Защо много от големите оперни певци не преподават в България

Примата Валери Попова е била изпитвана да пише тема и не била одобрена.

© Личен архив, "Свободна Европа"

Примата Валери Попова е била изпитвана да пише тема и не била одобрена.



Текстът е препечатан от "Свободна Европа". Елица Симеонова е журналист в медията. Първите си стъпки в журналистиката прави в международния отдел на в. "Сега", след това работи като репортер в Клуб Z.


Защо почти никой от големите български оперни певци не е преподавал на млади таланти в България?


Този въпрос си задават мнозина след като певицата Дарина Такова разказа в публикация във "Фейсбук", че е подала документи за преподавател в Националното музикално училище "Любомир Пипков" и е трябвало да мине по конкурсния ред – теоретична част и певческо изпълнение с музикален съпровод. Известно е, че оперната прима, пяла в Миланската скала, Кралската опера в Лондон, "Метрополитън опера", оперите в Париж, Мюнхен, Берлин, Неапол и Рим, от години не пее след неуспешна операция на гласните ѝ струни.




Този случай, който предизвика разнопосочни обществени реакции, не е единственият пример за световно признат български певец, който е поискал да преподава в българско музикално училище, но спрян от административни пречки.


Сопраното Валери Попова, пяла в Милано, Париж, Лондон, Виена, Ню Йорк, Москва и много други опери, не е преподавала в Националната музикална академия, защото не е била одобрена на конкурс с писмена тема. Тя не е единствената от големите оперни изпълнители на България от XX век, които са искали да преподават, но са били препънати в подобни пречки.


Конкурс с писмена тема


След роли на световните сцени в опери като "Тоска" и "Турандот" на Пучини, примата Валери Попова кандидатства в средата на 90-те за преподавател в Музикалната академия в София. Бил е обявен конкурс за пет преподавателски места, на който се явяват шестима души. Световноизвестната певица е единственият кандидат, който не е одобрен, а посочената причина е, че писмената тема, която кандидатите е трябвало да развият, не е достатъчно изчерпателна.


"Тя единствена сред тези кандидати е била със световна кариера и спектакли в Миланската Скала, в Ковънт Гардън, в парижката Гранд Опера... Казали са ѝ "И ние сме писали теми, за да станем преподаватели". Но това са хора, които само са писали теми. А през това време тя е играла на най-големи световни сцени", спомня си журналистът Найо Тицин, съпруг на дъщерята на Попова - оперната певица Александрина Пендачанска..


Няколко години след тази случка примата умира след тежко боледуване на 55-годишна възраст. В свои интервюта дъщеря ѝ Александрина Пендачанска си спомня за "невероятната обида и абсурд", който Попова е преживяла. "Тя не можа да го понесе, много скоро се разболя и си отиде", каза тя пред "Дневник" през 2018 г.


Търси се диплома


Певецът Никола Гюзелев, високо оценен за ролите си в опери на Пучини, Верди и Моцарт, също се сблъсква с пречки пред това да преподава приживе. Оперният певец е кандидатствал за преподавател и директор на Българската академия на изкуствата "Борис Христов" в Рим след края на активната си кариера, спомня си синът му Чавдар Гюзелев.


"За да стане директор на школата и изобщо да има преподавателски ценз, трябваше да има диплома", разказа той пред Свободна Европа. Гюзелев обаче не е дипломиран от консерватория.


Малко преди да завърши следването си в Националната художествена академия в София като художник, Никола Гюзелев е участвал в конкурс за млади оперни певци. Той го печели и това е началото на кариерата му като оперен певец. След това се обучава при водещия български вокален педагог Христо Бръмбаров, започва да пътува и не довършва висшето си образование.


"Помня, че години по-късно успя да се дипломира", разказа още синът му. "Тогава той вече нямаше интерес да преподава."


Никола Гюзелев умира през 2014 г.


Немалко именити певци преподават в частни школи и университети в България. Пример е Райна Кабаиванска, която води майсторски клас от години в Нов български университет. Тя подкрепя млади чрез своя фонд "Райна Кабаиванска". Самата Дарина Такова също провежда майсторски класове чрез фондацията си. Примата Анна Томова-Синтова не преподава постоянно в България, но проведе майсторски клас през есента на 2018 г. Но повечето от тези примери илюстрират частни инициативи, зад които не стои държавна политика.

Коментари (126)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    А защо не преподават и в чужбина?

    В Русия съм! В Русия съм!
  2. 2 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2148 Неутрално

    Защото ще ги карат да се явят на конкурс, че да се докажат.

  3. 3 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    До коментар [#2] от "Jumbo Jet":

    Е това трудност ли.е за тях?!

    В Русия съм! В Русия съм!
  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9482 Любопитно

    А защо наредба ли е, закон ли - не знам, за назначаване на даскали е обрасла с изисквания и процедури !?

    karabastun1@abv.bg
  5. 5 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3863 Неутрално

    Защо, защо!

    Защото в България е "не пей ми се, не смей ми се!", но не по Петка Славейкова, а по продължението от Ботйова!

  6. 6 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Защото това, че си добър архитект/медил/инженер не значи, че си добър педагог.

    В Русия съм! В Русия съм!
  7. 7 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4587 Разстроено

    Защо се учудваме?Беликан като Борис Христов бе недолюбван в Родината от комунарската власт...Едва в средата на 80 го "допуснаха" да запише православни песнопения с хора на катедралата "А.Невски".......Оперното изкуство е елитарно и тука власта гледа с неуважение към изявените българи в това изкуство.Грозният факт че една Кабаиванска преподава в частен университет и плаща...за да обучава е показателно...Чалгата ,скодоумието и откровената профанщина са доминиращи в тъй нареченат днешна "култура".

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  8. 9 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2664 Неутрално

    Защото да си звезда и да преподаваш, са две различни неща.
    Ако иска да е звезда - да дефилира на сцената.
    В училището не си звезда, а учител. Не всеки който знае е способен да обучава другите.

  9. 10 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5506 Неутрално

    "Защо много от големите оперни певци не преподават в България'

    На този въпрос трябва да отговори министерството и как то се е съобразило с реалноста, за да се направят конкурсите възможни и за тях.

  10. 11 Профил на TanitaS
    TanitaS
    Рейтинг: 100 Неутрално

    Не мога да си представя как световно известна и доказала се оперна певица, като Райна Кабаиванска например, се явява на конкурс за преподавател. Нелепо е!!!!

    TanitaS
  11. 12 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    Защото в България злобни и завистливи бюрократи и даскали с нулеви постижения си умират от кеф да унижат някой успял българин.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  12. 13 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3863 Неутрално

    А защо наредба ли е, закон ли - не знам, за назначаване на даскали е обрасла с изисквания и процедури !?
    —цитат от коментар 4 на karabastun



    До коментар [#4] от "karabastun":Защото това, че си добър архитект/медил/инженер не значи, че си добър педагог.
    —цитат от коментар 6 на Веселин Дечев


    Напълно съгласен, Дечев.
    Макар че лично моето мнение е, че за истински даскал се иска и Божия искрица. На някои им е дадено просто ...

  13. 14 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    Грозният факт че една Кабаиванска преподава в частен университет и плаща...за да обучава е показателно...
    —цитат от коментар 7 на Willy Messerschmitt


    Какво имаш предвид под това, че тя плаща? Нали участниците плащат за нейните курсове.

  14. 15 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2664 Неутрално

    Не мога да си представя как световно известна и доказала се оперна певица, като Райна Кабаиванска например, се явява на конкурс за преподавател. Нелепо е!!!!
    —цитат от коментар 11 на TanitaS


    Според мен е много по-нормално да отвори собствена школа.
    Или пък да преподава курсове.

  15. 16 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Не са я избрали защото (1) има международни успехи и (2) не не "наш човек", комсомолец/ДС-ар и пр. Публична тайна е, че в редица учебни заведения у нас е фрашкано с комунета. И затова повечето млади хора бягат да учат в чужбина.

  16. 17 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Весело

    Не мога да си представя как световно известна и доказала се оперна певица, като Райна Кабаиванска например, се явява на конкурс за преподавател. Нелепо е!!!!
    —цитат от коментар 11 на TanitaS


    А изявен физик или програмист?
    За тях може ли? Викаш, те са по-долна категория хора?

    В Русия съм! В Русия съм!
  17. 18 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    . Но повечето от тези примери илюстрират частни инициативи, зад които не стои държавна политика.
    ___________
    За сметка на това всяка чалга-прима си има мастески клас и ги дават със силиконите и удължение на проскубаното в косата за няколко шоу програми за музикални таланти в националните телевизии а послушкото на чалга управлението, свали едно предаване за музика по Канал 1!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  18. 19 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4587 Любопитно

    До коментар [#14] от "razor":

    Нейната фондация субсидира младите таланти....е това имам предвид!А още по родолюбивото е че кабаиванска не желае да получава хонорар за своята дейност!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  19. 20 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4587 Любопитно

    До коментар [#12] от "andreas_hofer":

    +++++++++++++++++++++++++++++++

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  20. 21 Профил на драган
    драган
    Рейтинг: 1082 Неутрално

    Защото тези от които зависи това се дребни завистливи душички.
    От такива колоси винаги има какво да научат младите.
    Впрочем лавината от коментари по повод Табакова показа колко дребнав е българинът.

  21. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9134 Неутрално

    Няма проблеми, само трябва да променят правилата.

  22. 23 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    Според мен е много по-нормално да отвори собствена школа.
    Или пък да преподава курсове.
    —цитат от коментар 15 на atmanpg

    Навярнп целта е да има контакт и да ги откланя към собствената си школа - както лекарите.

    В Русия съм! В Русия съм!
  23. 24 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    "Свободна Европа" може ли да даде сравнение как големи оперни певци стават преподаватели в съответните държавни университети в чужбина? Ей така, за наша информация. Благодаря.

  24. 25 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1633 Неутрално

    Докато Янка Такева е начело на българските учители, за доказани таланти като Дарина Такова там няма място.
    Службащината като държавна политика, толерираща семпли послушковци.
    А после ревем за все по-снижаващото се качество на образованието и непригодността му към съвременните изисквания - с тия хора и методи - тия резултати, уви.

  25. 26 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Весело

    "Свободна Европа" може ли да даде сравнение как големи оперни певци стават преподаватели в съответните държавни университети в чужбина? Ей така, за наша информация. Благодаря.
    —цитат от коментар 24 на Лео


    Ами как- обаждаът се в Хсрвард и там им казват да дойдат утре, почват веднага!

    В Русия съм! В Русия съм!
  26. 27 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#12] от "andreas_hofer":

    То не е само за оперните певци, такова е и отношението към всички професионално преуспели нашенци в чужбина ( не става въпрос за материално преуспяване).

  27. 28 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2636 Неутрално

    До коментар [#6] от "Веселин Дечев":

    А дали си добър педагог се проверява с писане на тема.

  28. 29 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    обаждаът се в Хсрвард и там им казват да дойдат утре
    —цитат от коментар 26 на Веселин Дечев


    Харвард е частен. Аз питам за държавните.

  29. 30 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    До коментар [#6] от "Веселин Дечев":А дали си добър педагог се проверява с писане на тема.
    —цитат от коментар 28 на blondofil


    Да, и с урок с ученик.

    В Русия съм! В Русия съм!
  30. 31 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Защото никой певец с активна сценична кариера не може да я съчетае с постоянно преподавателско място. Ще отсъства много, а това никое учебно заведение не толерира.

    За г-жа Такова - много ниско е сложила летвата. За нейния ранг би трябвало НМА "Панчо Владигеров" да я покани. Обаче да сте чули нещо такова от ръководството на Академията. Мълчат, познайте защо.

  31. 32 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3747 Неутрално

    До коментар [#11] от "TanitaS":

    И да я карат да пее, като че ли не са я чували как пее. А може и да не са...

  32. 33 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 522 Весело

    Това прилича на ситуация, при която пълзяжите гадинки крещят срещу орела: ТОЙ лети,това е против правилата,кой му разрешава? Дечев, позна ли се от кои пълзящи си?

  33. 34 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2636 Неутрално

    До коментар [#30] от "Веселин Дечев":

    Не пише такова нещо. Пише, че госпожата не я одобрили щото не написала хубава тема.

  34. 35 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2636 Неутрално

    До коментар [#31] от "Nelumbo":

    не мога да позная

  35. 36 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    А изявен физик или програмист?
    За тях може ли? Викаш, те са по-долна категория хора?
    —цитат от коментар 17 на Веселин Дечев


    А бре Дечев, въпросът е как се прави този конкурс. В университетите, конкурсите не състоят в писане на програми или провеждане на експерименти пред комисия, ами с представяне на документи, потвърждаващи възможностите на кандидата. Виж у нас са му намерили цаката и за да станеш професор в Долно Уйно се изисква да си бил преподавател там последните не знам си колко години. Да не говорим, че може да си доктор в страна от ЕС, ама дипломата ти да не важи, ако работата не е одобрена от местните корифеи.

  36. 37 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    До коментар [#14] от "razor":Нейната фондация субсидира младите таланти....е това имам предвид!А още по родолюбивото е че кабаиванска не желае да получава хонорар за своята дейност!
    —цитат от коментар 19 на Willy Messerschmitt


    Браво на нея! За да бъдем по-точни, стипендиите се присъждатот фонд „Райна Кабаиванска“ на Нов български университет.

  37. 38 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2636 Неутрално

    По чужбина ще ми ходят, долари ще ми трупат. Я тука да ги разходим по конспекта..

  38. 39 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2793 Неутрално

    "...спомня си журналистът Найо Тицин, съпруг на дъщерята на Попова - оперната певица Александрина Пендачанска."

    ...С такова благоговение пред тъщата(лека и пръст), чак да не повярва човек!

    I Want To Believe
  39. 40 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2489 Неутрално

    До коментар [#24] от "Лео":

    Канят ги! Не чакат да подават документи, защото друга академия ще ги покани.

    (Говоря за Италия. Познавам лично концертиращи музиканти, виолинисти и пианисти, които са преподаватели в консерваториите на Удине, Перуджа, Рома и Беневенто. Имат международна кариера, но никой от тях, не е от нивото на Такова.)

  40. 41 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3870 Неутрално

    Добър професионалист не винаги означава и добър педагог, както и добър спортист не винаги означава и добър треньор. За работа с деца се изискват определени умения - не напразно има специалност Педагогика. Не бива да с ереагира първосигнално и с примера от соца, където "заслужилите" получаваха специални привилегии.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  41. 42 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    Тая Такова катп я гледам какъв нервак е и колко е избухлива въобще не е за работа с деца! Хеле пък без да е завършила педагогика!

    В Русия съм! В Русия съм!
  42. 43 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2489 Весело

    До коментар [#32] от "Fiji":

    Много вероятно е, да не са чували как пее, но да са много добре запознати, с "творчеството" на Азис, Калина, Малина, Къпина..., при това на живо.

  43. 44 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2489 Неутрално

    До коментар [#42] от "Веселин Дечев":

    Освен това, ако не е завършила педагогика в академичните центрове Благоевград, Станкето, Шумен или Силистра - въобще да не се надява да я назначат...

  44. 45 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Не мога да кажа кой е по-крив и кой е по-прав в ситуацията с директорката и Такова, но едно е сигурно: губещи са учениците.

    За мен щеше да е много вълнуващо, ако в гимназията беше дошъл да преподава човек, за когото сме чували само от телевизията и вестниците. Ако имах желание за кариера в оперното пеене, щях много да се вълнувам от часовете с Такова. Ако ѝ бяха разрешили да преподава.

    Тя, обаче, е изолиран случай. Не са много творците, получили световно признание, които не могат повече да практикуват по здравословни причини. В такива случаи за мен е логично да се поиска разрешение от МОН конкретна личност да бъде назначена за личен принос в развитието на изкуството. И МОН да даде такова разрешение.

    Трябва да има ясни и прозрачни правила при какви случаи могат да се правят изключения от правилата. Световноизвестните творци с мерак да преподават се броят на пръсти, но е в интерес именно на учениците да се учат от опита и примера им.

    I don't want to believe. I want to know.
  45. 46 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Любопитно

    Защо много от големите оперни певци не преподават в България
    ============
    Отговора на този въпрос е прост и елементарен.....
    За региона на балканите , операта не е естествен народен приоритет .....
    Този факт неможе да бъде отречен от никого.....
    Няма естествеа народна база ,интересуваща се от този жанр.....

    Bukalemun
  46. 47 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    До коментар [#46] от "eti mehter":

    А защо не преподава в Болшой или Мариинския??
    Там имат голям интерес към жанра?

    В Русия съм! В Русия съм!
  47. 48 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Весело

    До коментар [#10] от "pet_fire":

    .На този въпрос трябва да отговори министерството и как то се е съобразило с реалноста,
    =========
    Ами съобразява се ......и то напълно в унисон с демократичните потребности......
    Слуша се изключително чалга .....именно това което топли душата на хората.....
    Това си е естествено народно предпочитане.....

    Нещо повече......
    Чалга се слуша и от милионите бг гурбетчии по света......
    По яко доказателство от това .....здраве му кажи.....

    Bukalemun
  48. 49 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Добър професионалист не винаги означава и добър педагог, както и добър спортист не винаги означава и добър треньор.
    —цитат от коментар 41 на DDR


    Напълно вярно. Да притежаваш знания и да ги правиш достъпни за другите са съвсем различни качества. Не всеки става за учител, но също така не всеки има желание да бъде учител.

    Щом става дума за утвърдени професионалисти, голямо значение има нивото на учениците. На ниво начинаещи много важен е факторът на вдъхновението и личния пример. Амибициращо е да те учи човек, на когото се възхищаваш. За напредналите ученици е важен опитът. Затова и големите имена в дадена сфера обикновено се насочват към майсторски класове. Някои неща можеш да ги научиш само от човек, който е прекарал живота си на сцена.

    I don't want to believe. I want to know.
  49. 50 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    До коментар [#48] от "eti mehter":

    Чалгата - съвременната фолклорна песен?
    Едно време сигурно и гърчеещите се чорбаджии и духовници така са говорили за българските песни? :)

    В Русия съм! В Русия съм!
  50. 51 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    Хахахаха, на кого? На простолюдието ли? В територия на която не съществува култура, е кауза пердута!

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  51. 52 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Любопитно

    До коментар [#47] от "Веселин Дечев":

    Незнам.
    Чужда ми е тази материя .....
    Харесват ми някои оперни изпълнения ....но това не е точно опера .....
    Сина на Панчо Владигеров , например .....е направил няколко доста добри неща....

    Bukalemun
  52. 53 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2075 Неутрално

    Защото да си звезда и да преподаваш, са две различни неща.Ако иска да е звезда - да дефилира на сцената.В училището не си звезда, а учител. Не всеки който знае е способен да обучава другите.
    —цитат от коментар 9 на atmanpg



    В изкуството в класическите жанрове, едни от най-великите преподаватели по актьорско майсторство са актьори които не са активни вече.
    Особено певци, защото гласът се износва с възрастта но не и знанията и опита. Едва 20% от оперното пеене е талант. Останалите 80% са дисциплина и умение да се учиш като актьор, като певец и като човек от колектив в големи и скъпи проекти. Никой от даскалите няма идея какво значи да се подготвиш за нова постановка в Ла Скала или Мотрополитен. 90% от тези даскали не са присъствали на такава постановка. По времето на Соца бяха все комунистически връзкари с малки изключения.
    Имам приятел който беше музикант но се оказа че е талантлив певец и пееше в Музикалния театър в София. Имаше завършено музикално училище с инструмент но не и с пеене. За да стане певец взимаше частни уроци. Беше доста добър. Него напримр няма да го допуснат защото няма диплома от музикално училище с пеене.
    Затова България е България и всичките ни таланти са зад граница.
    В Станфорд са преподавали Хенри Кисинджър, Горбачов и други известни политици. Нито един от тях няма диплома от Полувишия за учители. Интересно как са се уредили. Всеки добър университет има в преподавателския си състав поне няколко Нобелови лауреати. Нито един от тях няма диплома за учител. Абе, както ти казваш едно е да си архитект или учен от световна класа ама като не си завършил Полувишия ... не ставаш за преподавател. Сина ми сега взима курс по материалознание. Преподавателката му работи в Локхийд Мартин по Ф-35 проекта. Но няма диплома за даскалица. Какво ли ще го научи като не е чела руския конспект от 1973 година? Чудя се защо си давам парите на вятъра. На мене в МЕИ по време на Соца ми преподаваха само дипломирани даскали, често ятаци и помагачи завършили скорстно РабФачк след 9ти. Получих стабилно и сериозно Съветско образование. Само дето трябваше да се самообразовам след това в чужбина но иначе беше точно по Съветския конспект и нямаше такива либерално-джендърски световни звезди със световен опит. Затова и в центъра на университетския живот в НРБ, знатен преподавател ни обясни че ще ни преподава само 8 битови процесори, защото си били много добри и 16 битовите били за далечно бъдеще когато ние ще бъдем старци белобради като него. Това беше точно преди 37 години. Колко дълновиден педагог, а? Сериозен руски възпитаник с червена диплома. Не някакъв педал от МИТ или КалТек да ни занимава с бъдещето. Човека стабилно гледаше в миналото. Но пък всичко си беше законно и дипломирано.

    California Über Alles
  53. 54 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Ами съобразява се ......и то напълно в унисон с демократичните потребности......Слуша се изключително чалга .....именно това което топли душата на хората.....Това си е естествено народно предпочитане.....Нещо повече......Чалга се слуша и от милионите бг гурбетчии по света......По яко доказателство от това .....здраве му кажи.....
    —цитат от коментар 48 на eti mehter


    Ети, говори от първо лице, единствено число, ако обичаш. Ако българите в България сме 7 милиона души и само едни мижави 5% се вълнуваме от опера, то това са цели 350 000 души, т.е. населението на Варна без сателитните села. Армия с такава численост може да завземе съседна държава например... така че моля не подценявай оперните фенове.

    I don't want to believe. I want to know.
  54. 55 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4362 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Навсякъде по света е така, освен в много закъсали страни. Например, професор по образование в университет в САЩ не може да бъде редовен учител в средно училище без изисквания учителски сертификат. И да не си кажете, "ама защо ще ходи в средно училище?", има училища в елитни райони (училищата се финансират от данъците за недвижимости в зоната опдерелена за училището) в които заплатите на учителите са доста по-високи от тези на професори в хуманитарните области в един среден университет.

  55. 56 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3671 Неутрално

    Не винаги добрият професионалист може да преподава. Това са различни неща.

    Мърфи е оптимист!
  56. 57 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Весело

    До коментар [#54] от "Milva":

    Армия с такава численост може да завземе съседна държава например... така че моля не подценявай оперните фенове.
    =========
    Тогава дерзайте ......:)......
    Моите всички бг познати по света .....ме поздравяват със всякакви музики , но не и със нещо от Бах .... например.....
    Няма нужда да ви подценявам.......
    В реалността всичко се вижда.....

    Bukalemun
  57. 58 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 522 Весело

    До коментар [#48] от "eti mehter":Чалгата - съвременната фолклорна песен?Едно време сигурно и гърчеещите се чорбаджии и духовници така са говорили за българските песни? :)
    —цитат от коментар 50 на Веселин Дечев


    готин,в предишният ми пост те помолих да се познаеш от кои пълзящи си в подножието на върха си.видно е че се изживявяш като председател на съдебна тричленка или другарски съд,както му викаха по време на соца.абе аланкоолу,чалгато има нещо общо с народният фолклор,колкото жабешкото крякане с славеевото пеене.последното убецище на мръсника е патриотизма!

  58. 59 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    Честно казано не ги виждам като ежедневни преподаватели тези звезди. Те цял живот са били в центъра на прожектора и изведнъж да почнат от 9 до 6? Майсторски класове - ок, ама като "редови" даскал... мисля че и те не осъзнават, за какво става дума. Имат безценен опит и умения, но някакси системата не може в този си вид да ги ползва много добре.

  59. 60 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":Навсякъде по света е така, освен в много закъсали страни. Например, професор по образование в университет в САЩ не може да бъде редовен учител в средно училище без изисквания учителски сертификат. И да не си кажете, "ама защо ще ходи в средно училище?", има училища в елитни райони (училищата се финансират от данъците за недвижимости в зоната опдерелена за училището) в които заплатите на учителите са доста по-високи от тези на професори в хуманитарните области в един среден университет.
    —цитат от коментар 55 на daskal1


    Даскале, бъркаш. Вярно е, че местните данъци отиват предимно за училищата и библиотеките. Обаче заплатите в държавните училища навсякъде са ниски. Виж, в елитно частно училище нещата стоят по друг начин.

    I don't want to believe. I want to know.
  60. 61 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Любопитно

    До коментар [#51] от "LiberalToTheBones":

    Хахахаха, на кого? На простолюдието ли? В територия на която не съществува култура, е кауза пердута
    ========
    Знаеш ли .....тук не си прав......
    За разлика от много други места по света......балканския субект е един от най взискателните ....каква музика да слуша и предпочита .....

    Bukalemun
  61. 62 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Неутрално

    До коментар [#9] от "atmanpg": Не всеки който знае е способен да обучава другите.
    >>> Който много знае, доста често се отнася към обучаемите( и към повечето колеги..) , снизходително или даже пренебрежително. Затова и студентите предпочитат някой, който им е психологически по-близък, по- разбираем и не на последно място да виждат, че е искрено загрижен не да се "оглежда "..нарцистично пред тях, а да е изкрено загрижен за техните успехи в ученето...и не само.
    Отделно, че като си много над нивото на колегите, често олабваш критериите към себе си и го караш малко на автомат...Почиваш на лаврите си :)

  62. 63 Профил на faeton.
    faeton.
    Рейтинг: 3988 Неутрално

    Хахахаха, на кого? На простолюдието ли? В територия на която не съществува култура, е кауза пердута!
    —цитат от коментар 51 на LiberalToTheBones


    Манго, ти пък какво разбираш от опера ?
    Къде се слагаш бе ?

  63. 64 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#53] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Прав си, но в интерес на истината сравняваш две съвсем различни образователни системи. Мисля си, че и у нас има възможност изявени творци да преподават курс от лекции или уроци, без да са педагози. За това е нужно не да бъдат назначени на щат т.е. на трудов договор, а под някаква друга форма - било на граждански, на хонорар или нещо от сорта.
    И като говориш за даскалите през соца ... ами кой подготви тези изявени наши творци, преди да тръгнат по широкия свят?
    И последно: всичките ни таланти са зад граница, защото тук нямат реализация. С кое да сравним Ла Скала например? Или Метрополитен? Или Локхийд Мартин? Нормални процеси, характерни, между другото за периода и преди и след 9-ти.

  64. 65 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Неутрално

    До коментар [#55] от "daskal1":в които заплатите на учителите са доста по-високи от тези на професори в хуманитарните области в един среден университет.
    >>> и не само на хуманитарните:)

  65. 66 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#41] от "DDR":

    Точно така. Да вземем например футбола, който сам по себе си е машина за милиарди - изявен играч решава да стане треньор: има вариант да стане играещ треньор, или треньор на младежки състав, или на втородивизонен такъв и чак след като натрупа опит да поеме някой гранд. Междувремено треньорите посещават курсове и академии за треньори, защото има огромна разлика между това да си играч и това да си треньор. Методологията е наука, която се учи.

  66. 67 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Любопитно

    До коментар [#53] от "Pontif New Dnevnik SUCK":
    На мене в МЕИ по време на Соца ми преподаваха само дипломирани даскали, често ятаци и помагачи завършили скорстно РабФачк след 9ти
    >>> Е и кой ви преподава по физика(или математика), а и коя година завършихте? Да не би да са ви люснал по една тройка на релси с реалиста, че сте такива антисъвтечици?:)

  67. 68 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    До коментар [#6] от "Веселин Дечев":

    До коментар [#4] от "karabastun":Защото това, че си добър архитект/медил/инженер не значи, че си добър педагог.
    —цитат от коментар 6 на Веселин Дечев

    Споделям мнението ви.
    Една звезда може да покаже (ако иска) висши умения, на хора с минимум базова подготовка. Но за да преподават самата базова подготовка, трябва да учат.
    Аз не съм чул или прочел Пласидо Доминго да е щатен учител или преподаватал.
    Сигурен съм, че нито Джокович, нито Федерер могат да научат детето ми да играе тенис така, както го учи учителят му по физическо, който пет години е учил за тази професия и е изкарал курс за треньор.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  68. 69 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Любопитно

    До коментар [#12] от "andreas_hofer":
    си умират от кеф да унижат някой успял българин
    >>> Има нещо такова...Дали е характерна черта на българската народопсихология?

  69. 70 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Весело

    До коментар [#63] от "faeton.":Манго
    ... Манго, ама..Манго Джери:) (Mungo Jerry)

  70. 71 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#53] от "Pontif New Dnevnik SUCK":На мене в МЕИ по време на Соца ми преподаваха само дипломирани даскали, често ятаци и помагачи завършили скорстно РабФачк след 9ти>>> Е и кой ви преподава по физика(или математика), а и коя година завършихте? Да не би да са ви люснал по една тройка на релси с реалиста, че сте такива антисъвтечици?:)
    —цитат от коментар 67 на тулса


    В МЕИ-то, таваришч тулса имаше цяла плеяда активни борци, направени професори с постановление, без да имат дори кандидатска дисертация. Между другото, по белия свят няма как да се заеме академична длъжност, без кандидатът да е потвърден учен със статии в списания с импакт фактор. Дали ще е после добър педагог е друга работа. Инак има и само преподаватели, но тях никой не ги бръсне за слива и заплатите им не са като на университетски професор.

  71. 72 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4362 Неутрално

    До коментар [#60] от "Milva":

    Пример: Заплатата на учител по история в Ню Триер (където е учила Хилари, а и Ръмсфелд) преди 15 години беше 83 хиляди годишно (10 месечен договор). За професор по история от Еастерн Юниверсити - Чикаго беше 56 хиляди, също на 10-месечен договор.
    Подобна е ситуацията и в Дийрфиелд и други такива училища в секторите където средната стойност на жилищата е над 1.8 милиона.
    И в момента един лектор по английски език и литература е платен доста по-малко от учител по същия предмет в т.н. "държавно училище" реално това са щатски училища, но щатът координира учебните програми и оставя финансовите въпроси на общината, освен за бедните райони/общини които финансира частично или напълно) от бюджета. Като пример вижте финансирането от района и от щата за училишата на Куук Каунти - Чикаго-град училищен район https://www.illinoisreportcard.com/district.aspx?source=environment&source2=perstudentspending&Districtid=15016299025
    А сега погледнете крайната заплата и сегашната пенсия на бившия суперинтендан на Ню Триер на и да поговорим :-)
    https://www.illinoispolicy.org/illinois-spends-the-most-per-student-of-any-state-in-the-midwest/

  72. 73 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Весело

    До коментар [#71] от "gianni":В МЕИ-то, таваришч тулса имаше цяла плеяда активни борци, направени професори с постановление
    >> Хайде, хайде да не го учим таварищ тулса за активните борци в МЕИ-то:) Познава и той разни хора, като асистентите Костов и Инджова например. От Костов много се жалваше един от... плеядата(доцент, от партийната група), че се лаборанта се оплаквал от тези, които закъснявали за провежданите от него информации за ..международното положение.
    Таварищ тулса имаше и един много активен и мотивиран комсомолски секретар в МГУ, който стана после външен министър и даже председател на Общото събрание на ООН по едно време...PhD -то на таварищ Тулса си е признато от съответните американски институции като редовно и съответстващо на изискванията. ...сеньор Моранди:)

  73. 74 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1211 Весело

    До коментар [#47] от "Веселин Дечев":

    "А защо не преподава в Болшой или Мариинския??
    Там имат голям интерес към жанра?"

    Баш! Точно натам ще се засили някой!

  74. 75 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Весело

    До коментар [#70] от "тулса":

    Манго, ама..Манго Джери:) (Mungo Jerry)
    ======
    Като всеизвестния доктор Оз (Öz)......
    Всички в САЩ го познават.....но малцина знаят че е турчин....

    Bukalemun
  75. 76 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4362 Любопитно

    До коментар [#60] от "Milva":

    Да Ви попитам един несвързан пряко с дискусията въпрос, никът ви от певицата и актриса/ТВ Милва (Мариа Илва Биолкати) ли е взет в знак на уважение или има друг корен?
    Питам защото Милва беше доста известна, сега май е на над 80 години и името и рядко се чува.

  76. 77 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4362 Весело

    До коментар [#75] от "eti mehter":

    Няма значение, за нас си е американски доктор и предприемач, а и жените явно го харесват по телевизията.

  77. 78 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Весело

    До коментар [#75] от "eti mehter":

    Не знаех, ама има нещо от ..деликатното излъчване на Ердоан.:)

  78. 79 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1611 Неутрално

    А защо Христо Стоичков не преподава футбол? Това че си добър на сцена не значи че си добър преподавател.
    Ето и Гюзелев е учил при известния педагог Бръмбаров а не при някоя звезда от сцената.

  79. 80 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1611 Неутрално

    Нека прподават ако желаят, имат какво да предадат на младите, са симотворят школи, да сават частни уроци и т. Н. Но ако искат да са част от институция трябва да се съобразят с правилрата и.

  80. 81 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4362 Весело

    До коментар [#73] от "тулса":

    А защо не Версачи? И той беше със същото име. Аз лично съм за Родари :-)

  81. 82 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1357 Весело

    До коментар [#17] от "Веселин Дечев":
    Ако имаш нобел по физика? А ако си автор на компютърен език, или на топ-игри?

  82. 83 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1357 Весело

    До коментар [#41] от "DDR":
    Обратното също е вярно, всички учители са завършили педагогика и.... Голяма част са гола вода, дали благодарение на педагогиката, дали въпреки, но факт.

  83. 84 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1976 Неутрално

    И какво точно иска да каже тази статия? Защо големи оперни изпълнители не можели да преподават в България - а същите големи изпълнители могат ли да преподават в ЧУЖБИНА? Може би това е въпросът, който ще помогне, за да се отговори на първия.
    Освен това е важно да се подчертае, че те са ИЗПЪЛНИТЕЛИ, т.е. би трябвало да докажат, че имат и ТЕОРИТИЧНИ познания.
    В случая с Валери Петрова не е казано кои са били другите кандидати, допуснати при конкурса; би било интересно да се научи.

  84. 85 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3236 Весело

    До коментар [#81] от "daskal1":Родари?
    ...Става. Той също пишеше увлекателни приказки, ама колегата го е надминал вече.

  85. 86 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1976 Неутрално

    До коментар [#7] от "Willy Messerschmitt":

    Ех, че глупави клишета си написал!

  86. 87 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2636 Неутрално

    До коментар [#42] от "Веселин Дечев":Освен това, ако не е завършила педагогика в академичните центрове Благоевград, Станкето, Шумен или Силистра - въобще да не се надява да я назначат...
    —цитат от коментар 44 на vhv


    И сигурно и изпита по история на БКП не си е взела.

  87. 88 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Завистта, сестри и братя, завистта! В предишен пост на тази тема писах същото. Вероятно съм обрала минусите!
    Завистта е геният на българите.! Как беше... Още старите прабългари убивали по- умните, за да си говорят с Тангра!
    Нали така беше?

  88. 89 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#84] от "princess_x":

    Преди да се решиш да пишеш, скъпа, научи правописа. ТеорЕтични! Нали?

  89. 90 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":Навсякъде по света е така, освен в много закъсали страни. Например, професор по образование в университет в САЩ не може да бъде редовен учител в средно училище без изисквания учителски сертификат. И да не си кажете, "ама защо ще ходи в средно училище?", има училища в елитни райони (училищата се финансират от данъците за недвижимости в зоната опдерелена за училището) в които заплатите на учителите са доста по-високи от тези на професори в хуманитарните области в един среден университет.
    —цитат от коментар 55 на daskal1


    Може, ако училището е частно.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  90. 91 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#68] от "Gopeто":

    Такова вече е подготвила като частен учител много млади оперни певци за световните сцени. Това е доказателството за педагогическите й умения. Но в България няма гъвкава процедура за признаването на такъв вид педагогически стаж.

    И да, в Щатите частен университет би й дал място веднага, че и с tenure, по процедурата opportunity hire. Вчера писах за нея. Това съм го видяла лично да се практикува и в публични университети. Между другото, Изабел Алиенде преподава творческо писане в Бъркли, макар самата тя да няма висше образование. Но нашите бюрократи най-много разбират от всичко и затова сме на това дередже.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  91. 92 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    До коментар [#53] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    +++

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  92. 93 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1976 Неутрално

    До коментар [#89] от "nonsens2":

    Правописът - последната сламка за онези, които нямат друг довод. Както и завистта.

  93. 94 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3645 Любопитно

    До коментар [#73] от "тулса":

    Стоян Ганев и той ли в МГУ?!

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  94. 95 Профил на ages
    ages
    Рейтинг: 1252 Неутрално

    С Дарина Такова конкретно не искат да работят, заради характера. Едно е да си нарцистично звезда, друго е да си нарцистичен директор на опера и да не си диалогичен, компромисен, и да смяташ всички останали за некадърници и прости.

    Защо ако не да?!
  95. 96 Профил на ages
    ages
    Рейтинг: 1252 Неутрално

    Като родител на музикант, знам колко е важен характера на учителя. Не бих избрал Дарина Такова просто защото е звезда. Синът ми е имал учители, отказали се от музикантка кариера, превъзходни преподаватели. Бил в на майсторски класове при световни имена, които изобщо не се перчат с постиженията си, скромно, посветени на студентите си, а не на егото си. Така че не знам дали трябва всички изброени в статията да ги слагаме под общ знаменател.

    Защо ако не да?!
  96. 97 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    До коментар [#71] от "gianni":В МЕИ-то, таваришч тулса имаше цяла плеяда активни борци, направени професори с постановление>> Хайде, хайде да не го учим таварищ тулса за активните борци в МЕИ-то:) Познава и той разни хора, като асистентите Костов и Инджова например.
    —цитат от коментар 73 на тулса


    Обръщате нещата като възрастна ромка-калайджийка. Нерде професори активни борци против фашизма и капитализма, нерде асистенти по политикономия на дъното на хранителната верига, без дори да са членове на БКП. А какво общо има МГУ с изпитите на Понтифа във ВМЕИ изобщо не е ясно. Нещо друго за международното положение от онова време?

  97. 98 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    До коментар [#54] от "Milva":

    350 х. българи се интересували от опера ?! Ххахахахаааааааа…..Ше се задавя от смях.

  98. 99 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#54] от "Milva":

    За феновете на операта, ако случайно сте порпуснали. В ютюб можете да изгледате много клипове от немския конкурс за млади оперни певци Neue Stimmen. През 2017 г. конкурса спечели Светлина Стоянова, а през годините има и други български имена сред победителите. На мен тези клипове ми доставят огромно удоволствие.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  99. 100 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11426 Неутрално

    Има нещо сбъркано в България.
    Отмъщението на посредствените...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK