Да, трябва да има мерки за въздуха в София, но не за сметка на хората с друго жителство

Да, трябва да има мерки за въздуха в София, но не за сметка на хората с друго жителство

© Красимир Юскеселиев



Манол Пейков е издател - "Жанет 45", преводач от английски и съсобственик на звукозаписното студио "Пекарната" в София. Публикуваме два негови коментара от "Фейсбук" по повод идеите на кандидата за кмет на "Демократична България" - Борислав Игнатов. Една от тях гласи, че в дни с повишено замърсяване на въздуха трябва да се спира достъпът за минаване през центъра на автомобили с несофийска регистрация.


Живея в Пловдив. По избор и по призвание. Тук е семейството ми, тук е работното ми място, тук гласувам, тук учи детето ми, тук се чувствам добре, това е центърът на личната ми вселена.


В работата ми на издател обаче, от всеки пет човека, с които имам вземане-даване, четирима са от София или в София. Автори, редактори, преводачи, агенти, литературни критици, журналисти, издатели, книжари.




Пътувам до София приблизително веднъж на всеки 10 дни. (До преди да се роди Божана, пътувах веднъж в седмицата.) Имам апартамент в центъра, за който плащам данък, плащам за ТЕЦ, ток, вода, телевизия, интернет, за чистачка и за ремонтите във входа (и понеже дялът ми е от по-големичките, за това последното плащам доста).


Имам и звукозаписно студио (където, впрочем, плащам чутовен данък смет), но то се води на фирма. Апартаментът е моя лична собственост.


Това последното го споменавам по една-единствена причина.


Защото преди няколко години (четири или пет, вече ми се губи), когато окончателно се учредиха сините и зелените зони (пред нас е зелена), Столичната община определи правилник, според който ти се полага (или не ти се полага) пропуск за колата срещу 150 лева годишно, с който можеш да спираш пред дома си или на някоя от съседните улици (само една, избрана от теб).


Дотук добре. Ала според този правилник,


за да получиш подобно право, трябва да имаш софийска адресна регистрация.


Какво значи това? Че някой, който е под наем срещу 150 или 200 лева, да речем, и е се е нанесъл примерно миналия месец, има повече право на пропуск от друг (мен), дето има собственост в центъра на София от 23 години и плаща данъци, такси и ремонти, многократно превишаващи тази сума.


Означава, че може да имаш един, два или десет апартамента, може цяло предприятие да имаш или дори небостъргач насред София (не са много, но ги има) – но ако нямаш софийско гражданство, не можеш да си купиш пропуск, за да паркираш пред къщи.


Трябва да пускаш есемеси в несвяст и на всеки четири часа да слизаш до колата


и да висиш в нея 15 минути, за да не ти я вдигнат, докато не придобиеш законното право да пуснеш нови четири есемеса. (Може и с талончета да се снабдиш – ако намериш откъде да ги купиш, де. Тогава поне не се налага да слизаш до колата на всеки 4 часа. Нареждаш ги върху таблото за целия ден – и така го предпазваш от слънцето. От единия до другия край.)


Има нещо много объркано, недомислено и несправедливо в цялата тая работа, не смятате ли? Да, и аз така смятам.


Когато излезе въпросният правилник, в праведното си (поне по мое мнение) възмущение, се обадих на приятел, който по онова време беше общински съветник. Попитах го що да сторя – жалба ли да подавам, писмо ли да пиша, петиция ли?


Сакън, недей, рече ми той, едвам я напаснахме тая наредба, не е добре да се разбутват точно сега нещата.


Уважавам го, повярвах му. Приех думите му на доверие. Той знае по-добре, рекох си. Той пък, в знак на благодарност за проявеното благоразумие, ме прати при негова позната служителка от агенцията по мобилност. Разбира се, ще ви издадем талон, рече тя –


и хоп, срещу заветните 150 лева получих едногодишно право да паркирам на воля пред собствената си къща.


Добре де, ама годината мина и замина. А аз не съм от хората, дето ще тръгнат да се обаждат да искат услуга пак и пак, година след година. (Особено когато съм убеден, че съм в правото си – макар правото ми в случая да не е отразено в наредбата, ако разбирате какво искам да кажа.)


В така създалата се патова ситуация отлагах търсенето на решение месец подир месец, година след година, и в крайна сметка (май) се примирих с безбройните есемеси, скоби, закопчавания (щото знаете ли колко е сложно да проследиш в колко точно ти изтича есемеса, когато влизаш от среща в среща? Сигурно знаете. А аз нали затова идвам в София най-паче – да се срещам с хора), глоби, наказателни паркинги, последният да ми даде квитанцията и да затвори вратата.


През цялото това време бях пределно наясно, че има един много лесен начин да си осигуря право на паркиране. А именно – да си грабна личната карта, да отида до РДВР-то и да се регистрирам на софийския си адрес. (Или жена ми да го направи.)


Обаче няма да го сторя. Първо - защото това би означавало да гласувам в София, а аз живея за постоянно в Пловдив и държа да гласувам там. Второ: ако утре и пловдивската община реши същото, тогава какво?


И в Пловдив ли да пускам есемеси пред къщи?


Трето – ами няма да тръгна да се правя на маймуна само за да уйдисам на акъла на столичните общинари, в края на крайщата.


В епохата на комунизма всеки имаше право на един-единствен дом. (Най-много – и на виличка отгоре. Със специално разрешение.)


Това време отмина. Надявам се – безвъзвратно.


Така. Сега.


Сигурен съм, че на срещата си с граждани край езерото Ариана днес, арх. Борислав Игнатов,


кандидат за кмет на коалицията, на която вярвам и за която твърдо възнамерявам да гласувам,


е имал най-добри намерения, като е казал (според "Дневник"), че "в дни с повишено замърсяване на въздуха да се спира достъпът за минаване през центъра на автомобили с несофийска регистрация".


Обаче.


С кое точно някой, дето живее в Обеля, Казичене или Панчарево (нищо лошо не казвам за тия като места – цитирам ги единствено защото са на много километри от центъра) има по-резонно право от мен да влиза с колата си в центъра – било то от гражданска, морална или чисто логистична гледна точка? Само защото автомобилът му има софийска регистрация?


Има много начини да се бори замърсяването. Най-резонният от тях (и най-непопулярният в краткосрочен план) е да се ограничава и затруднява достъпът на автомобили в центъра, да се намалява максималната допустима скорост, да се правят споделени улици, да се дава приоритет по всевъзможни начини на пешеходците, велосипедистите и градския транспорт.


Във Виена, например, нещата са организирани (съвсем преднамерено) така, че


няма никакъв начин да стигнеш по-бързо до дадена точка с кола, отколкото с градския транспорт –


било заради ограниченията в скоростта, или заради организацията на движението, която дава повсеместно предимство на автобусите и трамваите.


Това надали прави виенските автомобилисти особено щастливи, но пък превръща Виена в един от най-добрите (най-добрия за миналата година!) град за живот в света според повечето престижни класации.


В същото време, ние в Пловдив махаме паветата (които са естествен ограничител на скоростта и най-здравата настилка, позната на човечеството) от знаковите си централни булеварди, гордо ги заместваме с асфалт – след което опасваме всичко от край докрай с мантинели (за справка – бул. "Васил Априлов"), за да предпазим пешеходците.


За тези, последните, улиците стават практически непристъпни – и за да отидат да си купят вестник от магазинчето отсреща, им се налага да крачат стотици метри до най-близката пешеходна пътека, а после и наобратно, докато колите си фучат покрай тях със скорост, която довчера тук е била невъзможна. Глупаво, демодирано, нехуманно, понижаващо качеството на живот на всички ни. (Казвам това като заклет автомобилист, който все се зарича да ходи повече пеш – и все не намира време и мотивация. И който е съвършено наясно, че това скъсява живота му не с дни, а с години.)


Да, ако искаме да живеем по-добре в нашите градове,


не само е редно, но е направо задължително да ограничаваме автомобилното движение в центъра.


Не само в София, но и в останалите ни големи градове.


Това може да се направи по много признаци (например – според степента на замърсяване на дадения автомобил, както вече правят много европейски градове) и чрез най-различни стимули (евтини крайградски паркинги и градски транспорт) и антистимули (високи такси за влизане в идеалния център – както е в Лондон, например).


Софийският регистрационен номер не е подходящ признак за ограничаване на достъпа. Първо – защото е нелогично. Второ – защото е несправедливо. Трето – защото смътно напомня за онези неща, дето едно време едни хора ги зашиваха на реверите на други хора, за да ги маркират като "непълноценни граждани".


* * *


Последно, но не на последно място: твърдото ми мнение против заявеното от арх. Игнатов управленско становище (ако правилно е цитиран, разбира се) никак не разколебава подкрепата ми за "Демократична България".


Защото всеки има право на грешки. Въпросът е когато сгреши,


да има капацитета да го осъзнае, да си го признае, да се извини, да поправи грешката си и да продължи напред.


Именно в това е разликата между онези пичове с тераските и истинските държавници. Не в знаенето и незнаенето кое е правилно и кое е редно, а във волята да сториш това, което е редно, дори да не е в твой интерес.


В "Демократична България" има такива хора. И те не са един или двама. Мнозинство са. Зная, защото ги познавам лично. И вярвам в капацитета им да постъпват правилно.


арх. Борислав Игнатов

© Надежда Чипева, Капитал

арх. Борислав Игнатов


* * *


И понеже акцентът от представянето на основните акценти в програмата на арх. Игнатов се поизмести,


ето някои от тях, за които се струва да се говори:


Предлагат се мерки за максимално намаляване на отоплението с твърдо гориво (да!)


– развиване на форми на отопление с много по-нисък отпечатък върху околната среда (да!)


– осъществяване на радикална промяна на мобилността в София с развитие на мрежата, честотата и удобството на обществения транспорт (да, да!)


– и продължаване на електрифицирането му (да-а!).


ДБ залага на ускорено развитие на велосипедната и пешеходна инфраструктура (да!) и микромобилността (да).


Радикална реформа ще бъде извършена и в разделното събиране на отпадъците (да, да!).


Ще се въведе нова система на сметосъбиране, съобразена с преобладаващия тип строителство и разделно събиране при източника (да-а!).


Такса "битови отпадъци" ще бъде спрямо реалното количество изхвърлени отпадъци, на принципа "замърсителят плаща" (да, да, да!)


Рязко ще бъде възстановена и подобрена достъпността до планината


чрез подновяване на въжения транспорт на Витоша и всички други подстъпи към планината (да-а-а!).


Ще се работи за комплексно и ефективно използване на ресурсите от минерални води в София (да!), като бъде запазен публичния им характер (да-а!).


Ще бъде създадена модерна, добре управлявана и свързана зелена система, която опазва и развива зелените клинове на София като уникална градоустройствена практика (да, да, да!).


Ще се води политика на превенция на застрояването и ограбването на парковете, включително ще бъде преосмислена нуждата от сгради в тях (да-а-а-а-а!).


Ще бъдат гарантирани запазването на зелените площи в междублоковите пространства, чрез отразяването им в ОУП (ура! ура!).


Ще се изработи реалистична стратегия по мащабно засаждане на дървета и по създаване и прилагане на стандарти за улично и градско озеленяване и тяхната поддръжка (да, да, да!).


Ударно ще се възстановят и увеличат градските чешми и обществените тоалетни (да!).


Ще бъдат въведени стандарти за задължителното им изграждане в общинските публични сгради и при определени териториални критерии и в публичните пространства (да-а!).


От щаба на "Демократична България" издигат идеята да бъде засадено по едно дърво за всеки избирател, който е гласувал на тези избори. "Така всеки гражданин, който гласува ще знае, че са е направил две добри неща – бил е активен гражданин и със своя глас е допринесъл да бъде засадено едно дърво в София", обещават от ДБ. (Да.)


Да!

Ключови думи към статията:

Коментари (91)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Ха,ха...тезата на тази дoписка е, абе вярно е че предложението на архитекта е крайно малоумно, но аз ще гласувам въпреши това за него. Ашколсун Маноле, не си от най - интелигентните.

  2. 2 Профил на NIKE
    NIKE
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    Решението е едно политиците да минават задължителен психо преглед.

  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3476 Неутрално


    Ползвай буферен паркинг и метро, като останалите провдивчани, дето нямаме апартамент в центъра на София.

    Доброто е заразно
  4. 4 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    Домързя ме да го чета цялото, но естествено че адресната регистрация е с предимство пред собствеността. Редно е да може да се ползва 1 зона в България, а не по 1 за всеки град в който имаш апартамент. А и решението така или иначе не е в тези зони, а в наличието на паркинги - подземни, надземни, пететажни итн.

  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    До коментар [#1] от "von_seeckt":

    За мене по интересното в случая е, че никой не е атакувал това безумие с адресната регистрация. Познавам няколко семейства с подобен проблем само че на тях въпреки адресната регистрация им бяха отказали тогава заради това, че колите са с чужди номера. Сега дали това с номерата е отпаднало не знам.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  6. 6 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#1] от "von_seeckt":За мене по интересното в случая е, че никой не е атакувал това безумие с адресната регистрация. Познавам няколко семейства с подобен проблем само че на тях въпреки адресната регистрация им бяха отказали тогава заради това, че колите са с чужди номера. Сега дали това с номерата е отпаднало не знам.
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Не мисля, че това е основния проблем на София.

  7. 7 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 423 Неутрално

    До коментар [#1] от "von_seeckt":

    Ъммм, четете ли? Човекът няколко пъти пише, че е от Пловдив и ще гласува за кмет там. Просто му харесват идеите на кандидата за кмет на София.

    And all that jazz!
  8. 8 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    До коментар [#6] от "von_seeckt":

    Дребните радости допринасят за големият комфорт.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  9. 9 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    До коментар [#7] от "gesand":

    Не може да чете.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  10. 10 Профил на deinakz
    deinakz
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Едно от възможните решения за справяне със замърсения въздух е опитът на Талин. Общественият транспорт е безплатен, но само за онези, които имат жителство и плащат данъците си в града. Така се решават два проблема едновременно. Разбира се, всичко е въпрос на желание и на сметка.

    Когато несправедливостта е закон, съпротивата е дълг.
  11. 11 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#6] от "von_seeckt":Дребните радости допринасят за големият комфорт.
    —цитат от коментар 8 на DDR


    Така е, но проблеми като на автора надали могат за залегнат в основата на една предизборна програма.

  12. 12 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#1] от "von_seeckt":Ъммм, четете ли? Човекът няколко пъти пише, че е от Пловдив и ще гласува за кмет там. Просто му харесват идеите на кандидата за кмет на София.
    —цитат от коментар 7 на gesand


    Уфф...а в Пловдив ристювчетата няма ли да явяват на избори?

  13. 13 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 389 Неутрално

    Почти всички лизингови автомобили са със софийска регистрация, без значение в кой град на България си го купуваш, къде го караш и къде "местодомува", както казват документите. Значи, с лизингова кола от Кърджали примерно няма проблем, нали номерът почва със СВ... Това първо.
    Второ - в центъра на София, че вече и не само там, е пълно с институции от национално значение, а не с местно такова. Администрации, болници, какво ли не - и всичко това предполага безпрепятствено и без дискриминация по регионален признак придвижване.

  14. 14 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    До коментар [#10] от "deinakz":

    Талин - различни мащаби. Но по принцип идеята за произволно дискриминиране на номера (дали ще са четни-нечетни, свои-чужди) беше тествана на някои места и резултатите са доста противоречиви. Например карам евро 6, но съм с пловдивска регистрация, а тия със СА и 20 годишни дизеляци са ОК?

  15. 15 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Който не е от София трябва да плаща такса или да ползва алтернативен транспорт. Отделен въпрос е, че всичките дизели над 10 години в цялата страна трябва да бъдат забранени.

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  16. 16 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    До коментар [#10] от "deinakz":

    Тази опция трябва да бъде изследвана по-сериозно, и не трябва да се прилага ей така. Според мен ще работи.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  17. 17 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Авторът има право - трябва нещата да бъдат направени така, че да ти е по-удобно и приятно да ходиш пеша (велосипед, тротинетка, инвалидна количка, скейт), отколкото с кола и това да е най-важното ограничение. На второ място да идва цената - ако толкова държиш да се возиш, плащай. И чак на далечно трето място забраните.

  18. 18 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#10] от "deinakz":Тази опция трябва да бъде изследвана по-сериозно, и не трябва да се прилага ей така. Според мен ще работи.
    —цитат от коментар 16 на Darth Plagueis


    Щом според тебе ще работи, то значи че нищо няма да се получи. Има ли според тебе, лилав комсомолецо, полицията потенциал да контролира, кой с какви номера е? В Германия, при цялата и организираност се опитаха да забранят определени улици за дизели и се оказа, че полицията не се справя.

  19. 19 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#13] от "posledno10":

    Аз доколкото разбрах става въпрос за адресна регистрация на собственика, а не на регистрацията на самия автомобил.

  20. 20 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Това са битовизми, ограничаването на достъпа по регистрационни табели с идеята за намаляване на замърсяването е нерационално, защото ако това се случи наличният градски транспорт няма да може да компенсира пътникопотока. Освен това ежедневно в София пристигат доставчици с различен по калибър транспорт с несофийски номера, срива се цялата логистика, неприложимо е.

    За засаждането на дървета - собствениците на сгради с наредба могат да бъдат принудени да засаждат определен брой дървета, стига да има къде, защото върху асфалт и цимент няма как, същото може да бъде заложено като изискване при строежа на нови сгради, но това ще оскъпи инвестицията, защото ще изисква допълнително площи за озеленяване.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  21. 21 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    Да ме прощава Манол, ама това си е синдрома на провинциалиста. Имота в София, да е в центъра на София. Да си вземе къща в Казичене или Панчарево и няма грижи, ще си има и дворè с гаражче. Като му е скъпо, да го продава, и при редките си идвания спи в хотел. Не може и х@я до края и душата в рая. Аман от баровци, дето им е скъпо и неудобно.

  22. 22 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Да ме прощава Манол, ама това си е синдрома на провинциалиста. Имота в София, да е в центъра на София. Да си вземе къща в Казичене или Панчарево и няма грижи, ще си има и дворè с гаражче. Като му е скъпо, да го продава, и при редките си идвания спи в хотел. Не може и х@я до края и душата в рая. Аман от баровци, дето им е скъпо и неудобно.
    —цитат от коментар 21 на nema_labavo


    Типичен умнокрасавец. Иска гратис и държавата да го обгрижва.

  23. 23 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Най-големите замърдители на София са самите софиянци, просто зарсди броя им. Направете паркирането платено в цяла София, както и преминаването през центъра. Нещата бързо ще си дойдат на мястото.

  24. 24 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2040 Весело

    Е, арх. Игнатов е в кампания, още не е кмет. Ако тръгне да се обяснява и извинява на всеки с апартамент, без апартамент, по всеки личен въпрос, омбудсман да беше, не би смогнал. Хайде да се концентрираме върху главното: една от първите каузи, с които привлече вниманието ми е борбата с мръсния въздух. Никой друг не си е мръднал пръста. А тя е най-важна и за мен. Търпим санкции, които ще растат и тровим децата си. Има приоритети. Всички плащаме данъци, аз ходя пеша и използвам обществен транспорт в града, моите права къде са?!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  25. 25 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Да направят такса за влизане в центъра!
    В много градове е така, Лондон например.
    В Торино пък в Центъра се влиза само с Евро 4 и нагоре!
    У нас Фандъкова само срича някакви небивалици и гледа, като теле!

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  26. 26 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 389 Весело

    И още нещо - всяка идея, базирана на дискриминация по регионален признак е откровено тъпа, защото следващата смяна на българските автомобилни номера ще направи точно това - премахване на идентификаторите на региона в табелата. Номерата ще показват единствено датата и поредността на регистрацията на автомобила. Така, както отдавна е в Холандия, Великобритания, а от 10-15 години насам - и във Франция и Испания (където пък точно отношението към шофьори на автомобили с номера от определени региони катализира промяната).

  27. 27 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 389 Весело

    До коментар [#19] от "zxp53317185":

    В случая имах предвид идеята на кандидат-кмета - "В дни с повишено замърсяване на въздуха трябва да се спира достъпът за минаване през центъра на автомобили с несофийска регистрация".

  28. 28 Профил на deinakz
    deinakz
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#14] от "kapitan_laino":

    Затова не говоря за коли, а за обществен транспорт. Това с колите трябва да се разреши единствено с реален контрол върху техническата изправност. Но трябва да има и добра алтернатива каквато е общественият транспорт. Ако той е на същото положение с лошо разписание и непроучени маршрути, с нисък капацитет и висока цена, никой няма да слезе от колата.

    Когато несправедливостта е закон, съпротивата е дълг.
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1800 Весело

    До коментар [#18] от "von_seeckt":Типичният олигофрен дори не е разбрал какво точно обсъждаме...
    —цитат от коментар 29 на Darth Plagueis


    Не се гъбаркайте с Фона - той толкова си може! Но поне го прави от сърце!
    Хахаха...

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  31. 31 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1267 Весело

    До коментар [#15] от "venci4":
    Забраните сами по себе си не работят, особено пък в мамковината! Всяка забрана автоматично става хранилка на групата контролиращи органи! Трябва алтернатива! Дизелите например, могат да бъдат превърнати в газ-дизел! Относително евтино е, увеличава мощността и помага за по- цялостното изгаряне на нафтата, което силно намалява вредните емисии. Градският транспорт също би могъл да е алтернатива, но когато се превърне в транспорт, а не в говедовоз!

  32. 32 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#27] от "posledno10":

    И Ви притеснява, че няма да се ограничи достатъчно движението в центъра ли ? Според мен ще намалее поне с 30%.

  33. 33 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#31] от "fio41315648":

    Без забрани със сигурност нищо няма да стане. Това е една от големите разлики между нашата и белите държави. Забраните.

  34. 34 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3380 Неутрално

    Хахаха! Хвалебствени дитирамби за ДеБъ с друга премяна! Да зарибим със заглавието и да си прокараме нашето!

    Мърфи е оптимист!
  35. 35 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2038 Любопитно

    Бе това добре, г-н Манол, ма не виждам г-н Игнатов да е казал, че е допуснал грешка.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  36. 36 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Малко съм учуден от подобна, крещящо тъпа партенка???
    1. За зелена зона е 100, не 150 лв.
    2. Всеки който е собственик на имот, или част от семейство, може да си направи адресна регистрация, и ако е собственик на МПС - никой няма да му откаже стикер.
    3. Виж, ако ползва същото в друг град - е, тогава половинката, или друг роднина трябва да е собственик на МПС, с регистрация на второто място...
    Разбира се, велеречивият умник може да "не го направи", Щото трябвало да гласува в София, (също неверно, но пак с подаване на декларация).
    Готин, ние от центрото на Софето, тези ги нямаме за нищо -подаваме по дифолт, плащаме и пак сме благодарни, че още нямаме толкоз претенциозни съседи!!! Чак и със звукозаписно студио - баси!!!

    roo
  37. 37 Профил на T
    T
    Рейтинг: 257 Неутрално

    ... Това протяжно и сълзливо излияние на въпросния господин само идва да покаже че редакторите в тази медия въобще не живеят или работят в центъра на София! Защо занимавате аудиторията с един (или няколко поста!) в социални мрежи на няколко единици ( т.е. АБСОЛЮТНИ ИЗКЛЮЧЕНИЯ!) от общите правила за да се създават за тях някакви специални правила!? Като е в Пловдив и иска да влиза в центъра на СОФИЯ, когато му скимне- да ПЛАЩА! ТАКА е в белите държави, така трябва да е и у нас?

    Да се чули някой от Саутхямптън да се жалва, че не може да влезне безплатно в центъра на Лондон?

  38. 38 Профил на T
    T
    Рейтинг: 257 Неутрално

    До коментар [#33] от "zxp53317185":

    ... е то е казано- няма пряка забрана, но ИМА ЦЕНА да ползваш по-специални права- така е в Лондон, така е другите бели столици и големи евро-градове!

  39. 39 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 888 Неутрално

    До коментар [#10] от "deinakz":

    "Едно от възможните решения за справяне със замърсения въздух е опитът на Талин. Общественият транспорт е безплатен, но само за онези, които имат жителство и плащат данъците си в града."

    Първо, човека си плаща местните данъци и такси в града. Второ, в София постоянно ползващите градски транспорт напрактика ползват сериозни преференции. Годишната карта струва 365 лв или 1 лев на ден. Да не говорим за ученическите, пенсионерските и други предеренциални карти за огромни групи хора.

  40. 40 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#33] от "zxp53317185":... е то е казано- няма пряка забрана, но ИМА ЦЕНА да ползваш по-специални права- така е в Лондон, така е другите бели столици и големи евро-градове!
    —цитат от коментар 38 на T


    В Германия са популярни директните забрани. Кратко, ясно и точно : Забранено е еди какво си, например Коли под евро 5 да влизат в еди коя си зона. Оплакванията при арменския поп. В резултат въздухът е чист. Много по - чист от софийския.

  41. 41 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3014 Неутрално

    Отново съм съгласен с Манол Пейков. Последният път беше мнението му по повод случая с оперната певица Дарина Такова и неадкватната намеса на министъра на културата.
    Спирането на автомобилите с несофийска регистрация в центъра на София няма да помогне за намаляването на задръстването и респективно замърсяването поради още една простичка причина. Автомобилите в центъра на София са предимно със софийска регистрация. Отделно много автомобили в провинцията са със софийска регистрация. Било служебни автомобили, с които някой служител от провинцията пътува, било автомобили купени на лизинг (последните бидейки предимно нови и добре поддържани замърсяват най-малко). Дори наистина в центъра да влизат единствено софийските автомобили, ефект няма да има.
    Забелязвам, че миислещите (уж) хора много настървено се нахвърлят върху Борислав Игнатов за спорните му идеи (и качества) и пропускат всичко друго. Искаме си да декларира или поне да покаже, че ще си сътрудничи с хората от "Спаси София". Там имат знания какво да се случи с градския транспорт за да служи на хората.
    Борислав Игнатов в случая с ПСА показа, че може разумно да се вслушва в чуждото мнение и общественото недоволство и аз вярвам, че няма да се промени и възгордее.
    Пожелавам му успех в София.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  42. 42 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    До коментар [#28] от "deinakz":

    Разбира се. Не трябва само тояга, трябва и морков. Докато да пътуваш с градски транспорт ти е 3 пъти по-бавно (и в много случаи физически неприятно) от автомобила, каквито и ограничения да измислят няма да свалят софиянеца от колата.

  43. 43 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1072 Неутрално

    Много плява, малко зърно. Не може всеки да занимава читателите на вестника надълго и нашироко със собствените си проблемчета, това е досадно. Не го сопрочетох, няма излишно време за губене.

  44. 44 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 681 Неутрално

    До коментар [#37] от "T":

    Да светна господина, че и аз съм с кола, живея в центъра и не пискам като ми се наложи в Хасково и в Пловдив да плащам за зона, защото спирахме там при семейната почивка. В Кърджали спрях на платен паркинг до хотела, че цялата улица беше забранена за паркиране, но се оказа, че пък нямали паяци.
    Като сме в Бургас също така или си пускам СМС или оставям колата на големия общински паркинг за 5 лева на ден.
    Но идеята да се пускат само местни като регистрация коли е пределно тъпа, ако не знаете водата Девин се доставя с коли със смолянска регистрация, виждал съм и такива с разградска да возят солети например.
    Отделно е крайно време общината да измисли нещо малко по-умно от това от Люлин до Цариградско да трябва да минаваш между Президенството и МС, тоест през идеалния център - нещо западната дъга на околовръстното, връзката с Тракия са доста важни, една тангента не стига.
    Отделно като се въведат зони и т.н. и по кварталите, нещата ще се оправят. В събота и неделя положението е добре, което значи, че работещите правят трафик, а това е защото има къде да паркират безплатно или евтино. Аз работя в Центъра и посмъртно не си помислям да дойда на работа с кола, защото сме между синята и зелената зона и няма места.

  45. 45 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    До коментар [#41] от "Gopeто":

    Спаси София няма да имат хора в общината, няма как да си партнира с тях там.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  46. 46 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Коментирате си, но движещите се автомобили по улиците на София с не софийска регистрация е 30%.

  47. 47 Профил на atreu
    atreu
    Рейтинг: 397 Неутрално

    Тази тъпотия за хората с друго жителство ме връща многоооо назад в комунизма...Не ми се иска да вярвам, че не сме мръднали от тогава.

    Приказка без край
  48. 48 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#3] от "АзКлавдия":

    М-да-а-а-а...! Ползвай! Аз я направих веднъж тая глупост и много съжалявах после. Като се качих на колата разбрах, че са ми отрязали катализатора.

    Бивш tww09306483.
  49. 49 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#46] от "Софианец":

    Аз живея в провинцията и сигурно пак 30 процента от колите, които виждам са със софийска регистрация. Какво правим? Какво ме грее мене, че големите монополисти са регистрирани в София и там си плащат данъците?

    Бивш tww09306483.
  50. 50 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3014 Неутрално

    До коментар [#45] от "Darth Plagueis":

    До коментар [#41] от "Gopeто":Спаси София няма да имат хора в общината, няма как да си партнира с тях там.
    —цитат от коментар 45 на Darth Plagueis

    Не говоря за общински съветници, нито за кмет (кандидати, де), а за организацията "Спаси София". Там хората милеят за София, имат идеи как града да стане по-добър и по-уютен, по-човечен и имат знанията и умението да ги реализират. С тях трябва да работи общината.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  51. 51 Профил на anlon
    anlon
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Абе може ли да попитам, като си взел болен човек в колата, станал си в 2 през нощта, минал си няколкостотин километра, на буферен паркинг ли да си оставиш колата, за да идеш до МА? Там, където ти вземат три лева на час, а не 5 за 24 ч, както в Кърджали. Иначе и аз имам жилище в София и плащам данъци там.

  52. 52 Профил на anlon
    anlon
    Рейтинг: 248 Неутрално

    До коментар [#3] от "АзКлавдия":

    С болен за операция, а...

  53. 53 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Весело

    Този архитект ще вземе по малко и от Иванчева която ше ни спасява от корупцията, и по малко и от пъпчивия тийнейджър който щял да спасява софия от гербаджийското метро. Явно е поредния умнокрасив аутист като малката Грета :)

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  54. 54 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Весело

    До коментар [#8] от "DDR":

    Проблем на 5ма, не е обществен проблем при демокрацията. Виж през комунизма беше обратното. Но демокрацията ви отне много!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  55. 55 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Любопитно

    До коментар [#10] от "deinakz":

    Ами ако се окаже че не е проблема в колите, а в отоплението в гетата? Или вие клошарите си искате безплатен транспорт за да се топлите там зимата?! Само че мен ако питате, некъпаните трябва да ви прибират на други специализирани места!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  56. 56 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Любопитно

    До коментар [#16] от "Darth Plagueis":

    Зелените сте чиста проба фашисти - искате другите да са като вас! Веганите и гейовете сте същите фашисти - искате и другите да са вегани и гейове! Признай че изобщо не те интересува чистота на въздуха в София! А те интересува там в БГ да карат колела, и през 40те градуса лятото, и през -20те зимата! Да ни е гадно! Познах ли? А това че хората имат деца които возят, или багажи които пренасят или просто им е неудобен транспорта не ви интересува! Да страдат щом са останали в България и не са зеленясали гей вегани! Нали така?!

    Прозрачни сте! Банални сте!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  57. 57 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Любопитно

    До коментар [#17] от "espresso":

    Това е чудесно за младите без деца. Но как аз ще карам тротинетка 25км за да стигна до работа и къде в тротинетката да сложа 1 дете за детска градина и още 1 за училище? Целия този трип ми е 25км, независимо дали вали, дали духа и дали е -15 градуса и е заледено?! Какво е решението за такива като мен? Да съм мислил когато правя деца ли?

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  58. 58 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#17] от "espresso":

    И да! Плащам си - купил съм си гараж у нас, и плащам 150лв месечно паркинг до офиса, че нямам време да обикалям за да паркирам на 15мин пеш от работата си!

    Всеки гледа на света през своето битие! И от това че ми препоръчвате скейт!!! си вадя извода че сте 20 годишен сополанко, на който всичко в тоя свят му е ясно!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  59. 59 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#24] от "etty1":

    Някой ви е забранил да ходите пеша или да ползвате градски транспорт ли?! До колкото знам един пъпчив кандидат от спаси софия ще закрива метрото - тогава не гласувайте за него!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  60. 60 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#32] от "zxp53317185":

    Мръсният въздух в София е предимно в районите около Факултета, Дружба, и т.н. но не и центъра. И като се забрани движението на МПС в центъра, това как ще помогне на хората от Красна Поляна примерно?! Или може би проблема не е изобщо в колите?!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  61. 61 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#39] от "George Svinarov":

    Да. Но най-мръсния въздух в София е в Красна Поляна! Това да ви подсказва нещо за колите в центъра на София? Хинт: не са колите проблема, а културните особености на братята роми!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  62. 62 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#42] от "kapitan_laino":

    Те ще свалят софиянци от колите, това е по-лесното, но това едва ли ще помогне на жителите на Красна Поляна които дишат най-мръсния въздух в страната! Не са проблем колите! Просто "разсъждавате" със зелени клишета!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  63. 63 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#50] от "Gopeто":

    Тея нефелници от спаси София, милеят за София толкова, че искат да закрият гербаджийското метро! Понеже всичко от Герб е лошо!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  64. 64 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#60] от "ndb":

    Еми то не е rocket science. Правят се замервания в съотвения район и се прави сравнение след въведената мярка. Ако в центъра има ефект, може да се въведе и в красна поляна. Ако няма ефект се търсят други мерки и така. Но без забрани няма да стане със сигурност.

  65. 65 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Аз съм "софиянец" отдавна "свален" от колата!!! Имам стикер за синя зона, където съм регистриран и там е работата ми, и гараж, там дето живея в момента. На теория нямам проблеми с паркирането, виж, имам проблем с девиантните селски изроди, дето джиткат брички около мен... И въпреки че съм 40 год. шофьор, си ползвам градския транспорт. А селтаците, дори не познават линиите му! За въздух просто не ми се говори.

    roo
  66. 66 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Какви коли, какви 5 лева. Според СЗО 80 % от замърсяването в София е от битовото отопление (дръва, кюмюр, гуми, парцали). Останалите боклуци около блоковете, в градинките, пътеките, улиците са от селяците.

  67. 67 Профил на muad
    muad
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Не изпитвам особено съчувствие към автора на статията. Това да имаш гарантирано право на паркинг в центъра на голям град в Европа е голям лукс. И ако наистина идва епизодично, спокойно може да паркира в някой ит периферните паркинги и да пътува с градския транспорт.

    ALL IS WELL
  68. 68 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2040 Весело

    До коментар [#59] от "ndb":

    Вие си вадите от контекст по нещо от всеки коментар и си държите някаква несвързана реч, невиждан подход тук, хаххххххахахаххххааааа, не използвам метро, живея в центъра, но никой няма да го "закрие", дишайте.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  69. 69 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 831 Неутрално

    Автора е идиот. Няма да ползваш автомобил ма! Никъде не пише, че ти се полага, ама в Конституцията пише, че имам право на въздух!

  70. 70 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 831 Неутрално
  71. 71 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 831 Неутрално

    "ъв Виена, например, нещата са организирани (съвсем преднамерено) така, че


    няма никакъв начин да стигнеш по-бързо до дадена точка с кола, отколкото с градския транспорт –"


    Взимам си думите обратно. Авторът е пич,не е идиот!

  72. 72 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#66] от "Софианец":

    "Според СЗО 80 % от замърсяването в София е от битовото отопление (дръва, кюмюр, гуми, парцали). "

    Виж, вече роди завършен идиот и селяндур. София е единствения град в Европа, в който се задъхвам. Пркирте по калта, пренасяте го н асфалт и после това цялото безумие се вдига във въздуха! И аз го дишам! Заради такива дебили, като теб! Писна ми от селяндури! Да, аз съм селянин! Но нямам МПС, нямам куче, де да сере под път и над път, имам едно дете, което е възпитано! И щом аз мога да да възпитам дете без лично МПС и ти можеш. Можеш и да пазаруваш без МПС, дебил с дебил!

  73. 73 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#65] от "babyroo":

    Ти си готин! Так трябва! Евала!

  74. 74 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#58] от "ndb":

    Принципно така се прави. Ако искаш да си с МПС - плащаш си. Въпроса е в тия де "ма то бате, ням де да паркирам"

  75. 75 Профил на kcq33617839
    kcq33617839
    Рейтинг: 118 Неутрално

    Той горкия имал апартамент, ама не знаел къде да паркира... Ожалих го.

  76. 76 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 543 Неутрално

    До коментар [#72] от "rincewind":

    Нямаш МПС, може би защото шофьорска книжка може да се получи само от лица с най-малко основно образование. Като ти гледам правописа ...... и името.....

  77. 77 Профил на КретенКилър
    КретенКилър
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    Манол, както винаги, убийствено точен. Почитания!

    "Умнокрасиви": термин, използван от руското посолство
  78. 78 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Направо сложете 20 снайпера на Църна маца да стрелят по всички коли с номера СО след околомръсното и в дълбоката 'провинция', какво сте се разръчкали са тези кадифени ръкавици. Пази Боже сляпо да прогледа и селяндур да се мисли за специален заради 35 квадрата в бетонен кокошкарник. Брандирайте София като новия Бейрут направо!

  79. 79 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 783 Любопитно

    До коментар [#26] от "posledno10":

    А защо да има дискриминация по финансов признак?

  80. 80 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Всеки проблем, засягащ много хора се експлоатира за политически дивиденти. Въздухът в София, очевидно не е тема за Филибейски псевдоинтелектуалец - бизнесмен. Това е баси та**ка! Бегай по тепетата... Че чак и горд "собственик" ... Малиййй, врътна ни кауня...

    roo
  81. 81 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Всеки проблем, засягащ много хора се експлоатира за политически дивиденти. Въздухът в София, очевидно не е тема за Филибейски псевдоинтелектуалец - бизнесмен. Това е баси та**ка! Бегай по тепетата... Че чак и горд "собственик" ... Малиййй, врътна ни кауня...
    —цитат от коментар 80 на babyroo


    Много точно казано: псевдоинтелектуалец - бизнесмен.
    Цялата статия е със самохвално - рекламен характер. Вижте ме какъв як интелектуалец съм - книги, издателства и т.н., ама в същото време съм и патрон - жилища в центъра на София, Пловдив, яки пачки и т.н. А пък защо да не се направя на интересен по актуален въпрос.

  82. 82 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Също така ще е добре автора на статията, занапред да избягва, да занимава широката аудитория с подробности от личния си живот, които интересуват само най - близките му роднини. Все пак това е новинарски сайт, а не Фейсбук.

  83. 83 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 738 Неутрално

    "...а се намалява максималната допустима скорост, да се правят споделени улици, да се дава приоритет по всевъзможни начини на пешеходците, велосипедистите и градския транспорт....".

    Това е, другото са безумия.



  84. 84 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#82] от "Светозар Христов":

    "Авторът на статията" точно във Фейсбук си е публикувал мнението и "подробностите от личния живот". Пише го в предисловието към статията. А решението за публикуването й е на редакцията на Дневник.
    Колкото за това дали и кой да плаща за преминаване през централната част на града, според мен най-справедливо е за колите с регистрация от друга област, вкл. СО, да има един вид винетка, а за тези с регистрация в София-град, местният данък МПС да бъде сериозно преструктуриран като се въведе много стръмно растяща ЕКО компонента плюс като цяло данъкът бъде увеличен.
    Аз съм роден и живея в София и карам автомобил с регистрация в София-град.

  85. 85 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 738 Неутрално

    До коментар [#57] от "ndb":

    Проблемът е в това, че въобще децата ти трябва да пътуват толкова, за да отидат на ясла/градина/училище.

    Ако имаше достатъчно добри такива до дома ти и в тях да ги приемат, без да ти

  86. 86 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 738 Неутрално


    До коментар [#57] от "ndb":

    Проблемът е в това че въобще децата ти трябва да предприемат това пътуване, за да отидат на ясла/детска градина/училище. Ако имаше достатъчно качествени такива близо до дома ти, които да ги приемат без да ти извиват ръцете с подкупи, то тогава такова пътуване би било безсмислено.

    Всъщност това е един много хубав пример колко плосък е анализът за средата и за проблемите в София на кандидат-кмета. Не им е стигнала прозорливост да разберат кое стои наистина за тия проблеми не са могли да се разровят по-надълбоко...

  87. 87 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Майна, чиниш ми се паралия, земи си един гараж. Спестява сума си главоболия. Доказано!

  88. 88 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 360 Неутрално

    До коментар [#72] от "rincewind":

    Май не си схванал поста - и да се спрат всички МПС през зимата, замърсяването ще намалее с 20 процента. И да наистина имаше изследване на СБ според което основен замърсител е битовото отопление. Представи си визуално стар дизел който работи сутрин един час и вечер един час по маршрут дом-работа и си представи печка на дърва и въглища работеща 16 часа на ден. Найс а? А за автопарка - синя зона в целия град и всички ще слязат от колите. Решението е взето наготово от Виена - град който от години е абониран за топ 3 на най-добрите градове за живеене в света.

  89. 89 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Всъщност не сте прави, много хора сме тези които имаме жилище и бизнес в столицата и живеем в друг град. И в моя случай е Пловдив. И преди години съвсем съзнателно си смених адресната регистрация въпреки, че съм израстнал в София, до такава степен не можех да понасям това, в което се превръща града ни.
    Най-голямото замърсяване в страната е от тези дето не спазват закона:
    1. Каращи дизелови коли с демонтирани катализатори ( над половината автопарк).
    2. Тези дето не им се дават пари за дърва и висококалорични въглища и вместо това горят боклуци ( основно цигани от гетата).
    3. Боклуци като Ковачки, които си мислят че са над закона и могат да горят каквото си искат в тецовете си, щом се отчитат където трябва.
    Това не се решава със забрани, ами с контрол , глоби и спиране от движение или експлоатация.
    ПС. В София жк. Дружба бе квартал с изключително мръсен въздух зимата през 80-те, поради инверсиите и индустриалната зона, откак спряха Кремиковци , затвориха повечето мръсни производства и сложиха филтри на КЦМ-то си е съвсем нормален квартал. Виж за сметка на това Разсадника и други около гетата вече на нищо не приличат. И виновни пак са онези на жълтите павета.
    ППС. Напоследък дървата за отопление толкова поскъпнаха, че скоро ще са сравними с пелетите, но това едва ли ще реши горните три точки.

  90. 90 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#88] от "iavorski":

    Аз съвсем не си представям , а съм го виждал, какво е дизелов вампир половин час да ти пуши под прозореца през зимата, за да загрее двигателя . Като добавим и задръстванията тогава какво става??
    Не знам къде живеете, но явно не е в голям град

  91. 91 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3014 Неутрално

    До коментар [#63] от "ndb":

    До коментар [#50] от "Gopeто":Тея нефелници от спаси София, милеят за София толкова, че искат да закрият гербаджийското метро! Понеже всичко от Герб е лошо!
    —цитат от коментар 63 на ndb

    Ако можеше да четеш, щеше да разбереш, че тия "нефелници" не искат да закриват никакво метро (не, някой може де, а метрото не е гербаджийско, а софийско), а искат да се развие останалия транспорт - трамвай, тролеи, автобуси.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK