Как да се елиминира политическото влияние върху "тримата големи"

Основанията за предсрочно освобождаване на "тримата големи" да се установяват не от ВСС, а с решение на Конституционния съд

© Велко Ангелов

Основанията за предсрочно освобождаване на "тримата големи" да се установяват не от ВСС, а с решение на Конституционния съд



Методи Лалов е съдия в Софийския районен съд и негов бивш председател. Текстът е от профила му във "Фейсбук".


Отново за съдебната реформа. А това означава:


1. Промяна в конституцията относно политическата квота във Висшия съдебен съвет (ВСС). Във всяка от колегиите - съдийска и прокурорска, следва да има не повече от двама членове, избрани от Народното събрание. Така ще се запази принципът "власт възпира власт" в рамките на "разделението на властите", като не се позволи "капсулиране" на съдебната система и ще се осигури "вътрешен" поглед на законодателната власт върху случващото се в нея, без съдебната система да се доминира пряко от политически обвързани членове, както е сега. Още повече, че инспекторите от Инспектората на ВСС се избират от народните представители, което също гарантира този принцип.




Кандидатите от политическата квота да не бъдат магистрати,


а уважавани юристи от научните среди, адвокатурата и т.н.


Ограничаване на правомощията на Пленума на ВСС, ако въобще такъв трябва да има, тъй като сега значителна част от важни за съда въпроси се решават с участието на прокурорите, както и обратното.


2. Един от членовете във всяка колегия на ВСС да се излъчва чрез пряк избор от адвокатите. Ще се осигури плурализъм при вземане на решенията, чрез осигуряване на специфичния поглед на адвокатурата върху работата на съдебната система, без на адвокатурата да се дава определящ глас при вземането на решенията (и сега има член на съдийската колегия на ВСС, който е адвокат, но той не е избран чрез пряк избор от адвокатурата, а от Народното събрание).


3. Разширяване на случаите, при които могат да бъдат отзовавани членовете на ВСС от магистратската квота.


Ще има дисциплиниращ ефект за членовете на ВСС от магистратската квота да спазват закона.


4. Създаване на работещ регламент за обжалване на изборите за членове на ВСС от магистратската квота, тъй като съществуващият е абсолютно неясен и неефективен.


5. Подобряване на регламента за избор на административни ръководители в съдебната система. Решението на общото събрание на съдиите за подкрепа на кандидат за административен ръководител да може да бъде преодоляно от ВСС само с квалифицирано мнозинство. Така ще се утвърди съдийското самоуправление, без да се изземва решаващата роля на ВСС при избор на административни ръководители.


6. Обжалването на решенията на ВСС за избор на административни ръководители да се извършва пред смесени състави на Върховния административен и Върховния касационен съд (сега е само пред ВАС). По този начин ще се елиминира "монополът" на единия върховен съд върху кадровите решения на ВСС.


7. Намаляване мандата на ВСС от 5 на 4 години. Намаляване мандатите на "тримата големи" от 7 на 5 години.


8. Без кариерни бонуси за членовете на ВСС


9. Главният прокурор и председателите на върховните съдилища да се избират чрез пряк избор от магистратите.


Така ще се елиминира политическото влияние върху "тримата големи" и в частност върху главния прокурор.


10. Основанията за предсрочно освобождаване на "тримата големи" да се установяват не от Пленума на ВСС, а с решение на Конституционния съд


11. Промяна на конституцията относно главния прокурор и прокуратурата. Това означава да се създаде механизъм за реален контрол, отчетност и наказателна и дисциплинарна отговорност на главния прокурор.


Промяна на централизираната структура на прокуратурата, така че главният прокурор да не е началник на всеки прокурор и да не може да влияе на всяко едно разследване


12. Промяна на конституцията и Наказателно-процесуалния кодекс, като се създаде


съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува наказателно производство,


както и върху постановленията на прокуратурата, с които се привличат обвиняеми лица


13. Въвеждане на електронно правосъдие.


Макар да не попада пряко в обхвата на съдебната реформа, ефективно и справедливо правосъдие не може да има без почтени, независими и компетентни адвокати. Затова трябва да бъде извършена реформа и в адвокатурата, която страда от същите болести, от които страда и съдебната система. Подобряване на качеството на юридическото образование.


Чувате ли парламентарно представените политически сили да водят открит, публичен, задълбочен дебат за това? Ами президентът? А няма кой друг да направи съдебната реформа освен народните представители.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK