, как не знаел, че хората му били хайдуци... Да бе! За смях станаха....!
    Да си стискат мандата, техен си е. Ама, услугите на ДПС не са безплатни, нали? Пак ще дойде времето, Бойко да обяснява, че не знаел... Ама, дали ще има, кой да вярва?

    Бивш tww09306483.
  25. 25 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2085 Неутрално

    "Черна книга на правителственото разхищение", която е на ИПИ и има вече няколко издания. Естествено ИПИ обслужва фондация "Фридрих Науман", която пък е трайно и здраво свързана с ДПС. Те това прави горния анализ не обективен, а строго партиен.
    —цитат от коментар 1 на plebs


    А ти чел ли си "Черната книга"? В три от четирите издания се говори за поръчките с еврофондовете печелени предимно от Пеевски; за поръчките на НКЖИ, давани на ДПС и Пеевски; за столичните ремонти давани на Пеевски, за КТБ, което пак е Пеевски; за съдебната система, което пак е ДПС чрез Пеевски, за държавното финансиране на медиите, което включва предимно Пеевски...

    И въобще как става така, че медиите на Пеевски хвалят правителството, а критиките на ИПИ към същото това правителство били необективни?

  26. 26 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2085 Неутрално

    Още един анализ "лаф да става". Има ли излишък, има. Ама щял да отиде за избори и заплати. Ами за какво да го харчим, авторът не казва. И защо да е мираж...
    —цитат от коментар 17 на man_un


    Авторът не твърди, че трябва да го харчим за друго. Смисълът от статията е да не се връзваме на ежегодните хвалби на правителството, че видиш ли, се развиваме много добре, щото имаме бюджетен излишък.

  27. 27 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3519 Неутрално

    Голяма част от частния сектор се крепи на поръчки от бюджетни средства - национални и европейски. Спрат ли свежите "инвестиции" от Брюксел, гепаджии умират прави...
    —цитат от коментар 6 на vhv


    -----------
    Жалко, че няма статистика за това. Вървим към европейско планово стопанство, финансирано от европейските структури. Както се видя с къщите за гости, пълно с нарушения и кражби. Разглеждах сайта на МЗ, за да намеря прословутия списък с бенефициентите по програмата за развитие на селските райони, ами то преброих 50 вида Програми за финансиране. За какво ли няма. Усвояването на Еврофондове си е един добър бизнес.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  28. 28 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    Нема страшно авторе!
    Нека да дойдат БСП на власт и бюджетният излишък, бързо ще се превърне в бюджетен дефицит.
    Надавам се тогава да ти олекне на душата.

  29. 29 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#16] от "plebs":

    Кой да спаси КТБ? Искров ли? Искров, който стана втори път управител на БНБ с помощта на Борисов? Ти, сериозен ли си? Пеевски ли да спаси КТБ? Цацаров ли, който тръгна да търси "убийците" на Пеевски? Дай по-сериозно...!
    Освен това, как парите на почти всички държавни и общински дружества се озоваха в КТБ по времето на Борисов? Никой не казва. Даже и самият Борисов не разбрал... Или поне така се мъчеше да обяснява.
    ГЕРБ дължи много отговори около КТБ. Какво стана с онази фирма, която търси парите?

    Бивш tww09306483.
  30. 30 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#28] от "atmanpg":

    Ти пък, какво си се запенил? И децата вече знаят, че тия бюджетни излишъци са предварително заложени, за да може после да се харчи с постановление на МС. Тоест, начин за заобикаляне на парламента.
    Баси и бюджетните излишъци... В същото време, медицинските сестри със смешни заплати, болниците приличат на кочини, ама сме на излишък. Залепихме стиропор за 2 милиарда лева, от излишъци. И защо...? За да може фирми около такива, като Делян Добрев да имат оборот по няколко стотин милиона. Втрокласната и третокласната пътна мрежа изглежда така, все едно вчера е бомбардирана, но иначе сме на излишък. Не можаха да намерят 200 хиляди лева, за да ремонтират моста на Колю Фичето при Бяла, ама сме на излишък...!
    Въобще, недоумявам как има още хора, които се вързват на тия глупости, с изкуствено заложените излишъци...!

    Бивш tww09306483.
  31. 31 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#30] от "tww09306483":

    Щом предпочиташ дефицита - твое право си е.
    Лично според мен - винаги трябва да се залага някакъв излишък. Защото когато ни помете поредната икономическа криза (догодина), ще имаме поле за маневриране.
    Ама не се съобразявай с мнението ми. Аз съм прост селянин. Финансовите коерифеи, като теб и автора на тази гениална статия, най добре знаят, какво е полезно за държавата.

  32. 32 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#31] от "atmanpg":

    Не, аз предпочитам балансиран бюджет. Големите излишъци или големите дефицити, говорят за некадърност и крабжи...! Даже и кражбите много ясно се виждат.
    За каква криза от следващата година ми говориш? Ние и сега сме вкриза. А, че си прост цървул, то се вижда... Няма нужда да го споменаваш.

    Бивш tww09306483.
  33. 33 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#32] от "tww09306483":

    Говоря за назряващата поредна Световна Икономическа Криза.
    А това, че съм прост селски цървул - нарочно го споменавам, за да подчертая гениалността ти, както и тази на автора.

  34. 34 Профил на Svetlio
    Svetlio
    Рейтинг: 1217 Неутрално

    От статията се разбира едно.МНОГО ВИ Е ВДИГАНЕТО НА МИНИМАЛНАТА ЗАПЛАТА РОБИ.КАТО ДОЙДАТ ДБ НА ВЛАСТ,ЩЕ Я ОТРЕЖАТ НА ПОЛОВИНАТА,ДА НЕ СВИКВАТЕ С ОХОЛСТВОТО!

    sdg
  35. 35 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10682 Неутрално

    "Лошо" планиране - лошо за държавата, добро за крадците :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  36. 36 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#33] от "atmanpg":

    Нас криза, не ни лови...! Начело на държавата ни е Бойко Борисов! Той, само със строежа на една магистрала вдига БВП-то с 20 процента...! Всички кризи ще ни заобикалят, щом Бойко ни ръководи. Няма дръг начин просто. Всички българи емигранти са стегнали куфарите и задръстват летищата, за да могат час по-скоро да се приберат, нали...?!? Чупим всякакви рекорди по излишъци, стандарт и доходи. Направо сме едно Ел Дорадо с невероятната МРЗ от има-няма 300 евро...! В страната на асансьорите, криза няма. Само невероятни, ежедневни икономически успехи. Ей на... И завод на Фолксваген чакаме. И Папата дойде днес. Абе, всичко е точно. По-хубаво не може и да бъде...!

    Бивш tww09306483.
  37. 37 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#36] от "tww09306483":

    Ами като можеш повече - създай партия и поведи държавата.
    Сигурен съм, че ще успееш да сбъднеш онова, което си написал.

  38. 38 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#37] от "atmanpg":

    А-а-а-а...! Не мога! Не съм учил в милиционерско училище и дядо ми е засегнат от мероприятията на народната власт. Неспособен съм по подразбиране... ;)

    Бивш tww09306483.
  39. 39 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#38] от "tww09306483":

    Прав си, че не можеш.
    Да критикуваш и да управляваш са съвсем различни неща.
    Друг е въпроса, че болшинството от електората не вижда разликата.
    Иначе на маса всички са експерти по въпроса, как трябва да се управлява държавата.

  40. 40 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#39] от "atmanpg":

    Така е. Не мога...! Не мога да лъжа нагло, като дърт циганин и да гледам в очите тия, които са срещу мене! Не мога да открадна пари за къща за гости... Не мога да си купя апартамент на половин цена... Това са все, много важни управленски качества, които ми липсват. Не мога да обвинявам другите, за собствената си некадърност. Много ще ми е трудно, десет години да обяснявам, как някой друг ми пречи...!

    Бивш tww09306483.
  41. 41 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 1310 Неутрално

    Това, което знаем със сигурност е, че когато майки, медицински работници, селскостопански производители изреват за по-справедливи доходи и заплащане ИПИ ги е страх да се покажат от дупките си за да обяснят на всички каква грешка е да им се дават пари.

  42. 42 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#41] от "tosho_toto":

    М-да-а-а-а...! Когато майки, медицински работници, селскостопански производители изреват за по-справедливи доходи, каратистът Бойко и той се завира в някоя дупка и чака да отмине бурятя. Какво да се прави? Правешкият инстинкт е много силен...! :)))

    Бивш tww09306483.
  43. 43 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#40] от "tww09306483":

    Идват избори.
    Гласувай за онези, които смяташ, че са най-малко корумпирани.

  44. 44 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    До коментар [#16] от "plebs":После при Орешарски. Управление на инат. Огромно недоволство, продължителни масови протести

    Организирани умело от ГЕРБ и крепиташаците им от соросовите дружинки.

  45. 45 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    До коментар [#21] от "Дедо Лойко":И защо направо не си купим F-35?
    На тебе колко ФИ ти трябва? ако знаеш какво е...

  46. 46 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#16] от "plebs":После при Орешарски. Управление на инат. Огромно недоволство, продължителни масови протести Организирани умело от ГЕРБ и крепиташаците им от соросовите дружинки.
    —цитат от коментар 44 на ahasver


    То щото пуча и футболните агитки, които се включиха в него бяха спонтанно народно недоволство. Нали?

  47. 47 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3715 Неутрално

    До коментар [#16] от "plebs":

    След Станишев, останаха 8,7 млрд лева натрупан резерв. След кабинет Боко - 1,останаха 2,7млрд, като там влизаха и парите на здравната каса, прибрани от Дянков. Сумата е около 1,4млрд лева - тоест, били сме пред фалит. След Орешарски, в резерва имаше над 8 млрд лева. Боко 2,взе 16 млрд заем. Това са официални данни на българските институции. Евро фондовете спрени при Орешарски, бяха основно заради нарушения по фонд "Земеделие". Сега се разраства скандала с къщите за гости, строени 2008-2012г. Връзката между двете събития е ОЧЕВАДНА. Ама Тиквоний, забрави какви глупости дрънкаше тогава.

  48. 48 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#47] от "Vlado Nikolov":

    Дай линкове за тогава и сега.

  49. 49 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 1310 Неутрално

    До коментар [#42] от "tww09306483":

    Как така хем раздава пари на сульо и пульо и в същото време се крие от тях в миша дупка, според теб.
    Някаква тежка форма на неадекватност боледуваш, бе другарю.

  50. 50 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2794 Неутрално

    До коментар [#7] от "lz2":Никой не плюе....! Самото правителство направи доста, за лошият си имидж. Да си купуват още по-големи евтини апартаменти и да си строят още къщи за гости. Тръгнал Бойко да ни обяснява, как не знаел, че хората му били хайдуци... Да бе! За смях станаха....!Да си стискат мандата, техен си е. Ама, услугите на ДПС не са безплатни, нали? Пак ще дойде времето, Бойко да обяснява, че не знаел... Ама, дали ще има, кой да вярва?
    —цитат от коментар 24 на tww09306483


    БСП-арите окрадоха повече от ГЕРБ-аджиите без да са във властта! Не ми се мисли ако болшевики и комунисти да дойдат на власт какво ще стане!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  51. 51 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5254 Весело

    До коментар [#50] от "lz2":

    велик си !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  52. 52 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8866 Неутрално

    Два милиарда бюджетен излишък, а инфлацията изяде нашето увеличение на пенсиите поне половин година преди да се случи.

  53. 53 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5254 Неутрално

    До коментар [#52] от "Peni Nikol":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  54. 54 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3675 Неутрално

    МФ било посочило излишък от близо 2,7 млрд. лв. за периода януари-април`19... Не е ли това министерството, което изготвя държ. бюджет? А "специалистите" от МФ са заложили в Бюджет` 2019 дефицит от 0.5 % от БВП /около 600 млн лв/ - ами, просто коментарът на Калоян Стайков е обективен и точен.
    Да не се забравя, че социални плащания, като помощи за майчинство праз втората година и детски надбавки, отново не са повишени, въпреки повишението на МРЗ.
    В резултат на управлението на ГЕРБ и "грижата" му за населението, Денят на данъчна свобода през т. г. е 18 май, т. е. през 2019 спираме да работим за държавата и /уж/ ще започнем да работим за себе си с дни по-късно от предишни години; от 2018 - с 5 дни.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  55. 55 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#50] от "lz2":

    Ако БСП дойде на власт ли? Ами не знам... Може да се построи Белене. Също така, фирмите на Пеевски вероятно ще печелят повечето обществени поръчки. Доган може би ще си купи още един ТЕЦ... Сигурно и Лукойл пак ще е монополист. Много по-тежко ще е отколкото сега, нали...?!?
    Всъщност, защо не обясниш, какво ще е по-различното, ако БСП дойдат на власт? Да не съборят барбекюто на Доган, това ли те притеснява...? :)))

    Бивш tww09306483.
  56. 56 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#52] от "Peni Nikol":

    Инфлацията ви изяде предстоящото увеличение, още преди две години...!
    И като минаваш покрай някой блок, с прясно залепен стиропор, може да си направиш снимка и да се радваш, колко е хубав. Хубав е, защото стиропора е от вашите пари... От парите на пенсионерите. Понеже 300 лева ви бяха много и вместо да се чудите, какво да ги правите, по-добре е да се усвоят от правилните фирми.
    И пак да гласувате за ГЕРБ, че нямат алтернатива, да знаеш....!

    Бивш tww09306483.
  57. 57 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3715 Неутрално

    До коментар [#48] от "atmanpg":

    След бързо търсене статия в" Гласове " от 09.11.2015 за Орешарски"оставих 8,9млрд лева резерв". В "Нюз. бг" статия от 13.04.2010 Станишев "оставих 8,2 млрд лева". Обърнал съм цифрите, извинявайте.

  58. 58 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3715 Неутрално

    До коментар [#48] от "atmanpg":

    По- подробно. https//www.minfin.bg>statistics

  59. 59 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4509 Весело

    До коментар [#3] от "plebs":

    “Вярно, не е като китайския, но е по-висок от този на САЩ и е два пъти по-висок от средно европейския”

    Изби рибата! Честно!

    klimentm
  60. 60 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    До коментар [#3] от "plebs":

    Значи е по-висок от този на САЩ! А как е спрямо ръстовете при НДСВ например?

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  61. 61 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    До коментар [#16] от "plebs":

    Хайде да видим, какво значи не си мръднаха пръста и кой фалира КТБ:
    1 Симеон Райков взе решение за изваждане на държавните пари от КТБ, което предизвика ликвидни проблеми и КРБ започна да плаща космически лихви (7-8%) за да ги реши.
    2 Орешарски забави изпълнението на решението на правителството на Симеон Райков.
    3 Орешарски подари на КТБ чистата банка Виктория
    4 Орешарски подари на КТБ златната акция от БТК за да може да разпродава активите и да закърпи дупката в капитала си.
    5 гербаджиите и умнокрасивите непрекъснато лаеха в парламента, защо не се изтеглят ударно държавните пари от КТБ
    6 Когато видя, че Орешарски може и да успее да спаси КТБ голям шишко активиеа другите двама шишковци да създадат паника около нея и да я бутнат.

    Та хайде сега кажи, кое от тези неща не е вярно?

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  63. 63 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1947 Неутрално

    Правителството отчита бюджетни излишъци като печата пари и това скоро ще се разбере по инфлацията.

  64. 64 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 396 Весело

    Правителството отчита бюджетни излишъци като печата пари и това скоро ще се разбере по инфлацията.
    —цитат от коментар 63 на Toni Ivanov


    Тоз пък се активира от хибернацията!
    ШШ аллоуу, земля в илюминаторе, вече сме 23 г по-късно, сега е 19та, а не 1996та
    Виденовата зима.
    Печата някой нещо! :)
    ... опорни точки на механична пишеща машина.

  65. 65 Профил на toucanmax
    toucanmax
    Рейтинг: 10 Неутрално

    До коментар [#63] от "Toni Ivanov":

    Бързо в Гугъл да напишеш "валутен борд" и да прочетеш хубаво, преди да се изложиш допълнително.

  66. 66 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 639 Разстроено

    Миражът за бюджетен излишък?!
    - когато си "слънчасал" и се намираш в "пустиня" може да ти се случат и такива неща?!

    До коментар [#2] от "vhv":
    "Гепи класика"!
    В година на избори се увеличават разходите за заплати ( на администрацията, която требе да гласува за бочко и компания) (плюс обещания за още от какво? ), едновременно с това се забавят плащания за след изборите (и когато си превишиш "лимита" следват едни неща, за които не ти се мисли!!!). Ако спечелят, бягат за "заеми" (на каква цена?) да покрият разходите и така до следващите избори (но май ще се "сгъстят" та между европейските и местните може да се наместят и предсчни парламентарни, за които ниКОЙ не е готов?!!!). Спасяваха ги еврофондовете, които бяха като преливане на кръв на човек, който няма големи оплаквания. Но покрай скандалите с откровени измами за т.н. "Къщи за гости", в Брюксел ще врътнат кранчето на всички плащания и ще лъсне несъстоятелността на политиката и стъкмистиката, практикувана от мошениците от ВЕРНИ до ГРОБ!

  67. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  68. 68 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#15] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ех не става за ядене пустия асфалт, а кметичке?

    Кат вземте властта, вие ще разпределяте. До тогава ще цвилите злобно и ще предизвиквате смях... И те така...

  69. 69
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  70. 70 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    До коментар [#8] от "tolkoli":

    Тя,чашата, в зависимост от гледната точка е пълна до ръба дори. Само че, с какво е пълна и за кого...?

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  71. 71 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Голяма част от частния сектор се крепи на поръчки от бюджетни средства - национални и европейски. Спрат ли свежите "инвестиции" от Брюксел, гепаджии умират прави...
    —цитат от коментар 6 на vhv


    А драгалевските мурзилки на какво разчитат? Спрат ли грантовете, ДСБ и ДеБъ умират прави.

  72. 72 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Ние и сега сме вкриза.
    —цитат от коментар 32 на tww09306483


    Ами в криза сте си, драгалевския мурзилаж и няма как да излезете от нея, понеже сте некадърни и мързеливи, като всички комунисти. За щастие, това далеч не е наш проблем.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK