Мястото на пациента в здравната система

Мястото на пациента в здравната система

© Юлия Лазарова



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


Всеки пациент, който е прекарал известно време в досег с българската държавна здравна система през последните години, неминуемо е забелязал, че обикновено е пасивен наблюдател на случващото се с него. Получателят на здравна услуга не е достатъчно добре информиран, не взема решения за здравето си и често не знае какъв ще е резултатът от лечението му. Подписът му под "информираното съгласие" по различните клинични пътеки и процедури обикновено е формалност и не е придружен от яснота какво и защо ще бъде извършвано. Какви са причините за липсата на адекватно участие в системата от страна на пациентите?


Световната здравна организация (СЗО) дефинира участието на пациента в здравната система като "овластяване" (empowerment): процес, чрез който пациентът придобива по-голям контрол върху решенията и действията, засягащи неговото здраве. Това включва възможността пациентите да изразяват нуждите си, да обясняват притесненията си и да участват във вземането на решения за подобряване на здравето си.




Овластяването на пациента включва четири компонента:


1) разбиране от страна на пациента за неговата роля


2) придобиване на достатъчно знания, които да му дадат възможност да общува с доставчика на здравни услуги


3) специфични умения от страна на пациента да се грижи за здравето си


4) наличие на подкрепяща среда.


Когато всички тези елементи присъстват, можем да твърдим, че пациентът е в благоприятна позиция да взема адекватни решения за здравето си и да участва в своето лечение.


Съществува редица на брой изследвания относно ползите от включването на пациента в лечебния процес. Ако се опитаме да обобщим ефектите, те са:


- Подобряване на здравните резултати – пациентите са по-склонни да следват препоръките на лекарите по отношение на своето лечение;


- Избягване на излишното търсене и предлагане на здравни услуги, което увеличава ефективността и ефикасността на системата;


- Подобряване на връзката лекар – пациент, например чрез повишаване на времето, което лекарят отделя на пациента за информиране, изграждане на добра комуникация между двете страни и повишаване на доверието между тях;


- Подобряване на контрола върху предоставените услуги в системата.


Съществува връзка между модела на здравна система и ролята на пациента: някои модели благоприятстват активното участие на пациента, за разлика от други. Анализът на ИПИ за моделите на финансиране на здравеопазването показва, че по-високата конкуренция в здравната система води до по-значимо участие на пациента.


Системи, които са доминирани от държавни структури - както в осигуряването (например България), така и в предоставянето на здравни услуги (например Великобритания) - традиционно не поставят пациента в центъра. В тях липсва стимул за повишаване на неговото участие, тъй като той е просто потребител, но не и активно вземащ решения. Изборът (конкуренцията) повишава възможността за овластяване на пациента, като го поставя в ситуация, в която активно да търси информация както за осигурителите/застрахователите и предоставяните от тях услуги, така и за качеството на здравните услуги, които доставчиците предоставят.


Друга важна характеристика на здравен модел, включващ множество конкуриращи се осигурители, е възможността осигурителят да осъществява реален контрол върху количеството и качеството на предоставените на пациента здравни услуги, като по този начин защитава правата и подобрява благосъстоянието му.


Търсенето и получаването на адекватна информация често се оказва проблем в здравеопазването.


Една от причините е, че секторът е силно доминиран от т.нар. асиметрия в информацията – лекарите и доставчиците на здравни услуги имат много по-големи познания за необходимостта от определена здравна услуга, нейния вид и количество, в сравнение с пациента (Дори е възможно в определени случаи да се злоупотребява с това – пример за това са здравни системи, доминирани от свръхпотребление на здравни услуги – дали поради презастраховане от страна на лекарите (например САЩ) или поради нередности. Това е т.нар. търсене, индуцирано от предлагането). Този проблем се преодолява с активна комуникация от страна на лекарите: да обясняват на пациентите, на разбираем за тях език, каква медицинска дейност е необходимо да се извърши и защо. Пациентът от своя страна активно търси информация за своето заболяване и вариантите за лечение, което в съвременната дигитална среда може да има двояк ефект.


Друг проблем, свързан с информацията, обаче е честата


липса на адекватна система, която да оцени обективно качеството на услугата,


която един доставчик или един осигурител предоставя. В Холандия например има рейтинг на здравноосигурителните дружества, който да подпомогне избора на пациента къде да се осигурява. Още по-интересно, пак там съществува и рейтинг на лекарите, който да подпомогне избора на пациента къде да се лекува. Подобни системи, базирани на обективни показатели, са от голяма полза за овластяването на пациентите и биха ограничили търсенето на неформални канали за лечението им – например от близки и познати, от интернет и др. За съжаление обаче такива системи в момента са по-скоро изключение, дори и в икономически развитите страни.


В заключение ще се върнем на последното предложение за новия модел на здравно осигуряване в България и доколко той ще овласти пациента и ще го постави в центъра на здравната система. Това би могло се случи, ако се създаде реална конкуренция на осигурителния пазар, обективна оценка на качеството на доставчиците на услуги и среда, подкрепяща пациента в търсенето и получаването на информация и реализация на правата му. Предстои да видим дали и кога ще се случи това.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2759 Неутрално

    Още от самото начало на здравната реформа беше ясно, че тя се прави в услуга на лекарите а не на пациентите. Ако трябва да се прави истинска здравна реформа, то тя трябваше да тръгне от това, всеки да си плаща! Пациента да решава на кого да си даде парите и чак тогава да се създадат Здравна каса, Здавни застраховки, Здравни сдружения и т.н.! Който на иска да участва да си плаща директно! Това, което се създаде е комунистическо здравеопазване, но с други думи!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2740 Весело

    В България , пациента е в ролята на "Куче касичка" ...

  3. 3 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1470 Разстроено

    "Мястото на пациента в здравната система", мястото е на касата.
    Задължително условие " от името на" или "изпраща ме", тогава може да се очаква адекватна информация и отношение, иначе пет лева за санитарката или сестра за да има поне отношение.

  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3670 Неутрално

    Пациентът е докаран до състояние, да плаща навсякъде и за всичко. Независимо, че редовно си отчислява парите за здравно осигуряване.

  5. 5 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":
    "Още от самото начало на здравната реформа беше ясно, че тя се прави в услуга на лекарите а не на пациентите."

    Не сте прав - идеята на здравната реформа е реализация на либералното вярване за максималната печалба чрез "свободна конкуренция". Сиреч, както си избирате какъв хляб да си купите като опитвате франзела, типов, бял ръчен (от няколко фирми), така и да опитвате по няколко пъти как да умрете (рак, диабет или инсулт).
    Вижте, че и лекарите се оплакват и … бягат от България, много по-интензивно от пациентите.

  6. 6 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Пациентът се е примирил с ролята,която са му отредили в здравеопазването.Ако,вследствие на някакви реформи,ролята му се повиши,ще се стресира допълнително.

  7. 7 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Неутрално

    "липса на адекватна система, която да оцени обективно качеството на услугата,"

    Никога няма да има "адекватна система" просто защото няма услуга. Чакам някой умник да ми каже как да оценя лекар/здравен страховател след прекаран инсулт (с парализа на говора да речем). Или, още по-зле, след трансплантация. Клиентът как ще оцени качеството на услугвачи, когато неговото състояние безвъзвратно е променено. Това да не ви е мухлясал хляб, пресечено мляко, което в най-лошия случай за 24 часа го "освобождавате в тоалетната" и сте готов за нов "конкурентен" избор на пазара!?


    "В Холандия например има рейтинг на здравноосигурителните дружества, който да подпомогне избора на пациента къде да се осигурява."
    Няма такъв избор - и там застраховането е задължително. Първото условие за "избор" е съществуването на вариант да се откажеш (да ядеш хляб и да набиваш пасти) от … живота.

    "Още по-интересно, пак там съществува и рейтинг на лекарите, който да подпомогне избора на пациента къде да се лекува."
    Какво ще помогне високия рейтинг на неврохирург (травматолог), работещ в Айндховен на пациент в Грьонинген? Дори и Бацевия фалкон да фърка в услуга на гражданите, дори и да може да кацне в Грьонинген, пациентът няма да доживее да види "свободния си избор" в Айндховен.
    Що не спрете с тия глупости (пропаганда на второ, трето качество медицина)? Или грантовете са по-силни от ганглиите в тиквата?

  8. 8 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    От години не ходя на лекари, а си плащам осигуровките, не пуша, не пия и спортувам по малко, преди много време се убедих, че тези човекоподобни не разбират от медицина и не им дреме за хората. Нека редовно се бият с циганите, защото те са другата мафия. Никой не уважава белия данъкоплатец в България.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  9. 9 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1742 Весело

    До коментар [#7] от "wanderer":

    Що ти не спреш? Аман от разпарчетосване на сламени човеци.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10511 Весело

    Нее! "...Мястото на пациента в здравната система..." е на операционната маса, под упойка, безсловесен, безправен, но носещ всички отговорности и задължения :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на kao48319814
    kao48319814
    Рейтинг: 39 Неутрално

    Както казва майка ми:Пациентът е здрав,но човекът умря!

  12. 12 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2218 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Абсолютно правилни разсъждения ,само дето на лекарите не се плаща нито от държавната система адекватно , а пациентите в 2/3 не участват солидарно със вноски ,а са само осигурени с държавни пари взети от другите 1/3 ,това довежда до пълно неглижиране на здравния процес от освободените от плащания и такси пациенти , те отдавна в България не влизат на лекар да се преглеждат ,а да му нареждат какво и как трябва и то супер агресивно , все едно лекарят е длъжен да изпълнява желанията на всеки влязъл в кабинета,та системата тук е обратно обърната , пациента не изпълнява и не носи никаква отговорност и не е контролиран от здравните осигурители и това е основния проблем на системата ,защото така се източва най здраво ,статистиката сочи ,че 80% от парите на касата се източват от пациентите ,които не внасят от 20 години нито лев ,а се водят осигурени ,те са и недоволните ,останалите 20 % не могат да ползват и 2 лв и 1 направление ,колкото е и лимита им отпуснат от НЗОК на година .

  13. 13 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2218 Неутрално

    До коментар [#7] от "wanderer":

    Нямало адекватна система и услуга , що да няма ,я да почнем отначало ,защо пациента с инсулт или инфаркт в последните 10 години не е идвал на профилактика , не е спазвал лечебни процедури и изследвания , не се е срещал с дипломиран лекар ,за да му се изпише адекватна терапия , а изписаната терапия разбира се не се изпълнява ,статистиката на лекар на първа линия е ,че 10% от профилактираните изпълняват някакъв процен от наложените по болестта им прегледи ,изследвания и лечения .ТА , след като пациента не ще да направи връзка с необходимите за неговата възраст и статус изисквания на звравната система , как тя да бъде адекватна и как да има услуга ,той дошъл напълно увреден ,чака се скъпа и адекватна услуга от системата ,ама да е пак без пари ,за да не се охарчва човека ,че е беден ,ял ,пил, пушил , не спазвал ,но доктора и системата са неадекватните , а пациента има само права .

  14. 14 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2218 Неутрално

    До коментар [#4] от "Vlado Nikolov":

    не е вярно ,над 2/3 от пациентите в България не плащат нито лев здравна осигуровка , не плащат нито лев за влизане където и да е в държавни или частни заведения , а на този фон броят за плащания дори това ,че си купуват лекарства и са силно възмутени ,ако някой им поиска 1 лев за преглед , е ,да ,ама не ,такива цени няма в цял свят ,лекарската услуга е скъпа и спасява живот !

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    До коментар [#12] от "edin drug":


    До коментар [#13] от "edin drug":


    До коментар [#14] от "edin drug":

    Говориш глупости, не е вярно, че 2/3 от пациентите не плащали нищо. Ако имаш предвид, че някои са на държавна работа и плащат осигуровки от заплатата, която държавата им дава, а не някой частник, не виждам особен смисъл. А за отношението към лекарските препоръки е и статията, за това, че не си господарят, когото пациентът е дошъл да обслужва, а обратното. Затова трябва да му обясниш какво ПРЕДЛАГАШ, така, че да го убедиш, да приеме терапията ти, а не да го командваш, щото той не е в казармата, това си е неговото здраве и просто няма да ти обърне внимание и или ще отиде при друг, или ще почне да чете в нета и да се самообслужва.

  17. 17 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Весело

    До коментар [#9] от "Darulio":

    "Що ти не спреш?"

    Аз съм спрял - не предоставям никакви "услуги", ни кръв, ни бъбрек, ни сърце, ни мозък.
    Само не разбирам, що други опитват да ми ги "вземат" - да съм подписал доброволно съгласие за всякакво посегателство върху … Живота ми.

  18. 18 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Весело

    До коментар [#13] от "edin drug":

    "я да почнем отначало ,защо пациента с инсулт или инфаркт в последните 10 години не е идвал на профилактика , не е спазвал лечебни процедури и изследвания , не се е срещал с дипломиран лекар"

    Да започнем от края:
    Димитър Цонев като е ходил какъв е резултата?
    https://blitz.bg/obshtestvo/posledna-informatsiya-dimitr-tsonev-ima-dve-anevrizmi-v-mozka_news436891.html
    Синът на Росен Плевнелиев
    https://blitz.bg/goreshtite-novini/prof-chirkov-sint-na-plevneliev-e-mozhel-da-bde-spasen-pri-ranna-diagnostika_news354467.html

  19. 19 Профил на rpd32585105
    rpd32585105
    Рейтинг: 115 Неутрално

    Недай си боже да оспориш решение на лекар. Обикновено реакцията е истерична. Аз съм онкоболен. Туморът ми е стабилен и го следят с един скенер годишно. Обаче се преместих в друга болница. Там купили нов скенер и решили да избият парите. Всички болни под строй на скенер - всеки два месеца. Опитах се да обясня, че в моя случай няма нужда. Освен това един скенер те облъчва с 10 милисиверта, което е равно на 25 години фоновото лъчение. При 6 скенера годишно ще получа фоновото радиационно облъчване за 150 години. Това не е добре нито за мен, нито за другите болни. В резултат се затръшкаха и ме заплашиха че няма да ми изписват лекарството, ако не се съглася. Викам - добре, нека да е един скенер пък другото ЯМР или видеозон. Да ама не са купили ЯМР а скенер. Та дотук с правата на болния.

  20. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8289 Неутрално

    Тука пациента няма права, освен да плаща, колкото му поискат.

  21. 21 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 634 Разстроено

    Мястото на пациента в здравната система?!
    - в ъгъла зад вратата от където има две възможности: - 1) ще живейш! и 2) Бок у да те прос....-ти!

    В заключение ще се върнем на последното предложение за новия модел на здравно осигуряване в България и доколко той ще овласти пациента и ще го постави в центъра на здравната система. Предстои да видим дали и кога ще се случи това. (никога!)

  22. 22 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1954 Любопитно

    До коментар [#1] от "lz2":

    АМи НЕ. Изглежда ти правилно, обаче пропускаш някои основи положения. Първо, здравеопазването не е просто личното ти здраве, а и стадното здраве. Примерно ти си плащаш, аз не, ама като се разболея от някаква заразна болест, ще трябва някой да поеме лечението ми, щото иначе ще заразя теб и още куп народ и ще стане мазало от към финанси и обществена стабилност. Друго дето пропускаш е, че без адекватно медицинско образование няма как да разбера коя система е свястна и на кого да си дам парите. Примерно ако един лекар ми прави скъпи операции и ме тъпче с горчиви лекарства, а друг просто ми дава опиати и накрая се спомина "от нещо друго", то кой и как ще схване къде е свястното лечение? (да, в България е имало и такива лекари, при това пациентите са ги хвалели щото лекували без да боли)...
    Та не е толкова лесно да се оформи система, която обръща внимание на всеки човек в обществото (щото рано/късно опираме до лекари и болници), при това ползвайки скъпи и дефицитни ресурси, въпреки че повечето хора са неплатежоспособни за по-скъпите лечения... Мога да ти подскажа и още една-две много отровно вредни за обществото грешки, които твоята система би сътворила. Та е хубаво да има плащане и плащащите да получават адекватна грижа, но трябва да мислиш и за тези, дето няма как да си платят, щото живееш в смесена среда.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  23. 23 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#19] от "rpd32585105":

    k Какъв скенер на два месеца бре, басиму? Коя е тая болница, да прашам вси1ки онкоболни дето НАИСТИНА им трябва скенер по спешност а им отказват?
    Я дай координати?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  24. 24 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 634 Любопитно

    Мястото на пациента в здравната система?!

    До коментар [#22] от "gost22":
    Та не е толкова лесно да се оформи система, която обръща внимание на всеки човек в обществото (щото рано/късно опираме до лекари и болници), при това ползвайки скъпи и дефицитни ресурси, въпреки че повечето хора са неплатежоспособни за по-скъпите лечения... Мога да ти подскажа и още една-две много отровно вредни за обществото грешки, които твоята система би сътворила. (тази система е нехуманна, защото е превърнала здравето на хората в стока, а лекарите в еднолични тъговци на здраве - продавачи на "надежда", а тя умира последна?!!!!) Та е хубаво да има плащане и плащащите да получават адекватна грижа (да може би всеки да си има лична сметка, в която да се натрупват внесените от осигуровките ти пари и те да могат да се използват солидарно, но не както е сега "сипваш в казана" с надеждата, че когато, ако не дай си боже ти се наложи и на теб да ти се помогне може би?!!!!), но трябва да мислиш и за тези, дето няма как да си платят (но тук има също разлика, защото сред тях има и такива, които могат, но не искат да си плащат?!), щото живееш в смесена среда.

  25. 25 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 366 Неутрално

    С плюене на лекарите се стига дотук! Как да бъде “овластен” бг-пациента, след като бг-народът се състои от 80%......Някой опитвал ли се е да вкара здравно знание в главата на бг-мама, извън хомеопатията? Опитвали ли са да ви убият с поглед и думи, когато кажеш, че родителите са отговорни за здравето на детето? И не “всичко е генетично и от стрес”? Ако не - нищо не знаете!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK