Абсолютно безобразие е училището да подготвя най-много за четворка

Няма дете, което да е изкарало резултат над 5.50 без частни уроци и/или школа и/или единият родител с повече свободно време да го подготвя.

© Надежда Чипева, Капитал

Няма дете, което да е изкарало резултат над 5.50 без частни уроци и/или школа и/или единият родител с повече свободно време да го подготвя.



Фани Давидова е юрист, мениджър в международна компания, експерт по защита на личните данни. Коментарът е от профила й във "Фейсбук".


Х 000 лв. Толкова ще ми струва подготовката на Н. за кандидатстване в читаво училище. Променям сумата, за да не се фиксираме в числата. Няма никакво значение точната сума. Ако детето е старателно и си наляга парцалите през цялата учебна година, би трябвало да няма проблем да изкара над 5.50 без грам частни уроци и допълнителна помощ.


Това, което ще платя, е средна цена. Може да струва 10 хиляди, може и 2, 3 и т. н.




Плащам ги на школа, лицензирана, регистрирана, плащаща данъци. За сумата получавам изряден документ.
Шансът дете да се справи само в училище, без помощ и допълнителна подготовка, за да изкара конкурентен резултат, клони към 0.


Не се оплаквам, изкарвам ги, ще ги платя, но е АБСОЛЮТНО БЕЗОБРАЗИЕ училището да подготвя за четворка в най-добрия случай, дори детето много да се старае.


1. Не говорим за изпит в специално училище, за което се изискват специални умения или подготовка над средната (математическа, художествена или друг вид специализирана гимнаия). Говорим за национален изпит, еднакъв и задължителен за всички, който да оцени нивото на усвояване на средния материал за всички ученици. Браво на даровитите и съвестни деца, аз живо такова не познавам, но сигурно има, които така просто мимоходом, без да полагат особени усилия, изкарват 6. Браво, Евала, Конграчулейшън! Аз говоря за така по-обикновените деца, като например моето и тези на приятелите ми. НЯМА дете, което да е изкарало резултат над 5.50 без частни уроци и/или школа и/или единият родител с повече свободно време да го подготвя.


2. Аз не протестирам изобщо срещу цената. Доброто образование е скъпо нещо - винаги е било така навсякъде по света. Така и трябва да бъде - доброто образование е инвестиция в бъдещи по-високи доходи. Няма как да бъде евтино. Но пак казвам – тук ИЗОБЩО не говорим за нещо извънредно, луксозно или елитно. Тук говорим за покриване на средно ниво на средно образование. Това е, което не може да бъде покрито от училището, дори и при прилежност и старание на въображаемо осъзнато дете на 13 години.

Ключови думи към статията:

Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1150 Любопитно

    25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;)
    еми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето
    айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)

    за 1000 лева на месец ;I

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  2. 2 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    Причината - не може да се осигури дисциплина в час.
    Първопричина - учителят има само задължения, но никакви права.

  3. 3 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2092 Неутрално

    Протестът е хубаво нещо. Както и заплата на юриста (в повечето случаи). А заплатата на учителя каква е? В днешно време повечето учители защо избират тази професия, каква е мотивацията им? Какъв е средният успех на учителите при завършване на висше образование? Какви доходи получават учителите и какви доходи получават лицата, водещи подобни курсове?
    Всички знаем, че децата трябва да получават отлично образование, ама някой трябва да го преподава това образование. Учителите (както и полицаите) са хиляди и там държавата няма възможност да повишава заплатите, тъй като има други професии, които също са с ниски доходи, но не са в центъра на общественото внимание. Въпросът е много сложен. И хората са намерили начин да си го решават сами, след като държавата не може да се справи. Конкуренцията е жестока и всеки търси начин да се справи с нея, за да осигури по-добро бъдеще на децата си. Те живеят тук и сега, промените за в бъдеще много не ги засяга, защото децата им вече ще са пораснали.

  4. 4 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Фани Давидова е жертва на заблудата че читави деца излизат само от читавите училища.

    Има толкова много начини за учене, които изобщо не включват училището. Затова Марк Твен е казвал: "Никога не съм разрешавал на училището да се меси в образованието ми". А нобеловият лауреат по икономика Даниел Канеман не е присъствал на нито една лекция по икономика.

  5. 5 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    Това е, защото се изучава маса ненужен материал.

    Децата ни не са уникални гении, материала е като за такива, реципрочно те не се справят. Както и учителите.

    Просто трябва учебния материал да се напасне към възможностите на децата и учителите.

  6. 6 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3302 Неутрално

    До коментар [#2] от "atmanpg":

    Дисциплина се осигурява с писане на двойки за тия, които не учат и не знаят. Дисциплина се осигурява с изключване за лошо или агресивно поведение. Средно положение няма.

    Бивш tww09306483.
  7. 7 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4014 Неутрално

    ако могат за момент да се откъснат от екрана на телефоните си и да погледнат/чуят урока е голям педагогически успех.

  8. 8 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 514 Неутрално

    25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;)еми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)за 1000 лева на месец ;I
    —цитат от коментар 1 на MititU


    Ако променим парите, примерно на 3К дали ще се промени резултатът?

    Умен и красив жълтопаветник.
  9. 9 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    До коментар [#3] от "hammurabi":

    Основният проблем е организационен.
    Ама либералите защитават правото на учениците да саботират учебният процес.

  10. 10 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1150 Любопитно

    [quote#8:"WALL-E"][/quote]

    и да и не ;)Първите 7 години са важни ;)

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  11. 11 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1040 Любопитно

    голяма каша и е на тази дама в главата- тя не познавала никое дете, дето да било изкарало отличен без уроци....ИЛИ БЕЗ РОДИТЕЛ ДА МУ ОБРЪщА СПЕЦИАЛНО ВНИМАНИЕ

    ами може би ако децата не цъкаха инстаграм/снапчат през 90% от часовете в училище и не си пишеха в 90% от случая домашните сваляйки готови разработени теми от интернет....можеше и да изкарват

    съвсем отделен въпрос е, че изпитите в Бг особено по литература и история са пълна бутафория от рода на какво е искал да каже авторът.....което безобразно лишава децата от дори заченки на собствена мисъл, трансформиращо се 10 години по-късно в ''какво иска да каже шефа'' и работя за колкото ми плащат

  12. 12 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    До коментар [#2] от "atmanpg":Дисциплина се осигурява с писане на двойки за тия, които не учат и не знаят. Дисциплина се осигурява с изключване за лошо или агресивно поведение. Средно положение няма.
    —цитат от коментар 6 на Petleshev


    Ами няма!
    Ама нямат дупе, да го направят.

  13. 13 Профил на Ивайло Вълчев
    Ивайло Вълчев
    Рейтинг: 762 Неутрално

    До коментар [#5] от "niakoi_si":

    Материалът е далеч от точно пък за гении... Всяко дете може, стига да има желанието и мотивацията за това. А как да им се вменят желание и мотивация, вече е друга тема.

  14. 14 Профил на Ivan Prodanov
    Ivan Prodanov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    По - скоро е за тройка.
    Много малка част от участниците излизат със знания от училище.

    Иван Костов е за съд!
  15. 15 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Факторите са много:
    - учебниците са под всякаква критика
    - методите на обучение са остарели
    - учителите нямат мотивация
    - родителите не възпитават правилно да се полагат постоянни усилия, но и да се учи умно, а не много

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  16. 16 Профил на stanislavhivanov
    stanislavhivanov
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Пълна глупост. Синът ни е отличник, изкара почти максимални резултати на всички матури досега без да е ходил на частни уроци, и без с майка му да сме се занимавали специално за това. Почти всички деца в класа им са така - никога не са ходили на частни уроци и се справят повече от отлично!

  17. 17 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4684 Неутрално

    До коментар [#4] от "john_3volta":

    И смятате, че цитираните от Вас ДВЕ изключения съставят всеобщо правило?! Бъдете здрав!

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8218 Неутрално

    И това няма да се промени, докато учениците имат само права, а учителите говорят само за заплати.

  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4684 Любопитно

    До коментар [#16] от "stanislavhivanov":

    В кое училище?

  20. 20 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3029 Неутрално

    Много точен въпрос на Фани Давидова. И още един - защо МОН подкрепя това безумие?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  21. 21 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2092 Любопитно

    До коментар [#16] от "stanislavhivanov":

    Нормално е талантливите деца да се справят добре, независимо от учителя и възможностите му да предаде материала. Не е нормално всички да са отличници, това ме смущава в твърдението ти. Отличен означава отличЕн. От кого се отличават децата, след като всички са отличници и не са събирани целенасочено талантливи деца в една паралелка.

  22. 22 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    Общо взето написаното е вярно, но така е навсякъде и няма как да бъде нещо много по-различно.
    Или детето трябва да учи в някоя от специалните и най-добри училища ( напрмер СМГ или първа немска и подобни) или трябват допълнителни занимания.
    И това според мен е нормално - в края на краищата има хиляди ученици, работата в класа не може да се ориентира към "производството" само на отличници и резултата е налице, при това става дума за средно добрите училища.
    За съжаление, но и в някаква степен неизбежно има калпави училища, където и отличниците не могат да покрият изискванията за 4-ка, а какво остава за масата.
    И бих казал, че освен уроци, от голяма полза за децата са и вниманието и помощта от родителите ( нещо твърде дефицитно), когато е в рамките на родителските възможности. Винаги е било така, защото няма как да се пръкнат 60 000 идеални учители ( особено пък за тези заплати), които да обучават хиляди генийчета.

  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10684 Неутрално

    Мисля си, че навсякъде е така :)
    Училищата целят средното ниво...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1650 Любопитно

    Скъпа Фани, твоето дете е посредствено по способности, възпитание и манталитет. Затова резултатите му са такива. Не се пинкай, няма да стане по-умно, толкова си може. Това е мейнстрийма. И ти не си била по-добра, просто си се уредила по-добре от останалите./Не ми казвай че е само със знания!/ Каквито родителите, такива и децата. С много малки изключения...
    Това че ти по природен манталитет веднага прехвърляш посредствените способности на твоето дете върху чуждите деца ти издава равнището.
    Има умни и способни деца. Има, но са малко. Съвсем нормално. Около 5%!!! Това е нормалното. Те ще изкарват отличните резултати само с ходене на училище. Но за сметка на това няма да да имат вродения тарикатлък като твоя и на детето ти. “Така че примири се. Ти си оправна и ще нагласиш после твоето "детенце" пред отличниците. Така както ти си се уредила пред отличниците. И се кефиш на НЕуспеха им в живота.
    За какво ревеш не е ясно.
    Претоплени либерастки манджи за "трудните" програми и "претоварените" мамини дечица...
    Тарикати....
    !

  25. 25 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1650 Любопитно

    Абе ... гнусни вопли...
    !!!
    !

  26. 26 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1076 Любопитно

    учителите нямат мотивация
    —цитат от коментар 15 на pm


    Каква мотивация да има при делегиран бюджет???

  27. 27 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    В края на 90-те и двамата ми сина влязоха след 7-ми клас на първо желание, а след техникумите влязоха във ВУЗ без нито един частен урок! Наистина имах време да стоя у дома и винаги се подготвяха с по един сборник задачи. Само един. Почваха от първата страница, преписват решените задачи, останалите ако се затруднят помагах. Стигахме до последната страница и от начало.... Изпитите им се струваха смешно лесни.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  28. 28 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1150 Любопитно

    "Заради момиче: Пребиха с бухалки ученици във Велико Търново
    Децата са целите в кръв, със синини, оттоци и избити зъби, незабавно ги откарали в Спешна помощ"


    ОБРАЗОВАЙ ТОВА :I

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  29. 29 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 765 Неутрално

    До коментар [#1] от "MititU":

    Е, справяха се - но преди '89 и малко след това. Сега няма!

    С "демокрацията" и "приватизацията" промяната не подмина и училищата - съсипаха всичко, което беше постигнато като организация и подготовка. Първото нещо, което СДС направи, като взе властта, беше да смени ръководителите - директорите нали бяха "номенклатурни кадри". Сложиха некадърници - като учители и като директори. Резултатите са видими след 20 + години!

    Най-лошото обаче, че имайки импотентни ръководители, образователната система нямаше никакъв шанс да се нагоди към модерната образователна действителност. Няма как да се внедряват нови инструменти в образованието, като не им е ясна самата методология като цяло.

    Затова сега се плащаме за училище и за образование - веднъж на държавата, за посредствените и средни резултати. Втори път на частния сектор.

    Апропо, нещо такова правим отдавна за здравеопазването, скоро ще го правим за вътрешната сигурност и обществения ред (наченки охранителните фирми да изпълняват функциите на полицията вече има), пожарни и т.н. публични / обществени услуги.

    Но нали това беше мантрата - да се приватизира и да се премахне държавата като "лош собственик"..

    Не е лош собственик държавата, лоши са хората, които се припознават в държавните институции, лоши са и политическите сили и "лидерите" им, които слагат некадърници на отговорни позиции....

    И още нещо - това, което неграмотно-презрително се нарича "номенклатура" има и модерно наименование за целия процес - нарича се "succession planning" - в рамките на тоя процес се подбират можещите и кадърните. Ама за кухите глави това е "номенклатура"...

  30. 30 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4929 Неутрално

    "Няма дете, което да е изкарало резултат над 5.50 без частни уроци и/или школа и/или единият родител с повече свободно време да го подготвя."

    А може и учителите да нямат достатъчно познания и подход към учениците

  31. 31 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3079 Неутрално

    До коментар [#1] от "MititU":

    Колко деца остават на поправителни изпити ? Николко. Оценките се пишат проформа.Такова е и обучението. Класът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .Училището е нещо като детска градина за порастнали деца.

  32. 32 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 770 Неутрално

    А , без генерализиране, моля. И моето дете завърши без частни уроци, и има над 5.50 на матурите. И никой не му е стоял на главата. Благодарна съм на учителите му!

  33. 33 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3079 Неутрално

    До коментар [#2] от "atmanpg":

    А може би причината е,че децта с амбиции ,ще им дойдат на частни уроци и учителите в училище се почесват ,а работат в къщи?

  34. 34 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1150 Любопитно

    До коментар [#1] от "MititU":Колко деца остават на поправителни изпити ? Николко. Оценките се пишат проформа.Такова е и обучението. Класът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .Училището е нещо като детска градина за порастнали деца.
    —цитат от коментар 31 на hodounski


    ако трябва да ходи за да навакса даден предмет с който детето иска да кандидатства не стигат няколко седмици ;)допълнителните знания и опит се придобиват с години ;)
    затова ако детето го влече музика са започва от 5-ти клас ако е математика,физика и т.н също за седмици къща не се строй ;)

    да построиш сламена колиба е лесно за много хора НО масивна къща на 2-3+ етажа е знание за което трябва да се постараеш ;)

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  35. 35 Профил на deinakz
    deinakz
    Рейтинг: 134 Неутрално

    Така е, образователната ни система трябва да дава по-високи резултати, макар не всичко да се измерва в оценки. Всъщност, това е един от проблемите у нас - че всички учат за бележките, почти никой заради самите знания. Ако попитате родителите, и те ще ви кажат (по един или друг начин), че оценките са най-важни. Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие. Истината е, че това няма да накара някой да учи, ако на него му липсва онова желание, което или вече трябва да е вътре в него или което трябва да е идва от средата, в която е живее и се развива. Така че, ако родителите на детето не ги интересуват знанията, ако класът или училището не ги интересуват знанията като качество и после като количество, няма как (или поне ще е доста по-трудно) едно обикновено дете да прояви желание да учи. За съжаление, ми се ще да кажа, че с времето това се доказва като истина, но уви, не мога. Хора, уж отличници са с ограничени знания и на отговорни постове. Така че, негативите са видими само за образователната ни система, в останалите сфери това остава под повърхността. Образованието само по себе си е ценност, и ако това не се разбира от никой - във или извън образователната система, нищо няма да се получи.

  36. 36 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Любопитно

    Каква мотивация да има при делегиран бюджет???

    [quote#26:"Боби Бобев"][/quote]

    Какво предлагаш?



    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  37. 37 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Любопитно

    До коментар [#24] от "AzDebil":

    Колега, прав сте!
    Но, има и друго.... частните уроци са и мода. Начин някои родители да демонстрират финансово превъзходство над други родители.

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  38. 38 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Любопитно

    Класът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .


    До коментар [#31] от "hodounski":

    А родителите бяха ли съгласни с това разпускане?
    Ако, ДА.... защо?
    Ако, НЕ.... какво предприеха срещу това своеволие?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  39. 39 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 899 Неутрално

    работил съм като учител – работиш с децата, които проявяват желание. масата е пасивна, не можеш я размърда. това е положението.

  40. 40 Профил на alm36596647
    alm36596647
    Рейтинг: 103 Неутрално

    За ганьовците е по-важно да има шкембе чорба и пърцуца.

  41. 41 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие.
    До коментар [#35] от "deinakz":

    Мога да ви успокоя, че електронния дневник няма отношение към учене/неучене/бележкарство. Просто се съкращава адм. работа - основни данни нанесени еднократно и проверени не се пишат и преписват от учителите ежегодно т.е. намалява се вероятността за грешки. По-малко работа за учителите в училище, за сметка на работата у дома.... Родителите - контакт и информация в реално време. Учениците - не ги касае....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  42. 42 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    До коментар [#13] от "Ивайло Вълчев":

    Факта, че без ИНДИВИДУАЛНИ частни уроци, почти никое дете не може да се справи за отличен (>=5.5) води до следните изводи:

    1. Материала е прекалено тежък/обемен.
    2. Учителите не са достатъчно добре подготвени/мотивирани.

    Аз залагам на първото, понеже имам идея какво представлява основното образование в други държави от ЕС и как се справят там наши деца без никакви допълнителни частни уроци.

    Учителите също имат своята "вина", но за тези заплати и този труд - и това което получаваме е много.

    Но, каквато и да е причината, даже и да решим, че просто децата ни са глупави, добре е материала да се напасне към средното ученическо ниво. Не виждам особен смисъл от масовите ниски оценки и тъпченето на купища пари за частни уроци. Накрая дето се стресира до крайност, занемарява се играта и спортните занимания за сметка на диво зубрене. И понеже си е чисто зубрене (даже и на частните уроци), 20 дни след матурата в главта му не е останало почти нищо от материала, родителя е изпукал ненам си колко хиляди лева, а по вестниците гърмят - децата ни са необразовани приматчета!

  43. 43 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    До коментар [#35] от "deinakz":

    Ами естествено, че оценката е най-важна. Защото за да влезнеш след това в желаната топ гимназия ти гледат точно оценката, а не знанията.... Какво да направят родителите - да галят детото по-главичката и да му обясняват, че е важно да знае, а не е важно, че са му писали 5-ца и ще учи с циганетата в кварталната гимназия. Логично е да го натискат за оценките, ако и това да значи, дословно зубрене и преписване на учебника...

    Сбъркана работа.

  44. 44 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    До коментар [#32] от "Nelumbo":

    Вие сте изключение потвърждаващо правилото :)

  45. 45 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    До коментар [#1] от "MititU":


    25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;)еми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)за 1000 лева на месец ;I
    —цитат от коментар 1 на MititU


    Завършил съм техникум, в който се влиза по-трудно от колкото във ВУЗ. Бяхме 42-ма души в един курс. Е как ония учители ни направиха хора, а? Учителят, дето ни преподаваше математика, като чу, че някой се готвят да ходят на кандидатстудентски курсове се смя от сърце. После уточни, че той на тая математика ни е научил...Само да допълня, че 37 от съучениците ми записаха "вишу" без особени проблеми...
    Само че сега са преподаватели, а не учители. С малки изключения!

  46. 46 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3711 Неутрално

    Много е важен личния пример за децата. У нас успелите не са непременно образованите.

  47. 47 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 328 Неутрално

    От огромно значение са IQ и възпитанието на детето. Ако са на ниво, няма проблем и да няма никакви занимания извън училище.

  48. 48 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Откъде са тези данни? Ако средната оценка на матурите е около 4, значи всичко е ОК - нали е СРЕДНА, включва и изоставащите, и напредналите.
    Моето лично впечатление от години родителски опит и наблюдения, е че умно дете без странична подготовка, би се справило за 5 (защото не всички деца са достатъчно старателни). Амбициозно дете без подготовка би се справило поне за 5.50. Разцветът на школите е заради амбициозните родители, в което число съм и аз, които искаме да дадем най-добрия шанс на умните си, но не толкова напористи деца, особено момчетата, които не се нуждаят толкова от външно одобрение. А в София борбата е за стотни, макар че истерията по това коя езикова гимназия е по-престижна ми се вижда преувеличена.

  49. 49 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    До коментар [#1] от "MititU":
    —цитат от коментар 45 на lz73


    Завършил съм техникум, в който се влиза по-трудно от колкото във ВУЗ. Бяхме 42-ма души в един курс. Е как ония учители ни направиха хора, а?


    Тогава системата се основаваше на морков и тояга....сега - само на морков...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  50. 50 Профил на Анийдмъни
    Анийдмъни
    Рейтинг: 327 Неутрално

    От личен опит мога да споделя следното:

    1) След 7-ми клас в обикновено квартално училище ходих на курсове(школа) за националните изпити. Преподаваха ми учителките, които предаваха на съседния клас в същото училище. Допълнителните уроци бяха подчертано насочени към изпита, за разлика от стандартната учебната програма. По БЕЛ определено нямаше да постигна същите резултати без школата. По математика имах доста по-сериозен интерес и се подготвях много сам (за състезания и т.н.), така че там беше по-различна историята.
    Извод: същите учители, с по-малка и концентрирана група, повече време и целенасочена програма постигат конкурентни резултати, дори за ученици без изявен интерес.

    2) След завършване на природоматематическа гимназия, където подготовката беше доста по-сериозна по профилиращите предмети, матурите ми се сториха смешни.
    Извод: При добра организация на учебната дейност и учители с опит, в паралелка с хора със сходни интереси - е постижимо. Но тези училища не са толкова много.

    Познавам много хора, които са се справили без частните уроци, но мотивацията за тази усилена самоподготовка трябва да се отглежда в семейството. Като контра-пример познавам достатъчно, които И със школата не се справиха добре на изпитите. Учениците са много различни, а в сегашния й формат - образователната система няма достатъчно възможности да сортира учениците по възможности/мотивация/постижения. Това става само на националните изпити, където реално се усеща тази конкуренция и желанието на някои да се откъснат от масовката.

    panem et circenses
  51. 51 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1650 Любопитно

    Аз нещо не разбирам редакционната политика на "Дневник". За какво са изтипосали тези противоречиви и не особено образовани като език и стил разсъждения на това "светило" по личните данни на някаква международна компания. Инфлуенсър ли ще става?
    Каква ти е "болката", Фани?
    Правиш си реклама, че имаш много пари или какво? Е, ми не си единствената дето има пари.
    Не си и единствената дето се е рекрутирала международно.
    Защо точно твоите противоречиви и не особено интелигентни мисли за образованието трябва да четем. Малко повече интелигентност, когато се обсъжда образование, е твърде полезна.
    Какъв, чак пък Анализ ни предлагаш?
    Приятелки с редакторката ли сте?
    :)
    !

  52. 52 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 675 Весело

    До коментар [#4] от "john_3volta":И смятате, че цитираните от Вас ДВЕ изключения съставят всеобщо правило?! Бъдете здрав!
    —цитат от коментар 17 на vassilun


    Няма угодия за Вас и това е! Ако Ви бях цитирал 222 изключения, нямаше да ми казвате да бъда здрав, а щяхте да ми кажете че съм болен :-) Затова са 2.

  53. 53 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 483 Неутрално

    До коментар [#20] от "Gopeто":

    МО е в основата на тпва безумие!

  54. 54 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1650 Любопитно

    До коментар [#53] от "himler":

    Как успя да изкараш Министерството на Отбраната виновно , бе?!
    ?!
    !

  55. 55 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Пълна глупост. Синът ни е отличник, изкара почти максимални резултати на всички матури досега без да е ходил на частни уроци, и без с майка му да сме се занимавали специално за това. Почти всички деца в класа им са така - никога не са ходили на частни уроци и се справят повече от отлично!
    —цитат от коментар 16 на stanislavhivanov


    МНОГО важно допълнение: "...Почти всички деца в класа им са така ". Баща ми беше военен и доста училища смених докато го местеха от град в град. Съвсем определено мога да кажа, че едно 50% от нивото на образованието зависи от нивото на учениците В КЛАСА! Конкуренцията и съревнованието помежду им.

    От тази гледна точка изкуственото мулти-култи където слагат циганчета в класа с ниското им ниво е катастрофа за децата в този клас, Не случайно родителите бързат да махнат децата си от такова училище. Причината е проста, учителят нагажда нивото на преподаването и изискванията да съответстват на средното ниво на класа.

    Конкретен пример, в едно от училищата ме бяха сложили в някаква "Ж" паралелка. Има негласна традиция, в "А" клас се слагат най-добрите, в "Б" по-слабите и т.н. надолу. И аз сред слабаците изведнъж станах отличник, учителките ме хвалят и дават за пример почти без да уча. Разхайтих се, добре че там учеха френски а аз исках немски та ме преместиха "Б" паралелка. 1-2 месеца доста зор беше докато им стигна нивото на тези натегачи.

    Така че авторката съвсем едностранчиво се е вторачила само в един от факторите, училището и учителите. А има още доста други, включително основното според мен е МОТИВАЦИЯТА на ученика. Която си идва както от самото дете така и от родителите му.

    А аз впрочем като ученик не съм взел нито час частен урок. Което не ми попречи да имам отличен успех 5.82. При което не бях от най-най-усърдните. И на кандидат-студентският изпит да изкарам по физика 5.50 само и единствено със самообразование, и то от руски учебници. Тогава и задачи се решаваха. Ако детето на авторката трябва почти насила да му наливат знания в главата с частни уроци значи нещо куца, в него и родителите му.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  56. 56 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Не е нормално всички да са отличници, това ме смущава в твърдението ти.
    —цитат от коментар 21 на hammurabi

    Аз също смятам, че пълен отличник е ненормално явление.

    Нормалното е човек да има различни таланти и интереси, в нещо да е по-добър в друго не толкова, нещо да му е интересно и с увлечение да се занимава с него, друго да не го вълнува. Съответно и постиженията да са различни.

    Пълен отличник означава човек който загърбва таланта си и се занимава ПО ПРИНУДА с еднакво усърдие с всичко. Дисциплиниран, подчиняващ се на правила и изисквания но без собствен пламък и дух. От такива стават добри подчинени и рядко /да не кажа никога/ изявени творци. Като станат ръководители наблягат на дисциплина и изпълнителност но не чакайте технологични пробиви в ръководеното от тях звено. Винаги ще се нагаждат към началника независимо дали е правилно и няма да проявяват собствена инициатива.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  57. 57 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Впрочем, един въпрос по който въобще не се дискутира - специална "писта" за хората с таланти. Доколкото знам в Америка като забележат изявен талант в определена област в някое дете го обучават по специална програма. Така ще разгърне напълно таланта си още в младите години. Това са хората които тикат напред прогреса.

    При нас всичко е ориентирано към средното ниво. Нещо повече, към най-ниското ниво, непрекъснато се говори как да не се допусне отпадане от училищата, т.е. специално внимание към некадърните, не към талантите. Такава атмосфера е гибелна за талантите, вече споделих опитът си за влиянието на околното ниво върху мотивацията.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  58. 58 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Каква мотивация да има при делегиран бюджет???[quote#26:"Боби Бобев"]
    —цитат от коментар 36 на the_flea
    Какво предлагаш?[/quote]

    Заплащането на учителите да не зависи от броя на учениците в клас. По-добре да работиш с 5 деца, дошли за знания, отколкото с 25, от които 20 пречат на останалите 5.
    Да го напиша ли по-бавно?

  59. 59 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1076 Разстроено

    До коментар [#41] от "the_flea":

    Глупости. Докато зареди ОС на компа, докато зареди браузъра, докато отвориш сайта и се логнеш, минават 10 минути. През това време лудите глави вдигат стаята на главата си. Ходи после ги укротявай, после изпитвай и преподавай.

  60. 60 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1959 Весело

    Баси юристката — очаква всички деца да са отличници... и щото не са, значи училището е кофти. Како, отдавна един умен човек е открил един принцип, 20/80 му казват, който е валиден в почти всички области на човешкия живот. За да имаш 80% отличници, то трябва "летвата да е оставена на земята"... Хайде малко повече реализъм в мечтите за да се сбъднат. Няма как масово обучение (еднакво за всички) да ти докара 80% отличници при условие, че едва 20% от децата имат някакви прилични склонности и навици за учене. Сега, ако каката юристка искаше такова обучение, че всяко дете да може да си вдигне успеха поне с една единица, щеше да е някаква реална мечта, а и резултата щеше да е "разбивач" щото едно цяло поколение щеше да е по-умно поне с една единица — много малко двойкаджии, свястно средно ниво и почти 20% отличници... Абе пример за света ще станем, ама важно е да имаш разумни мечти.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  61. 61 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1959 Весело

    Аз също смятам, че пълен отличник е ненормално явление.
    —цитат от коментар 56 на Fred


    Кво му е ненормалното бре? Някои могат да помнят добре, а и материала не е чак толкова много... Сещаш ли се, измерват се запомнените знания, а не дали можеш да мислиш критично, та става дума просто за добра памет.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  62. 62 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3029 Неутрално

    До коментар [#54] от "AzDebil":

    Научете се да четете бре! МО - Министерство на Образованието.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  63. 63 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 66 Неутрално

    Докато не се направят две неща - профилиране и само външно оценяване като изпит два пъти в годината - нещата ще са така. Българското училище е белешкарстване, зубрене и подмазване. Със съвеЦката методика - толкова.

  64. 64 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 66 Неутрално

    Така е, образователната ни система трябва да дава по-високи резултати, макар не всичко да се измерва в оценки. Всъщност, това е един от проблемите у нас - че всички учат за бележките, почти никой заради самите знания. Ако попитате родителите, и те ще ви кажат (по един или друг начин), че оценките са най-важни. Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие. Истината е, че това няма да накара някой да учи, ако на него му липсва онова желание, което или вече трябва да е вътре в него или което трябва да е идва от средата, в която е живее и се развива. Така че, ако родителите на детето не ги интересуват знанията, ако класът или училището не ги интересуват знанията като качество и после като количество, няма как (или поне ще е доста по-трудно) едно обикновено дете да прояви желание да учи. За съжаление, ми се ще да кажа, че с времето това се доказва като истина, но уви, не мога. Хора, уж отличници са с ограничени знания и на отговорни постове. Така че, негативите са видими само за образователната ни система, в останалите сфери това остава под повърхността. Образованието само по себе си е ценност, и ако това не се разбира от никой - във или извън образователната система, нищо няма да се получи.
    —цитат от коментар 35 на deinakz


    Как ще учат за знания като ги изпитват всеки ден по нещо? Сядат, наизуствята урока, пеят го на даскалицата и се завърта шестицата или петицата. Този номер минава по география, история и биология, но дойде ли математиката, физиката и химията какво правим? А кога остава време за наистина важните неща след училище - спорта и изкуството?

    Образователната ни система не става - това се вижда с просто око. Заради това нямаме университети на световно ниво, кадри за индустрията, спортисти, художници и музиканти. Докато няма промяна - това ще е положението.

  65. 65 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    До коментар [#58] от "Боби Бобев"

    "Да го напиша ли по-бавно?"

    Ако ви доставя удоволствие.....

    "Заплащането на учителите да не зависи от броя на учениците в клас. По-добре да работиш с 5 деца, дошли за знания, отколкото с 25, от които 20 пречат на останалите 5. "

    И, как ще стане това? От едната крайност - в другата. Сега учителите имаме стимул да събираме деца. Там където има резултати, има и конкуренция. Това, което предлагате е вариант на старата система за заплащане. Аз като учител защо да работя с 26 деца, като мога да работя с 5? Другите къде да отидат, ако и в съседните училища разсъждават така? Ами там където е едно училище в община? Какво правим с тези, които отпадат поради невъзможност да се справят дори и временно поради някакъв проблем? И защо си мислите, че сте застрахован, че вашите деца или внуци по една или друга причина няма да попаднат в категорията на отхвърлените? Сегашната система, колкото и несъвършенства да има, все още върши работа.... не казвам, че е вечна.... Трябва да се пипа внимателно, иначе се връщаме в изходна позиция...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  66. 66 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    До коментар [#59] от "Боби Бобев":

    "Глупости. Докато зареди ОС на компа, докато зареди браузъра, докато отвориш сайта и се логнеш, минават 10 минути. През това време лудите глави вдигат стаята на главата си. Ходи после ги укротявай, после изпитвай и преподавай."

    Сменете си компа....! Сериозно!
    Това го правя за не повече от 30-40 секунди. Времето е съизмеримо с хартиен дневник. Колкото за лудите глави.... подход трябва. Като агънца са, говоря за 8-12 клас. Тук правя уговорката, че така е при нас, в много други училища може и да не е така.

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  67. 67 Профил на deinakz
    deinakz
    Рейтинг: 134 Неутрално

    До коментар [#41] от "the_flea":

    Това какво е и за какво служи електронния дневник няма отношение. Отбелязвам само онова, което родителите виждат в подобни "реформи" и което вероятно мнозинството вижда. Дали и колко е полезно е предмет на друг разговор.

  68. 68 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 28 Неутрално

    Това, че не може без частни уроци, е пълен мит.

    Общо взето човек трябва да е бавноразвиващ се за да не може да изкара 5,50 без частни уроци, като се има предвид как реално в момента в училище на практика не се преподава нищо.

    Има ситуации, където наистина има нужда от частни уроци, но там говорим за самостоятелно обучение на наистина сериозно ниво, много много над училищния материал.

    Което е ситуация, я която във всеки едни момент биха били само няколко десетки деца в цялата страна.

    Причината образованието да е на това ниво е както в учителите така и в родителите -- на едните им е изгодно да правят пари от частни уроци, другите масово се провалят тотално в отглеждането на децата си и след това си мислят, че с ходене на частни уроци и плащане на пари ще оправят грешките си. Само че не става така. Единственото, което се получава от цялата ситуация, че като се завърти този порочен кръг няколко пъти в продължение на три десетилетия, в училище наистина не се прави нищо -- понеже учителите гледат да препратят децата на части уроци, а самите деца идват на училище с нагласата, че си губят времето и че ако някога ще научат нещо, то това ще стане на частните уроци.

    И учебният процес се изпразва от съдържание.

    Като отделно си има един куп фундаментални други проблеми -- зубрене вместо разбиране, ученето за изпити и оценки вместо за реални знания, тоталното орязване на математиката и научните и технически дисциплини, тоталнта липса на мотивация да се работи сериозно от страна на всички участници в системата, и т.н.

  69. 69 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#5] от "niakoi_si":

    Това също са митове, абсолютно неотговаряши на реалността.

    Много полезно упражнение е да се извадят учебниците и учебните програми от 1980-те години, когато в България все още е имало неколапсирала образвотелна система, и да се сравнят със сегашните.

    Очевидно е, че и тогавашните учебни програми не са били на нужното ниво -- ако бяха, държавата нямаше да се срине по такъв начин в последвалите десетилетия понеже училището щеше да е подготвило поколения качествени хора, които да не позволят това да се случи.

    Но въпреки това все пак нивото е било драстично по-високо от сега. Като "по-високо ниво" означава именно изучаване на много повече материал, по дефиниция.

    По груба моя оценка материалът, който се изучава в училище, трябва да се повиши като количество между 10 и 50 пъти ако училището има намерния да произвежда грамотни способни да функционират в 21-и век хора (като това е необходимо, но не и достатъчно условие -- трябва също така и да се премине от традиционния наш фокус върху зазубрянето и възпроизведането към аналитчен подход към материала и развиване на научно и критично мислене). Със съответното затягане на контрола върху наученото, разбира се.

    Вместо това ние вече 25 и повече години си говорим как децата са "претоварени" и трябва да си почината. И не спираме да режем от материала, и то основно от най-важните предмети -- математиката и природните науки.

    Без изобщо и да си имаме представа какви средни училища има по света и какво се прави в тях...

  70. 70 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1650 Любопитно

    До коментар [#35] от "deinakz":
    До коментар [#41] от "the_flea":
    До коментар [#67] от "deinakz":

    Електронните дневници са най готината диверсия на века. За нищо такова , каквото се обяснявате НЕ СЛУЖАТ!
    Масово родители с промитите мозъци с ОХОТА ВЕЛИЧАЯТ електронните дневниц. И разбира се си заплащат да ги ползват.
    ОБАЧЕ!
    Обаче същите тези "щастливи" родители НЕ ВИЖДАТ и една СТОТНА от това, което се съхранява там за децата им. БАЗАТА ДАННИ. ВСИЧКО. КАТО КОПИЕ на Вашето ДЕТЕ и даже за ВАС самите.
    ЗАЩОТО електронните дневници изобщо не са аналог на хартиения дневник. Тяхното ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ е да АКОМУЛИРАТ ВСЧКАТА информация за детето ви. ОТ рисунките от детската градина, през оценк, психологически профили, емоционални прояви, поведение, заявявани позициии и действия, видео и аудио, характеристики, проявени наклонности, дори наивно разказани отношения в семейството, финансова информация за родителите, всакакви дани за родителите...
    ТОТАЛНА БАЗА ДАННИ!
    Всичко това не го виждате. Обаче с удоволствие си плащате ЗА ДА ГО ПОЛЗВАТ, ПРОДАВАТ СОБСТВЕНИЦИТЕ на електронните ДНЕВНИЦИ.
    А собственици на електронните дневници са НПО. НПО, много свързани с чуждестранно финансиране! Ясно ли ви е къде отива цялата информация?! Ясно ли ви е как си плащате за да ви манипулират или директно да управляват децата ВИ?! НЕ са мо за търговски цели на корпорациите!
    И още се натискате да има електронни дневници.
    Тя ДОРИ базата данни на Министерството не е държавна. Информационната им система е притежание на едно ООД.
    НПО-та и свързани с тях Директорчета и надъхани цинични компютърджии буквално ви открадват децата. Превръщат ги в лесно управляеми. А вие се кефите, плащате си да видите със също толкова "прозрачния" си смартфон едни оценки. А всички останало го виждат тези които правят системата. И не са мо го виждат.
    Приказвайте си за образование и за дневиници.
    Ползвайте си електронните "дневници"....
    !

  71. 71 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    До коментар [#69] от "Georgi Marinov":

    Хаха, интересно ми е как ще повишиш материала по математика 10 пъти... От първи клас ще ги метнеш на имагинерни числа?

    Това което мъчи децата в момента е основно математика и български език. Те не са намалени от комунизма насам!

  72. 72 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#71] от "niakoi_si":

    Това е абсолютно невярно, че математиката не е намалявана.

    Аз лично съм бил свидетел на три орязвания на часовете и на материала по математика (аз бях в системата от 1992 до 2004). Като конкретен пример, спомням си много добре, че когато бях в 7-и клас прези 1998-а година, част от това, което го учехме тогава по математика, се е изучавало през 80-те в 6-и клас, а някои неща и в 5-и. Понеже имах стари сборници от едно време и можех да сравня, и дори с 13-годишния си акъл се ядосвах страшно на това какво се прави с нашето поколение. Това беше след първото орязване, което трябва да е станало някъде в зората на демокрацията. На следващите две орязвания бях вече съзнателен свидетел.

    А след това имаше и още едно някъде към 2007. След което имаше и други "реформи", но аз вече не следях от близо нещата (но със сигурност не в имало увеличаване на материала като част от тях).

    А това какво им е "трудно" на децата няма абсолютно никакво значение.

    Тук не става въпрос за право на избор -- има един абсолютен минимум от знания, които човек трябва да притежава за да функционира нормално в 21-и век. По-голямата част от които въобще не са част от преподаваното в българското училище в момента.

    На децата им е "трудно" защото системата не работи въобще още от детската градина. И, разбира се, защото повечето родители са абсолютно негодни да отглеждат деца. Като вторият проблем няма дори и теоретично решение.

  73. 73 Профил на xantip
    xantip
    Рейтинг: 20 Неутрално

    Мисля си следното:Най-много са хората със средни възможности,следователно,най-много са децата със средни възможности.Средните възможности,според мен,включват усвояване на преподавания материал без особени затруднения.Това би следвало да се оценява с "добър " 4-не влагаш нищо допълнително,но усвояваш всичко необходимо.5% ще се стараят повече и,съответно,5% няма да могат да усвояват достатъчно добре-получават съответно "мн.добър"5 и"среден"3.По около 5% /или по -малко/показват съществени старания и /или способности/заложби/ или показват нисък коефициент на интелигентност-получават съответно "отличен"или "слаб".

  74. 74 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Много е важен личния пример за децата. У нас успелите не са непременно образованите.
    —цитат от коментар 46 на historama


    при момичетата нещата са още по-уродливи





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK