Историята – за един сватба, за друг брадва

Историята – за един сватба, за друг брадва

© Юлия Лазарова



Студен, сив зимен ден в края на декември 1984 г. Хората ходеха със забити в тротоара погледи, свити в кафявите си кожуси (такава беше зимната мода), вдигнеха ли глави, вечният варненски вятър ги брулеше през лицата. Но на мен сърцето ми пееше, а душата беше готова да литне тя си знаеше накъде. Моят сватбен ден! Булчинската рокля не беше съвсем рокля, а костюмче от две части, екрю, но пък донесено от Румъния (чужбина!), обувките ми, също екрю, бяха абитуриентските и това беше второто им носене, което ще рече – чистак нови. На главата ми се мъдреше малко бяло венче. Никакво було, моля ви се, аз съм модерно момиче! Букетът се състоеше от една единствена бяла кала, до която се бяхме добрали с връзки – познати на познати на познатите, които в крайна сметка работеха в Евксиноград, партийната и държавна резиденция, където имаше всичко. Дори и цветя през зимата. Възможността да остана без цвете не ме беше натъжила кой знае колко много, защото то си беше така: зиме рядко имаше живи цветя. При заявка за сватбата някъде през лятото това се беше оказала единствената свободна неделя до края на годината. Тържественият обяд, естествено, беше в "Морско казино", където се провеждаха повечето сватби на града. Менюто: шопска салата и скара с дежурната топка ориз с грах вътре. Предястието обаче беше мозък пане (деликатес). За събитието едната ми баба се беше оборудвала с ново чене, което в седмицата преди това упорито беше пробвала с крехки и по-жилави пържоли. То, зер, баба ми цял живот беше яла моцарела с босилеково песто или филе върху канапе от броколи. Ми не беше! Баба остана доволна от сватбата! Празникът приключи с боулинг в Шведския хотел.


Бях мъничка частица от едно голямо цяло, което се веселеше, женеше, раждаше деца


и продължаваше живота при наличните условия. Че някъде по света имаше други условия, не подозирах, задоволявах се с даденостите.




Същия този ден вратите на Варненския затвор се затворили зад едно момче, български турчин, като мен само на 22 години: Халил И. Пуснали момчето на свобода. В ръцете си държало международен паспорт, давали му 48 часа да се махне България.


С Халил И. се запознах през 2009 г. в Бурса, където днес живее със семейството си. Отначало отказваше да сподели историята си. Минало време, не искал да се връща назад, да рови отново в раната. И все пак ми я разказа: Халил И. бил от селата край Момчилград, където първо почнала насилствената смяна на имената, известна като "възродителен процес". Халил И., луда глава, млад и буен, пък бил от първите, които се възпротивили. Арестували го. Следващите седмици минали като "на кино", Халил И. не можеше с точност да ги възстанови, защото още тогава не разбрал къде го влачат, какво го питат и защо го бият. Предполага, че е минал през милициите в Момчилград, Кърджали, София, за да стигне до Варненския затвор. Не, съд и присъда е нямало, всичко е станало съвсем бързо. В крайна сметка, предполагаше 25 години по-късно Халил И., вероятно са решили, че не е толкова опасен, че не е участвал в организация, но евентуално, за да не се стигне до такава, било е по-добре да го отстранят. И така, в деня, в който за мен звучеше Менделсон, Халил И. е чувал само свиренето на ледения вятър, който свирепо го е щипел под тънкото яке. Момчето стояло на улицата пред затвора и не знаело накъде да тръгне. За първи път във Варна, за първи път изобщо в по-голям град, до този момент бил ходил само до Момчилград. Халил И. треперел не само от студа, но и от страх. Синините по тялото го наболявали.


Зад него голямата сива сграда, където бият, пред него – привидната свобода,


пълна с чудовищата на неизвестното. Случаен добър човек му помогнал да се оправи из Варна, да стигне до гарата, да хване влака за Пловдив Днес Халил И. би искал да го намери и да му благодари, но знае, че е невъзможно.


При Халил И. ме заведе негов съименник, Халил Караман, който е един от организаторите на митинг срещу смяната на имената, проведен на следващата, 85-а година, в Момчилград. Халил К. е осъден на 11 години затвор, от които излежава 6. Съпругата му Хафизе дълго време няма никакво сведение къде е, издирва го, чак през май 1986 г. разбира, че е в Старозагорския затвор. Разрешават й едно свиждане на 6 месеца.


И докато аз разхождах първородния си син из Морската градина, докато му показвах чайките, морето, докато на себе си взимах тулумби и сок мента и шоколад (защото на кърмачките всичко е позволено), Хафизе, която в това време е била уволнена от работа, защото мъжът й е в затвора, се е питала откъде да намери пари, за да приготви колети за Халил К. Докато аз, всеки път, пътувайки Варна – София, се отбивах до Правец за луканка, Хафизе, тъй като в Момчилград нямало месо в магазините, е трябвало да си извади открит лист до Кърджали, за да пазарува там. Веднъж и тя се добрала до една луканка, скрила я от дъщерите си, за да я занесе при свиждането на Халил. Но я забравила в скривалището под леглото, където луканката гранясала. И нито за мъжа й, нито за децата.
Разбира се, че през 1989 г. разбрах за т.нар. голяма екскурзия, даваха я директно по телевизията. Напускащите български турци бяха представени като предатели. По-късно репортерите се извиниха. Но за случилото се през 1984-86 г. в кърджалийския край, всичките тези подробности разбрах много по-късно.


Официалните медии, когато не мълчаха, дезинформираха.


Дори и някои от пряко засегнатите български турци от Северна България разбират за събитията в Южна с известно закъснение.


Халил К. излиза от затвора в началото на 1990 г. Жена му и дъщерите му вече са в Измир, понесени от потока на "емигрантите". Много мъчители е имал Халил К. до този момент, но споменът за първия е най-парещ – служителят на милицията в Момчилград, помак, който го влачил за косата по стълбите четири етажа надолу. Седмица след това Халил К. не можел да се мръдне от болки. Вече на свобода, Халил К. решава, че не бива да се поддава на порива за мъст и че е по-добре да остави всичко на забравата. 20 години по-късно бившият милиционер сам дошъл при него, казал му, че не може да спи, съвестта му го мъчела, поискал прошка. Единственото, което поискал Халил К. от него, било палачът му да постави цветя на Паметника на жертвите от тоталитаризма, издигнат в центъра на града.


Всичките тези паралелни събития са от късния соц на 80-те години в България. За кое от тях да разказваме днес? Кой факт трябва да остане в историята, която ще учат учениците? Кой е характерният белег за системата: моят сватбарски "мозък пане", парчето Have you ever seen the rain на Creedence Clearwater Revival, на което свободно танцувахме и не дойде милиционер да ни арестува,


луканката от Правец или онази държавна машина, която е смляла от бой двамата Халиловци,


"съдебната система", която е тикнала в затвора единия и е прокудила другия, само защото са искали да запазят имената си?


Знаем, животът е за едни сватба, за други брадва, следователно трябва да ги има и двете, нали. Тогава моят разказ към децата ми е следният: докато аз съм имала сравнително спокойно детство и младост, в същото това време на определени места в България мои сънародници са били подложени на физически и психически терор. Ние, добре живеещите, не сме подозирали, а дори и да сме дочували нещо, не сме вярвали напълно, защото пропагандните медии не са ни давали необходимата информация. А тези, които са знаели, или са следвали линията на партията за терор към българските турци, или, ако вътрешно са били против, от страх не са смеели да се обадят. Че аз всеки ден съм си купувала паста "Бузлуджа" и съм пиела сок мента-шоколад, не може да бъде оправдание за това, че друга жена се е чудела как да раздели един шоколад "Крава" между децата и мъжа си в затвора. Хората не живеят в математическо уравнение, в което минусът и плюсът да се уравновесяват. В едновремешното ни съществуване моето "добре" не премахва ничие чуждо "зле".


Макар и късно, аз научих истината за 80-те години. Тук оставям настрана, че в моя затворен свят като достъп до културни и материални блага съм била на доста по-ниско ниво от връстниците си на Запад, но това е друга тема. Проблемът е, че


когато истината за репресиите в България вече е всеизвестна, доказана, проучена, има съпротива да бъде разказана


по-нататък. Това е нашата обща история – и на сватбарите, и на понеслите ударите на брадвата. Дори и да се опитаме сега да я прескочим или неглижираме, тя няма да стане друга. В нея има мъчителни страници, които се четат със сълзи в очи, но те трябва да бъдат прочетени. За да не плачат още по-горчиво децата на децата ни. Такъв е образът на късния соц: грозен. И няма никаква "грижа за благосъстоянието на народа", колкото грим и пудра да трупаме върху му.


Другият вариант е да продължим да живеем като в решена кръстословица, в която всички знаем думите и водоравно, и отвесно, но не смеем да ги напишем, за да не дразним нечия съвест, за да не се дразним взаимно, изобщо в името на някакво измамно разбирателство. Повярвайте, това е по-болезнено, така се влачи вече 30 години

Ключови думи към статията:

Коментари (187)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 943 Разстроено

    Господарите от Кремъл тогава зорлем искаха да ни спретнат етническо конфликтче. В Югославия имаха повече успех 😳

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  2. 2 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3418 Неутрално

    Колко хубаво е написано и затова удря право в сърцето.
    Поздравления на авторката.
    За по-младите, които не помнят : Беше точно както е в текста!
    Благодаря на Дневник за статията!

    Доброто е заразно
  3. 3 Профил на Mr  Punch
    Mr Punch
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    "Всичките тези паралелни събития са от късния соц на 80-те години в България. За кое от тях да разказваме днес? Кой факт трябва да остане в историята, която ще учат учениците? Кой е характерният белег за системата: моят сватбарски "мозък пане", парчето Have you ever seen the rain на Creedence Clearwater Revival, на което свободно танцувахме и не дойде милиционер да ни арестува."

    Няма нужда да разказвате, историята продължава и в момента в Косово, Босна, Сирия и на други места.

    Интересно е каква информация са имали българските и съветски служби за да започнат това безумие?



    "I don't know how someone controlled you They bought and sold you"
  4. 4 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4899 Неутрално

    Проблемът е, че когато истината за репресиите в България вече е всеизвестна, доказана, проучена, има съпротива да бъде разказана по-нататък. Това е нашата обща история – и на сватбарите, и на понеслите ударите на брадвата.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Госпожа,
    Честито Ви сватба на патерица.
    Позволявам си да Ви подсетя.
    Сватбарите са си сватбари,понеслите ударите с брадва,са си ги понесли

    ИМЕНАТА НА БРАДВАРИТЕ

    ИМЕНАТА НА ТЕЗИ, КОИТО СА ВЗЕЛИ РЕШЕНИЯТА по повод ХАЛИЛОВЦИТЕ,

    ИМЕНАТА НА ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ ПО ВЕРТИКАЛА

    ЛУСТРИРАНЕТО НА БРАДВАРИТЕ ПО ВЕРТИКАЛА

    Това е нещото, което НЕ СЕ НАПРАВИ, и чието НЕ ПРАВЕНЕ НИ ДОВЕДЕ ДО ТУК

    Всичко друго е сюжет за турски сериал с много сълзи и безадресно недоволство

  5. 5 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2188 Неутрално

    Покъртителна история ,лошото е ,че тези ,които организираха и провеждаха този геноцид ,сега се пишат демократи и са на власт ,все едно ,че нищо не се е случило .

  6. 6 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    За всички тогава животът тогава беше брадва. Ако някой не е видял тормоз, то на неговите баша и майка не са им разрешавали да учат каквото мечтаят или ги изпращаха в лагери, защото танцуват рокендрол. А дядовците ни лежаха по комунистическите затвори без вина. Или ги биеха като Халил, за да им отнемат земята или да ги правят македонци. А пък и през 80-те години имаше хора изпратени в Белене не само защото са турци, но и заото са българи, а не искат да станат доносници. А сега историци-тоталитаристи ще учат децата колко било хубаво тогава! Ако тези учебници стигнат при децата, това ще е предателство към дядовците и бабите ни, към бащите и майките ни и към децата.

  7. 7 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1209 Весело

    ".....съм пиела сок мента-шоколад....."
    А-ааа, това е много субективен разказ, значи!
    И се чудя, как може да се публикува изобщо, при положение , че съдържа такава чудовищна грешка:
    Не беше СОК мента-шоколад, а точно СИРОП мента-шоколад!!!
    Всеки объл патреот , ще забележи също така, че не са изтъкнати разликите и предимствата на "съвремената" Байуьова болгария пред някогашната Байтошова бълхария...

  8. 8 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4899 Неутрално

    Същия този ден вратите на Варненския затвор се затворили зад едно момче, български турчин, като мен само на 22 години: Халил И. Пуснали момчето на свобода. В ръцете си държало международен паспорт, давали му 48 часа да се махне България.

    Халил К. е осъден на 11 години затвор, от които излежава 6.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Някой има ли логично обяснение за това
    ЗАЩО Халил И. е пуснат на свобода с МЕЖДУНАРОДЕН ПАСПОРТ В РЪКАТА
    а ХАЛИЛ К. лежи в затвора чак до 1990 г. ?!?!?!?!?!

    КОЙ КАКВО Е РЕШИЛ за Халил И. и кой какво е решил за Халил К.

    Защото и един АХМЕД Д. и ЕМИЛ Кош. също бяха обзаведени

    с легендата на „ПОЛИТЗАТВОРНИЦИ”

  9. 9 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 609 Неутрално

    Webground Actualno Expert iWoman Sportlive Sofialive Bueno Club ДНЕС (23) РЕГИОНИ (2) TRIGGER Азбучник на българския хаос: АФЕРА 28.06.2019 09:45 5457 6 Снимка: колаж на Actualno.com Share   Лаура Кьовеши: „България е една огромна афера”. Това заяви наскоро бъдещият европейски прокурор в свое поредно емоционално изявление. Неукротимата румънка добави, че разследванията в България трябва да започнат веднага, защото страната ни е прогнила от корупция и беззаконие, а политическата класа, вместо да трие наровете по затворите, става все по-нагла и безнаказана. Кьовеши е човек, който добре знае какво казва и едва ли трябва да се съмняваме, че познава добре смисъла на думата „афера”. Идва от френски и означава мошеническо дело или недобросъвестно, непочтено деяние, извършено с цел облагодетелстване или лична изгода. Аферата обичайно се отнася за политическа или търговска сделка, осъществена с непозволени средства. Но онова, което Кьовеши може би не знае в подробности, са дълбоките причини за това безумно състояние на ситуацията у нас, включително в сравнение с родната й Румъния. Тези причини са основно три. Първата. Отношенията на партийния лидер на Румъния по времето на социализма Николае Чаушеску не бяха твърде „любовни” с нито един от вождовете на СССР, като започнем от Брежнев и стигнем до Горбачов. Това е особено видно, ако ги сравним с прословутата българска подлизурщина и верноподаничество. Твърди се, че така Живков успявал да вземе евтини суровини и най-вече петрол от СССР. За разлика от нас обаче, румънците си имат не само петрол, но и характер. Това те доказаха с отказа си да участват съвместно с войските на Варшавския договор в нахлуването в Чехословакия през 1968 година, което предизвика лично на Чаушеску симпатиите на Запада. Комшиите ни дори си позволяваха твърде фриволни икономически контакти освен със страни от Западна Европа, също и с такива отявлени врагове на СССР по онова време, като Китай и САЩ. Тези обтегнати отношения между нашата съседка и Страната на Съветите продължаваха така до самия край на социализма, до падането на Берлинската стена. Затова и в Румъния плана на Андропов за трансформация на властта на Съветската комунистическа партия /КПСС/ и тайните й служби/КГБ/ от политическа в икономическа не проработи така, както у нас. Нека припомним този план – овладяване на финансовите средства от партийния елит и КГБ и превръщането им в икономически владетел на страната. Създаване на борчески бригади/мутри/ на основата на силовите спортни клубове и превръщането на тези бригади в бухалката на новоизлюпените капиталисти. Тези бригади трябваше да парализират общественото мнение, да потушат гражданската съпротива и при необходимост да играят ролята на бушони, тогава, когато общественото напрежение има нужда от това. В Румъния не се случи нищо подобно. Спомням си Букурещ през 90-те години. Там, за разлика от нас, нямаше момчета с анцузи, нямаше толкова джипове и други скъпи коли, както в София. Втората причина за огромната разлика в самочувствието и решителността на българите и румънците беше начинът, по който се срина системата. При тях това стана не с безкръвен дворцов преврат, както у нас и което много анализатори отчитат като особен принос на българския преход /Егати приноса, егати прехода!/. В Румъния публично екзекутираха Чаушеску и жена му. Това е, няма раждане без кръв. Споменът за тази екзекуция има психологически и дисциплиниращ ефект и до днес. Третата причина за наличието на подобна гражданска енергия, готова да се бори с родната афера/не както у нас/ в Румъния е нейният етнически състав. В тази страна живеят няколко милиона унгарци, словаци и немци. Тези граждани на нашата съседка носят друга култура, чувство за свобода и законност, именно те са един от основните катализатори на активния граждански процес. Затова и румънските площади продължават да бъдат пълни, затова наскоро потегли към затвора поредният висш политик – Ливиу Драгня, а там го очакват мнозина като него. Да се върнем на българската Афера. Съмнявам се, че можем да се справим само с наличните сили на онези българи, които се намират в страната. Нужна е помощта и енергията на свободните милиони българи, емигрирали в чужбина. Ако се върнат.

    Прочети още : https://www.actualno.com/viewpoint/azbuchnik-na-bylgarskija-haos-afera-news_763151.html
    © Actualno.com

  10. 10 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Когато Османската империя покорява България през 1396г заличава и името и. Това "РОБСТВО" е най - голямата фалшификация което и досега се изучава по история от първи клас още. Българите продължават да си владеят часната собственост, а имме един Велик везир( минпред по руски)имат и везири в управлението, да не говорим за по-низши длъжности. Като християнско население сме имали по-малко права , и плащане на някои данъци дето мюсюлманите не са ги плащали. Това е била икономическа принуда да сменим вярата си.Има обаче и принуда в едни времена наложена с ятаган и кръв. При налагане на Християнството в едни по-раншни времена Борис Покръстител също е изклал 52 боляри...
    Тогава също хората са правили сватби а други са получавали брадви,дори и по време на сватби .

  11. 11 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#10] от "skomina":

    Това за изкланите 52 болярски рода е лъжа.

  12. 12 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Господарите от Кремъл тогава зорлем искаха да ни спретнат етническо конфликтче. В Югославия имаха повече успех 😳
    —цитат от коментар 1 на aleks ivan


    "Възродителният процес" си беше лична инициатива на Т. Живков, Горбачов нямаше заслуги. Носеха се слухове, приписващи много икономически издънки на "възродетелния процес". Реколтата не могли да приберат, понеже турците тръгнали да се изселват. По това време имаше и режим на тока - от три към едно (три часа има, един час няма) в София до обратното в села и градчета които нямаха това "щастие"...

  13. 13 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2368 Гневно

    Пак този възродителен процес - най - голямото и ужасно престъпление на века пред което бледнеят и арменският геноцид и петвековното турско робство! Абе поне един турчин ще се намери ли да плаче за изкланите арменци, българи и гърци?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  14. 14 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2368 Гневно

    "Това "РОБСТВО" е най - голямата фалшификация което и досега се изучава по история от първи клас"

    Сигурно комунистите са измислиили турското робство и в царства България това определение е било непознато?

    "Българите продължават да си владеят часната собственост, а имме един Велик везир( минпред по руски)имат и везири в управлението, да не говорим за по-низши длъжности"

    Никаква частна собственост няма! Земята принадлежи на султана и той я раздава! Остава да кажеш че са можели да си продават земята и да ходят където си искат?
    До коментар [#10] от "skomina":

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  15. 15 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Покъртителна история ,лошото е ,че тези ,които организираха и провеждаха този геноцид ,сега се пишат демократи и са на власт ,все едно ,че нищо не се е случило .
    —цитат от коментар 5 на edin drug


    (Почти) напълно съм съгласен с Вас. Само не бих използвал думата "геноцид", че някак се обезценява. Геноцид е това, което се е случило с арменците през последните години на Османската империя, на евреите, гейовете и циганите в нацистките концлагери, и на туците в Руанда.

  16. 16 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2368 Любопитно

    "а имме един Велик везир( минпред по руски)имат и везири в управлението, да не говорим за по-низши длъжности"

    Ами като се отречеш от вярата си и си закълнеш във вярност на султана защо да не те направят и велик везир! Остава да кажеш че някой от тези дьонмета е демонстрирал гяурският си произход?

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  17. 17 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    на туците в Руанда
    —цитат от коментар 15 на plamen_b


    Извинявам се за неправилното изписване: на тутсите в Руанда.

  18. 18 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    ""Възродителният процес" си беше лична инициатива на Т. Живков, Горбачов нямаше заслуги"

    Разбира се че беше лична инициатива! Живков беше бесен на турците че ни спретнаха убийството на папата и понесохме икономически загуби от търговията с оръжие. Горбачов беше категорично против и турците са възползваха от това по време на майските протести когато излизаха с неговото име и перестройката за връщане на турските имена!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  19. 19 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#1] от "aleks ivan":

    Пак някой друг ни е виновен. Не, господарите от Кремъл едва ли са се интересували от нас (стига да слушкаме и да не създаваме проблеми), всичко това си беше нашенска, местна простотия.

  20. 20 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    Господарите от Кремъл тогава зорлем искаха да ни спретнат етническо конфликтче. В Югославия имаха повече успех 😳
    —цитат от коментар 1 на aleks ivan


    И аз така мисля. От десетина години поне са знаели и предвиждали, че страните от соцлагера ще получат един ден свободата си и е трвбвало, където могат, да усложнят прехода, да разстроят обществото, да създадат конфликти и пречки.
    Не може да се каже, че и тук не успяха донякъде.

  21. 21 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Аз твърдя че РОБСТВОТО е измислено и вменено на българите от руснаците, и то доста преди социализъм ,комунизъм и тем подобни .Започва се някъде към 1830 година. Това "робство" от тогава до ден днешен обслужва руски интереси в ущърб на нас българите.
    Всичко в Османската империя е принадлежало на Султана по закон.
    Фактически , къщите частните имоти и доходите от тях са си притежание на българите и са се унаследявали. Затова са плащали и данъци. Не може да плащаш данък на нещо дето не го притежаваш. Търговци и работници са щъкали по цялата империя, разбира се с някой ограничения, както е във всички държави.
    Османските архиви са си в Турция, а не като нашите в Русия. Та в тия архиви черно на бяло пише това което твърдя. Не са и засекретени...

  22. 22 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2750 Неутрално

    Комунизмът е една от най-гнусните страници в историята на Отечеството и би трябвало да се изучава в училище именно като такава!!!

  23. 23 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    И днес има българи уж умни интелигентни, имат пари, живеят при добри условия, които с една мазна усмивка се радат на "възродителният процес" и ако останеше на тях и днес би имало, защото така са чували,ч е е добре от Сидеров или там за когото гласуват и на когото вярват. Има българи, които всекидневно повтарят и днес на българските турци "500 години сте ни клали, сега е наш ред. Мръсни гадни турци." Има такива хора и те са много. И днес никой това не го вижда. Българинът беше толкова принизен като наин на мислене и действие от тоталитаризма, че не може да излезе от този затвор на своето мислене.

  24. 24 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    Да добавя - хубав разказ, наистина. Все пак прав е Hawaii да пита защо единият Халил е пуснат с международен паспорт, а другият Халил лежи до 1990.
    И една добавка от мене - и аз пиех от сиропите във Варна, и аз имах хубаво детство и относително нелоша младост, но разбирах какво ме обгражда. Въпреки, че вкъщи до 1989 не се говореше за издевателствата над дядо ми и баща ми, ценностната ситема, която се изповядваше от родителите ми и която предадоха и на мене, ми даде критерии, за да видя и оценя хората и ставащото около мене още тогава.

  25. 25 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3835 Любопитно

    До коментар [#11] от "deaf":

    изкланите 52 болярски рода е лъжа
    =======
    Той и възродителния процес вече е лъжа .....от едва 30 години.....
    Какво остава за....... болярите от преди 1200....

    Bukalemun
  26. 26 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    Аз твърдя че РОБСТВОТО е измислено и вменено на българите от руснаците, и то доста преди социализъм ,комунизъм и тем подобни .Започва се някъде към 1830 година. Това "робство" от тогава до ден днешен обслужва руски интереси в ущърб на нас българите. Всичко в Османската империя е принадлежало на Султана по закон.Фактически , къщите частните имоти и доходите от тях са си притежание на българите и са се унаследявали. Затова са плащали и данъци. Не може да плащаш данък на нещо дето не го притежаваш. Търговци и работници са щъкали по цялата империя, разбира се с някой ограничения, както е във всички държави.Османските архиви са си в Турция, а не като нашите в Русия. Та в тия архиви черно на бяло пише това което твърдя. Не са и засекретени...
    —цитат от коментар 21 на skomina


    Точно до тази 1830г българите е трябвало да изхранват спахиите или османската конница които заедно с еничерите са гръбнака на аскера! Това е най-жестокият период който не е описан от никого защото народът ни е бил тотално неграмотен! Представа имаме от пътешествениците които описват като обичайна гледка набучените на кол глави на силяни които с нещо са се провинили пред турските си господари! Неслучайно и когато Османската империя търпи първите поражение от Австрия въстаналите селяни избиват първо омразните спахии което ги тормозят най-много!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  27. 27 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    Всички причини, които партията (БКП) измисли за "възродителният процес" бяха измислени (лъжливи). Нито турците в България са искали автономия, нито са мислели да се делят. Това го нямаше. Истинската причина беше тежкото икономическо състояние на НРБ, и трябваше по някакъв начин да се отклони общественото внимание. И тогава антибългарската БКП реши да го играе национал-социалистическа нацистка партия. И с "възродителният процес" да отклони общественото внимание от реалните проблеми. "Възродителният процес" не беше просто еднократен акт на насилие на турците в България, това беше една политика, която продължи години. Имаше агитация по места, инструктаж за определени хора как да действат спрямо турците. Изведнъж след 1984 г. турският език в България стана забранен. Ако говориш на турски и те чуят глобите бяха 5, 10, 20 лв. по усмотрение на милиционера, който те глобява. За онези времена със заплати от 200 лв. това бяха много пари.

  28. 28 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    Самото извършване на "възродителният процес" беше като филм за нацистите. В къщите на турците влизаха войници с въоръжение и заповядваха до една седмица да се сменят имената.

  29. 29 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    Какво постигна "възродителният процес" в крайна сметка?
    Постигна това, че всички турци в България станаха ултранационалисти турци. Дори и тези, които преди това не държаха много на етноса станаха ултранационалисти.

  30. 30 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3970 Неутрално

    Ето това е голата истина за соца!Безвремие,насилие и демагогия.....Всички жалещи за тази гавра са за освидеталстване.....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  31. 31 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#29] от "anonim440":

    Не се наблюдава нищо такова!

    Просто разбраха,че не можеш да се бориш с държавата!

    Ако се е надявал някой на Турция ,тогава бързо е осъзнал,че за държавите ,даже и проблемите на големи групи хора не са определящи.
    Българските турци просто трябваше коя държава да припознаят като Родина-тази ,в която са родени и отраснали или другата,която ги бунеше и се заиграваше с етническата карта!
    Всеки лично си направи избора...

  32. 32 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#28] от "anonim440":


    На повечето места не е имало никакви войници!
    Не трябва да гледаш толкова филми,увреждат мозъка.
    Със смяната се занимаваха всички други ,но не и БНА...

  33. 33 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#31] от "Нормален гланц":

    Разбира се, че точно това се наблюдава. Просто БКП направи от турците турци. Това стана на практика.

  34. 34 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#32] от "Нормален гланц":

    Точно БНА участваше във "възродителният процес", но не само тя. Участваше и ДС, МВР.

  35. 35 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#27] от "anonim440":


    Явно нямаш никаква идея за истинските причини за Възродителния процес!
    Определено това са били действия на Турция и стоящите зад гърба и западни сили,които имаха интерес България ,която беше на Южния фланг на тогавашния Варшавски договор ,но имаше голямо турско малцинство,да има проблеми с това.
    Ако беше тежкото икономическо състояние само никой нямаше да изгони толкова трудоспособни хора,защото щеше да получи още по-голяма криза!
    След тези събития определено българските турци си седнаха на задниците и разбраха,че живеят в държава,която има ред и дисциплина и има силни съюзници.

  36. 36 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#34] от "anonim440":

    Цялата държава участваше ,но войници не са обикаляли по къщите да плашат хората да си сменят имената.
    БНА се готвеше за отговор ,ако Турция реши да опита военно решение.
    Доста е тъпо да си изпратиш армията по села и паланки ,а на южната си граница да имаш втората по големина армия в НАТО,която те превъзхожда няколко пъти по численост...

  37. 37 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#33] от "anonim440":


    БКП направи от българите българи,а не комунисти...

  38. 38 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#35] от "Нормален гланц":

    Дрогарю няма смисъл. С мен няма смисъл да се опитвате. По-добре информиран съм от вас. В 1989 г. ходих до Кърджали и градът беше под военна блокада няколко месеца пред комунизма да падне. За да влезеш в града минаваш през проверка като на граница, проверяват ти документите и вдигат бариерата, ако преценят, че може да влезеш в града.

  39. 39 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#35] от "Нормален гланц":

    И НРБ в крайна сметка фалира. само дето Т.Ж. не обяви фалита, обяви го Луканов. Т. е. нарочно изчакаха от БКП. Това е третият фалит на НРБ просто обявен със закъснение, когато вече НРБ беше умряла.

  40. 40 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    Хубав текст. Историята на България не са само спомени, а предателства на управници, документи, решения, фалити и няма как толумби, тристайни жилища, цвете в косите или мил спомен от младостта да ги заличат...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  41. 41 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#36] от "Нормален гланц":

    Обикаляха и войници от БНА по къщите. По усмотрение на БКП. В апартаментите идваха костюмари с пистолети отзад. И те показваха, че носят оръжие.
    БКП не направи от българите българи, защото по сегашни данни 250000 Българи са убити в концлагери. Интелигенцията беше унищожена, елита на нацията беше унищожен. Имотите на Българите бяха ограбени, парите им, всичко. БКП окраде златният резерв на Царство България, пенсионният фонд на Царство България. Имало е частни благотворителни фондове в Царство България с много средства вътре използвани за добри цели. И всички тези фондове са окрадени, ограбени.

  42. 42 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3835 Весело

    До коментар [#37] от "Нормален гланц":

    БКП направи от българите българи,а не комунисти
    ========
    Същото правеше и ПКК ...... четири десетилетия.....
    От кюрдите кюрди, а не терористи......но ставаше обратното.....

    Bukalemun
  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  44. 44 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#38] от "anonim440":


    Нямам за цел да те убеждавам,просто ти разбивам измислиците на пух и прах,защото може и тогава да си живял нищо не си разбрал!А това ,че е имало блокади на много места беше съвсем нормално тогава,защото беше почти военно положение и се очакваше ,освен терористичните акции на турски терорист срещу невинно цивилно население ,да има опит от Турция и за военни действия...

  45. 45 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2071 Неутрално

    Проблемът е, че когато истината за репресиите в България вече е всеизвестна, доказана, проучена, има съпротива да бъде разказана по-нататък. Това е нашата обща история – и на сватбарите, и на понеслите ударите на брадвата. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Госпожа,Честито Ви сватба на патерица.Позволявам си да Ви подсетя.Сватбарите са си сватбари,понеслите ударите с брадва,са си ги понеслиИМЕНАТА НА БРАДВАРИТЕИМЕНАТА НА ТЕЗИ, КОИТО СА ВЗЕЛИ РЕШЕНИЯТА по повод ХАЛИЛОВЦИТЕ,ИМЕНАТА НА ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ ПО ВЕРТИКАЛАЛУСТРИРАНЕТО НА БРАДВАРИТЕ ПО ВЕРТИКАЛАТова е нещото, което НЕ СЕ НАПРАВИ, и чието НЕ ПРАВЕНЕ НИ ДОВЕДЕ ДО ТУКВсичко друго е сюжет за турски сериал с много сълзи и безадресно недоволство
    —цитат от коментар 4 на Hawaii


    Да започнем с "брадварите на високо ниво " т. н.ИДЕОЛОЗИ Цитирам , защото ми е по лесно , пък и е по-достоверно , когато се цитират оригинални документи :
    През 1991 г. заради Възродителния процес са повдигнати обвинения срещу тогавашни държавни ръководители и членове на Политбюро на ЦК на БКП: Тодор Живков – председател на Държавния съвет и генерален секретар на БКП, ген. Димитър Стоянов – министър на вътрешните работи, Петър Младенов – министър на външните работи, Георги Атанасов – министър-председател, Стоян Михайлов /дядо на Михаил Мирчев и баща на Стоян мирчев - все другари , които ни "дават тон в живота " от екраните , макар , че не са грабнали "секирите/ , Пенчо Кубадински. Първоначалният състав на обвинението е чл. 162, ал. 1 от Наказателния кодекс и се отнася до проповядване и подбуждане на расова и религиозна вражда. През 1993 г. обвинението е заменено с ново, формулирано като „престъпление по служба“
    Дописването за " преките наследници " на Стоян Михайлов са мои !

  46. 46 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Американските фондации 70 години вменяват вина на германците за ВСВ, нас ни отнеха турското робство, сега започват да ни вменяват вина за възродителния процес. Чета биографията на авторката и ми се губят годините от 84-та до 89-а. Учила две висши, пък се оплаква...

  47. 47 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2192 Любопитно

    ...ИМЕНАТА НА БРАДВАРИТЕИМЕНАТА НА ТЕЗИ, КОИТО СА ВЗЕЛИ РЕШЕНИЯТА по повод ХАЛИЛОВЦИТЕ,
    ИМЕНАТА НА ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ ПО ВЕРТИКАЛА
    ЛУСТРИРАНЕТО НА БРАДВАРИТЕ ПО ВЕРТИКАЛА
    Това е нещото, което НЕ СЕ НАПРАВИ, и чието НЕ ПРАВЕНЕ НИ ДОВЕДЕ ДО ТУК ...
    —цитат от коментар 4 на Hawaii



    До коментар [#4] от "Hawaii":

    - Нещо за Орхан Исмаилов?
    Ученик на Гестапото и Денчев,
    лансиран при ББ2 от Радан Кънев,
    преминал при "Воля"
    и заслужено наритан от НПСД?

  48. 48 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    Ха, нямало войници! В София имаше! Знаете ли го хотела срешу народното Събрание Януари или февруари 1985 ме пратиха да взема някакъв чужденец и да го водя в института. И пред хотела Сердика стоеше на пост офицер ит вътрешни войски с автомат и две гранати на пояса. Забележителна гледка ...

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  49. 49 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#43] от "Нормален гланц":

    *България

  50. 50 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#42] от "eti mehter":


    Да е разводняваме темата с проблеми ,които не ни интересуват в България...

  51. 51 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#41] от "anonim440":


    Истината е , е Царство България е било изостанала аграрна държава,а НРБ беше вече развита промишлена държава.Естествено пътя на държавно монополния планов капитализъм,който наричат социализъм е грешен и неефективен и беше изоставен.
    А кой какво е правил по време на Възродителния процес е ясно на всички!
    Държавната машина впрегната в действие използва всичките си възможности.
    По-важното е,че имената на всички пожелали да ги възстановят им ги върнаха!
    Най-интересното е ,че имам приятели български турци ,които и досега си останаха с български имена и не искат да си връщат старите!
    Ето това вече е парадокс...

  52. 52 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 501 Неутрално

    До коментар [#16] от "Julian Mall":

    По това време държавата не е била Турция, а османска империя. И е била една теократична структура. Разделението е било на база религия, а не на етническа база. Българин и турчин мюсюлманин са имали еднакви права. Турчин християнин е бил рая. Имало е църква в почти всяко село. Не по-висока от кон, но е имало. Под руско робство са били руските селяни. Тях са ги продавали в буквалния смисъл на думата. В Османската империя този момент го няма. Не казвам, че е било чудесно по това време. Но нека да се придържаме към реалността.

    Димитър Димов
  53. 53 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#43] от "Нормален гланц":

    Комунистите убива турци несъгласни с насилствената смяна на имената, но те убиха десетки хиляди българи по време на режима си.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  55. 55 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#53] от "anonim440":

    Историята помни всичко ,явно не са убили толкова много щом сега никой не си ги спомня и няма никакви всенародни чествания в тяхна чест ,както например с Баташките мъченици или другите избити по време на Априлското въстание.
    Явно българския народ разбира кои са истинските герои и кои са терористи и криминални престъпници незаслужаващи уважение...

  56. 56 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#44] от "Нормален гланц":

    Не беше нормално. Просто Т.Ж. беше казал по телевизията "който се чувства турчин да напусне НРБ" и турците тръгнаха да се махат от социалистическият "рай". И понеже тогава в Кърджали и надолу беше пълно с камиони с махащи се от НРБ, и явно БКП не искаше гражданите да виждат, че стотици хиляди хора искат да се махнат от комунизма и да отидат в капитализма. И затова беше блокадата на Кърджали.

  57. 57 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#56] от "anonim440":

    Не само в Кърджали живееха български турци!
    Имаше и на много други места и събитията не бяха тайна за никого.
    Всички българи знаеха много добре защо напускат турците.
    Не вярвам някой да е призовавал българските турци да напускат.
    Истината беше,че българската държава е имала данни за действия от Турция,които искат да правят смутове чрез турското малцинство.
    Смяната на имената е елегантен начин да те унижат и изгонят естествено.
    Но ако трябва да направим паралел броя на българите на които име сменена вярата и имената е огромен,а никой турчин и досега не се е извинил и не е поел вината за това.
    Никой не го е направил и за геноцида и ограбването на тракийските българи!
    Къде са българите в Турция?

  58. 58 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    До коментар [#16] от "Julian Mall":По това време държавата не е била Турция, а османска империя. И е била една теократична структура. Разделението е било на база религия, а не на етническа база. Българин и турчин мюсюлманин са имали еднакви права. Турчин християнин е бил рая. Имало е църква в почти всяко село. Не по-висока от кон, но е имало. Под руско робство са били руските селяни. Тях са ги продавали в буквалния смисъл на думата. В Османската империя този момент го няма. Не казвам, че е било чудесно по това време. Но нека да се придържаме към реалността.
    —цитат от коментар 52 на Димитър Димов


    Що дращиш простотии? От коя година и то само формално българите са имали равни права? Неграмотник неден!

  59. 59 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#8] от "Hawaii":

    Не знам доколко е обективен разказът в тази си част. Какво имам предвид? в началото БКП пращаше недоволните в концлагери и затвори, а едва през 1989 г. вече БКП реши, че просто ще гони несъгласните с насилствената смяна на имената. И то БКП реши това просто защото видя, че номерът с насилствената смяна на имената не мина. Турците вкъщи си говореха на турски, и се наричха помежду си с турските имена. И вече всеки, който показваше, ч не е съгласен с насилствената смяна на имената му беше даван червен паспорт и срок да се махне от НРБ.
    Но е възможно все пак БКП да е преценила още през 1984 г., че някой трябва дас е махне от НРБ и да му е дала червен паспорт. Никой не може да знае мотивите, защо за едни прогонване от НРБ, а за други концлагер, затвор, освен ако не е бил в системата и не е знаел как се решава този въпрос. Така че на въприсът може да отговори само някой, който е бил в тоталитарната система и е взимал решения или е знаел как се взимат решения.
    В България за жалост нито един човек не беше осъден.

  60. 60 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    Не знам защо комунистите сравняват османското владичество с комунистическото иго?
    Вие първо не сте българи за да говорите.

  61. 61 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#60] от "anonim440":

    Имената на помаците не са върнати,а всички знаем от историята,че те насилствено са обърнати в мюсючмани и са им сменени имената с турско арабски!
    Защо никой не се извини от Турция за това?
    Къде са турските българи,които живееха в Източна Тракия и Истанбул?

  62. 62 Профил на Dexx
    Dexx
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    Хубаво пише Драгостинова. Това е трета или четвърта статия от нея и всеки път ми харесва.
    Не съм съгласен само с тезата, че не трябва да се сравнява нивото на развитието у нас и в други държави. Напротив, трябва да има сравнение и то не само със "западни", а с всякакви. Мисля, че така учениците ще имат възможност да преценят кой строй е най-добър.

    “Който и да бе сътворил човечеството, не си бе изпипал работата докрай, защото хората твърде лесно се прегъваха в коленете.” Тери Пратчет
  63. 63 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#59] от "anonim440":


    Мотивите за започване на Възродителния процес са разузнавателни данни за предстоящи бунтове на етническа основа българските турци и терористични действия ,инспирирани от Турция ,която използваше местните турци като маша!
    Никой не гони трудоспособно население ,което може да използва почти за без пари ...

  64. 64 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3835 Любопитно

    До коментар [#51] от "Нормален гланц":

    Най-интересното е ,че имам приятели български турци ,които и досега си останаха с български имена и не искат да си връщат старите!
    Ето това вече е парадокс...
    ========
    Парадокс си ти....

    Хората немогат да си върнат имената понеже по тоя начин отиването им в чужбина да работят ....се затруднява драстично.....
    Затова .....и оня дето уби журналистката ....се подвизава с инициалите "северин"....
    А иначе всички които го познават и контактуват с него, го наричат Себайдин.....
    Подобен е случая и с оня от Варна ....дето е ритнал жена в корема ......

    Не се правете на гламави.....а се престрашете и признайте .....
    Бг властите водят политиката в стила ....." ако излиза извън страната ....да не е Асан ,а Асен...."....

    Bukalemun
  65. 65 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#61] от "Нормален гланц":

    Вие комунистите сменяхте имената на помаците 7 пъти. И това днес никой не го пише. Но при тах за разлика от турците нямаше кой да се застъпи. Защото за турците се застъпи Турция и НРБ изпадна в международна изолация заради "възродителният процес".

  66. 66 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#51] от "Нормален гланц":

    Царство България е "изостанала аграрна държава", която произвежда 10 вида самолети в три самолетостроителни завода. Да не говорим за манталитета на тогавашните Българи, и да не го сравняваме с комунистическият битовизъм.
    В Ловеч в завода за самолети на Царство България, НРБ започва да произвежда мотопеди "Балкан", това е "прогреса" (регреса) на социализЪма.

  67. 67 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#63] от "Нормален гланц":

    Това са лъжи. БКП ги измисли като оправдание за своите действия. Но Никой не повярва на тях. В следствие НРБ започна да тегли кредити и външният дълг нарасна 3 пъти само за 5 г. (1984-1989).

  68. 68 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#65] от "anonim440":

    Не съм нито комунист,нито съм сменял имената на някой!
    Вие фесовете насила сте им сменили имената и сте им сменили вярата на помаците ,които са си били българи !
    Историята го помни .
    Няма смисъл да извърташ ,корена на злото идва от турците и тяхната варварщина...

  69. 69 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Самото извършване на "възродителният процес" беше като филм за нацистите. В къщите на турците влизаха войници с въоръжение и заповядваха до една седмица да се сменят имената.
    —цитат от коментар 28 на anonim440


    През лятото на 89-та бях студент за 2-ри курс, изпратиха ни на бригада в едно село между Разград и Шумен - оказа се че цялото му население (турско) се е изнесло за Турция. Беше богато село, с хубави къщи, с изоставена покъщина - все едно чума е минала от там.

    Но трябваше някои да прибира реколтата, та това село - а и околните такива - беше пълно със студенти. През деня по кърищата, вечер - купони...

    Имаше и една група цивилни УБО-вци, въртяха се по складовете, стопанския двор и по селото - тогава не съм се замислял какво правят тези хубавци там. Говореха за изгонените собственици лоши неща - изменници били, щели да отцепват Лудогорието и такива глупости.

  70. 70 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#64] от "eti mehter":


    Явно не е това,защото те живеят и работят.в България , е пътуват и не са емигранти,всички ги знаят,че са турци,но просто си искат българските имена,които уж насила са им дали!
    Парадокс...

  71. 71 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#28] от "anonim440":На повечето места не е имало никакви войници!Не трябва да гледаш толкова филми,увреждат мозъка.Със смяната се занимаваха всички други ,но не и БНА...
    —цитат от коментар 32 на Нормален гланц


    Имаше войници - от Вътрешни Войски разбира се...

  72. 72 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#68] от "Нормален гланц":

    Аз не съм мохамеданин, че насила да помохамеданчвам някого.
    Православен християнин съм.
    Но не съм от "православните" червени комунисти антихристи като вас.

  73. 73 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#60] от "anonim440":


    Аз съм българин!
    Ти кажи как от турчин стана православен християнин и то даже старостилец като руснаците?

  74. 74 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#72] от "anonim440":

    Ти си старостилен сектант,който се бори с Православната църква,което моментално те прави Богоборец!
    Доживях да видя руски турчин ,старостилен сектант ,антикомунист,мразещ всичко българско и родно!
    Безродник...

  75. 75 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3987 Неутрално

    До коментар [#6] от "spiegel":

    "А сега историци-тоталитаристи ще учат децата колко било хубаво тогава! Ако тези учебници стигнат при децата, това ще е предателство към дядовците и бабите ни, към бащите и майките ни и към децата."

    Спомням си първите месеци след дворцовия преврат на 10 ноември.

    Комунистите се бяха изпокрили като мишки, шушукаха си по двама-трима по коридорите, оглеждаха се страхливо, а една колежка от института, където работех, направо ме запита: Сега като дойдете на власт, ще ми вземете ли къщата на Якубица (уличка в Лозенец)?

    Твърде скоро се окопитиха, защото хората около Любен Гоцев дискретно им обясниха, че тяхното не се губи, че на Кръглата маса всичко е уредено.

    Първите изпити през 1990 г. бяха спечелени не само с кебапчита, капачки за буркани, лъжи и цаплахи, че "ония с брадите" щели да спират пенсии, ами и с гигантска измама: около ПОЛОВИН МИЛИОН фантомни гласа. Оттогава се знае, че който владее ГРАО, той печели всякакви избори.

    На червените им трябваше отсрочка, за да се прегрупират, да операт парите и да завладеят икономическите лостове на властта.

    И я получиха - Желю Желев призна изборите за честни, свободни и валидни, още преди да бяха преброени бюлетините.

    Сега, след 30 години ялов преход, червените искат ни повече, ни по-малко: ПЪЛНА МОРАЛНА И ПОЛИТИЧЕСКА РЕАБИЛИТАЦИЯ ЗА ЗЛИНИТЕ, ПРИЧИНЕНИ ОТ ПРЕСТЪПНАТА ИМ ДИВЕРСАНТСКА ОРГАНИЗАЦИЯ на българския народ.

    Затова са извадили от нафталина лъжепрофесори като Искра Баева, да пишат лъжеучебници и да фалшифицират историята.

    От нас - ОТ ВСЕКИ ЕДИН - зависи да кажем на децата си истината.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  76. 76 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#57] от "Нормален гланц":

    Е има запис в ютуб

    https://www.youtube.com/watch?v=Jn49a_g_5RQ

  77. 77 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3987 Неутрално

    До коментар [#75] от "Norman Granz":

    "изпити" >> избори

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  78. 78 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#75] от "Norman Granz":

    Много си поспаливи,никой не чете до 75 коментар...
    Не се хаби напразно!

  79. 79 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#74] от "Нормален гланц":

    В комунистическата ти тиква е голяма каша.

  80. 80 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#71] от "xhi13317223":

    Вътрешни войски бяха към МВР,а не БНА!
    Сега това е жандармерия...

  81. 81 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3987 Неутрално

    До коментар [#79] от "anonim440":

    "В комунистическата ти тиква е голяма каша."

    Не храни трола - и без това от 80 коментара половинта са негови.

    Тактиката им е да затрупват всяка по-важна тема с безсмислици.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  82. 82 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#73] от "Нормален гланц":

    Ти не си българин.
    Комуниста няма родина. Комуниста е сектант антихрист.

  83. 83 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#80] от "Нормален гланц":

    Това е лъжа. Поредната комунистическа лъжа. Вътрешните войски бяха БНА.

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  85. 85 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#76] от "anonim440":


    Я ми обясни защо Турция не прие всички желаещи да се изселят български турци и затвори границата си за тях след първоначалното приемане на една част от тях?
    Защо не прие всички?

  86. 86 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1268 Любопитно

    Както заяви другарят Костов на 27 юли 1997 г., малко след като получи властта: "Законът за лустрацията е закъснял и не решава проблемите на деня".
    Прав беше, разбира се, на дневен ред му беше поставен далеч по-важният въпрос за собствеността, който съответно беше надлежно решен в полза на тези, с които се договори да му дадат властта.
    В резултат на което имаме това, което имаме..........

    Знанието е сила, информацията - власт
  87. 87 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#75] от "Norman Granz":

    Първите избори бяха една голяма лъжа. Защото БКП заплашваше по села и малки градове, и само в големите градове хората не се страхуваха. А в останалите населени места хората ги беше страх и БКП беше ги заплашила да гласуват за БКП.

  88. 88 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#83] от "anonim440":

    Лъжец си ти !
    Вътрешни войски са към МВР!

    Чети и реви,лъжльо...

    https://desebg.com/2011-01-13-09-25-08/2881-2016-09-06-14-57-28

  89. 89 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#85] от "Нормален гланц":

    Не прие защото 350000 души влазоха в Турция за няколко месеца. Турция трябваше да им даде подслон, храна, вода и то не за един ден, а за неопределено време. Турция не го очакваше и когато водя, че още толкова хора ще дойдат просто реши, че няма капацитет да приеме 700000 души.

  90. 90 Профил на todor._89
    todor._89
    Рейтинг: 1193 Весело

    Евала, Дневник! Обокновено ви "соля" яко, но в този случай имате 6+ от мен! Друг силен материал беше публикуването на разказа за човешката надежда "Кръв от къртица" на Здравка Евтимова. Нека има повече подобни статии.

    Мазохист съм.Минусите ви ми докарват оргазми.
  91. 91 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#84] от "eti mehter":

    Защо някои български турци си запазиха българските имена?
    Имаш ли идея защо-искат да се побългарят,или ги е срам , е са турци,или просто им харесват българските имена?

  92. 92
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  93. 93 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2168 Неутрално

    В интерес на истината етническият конфликт не беше инспириран от СССР.
    Горбачов беше изключително недоволен от развитието на събитията в България и в СССР "възродителният процес" беше представян в негативна светлина.
    Вдъхновителите и организаторите бяха от висшите ешалони на БКП и ДС, т.е. силите, които и до днес управляват държавата от задкулисието.

  94. 94 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#82] от "anonim440":

    Лъжльо,

    Аз съм православен българин!
    Не съм старостилен сектант като теб,който плюе по Църквата и Родината си и е Богоборец!

  95. 95 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#93] от "pamela":

    Ако СССР не подкрепяше напълно България нямаше да има Възродителен процес изобщо...

  96. 96 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#94] от "Нормален гланц":

    Новостилието е анатемосано на три всеправославни събора.
    Комунизмът е анатемосан антемосан от св. патриарх Тихон (Белавин) през 1918 г.
    Не може да си православен, а в същото време да си и новостилец и комунист.
    Чети повече.

  97. 97 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#93] от "pamela":

    Имаше случаи с опити на БКП да смени имената и на граждани на СССР, които живееха в България. И разбира се БКП не успя.
    БКП отделно се опитваше да сменя имената и на ирански граждани, и пак не успя.

  98. 98 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#96] от "anonim440":

    Лъжльо,
    не може да си сектант и разколник и да си првославен християни!
    Всеки ,който раздира Тялото на Църквата разпъва Христа отново и отново и няма да се спаси!
    Ако разделяш Църквата или се отделяш от Нея ,да е и мъченик да станеш за вярата няма да измиеш греха си!
    Чети Светите отци и спри да се водиш след сектантите ,защото пътя име е широк и лесен ,но води към погибел и директно в Ада...

  99. 99 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#96] от "anonim440":


    А ако искаш да си по стар стил и в Църквата,БПЦ, има свещеници ,които служат по стар стил и то с благословение на Патриарха...

  100. 100 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1175 Гневно

    Смяната на имената е елегантен начин да те унижат и изгонят естествено.
    —цитат от коментар 57 на Нормален гланц


    И какво му е "елегантното"?!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK