
© Надежда Чипева, Капитал
До края на 2018 г. правителството не проявява абсолютно никаква публична заинтересованост около бъдещето на компанията.
Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.
Сделката за продажба на българските активи на ЧЕЗ е вече в третата си година и по нищо не изглежда по-близо до приключване. За този период се спрягат три компании като потенциални купувачи - "Фючър енерджи", "Инерком" и "Еврохолд". Първата фалира в края на 2018 г., втората има сключен предварителен договор, но не успява да изпълни условията по него и продавачът се отказва, предстои да стане ясно каква ще е участта на третата. Единствената константа в тази история е отношението на управляващите към подобна сделка, което е лишено от всякакъв ентусиазъм.
До края на 2018 г. правителството не проявява абсолютно никаква публична заинтересованост около бъдещето на компания, която снабдява с електроенергия и осигурява мрежови услуги на около 1/3 от обществото. Такъв интерес се заражда едва в началото на 2019 г. след медийни публикации и политически изказвания относно притеснения за бъдещата сделка с "Инерком". В резултат на това само за около седмица правителството преминава от едната крайност – уверения, че не може да се меси в частна сделка, до другата – решение да придобие управляващ дял в активите на ЧЕЗ. Ситуацията в момента изглежда подобна –
на фона на медийни атаки правителството твърди, че няма отношение към сделката.
Като се има предвид, че и двете компании са публични дружества, е нормално около сделката да няма много предварителна информация и да се спекулира. За сметка на това сделката традиционно е обект на одобрение от два регулатора – Комисията за финансов надзор и Комисията за защита на конкуренцията, а от май 2018 г. и на Комисията за енергийно и водно регулиране. С други думи държавата разполага с всички инструменти, за да защити интересите на обществото, предвид ключовата роля на ЧЕЗ България в социалния и бизнес живот в страната.
Същевременно вдигането на много шум и постоянните спекулации около продажбата на активите на компанията има точно обратния ефект. Нещо повече – поведението на правителството при сключване на предварителния договор между ЧЕЗ и "Инерком" внася допълнителен и значителен риск, който може да се е оказал непреодолима пречка при осигуряване на финансиране на сделката.
Заедно с това се вменяват задължение на Комисията за енергийно и водно регулиране да "разрешава сделки по разпореждане с дялове и акции, представляващи повече от 20 на сто от капитала на търговски дружества, които осъществяват лицензионна дейност по пренос и разпределение на електрическа [] с оглед гарантиране сигурността на доставките, защитата на националната сигурност и обществения ред" (Закон за енергетиката, чл. 21, ал. 1, т. 23а). С това действие управляващите индиректно показаха, че
нямат доверие, че независимият енергиен регулатор ще извършва ефективен надзор и контрол
над дружествата на ЧЕЗ, чиято дейност е изцяло регулирана, което може да застраши доставките на електрическа енергия. С други думи правителството ясно показа, че каквото и да върши регулаторът, законът много бързо може да бъде променен, така че да усложни и дори изкриви регулаторната дейност.
Нещо повече – промените в закона влизат в сила на 8 май 2018 г., а все още не са приети ясни критерии на законово ниво, на база на които регулаторът може да одобри или отхвърли дадена сделка. От тогава досега Законът за енергетиката е променян във всеки месец от 2018 г., както и през февруари и май 2019 г., но в нито един случай темата за критериите не е повдиган. Сега това вече е неизбежно, но най-вероятно ще бъде направено прибързано, необосновано и без необходимото обществено обсъждане, което е поредният политически риск.
Всъщност тази сделка не би трябвало да се радва на чак толкова голям интерес, тъй като става въпрос за регулирана дейност, в която дружествата, независимо от собственика им, имат силно ограничени възможности за провеждане на бизнес политика, в сравнение с останалите сектори. Независимо кой е собственик на ЧЕЗ Електро, ако дружеството реши да спре тока на битов или небитов потребител на регулирания пазар - без основателна причина, разписана ясно в законовите и подзаконовите нормативни актове, както и в общите условия на дружеството - това е нарушаване на лицензионната му дейност и следва отнемане на лиценза. Същото се отнася за ЧЕЗ Разпределение –
то не може да ограничи подаването на електрическа енергия
нито до регулирания, нито до свободния пазар, освен при основателни причини като в гореописания случай, защото, отново, губи лиценза си.
Ако отнемането на лиценза на дружествата може да доведе до нарушаване на сигурността на доставките, Комисията за енергийно и водно регулиране назначава особен търговски управител (чл. 83, ал. 1 от наредбата за лицензиране на дейностите в енергетиката). Особеният търговски управител продължава осъществяването на лицензионната дейност до прехвърляне на собствеността върху енергийните обекти и определянето на нов лицензиант. При този случай обаче (за разлика от настоящата ситуация, в която се променя единствено собствеността на компаниите с лиценз за определена дейност, но не се променят условията на лиценза) енергийният регулатор прави проверка относно възможността на новия собственик да извършва лицензионната дейност.
Фокусът в момента би трябвало да е върху няколко основни неща:
- Разполага ли купувачът с достатъчно средства както за завършване на сделката, така и за обезпечаване на лицензионната дейност? Това включва финансиране на първоначалното прехвърляне на акциите, както и последващи предложения за изкупуване на акциите от миноритарните акционери, рефинансиране на дългове. Към това се прибавя и инвестиционната дейност на дружеството, която предвижда инвестиции в размер на около 184 млн. лв. през 2019 и 2020 г.
- Може ли сделката да доведе до нарушаване на пазарните отношения в сектора?
Всичко останало е в ръцете на енергийния регулатор, който разполага с достатъчно законови инструменти, за да извършва ефективен надзор и контрол над лицензираните дружества. Ако пък някой има съмнение, че такъв не се извършва, следва да се приведат съответните доказателства и да се вземат мерки, каквито също има предвидени.
Вдигането на шум и политическото вмешателство в бизнес отношения (в случая прехвърляне на собственост) не защитава обществения интерес. Напротив – това влошава бизнес средата и обезкуражава инвеститорите, от което впоследствие страда обществото.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Gretel
Рейтинг: 1725 Неутрално“политическото вмешателство в бизнес отношения (в случая прехвърляне на собственост) не защитава обществения интерес.”
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)——
Защитава собствения като минимум. Спирането на тока спира телевизора и изкарва зрителите да станат участници в улични протести.
Като че ли управляващите нямат доверие, че купувачите... в случая Евродръжка-та няма да я сложат и на себе си, и на властниците. Някой сигурно е направил ппт слайдове, ама тая перспектива да платиш 400 м евро за една мършава крава за да трябва да инвестираш в нея още 100 м следващата година, без при това да си кравар ... хм
plebs
Рейтинг: 303 Весело"Единствената константа в тази история е отношението на управляващите към подобна сделка, което е лишено от всякакъв ентусиазъм."
- Единствената константа в тази сага е кретоноидния напън на агитпропа да прикачи нашата държавата в сделката на ЧЕЗ с някой си. :)
penetrating
Рейтинг: 5938 НеутралноВсичко е в ръцете на #Кой, ЧЕЗ е подгонена от него от години...
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertsamoedin
Рейтинг: 3968 НеутралноТа същите мераклии за ЧЕЗ, дето решиха да използват Гинчето в предишния епизод, разбраха, че така не става и стратегията е да се покажат на светло, поне една част от тях. Съдейки от реакцията на ДПС, което заговори за корупция в новия епизод от сериала, а знаейки, че няма корупционна дейност у нас без ДПС, то става все по - ясно, че тук почетния нещо е на път да загуби лъвския пай от тая сделка ! С други думи става въпрос за битка между олигарси, в която едните воюват срещу другите, а държавата е просто арбитър между престъпни интереси ! КОЙ - то и да спечели, губещо е цялото ни общество !
Роси
Рейтинг: 8386 НеутралноПолуграмотни хора управляват държавата, а зависими пишат законите.
WWW
Рейтинг: 752 НеутралноИнститута за пазарна икономика.
---
пак пропаганда от едно от стотиците НПО в БГ !
КОй държи Института за пазарна икономика?
какви задачи имат за изпълнение поставени ит кураторите им?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
val1320
Рейтинг: 640 НеутралноИ сега нЕма да стане!
Един препатил
Рейтинг: 3131 НеутралноБаталиите около продажбата на ЧЕЗ с потресаваща точност пресъздават целия местен колорит на "битката" срещу Истанбулската конвенция.
Суджук Герберите
Рейтинг: 458 НеутралноЯсно е на всички, че ЧЕЗ ще е на почетния председател.
Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!Simo Petkov
Рейтинг: 458 НеутралноНа пръв поглед - ЧЕЗ , една държавна фирма отива в частни ръце..
И би трябвало "автентичните десни" , всите седерасти вкупом и Институтът за пазарна Икомомика да изпитват буйна радост ..
=
ahasver
Рейтинг: 1630 НеутралноЩяло да ства ЦЕЗ! Пак някакъв Цветан споменават.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.