За "образователната интеграция" като сегрегация (откъс)

Училище само за роми /архив/

© Цветелина Белутова, Капитал

Училище само за роми /архив/



"Какво е сбъркано с политиките за "Интеграция на ромите в България"?" - това е новата книга на проф. д-р Майя Грекова, отпечатана от Университетското издателство "Св. Климент Охридски". "Дневник" публикува откъс, предоставен от автора.


За "образователната интеграция", превърнала се във вторична сегрегация


Да се върнем към началото – Рамкова програма за интеграция на ромите в българското общество от 1999 г. В нея са записани три приоритета в областта на средното образование: десегрегация на ромските училища; премахване на практиката здрави деца от ромски произход да бъдат насочвани към помощни училища; противодействие на проявите на расизъм в класната стая.




По първия приоритет постигнатото към 2019 г. е увеличаване на броя на сегрегираните училища, като следствие от разгръщане на процес на вторична сегрегация. Това е признат и от министерството на образованието и науката /МОН/ факт (Вж. Стратегия за образователна интеграция 2015).


Вторият приоритет е фактически изпълнен – но защото вече няма помощни училища, поне според закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/. Затова пък се е увеличил броят на учениците-роми със специални образователни потребности, още преди да влезе в сила новият ЗПУО. Няма данни, чрез които да докажа това твърдение – то се основава единствено на споделено от учители, по различни поводи и в различни населени места, но без официални данни, защото "нали, ние не делим децата по етнически признак".


Третият приоритет няма как да е изпълнен, доколкото, от една страна, по-голямата част от учениците от ромски произход са в сегрегирани училища или в т.нар. "единствени в населеното място" (от които и малкото деца от български произход в населеното място са изведени от родителите си в "българско" училище в близкия град); а от друга страна, негативните нагласи към ромите се втвърдяват, в множество случаи се изразяват в откровено расистко вербално и физическо насилие и това няма как да не влияе върху децата и тяхното взаимно отнасяне.


Как се стигна до тази ситуация след 20 г. политика на "образователна интеграция"? Проследявайки националните документи, имащи отношение към заявената политика, се опитах да откроя няколко основни фактора:


- Неадекватното разбиране за "интеграция" – в случая, като "образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства/от ромски произход", доведе до усилване на негативните нагласи към децата-роми.


- Неприложената политика на десегрегация, ограничена в проекти на НПО и оставена на стихийно приложение от директори и учители, доведе до процес на вторична сегрегация, т.е. до увеличаване на сегрегираните училища.


- Нарастващото разделение между децата/учениците в обособени по етнически признак училища и детски градини свежда до минимум възможността за образователна интеграция, разбирана като пребиваване в споделено пространство и всекидневно взаимодействие на децата/учениците, обучение и възпитание в толерантност към различието на другия, усвояване на общи правила на общуване. Липсата на подобна възможност неизбежно усилва негативните нагласи както на децата от български произход към децата от ромски произход, така и на децата от ромски към децата от български произход, а в перспектива – възпроизвежда етническото разделение на българското общество.


За планирането, което забравя стратегическите цели


Многобройните национални документи, в които са записани цели, задачи и съответно дейности за тяхното постигане, твърде често поразяват читателя със странни формулировки на цели и/или неясно как обвързани с целите задачи и дейности, част от които по никакъв начин не могат да бъдат определени като дейности


Както посочих при прегледа им, при хронологично първите документи бих допуснала, че това е следствие от некомпетентност и/или немарливост. А ако трябва да обясня защо се случва национални документи да са некомпетентно/немарливо изготвени, бих приела, че тези документи, според отговорните институции, не са от значение за националната политика. В хронологично следващите документи, планиращи задачи, мерки, дейности, индикатори, се проявява странна склонност да се забравят целите, формулирани в изготвените и приети от МОН стратегически документи, които от своя страна формално дублират написаното в общите национални стратегически документи, а съдържателно внасят неясни и необосновани конкретизации.


Така заявяваната "образователна интеграция на децата/учениците от етническите малцинства/ромите" забравя, че необходимата първа стъпка е закриването на сегрегираните училища, и произвежда вторично сегрегирани училища; след което "образователна интеграция" се подменя с "интеркултурно образование", което неясно как би могло да се провежда в етнически обособени образователни институции; и накрая, от ЗПУО (2016) напълно е изключен проблемът за сегрегираното образование на децата от ромски (различен етнически) произход – сякаш той е решен, а всъщност се превърнал в още по-трудно разрешим.


Огромната част от планираните "дейности" (със или без кавички) или "мерки", и съответно – разходи, записани като че ли да решават проблемите с образованието на децата от ромски произход, се отнасят или до материална база на училища/детски градини, или до обучение на учители, или се реализират в рамките на краткотрайни интеграционни проекти на училища/детски градини или на изпълнявани от тях съвместно с НПО проекти.


За отчитането, което се представя като мониторинг


Поне две неща трябва да подчертая по повод отчитането на свършеното в сферата на образованието:


- Представят се отчети по проекти и оперативни програми, които само отчасти имат отношение към предвидените дейности в плановете за действие. Така се създава впечатление за голям обем свършена работа по "образователната интеграция", която обаче е слабо обвързана с поставените стратегически цели в произведените от МОН документи.


- Привеждат се данни за голям обем изразходвани финансови средства (главно по оперативни програми), които попадайки в доклада създават впечатлението, че са за "образователната интеграция на ромите", докато всъщност са всякакъв род дейности в сферата на образованието. В допълнение, средствата се отчитат веднъж като планирани, втори път като договорени, трети път като изразходвани, което подвежда читателя, че съответният обем средства се изразходва всяка година. И още, в рамките на един и същ доклад, един и същ обем средства, по една и съща оперативна програма се отчитат няколко пъти като изразходвани за различни дейности.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3615 Разстроено

    Не е вярно, че от ромите полза няма.
    Прекрасен обект на изследвания са, ето жената цяла книга написала. Дали написаното е приложимо и защо нещата не се случват е друг въпрос.

    Еретик
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1917 Неутрално

    "Сбърканото" е НЕЖЕЛАНИЕТО на циганите да спазват ПРАВИЛАТА, ЗАКОНИТЕ и НОРМИТЕ НА ОБЩОПРИЕТО ПОВЕДЕНИЕ!!!
    Никой не им пречи да изпращат децата си на училище, но за тях има друга "технология на социалният успех"...

  3. 3 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    Доценти, професори, социолози, програми, проекти, планове, правителствени и неправителствени организации...

    А навремето само са им били шута от Индия и всичко си е дошло по местата. Извод- учи се от древно индийската мъдрост 😨

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  4. 4 Профил на burgas73
    burgas73
    Рейтинг: 240 Неутрално

    А Homo sapiens ли са циганите?

  5. 5 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Циганинът е състояние! Болест по-страшна и от чумата! Индикация за пагубност! Печат за дефект! Аларма сред народите, че нещо им куца, че не се развиват правилно. Нагледен пример какво става, когато Господ си направи лоша шега. Ако циганите се въдят повече от нормалното в някои точки от земята, това означава, че там нещата са зле и е нужна намеса, нужна е помощ. Така, както помагаш на домашния си любимец, ако го нападнат кърлежи.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8961 Неутрално

    Първа стъпка: ранно откъсване от разрушаващата среда. После нещата си идват на мястото...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 955 Любопитно

    1. Какво препоръчва авторът за училища, които са единствени в населеното място и са основно с циганчета? Много селски училища са така.
    Ако се затворят такива квартални или селски училища, тогава държавата как ще присъства сред такива общности? Само чрез полицейската патрулка ли? Училището определя живота на квартала и селото.
    2. Вторична сегрегация - не разбирам точно какво значи този словесен изрод, но подозирам, че става дума за желанието на български родители да си изтеглят децата от училища с много циганчета. Как предлага да се реши казусът? Да се задължат родителите да си дават децата в най-близкото училище? Но тогава как ще разрешат циганчетата да бъдат возени с автобуси в далечно училище - нали това правят сега. Да въведат задължителни етнически квоти? Нямаше ли нещо там конституция и пр. Как точно?


    Не че съм против, но ми е писнало от многознайковци, дето все викат трябва, трябва, трябва. Ми кажете как. Сигурно е възможно. Вижте в здравеопазването как са измислили нещо полезно с тези здравни медиатори.

    Свободата не е за гратисчии.
  8. 8 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2664 Неутрално

    Не е вярно, че от ромите полза няма. Прекрасен обект на изследвания са, ето жената цяла книга написала. Дали написаното е приложимо и защо нещата не се случват е друг въпрос.
    —цитат от коментар 1 на Костадин Иванов


    Грешката на такива като ЖЕНАТА е , че САМО ПИШАТ , а посленякой трябва да БРИШЕ , работейки сърцато , честно и с любов по въпроса с ромите ! Визяхме , макар и първите след толкова години "ромско включване " предимно ДОКУМАНТАЛНО , РЕЗУЛТАТИ ОТ шВЕЙЦАРСКАТА ПРОГРАМА зов , ТАКА ДОБРА ОТРАЗЕНА ОТ "ДНЕВНИК" и журналистката ЮЛИЯНА КОЛЕВА ! Още веднъж - БРАВО !

  9. 9 Профил на NIKE
    NIKE
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Проблемът е много прост....
    Наложи ми се вляза в няколко часа в едно училище...
    На първите чинове седяха активните деца...
    След тях имаше ред празни чинове...
    Най отзаде бяха циганчетата...
    Тези деца не разбираха български.... и какво да научат !?!

    Решението е просто - изпит преди 1 клас по Български.
    Който не го издържи 1 година учи само езика ....

  10. 10 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2162 Неутрално

    До коментар [#9] от "Nikolay Savov":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++
    Взел си ми думите от клавиатурата.

  11. 11 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 757 Неутрално

    ?

    Първа стъпка: ранно откъсване от разрушаващата среда. После нещата си идват на мястото...
    —цитат от коментар 6 на penetrating


    На какво основание бе демократе? Къде останаха правата на човека? Едно време тези номера са ги правили в Австралия срещу аборигените и в Америка срещу индианците. Това ли искаш?

  12. 12 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    Нищо свястно и най-вече постижимо не се предлага. Десегрегация, дрън-дрън...
    Как ще омешаш деца, които не знаят български и поради това не им е интересно в клас с другите деца, които са готови да се обучават? Задължителното посещение на детски градини едва ли се следи и не мисля, че посещението на детска градина е достатъчно за научаване на български език до ниво обучение в първи клас.
    Всъщност в сегрегацията няма нищо лошо ако децата се обучават по специални целодневни програми със засилено изучаване на български език. След като научат добре езика няма никакви пречки да се преместят при другите ученици, но вече ще имат интерес към учебния процес.
    Както писах вече, най-добрият начин за задължително обучение на застрашените от отпадане и изолация деца са пансионите с откъсването от гетата.
    Искам най-накрая отговорните за обучението на децата фактори да предложат комплексни осъществими програми, да си извадят главите от пясъка и да престанат да повтарят като папагали за десеграгация след като сегашните методи със сигурност не работят за много от случаите.
    Децата трябва да се вкарат в класните стаи и да се задържат там до завършване на основното образование и след това до получаване на квалификация. На по-умните да се осигури възможност за колеж и университет.

  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    До коментар [#11] от "von_seeckt":

    Във всички цивилизовани държави на родители, неполагащи адекватни грижи децата се отнемат. Само в България това не става. Държавата има законно право да се намеси в такива случаи.

  14. 14 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2318 Неутрално

    Махнали "помощните училища" (сиреч- за слабоумни) и сега придобили налични деца "със специални образователни потребности" (сиреч- слабоумни) които няма как да "вървят в крак" в образованието с нормалните деца. Съответно родителите на нормалните ги пращат където и да е, само не при "специалните".
    Браво, ето ви резултата- провала, описан в книгата.

  15. 15 Профил на до лъжльо
    до лъжльо
    Рейтинг: 267 Неутрално

    Циганите сами си строят незаконни гета и си живеят в тях доброволно!
    Сега някой друг им излезна виновен,че не искат да живеят с другите като нормални граждани...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK