Пет проблема на висшето образование, по-важни от незаетите места

Пет проблема на висшето образование, по-важни от незаетите места

© Георги Кожухаров



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


Както всяка година, много публични университети привличат внимание с обявяването на поредната вълна на прием, с надежда да успеят да се сдобият с още неколцина нови студенти в началото на новата академична година и покрай това да позакърпят бюджетите си. Закономерно, това е съпроводено от звучно цъкане с език от страна на всички наблюдатели, които са наясно с неспособността на висшите учебни заведения да запълват дори планираните си места, та камо ли допълнителните, независимо колко ниско са заложени критериите за прием. Тъй като това е казус, който не е от вчера, и причините за него не са се променили чувствително, в този текст ще се съсредоточим върху няколко други свързани проблема, които като че ли остават на заден план.


1) Отказ от акцентиране върху качеството на предлаганото образование. Целта на реформата във финансирането на висше образование е именно да се прехвърли фокусът на управлението на системата от механичното броене на студенти, часове, курсове и специалности към постиженията на студентите, придобитите знания и умения и последвалата им реализация на пазара на труда. След това обаче се повяват списъците със защитени и приоритетни специалности, както и всякакви други изключения, които на практика обезсмислят новия принцип.




Освен излишна сложност на регулацията и де факто контра на реформата във финансирането, те създават допълнителен мотив университетите да полагат усилия, не толкова да предложат възможно най-доброто образование на студентите си, колкото да се сдобият с благоволението на администрацията за включване на специалностите им в списъците с изключения.


2) Чувствително разминаване между структурата на висшето образование и пазара на труда. И през последната година основният интерес на студентите остава съсредоточен върху специалностите от областта на икономиката, администрацията и социалните науки, което важи с особена сила за жените. Същевременно, основното търсене на пазара на труда все повече се съсредоточава в техническите, математическите и инженерните специалности (STEM) и няма изгледи тази тенденция да се промени в близко бъдеще.


Част от причината за това е конкуренцията на алтернативното образование (школи, кръжоци и подобни), особено що се отнася до ИТ специализация, и в този смисъл ако искат да са конкурентни университетите, следва сериозно да помислят как да повишат качеството и привлекателността на тези си специалности. Длъжни сме тук да маркираме изменението в баланса на търсенето на висше образование в полза на STEM специалностите за сметка на хуманитарните през последните няколко години, но въпреки това то продължава да е далеч от търсенето на пазара на труда.


3) Прекъсната връзка с бизнеса и работодателите. Това не важи за всички факултети и всички университети, но мнозинството не обръщат особено внимание на по-нататъшната реализация на студентите си. Разбира се, "вината" е споделена между работодателите и университетите, тъй като нито едната от двете страни не полага достатъчно усилия, за да изгради мост между образование и работа. Тук може да се мисли за по-силно застъпване на стажове на реални работни места в хода на обучението, както и за по-активна подкрепа от страна на работодателите на самия образователен процес.


4) Дефицити при преподавателите. Понастоящем немалка част от академичната общност се съсредоточава почти изключително върху процеса на преподаване и оставя настрана научната дейност. Това личи доста ясно от сравненията, включени в европейския индекс на иновациите, в който българските научни изследвания са сред най-малко цитираните, а страната се нарежда на последните места по участие в международни научни екипи. Това е резултат както от общата липса на провеждане и публикуване на изследвания, така и на навика да се пише на български език и да се публикува в слабо четени (и редактирани) издания на самите университети.


От липсата на научна дейност обаче страда и образователният процес, тъй като преподавателите често са далеч от последните развития в сферите си. Тук е необходимо предоставяне на по-силни стимули за научна дейност, но обвързана с релевантността и влиянието на резултатите от нея.


5) Твърде малко програми на чужд език. Вероятността дори водещите български университет да се конкурират с тези във Великобритания или Швеция не изглежда прекалено голяма. Възможна стратегия е обаче прицелването в студенти от трети страни, особено от бившия Източен Блок, които търсят достъп до по-добро образование от това в държавите си, както и европейски дипломи. Това няма как да стане обаче без засилване на програмите на чужд (най-вече английски) език и улесняването на административните процеси за допускане на студенти извън ЕС до българското образование. Разбира се, пречки пред развитието на такива програми са както относително ниското качество на висшето образование като цяло, така и дефицитът на преподаватели, които могат да водят курсове на чужд език.


Изброените пет проблема далеч не са изчерпателни за състоянието на висшето образование. Решаването дори на един или два от тях обаче е за предпочитане пред поредното обсъждане защо няма студенти (при това без да сме чели данните за демографските и миграционните процеси) и би помогнало значително за подобряването на качеството на образованието във вузовете.

Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1740 Неутрално

    А защо пък трябва на всяка цена да се попълнят бройките в университетите, доколкото знам държавната поръчка е за около 37 000 места при 55 000 завършващи зрелостници, кому е нужно това.
    И кога най-накрая ще има затворени университети от нароилите се и любезно лицензирани учебни заведения през последните 10-15 години.
    В образованието и здравеопазването продължава да цари здрав социализъм - нищо не фалира, всичко е на държавна издръжка и качеството пада всяка година.
    А в първите 1000 университета в Европа няма български такъв...

  2. 2 Профил на Илиана
    Илиана
    Рейтинг: 675 Разстроено

    А какво да кажем за нивото на млдаите преподаватели, сдобили се с научната и образователната степен "доктор", която се защитава пред 5-членен научен съвет от приятели, свързани с мотото 'ти на мене, аз на тебе'?' Защитата е проформа. чиѝто успех е предопределен далече преди неѝното провеждане и извън мястото на неѝното провездане. Нека да кажем и това, как се провежда изпита за зачисляване в "докторантура". Ръководителят съставя един респектиращ. дори и за доценти, конпект. На нашия човек предварително му се казва кои въпроси ще му се паднат, за да не губи ценно време да чете бадева и въпреки това да бъде наѝ-добрият измежду кандидатите. В деня на изпита се подготвят три комбинации от въпроси по конспекта и се поставят в три отделни плика. Когато нашият човек трябва да изтели "верният" плик, председателят на журито е притиснал трите плика с пръстите на ръката си и ПОЧУКВА С ЕДИН ОТ ТЯХ ПЛИКА, КОЍТО ТРЯБВА ДА СЕ ИЗТЕГЛИ. Ето така се избират и произвеждат у нас висококвалифицирани "доктори", от които ще произлязат висококвалифицирани преподаватели!!!!!!

  3. 3 Профил на Илиана
    Илиана
    Рейтинг: 675 Разстроено

    Забравих да попитам "Quo vadis", мила Родино!!!!!!

  4. 4 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Подобно на здравеопазването и образованието се превърна в един бизнес, в който се печели от "оборота", а не от резултата.

  5. 5 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    Огромна беда е липсата на практика.
    Не може да си магистър и да не си проектирал и създал най-прост механизъм или създал програма за изготвяне на детайл, ако си инженер, или поне курник за архитект, или поне едно административно дело да си водил в лично качество, ако си юрист.

    Липсата на каквато и да е практика, води до създаването на нищонеможещи многознайковци.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  6. 6 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2933 Неутрално

    Учи мана за да не работиш, работи мама за да не учиш? И в миналото, и сега има мързелановци които продължават да “учат” само и само да не работят.

  7. 7 Профил на LudLustrator
    LudLustrator
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    Я стига, и аз искам едно виШе!!!

  8. 8 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 2409 Неутрално

    Шибаното образование приляга на шибания ГЕРБ и шибаната държава, която спретнаха. Останалото е мълчание.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11438 Неутрално

    Бих добавил:
    - дефицит на студенти (будни, целенасочени, изискващи) за толкова много университети
    - дефицит на визия...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на Оливия
    Оливия
    Рейтинг: 318 Разстроено

    А какво да кажем за нивото на младаите преподаватели, сдобили се с научната и образователната степен "доктор", която се защитава пред 5-членен научен съвет от приятели, свързани с мотото 'ти на мене, аз на тебе'?'
    Тъжното е там, че много от старите преподаватели получили своите научни степени по същия начин по време на соца! Моят внук каза, че в университета не може да научи нищо полезно за своята работа. Преподаватели учат на старите неща по стария начин. Качество на обучение лошо. Отделно, някои студенти купуват изпити!
    Отказа се да учи там след 3-ти курс.

  11. 11 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1224 Неутрално

    Който иска да учи (и живее) нормално, напуска България ... тук остават такива описани по горе само

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  12. 12 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 1806 Неутрално

    Не всеки продьлжава за висше. Там е работата.

    DANKE JUPP,DANKE BAYERN!
  13. 13 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#12] от "Mia san Bayern!":

    Съжалявам, но, както всяко смело обобщение, това просто не е вярно. Животът не е едномерен и всеки си избира целите и средствата. Наистина, не малка част от добрите студенти заминават да учат в чужбина, но други остават: медалисти от олимпиади, отличници от СМГ, НПМГ и най-добрите езикови гимназии остават да учат в България. Ако искате примери проверете във факултетите по природни науки в СУ. Със сигурност има и на други места, но за тези знам.
    И което може би ще ви изненада, намират си добра работа тук в България (в чужбина също, което опровергава скептицизма на повечето във форума). След година-две работа заплатата им във фирми най-често надхвърля 2000 лв. И поради голямото търсене расте приоритетно. Може би накрая управниците разбраха, че без добри инженери, математици, физици и химици за иноватовни производства е смешно да се говори, а работодателите - че с трици маймуни не се ловят.

  14. 14 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#13] от "grajdanin1":

    Извинете, №13 е отговор на №11.

  15. 15 Профил на Viali
    Viali
    Рейтинг: 226 Неутрално

    5) Твърде малко програми на чужд език?!?!?
    Авторът, преди да напише статията, направил ли е справка колко бакалавърски и магистърски програми на английски език предлага в момента например Софийският университет?? А има ли увеличение на чуждестранните студенти там от времето, когато те учеха само на български след подготвителен курс в ДЕО (ИЧС)? :)

  16. 16 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4936 Неутрално

    На пръстите на едната ръка са университетите в България, в които наистина се учи, получените добри оценки са защитени със знания, няма бутания на студенти, само и само да изкласят, няма оценки срещу кинти.

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  17. 17 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2840 Неутрално

    "5) Твърде малко програми на чужд език."

    Програмите на чужд език не може да се оценяват като малко или много по брой.
    Абсолютно всички университети трябва да преподават всяка специалност на език на държава която е първенец в тази област.
    Само до преди 50 години в България всички диагнози и изследвания се пишеха на латински.
    Не е нормално български роми да научават чужди езици, а завършили български вишисти да не могат.

    подпис
  18. 18 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1962 Неутрално

    Текстът всъщност е написан ужасно и не може да се чете.
    По-малко думи, повече смисъл! В 21 век сме, а и ти не си Лев Толстой - веднага си личи!

  19. 19 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    А защо пък трябва на всяка цена да се попълнят бройките в университетите, доколкото знам държавната поръчка е за около 37 000 места при 55 000 завършващи зрелостници, кому е нужно това.И кога най-накрая ще има затворени университети от нароилите се и любезно лицензирани учебни заведения през последните 10-15 години... А в първите 1000 университета в Европа няма български такъв...
    —цитат от коментар 1 на boevbisser

    Поставяте въпроси? Новите университети, факултети, изненесени обучения и други форми на обучение и "предоставяне на диплома" не се създават за да се закриват. Много често в тях преподават и изпитват елитните преподаватели от елитните университети. Как, доколко, а понякога дали наистина преподават и изпитват е друга тема. Всичко това е нужно на университетите и в частност на преподавателите. Обяснението дава популярният почти жаргонен израз "За пари". Че излизат много повече от необходимото специалисти с висше образование, че голяма част от тях са с отчайващи способности дори по граматика и аритметика не е важно. Както се казва с друг популярен жаргонен израз "Еби мама му!". Призоваващ за пълно безразличие, а не към сексуални действия спрямо майката на някого.

  20. 20 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    според мен проблемите на висшето образвние започват доста от преди това, средното и началното; момичетата от много малки са бутани към хуманитарното, а момчетата към точните науки поради социални предразсъдъци. отделно, много се насочват към хуманитарните дисциплини защото е по-лесно и не са учили достатъчно преди това в други посоки; хуманитарните дисциплини в СУ се завършват изключително лесно, мен ако питате спокойно могат да съкратят пет години в една и да не губят времето на децата. както е казал автора, качеството е една голяма тема. може в точните науки да се поддържа добро качество, но останалото е пълен бошлаф.

  21. 21 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    На пръстите на едната ръка са университетите в България, в които наистина се учи, получените добри оценки са защитени със знания, няма бутания на студенти, само и само да изкласят, няма оценки срещу кинти.
    —цитат от коментар 16 на hamiltonf

    Едва ли има абсолютно "чисти" университети. Не само в България. Но поне в някои студентите, които желаят и имат възможност получават необходимите адекватни на дипломата знания.

  22. 22 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    "И през последната година основният интерес на студентите остава съсредоточен върху специалностите от областта на икономиката, администрацията и социалните науки, което важи с особена сила за жените. Същевременно, основното търсене на пазара на труда все повече се съсредоточава в техническите, математическите и инженерните специалности (STEM) и няма изгледи тази тенденция да се промени в близко бъдеще."

    Трябва жестоко рязане на измислените хуманитарни специалности и фаворизиране на техническите. Всичко живо търси мекото на баницата.
    Какво би станало, ако се закрие най-популярната специалност последните години - философията? Ами ще започнат да не достигат хора да философстват, а също така и ще имаме по-малко почетни председатели. Та току виж се пооправим малко.

  23. 23 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1280 Любопитно

    До коментар [#2] от "Илиана":

    А какво да кажем за феодалните старци, които още живеят и преподават по байтошовски ? Най-яркият пример - УНСС ФАЛИРА - Партията Майка и Вождът го спасяват с пари от Държавния бюджет !

  24. 24 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#7] от "LudLustrator":

    "Я стига, и аз искам едно виШе!!!"

    Като искаш запиши. Пълно е с умнокрасиви специалности. Например проф. Евгениий Дайнов преподава "Политология с елементи на разсъждение" в НБУ. Кат' за теб ста'а. Плащаш, преписваш и вземаш тапията. После можеш да пишеш пасквили за ДВ, Дневник, СЕ с диплома, че само с глупави коментари е трудно.

  25. 25 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Впечатлението ми е, че липсва интерес към стажантските програми от страна на студентите от БГ университети. Един Бог знае какво правят през лятото. Виж, студентите в чужбина "уплътняват" времето у дома със стаж в международни компании, разбират, че ще им е от полза.

  26. 26 Профил на Илиана
    Илиана
    Рейтинг: 675 Любопитно

    До коментар [#13] от "grajdanin1":

    Както навремето не всички са завършвали 'Магнаурската школа", така и днес, не всички могат да завършат Кеѝмбридж или Оксфорд, но това не е проблема, Проблемът е управниците и бизнесмените да разберат, че без добри инженери, математици, физици и химици за иноватовни производства е смешно да се говори за просяеритет, и работодателите - че с трици маймуни не се ловят!!!!!

  27. 27 Профил на iget
    iget
    Рейтинг: 256 Неутрално

    До коментар [#1] от "boevbisser":

    Съгласен съм относно бройките. Но по отношение на държавното финансиране, навсякъде в Европа най-добрите университети се финансират от държавата. Най-високите научни постижения навсякъде по света не намират веднага приложение. Приложенията обикновено идват от "по-елементарните" резултати, получени по-отдавна. Относно ранга на Софийския Университет например, Центъра за Световни Уиверситетски Рангове е 854 за 2016. Но съм съгласен, че трябва да изискваме да бъде много по-висок.

  28. 28 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1834 Неутрално

    ИПИ си е ИПИ. Дрогаре, това срещу което ривете в т. 1 е баш това за което ривете в т.2. Ма за нищоправци грантаджии е нормално.
    Що не предложите бакалавърската степен да се получава за 3 години както е в света?Давяш на университетите субсидита за 4 г. обучение за 3 и всички са доволно. Хем ще се увеличи и работната ръка.
    Сега е майтап. Бакалавър от Оксфорд требе да доучва за магистърска степен у нашенско.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  29. 29 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    Българското висше образование има доста повече от пет проблема, но лошото е, че скоро няма да се промени ситуацията. Който иска качество учи в добри западни университети. Това че има качествени студенти все още в България не променя това. А, примерът как някои от тези останали в България започвали със заплата от над 2000 лв не е много за изтъкване. На специалистите в цивилизования свят 2000 лв. им плащат като стипендия само.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  30. 30 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    ПРОБЛЕМЪТ на висшето образование е, че в системата и в университетите в частност има твърде много социализъм.
    Едно изцяло платено обучение ще разкара от пазара ненужните специалности, от там и университети; ще повиши изискванията за качество от страна на студентите, от там и претенциите на квалифицираните кадри за по-високо заплащане във фирмите. Фирмите от своя страна ще се конкурират за качествени специалисти и ще дават стипендии там, където е необходимо.... срещу договори за определен срок за работа.
    Ако някой негодник/негоден/ много иска да се перчи с диплома ще трябва да си направи сметката - изгодно ли ще е да праща висока такса за образование, което не се търси. Ще има и такива, но тях ПАЗАРЪТ ще ги отсее с времето - кой би държал некадърник с диплома на висока заплата, ако носи загуби .....а би се освободил от специалист носещ приходи и знаещ си цената?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  31. 31 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Като допълнение към ком. 30
    По отношение на научните изследвания - средствата като част от таксите, работа по проекти, набиране от спонсори, държавни средства.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  32. 32 Профил на tjj54611191
    tjj54611191
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Висше образование е България не трябва да се използват в едно изречение. Има и добри премери, но по-скоро поради ината и качествата на децата, тук таме някой и друг университетски преподавател - мохикан, отколкото на институцията.

  33. 33 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#29] от "andreas_hofer":

    "А, примерът как някои от тези останали в България започвали със заплата от над 2000 лв не е много за изтъкване. На специалистите в цивилизования свят 2000 лв. им плащат като стипендия само."

    Я хвърли един поглед как вървят цените на семестрите в по-високо класираните университети. И "цивилизован свят" звучи много общо. Нещо доста си се излъгал, че там няма измислени специалности като тук та ги даваш за пример.

  34. 34 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2858 Неутрално

    Нормално, то навсякъде е така. Всеки иска да завършва някаква измислени хуманитарни специалности, с които няма реализация никъде.

  35. 35 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2221 Любопитно

    До коментар [#13] от "grajdanin1":

    София не е България. Разсъжденията Ви не са валидни за поне 80% от градовете извън София.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  36. 36 Профил на RadiMiles
    RadiMiles
    Рейтинг: 275 Неутрално

    В основата на повечето ни проблеми е образованието и че не можем да задържим способните кадри в България и че не всеки с диплома е годен за пазара на труда

  37. 37 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    До коментар [#33] от "z_axis":

    Зависи в коя държава, в Скандинавия например си е направо безплатно и за местните и за европейци като българите. В Германия и Австрия е почти безплатно, а в Шотландия цените са доста разумни. В Англия, САЩ и Канада предлагат стипендии и заеми като компенсация на по - високите цени. Аз съм завършил в Канада, Отавския университет и не съм платил нито цент. На пълна стипендия бях. Който иска качествено образование, начини дал Господ. Никога не съм твърдял, че на Запад няма измислени специалности като джендър стадис, но определено общото ниво е доста над българското. Една диплома от престижен западен университет отваря доста повече врати. Казвам го и от личен опит.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  38. 38 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 4262 Неутрално

    До коментар [#29] от "andreas_hofer":

    Да, само че специалистите в тези държави не са минали през "социализъм - недоносче", по
    Тодор Живков и в тези държави не е имало комунисти, които да избиват интелигенцията си!

  39. 39 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#37] от "andreas_hofer":

    "Една диплома от престижен западен университет отваря доста повече врати. Казвам го и от личен опит."

    Принципно си прав, но и дипломите от УАСГ/ТУ/МУ/СУ (информатика) отварят почти всички врати. Само дето в БГ масово се завършват УНСС/ЮЗУ/НБУ, а те не отварят никакви врати.

  40. 40 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    Проблема е комплексен. При това се започва от работното място и назад по веригата (през преподавателите-търговци) се стига чак до насаденото от соца кетападжийство. Няма как да имаш водещи университети, без да имаш водещи фирми, които да се конкурират за новозавършилите випускници. Няма я файдата от свястното учене и свястното преподаване. Най-малкото преподавателите няма от къде да придобиват реален пресен опит и да са в час с това, което преподават. Плащането на самото образование е чак след това. То по-скоро е последица, а не толкова причина от първите проблеми.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  41. 41 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1660 Неутрално

    До коментар [#37] от "andreas_hofer":

    “Аз съм завършил в Канада, Отавския университет и не съм платил нито цент. На пълна стипендия бях. ”
    ——
    Трябва да призная това твърдение ме заинтригува. Прозвуча ми странно за Северна Америка. Погледнах страницата на УофО:
    Имат само 2 стипиндии, чийто размер покрива таксата за обучение:
    https://www.uottawa.ca/financial-aid-awards/scholarships-and-bursaries
    ... 2 такива на 40,000+ студенти... Вие трябва да сте изключителна личност! ... и с много доказани лидършип умения... Какво е името на стипендията ако не е тайна?

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  42. 42 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 667 Неутрално

    А кога БГ работодателите ще осигурят европейски доходи на кадрите?
    Кога например електроинженер в ЧЕЗ или Старт Инженеринг ще взема 5000 лева заплата (2500 евро)?
    Кога оператор на ядрен енергиен блок в АЕЦ Колодиуй ще взема колкото колегата си в САЩ 100 000 долара годишно?
    Кога БГ шивачка на норма ще вземе 1000 лева заплата?

    Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  43. 43 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 881 Неутрално

    Споко, и догодина пак ще си коментираме същото. И по-догодина, и след 5 години, 10...

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  44. 44 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 881 Неутрално

    А кога БГ работодателите ще осигурят европейски доходи на кадрите?Кога например електроинженер в ЧЕЗ или Старт Инженеринг ще взема 5000 лева заплата (2500 евро)?Кога оператор на ядрен енергиен блок в АЕЦ Колодиуй ще взема колкото колегата си в САЩ 100 000 долара годишно?Кога БГ шивачка на норма ще вземе 1000 лева заплата?
    —цитат от коментар 42 на Антикомунист и антиГЕРП


    Когато приходите на работодателите станат същите като на работодателите в Америка и Европа.

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  45. 45 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Държавната администрация създаде тази клика със закона за автономията на Университетите и изборният принцип на заемане на ректорска длъжност. В резултат Софийски Университет се превърна в социално убежище за преподавателите, които с факултетски клики държат ректора в подчинение. Има факултети, в които няма студенти, но има преподаватели в изобилие -физически факултет например, който от две десетилетия смуче пари от другите факултети. Твърдението, че този и природните факултет са стълб на класацията на СУ се оборва от факта, че СУ заема място около числото 800 в света.
    Университетите трябва да се управляват от съвет на попечителите, а ректора да се назначава от този съвет. Подобно е и положението в БАН – самоуправство, клики, ниски заплати, лоши условия за работа..
    Липсата на принципи и морал в обществото правят реформата на университетите безнадеждно начинания в момента. Най-качествените кадри отдавна са напуснали страната. Останалите са затънали в мизерията на университетите, породена от всеобщата мизерия в страната. Допълнителен утежняващ фактор е пълната липса на промишленост, което създава вакуум около университетите и БАН.
    Броят на носителите на званието доцент и професор не е важен фактор. Заплащането е мизерно - 1000 за доцент, 1200 за професор в СУ. Тежко е положението с асистентите, които получават средната за страната заплата и при това положение асистенсткият стол е интересен главно за майки с деца, които си гледат децата или за хора работещи по съвместителство на друго място.
    Държавата няма много възможности за намеса. Освен чрез радикална промяна на закона за висшето образование. Но в самото общество трябва да станат промени, които да изискат и наложат промените въпреки организираната съпротива на Университетските клики.
    Държавата може да ограничи субсидирането на студентите или на бройките и така да подтикне някои университети към закриване или редуциране на броя на преподавателите. Груби административни мерки са трудно приложиме, понеже науката и висшето образование, както и промишленността и селското стопанство имат много голям период на възстановяване след срив, както всички можахме да се убедим през последите 35 години. Освен това няма подготвени кадри да внесат прелом в Университетите.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  46. 46 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    До коментар [#25] от "velvoofell":

    Баце, стажовете в международните компании започват с минимална годишна заплата 80,000 долара. В БГ да позная, предполагам лев не дават.

  47. 47 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#41] от "Gretel":

    Аз познавам българче в Тафтс Юниверсити в Бостън, който преди 20 години получи пълна стипендия. Това включваше такса, стол, общежитие (вярно с негърки/купонджийки, та трудно се е спяло). Още като студент момчето се включи в работата като демонстратор/асистент, а след това постъпи на работа в един от техническите отдели на Тафтс. Като служител безплатно завърши магистратура и следдипломно образование по мениджмънт на проекти. Трудно е било, но е станало. Имайте предвид, че официалните стипендии са едно нещо, но има множество дарители на университета, който дават пари за допълнителни стипендии. Да, съгласен съм, че не достигат за всички, но все пак става ...

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  48. 48 Профил на znv38617509
    znv38617509
    Рейтинг: Неутрално

    Това е най-доброто занимание, което Google плаща сега. Получих основния месец от € 27936 за работа по 3 часа на ден. Започнах четири месеца по-рано и бързо се върнах у дома, поне от 7645 евро на 9264 евро последователно. Не мога да повярвам колко просто беше, когато се опитах.

    сега сега.....................>> http://www.Trade46.com

  49. 49 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    До коментар [#41] от "Gretel":

    Не съм гений, но поне през 2002 г. когато ме приеха си имаха scholarship for excellence. Бях единственият българин в програмата, но не и единственият чужденец.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  50. 50 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 721 Неутрално

    До коментар [#46] от "mirohero":

    Средната заплата за стажант софтуерен дев е около $80К годишно, не минималната.

    В България стажовете също се плащат. На повечето места стажантите са на граждански договор, а не на трудов. Заплащането варира, но за софтуерен дев е около 900-1100 лв бруто на месец. Имай предвид, че средната заплата за София през 2019 е 1139 лв бруто.

  51. 51 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1660 Неутрално

    До коментар [#49] от "andreas_hofer":

    “Не съм гений,”
    ——
    Скромничите, хората са преценили, че сте. Илюстративно, Вие сте по-добър от поне 39,999 подбрани студенти от цял свят. Ще се радваме да четем за Вас по вестниците

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK