Казусът с Дарина Такова не е само частен

Казусът с Дарина Такова не е само частен

© Красимир Юскеселиев



Текстът е публикуван от портала "Култура". Дияна Боева преподава български език и литература, редактира класическа и съвременна европейска проза. През 2016 г. излиза първият ѝ роман "Писма за оригами" (изд. "Ерго").


Казусът около злощастното (не)назначаване на оперната прима Дарина Такова в Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София не е само частен. Както сполучливо се отбеляза, остава открит въпросът за таланта в българското училище.


Моето впечатление е, че се прави всичко възможно да се възпрепятства съществуването му. Не знам дали е нарочно. Човек с въображение има шанса да научи учениците да се противопоставят, да мислят, да творят и да избират. Кому е нужно това днес? Не е ясно как между сухата статистика и бюрократичните врътки в българското училище може да оцелее човек с манталитет и самочувствие (основателно) на оперна прима.




Няма как подобни хора да знаят, че според новия образователен закон ще им се наложи да събират три кредита по 16 академични часа, придобити в повечето случаи от зле подготвени водещи на обучения, защото иначе няма да им се увеличат заплатите. Всяко българско училище има своите задължения и пред Министерството на образованието и науката (МОН), затова и никой учител по музика не е застрахован, че няма да влезе в група за обхват, която ще ходи по домовете да събира малките артисти, кривнали от пътя или решили да се върнат към хипи културата в своя пубертет. Според една от последните заповеди на просветния министър, ако ученик отсъства, учителите ще го търсят у тях. Отделно, че това напомня на


практики от дълбокия социализъм, в който се е инспектирало за морала, средата и бита на хората.


Вярно, че националните училища по изкуства са подопечни и на министъра на културата, но Държавните образователни изисквания по музикални и сценични изкуства могат да се прочетат на сайта на МОН в раздел "Професионално образование". Тази терминология отсъства на сайта на Министерството на културата (МК), там говорят за "художествено образование", старателно изброявайки иначе добри критерии.


От години има една празнота и липса на комуникация между две ключови министерства – МОН и МК, по отношение на нещо много важно: възпитанието в изкуство. "Възпитание" не е толкова лоша дума: може да се свърже и с развитие на сетивен и визуален опит, с рецепция за виждане (гледане), слушане, ако не със създаване на изкуство. Отделно, че за всяка дейност е нужно въображение, няма нищо по-скучно от мениджър без въображение. Затова представите за изкуството, към което можем да причислим и поезията, историята и хуманитаристиката, са фундаментални, каквито и различни гледни точки да се очертават около това твърдение.


Само припомням, че министърът на културата поиска оставката на директорката на Националното музикално училище "Любомир Пипков" Столина Добрева. Според него директорката не е направила нужното, за да привлече в името на децата безспорен талант от световната сцена. После каза, че засега директорката остава. Добър повод да се припомни, че учители има, но те все не са достатъчно послушни и еднакви: връща се преводач от Брюксел, защото еди-коя си директорка решила, че е много на ниво; в Пловдив уволниха акордеонистка, защото се виждала на диск с учениците си и така си правела реклама; доктор на науките пък бил много квалифициран; колега иконописец не може да си намери работа като учител по изобразително изкуство; софийски сценарист не успява да се класира в нито едно столично училище като преподавател по литература. Изобщо докато си мислим, че българското музикално (и всякакво друго училище) е


бастион на посредствеността, ще гледаме как си отиват такива като Дарина Такова.


Сякаш не е редно Министерството на културата да приписва само на 23 национални училища обучението в сферата на културата и изкуството. Това е абдикация от образователната политика в тази област. Останалите какво ще правят? Ще оставим учениците да бъдат паплач, която не чете, цъка по разни устройства, образова се от (не)хакнати все още облачни пространства и си мисли, че няма нужда от култура. А каква е ролята на другото министерство – образователното, извън кръжочната дейност по проекти. Убедена съм, че моят предмет – литературата, е в цикъла "Изкуства", точно при колегите по изобразително и музика, които в масовото училище (включително и в езиковите като моето) са поставени в една група с физическото възпитание. Да, с физическото, а не до езиците и книгите!


В интерес на истината наскоро се подписа споразумение между МОН и МК. Учениците от първи до десети клас ще имат възможност да ходят безплатно на театър, ще посещават галерии и концертни зали, а творци от различните изкуства ще влизат в учебните часове. До 2500 лв. годишно ще се отпускат на всяко училище за тези дейности, които ще са свързани с учебното съдържание. За това са отделени 250 000 лв., но при по-голям интерес ще се осигури дофинансиране. Зам.-министърът на културата Румен Димитров сподели, че градят нова публика и за такъв тип образование се говорело от години, но вече било факт.


Докато изкуството (литература, изобразително, музика, театър) не се превърне в траен образ и възприятие, плътност и необходимост в преподаването, всичко е в сферата на популизма. Не говоря само за специализираните училища, а за всички видове училища, защото там се формират и личности за смислени дейности. Изключително притеснително е, че


директор на творческо училище очевидно няма общо с творчеството,


бюрократ е като повечето други. Просто това се изисква от директорите до този момент.


Изкуството може да е и превенция. Вместо ДАНС да търси радикализирали се ученици, да направим така, че заниманията с творчество да ги отдалечи от тази мисъл. Струва ми се, че МОН и МК подхождат с неразбиране (и/или с пренебрежение), що се отнася до ролята на културата и изкуството в живота на подрастващите. Подхвърленият проект за масови посещения не е достатъчен. Не виждам видима комуникация между двете министерства по темата как можем да развием възприятията за изкуство на учениците от най-ранна детска възраст. И тук би могло да се изгради профилът на учителя, да се поставят изисквания към директорите, да се потърсят различните и креативни личности, да се диференцират възможностите на личността. И всичко това да е практика и устойчиви модели с продължителност във времето. Звучи утопично в наши условия.


Образователната ни политика по отношение на изкуството е в някакъв вакуум.


Чисто исторически, когато изкуството е било част от идеологията, способно да внушава, а не да реализира импулси и възприятия, е било по-ясно какво да се прави. Днес при отсъствието на парадността, внушенията, декорацията на идеологическата закваска не може да се намери много голям смисъл да се изучава ("преподава") изкуство, трудно се достига и до адекватни начини, които да превърнат рецепцията в личен потенциал. Става дума за обща загриженост в училищата, а не за отделни проектни решения и частни инициативи. Един пример от т.нар. масово училище: почти навсякъде, когато не им достигат часове по даден предмет, колегите, без да са специалисти, компенсират с музика и изобразително изкуство. Също така безобразно се режат часове за сметка на неважното изкуство. Примерът е показателен за много неща.


МК и МОН могат да включат своята енергия в един закъснял, но необходим разговор и да променят на първо време някои порочни практики. После дано се появи стремеж към по-добре структурирана публичност по темата и реализиране на добри практики, свързани с изкуството

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1481 Любопитно

    Отделно, че това напомня на


    практики от дълбокия социализъм, в който се е инспектирало за морала, средата и бита на хората.
    ...
    Ами ако един гражданин не се соравя сам с управлението на живота си явно държВата трябва да се намеси и да разследва.

    В Русия съм! В Русия съм!
  2. 2 Профил на Nada Tomba
    Nada Tomba
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Да й е*а майката на културата

  3. 3 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2412 Неутрално

    В държавните училища, трябва да важат ЕДИННИ правила.
    Частните - могат да си правят собствени.
    Който кандидатства за държавна длъжност - да бъде така добър да съответства на правилата.
    Иначе - правилата в цяла България ще трябва да се изменят, за да угодят на един човек.

  4. 4 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    Трябва ли да има ЗАКОНИ у нас , които да важат за ВСИЧКИ ????ТРЯБВА ! Нищо , че някои от нас помнят и едни "други " закони от преди 30 години , които важаха само за "обикновените " хора ! Аз не искам да се връщаме към тях и към онова време ! Това , което важи за наш Петър трябва да е валидно и за Свети Петър ! Инак - къде отиваме ????

  5. 5 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Интересно, но пък, ако нямаше конкурси сега щяха да се пишат статии как се били назначавали хора без никаква прозрачност.

    На теория в администрацията, прозрачните и отворени за всички конкурси са най-правилният начин да се изберат най-добрите преподаватели. Един преподавател не е само най-добрият певец или музикант, а трябва да има умения и да преподава. За да дадем един по-разбираем пример, от най-добрите футболисти не стават най-добри треньори...

    Друг е въпросът, че талантите също трябва да бъдат привличани. Ако един талант е толкова добър, той може да кандидатства в конкурс и да спечели с лекота. Ако пък, както в случая, има някакви проблеми, които му пречат да се представи пълноценно на конкурса, той може да бъде привлечен като гост преподавател, заради заслугите и таланта си...

  6. 6 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 923 Гневно

    Дрън-дрън-дрън, празни приказки. Има си правила. Като не им харесват да ги променят и да си прибират тази "жертва" Дарина Такова, където си искат...

    Мома, връщай 12 и 12А!
  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3430 Неутрално

    Явно някой е мобилизирал всичките си приятели, познати и роднини да пишат едни неща, дето ....

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    Литературата, за да се подреди до изкуствата като училищен предмет, трябва да се преподава различно:например да се застьпи творческото писане. Иначе авторката е права, че в Бьлгария няма политика за привличане на таланта.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  9. 9 Профил на deinakz
    deinakz
    Рейтинг: 376 Неутрално

    Авторът има право. От друга страна, трябва да има и правила за влизането в едно училище, които да важат за всеки един кандидат, и трябва да се намерят все пак специалистите, които да кажат дали тези правила са в полза на училището или не. До момента никой не е казал или обяснил дали и каква тежест има правилото да можеш да пееш арии ако искаш да преподаваш пеене, и то към някой, който има солидна кариера зад гърба си. Така че, проблем са кадрите, но на всички нива.

    Когато несправедливостта е закон, съпротивата е дълг.
  10. 10 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1481 Неутрално

    Такова се изложи.

    В Русия съм! В Русия съм!
  11. 11 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 737 Неутрално

    За бога, така излиза, че в Музикалното училище няма един талантлив преподавател, защото никой няма карирерата на Д. Такова. А тя нямаше и да се сети за въпросното училище, както и не се е случило, докато е била на върха, ако не беше този злощастен инцидент с операцията на гласните ѝ струни. Щеше да продължи да пее и да се радва на световна кариера.
    Колко от днешните ни оперни и инструментални звезди могат да отделят време за преподаване? За пари няма да говорим.



  12. 12 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2248 Неутрално

    "Образователната ни политика по отношение на изкуството е в някакъв вакуум."

    Обществото ни по отношение на културата/изкуството като цяло е в някакъв вакум.
    Там е заровено кучето и причините са много. Всичко останало е вторично.

  13. 13 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3061 Неутрално

    Те тука няма казус. Има само чесане на клавиатури у Фейса и по медиите. :)

  14. 14 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Тези 3 кредита пък са особено неприложими за преподавателите в училищата по изкуствата. Имам предвид тези по специалните предмети.
    Пример – ако инструменталист или певец поиска да придобие квалификационните кредити в Музикалната академия, то това е невъзможно. Защото това право имат само определените от МОН организации!!! А сред тях не присъстват нито Музикалната, нито Художествената, нито Академията в Пловдив.
    Защо МК не отстоява уникалността на собствените си училища и на специалистите в тях, не зная. Зная само, че обучението в тях се срина до общообразователно с разширено изучаване на някакъв вид изкуство. Доказателство за думите ми са плановете и програмите на тези училища.

  15. 15 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7057 Любопитно

    Още ли не ви е ясно, че има закони в държавата ?

    karabastun1@abv.bg
  16. 16 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7057 Любопитно

    Като мнооогуу ви се е харесала Дарина Такова платете и, да ви учи децата на ЧАСТНО ?

    karabastun1@abv.bg
  17. 17 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7057 Любопитно

    Като казусът с Дарина Такова не е само частен, платете си и, да ви учи децата на ЧАСТНО ?

    karabastun1@abv.bg
  18. 18 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    До коментар [#12] от "gmbh":

    Обществото ни по отношение на културата/изкуството като цяло е в някакъв вакум.
    Там е заровено кучето и причините са много. Всичко останало е вторично.

    "Който го мързи, да ходи да свири в Операта!"
    Бойко Борисов, министър-председател

    Рибата, главата, вмирисване, пример, бахура...

    Знаете ли песента "Цъфнал гербер" под диригентската палка на леля Цеца?
    Чухте ли я в Ютуб? Струва си, ако имате време и нерви.
    Проблемът е в така направения закон – училищата по изкуствата са под две шапки –
    МОН е нахлупен върху МК!
    В МОН няма хора, които да вникнат в методиката и практиката на училищата по изкуствата! Там хората (служителите) смятат изучаването на инструмент за почивка, забавление след учене по останалите дисциплини.
    В тези две министерства има хора вкоренени от десетилетия, които освен да товарят учениците с повече учебен материал, друго не могат да измислят.
    Горните два примера са единствено за да се покаже нивото на хората, които трябва да подредят, да намерят, да вникнат в проблемите на това образование.
    Имаме студент "в изкуствата". От там съм наясно със затлачването на процеса.

  19. 19 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1467 Неутрално

    Стига с тази Такова. Казус няма. Няма бе, няма!

    Има държавно училище, където всички, без значение какви заслуги имат, минават през конкурс. Аман от "недооценени таланти".

  20. 20 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7057 Любопитно

    До коментар [#18] от "Alexander97":

    Съгласен съм с това, НО ... да питам !?

    Добре, бе авер - това к'во общо има с тая Дарина Такова ?

    karabastun1@abv.bg
  21. 21 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    До коментар [#20] от "karabastun":

    Има общо, бастуне!
    От общото към частното, нали така!?
    Госпожа Боева повдига въпроса за талантите, преподаващи в образованието у нас. Повдига въпрос и за културата. В нейния текст са намерили място много въпроси и един от тях е и г-жа Такова. Безспорен талант, голяма!!! певица, която е претърпяла катастрофа в кариерата си. Обаче моите наблюдения покрай сина, не ме окуражават в цялата насока за НАЧИНА НА ОБУЧЕНИЕ! Което пък идва от двете министерства и несъгласуваните им програми.
    Всъщност въпросът е по-дълбок!
    Културата е сбутана в най-далечното ъгълче на съзнанието на управляващите!
    Затова са и двата примера с премиера и леля! Факти от живота!
    Вчера по друг повод писах, че сме наследили обърнатата обществена пирамида от социализма и няма мърдане!! Защо лекари и сестри гласуват с краката си и отиват на терминал 2? Всички знаем за тежкото следване медицина – седем години и на края 700 лева, че и по-малко! Подобно е и музикалното образование – от 6 до 23 годишна възраст и накрая в добрия случай 700 лева. Ще има ли кураж за семейство и деца младежът?
    Дарина Такова е решила да преподава в софийското музикално, но не иска да държи изпит, защото е пяла тук и там, но кой ще гарантира педагогическия И талант?
    Имала частни курсове или майсторски класове – добре, а резултатите?
    Да си учител е тежка и отговорна работа. Иска призвание, иска и талант!
    Бойко, понеже не обича протести и не може да гледа кръв (😁) обеща и "даде" увеличение, което инфлацията вече изяде. И учители все повече липсват!
    Така е с лекарите, и с учителите, и с музикантите!!!


  22. 22 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    Нали се разбрахме, че няма никаква опасност Такова да ви обучава копеленцата, сега или в бъдеще? За какво е целият зор тогава?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  23. 23 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2065 Любопитно

    Гледам вчера лека атлетика, и на старта подредени свестни спортисти и между тях по някоя Звезда. Та им се чудя на тези, що направо не дадат златния медал на звездата, ми ще я карат да се състезава с останалите... Ма то е сигурно щото спорта и изкуството са мнооого различни, и у спорта е мускули, а у изкуството е талант... или пък хич не са различни, ами просто се определя кой го може чрез състезание, конкурс...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  24. 24 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    До коментар [#23] от "gost22":

    Въпросът е къде минава границата между егалитарността (равни условия за всички кандидати) и уравниловката. Дарина Такова не е отказвала да се яви на конкурс, а да бъде освободена от един от компонентите му поради доказана вече кариера на най-големите оперни сцени и поради травма, която не би трябвало да е пречка за преподаването й (според директорката на музикалното и преди са я канили като преподавател, но не на щат). Аналогията със спортната надпревара не е съвсем точна в случая, защото Такова не се явява на оперен конкурс (надпяване). "Тъпите" американци имат различни процедури за кандидатстване на хора, доказали се на световно ниво. Това, че ние нямаме такива процедури е за сметка на децата и на обществото ни като цяло.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  25. 25 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1535 Неутрално

    Ае стига с тая овца бе. Стана по-известна с казуса отколкото с кариерата си. Има конкурс, кой изкара изкара, който дори неюсе яви да пътува това е. Правилата са за всички а конкурса е такъв от години не е направен специално сега за нея





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK