Цената на бездействието – поглед към 2035 г.

Дори сред децата, които завършват поне основно образование, голям дял не са получили очакваните знания и умения.

© Цветелина Белутова, Капитал

Дори сред децата, които завършват поне основно образование, голям дял не са получили очакваните знания и умения.



Текстът е от профила на автора във "Фейсбук" и се публикува със съгласието му.


България все още е страната с най-нисък БВП на човек от населението в ЕС, независимо от значителното скъсяване на дистанцията в последните две десетилетия. Сближаването – ако не с най-богатите страни в общия пазар, то поне до успешните икономики на Централна и Източна Европа – е възможно само с постигане на по-бърз икономически растеж за продължителен период от време.


Устойчив източник на такъв растеж е единствено нарастването на производителността на труда. За да се създава повече добавена стойност от заетите в икономиката, са нужни значителни инвестиции във физически капитал, технологичен трансфер, предприемачески открития, които да подкрепят преструктурирането към стопански дейности с по-висока производителност.




Тази трансформация обаче е


трудно мислима без промяна и в качеството на човешкия капитал.


Ето само един лек щрих, който често не попада във фокуса на внимание, изместен от други теми като дигитални умения, адекватност на висшето образование или връзка бизнес-професионални гимназии – ролята на намаляване на дела на рано отпадащите от училище и тези, които излизат от образователната система без дори базова грамотност, знания и умения.


Казано иначе, каква е макроикономическата цена на бездействието, създало до момента значитителен брой изключително слабообразовани граждани? Обратно, какво би се случило, ако в бъдеще тези деца остават по-дълго в училище и излизат поне с прилични способности за четене, разбиране, писане и смятане?


По данни на НСИ, в България делът на лица с изключително ниско образование, или, да го кажем открито – практическа неграмотните – е около 18% от населението между 25 и 64 г.; това са около 680 хил. души. Дори в най-добрите години от икономическия цикъл, малка част от тях са пригодни за заетост дори при сегашната структура на българската икономика, доминирана все още от много дейности, предполагащи по-ниски умения за сметка на ръчен труд. При населението на възраст между 25 и 34 години около 17% - 160 хил. души - нямат завършено средно образование, или всяка година в последното десетилетие 15-16 хил. младежи навлизат в работната сила с основно или по-ниско образование. Лицата между 18-24 г. с основно и по-ниско образование, които не са в училище или друго обучение, са близо 13%.


• Но дори сред децата, които завършват поне основно образование, голям дял не са получили очакваните знания и умения. Това се илюстрира както от резултатите в националното външно оценяване в 7-ми клас, така и с още по-голяма яснота от данните в международнто изследване ПИЗА. България е сред страните с ниски средни стойности по отношение на четивната грамотност, математиката, природните науки и способността за решаване на практически задачи. През 2015 г. делът на учениците с постижения под ниво 2 – т.е. с изключително ниски или отсъстващи базови способности за четене и писане – е 41.5%, около 4 пъти по-висок от най-успешните страни в света, или над два пъти по-висок от средната стойност за страните от ЕС. Около 6.2% попадат в групата на тези, които не могат изобщо да прочетат елементарен текст, а около 11.5% имат умение за четене и разбиране само на най-просто представена информация. Около 42% е и делът на учениците под ниво 2 по математика – като това ниво изисква знания за използване на елементарни алгоритми и изчисления. Средният резултат по четене за 25-те процента ученици с най-слабо представяне в България е близо 80 точки по-нисък от този средно за ЕС, и над 100 точки по-нисък от страни като Естония, Полша, Словения.


Цената на бездействието – поглед към 2035 г.


И сега отново да си зададем въпросът какво би се променило в икономиката, ако тази тенденция се обърне. Нека за момент допуснем, че поне 2/3 от децата, попадащи в незавидната група на най-слабообразованите, останат поне 3 до 5 години по-дълго в училище, а там получат малко по-добри знания – например дотолкова, че да се свали делът на децата със слаби постижения в изследването на ПИЗА наполовина, т.е. до средното за страните от Централна Европа.


• От гледна точка на динамиката на пазара на труда, такава промяна ще означава разширяване на икономически активното население, пригодно за заетост – обратно, без промяна част от тези младежи биха останали незаети. Към 2035 г. това ще означава допълнителни 2.5-3% заети лица, което поне частично ще компенсира демографските тенденции, сочещи значително свиване на хората в трудоспособна възраст в този период. Не може да се игнорира факта, че България е изправена пред сериозно демографско предизвикателство - лицата в трудоспособна възраст ще намалеят с около 13% до 2035 г.


• Освен по-висока заетост, тази част от навлизащите в работната сила лица ще са поне в известна степен по-грамотни. Това означава повече възможности за увеличаване на производителността на труда в съществуващи предприятия, но и по-важно – позволява в дългосрочен план преструктуриране на заетостта от дейности, предимно базирани на неквалифициран труд, към дейности, които имат по-високи изисквания за уменията на дори най-ниските работни позиции.


• Едно сравнение на България със страните в Централна Европа помага за илюстрация на възможната бъдеща трансформация. Ако в България в автомобилната индустрия, машиностроенето, електрониката и електротехниката заемат работят 19% от заетите и допринасят за 21% от износа, в Чехия, Словакия и Унгария тези сектори имат два пъти по-висок дял в заетостта и генерират близо 60% от износа. Потенциалната промяна в тази посока би засегнала около 140-150 хил. работни места в индустрията , които в следващите 15 години ще се "преместят" към предпрития, генериращи по-висока добавена стойност.


• Дори към момента, без натрупаните инвестиции в капитал и технологии във въпросните индустрии в посочените страни, разликата между добавената стойност на един зает в тези сектори в България е около два пъти по-висока от отраслите, разчитащи в най-голяма степен на евтин нискоквалифициран труд. Намаляването на дела на най-слабо образованите ще спомогне за описаната по-горе промяната в структурана на икономиката и заетостта.


Какво може да е количественото измерение на ползите от успех в задържането в училище и насочване на фокуса на политиките към подобряване на качеството на образование именно за децата с най-големи затруднения и слаби постижения? Ако се доверим на редица международни сравнителни изследвания с данни за различни страни по света, които откриват връзка между годините в училище, резултатите на учениците в ПИЗА и иконмическия растеж в дългосрочен план, то ръстът на БВП може да бъде с 0.2 и 0.35 процентни пункта по-висок за годините до 2035 г., като към тази година БВП би бил с до 6% по-висок от сценария на статуквото. Отвъд този макропоглед, при една стъпка по-детайлно разглеждане на ефектите от описаната възможна промяна в структурата на икономиката, отчитайки стартовата позиция на България към момента, вероятно годишният ръст може да бъде с 0.3 до 0.5 процентни пункта по-висок, като


към 2035 г. размерът на БВП би бил между 4.6% и 10% по-голям.


Разликата ще зависи от скоростта на преструктурирането, която пък, освен от промяната в качеството на човешкия капитал, е силно зависима от успеха на на привличане на подходящи нови инвестиции, предприемаческите умения и иновативността в бизнеса.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11800 Весело

    Много вярно, но партиите на власт ще загубят електората си. Тези 670 хиляди души между 25 и 64 години 100% гласуват за тях (досега за 50 лева на глас)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на xox55541929
    xox55541929
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    Четох, четох, четох, статията свърши, а не видях другарят да предложи, КАК точно предлага тези деца, да останат да учат още!!! Всички се сещаме от кое малцинство са неграмотните деца!!! В тяхната интеграция потънаха милиарди през последните години!! Единственият извод е, че НПО-тата НЕ работят, а само папат!! Трябва да се направи друга схема за стимулиране на интеграцията!!

  3. 3 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4468 Неутрално

    До коментар [#2] от "xox55541929":

    Първите изследвания в тази област са на Струмилин и Денисон, единият за новата съветска Русия, другият за САЩ. Те пледираха че елементарната грамотност о основното образование дават над три пъти по-висок потенциал за лични доходи и ръст на икономиката. Така че тезата за продълженото с три години публично образование ще е от полза не подлежи на особени дискусии, по-скоро въпросът е за ефективността от тези три години изразена в знания и умения, особено последното. Тези кооито имат нужда от подобно убеждаване ще са най-много ниско квалифицирани работници в сферите на физическия труд и услугите.

  4. 4 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1850 Неутрално

    До коментар [#2] от "xox55541929":

    Не е цел на автора да каже как да стане, а човека се опитва да обърне нашето внимание в тази посока, за да се повиши стандарта в страната и да се редуцира влиянието на демографската криза.
    Друг е въпроса, че неговите аргументи звучат доста теоретично и развитието на процесите се разглеждат доста линейно, което не е приложимо при обществени процеси.
    Проблема с образованието е много комплексен и не зависи само от това, какъв процент от децата ще учат Х или У години, както и какъв ще е процента на хората с основно или друго образование.
    Тук е много важно какво е качеството на това образование, а този проблем е много труден за разрешаване. Свързан е с пари ( ама много), свързан е и с някаква форма на стимулиране на умни и кадърни хора, които да работят в тази сфера. Освен учителите, като един от най-важните елементи има огромен проблем и с родителите. Ако те се инетересуват как се учат техните деца, поставят изисквания към тях, контролират резултатите, даже и при сегащната система на образование ще има подобрение.
    И трети елемент, но не и последен по значение е бизнеса. Ако бизнеса организира някаква форма на дообучение на своите работнициц и без да са най-добре четящите и смятащи, те ще добият сериозни умения.
    Както се вижда, въпроса не е и няма как д бъде оставен само и единствено в ръцете на разните политически институции, без значение кои точно от тях ще са на власт.

  5. 5 Профил на 2029
    2029
    Рейтинг: 648 Разстроено

    Няма спор, че образователната ни система е под всякаква критика. Като се започне от основното, мине се през средното и висшето образования. Но както съм писал многократно, проблемът е другаде. И той е в отровената среда у нас, дължаща се на корупцията, липсата на правосъдие и подтикваща масово най-грамотните, пък и не само те, да напускат страната. Еднопосочно. Идете в някое елитно средно училище и погледнете накъде заминават випуските. Малцината които остават, учат медицина, и след като завършат, вече с дипломи, също заминават. Остават апартаментчиците.

  6. 6 Профил на Аз
    Аз
    Рейтинг: 370 Неутрално

    Впечатленията ми от образованието в момента в България е следното:
    В средното образование(сравнително реномирано училище в областен град):
    - оценки (4 и 5) се пишат само за присъствие, или извън класни дейности
    - домашни не се дават, а ако се дадат са по желание
    - класни се правят като се дават в къщи (като домашна работа) или се правят по 2 пъти с едни и същи задачи
    Така се получава, че ученик с нищожни знания изкарва успех 5. Училището и учителите са много горди с постигнатите резултати.

    Не съм съгласен с автора, че трябва да се направи всичко възможно да се задържат децата в училище - мисля, че е далеч по-добре да се пишат реалните оценки, ако трябва на изпит да се оставят и да прекъсват, повтарят години и т.н., но да отсеят поне малко знаещи от незнаещи. Има цели училища за които държавата харчи милиони, а там децата посещат училище само за да не спрат на мама детските. Ако те самите(родителите) не са проумели ползата от ученето - няма спасение.

    Каква точно е разликата между да прекъсне училище и да завърши без да може да чете и пише?

    Дали не е по-добре вместо да се харчат пари за тях 4 години в средното да прекъсват с основно и да има безплатни курсове за желаещи за четене, писане, смятане - знания, които е възможно да не са придобили в основното образование?

  7. 7 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1145 Разстроено

    Цената на бездействието – поглед към 2035 г.?!
    - хоризонт от 15 години, през които при тази демография населението обитаващо тази "територия" наречена България ще намалява прогресивно и, защото държавата както и високо квалифицираното население изчезват с всеки изминал ден, а броя на ниско образованото и неграмотно население ще се увеличава (защо ли?)!!!!

    До коментар [#4] от "tsvetko_51":
    Не е цел на автора да каже как да стане, а човека се опитва да обърне нашето внимание в тази посока, за да се повиши стандарта в страната и да се редуцира влиянието на демографската криза. Друг е въпроса, че неговите аргументи звучат доста теоретично и развитието на процесите се разглеждат доста линейно, което не е приложимо при обществени процеси. Проблема с образованието е много комплексен и не зависи само от това, какъв процент от децата ще учат Х или У години, както и какъв ще е процента на хората с основно или друго образование.
    Тук е много важно какво е качеството на това образование, а този проблем е много труден за разрешаване. Свързан е с пари ( ама много!), свързан е и с някаква форма на стимулиране на умни и кадърни хора, които да работят в тази сфера (кадрите, които липсват в момента или ако ги има те са в предпенсионна или пенсионна възраст!). Освен учителите, като един от най-важните елементи има огромен проблем и с родителите. Ако те се инетересуват как се учат техните деца, поставят изисквания към тях, контролират резултатите, даже и при сегащната система на образование ще има подобрение (да, но родителите са се "юрнали" да "изкарват пари", за да задоволяват непрекъснато увеличаващите се "консуматорски" потребности на свойте деца и смятат, че учителите са тези, които са задължени да се грижат за обучението и въпитанието на децата им, което в действителност не е точно така! и резултата е на лице - едни невъзпитани и нискограмотни деца презадоволени и без цел в живота са бъдещето на тази страна като разбира се тук има и изключения, но те са незначителен процент от "масата"). И трети елемент, но не и последен по значение е бизнеса. Ако бизнеса организира някаква форма на дообучение на своите работнициц и без да са най-добре четящите и смятащи, те ще добият сериозни умения. Както се вижда, въпроса не е и няма как да бъде оставен само и единствено в ръцете на разните политически институции, без значение кои точно от тях ще са на власт! (защото те идват и си отиват като "мухи еднодневки", а това което остава след тях е онова "бъдеще", което ни се (или не ни се) иска!)

  8. 8 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    До коментар [#4] от "tsvetko_51":

    Ами хайде дай съвет как точно ще се образова човек,който не желае да го прави.Майка ми беше 40 години учител в прогимназия-накрая в училището останаха само цигани.Пенсионира се, защото каза,че каквото и да прави циганите не искат да учат.А искаше още да работи,но видя,че няма смисъл от трудът й.Отстрани е лесно да се дава акъл.

  9. 9 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    До коментар [#4] от "tsvetko_51":

    В Берлин учителки бяха получили нервни кризи и напуснали работата си заради ученици цигани от България.
    Така че, който измисли начин да образова циганите, трябва да получи Нобелова награда.

  10. 10 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3158 Неутрално

    За съжаление стратегическото мислене и планиране никога не са ни били силна страна...!!!

  11. 11 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2974 Неутрално

    За съжаление стратегическото мислене и планиране никога не са ни били силна страна...!!!
    —цитат от коментар 10 на selqnin


    И по-добре. :)

    Щото се сещаш че 45 години живяхме в строй със стратегическото мислене и планиране, който ни доведе до купонна система накрая. :)

  12. 12 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    Държавата се хвали, че връща хиляди циганета в училище, но те завършват неграмотни и пречат на учениците с потенциал. Този проблем е тиктакаща бомба от много десетилетия и ще се реши по един или друг начин, може и с гражданска война след 10 години. Меко казано е престъпление държавата да хвърля усилия и милиарди левове да интегрира циганите, те да продължават да са неграмотни и да се смеят на държавата и тя да продължава да хвърля милиарди за тях. Това все някога ще спре.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    Има начин, но е скъп и политически некоректен: децата, непосещаващи училище се събират и изпращат в пансиони, далече от средата, която влияе отрицателно на развитието им. Но в бъдеще може би ще има полза ако децата се откъснат от гетото и се интегрират.

  14. 14 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Весело

    "Устойчив източник на такъв растеж е единствено нарастването на производителността на труда."

    Всъщност, исторически това никак не е така.
    Устойчивият икономически растеж винаги е зависел от способността на икономика да възприема техническите открития, подплатено с наличието на природни ресурси.

    Каменоделецът колкото и да си вдига производителността на труда с чука няма да издялка една плоча (надгробна, да кажем, за фондация ИПИ) за по-малко от една секунда (при използване на бързосъхнещ бетон с готови форми).
    Сиреч, икономическото развитие е пряка функция от "грамотността" на бизнесмена, а не на наемния работник. Ама пишман-икономистите се опитват от десет кладенеца вода да извадят само и само до обвинят другите за простотията си.

  15. 15 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Весело

    "Казано иначе, каква е макроикономическата цена на бездействието, създало до момента значитителен брой изключително слабообразовани граждани?"

    Казано иначе, тарикатлъкът на хванатите от кол и въже в разни фондации струва скъпо на обществото - един път като прахосан ресурс за глупавината им "парите следват ученика" (и най-печелившите училища бяха тия без ученици); втори път, загуба на мотивация поради "парашутния фондационализъм" при назначаването на "калинки" в управлението и на държавата, и на бизнеса - Мартин Димитров (щял бил да наема пиратите от заличената поради некадърност счетоводна къща Артур Андерсън да дирят парите от КТБ, които по закон трябваше да се вписани в Кредитния регистър), Петър Чобанов, Иван Искров, пишман-офшорника Стоян Мавродиев до пишман-посланици (търгуващи с алкохол в Хелзинки, бягащи от акредитация в Алма-ата, издаващи книги и друга волна лична стопанска инициатива).

  16. 16 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    До коментар [#5] от "2029":

    "Няма спор, че образователната ни система е под всякаква критика. Като се започне от основното, мине се през средното и висшето образования."

    Напротив, има голям спор, много голям … заради едни пари. Образователната ни система никак не е лоша, и в държавните, и в частните училища, въпреки опитите на Сульо и Пульо от разни НПО-ши да я увредят.
    И учебниците са в крак с времето въпреки откровения лобизъм на издателствата да печатат какво ли не.
    И резултатите на децата са много добри, когато са мотивирани.
    Няма как в едно общество, където правилата се определят от най-кресливите полуграмотни умнокрасавци (вижте автора), образованието да блесне със своята сила.
    За какви финансови науки може да се говори, когато банкерки се явяват Лилето Павлова, Миглена Кунева, Цветелина Бориславова, Петя Славова, факир Славчо Христов от ресторант "Олимп", Данчо Салфетката, Георги Гергов Свинаря и т.н.!? Еле па измислените "доктори на науките" както се представят Красен Станчев, Лъчо Мозъка, Баце с пожарната психология и Цвък бегача на дълги разстояния.

  17. 17 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1664 Неутрално

    $$$% И сега отново да си зададем въпросът какво би се променило в икономиката, ако тази тенденция се обърне.Нека за момент допуснем, че поне 2/3 от децата, попадащи в незавидната група на най-слабообразованите, останат поне 3 до 5 години по-дълго в училище,$$$%


    "Другарю" "либерал" Богданов, ако това стане единствената промяна ще е, че вие либералните "икономисчета" ще отчетете рязък спад на младежката безработица и рязък спад на лицата, получаващи социални помощи. Което си е чиста статистическа ВРЪТКА. Поредното прикритие на безработицата вместо през висшето, сега и през средното образование. Ще преизпълните "либералните" си планове за рапортуването...
    Прикрита пропаганда на Пословичната вече Национална Стратегия за ДЕДЕТО! Хайде да не ни пързаляш с това "МИЛОВИДНО" използване на термина "дете" в икономически анализ. НЕ сме будали. На колко години е това "ДЕТЕ" дето искаш да го държиш поне още ТРИ - ПЕТ че и повече години от сегашните в училището. Значи твоето "икономическо" "ДЕТЕ" става на поне ДВАДЕСЕТ И ЕДНА ГОДИНИ!/задължителното по Конституция е 16г./ И всичко ЦЕНТРИРАНО за ОТГЛЕЖДАНЕ на 21-годишни деца. Ама можело и повече години. НА ОБЩИЯ ГРЪБ!
    Ти наистина ли разбираш от икономика?:) Абе даже в Стратегията за ДЕТЕТО неолибералите искате ДЕТЕ да е до 18 години САМО. И то не е според конвенцията на ООН.
    Никакви икономисти не сте!
    А да искате случайно вместо безработни да ги водим и ПЕТДЕСЕТ ГОДИШНИТЕ - Ученициц?! И да им осигулим учителки за задоволяване на културните особености?!
    Либерали....
    БАСИ!
    !

  18. 18 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4127 Неутрално

    В този форум умуваме, даваме акъл, и т.н. А в същото време има винистерство на образованието, разни агенции, разни учителски и не знам какви съюзи... Те имат ли мнение? Или само засмукват заплати, и критикуват я ИК, я стратегията за децата. И така вече 10 г. безвремие - времето на управление на ГЕРБ и БСП. Безвремие, нищонеправене, ЛАПАНЕ.

  19. 19 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#10] от "selqnin":

    Не и в последните 30 години. Но бяха силна страна при плановата икономика - оплюта и низвергната сега.

    Сега сме с капаци - гледаме не по-далече от носа си ... (примери много)

  20. 20 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#11] от "realguru":

    Ааа, виждам, че сте зачекнали темата :-)

    /Иначе спорно е това, кое къде ни е закарало, но мнението горе беше за стратегическото мислене. Факт е, че преди всички бяха в училище и всички работеха. Това интегрираше. Сега няма....

  21. 21 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    В този форум умуваме, даваме акъл, и т.н. А в същото време има винистерство на образованието, разни агенции, разни учителски и не знам какви съюзи... Те имат ли мнение? Или само засмукват заплати, и критикуват я ИК, я стратегията за децата. И така вече 10 г. безвремие - времето на управление на ГЕРБ и БСП. Безвремие, нищонеправене, ЛАПАНЕ.
    —цитат от коментар 18 на historama


    има нова опорка - Норвегия била дала пари на Борисов, и той искал да пробута стратегията за децата. Тиражира се във фейсбук, разпостранява се от "интелигенти" все бивши и настоящи членове на БСП

  22. 22 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1145 Разстроено

    До коментар [#12] от "Сенчеста фигура":
    Държавата се хвали, че връща хиляди циганета в училище, но те "завършват" неграмотни (много от тях даже не завършват или по скоро отчитат, че са "завършили", но каква полза от това?) и пречат на учениците с потенциал (естественно когато един човек е ниско интелигентен на него му дай чалка и не го занимавай с неща, които изискват интелект, защото той просто му липсва!). Този проблем е тиктакаща бомба от много десетилетия и ще се "реши" по един или друг начин (може и с гражданска война след 10 години?) като след 10 години тази "територия", защо държавата вече ще е изчезнала?! ще се населява или от "образовани" цигани, което е по добрия вариант или от неграмотни, което е много по вероятно! Меко казано е престъпление държавата да хвърля усилия и милиарди левове да интегрира циганите, а те да продължават да са неграмотни и да й се смеят! Това все някога трябва да спре.

  23. 23 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1664 Любопитно

    До коментар [#18] от "historama":

    Прав си ... коментираме тук десетилетие и повече и нещата се променят. В смисъл, цялата тази "реформичка" ескалира. От нашите коментари има само една полза - "реформаторчетата" си премахват слабите места в ... пропагандата!
    От друга страна, не си прав за министерствата и агенциите. Тяхното мнение се манифестира тук. Синдикатите на учителите очевидно не са желани на тази бизнес платформа, с изключение на Директорските. Нали постоянно чуваме Асен Александров, Стаматов, Чанева...
    Тук има достатъчно интервюта и на Министър Вълчев за това как образованието Е СОЦИАЛНА ПОМОЩ! То не е мнение, а афиширане на Политика! ЦЕЛ!
    Както виждаш и БОГДАНОВ аргументира тази политика.Това е повече от мнение.
    !

  24. 24 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 550 Неутрално

    До коментар [#3] от "daskal1":

    Е да де ама тук трябва да могат да пишат и двойки на ученици, да могат да ги накарат да повтарят класове! Но с този жесток тормоз над учител(к)ите от страна на управляващи и общество няма как да стане! Едно частично решение на въпроса е обучение във военизирани училища. Поне ще имаме кадърни воеени и полицаи! Освен това там могат да научат и по някой занаят!

  25. 25 Профил на Dessenback
    Dessenback
    Рейтинг: 257 Неутрално

    До коментар [#2] от "xox55541929":

    Не са само циглетата. Българите се циганизираха, вместо обратното, това важи за всяко населено място под 60 хил души.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK