Фалшификатите в София: какво (не) научихме

Откриването на изложбата. На заден план се вижда корицата на "Кама сутра", приписана на Сирак Скитник.

© галерия

Откриването на изложбата. На заден план се вижда корицата на "Кама сутра", приписана на Сирак Скитник.



Георги Лозанов е медиен експерт, бивш член и председател на Съвета за електронни медии, доцент във Факултета по журналистика и масова комуникация в Софийския университет, гост-преподавател в НБУ, НАТФИЗ, Пловдивския университет и Националната художествена академия, колумнист в централни вестници и водещ на авторско предаване в Bulgaria On Air. Текстът му е препечатан от "Дойче веле".


Галерия "Структура" в София стана обект на най-големия арт скандал в България за последните години. Той бе предизвикан от изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива" със 100 произведения от колекцията на Николай Неделчев. Изложбата, придружена от респектиращ каталог, сама по себе си беше сензационна, защото показваше невиждани образци. Някои - на известни художници от периода, други - на малко познати и почти непознати автори.


Още заглавието заявяваше претенция за откритие. И то не на отделна творба или автор, а на цял художествен пласт в българското изобразително изкуство. А именно: модернизмът в България между двете световни войни - доста встрани от наложената представа за него и в много по-активен диалог със западноевропейските тенденции. Изложбата трябваше да отговори и на устойчивата културна интуиция, че българският модернизъм трудно стига до българската публика. Защото при появата си той е в противоречие с очакванията ѝ. След Девети септември - защото е подложен на идеологическа цензура, а след Десети ноември - защото вече няма памет за него, пък и не е попътен на пазарния интерес на колекционерите.




Кои са добрите и кои са лошите?


И ето сега модернизмът най-после ни се явява такъв, какъвто близо век е съществувал извън нашия поглед. Чувството трябваше да бъде на радостно учудване и щеше да бъде такова, ако не бе помрачено от сянката на фалшификацията. Събитията се развиха бързо и в градация като във филм, посветен на катастрофа. Най-напред се чуха подозрения, че някои от работите не са автентични. После рисунка с подписа на Сирак Скитник и наименование "Сън" се оказа корица на "Кама сутра", издание на "Pengiun" от 2012 година. А рисунката на Мирчо Качулев "Любов" се оказа, че обезпокоително много прилича на портрет на Глен Клоуз, направен от популярния френски художник Киб. После в социалните мрежи, не без злорадо удоволствие, се надпреварваха кой ще намери и други изображения, реплики на които присъстват в изложбата със статут на оригинали. Накрая галеристката Мария Василева и тримата изкуствоведи, работили с нея, се принудиха да се извинят на публиката, че са допуснали фалшификати. Те свалиха разпознатите като такива (общо 14) и сезираха прокуратурата за измама. В крайна сметка изложбата беше закрита.


Получи се същинско изкуствоведско криминале, което според изискванията на масовите жанрове предполага най-напред да разпознаем "добрите" и "лошите" в него. Това не изглежда трудно - лоши са колекционерът, галеристката и нейните изкуствоведи, а добри са онези, които ги разобличават. Бързо набра подкрепа хипотезата, че лошите участват в "гигантска манипулация" с намерение да вдигнат многократно цената на колекцията на Неделчев преди той да я продаде. И това, ако не бяха добрите, щеше да стане с показването ѝ в най-модната за момента софийска галерия и с обрастването ѝ с изкуствоведчески текстове, които ѝ приписват свръхстойност. Така работите в нея от маргинални, според канона на историята на българското изобразително изкуството, трябваше да сменят перспективата на самата история.


Слаба точка в тази хипотеза е, че, ако лошите са знаели за фалшификатите и са мислили да се възползват от тях, не биха заложили на изображения с широк достъп в интернет. Което налага да се замислим и върху обратната хипотеза - тайният замисъл да не е в създаването на изложбата, а в разгарянето на скандала. Въобще, заслужава си да изчислим кой печели и кой губи от него, какви са преките му поражения и дългосрочните му ефекти върху българската артсцена.


Донякъде поне оневиняващо за лошите е, че идентифицираните фалшификати не са живопис, а рисунки, чиято цена (3 500 лв.) едва ли би оправдала усилията за фалшифицирането им (дори само състаряването на хартията). Освен това те едва ли биха вървели на международния пазар. Всички са от "една папка" на един антиквар, към когото колекционерът Неделчев, известен вече с интереса си към модернизма, е бил специално насочен. Това навежда на мисълта, че са изфабрикувани за него. И то така, че ако "захапе въдицата", интернет търсачките веднага да го уличат.


Разбира се, печална немарливост е фалшификатите да не бъдат разпознати преди да получат публичност. И то не толкова от страна на колекционера, който разбира главно от реклама и пиар, колкото от страна на изкуствоведите в галерията. Слаба утеха е, че ментетата са били сертифицирани (кой и защо има такова право е отделна тема) и че някои от тях са носили майсторски наподобени печати на издателствата "Везни" и "Хемус" (което вече е и документна измама).


Какво да очакваме?


Ето ги и дългосрочните ефекти на скандала. Колекционерът Неделчев отпада от играта. Той не принадлежи на здраво оплетената мрежа на местни колекционери, която генерира мощ по различни линии - на бившата ДС, на настоящите едри капитали, на връзки с иманярите. А и освен това си позволява да разширява пазара на изкуството в посока, където да е пръв.


Скандалът е удар и срещу кръга от артисти и изкуствоведи около Института за съвременно изкуство, защото към него принадлежи и Мария Василева. Те, след като бяха международно разпознати, се опитаха да придобият институционална власт и в страната, което предизвика съпротива в част от гилдията, политически подкрепена от бившия министър на културата. На принципа "Къде го чукаш, къде се пука" фалшификатите в "Структура" трябва да бламират кандидатурата за директор на Националната галерия на Яра Бубнова. Тя е лице на кръга и отдавна се търсят начини да бъде отстранена.


И накрая от всичко това трябва да излезе, че комунистическият режим въобще не е имал проблем с модернизма. Ако нещо е било обект на цензура, то е фалшификат.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на perro
    perro
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Никога не съм разбирал какво иска да каже Георги Лозанов в/с неговите писания. И този път не можах...

    perro -si yankees - no
  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4863 Неутрално

    Станалото, станало. И все пак няма лоша реклама.

  3. 3 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1522 Неутрално

    "И ето сега модернизмът най-после ни се явява такъв, какъвто близо век е съществувал извън нашия поглед. Чувството трябваше да бъде на радостно учудване и щеше да бъде такова..."

    Повече от 20 години се говори, пише и се излага българския модернизъм отпреди войната, не само от изобразителното изкуство, ами и от литературата. И го има в музеите, и галериите. Но Лозанов не го знае, понеже е медиен "експерт" и изкуството му е извън интересите.
    "Експерт" го сложих в кавички, защото наскоро беше изтърсил, че звездите се появяват едва през 20 век с киното. Та явно и от медии толкова разбира.

  4. 4 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 762 Неутрално

    До коментар [#1] от "perro":

    Ще се опитам да преведа. Но все пак, бъдете снизходителен. Това е само опит.

    Най-важното за мен тук е към края на това, което Лозанов е написал. Тоест, че ситуацията с тази изложба отива към разрешаване на едни друг проблем, който е като Гордиев възел.

    Ето тази част от текста по-горе визирим:

    "Скандалът е удар и срещу кръга от артисти и изкуствоведи около Института за съвременно изкуство, защото към него принадлежи и Мария Василева. Те, след като бяха международно разпознати, се опитаха да придобият институционална власт и в страната, което предизвика съпротива в част от гилдията, политически подкрепена от бившия министър на културата. На принципа "Къде го чукаш, къде се пука" фалшификатите в "Структура" трябва да бламират кандидатурата за директор на Националната галерия на Яра Бубнова. Тя е лице на кръга и отдавна се търсят начини да бъде отстранена."


    Тоест, Бубнова, която има някакви свръх амбиции, започва да създава проблеми. Къде по-големи, къде по-малки, но вместо да създава някакво успокоение в системата, тя създава напражение.
    Бубнова в момента я "държат" с все още неприключилата проверка срещу нея, Тоест, бидейки работила в ИСИ и в Националната Галерия по-една и също време, дали Бубнова е било в конфликт на интереси.
    Това всъщност ще преодпредели, дали тя ще стане шеф на Галерията или няма да стане.
    По стечение на обстоятелства, този скандал в галерия Структура с нейната приятелка Мария Василева (част от журито за българското участие на Биеналето във Венеция) може да изиграе катализатор, въпросната проверка да излезе, че тя е била в конфликт на интереси.
    Затова и Лозанов използва изразк като "Къде го чукаш, къде се пука"...

    Ако проверката излезе с резултат, че е имало конфликт на интереси (това би могло лесно да се докаже), тогава, министър Банов ще има оправдание да не я назначи. И дори, да я уволни.

    Но, да видим дали ще се случи така. Може би, ще изчакат да изтече Биеналето във Венеция, и тогава да обявават резултатите от проверката.

    Защото, това няма да изглежда добре. Тоест, Комисарката не е трябвало да бъде никакво комисарка...

    Което ще доведе до интересни размествания в интереси, влияния, бъдещи участници на Биеналета и т.н.

    Все пак, Банов тези дни даваше сигнали, че засега все още има доверие на Бубнова. Но меже би това се е променило след тези скандали с фалшификатите. защото, това с фалшификатите засяга доста хора. Преподаватели, реставратори, куратори.

    Въобще, много лошо имиджово и се получи така, много хора да са недоволни от тази шумотевица.

    Също така е интересно, че въобще се появава текст тук, в Дневник, в който се говори за кръговете около ИСИ. Това не се случвало никога досега.

    Капитал и Дневник са заставали винаги досега на страната на Бубнова, Василева, Ножарова и там, да кажем, една пловдивска галерия.

    Тук се пиша за други кръгове, но на ИСИ, никой не му е обръщал внимание досега.

    Например, при скандалите с Ода Жон преди няколко месеца, тук много малко внимание обърнаха. А В Капитал дори излезе някакво похвално слово за Ода от нейната приятелка, Краси Генова...

    Но Лозанов е човек с много контакти. И чува това онова. Тоест, тази статия е интересна.
    Интересно е още и това, че Бубнова няколко пъти е казвала, че следи какво се пише в Дневник и Капитал.

    Както се казва, приятно четене...








  5. 5 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2313 Любопитно

    До коментар [#4] от "rwn":

    "Тоест, че ситуацията с тази изложба отива към разрешаване на едни друг проблем, който е като Гордиев възел."

    Сиреч, проблемът не е в "компетентността на експертите", които не разпознават оригинал от фалшификат, а било един "прост" конфликт на интереси?
    Нещо като "апартаментгейт" - няма проблем с поправката "Артекс" в ЗУТ, а има проблем с "пазарната цена" при замянка на два имота, и то между физически лица (семейство Мирянови и Цветанът на мисълта).

  6. 6 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 378 Неутрално

    На мен ми харесва изразяването на Гого Л. Много ясно е казал каквото е искал да каже. Това че не е известил и имената го отдавам на творческия му маниер. А жалкото в случая е че и изкуството,дори фалшиво,става повод за така любимите на настоящите политици "проверки,прокуратури,наказания...и т,н,". Все пак става въпрос за изкуство,ами ако се окаже че е откраднато от АС.Скитник?

  7. 7 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Благодаря на РВВН за пояснението.

  8. 8 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#4] от "rwn":

    "Структура" въвеждаше лоши практики във вреда на местната художествена сцена, които до голяма степен се дължаха, както на личността на М. Василева, така, до голяма степен на организациите, които я спонсорираха и прокарваха свои политики. Интересно ми е да видя дали "галеристката" ще продължи да се радва на подкрепа и ми се струва, че от това може да зависи и съдбата на Бубнова.

  9. 9 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Този гаф, без значение към кого и за какво е бил преднамерено насочен показа тъжната истина, че нашите експерти, оценители и пр., работещи към галерии, музеи, институти са неклалифицирани лица, които трябва да се насочат към призванието на физическия труд. Това, че лицето на снимката пред микрофона си поръси главата с пепел не работи. С такива "експерти" държавата никога няма да се справи с иманяри, прекупвачи, фалшификатори или най-обикновени крадци.

    CONTADOR GRATUITO!
  10. 10 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Георги Лозанов случайно беше зет на члена на ЦК на БКП и вечен сатрап в СБХ, другаря Светлин Русев, да се отбележи ( и на този единствен факт дължи всичко, което е постигнал и консумирал в обществото), а верен възпитаник на Русев и долен доносник от ДС , Недко Солаков, основен играч в гореупоменатите групички , подлива вода на Слава Иванова, за да разчисти пътя на Бубнова към заветното властово място в НХГ и съответно ... към мангизите - 1 500 000 лв. от австралийското дарение . Заедно с усвоените едни 500 000 лв за Венеция, Банов също се е примъкнал като крив рак към компанията и десятъка от "усвояванията", забележете, а Лозанов съвсем не е елиминиран . И ето ви сега един легитимиран масив, шумно рекламиран, бомбастично хвален, на крачка от "попълненията", така крещящо необходими, за да се запълни тази срамна липса. Обаче...на крив ...

    Дедо Крум
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  12. 12 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Да не забравяме, че Георги Лозанов съвсем редовно си ходи на сбирките в дома на Стоянович, протежирал светлиновата мафия и Борис Данаилов.

    Дедо Крум
  13. 13 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3304 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Нучихме, но не от некво епизодично събитие в галерия "структура".

    Фалшификат № 1 е Монументално майсторско творение
    на бележит Български скулптор, със средства на Българката държава,
    по поръчка на Българска комунистическа партия,
    турена на власт през 1944 от чужд и фашистки агресор,
    враг на Царство България.

    Разположен в Централна Българска Княжеска градина,
    в подножието на Българска планина Витоша,
    фалшификатът се опитва да конкурира Висотата на Витошкия Черни връх.

    Изкуство като изкуство, бетоновато и предимно грозновато,
    но такава била епохата и естетиеските критерии.

    Съоръжението, с вертикален солдат размахващ немски шпагин,
    станало мулти фалшификат,
    когато анонимни вандали осквернили композицията с клеветнически надпис
    "На Съветската Армия Освободителна от Признателния Българскии Народ".

    Клеветата устройвала комунистическата диктатура,
    режима определен Законово през 2000 г от Народното Събрание на Европейска Република България като нелегитимен и престъпен,
    и наложен с военна агресия през 1944.

    Устройвало и империята на зъл от 1922 г СССР,
    споминал се точно като швейцарски часовник, след 70 гг:
    в 1992. По-бързо от (автентичен) швейцарски часовник.

    Милиони доблестни български граждани,
    комунистически безпартийни, се съпротивлявали,
    но напразно.

    Стотици хиляди, прокудени от позора или от позорния режим,
    или от двете, мигрирали на Свобода в "пуста" чужбина.
    Некои, чак зад Статуята на Свбодата.

    Включително, Българският скулпор автор на композицията,
    но Не и на мащабно фалшивия надпис за авторство.

    Централната монументална фалшификация останала да клевети Българския Народ
    под различни названия, най-популярни от които:

    1. Преждецитирано ;
    2. ПСА: Паметник на съветска армия (анонимна, бивша) ;
    3. МОЧА: Монументал на отсвободителна червена армия.

    ................................................................................................................................

    "Фалшификатите в София: какво (не) научихме",
    от Георги Лозанов

  14. 14 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2343 Весело

    Прав е г-н Георги Лозанов. Комунистите и агентите на Държавна сигурност прецакаха Института за съвременно изкуство, защото към него принадлежи и Мария Василева, защото искат да уволнят от Националната художествена галерия г-жа Яра Бубнова, за дето тя навремето организира оня социален експеримент, оня пърформанс, станал известен в медиите под името "голямото плюскане". А най-вече се подиграха по най-гаден комунистически и агентурен начин с известният колекционер г-н Николай Неделчев, за да го изхвърлят от пазара на модерно изкуство :)

    Бог да благослови Америка за България!
  15. 15 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#14] от "Günther":

    На Ода-вечеринката един гост рекъл: "Нема леб"

    Дедо Крум
  16. 16 Профил на stem
    stem
    Рейтинг: 502 Весело

    Аз просто ще цитирам коментара на Христо Комарницки по повод прозренията Лозанови:
    http://prikachi.com/images.php?images/300/9594300x.jpg

    Левичаро-либералстващите се заклеха да воюват до пълна победа на здравите сили над здравия разум!
  17. 17 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    До коментар [#1] от "perro":

    Дарба, братче!... Да умееш да говориш красиво, нищо да не казваш и по възможност да не засегнеш никого. А на стратегическите места да звучиш ласкателно

  18. 18 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    Лозанов с неговия журналистически стил - "Осмоъгълна къртица навява глуха непременност" започва да дотяга. Като всеки Български интелектуалец може да говори безкрайно без да каже нищо.

    Без да познавам слузестите играчи на изкуство на Българския пазар, едно е сигурно, кураторите на изложбата и експертите които сертифицират автентичността на произведенията са некомпетентни. Това е факт които не може да се обясни с ДС, или каквито и да е други политически машинации. Не че не съществуват но просто не могат да обяснят некомпетентността на тези хора.
    Въобще човек като погледне "елита" ни и може да се разплаче. От статията на този всезнаещ мазньо, през експертите и кураторите та до кутурнИО министър, всички са един дол дренки. Никой не заслужава поста и статута си.

    California Über Alles
  19. 19 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Разбрах. Били сме, сме и ще бъдем маскари.

  20. 20 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1715 Весело

    Кво не сме научили бе, дори напротив — отработили сме го и доразвили. Ей на от къде сме тръгнали: "Три века преди Христа".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  21. 21 Профил на selinda
    selinda
    Рейтинг: 505 Неутрално

    В галерия "Структура" имаше много добри изложби и на млади български художници.
    Къде бяха медиите и медийните тролове тогава? Защо не им обърнаха внимание? Много по-интересно е да напипаш някой скандал и да се активизираш всички да ритат и плюят по падналия.

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    До коментар [#1] от "perro":

    Не се притеснявай, Папионката не казва никога нищо съществено. А в този случай написаното от него е манипулативно, невярно и тъпо.
    Обаче става ясно едно, че той е от страната на "лошите", както той ги е определил - неговите сподвижници и приятели около ИСИ и Структура. Направил им е защита, но понеже не е особено умен, повечето защитни доводи се обръщат срещу тях и ги показват като некомпетентни и непрофесионални комбинатори, на които сметките излязоха без кръчмар.

  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    До коментар [#3] от "tamada":

    И от папионки не разбира Папионката. Но в медиите го канят непрекъснато, защото им е на нивото - те са прости и той е прост...

  24. 24 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    До коментар [#21] от "selinda":

    Хаха, нещо забравяш с какъв шум и суперлативи; с какви претенции и амбициозни намерения беше открита фалшивата изложба - Василева и Неделчев търчаха от студио в студио да тръбят какви бели петна открили в българското изкуство и как щели да пренапишат историята му! Именно те сами привлякоха вниманието с масивната реклама и сами създадоха скандала с некомпетентността си, допълнена и от болни амбиции и користни цели.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK