Децата се връщат на училище, а възрастните?

Участието на възрастни в образование и обучение в България е около четири пъти по-ниско от средното ниво за ЕС.

© Георги Кожухаров

Участието на възрастни в образование и обучение в България е около четири пъти по-ниско от средното ниво за ЕС.



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


Септември отбелязва началото на учебната година за учениците, октомври пък на академичната година на студентите. По традиция това е времето, в което тече най-бурното обсъждане на проблемите на образованието у нас - от обхващането на учениците до проблемите с качеството на висшето образование. На заден план като че ли остава обучението през целия живот, което в контекста на все по-динамичния пазар на труда, се оказва понякога дори по-важно от формалното образование, придобито в класните стаи и аудиториите. По тази причина този текст е посветен именно на участието на възрастните в образование и обучение в България и някои негови особености.


Защо е от значение?




Основната причина, поради която обучението през целия живот все по-често влиза във фокуса на образователната и трудова политика, са измененията на пазара на труда. Преди десетилетия не е било учудващо човек да се пенсионира на първото или второто си работно място; днес изглежда малко вероятно. Дори и да остане в рамките на едно професионално поле обаче, поддържането в крак с последните тенденции в него все по-често изисква връщане към обучението. То позволява както запазването на конкурентоспособността на пазара на труда, така и усвояването на нови умения и коригирането на съществуващите дисбаланси.


Продължаването на образованието отвъд формална му фаза е от още по-голямо значение за неактивните и безработните и по тази причина се разглежда (от институциите на ЕС, например) като инструмент за подобряване на социалните условия и преквалификация на онези, които не успяват да намерят реализация.


Измеренията в България


За съжаление, последното систематично проучване на образованието и обучението на възрастните е от 2016 г.; въпреки това, ще се спрем на някои детайли от него по-късно. Данните от наблюдението на работната сила на Евростат обаче позволяват по-скорошен, макар и по-повърхностен поглед. Графика 1 по-долу поставя България в контекста на останалите европейски държави, според дела на участвалите в обучение и образование възрастни миналата година (Длъжни сме да споменем, че данните се отнасят за участвалите в обучение и образование през четирите седмици преди провеждането на изследването, което до известна степен ограничава обхвата му. Долната възрастова граница позволява и попадането на някои студенти – магистри и докторанти, особено – в обхвата на индикатора). Видно, през 2018 г. България изостава значително на фона на средноевропейските равнища. Участието на възрастни в образование и обучение е около четири пъти по-ниско от средното ниво за Европейския съюз и над десет пъти по-ниско в сравнение с лидерите Швеция и Финландия.


Графика 1: Дял на хората на възраст 25-64 в ЕС, участвали в обучение или образование, %, 2018 г.

Децата се връщат на училище, а възрастните?

© Евростат


Прегледът на динамиката дава малко повече поводи за оптимизъм. През последното десетилетие делът на хора на възраст 25-64, участвали в обучение или образование в България, постепенно нараства от средно 1,6% през 2009 г. до средно 2,6% през 2018 г. Вследствие най-вече на относително ниския общ дял разликите между участието на мъжете и жените в България е значително по-малка от средното за ЕС.


Графика 2: Динамика на дяла на хората на възраст 25-64 в ЕС и България, участвали в обучение или образование, %, 2009 - 2018 г.

Децата се връщат на училище, а възрастните?

© Евростат


Данните от последното детайлно проучване от 2016 г. позволяват малко по-подробен поглед. При сравнението на взелите участие в обучение или образование в същата възрастова група, но не през четири седмици преди допитването, а през последната година България е доста по-близо до средноевропейските стойности - 24,6% спрямо 45,2%. Притеснително е обаче обстоятелството, че спрямо средноевропейските равнища тенденцията в България е обратна и докато в ЕС индикаторът се е повишил с 10 пункта от 2007 г. насам, то у нас той се е свил с 11,8 пункта. Интересно е и обстоятелството, че почти целият дял (22,5%) за България се дължи на неформално (извън училище или университет) образование.


Част от причината за чувствително по-ниското участие най-вероятно се дължи на структурата на предлагането. В България почти две трети от неформалното обучението и образованието на възрастните през 2016 г. е било предоставено от работодателя, други 17,5% - от неформални образователни институции (Тук вероятно прозира влиянието на ИТ обучението, което все по-често се случва извън университетите.) Чувствително по-малка е обаче ролята на институциите на формалното образование.


Графика 3: Разпределение на предоставянето на неформално обучение и образование във възрастовата група 25-64 години в България, %, 2016 г.

Децата се връщат на училище, а възрастните?

© Евростат


Оттук накъде


Чувствително по-ниският дял на участието на възрастните в обучение и образование у нас е предизвикателство пред подобряването на гъвкавостта и адаптивността на трудовия пазар. Коригирането на проблема (само) с инструментите на държавна политика видно води до по-скоро скромни резултати, въпреки изпълнението на две последователни национални стратегии за учене през целия живот, втората от които изтича догодина. По тази причина, от една страна, е крайно необходимо по-широкото застъпване и разпространение на обучението на работното място и в хода на работния процес от една страна. От друга страна, е необходима и промяна на цялостното отношение, че формалното образование би следвало да е достатъчно за успешна и дълготрайна реализация.


Също толкова трудно е да бъдат определени еднозначно уменията, които да бъдат във фокуса на този тип образование и обучение – въпреки многобройните опити за дефиниране на комплект от почти универсални "умения на бъдещето", те често зависят от желаната професионална реализация, конкретните потребности на обучаващия се, както и от външни фактори. Нуждата от подобрение и разширяване на образованието и обучението на възрастните обаче е несъмнена.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Възрастното простолюдие е облъчено с фалшиво образование от комунистическата диктатура и работата отдавна е изтървана. В XXI век обучението е в Интернет и който иска може да учи!

  2. 2 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 8 Весело

    Възрастното простолюдие е облъчено с фалшиво образование от комунистическата диктатура и работата отдавна е изтървана. В XXI век обучението е в Интернет и който иска може да учи!
    —цитат от коментар 1 на LiberalToTheBones


    Ибряме, на тая снимка учат брачедка ти да пише,нали?
    Снимката е от архива на БХК!

    И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.
  3. 3 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Много от т.нар. "обучения", на които се радва авторът, са едно отбиване на номера. Г-н или Г-жа Х си прави фирма, измисля някакви важни теми и неговите хора по места му организират курсове. Примерно учителите трябва да имат определен брой кредити, значи задължително трябва да бъдат обучавани. Някои от обученията са изнесени на друго място с преспиване, нещо като командировка с банкет.
    Истинското обучение трябва да дава професионални знания и умения. Вместо това бизнесът с обучения за възрастни пълни джобовете на организаторите. Мила родна картинка.

    master
  4. 4 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Весело

    Трябва социалните помощи, детските, помощите за отопление, "инвалидните" да се дават срещу решени (над 50%) тестове външно оценяване за четвърти клас и нещата с образованието ще потръгнат. Така де, поговорката: "Който учи ще (с)получи" отново ще се изпълни със съдържание... а и образованието е задължително и безплатно, та е хубаво да се спазва закона в частта "задължително".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  5. 5 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#4] от "gost22":

    Обричаш на глад малолетните самотни неграмотни майки...

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5689 Неутрално

    Човек се учи доживот. За ИТ трябва да е много често.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    До коментар [#5] от "Халдип Исйолов":

    Глупости, до четвърти клас не са били майки...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  8. 8 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#7] от "gost22":

    Глупости, в 4 клас може да си на 17...
    А може изобщо да не стигнеш до 4 клас.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  9. 9 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Грамотността в Европа пада. Всеки може сам да провери статистиката десетки места в Интернет. Например ако процентът в страни като Франция, Великобритания, Испания и пр. е бил 100 през 1979 година, то сега е 97%. Промяната на етническия състав не прощава. Тежко и горко на идните поколения, които ще станат жертва на новата лява утопия - мултикултурализъм и произлизащите то това ужаси като гражданска война (в недалечно бъдеще) и настоящите атентати, убийства, разчленявания, изнасилвания, грабежи и изобщо всякакви варварства донесени от новодошлите. Към това като добавим и други престъпления като трафик на хора и наркотици, източване на социални помощи, мързел, налагане на чужди на Европа обичаи, то трагедията е пълна.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  10. 10 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 604 Неутрално

    "Кой то се учи, той ще сполучи".
    "Ученото си е учено".
    "Който учи, той че папа едрата пара"...и т.н. За неграмотниците хубава дума не е казана. За дървените философи също. Ще научиш биквадратно уравнение от интернет друг път, при положение, че не знаеш таблицата за умножение. Затуй, по правилата, от 1-ви до 12-ти клас.

  11. 11 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 266 Неутрално

    Защо сте сложили снимка с неграмотни роми, в статията става въпрос за съвсем различно обучение, а не да учиш азбуката.

  12. 12 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Въпреки интернет и новите технологии със възможност за всякакъв достъп
    до и нформация, нивото на образование и обща култура е плачевно !!!

  13. 13 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 266 Неутрално

    До коментар [#12] от "valtoro":

    Общата култура в България е висока, даже прекалено. Всеки разбира по малко от всичко, но не достатъчно от онова, с което си вади хляба.

  14. 14 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    До коментар [#3] от "gigabyte":

    Зависи. Някои фирми предлагат много сериозно обучение, завършващо с тестове.
    Освен курсовете квалификацията се поддържа и със самообучение, защото курсовете не са достатъчни и не покриват всички аспекти от необходимите знания, а дават само основни насоки.

  15. 15 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Ученето за възрастните у нас е рядко свързано с някакви умения, които да им помогнат в реализацията на пазара на труда. Често е проформа за усвояване на някакви европари итн. Истинското учене за възрастни струва скъпо и човек трябва да има достатъчно пари, за да си го финансира и да живее, докато приключи курса и си намери работа с новата професия

    malart.blog.bg
  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7712 Неутрално

    Самообучението е много по-важно от формалното образование.

  17. 17 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1848 Неутрално

    Късата памет на статистиката. България не е от вчера. През 50-те години в циганския квартал вървяха курсове за ограмотяване на възрастните. Майка ми беше учителка в съответното училище и, съответно на законите, водеше частни уроци по ограмотяване на възрастни. Съставяше групи от десетина неграмотни и ги учеше. Материалът беше на първо ниво да отговаря на първи и втори клас. След подготовката учениците се явяваха на изпити пред комисия. Завършилите продължаваха обучение до ниво на 3-4 клас. Отново изпити и получаваха съответни документи за завършено образование. Курсовете се плащаха съответно 60 лв за първо ниво и 90 лева за втора. И други учители от това училище водеха такива курсове.

  18. 18 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3323 Неутрално

    Ми за какво да се обучават хората? За 200-те Бокови автомобилни завода и парчето магиктралка?

  19. 19 Профил на Павел Кънев
    Павел Кънев
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Децата, трябва да се учат на неща които са факт.
    Мен ме учеха, че българите сме били роби.
    Мен ме учеха, че българите не трябва да изпитват емпатия.
    Даже и Google си позволява да подчертава думи като "емпатия"

    ....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK