В този героизъм няма патетика

Комунизмът строи неугледни панелки, произвежда развалящи се "Москвичи", но когато почне да произвежда и евтини атомни централи, става страшно.

© Дойче веле

Комунизмът строи неугледни панелки, произвежда развалящи се "Москвичи", но когато почне да произвежда и евтини атомни централи, става страшно.



Текстът е препечатан от "Дойче веле". Заглавието е на "Дневник".


Различни са версиите за края на комунизма. Едни подчертават политиката на човешките права на слабия президент Картър, укрепила дисидентските движения в лагера. Други величаят покерджийския блъф на силния Рейгън за стратегическата отбранителна система "Звездни войни", която изнерви Съветите и ги накара да хвърлят картите. Сериалът на НВО ни припомня една трета версия, която бяхме позабравили: аварията в Чернобил; посочвал я е впрочем и самият Горбачов. Тя показа, че системата е дълбоко неадекватна и вече застрашава не само себе си, но и света.


"Чернобил" и комунизмът




Много мнения бяха изказани за това дали действителността във филма е реалистично показана - че тогава в СССР нямало тениски и ходели по потници или че не можело партиен деец да пие водка на работното си място. (За тениските не съм сигурен как беше; водката мен лично ме убеждава). По-сериозната критика върви в посока на централния конфликт между смелия индивид и системата - той, казват, бил характеристика на англосаксонката култура и звучал привнесено в съветската действителност. Може би има нещо такова: сериалът така или иначе е предназначен за глобална публика. Но като се замислиш, защо да е толкова различна Русия? Какъв персонаж беше физикът дисидент Сахаров, революционерът по неволя Клим Сангин на Горки, близкият до декабристите Пушкин, затвореният в психиатрия Чаадаев? С какво физикът Легасов е различен като типаж от Чеховия доктор Рагин ("Палата номер 6"), който започва да съчувства на психично болните си пациенти и в последна сметка бива затворен при тях?


Художественият образ предполага дистанция и обобщение. Не знам дали точно така е изглеждала ядрената централа, но комбинацията от обективно остаряла техника, грозни блокове и осветление, което убива цветовете, ми внушава усещане за убогост. Всичко е направено евтино и набързо. Това е впрочем резултат от благородната цел, която комунизмът си поставя, поне от Хрушчов нататък - спешно да задоволи "растящите потребности" на народа. Строи неугледни панелки, произвежда развалящи се "Москвичи", но когато почне да произвежда и евтини атомни централи, става страшно.


Самата авария ни дава идея за основния проблем в тази система: информацията. Причините за нея са много - от недомислица в технологията до човешка грешка. Въпросът е, че обществото е така устроено, че деецът А не може да вдигне телефона и да съобщи на дееца Б: имаме такъв и такъв проблем. Намесват се идеологически ритуали, изпълнение на планове, западният империализъм, та дори самият Ленин. Резултатът е престъпната първомайска манифестация, когато хиляди граждани в Киев, Минск, та чак в София получиха високи дози на облъчване.


Представяте си колко неадекватна би била тази система днес, след дигиталната революция? Един изследовател писа, че американският интернет успял, защото действал "комунистически" - потребителите споделяли безкористно информация; обратно, съветският забоксувал, защото в него действали вълчи капиталистически закони - всеки се страхувал от всеки и пазел информацията само за себе си.


Ужасна система, която ражда героизъм


Не разбирам защо сериалът предизвика тази яростна реакция на русофилите в България, пък и в самата Русия, където готвели ответен сериал с агент на ЦРУ, който ще се окаже виновен за взрива. Огромният му успех се дължи именно на това, че наред с обречената система, той показва невероятния героизъм на съветските хора, който - да ме прощавате за патетиката! – не мога да не асоциирам с Отечествената война. Когато Сталин, поделил Европа с Хитлер и обезглавил армията си, хвърля народите на СССР в чудовищно изпитание, те го преодоляват въпреки грешките и диктатурата му.


Силата на филма е в това, че в този героизъм няма патетика - нито съветска, нито холивудска. Нещата са някак всекидневно двусмислени. Хората хем знаят какво рискуват, хем не съвсем, защото радиацията е невидима. Бабата, видяла и фашисти, и комунисти, отказва да се евакуира пред тази невидима заплаха. Заместник-премиерът Шчербина, изпратен на място, научава едва от учения, че ще умре до две години, което и става. Миньорите, повикани да копаят под централата, се досещат, че на тази дълбочина няма как да са защитени и все пак продължават работата. Наред с преливането между знание и незнание е сложното отношение между принуда и доброволчество. Пак асоциация с войната: хем саможертва, хем политкомисарят е отзад с пистолета.


Удивителна е сцената, в която трябва да се намерят трима за отпушване на шлюзовете, така че радиоактивната вода да изтече, преди да бъде предизвикан нов взрив. На Горбачов го казват в пряк текст: искаме разрешение да изпратим на смърт трима души; той маха с ръка, какво са трима при толкова застрашени. Физикът Легасов, заеквайки, опитва да предложи на работниците 400 рубли награда и някакви облаги, но желаещи няма. Тогава партийният човек взима думата и залага на нещо съвсем различно: просто трябва да се направи, за да не умрат милиони хора. И сега вдигат ръка трима - Баранов, Беспалов и Ананенко; поради странната рулетка на радиационното заразяване само първият ще загине.


Няма роботи, затова на терена ще бъдат пратени "биороботи", сиреч войници. Няма защитни дрехи, миньорите работят чисто голи. Наместо евакуация - блокиране на населението в района, защото престижът на държавата е по-важен от живота на гражданите. Ужасна, нечовешка система, която ражда героизъм отчасти именно поради своята неразвитост. Само защо се наложи той да бъде възпят от американска кабелна телевизия? Не знаем дори истинския брой на жертвите. На мястото на аварията със средства на ликвидаторите и спестен материал от бетонния саркофаг днес има скромен паметник с нескромното заглавие "На тези, които спасиха света". Няма защо да се подиграваме на руския месианизъм, светът наистина беше под заплаха. Въпросът е дали пък не беше по-добре да беше нямало от какво да се спасява?


България и "Чернобил"


В България филмът разбуди очаквани реакции срещу проекта "Белене". Може би помните състоянието на централата "Козлодуй" в началото на 90-те и как повярвахме на "Ку-ку"-шегата, че там е станала авария. Вероятно не е вече същото днес, когато сме плътно контролирани от ЕС, но усещането за това, че в ядрената енергия има нещо неуправляемо и надчовешко отново се събуди. И че държавица като България, където не се знае дори кой отговаря за язовирите, може би по-добре да не се захваща с неща, които не са ѝ по силите. Впрочем, успехът на филма е свързан и с мощната зелена вълна в цяла Европа днес.


Друг ефект, това е бумът на селфи туризма, нараснал под прякото въздействие на сериала. Прекрасни девойки позират сред мъртвите блокове на Припят, напуснатите детски площадки, подивялата растителност, младежи се правят на мутанти, които ви дебнат в радиоактивната зона. Тази естетизация вероятно е знак за това, че аварията, а заедно с нея и безотговорният идеологичеки режим, който я направи възможна, са отишли безвъзвратно в миналото. Дали пък не избързваме, драги туристи?

Ключови думи към статията:

Коментари (101)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1198 Неутрално

    Като гръмне някоя АЕЦ за съжаление почти нищо не може да се направи. Справка: Фукушима.
    А да не забравя, за въпросната Фукушима също странно се мълчи.

  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 944 Неутрално

    "Сталин .... и обезглавил армията си". Ами отдавна се разбра истината с армията. Понякога е разумно да избягвате клишетата. И да, имаше тениски по онова време в СССР.

    No Pain No Gain
  3. 3 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Съвецка ядрена централа - даже самото име звучи страшно. Те една кола не можаха да направят, а какво остава за нещо друго.

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Неутрално

    Чернобилската авария Дичев добре го помни - е резултат на перестройката !!!

    karabastun1@abv.bg
  5. 5 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 4058 Неутрално

    "......Наместо евакуация - блокиране на населението в района....."

    Наместо производство, опашки. Наместо свободно придвижване, кльонове. Наместо частна собственост, безплатен бригадирски труд.Наместо свободно изразяване на мнение, лагери. Наместо внос на автомобили, записване в Мототехника.

  6. 6 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#1] от "ju.li":

    За Фукушима се мълчи, защото е удобно, имаше карти с движението на двата облака, единият се движеше към Европа, и като стигна на границите на Турция и престанаха да дават по медиите всякакви данни. И то говоря за медиите, които следях, български, руски и турски. Навскяъде след 3-тия ден мълаха. А този облак трябваше да премине и през България. В София пък при бившият завод "Електронка" имаше табло отчитащо радиационният фон в София, и след аварията във Фукушима това табло изчезна. 3месеца след тоа сложиха ново табло. Интересно защо точно тогава го махнаха това табло? Другият облак тръгна към САЩ и там също изчезна информация след 3-тия ден на аварията какво става. Също никой не каза какво стана със замърсената вода край беюреговете на Фукушима. Защото тя също не седи на едно място. После ядеш риба хваната незнайно къде и не се знае дали не е хваната в заразени с радиация води.

  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Любопитно

    А нещо за другите 151 случая на изтичане на радиация от атомните централи в света

    karabastun1@abv.bg
  8. 8 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Любопитно

    И отново се наблюдава бум в строителството на АЕЦ.

    karabastun1@abv.bg
  9. 9 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Любопитно

    Чернобилската ядрена катастрофа беше планирана на Запад с две основни цели: 1. Тя беше един от смъртните удари (наред с влизането на СССР в Афганистан, провокацията с корейския KAL 007, така наречената "перестройка", рязкото сваляне на цените на нефта от Саудитска Арабия, кампанията срещу водката) нанесени срещу СССР, за да се стигне до неговия крах и разпадане. 2. Това беше много грамотна ядрена провокация, призвана да дискредитира мирната атомна енергетика в очите на световната общност.

    karabastun1@abv.bg
  10. 10 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Любопитно

    Сривът на атомната енергетика след Чернобил доведе до нови колосални икономически загуби за СССР. Въпреки че беше планирана срещу СССР, тя нанесе почти смъртен удар и на Франция, която инвестираше огромни ресурси за собствени ядрени изследвания и за развитието на своята ядрена енергетика. В резултат, Франция загуби практически всички свои клиенти от западните държави, които се отказаха от дългосрочните си ядрени програми.

    karabastun1@abv.bg
  11. 11 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Любопитно

    Нищо чудно, че в онзи момент само френски официални лица заявиха бързо и точно, че така наречената чернобилска катастрофа няма никакво вредно влияние за Европа. Френските ядрени учени се опитаха да обяснят, че по дефиниция ядреният реактор не може да предизвика ядрен взрив нито даже обикновен взрив. Но великолепно режисираната ядрена истерия в Европа и по света продължаваше. И спирането й вече беше невъзможно. Това беше началото на края на мирната ядрена енергетика и началото на края на СССР.

    karabastun1@abv.bg
  12. 12 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 4058 Неутрално

    Като гръмне някоя АЕЦ за съжаление почти нищо не може да се направи. Справка: Фукушима. А да не забравя, за въпросната Фукушима също странно се мълчи.
    —цитат от коментар 1 на ju.li


    Да сравняваш случилото се във Фокушима и Чернобил, е все едно да сравняваш Москвич и Мерцедес.

  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5537 Неутрално

    В момента се строят стотици нови блокове по света а Фукушима все още изпуска радиоактивни води и замърсява световния океан.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Комунизма беше толкова безумен, че сега като разказваш на младите и те не вярват. Ние се чудим как може да не вярват, те се чудят как може да е имало такива работи.
    Разбира се за някой тулуп, дето не мисли комунизмът може да е бил нещо добро. Мнозина и досега кавзт "беше хубаво, нищо не правиш и си взимаш заплатата". Разбира се на работното място тогава веднага ти казваха "За какво се натягаш? И да работиш и да не работиш, тя заплатат ти е все същата.".

  15. 15 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5759 Неутрално

    Съвецка ядрена централа - даже самото име звучи страшно. Те една кола не можаха да направят, а какво остава за нещо друго.
    —цитат от коментар 3 на anonim440


    Руските лампови телевизори имаха свойството да се

    САМОЗАПАЛВАТ

    Хубави работи, ама руски....

  16. 16 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 710 Неутрално
  17. 17 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#10] от "karabastun":

    СССР винаги е бил на загуба. Последно когато русия е била добре икономически е било при Царя мъченик Николай ll, тогава темповете на икономически растеж са най-големи в цялата история на Русия. Инфраструктурните проекти също са най-големи, болшевиките за 75 г. не могат да направят това, което Царят е направил по време на своето управление за 21 г. Строели са се пътища, железопътна мрежа, училища и т. н. Има данни.
    И какво става после, идва Ленин и налага НЕП, и в страната, която може да изхрани цял свят настъпва глад. И винаги после в СССР е така, глад и мизерия. И даже днес като чета отзиви на руснаци в ютуб за България и българите, руснаците пишат за българите "това е народ, който не е виждал глад".

  18. 18 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2192 Неутрално

    Хубав текст, както обикновено Ивайло Дичев предлага интересен поглед към нещо, за което всички говорят. Даже да не си съгласен с всичко написано, четеш с удоволствие.
    пп. А иначе най-много ми хареса това, че България не може да си контролира язовирите, а е тръгнала нова ядрена централа да прави.

  19. 19 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3076 Неутрално

    Комунизмът беше и загина като една огромна ЛЪЖА!!!

  20. 20 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 4028 Неутрално

    Наред с преливането между знание и незнание е сложното отношение между принуда и доброволчество. Пак асоциация с войната: хем саможертва, хем политкомисарят е отзад с пистолета.


    Удивителна е сцената, в която трябва да се намерят трима за отпушване на шлюзовете, така че радиоактивната вода да изтече, преди да бъде предизвикан нов взрив. На Горбачов го казват в пряк текст: искаме разрешение да изпратим на смърт трима души; той маха с ръка, какво са трима при толкова застрашени. Физикът Легасов, заеквайки, опитва да предложи на работниците 400 рубли награда и някакви облаги, но желаещи няма. Тогава партийният човек взима думата и залага на нещо съвсем различно: просто трябва да се направи, за да не умрат милиони хора. И сега вдигат ръка трима - Баранов, Беспалов и Ананенко; поради странната рулетка на радиационното заразяване само първият ще загине."

    https://www.dw.com/bg/облъчени-обречени/a-14918985
    https://www.dw.com/bg/фукушима-по-страшна-от-чернобил/a-15493519

    успех на другаря Дичев. не просто лицемерие, чист .... характер си е

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  21. 21 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1630 Весело

    Хубав текст, както обикновено Ивайло Дичев предлага интересен поглед към нещо, за което всички говорят. Даже да не си съгласен с всичко написано, четеш с удоволствие.пп. А иначе най-много ми хареса това, че България не може да си контролира язовирите, а е тръгнала нова ядрена централа да прави.
    —цитат от коментар 18 на boevbisser


    България експлоатира 6 (шест) ядрени реактора вече 45 (четиридесет и пет) години, хейтърче нещастно.
    Това че ти и тебеподобните не можете да контролирате и телбода на бюрцето си не значи, че всички останали са като вас.

    Знанието е сила, информацията - власт
  22. 22 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    Имам отвратителен спомен за битовата страна на т.н. "комунизъм".
    Майка ми беше лекар. У нас дойде да живее семейство също лекари, за да изчакат строежа на собственото си жилище. Бяха изключително близки, мили хора! Съпругата работеше към Санепид-станция – отвратителното съкращение, където измерваха нивото на радиацията в реално време. Моите родштили многократно са питали тази лекарка, която беше изключително близък човек на нашето семейство. По разказ на майка ми тя се е разтрепервала от страх и никога не е казала действителната стойност на радиацията във Варна!
    Това беше "прекрасният социализъм", за който бленуват сегашните възрастни! Не мога да си представя, какви са били заплахите към служещите в една цивилна медицинска служба, за да не кажеш нивото на заплаха на най-близките си хора!!!
    Извън битовото – колко лишен от разсъдък трябва да си, какъв подкуп трябва да си взел, какво друго трябва да те мотивира, че да настояваш руснаци да ти построят наново ядрен самовар в Белене???
    Теменужки и Бойковци – събудете се и спрете това безумие – строеж на ядрен Москвич, след като знаем, какво е нивото на всеки руски продукт!
    И още нещо – защо прокуратурата не е завела дело срещу този средно висок чиновник, подписал доброзорно договорът за двата нови реактора, та ни вкара в нови милиардни плащания и ни обвърза наново с "високотехнологична" Русия! Кой и как го е мотивирал?
    Евтиния апартамент го видяхме!
    Това е част от това, което МУ е платено.

  23. 23 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3224 Неутрално

    По това време често пътувахме от СССР до България. Никога няма да забравя тази разлика: празни магазини, винаги пияни мъже, гневни лица на хора и бедни градове в СССР. И добре поддържани градове, пълни магазини и радостни хора в България)

  24. 24 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2411 Неутрално

    До коментар [#12] от "4ort":

    Авариите в Чернобил и Фукушима са двете аварии с най-високата 7 степен по скалата. Може да има разлика между двете, но е малко т.по да си затваряме очите.

  25. 25 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    До коментар [#17] от "anonim440":

    И даже днес като чета отзиви на руснаци в ютуб за България и българите, руснаците пишат за българите "това е народ, който не е виждал глад".

    Не само това! България е изпращала огромни количества храна, за да ги спасява от глада! Това е извън храната, която "армията-освободителка" е награбила при първото и второто "освобождение"!
    Продължават да ни грабят по всякакви перфидни начини!

  26. 26 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 643 Неутрално

    Друго си е демократичната Фукушима, дето японците криха от света грозната истина за мащабите на аварията ... Ама тя демократичната радиация сигурно е полезна, не като комунистическата.

  27. 27 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1658 Весело

    Чернобилската авария Дичев добре го помни - е резултат на перестройката !!!
    —цитат от коментар 4 на karabastun


    Хахаха, значи април 1985 г. начало на перестриката и веднага на следващата 1986 г. април катастрофата в Чернобил. Ти си мноооо зле бастун, много зле!

    Имало едно време ссср...
  28. 28 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    Друго си е демократичната Фукушима, дето японците криха от света грозната истина за мащабите на аварията ... Ама тя демократичната радиация сигурно е полезна, не като комунистическата.
    —цитат от коментар 26 на izt21595181


    Май не си бил роден 😀.
    Всички телевизии по света предаваха (криеха) в реално време с технически подробности случващото се.

  29. 29 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 1041 Неутрално

    Филмът е направен добре и си заслужава да се гледа особено от по-младите, които не знаят много за аварията, за СССР и за живота там. Ще видят реалистична картина без пропаганда и клишета.

  30. 30 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 1271 Неутрално

    Ивайло Дичев
    "Дойче веле"

    ----------------
    1. Какви задачи са поставени на Ивайло Дичев от кураторите му?

    2. Какви цели трябва да постигне клана които стои зад Дойче веле?

    3. Германската олигархия ли финансира Дойче веле или е част от по голяма глобална финансово- индустриална структура ?

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  32. 32 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 643 Неутрално

    От същото това DW:

    https://www.dw.com/bg/фукушима-по-страшна-от-чернобил/a-15493519

    Фукушима - по-страшна от Чернобил

    Месеци след аварията във Фукушима на бял свят излизат потресаващи разкрития. Оказва се, че в атмосферата е било изхвърлено най-голямото измервано досега количество радиоактивни газове. Фукушима е по-страшна от Чернобил.

  33. 33 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 643 Неутрално
  34. 34 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 643 Неутрално
  35. 35 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    До коментар [#31] от "izt21595181":
    До коментар [#32] от "izt21595181":

    Абе трол негативен, ти някакво състезание ли виждаш в двете катастрофи? Да еВа и нещастниците му да еВа!

    Имало едно време ссср...
  36. 36 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4323 Неутрално

    До коментар [#27] от "citoplast":

    Хахаха, значи април 1985 г. начало на перестриката и веднага на следващата 1986 г. април катастрофата в Чернобил.
    =========
    Не е април 1985.....а март 1978.......
    И знаеш ли къде го подписали....?
    В едно високопланинско афганистанско селце .....

    Bukalemun
  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  38. 38 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1658 Весело

    До коментар [#36] от "eti mehter":

    Ти ли им държа Писалките бе аркадаш? Айде настрани!

    Имало едно време ссср...
  39. 39 Профил на Трансмач
    Трансмач
    Рейтинг: 1661 Неутрално

    "Добре поддържани градове, пълни магазини и радостни хора в България"-Говориш за зрелия соц в България?? Че нали беше голяма мизерия?!

  40. 40 Профил на uyg11605723
    uyg11605723
    Рейтинг: 29 Неутрално

    ".....системата е дълбоко неадекватна и вече застрашава не само себе си, но и света..." - да, така е, но и сегашната СИСТЕМА не е по-добра! Митове и легенди се оказаха човешките свободи, чистата храна и природа, свободната конкуренция. Отново сме в кюпа на монополите!

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  42. 42 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#39] от "Трансмач":

    Ами мизерия си беше. Той сравнява СССР с НРБ. Не сравнява НРБ с ФРГ, нали се сещате?
    Но тогава пътуването в капиталистически държави не беше разрешено. Не даваха дрогарите червени паспорти.

  43. 43 Профил на Nick F
    Nick F
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Ивайло Дичев"Дойче веле"----------------1. Какви задачи са поставени на Ивайло Дичев от кураторите му?2. Какви цели трябва да постигне клана които стои зад Дойче веле?3. Германската олигархия ли финансира Дойче веле или е част от по голяма глобална финансово- индустриална структура ?
    —цитат от коментар 30 на WWW


    1. Да тормози потребител WWW и да не му дава да се отпусне
    2. Да редуцира максимално възможностите на WWW да се противопоставя на Световния Заговор
    3.Финансиран е от враговете на WWW

  44. 44 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    До коментар [#30] от "WWW":

    Ивайло Дичев
    "Дойче веле"

    ----------------
    1. Какви задачи са поставени на Ивайло Дичев от кураторите му?

    2. Какви цели трябва да постигне клана които стои зад Дойче веле?

    3. Германската олигархия ли финансира Дойче веле или е част от по голяма глобална финансово- индустриална структура ?

    Ами ти разконспирира Ивайло Дичев!
    В една по-свежа възраст е предизвикал ядрения колапс в Чернобил, за да може сега да си клати краката и да пише под диктовката на "западно германските" олигарси, кланове, куратори!
    Гений си!
    Първото, което си мислят за взрива руснаците е - "американците!" 😀!
    А то било Ивайло ДИЧЕВ с перото...
    Дори Кутев не може да измисли такива безумия!

  45. 45 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3224 Неутрално

    До коментар [#39] от "Трансмач":

    Добре поддържани градове, пълни магазини и радостни хора в България"-Говориш за зрелия соц в България?? Че нали беше голяма мизерия?!
    ===============
    ☝️🙄
    Пич, писах за чувствата на детето по това време. Спомням си, как на 16 години аз (отделно от родителите ми) бях инструктиран от служител на КГБ.
    ▪️Всичко, което ще видиш в България, не е вярно!
    ▪️Те винаги са били малко предатели и умишлено правят така, да мислиш, че те живеят по-добре, отколкото хора в СССР.
    ▪️Слушай какво казват родители ти, с роднини и други хора и и не забравяй! След това, ще ни разкажеш (КГБ)
    🤷‍♂️🤦🏻‍♂️

  46. 46 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Съвецка ядрена централа - даже самото име звучи страшно. Те една кола не можаха да направят, а какво остава за нещо друго.
    —цитат от коментар 3 на anonim440


    Добре казано ... По тази логика във фирмата за която работя, руските авиокомпании са в черния списък и не можа да се лети с тях в командировка

  47. 47 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    Не знам дали авторът на статията е чел прословутата "Чернобьiлская тетрадь", но филмът е правен по нея и по богатия снимков материал общодостъпен в Нет-а.
    С малки художествени измислици нещата са били точно такива, каквито са описани от очевидците.
    Тези, които са предотвратили вторичния взрив ДЕЙСТВИТЕЛНО са спасили света.
    Няма място за скромност. Да влезеш в този ад с ясното съзнание, че ще умреш и то не че просто ще умреш, а ще пукнеш в адски мъки, си е героизъм отвсякъде и е признак на невъобразима простотия и неблагодарност това да се омаловажава.
    Не знам авторът дали е бил свидетел на въпросните събития и последствията им, но аз бях.
    Беше точно толкова ужасно, колкото е описано. А защо НВО - защото съветският рефлекс да не се признават грешките а да се замитат под килима е жив и няма изгледи да издъхне скоро.
    Колкото до психиката на руснаците - явно авторът е тотално незапознат с нея. Те притежатват някои качества, които са абсолютно неразбираеми за нашия балкански манталитет на оцеляване.
    А именно прословутото "рвануть рубаху на груди ". Ние даже нянмаме еквивалент на тази поговорка. При тях винаги е имало "юродивьiе" хора, които казват истината и правят каквото е наеобходимо независимо последствията.
    Нищо на този свят не е само черно или само бяло.
    А виж, че тази авария е могла и да не се случи, е друг въпрос. Не знам колко от вас знаят, че прословутият Дятлов е взривил по сходен начин не само Чернобил, но и друга атомна електростанция в Сибир, при който взрив е загубил сина си, но ефектът портади отдалечеността ѝ не е бил така драматичен. И при двете е хапнал здрава доза радиация, но е умрял в затвора от инфаркт, а не от рак, както беше казано във филма.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  48. 48 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 503 Неутрално

    А да не забравя, за въпросната Фукушима също странно се мълчи.
    —цитат от коментар 1 на ju.li


    Напротив, има доста видеа на ЮТюб. За Фукушима се е изписало и изприказвало много. Само трябва да не те мързи да търсиш.

  49. 49 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 457 Неутрално

    "Добре поддържани градове, пълни магазини и радостни хора в България"-Говориш за зрелия соц в България?? Че нали беше голяма мизерия?!
    —цитат от коментар 39 на Трансмач


    Представи си тогава каква е била мизерията в най-мощния Съветски Съюз, щом бедната и опърпана Бългаиря е изглеждала добре поддържана !

    Между другото, така казавах и рускинчетата дето идваха на Пампорово (през лятото само) - до една облечени с празничните си вехти басмени роклички, движеха се на групи (с ръководител)...

  50. 50 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    Хайде още една безмислица!

  51. 51 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    [quote#49:"xhi13317223"][/quote]

    Ти с какво си бил облечен? И въобще, какво значение има, кой с какво е облечен?

  52. 52 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#7] от "karabastun":
    Нека да направим разлика между изтичане на радиация и взрив на АЕЦ. Огромна е

    Димитър Димов
  53. 53 Профил на birnic
    birnic
    Рейтинг: 1101 Неутрално

    Дичев е поредният, упражняващ се върху Чернобил. Айде спри се ! Стига манипулирахте хората. Участниците в събитията тогава вече оцениха филма. Като художествено произведение - прекрасно, като фактология - 60/40. 60 % истина, 40 % художествена измислица. Не е имало например голи миньори, не са заставяне работници да правят каквото и за било под дулата на автомати и т.н. Много детайли са преекспонирани, други са пренебрегнати. Но като цяло - добър филм.
    Навремето Солженицин написа много страховити неща в "Архипелаг "Гулаг", и то без да има достъп до каквито и да било документи, но като отвориха архивите се оказа, че е доста далеч от истината. Но това не пречи и сега да се твърди за десетките милиони убити в лагерите.

  54. 54 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    До коментар [#7] от "karabastun":Нека да направим разлика между изтичане на радиация и взрив на АЕЦ. Огромна е
    —цитат от коментар 52 на Димитър Димов


    Абсолютно! Когато радиацията изтече, тя е безопасна. Нъл тъй дмитре!

  55. 55 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Сравнението между Чернобил и Фукушима е глупаво и алогично.

    Фукушима си беше нещастен случай след земетресение (форс мажорно обстоятелство). А Чернобил е плод на комбинация от калпав дизайн на реактор (който на всичкото отгоре е бил упорито прикриван) и брутални човешки грешки, граничещи с безумието.

  56. 56 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Дано тези, които са подписвли договорите с Русия за АЕЦ Белене някой ден бъдат съдени и осъдени. България плаща някакви пари за нещо, което никога няма да го има.

  57. 57 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 457 Неутрално

    [quote#49:"xhi13317223"]
    —цитат от коментар 51 на von_seeckt
    Ти с какво си бил облечен? И въобще, какво значение има, кой с какво е облечен?[/quote]

    Ставаше дума за сравненито между България и Съветския Съюз, и колко по-добре е изглеждала тя. Българите също бжаха опърпани, но на фона на масовия рукси турист, си бяхме "западнжаци" - имаше дънки, маратонки и пр. парцали, за които онези бедни рускинчета само можеха да мечтаят...

    За това иде реч

  58. 58 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    [quote#57:"xhi13317223"][/quote]

    Ясно, ти и тогава си бил западняк, т.е. носил си дънки.

  59. 59 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#21] от "pag":

    Ядрените реактори отдавна не са 6. А в текста се говори за "нова" АЕЦ. Нова с технология от преди 40 години. Направи разлика между свръхмодерните и мощни Правец-16 и сегашните обикновени смартфони. За сериозните компютри няма да говорим.

    Димитър Димов
  60. 60 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Ами то Българи в сравнение с Румъние беше направо на светлинни години, даже имаше виц за котката
    Една котка тръгнала да бяга от НРБ през северната граница и когато граничарите я хванали я затворили в лудницата.
    Защото само луд би избягал от НРБ в комунистическа Румъния. В Румъния бяха гладни, гладни.

  61. 61 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    То и тук нямахме дънки и маратонки, но по едно време пуснаха маратонките "Ромика" и "Тренинг", та вече можеше да се купи нещо. А който имаше долари купуваше дънки от Кореком, че българските дънки "Рила" бяха някакъв ужас.

  62. 62 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#30] от "WWW":
    Дойче веле не е Телеграф

    Димитър Димов
  63. 63 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#47] от "rapidfire":

    Руснаците са неразбираеми за всички хора по света. В Русия ако има идиот, той ще е истински идиот. Ако има гений ще е истински гений.

  64. 64 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9188 Неутрално

    До коментар [#62] от "Димитър Димов":

    Дойче веле не е Телеграф
    -------------
    Вярно !
    Плащат повече за лъжи ! :)

    karabastun1@abv.bg
  65. 65 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#36] от "eti mehter":

    Брежнев почина 1980 или 1981. Не съм сигурен за точната година. След него имаше няколко вождове (няма да изброявам, за да не пропусна някой) и едва тогава Горбачов с перестройката и гласността. 1978 година е далеч преди този период

    Димитър Димов
  66. 66 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#65] от "Димитър Димов":

    Брежнев почина 1982 г. Няма как да не помня, всички медии пишеха само за това. Аз бях на 10 г. и не вярвах, че е възможно Брежнев да е починал.

  67. 67 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 457 Неутрално

    То и тук нямахме дънки и маратонки, но по едно време пуснаха маратонките "Ромика" и "Тренинг", та вече можеше да се купи нещо. А който имаше долари купуваше дънки от Кореком, че българските дънки "Рила" бяха някакъв ужас.
    —цитат от коментар 61 на anonim440


    Купувахме от англичаните през зимата - дънки, ризки, маратонки и пр. парцали, също така касети с музика... Ей такива измекяркси работи...

    И още се намират изкукуригалници да ми го хвалят онова време и да ми говорят колко било хубаво!!!

  68. 68 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    [quote#67:"xhi13317223"][/quote]

    Е ти сега сигурно се чувстваш в рая. Имаш и дънки, и маратонки, че и ризки.

  69. 69 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3224 Неутрално

    До коментар [#66] от "anonim440":

    Брежнев почина 1982 г. Няма как да не помня, всички медии пишеха само за това.
    ===============
    Той умря в деня на милицията, 10 ноември 1982))

  70. 70 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#67] от "xhi13317223":

    Да или от поляци през лятото на морето купувахме. Поляците имаха канали от Турция и докарваха от там дрехи. Но това вече беше в последните години на соца. Иначе Кореком. То всеки можеше отнякъде да намери малко долари за да си купи нещо дребно от Кореком, имаше и чейнчаджии, дето бяха на битака и разменяха на черно долари. Но там много лъжеха и трябваше да внимаваш и да не си сам.

  71. 71 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    До коментар [#69] от "putinxujlo":

    Ако е било ноември, заначи съм бил на 11 г.

  72. 72 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 457 Разстроено

    [quote#67:"xhi13317223"]
    —цитат от коментар 68 на von_seeckt
    Е ти сега сигурно се чувстваш в рая. Имаш и дънки, и маратонки, че и ризки.[/quote]

    Може и така да се каже - от много години вече не живея в България - стоя колкото се може по-далеч от такива като теб, а за жалост ставате все повече там...

  73. 73 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4037 Гневно

    До коментар [#13] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Верно ли стотици бе....к@ун?
    Вие с Карабастуна наистина сте от 80% на онзи наглец...но сте представителна извадка колко непрогледнал и манипулиран може да бъде един индивид!За съжаление комунизма ви е направил СЛЕПИ!И жалки!

    До истината се достига с познание!
  74. 74 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11786 Неутрално

    Русия изтърва влака да създаде удобната за себе си легенда. Сега везе ще се получи фарс.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  75. 75 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2953 Неутрално

    До коментар [#1] от "ju.li":

    мда, само в клуба на русофилите ви пращат тайни сводки за Фъкушима :)
    останалите мълчат и не сме чували даже

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  76. 76 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2953 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":

    чернобилската авария е резултат от традиционното за СССР рукожопие

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  77. 77 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2953 Неутрално

    До коментар [#23] от "putinxujlo":

    а тичаха ли след теб с въпроси дали си продаваш маратонките или дънките :)
    аз веднъж ходих до Одеса и това само си спомням от руснаците.

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  78. 78 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 576 Любопитно

    Като гръмне някоя АЕЦ за съжаление почти нищо не може да се направи. Справка: Фукушима. А да не забравя, за въпросната Фукушима също странно се мълчи.
    —цитат от коментар 1 на ju.li

    А вие там защо биете негрите?

  79. 79 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    КГБ много добре знаеха каква е разликата м/ду СССР и България.
    Затова не пускаха всички руснаци, които пък искаха да посетят страната ни. За редовия руснак България беше ЗАПАД!
    ШВЕЙЦАРИЯ!
    Западна Германия!
    В България идваха герои на соц. труда! Рускините даваха мило и драго да се омъжат за българин. Някои успяха :-)!
    Ние си знаем какъв "запад" бяхме!
    Все пак тук "пускаха" месо, а по руските месарници продаваха сланина!
    Месо – в ресторане, после длинная очеред!
    Кочина е точната дума!

  80. 80 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1462 Весело

    Съветско качество - това е оксиморон откъдето и да го погледнеш. Затова и са зомбирали населението с пропаганда да повтаря до втръсване, че в Чернобил няма проблеми, съветските болни са най-здравите болни в света и други идиотщини.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  81. 81 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1630 Любопитно

    До коментар [#21] от "pag":Ядрените реактори отдавна не са 6. А в текста се говори за "нова" АЕЦ. Нова с технология от преди 40 години. Направи разлика между свръхмодерните и мощни Правец-16 и сегашните обикновени смартфони. За сериозните компютри няма да говорим.
    —цитат от коментар 59 на Димитър Димов


    Реакторите са 6, само че 4 от тях са изведени от редовна експлоатация, но поддръжката им продължава и ще продължава още доста дълго време. И тая поддръжка я прави не офисния планктон със смартфончетата, а истински инженери.
    И се справят отлично, справка МАГАТЕ, не ивайлодичеФците.
    Сравнението с компютрите е идиотско - аз пък ще ти кажа, че гайките и болтовете и сега се завиват/развиват с гаечни ключове, измислени преди 500 години.
    В САЩ още експлоатират реактор, пуснат през 1969 година, конструиран 1959 година, технология от преди 60 години, нещо да коментираш?

    Знанието е сила, информацията - власт
  82. 82 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Не знам дали авторът на статията е чел прословутата "Чернобьiлская тетрадь", но филмът е правен по нея и по богатия снимков материал общодостъпен в Нет-а. С малки художествени измислици нещата са били точно такива, каквито са описани от очевидците.Тези, които са предотвратили вторичния взрив ДЕЙСТВИТЕЛНО са спасили света.Няма място за скромност. Да влезеш в този ад с ясното съзнание, че ще умреш и то не че просто ще умреш, а ще пукнеш в адски мъки, си е героизъм отвсякъде и е признак на невъобразима простотия и неблагодарност това да се омаловажава.Не знам авторът дали е бил свидетел на въпросните събития и последствията им, но аз бях.Беше точно толкова ужасно, колкото е описано. А защо НВО - защото съветският рефлекс да не се признават грешките а да се замитат под килима е жив и няма изгледи да издъхне скоро.Колкото до психиката на руснаците - явно авторът е тотално незапознат с нея. Те притежатват някои качества, които са абсолютно неразбираеми за нашия балкански манталитет на оцеляване.А именно прословутото "рвануть рубаху на груди ". Ние даже нянмаме еквивалент на тази поговорка. При тях винаги е имало "юродивьiе" хора, които казват истината и правят каквото е наеобходимо независимо последствията. Нищо на този свят не е само черно или само бяло.А виж, че тази авария е могла и да не се случи, е друг въпрос. Не знам колко от вас знаят, че прословутият Дятлов е взривил по сходен начин не само Чернобил, но и друга атомна електростанция в Сибир, при който взрив е загубил сина си, но ефектът портади отдалечеността ѝ не е бил така драматичен. И при двете е хапнал здрава доза радиация, но е умрял в затвора от инфаркт, а не от рак, както беше казано във филма.
    —цитат от коментар 47 на rapidfire


    Пак полуистини.

    Дятлов не е взривил никакъв реактор в Сибир. Работил е в специализирано предприятие в Комсомолск на Амур, което оборудва ядрени реактори на подводници. Случва се авария - не е ясно каква - но той е облъчен сериозно. Синът му не загива при тази авария, а умира доста по-късно, на 9 години, от левкемия.

    Факт е, че е бил изключително строг, често конфликтен и не е търпял критика. Но мненията на абсолютно всички, работили с него, съвпадат в едно - че той е бил отличен професионалист. Познавал е до най-малките детайли техническата документация и именно затова е процедирал с такава увереност. Единствената техника, за която е изказвал съмнения и е признавал, че му убягва, са точно РБМК реакторите. Който се интересува, ще намери в ютюб интервю с него, записано малко преди да умре.

    Това, между другото, е най-голямата ирония на сериала. Уж излага на показ лъжите, а в същото време фалшиво демонизира един човек, който във въпросната ситуация не е можел нито да предвиди, нито да разреши случилото се.

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  83. 83 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2192 Неутрално

    До коментар [#81] от "pag":

    не викай дявола, защото отдавна сме разграден двор.

  84. 84 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    До коментар [#81] от "pag":
    "..аз пък ще ти кажа, че гайките и болтовете и сега се завиват/развиват с гаечни ключове, измислени преди 500 години."

    Смехории пишеш!
    Винтовертът от доста време се ползва дори вкъщи, да не говорим за малките автосервизи а какво остава за високотехнологични системи.
    Цар си на криви примери.
    Кой плаща за поддръжката на четирите изведени от употреба козлодуйчета? Само питам и в никакъв случай не подлагам на съмнение годността на българските инженери. Този труд се плаща, но слага ли се в микса на цената на "най-евтиния" ток от Козлодуй заедно със загробването на отработеното гориво, което стои и се трупа в някакво полу хранилище-гробище.
    Много скелет в този "гардероб" АЕЦ Козлодуй!
    За Белене се надявам разумът да надделее и да не се сбъдне!

  85. 85 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 840 Неутрално

    До коментар [#2] от "tokkay":

    И каква е истината според теб? В периода от 36 - 39 година не я е ''обезглвявал'' само дето на мястота на старите и опитни глави монтирал нови и неопитни. Ма след това и тях. Защото загиналите в сражения висши офицери са незначителен процент в сравнение с разстреляните.

  86. 86 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3224 Неутрално

    До коментар [#77] от "Opportunity":

    тичаха ли след теб с въпроси дали си продаваш маратонките или дънките :)
    аз веднъж ходих до Одеса и това само си спомням от руснаците
    ===================
    Купих, тук са българските дънки Рила и ги продадох в Русия мнОго по-скъпо) също донесох и плочи )

  87. 87 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 3251 Неутрално

    [quote]"Сталин .... и обезглавил армията си". Ами отдавна се разбра истината с армията. И да, имаше тениски по онова време в СССР. [/quote]
    Е,кой я обезглави?!?? Мао Дзъдун...?:)))) И,каква точно е"истината с армията"?!?Това ще да е някаква "истина", достъпна само на определени хора явно...:))) Е,няма такава...Истината е винаги една!
    Имаше тениски - грънци! Потници(зелени,сини и бели) и моряшки фланелки (дефицит).

  88. 88
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  89. 89 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4645 Весело

    До коментар [#49] от "xhi13317223":

    Много вярно ние имахме шефство с училище от Рига и ни дойдоха на гости двайсе руски другачета! “Тук си живеете като на Запад!” изумено казваха те! Така че в царството на слепите едноокия е цар!

    klimentm
  90. 90 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4645 Любопитно

    До коментар [#82] от "Чубакът":


    Легасов казва за него ( във филма) “ Беше осъден на десет години но трябваше да бъде разстрелян”?!

    klimentm
  91. 91 Профил на goro6
    goro6
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    До коментар [#27] от "citoplast": "Хахаха, значи април 1985 г. начало на перестриката и веднага на следващата 1986 г. април катастрофата в Чернобил."
    Като махнем просташкото ти хилене, остава истината. Единствения начин върхушката в КПСС, да заграби богатствата на съветските народи и да увековечи властта си, бе разтурването на СССР чрез неговото компроментиране. За тази цел издигнаха начело два индивида - единият празнодумец, другия пияница. Всестранната чуждестранна помощ е преценена, като недостатъчна и трябваше да се измисли нещо което да стресне съветските народи. Измислиха Чернобилската авария. Аварията е изкуствено предизвикана и това е станало със знанието и нареждането на тогавашната върхушка и лично на Горбачов. При липса на природни катаклизми, ядрените централи са абсолютно безопасни. Дичев си вади хляба, семейство храни, и е толкова безопасен, колкото са и тези, дето му се водят по акъла. Всичкия вой е едно голямо шменти капели, както казва вожда и учителя на матриала.

  92. 92 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 689 Весело

    [quote#49:"xhi13317223"]
    —цитат от коментар 51 на von_seeckt
    Ти с какво си бил облечен? И въобще, какво значение има, кой с какво е облечен?[/quote]

    Ето го и нашият Матросов,застанал мощно пред амбразурата на гадните западняци,да брани всичко съветско.имаше много вицове,като например,филмът хубав ли е или съветски,най се кефих на вица,съветският презерватив-най здравият гумен презерватив на света!Хайде да те попитам пак простичкият въпрос:обичаш ли България повече от Русия,вече пети път отбягваш отговора,но това мълчание отговаря на въпросът ми и този отговор е едно голямо НЕ!

  93. 93 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3448 Неутрално

    До коментар [#34] от "izt21595181":

    А ти като си надлежно информиран за Фукушима, искаш ли да се строи АЕЦ „Белене”?

  94. 94 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4645 Весело

    До коментар [#91] от "goro6":

    “ Измислиха Чернобилската авария “

    Не я измислиха - ЦРУ я взриви, а марсианците помогнаха на Матеас Рут да приземи своята Чесна на Красная площад! Пак за да уязвят великий ссср!

    klimentm
  95. 95 Профил на goro6
    goro6
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    До коментар [#63] от "anonim440": "Руснаците са неразбираеми за всички хора по света. В Русия ако има идиот, той ще е истински идиот. Ако има гений ще е истински гений."
    Интересен тип си анонимко. Редуваш обективност с емоционални изблици.
    Тютчев го е казал много точно, ама кой да чете:"Умом Россию не понять, Аршином общим не измерить: У ней особенная стать —В Россию можно только верить." Последното стихче не е задължително, но е добре да се има предвид. То обяснява саможертвата, на която са готови обикновените руснаци. Лилипутите и великаните, естествено по различен начин гледат на света. Гледната точка е различна.

  96. 96 Профил на wkk57607068
    wkk57607068
    Рейтинг: 52 Неутрално

    До коментар [#94] от "klimentm":

    И американците не са кацали на луната.

  97. 97 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 372 Неутрално

    До коментар [#82] от "Чубакът":Легасов казва за него ( във филма) “ Беше осъден на десет години но трябваше да бъде разстрелян”?!
    —цитат от коментар 90 на klimentm


    Щом филмът го казва, значи е истина...

    Прослойката на тук четящите ежечасно хвърля слуз по комунистическите лъжи, а в същото време на напълно обективен и фактологичен коментар слага минуси и отговаря с някакви такива недоклатени умствени пробиви. Ебати безсрамието.

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  98. 98 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1658 Весело

    ....Измислиха Чернобилската авария....

    Така е жоре, лично горбито я измисли защото е един долен мръсник, точно като теб!

    Имало едно време ссср...
  99. 99 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1630 Любопитно

    До коментар [#81] от "pag": "..аз пък ще ти кажа, че гайките и болтовете и сега се завиват/развиват с гаечни ключове, измислени преди 500 години."Смехории пишеш!Винтовертът от доста време се ползва дори вкъщи, да не говорим за малките автосервизи а какво остава за високотехнологични системи.Цар си на криви примери.Кой плаща за поддръжката на четирите изведени от употреба козлодуйчета? Само питам и в никакъв случай не подлагам на съмнение годността на българските инженери. Този труд се плаща, но слага ли се в микса на цената на "най-евтиния" ток от Козлодуй заедно със загробването на отработеното гориво, което стои и се трупа в някакво полу хранилище-гробище.Много скелет в този "гардероб" АЕЦ Козлодуй!За Белене се надявам разумът да надделее и да не се сбъдне!
    —цитат от коментар 84 на Alexander97


    Разбира се, че в цената на тока влиза и поддръжката на първите 4 реактора - АЕЦ "Козлодуй" е търговско дружество, отчетите му са публични и всеки може да ги види.
    Хранилища за ядрени отпадъци в България няма, отработеното гориво съгласно договора се транспортира и загробва в Русия, не знаете ли?

    Колкото до винтовертите, ще ви открия една малка тайна - зная за съществуването им, но, интересно защо, гаечните ключове продължават да се използват много по-широко, нищо че са "стара технология". Просто защото винтовертите имат много по-ограничено приложение.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  100. 100 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4359 Неутрално

    До коментар [#5] от "4ort":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Част от уродливото лице на комунизма по света и у нас!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK