Искаме "Булгарваген". Но можем ли?

Искаме "Булгарваген". Но можем ли?

© Reuters



Отдавна го има това страдание, че България си няма свой автомобил. И ето как мечтата припламна с нова сила, когато научихме, че "Фолксваген" обмислят да идват насам. Дали ще стане - не знаем. Но си знаем недостатъците, пише Ивайло Дичев за "Дойче Веле".


Който е бил момче през 1960-те, ще си спомни как се състезавахме по познаване на редките тогава автомобили из София. На нашата улица в Лозенец, на края на града, имаше едно Рено Дофин, един Таунус и едно Фиатче микробус, в което чичо Сава качваше всички деца за кръгчета из квартала. Реното беше по френски замислено, в Таунуса виждахме английски аристократизъм, Фиатът пък сякаш имаше весела италианска усмивка. После ни заляха Москвичите.


Когато се роди нашето Булгаррено




Трудно описуемо беше страданието, че България си няма свой автомобил. С какво да го сравним - че не сме били никога шампиони по футбол? Че така и не сме завладели Константинопол? Затова всеобща беше радостта, когато през 1966 се появи нашето родно Булгаррено. Срещу лиценза, технологията и частите, България се беше ангажирала да произвежда за Франция крикове и манивели. И досега произвеждаме всевъзможни части, но никой не е записвал на задния си капак нещо подобно на тогавашното гордо BULGARRENAULT. Имаше даже спортен модел Алпин като за деца на началници - съвсем съзвучен с аеродинамичните фантазии на времето.
Дали спряха проекта заради нареждане от Москва, дали нашите гяволи решиха да продават коли в чужбина в нарушение на договора и да конкурират фирмата-майка - така и не се разбра. Остана си обаче болката, че отново си нямаме своя кола - както турците си имаха своя Доган, югославяните своето Юго, румънците своята Дачия. След промените в Ловеч тръгнаха да правят Грейт Уол по китайски лиценз, но и там - дали ги спря някой от управляващите, дали проектът за такъв голям автомобил при такова бедно население излезе недомислен - работата позатихна.


И ето как мечтата припламна с нова сила, когато научихме, че Фолксваген обмислят да идват насам. Не че е ставало дума да сложат на капака BULGARWAGEN. Но самата идея, че ще правим тук цял автовобил, а не само обичайните крикове и манивели, събуди за нов живот националния дух. Забележете само как в момента, в който се появиха сигнали, че германците май ще предпочетат Турция, започна трескава дипломатическа дейност в посока Южна Корея, после Япония - все с обещания в България да се правят автомобили.


Нека не се надценяваме


Разбира се, чудесно ще е най-после да започнем да произвеждаме продукти с висока принадена стойност. Дали ще стане този път - не знам, хубаво е поне да си помечтаем, онези момчета от 1960-те. Но нека все пак не надценяваме автомобилната култура на тази страна. Представете си как потенциалният инвеститор опитва да направи едно кръгче из София - какви са дупки, каква е неразбория. Вечно ремонтиращи се магистрали, табели няма, ако пък има, те са на кирилица, двама-трима убити седмично, пребити заради "засичане", полицаят загадъчно пита "Какво ще правим сега?". Отделно - цената на тока може да скочи двойно и тройно без особена причина, данните на гражданите могат да изтекат, бизнесмени да станат обвиняеми за неопределено дълго време - все нашата версия на Европейския съюз.


Най-сериозният проблем, разбира се, е странният, граничещ с расизъм протекционизъм на родния трудов пазар. Няма хора за работа, ама няма и да пуснем чужденци. И как решават тази апория? Щели да връщат българите от чужбина. Чудя се как точно си го представят. Ей така изведнъж пращаме чартърни полети и натоварваме наколко хиляди желаещи. И само чистокръвни арийци, нали сме наясно? Да, ама няма друг начин да правиш голяма индустрия, освен да отвориш вратите си за (избрана) имиграция. Знам, че сънародниците ни не обичат да го чуват, затова го повтарям. Като се затваряме между нас си, най-много да вдигнем някоя къща за гости. Дай боже да дойде някой голям инвеститор, та да ни помогне да го разберем и да се депровинциализираме малко.


Духът на новото време


Чудя се само защо продължаваме да мечтаем за класическия автомобил във време, когато градове като Мюнхен забраняват дизела, в Атина периодически пускат само четни или нечетни номера, а в Шанхай ограничават броя на колите, като вдигат до небесата цената на регистрационния номер. Дали пък не е по-добре наместо отново да догонваме, да заложим на нови производства? Водородни автомобили, самоуправляващи се автомобили, обществени автомобили, електрически автомобили? Пак няма да успеем да си организираме сами производство, не е и нужно, но поне може да се окажем с едни гърди напред. Може да ви прозвучи смешно, но имахме традиции в областта на електрокарите и електротелферите - не че нещо е останало от тогава, но може би по света някои партньори ще си спомнят за нас. Китай развива всевъзможни возила на електрическа основа - от тротинетки до автобуси, можем да погледнем за идея как върви това производство. Нефт нямаме, но за хубаво или лошо се каним да произвеждаме повече електричество, отколкото ни трябва.


Може би е време автомобилът като символ на национална гордост да мине в художествената сфера. Големите марки отдавна са интернационализирани, а производството - разпръснато по цялата планета. Не е толкова важно дали ще сглобяваме колите тук - важното е дали ще правим бордови компютри или манивели. Самите Фолксваген отдавна не са "чисто германски" - над 50% от акциите са на Порше, 17% притежава Катар, 20% са собственост на провинция Долна Саксония. Така е с повечето големи марки. Е, има някаква остатъчна носталгия, но нека не я взимаме много на сериозно. Ако перифразирам Еко: "Някогашният автомобил остана само в името, ние запазваме само името".

Ключови думи към статията:

Коментари (251)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на cmy12603507
    cmy12603507
    Рейтинг: 2182 Неутрално

    “Момчетата“ от 60тте годинин на 20 век са били и са си останали абсолютни продажни прос*аци, които са готови за някое друго евро да продадат и родната си майка. Що ще тази вметка тук“....бизнесмени да станат обвиняеми за неопределено дълго време - все нашата версия на Европейския съюз....“? Пак защита на тад груп, нали, дневник? Не разбрахте ли, че постигате обратният ефект и че всеки коментатор в този форум разбра, че поради “лични причини“ дневник промотират желанието си в България да не съществува институцията прокуратура и тя да не изпълнява законните си цели- държавното обвинение за извършено престъпление? Коя държава в света няма прокуратура и защо вие, дневник , искате заличаването на тази съдебна инсттуция от лицето на България? А фиксацията ви върху гешев е безпрецедентна атака срещу неудобните ви лица! Не го знам гешев, нямам си и понятие от качествата му като прокурор, но вече след като вие изляхте тонове помия върху него, направо започвам да го харесвам- явно, доста е настъпил собственика ви по мазолите.....

  2. 2 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    Цяло едно изкуство е да се надращи такава тъпа "статия".

  3. 3 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2270 Неутрално

    Ми оправяйте се, коли ли ще правите, манивели ли, ваша работа...

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3946 Неутрално

    До коментар [#1] от "cmy12603507":

    Тъпогрозните налазиха и тази тема.

  6. 6 Профил на Пуйката
    Пуйката
    Рейтинг: 991 Неутрално

    Цяло едно изкуство е да се надращи такава тъпа "статия".
    —цитат от коментар 2 на von_seeckt


    Вика му се грантаджийство..

  7. 7 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3946 Неутрално

    Цяло едно изкуство е да се надращи такава тъпа "статия".
    —цитат от коментар 2 на von_seeckt


    Напиши ти една! Да видим какви ще са коментарите?

  8. 8 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5567 Любопитно

    Хубаво написана статия ...леко и вярно!Много искаме да сме и ние авто производители...ама на думи!!Че даже спрягаме корейски и японски коли..."Чорбаджията" да плаща поне 1000.евро....храна и купони...13 заплата и т.н.....Започваме веднага с претенциите...Аз лично съм скептичен че VW ще построят завод тук....Не че японците са се засилили...

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3509 Неутрално

    Който е бил момче през 1960-те, ще си спомни как се състезавахме по познаване на редките тогава автомобили из София.
    _________
    Ай са, пак почнахме с Масквичите! Всеки не посредствен доктор,инженер или тираджия поработил няколко години около Кадафи,Хафес Асад или Садам Хюсеин и др. си купуваше за 3 до 5хил. долара Мерцедес,Форд,Пежо или друго возило за да може момчетата от 60-те и 70-те са им надничат на предното табло захлупвайки мазните си ръчички! Естествено всички мъжаги на село караха Масквич защото е по-надежден за офроуд!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    Хубаво написана статия ...леко и вярно!Много искаме да сме и ние авто производители...ама на думи!!Че даже спрягаме корейски и японски коли..."Чорбаджията" да плаща поне 1000.евро....храна и купони...13 заплата и т.н.....Започваме веднага с претенциите...Аз лично съм скептичен че VW ще построят завод тук....Не че японците са се засилили...
    —цитат от коментар 8 на Willy Messerschmitt


    И аз съм скептичен, че ще германците построят завод в БГ, да се махат в Бангладеш.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  11. 11 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3625 Неутрално

    До коментар [#2] от "von_seeckt":

    Ще ти сложа още един ➖ , умнико с балалайка😊

  12. 12 Профил на minuva4a
    minuva4a
    Рейтинг: 621 Неутрално

    Кой сериозен бизнес би рискувал да инвестира в територия като България с провалени съд и прокуратура, които нямат никакво желание да бранят частната собственост от посегателства??

    Нали утре някой местен тарикат ще си плати и фирмата си сменя собствеността за минути.

    Пък после иди се съди пак при тоя същия съдия разрешил прехвърлянето.

    Докато не се изрине цялата гняст от законодателството и съдебната система няма оправия.

  13. 13 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3178 Неутрално

    Стига бе! Това е пропаганда за местните избори. Дневник що се хваща на въдицата. Коли щели да произвеждат!? Ще им дам аз на тях едни... коли!!

  14. 14 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Аз не разбрах статията свързана с автомобилостроенето ли е , или просто е важно да разберем че автора е от Лозенец !?

  15. 15 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    Сегашните българи не могат една гайка да завият. Само претенции.
    А едно време България е произвеждала 10 (десет) вида самолети.
    Идват комунистите с техният "прогрес" (регрес) и край на самолетостроенето в България. Само да напомня, че в днешно време, дори Турция няма самолетостроителен завод. А в България е имало 3 (три) самолетостроителни завода.

  16. 16 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    "Представете си как потенциалният инвеститор опитва да направи едно кръгче из София - какви са дупки, каква е неразбория. Вечно ремонтиращи се магистрали, табели няма, ако пък има, те са на кирилица, двама-трима убити седмично, пребити заради "засичане", полицаят загадъчно пита "Какво ще правим сега?""

    Фолксваген имат заводи между другото в Арежентина, Мексико, Индия, Тайланд, Бразилия, Южна Африка и Алжир. Интересно, какви са пътищата там, каква е корумпираността на тамошните полицаи и т.н. и т.н. Казвам ги тези неща за покажа антибългарската същност на грантаджии като Дичев, готови с лека река да плюят по Родината си.

  17. 17 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3509 Неутрално

    Цяло едно изкуство е да се надращи такава тъпа "статия".
    —цитат от коментар 2 на von_seeckt


    Ужас, писането на неолиберални халтури си е също някакъв талант - да сме визионери за светлото бъдеще с оптимизъм как ще правим за Водородни автомобили, самоуправляващи се автомобили, обществени автомобили, електрически автомобили а 30 години демократура, даже нямаме конкурента за пазарите и ръчна количка с едно колело ( RK-1) да не говорим ,че няма и достатъчно квалифицирани които да ги експлоатират !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  18. 18 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2539 Любопитно

    [quote#6:"Пуйката"][/quote]

    абсолютно - само това прочетете :

    "Най-сериозният проблем, разбира се, е странният, граничещ с расизъм протекционизъм на родния трудов пазар."

    Дичев е отявлен грантаджия-глобалист.

    И как ще ги задържим тука свестните мигранти с нашите заплати? Защо не се мисли в насока зелена/червена/цветна карта която дава право на работа само в България за 5 години, след това гражданство и тн? Отворените граници не са решение. Това е само за ДВ и подобните списвачи. Да си ги вземат в Дойчланд. Малко са им още.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  19. 19 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    Особено много ми е смешно, че германците се правят на благородници с „Фолксваген" след „Дизелгейт", а нас ни имат за 10-о качество хора. Хич не ми трябва „Фолксваген" в България, нека се разкара в Пакистан. Германците са ни загубили 2 Световни войни, а в момента им спасяваме задниците с оградата по турската граница. По-богати са заради плана „Маршал", но германците изобщо не са по-интелигентни от нас, българите.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  20. 20 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#16] от "von_seeckt":

    Ако не бяхте вие червените сектанти от БКП сега пътищата ни щяха да са супер, инфраструктурата ни щеше да е супер.

  21. 21 Профил на rox41596432
    rox41596432
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Какво автомобилопроизводство в страна без специалисти; без хора, които не могат да напишат 2 изречения без правопискна грешка?

  22. 22 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Весело

    Бах ти и тюрлюгювеча е тая статия..Дичев толко ли не можа да драсне за радиацията нещо..

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  23. 23 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    Тролиата се активира. Не разбира абсурдността на положението си - червен трол комунист безродник да се опитва да защитава България.

  24. 24 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1463 Неутрално

    Човекът си казва правилно - не може фикцията производство на автомобил да е национална кауза. Изграждането на индустриалната база и създаването на продукти с висока добавена стойност ще ни придвижи напред. Определено ФВ ще е стъпка напред, но няма да е всичко. Има и други области. ПР на Баце и компания не ни трябва. И системата с миграцията не ни е нужна. Моделът "ако го направиш и клиентите ще дойдат" не работи. Не става да си внесем квалифицирани мигранти и после да чакаме великите инвестиции. Просто не работи. На всичкото отгоре, истината е, че бизнесът изпитва недостиг в туризъм и ресторантьорство. Ще напълним с ниско квалифицирана и платена работна ръка за да генерираме още бедност. Внасянето на висококвалифицирана само ще убие зараждащата се средна класа и ще засили емиграцията, защото ще натисне нарастването на заплатите на специалистите.

  25. 25 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 2272 Неутрално

    Прав е професор Дичев, още Ботев е маркирал тази вековна тъга с

    Я надуй дядо, клаксоня..

  26. 26 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    Когато тръгне газ по тръбопровода от Азербайджан и ние ще се чудим дали да разклоняваме тръбата към Германия, ще се чудим няколко години, защото германците са плебеи и май не го заслужават. Не могат да завият една гайка.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  27. 27 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    Българинът може, доказал го е преди 9.09.1944 г. Но сега просто след 45 г комунизъм и 30 г. прикрит комунизъм българинът е смачкан, не е едно времешният българин.

  28. 28 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#15] от "anonim440":

    Непременно трябва да ме провокираш .....да пиша коментари ли....?

    На това дето му викаш''едно време''.....Турция не само е произвеждала самолети , но и ги е продавала на Европа. .. (Холандия, Испания)....а даже и на Иран. ....сме подарили един .....
    Но след смъртта на Ататюрк. .....светските ти фенове унищожават всичко. ....

    Bukalemun
  29. 29 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    Две войни сме съюзник на Германия и сме понесли големи загуби, и сега ни загърбват заради неутралната Турция.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  30. 30 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Любопитно

    До коментар [#27] от "anonim440":

    Кво е доказал преди 09.09.1944?!

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  31. 31 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    Българинът може, доказал го е преди 9.09.1944 г. Но сега просто след 45 г комунизъм и 30 г. прикрит комунизъм българинът е смачкан, не е едно времешният българин.
    —цитат от коментар 27 на anonim440


    Карл Маркс - германският евреин пусна урагана комунизъм и той 75 години вилнее в Източна Европа и Азия.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  32. 32 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#26] от "Сенчеста фигура":

    Губеща позиция, защото не Германия иска България да прави завод за български автомобили в Германия, а България иска Германия да прави завод за германски автомобили в България.
    Нелогична е позицията ви.

  33. 33 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2686 Неутрално

    До коментар [#14] от "Dankol":

    "Аз не разбрах статията свързана с автомобилостроенето ли е , или просто е важно да разберем че автора е от Лозенец !?"
    ==========
    Че е от Лозенец, че има национални комплекси и че с радост ще ни ги прехвърли.

    Еретик
  34. 34 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3509 Неутрално

    До коментар [#10] от "Сенчеста фигура":

    Оптимистично погледаното VW както всички корпорации е силно уязвима от скандали и издънки! След като преодоляха това което оставиха на метеното в САЩ няма никакви гаранции ,че няма да се издънят в Китай или Европа! Риска е толкова голям ,че е по-вероятно за по-малък риск да изберат Турция където са свикнали кой как му скимне да уволнява с хиляди без да има някакви последици после!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  35. 35 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 852 Неутрално

    До коментар [#7] от "4ort":

    имаме сделка. чак така тъпо, като дойчевелето нема го докарам. обаче ше "става".
    тема нещо......

  36. 36 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#28] от "eti mehter":

    Я дай някой линк, нещо поне от уикипедия.

  37. 37 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    " Самите Фолксваген отдавна не са "чисто германски" - над 50% от акциите са на Порше, 17% притежава Катар, 20% са собственост на провинция Долна Саксония. "

    Грантаджията Дичев е в пълно неведение относно собствеността във Фолксваген. Ето го истинското разпределение на акционерния капитал

    https://de.statista.com/statistik/daten/studie/244590/umfrage/aktienanteile-der-grossaktionaere-von-volkswagen/

    Това, което този корифей на икономическата мисъл е надраскал е разпределението само на акциите с право на глас.

  38. 38 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 2649 Любопитно

    Не моем,матряла се изнесе!
    Но моем да създаваме либерални идеи,например като идеите на Дичевъ!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  39. 39 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    До коментар [#26] от "Сенчеста фигура":Губеща позиция, защото не Германия иска България да прави завод за български автомобили в Германия, а България иска Германия да прави завод за германски автомобили в България.Нелогична е позицията ви.
    —цитат от коментар 32 на anonim440


    Позицията ми е напълно логична. Май няма да получавате газ от Азербайджан, защото в Германия сте черни варвари, сори.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  40. 40 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#36] от "anonim440":

    Я дай някой линк, нещо поне от уикипедия.
    ========
    Линк ще ти дам .....но при едно условие. ....
    Ако в три поредни коментара напишеш .....
    "Аз съм трола на днешния ден".....

    Повярвай .....ще спечелиш ако се съгласиш....

    Bukalemun
  41. 41 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#39] от "Сенчеста фигура":

    Е не съм германец. То хубаво да не се дава газ на Германия, но нистина ли смятате, че има българско правителство, което би имало смелостта, честта и достойнството да спре газта за Германия?

  42. 42 Профил на cmy12603507
    cmy12603507
    Рейтинг: 2182 Неутрално

    Истината е, че германия е пред рецесия. Истината е, че висококвалифицираните ни и научните ни кадри НЕ ИСКАТ да работят по проекти в нея, защото плащат изключително високи данъци на германската държава, а де факто им остава доста ниска нетна заплата за живот. Истината е, че германия е РАЙ за нискоквалифицираните работници и АД за високвалифицираните и научните ни специалисти именно поради високите си данъци. Останалото са продажни грантаджийски “статии“, защото някои се изхранват и с това- плювни по България,въпреки, че са българи... Леле мале- авторът на “статията“ бил професор по културна антропология в СУ... Наистина много е паднало нивото на Университета- жалко:(

  43. 43 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1668 Неутрално

    Доста повърхностни разсъждения! Липсват гледните точки на много хора, които да калибрират крайния извод. Няма грам математика.

  44. 44 Профил на praseta_mezeta
    praseta_mezeta
    Рейтинг: 446 Неутрално


    Я, поредната антибългарска статия, после гледам -Дичев.

    Ясннооо, той човечеца с това се препитава....

  45. 45 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    До коментар [#39] от "Сенчеста фигура":Е не съм германец. То хубаво да не се дава газ на Германия, но нистина ли смятате, че има българско правителство, което би имало смелостта, честта и достойнството да спре газта за Германия?
    —цитат от коментар 41 на anonim440


    И германците не са европейци, щом се имат за патриции спрямо нас, българите европейци. VW да си ходи в Бангладеш, Индия или Пакистан...светът е голям.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  46. 46 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 3048 Неутрално

    До коментар [#19] от "Сенчеста фигура":

    "По-богати са заради плана „Маршал", но германците изобщо не са по-интелигентни от нас, българите.""

    Друго стяга чепиците наши.
    Краткото обяснение е следното:
    Ако у нас вирееха маслини, нямаше да има по-лошо произведен зехтин на тоя свят при положение, че има само четири страни производителки.

  47. 47 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#40] от "eti mehter":

    Интересно защо съм трол? Или просто ти така реши?

  48. 48 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Неутрално

    До коментар [#41] от "anonim440":

    Да ти дам едно изказване пред НС , да видиш какво е било къде 1940г, дето ми твърдиш, че сме се били доказали нешо:

    А ето как описва в изказване пред Народното събрание на 12 март 1940 г. жизненото равнище на народа в България през 1939 г. един от тези депутати, подкрепящи режима, Серафим Георгиев: „Това показва, че картината на българската мизерия е страшна… Аз мога да ви припомня картини от Берковско, които видях с очите си: едно дете ядеше симид вместо сирене с царевичен хляб. Мога да ви прочета данни…, че 19,5 % от селските семейства живеят в тухлени, а 61 % в кирпичени къщи; селското жилище се състои обикновено от две стаи, в които живеят средно шест души; в тия стаи се и готви. Нямат кладенци 57 % от домакинствата; нямат клозети 17,4 % от тях. Нямат кревати 20 % от домакинствата, а останалите 80 % от тях имат средно по два кревата за шест души. Нямат маса 28,5 % от домакинствата, а 36 % нямат стол. Нямат печка 28 % от домакинствата. Нямат юрган 36 % от тях. Нямат дюшеци 46,5 %, а 34 % нямат никаква постеля. Домашните съдове и прибори са със съмнителна чистота и се държат на открито понеже 53 % от домакинствата нямат нито един шкаф. Измиването на тялото през зимата е непознато. Долните дрехи обикновено са така замърсени, че са хванали кожа от кир. Ето това са покъртителните условия за закъснелоста на българския живот”

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  49. 49 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Любопитно

    Какво е културна антропология? Нещо като социална антропология ли? Едно нищо и половина, дървена философия от говорещи глави като Харалан Александров - Дебелия.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  50. 50 Профил на Danubio
    Danubio
    Рейтинг: 162 Неутрално


    Искаме "Булгарваген". Но можем ли?

    Ами не, не можем. Иначе досега да бяхме го направили.

  51. 51 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    До коментар [#40] от "eti mehter":Интересно защо съм трол? Или просто ти така реши?
    —цитат от коментар 47 на anonim440


    Стопроцентов трол си. По безмислените ти "коментари" се познава,

  52. 52 Профил на Kostadin Kirchev
    Kostadin Kirchev
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#4] от "Сенчеста фигура":
    +++++

  53. 53 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2579 Неутрално

    Излишни напъни! Какво значение има дали ще сглобяваш абтомобил от възли произведени някъде другаде? Или ще произвеждаш възлите? Или ще произвеждаш нещо друго? Между другото сглобяването на автомобил, или производството на нещо в днешно време вече е признак че си изостанала страна. Страна с евтина работна ръка. Страна без стандарти в опазването на природата. Тъй че, радвайте се на заводи, ама не се радвайте прекалено.

  54. 54 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 3122 Неутрално

    Цяло едно изкуство е да се надращи такава тъпа "статия".
    —цитат от коментар 2 на von_seeckt


    Завчера разчиствах едни стари вестници от зората на Прехода и се оказа, че по онова време е пишел почти като нормален човек.

  55. 55 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#40] от "eti mehter":

    И пак лъжеш, защото не сетската власт затваря завода за самолети в Турция, а тя първо го отваря.
    А що се отнася до злобата ти, тя ми е много добре позната ислямската злоба.

  56. 56 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    [quote#54:"zyb18561487"][/quote]

    Какво ли не прави гранът с хората:)))

  57. 57 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 3160 Неутрално

    Ако някой пита дали можем ? Можем и доказателството е на картинката на ника ми.
    Но когато си спрял това което имаш в името и интересите на някой това би спряло всеки инвеститор.

    SHADOWS of SOFIA
  58. 58 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1463 Весело

    Две войни сме съюзник на Германия и сме понесли големи загуби, и сега ни загърбват заради неутралната Турция.
    —цитат от коментар 29 на Корки


    Което е чудесно като си помислиш. Безценно! Урок, че и Германия няма приятели, а само интереси. Ся... като си избираме цървули за управляващи дето не могат един урок да научат... какво са ни виновни германците?

  59. 59 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1668 Неутрално

    Какво е културна антропология? Нещо като социална антропология ли? Едно нищо и половина, дървена философия от говорещи глави като Харалан Александров - Дебелия.
    —цитат от коментар 49 на Сенчеста фигура


    Антропология е Ниал Фъргюсон, този... Може да му носи чантите, примерно

  60. 60 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Има някаква закономерност сред така наречената българска интелигенция : обикновено избират утъпкания и по-лесен път на своите родители в професионален план , и като се провалят се започва едно непрестанно оплакване и хулене на България и българския народ , че не сме били достатъчно узрели за техния "гений" . Същото е и с въпросния списвач от Дойче веле ! Нищо че се води и професор в Софийския университет .

  61. 61 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#48] от "Noise":

    Знаем ги тези пропагандни материали на комунистите.

  62. 62 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#47] от "anonim440":

    Защото говориш наизуст. .....
    Или не .......защо пък трябва да обиждам зубрачите.....!
    Защото пишеш неверни неща .....
    Неща които ти се иска да бъдат ,.....но не са....

    Bukalemun
  63. 63 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2594 Весело

    Българин, който си еподредил живота и развива собствен бизнес, може да бъде върнат в България само с"международна заповед за арест"...
    И не става въпрос само за пари, а за среда за живеене. Докато България е на дъното по всички показатели, но най-вече с тези тройкаджии в управлението на страната - няма как да стане.

  64. 64 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    В действителност германците имат много да се развиват, докато станат като нас, българите. Ние поне си празнуваме Коледа и Нова година без камиони с бесни талибани в тях, които бутат хора нарочно.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  65. 65 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#62] от "eti mehter":

    Ти пишеш неверни неща. Казах, че Турция в днешно време няма самолетостроителен завод. Не е ли вярно?

  66. 66 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2329 Неутрално

    Дичката пак я хванало разстройство ...

  67. 67 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 869 Весело

    Единствените фабрики, които трябва да се отварят в България са трол фабрики. За друго нямаме капацитет! :)

  68. 68 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 822 Неутрално

    "Най-сериозният проблем, разбира се, е странният, граничещ с расизъм протекционизъм на родния трудов пазар. Няма хора за работа, ама няма и да пуснем чужденци. И как решават тази апория? Щели да връщат българите от чужбина. "

    Тези дни имаше статии как по Черноморието масово работят украинци, молдовци, беларуси и пр. и как по-големите работодатели разчитат основно на тях през сезона.

    Най-сериозният проблем на автора е, че не си дава труда да проверява фактите, преди да седне да си излага иначе загладеното мнение.

  69. 69 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#65] от "anonim440":

    Само да напомня, че в днешно време, дори Турция няма самолетостроителен завод. А в България е имало 3 (три) самолетостроителни завода.
    ========
    Този бисер си го написал само преди няколко минути. ....
    Нали ти казвам .....трол си .....и то от най коварния тип. .....

    Правиш наглата съпоставка между минало и сегашно време ....поотделно. ....
    Що не сравниш двете минали времена .....и съответно двете сегашни ....?

    Bukalemun
  70. 70 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 2494 Любопитно

    Списвачите в ДВ хем имат заводи на „Фолксваген" близо до себе си, хем пак са нещастни и жлъчни. Какво искат? За мен не е жизнено важно германците в лицето на VW да се правят на богове в България.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува.
  71. 71 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Весело

    До коментар [#61] от "anonim440":

    Трол, това е документирано изказване на народен представител , пред НС, през 1940 г.За ква пропаганда ми говориш?!

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  72. 72 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#71] от "Noise":

    Те и сега "народните представители" какви ли не лъжи казват от тибуната на "народното събрание".

  73. 73 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2552 Весело

    До коментар [#1] от "cmy12603507":Тъпогрозните налазиха и тази тема.
    —цитат от коментар 5 на 4ort

    Моето ректуцефали е по-поетично.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  74. 74 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1267 Неутрално

    Българите, които са завършили като инженери в Германия сигурно са хиляди... Що да не можем? Никой българин, завършил примерно Масачузетския технологичен институт няма как да работи като авиоинженер в авиационната ни промишленост, просто защото няма такава у нас. Същото е с автомобилното производство - няма такова, затова няма и инженери. Ако се появи производство и при подходящо заплащане, ще се появят и кадри, включително от чужбина, при това и българи.

  75. 75 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3971 Неутрално

    Искаме "Булгарваген". Но можем ли?"

    а кои сте вие другарю Дичев?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  76. 76 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Неутрално

    До коментар [#72] от "anonim440":

    Това е статистика.Ако ще опровергаваш, го правиш с факти и източници.А ако не можеш и прибваш с някакви шаблони и заучени фрази, недей пита защо ти викат "трол".

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  77. 77 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 694 Любопитно

    На полицаите защо почнаха да им купуват шкоди? ;)

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  78. 78 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#72] от "anonim440":

    И за капак ...(хем е по по темата).....
    В средата на миналия век , в Анадола се е зародило и автомобилостроене ......
    Но светските ти фенове отново са се проявили и са го ликвидирали ......
    А знаеш ли как ......? Типично по светско комунистически. .....
    На последния тест .....са оставили машината с празен резервоар......
    И след като машината спряла да се движи .....насъбралите се репортери от цял свят са я щракнали ....точно тогава. ....
    На другия ден всички световно известни медии излизат със заглавието. ....
    "Турците не са в състояние да произвеждат автомобили. Нека ги купуват отвън"....
    По този начин светските ти фенове са получили големи премиални ......
    А от кои ?
    От ония които по него време са налагали в пълна сила ''плана маршал''.....

    Bukalemun
  79. 79 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#76] от "Noise":

    Към Кутев ли сте?

  80. 80 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 822 Неутрално

    "Разбира се, чудесно ще е най-после да започнем да произвеждаме продукти с висока принадена стойност."

    "Принадена стойност" е по Маркс - онова, дето капиталистите крадат от трудещите се. Авторът е искал да каже вероятно "добавена стойност". За собствеността на Фолксваген - пак е объркал, смесил е % от гласовете и % от собствеността.
    Знам че издребнявам и че не бива да оставям фактите да попречат на прогресивното мислене, но все пак се радвам, че авторът обучава културни, а не медицински антрополози.

  81. 81 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#79] от "anonim440":

    https://youtu.be/ta9RWz4X9Ig

    И понеже си трол който претендира че знае езика .....ето ти и материал ......
    За 4 месеца , 3 автомобила ......от нула .....

    Bukalemun
  82. 82 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    Болшевиките винаги ще си останат болшевики. Такива като Дичев и подобните. Все нищо не става от нас, все чужденците са супер, какво ще кажат чужденците, да не се изложим пред чужденците.
    Според тях нищо не произвждаме нищо, че имаме 3,2 пъти по-голяма икономика от 1989 година. Всичко ни пада от небето. В краен случай ни пада от еврофондовете или от миячите ни на задници, които ни хранили.
    И когато БВП стане 200 милиарда пак разни Дичевци и подръжниците им по мислене навред във всички форуми ще казват, че нищо не произвеждаме.
    Апропо колко електрокара и мотокара иска да му продам на Дичев български, качествени от пловдив?!

  83. 83 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3493 Весело

    Авторът разгони чайките с тези думи!

    Доброто е заразно
  84. 84 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4020 Неутрално

    "...Дали спряха проекта заради нареждане от Москва, дали...."
    Дали е истина за Масква не знам, ама трябвало лиценз от Масква, напр. за съхранението на самоварите можели само росатомски фирми да се грижат, за ремонта на танкове и самолети само российски фирми, като дойде времето за приватизация на БТ оказа се, че пак не може без руско съгласия, строеж на АЕЦ не можело без АТС...
    Добре че можем да ходим в тоалетната без да звъним в Кремль...


    Между другото каква ли ще е вноската за Масква, ако случайно ФВ дойдат в България?

  85. 85 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2106 Неутрално

    Не е лошо, напоследък Дневник, а може би и другите издания на Икономедия, препечатват статии на DW и не само от там. Същевременно обаче, е и притеснително. Явно страдат от липса на собствени репортери и журналисти.

    мурзилка
  86. 86 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4335 Весело

    До коментар [#79] от "anonim440":
    https://youtu.be/R077j8zpPnw

    И друг път като тролиш ......те огледай ......за по големи бабаити около теб.....

    Bukalemun
  87. 87 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8681 Неутрално

    Абе, видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крака.

  88. 88 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Авторът е пълен нещастник. И е комично некомпетентен по въпроса, над който се мъчи да разсъждава. Статията е типичен пример за грантова " Журналистика " . Предлагат се едни пари за написването на дадена статия, която трябва да съдържа определен набор от либерастките щампи и етикети оплюващи България и Българите и въпреки, че драскачът Дичев е тотално некомпетентен по въпросите на автомобилостроенето и икономиката той се наема да напише статията просто, защото парите не са за изпускане.

    Смешно е да се наблюдава поведението, езика и мислите на Либералната грантаджийска " интелигенция " . Те се имат за някакви неосъществени англосаксонци. Гледат на Българския народ като на някакви местни диваци, които непрекъснато трябва да бъдат поучавани, подигравани и оплювани, и които нямат нищо общо с тях " грантаджиите " .

    Въпреки крясъците за комунистическа диктатура, по времето на Тодор Живков беше създаден филм, който жестоко критикуваше и осмиваше подкупността и корумпираността на тогавашната Социалистическа интелигенция, казваше се " Равновесие " по сценарий на Станислав Стратиев.

    Чакам да видя сега по времето на свободата и демокрацията дали някой ще създаде филм за пословичната подкупност и корумпираност на сегашната грантаджийска " интелигенция " . Няма ли някой най - после да осмее и да се подиграе на тази тънка прослойка от Българското общество ?

  89. 89 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3509 Неутрално

    До коментар [#37] от "von_seeckt":

    С точност 3% е запомнил само за Катар, явно по линия на другата грантаджийска лопата - Роско, който ходеше до Карар с дръжавни разхоси, когато половината арабски свят се отрече от тях за дето финансират джихати и насърчават радикални ислямисти!

    https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/sviat/2017/06/05/2983374_arabskite_durjavi_izoliraha_katar_zaradi_obvineniia/

    Друг е въпроса ,че колкото повече Мафия,Тероризъм или корупция има в една страна - толкова по-близки са им отношенията с немската автомобилна индустрия!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  90. 91 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    До коментар [#86] от "eti mehter":

    Стига се излага с "турското машиностроене", че вече даже не си интересен. Няма кой да ти гледа идиотиите. Въведете нещо в серийно производство да работи продайте го и тогава ми пускай филмчета. То тогава няма да има нужда и от филмчета щото ще го виждам в магазина!

  91. 92 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Весело

    До коментар [#80] от "espresso":

    И на нен това ми направи впечатление..Нищо старо не е забравено...😂😂😂

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  92. 93 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Весело

    До коментар [#79] от "anonim440":

    Типичен трол.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  93. 94 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Дневник да не са станали местен стенвестник на Дойче Веле?

  94. 95 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#76] от "Noise":

    Викат му тъп трол...

  95. 96 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Неутрално

    До коментар [#85] от "Маршалов":

    Не мисля , че е по желание.Имаше нейде ена статия, как парите от ена фондация се завъртат, така че накрая да се окажат у правилните хора.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  96. 97 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 1424 Неутрално

    Фактологията за BULGARRENAULT и комунизма от първата част е ок, но после продължението си е по антиначина на Дневник.



    "Отделно - цената на тока може да скочи двойно и тройно без особена причина"

    Как цената на тока скача двойно и тройно? Чакаме примерите. Авторът нито знае цени, нито ценообразуване, нито че ФВ е достатъчно голям консуматор, за да сключи договор директно с някоя централа на много изгодна цена.



    "Най-сериозният проблем, разбира се, е странният, граничещ с расизъм протекционизъм на родния трудов пазар. Няма хора за работа, ама няма и да пуснем чужденци."

    Чужденци от ЕС са добре дошли, както и такива от Украйна и Молдова например. Новите работни места ще са около 5 000, като болшинството ще са за монтажници и друг обслужващ производството персонал. Няколкостотин ще са за хора с висше образование. Така, че ще се оправим някакси и без внос на работници. Лошата новина за автора е, че няма нужда от африканци и араби.


    "данните на гражданите могат да изтекат, бизнесмени да станат обвиняеми за неопределено дълго време"

    Данните изтекоха, извършителите са заловени и ще бъдат осъдени. А ФВ въобще не го интересуват точно визираните съдени бизнесмени.

  97. 98 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4430 Неутрално

    До коментар [#61] от "anonim440":

    Чети повече българска литература от периода 1900-1940 и най-вече пътешественици които описват подробно немотията, мизерията и манталитета на територията на България !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  98. 99 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2658 Весело

    До коментар [#95] от "Нормален гланц":

    За едносричен, със сигурност...В момента, в който трябва да опровергава фактии статистики и не може , следва "Към Кутев ли сте"?! Жалка история.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  99. 100 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#4] от "Сенчеста фигура":

    Не ти вярваме за нищо, лицемерен трол!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK